"Yle: Poliisi sakottanut väärin jo 7 vuotta - virheitä kymmenissä tuhansissa sakoissa"
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288538580406.html
Yksikään virkamies ei tietenkään ole koskaan myöntänyt olevansa väärässä.
On kuitenkin outoa että sakkoja on määrätty vanhojen tulotietojen mukaan mm. työttömille joiden tulot ovat romahtaneet. Miten sakon peruteena voi olla työttömyyttä edeltäneen ajan tulot!
Sakko ko.hetken tulojen mukaan
55
4279
Vastaukset
- virkamiehenarkipäivä
Työtön jää kiinni ratsiassa ylinopeudesta. Pollari katsoo tulot vanhoista verotiedoista ja sakon suuruus määräytyy niiden tulojen mukaan jotka työttömällä on joskus ollut, vaikka ylinopeuden tapahtumishetkellä tuloja ei enää mitään ole. Työttömällä ei ole oikeusturvaa.
- virkamiesmielivalta
Tuo on ihan tavallista. Sakko määräytyy verotietojen eli aivan muun kuin rikkomuksen hetkellä olevien tulojen mukaan.
Jotkut pollarit ovat yrittäneet kapinoida käytäntöä vastaan kun se selvästikin asettaa jotkut kohtuuttomaan tilanteeseen, mutta turhaan. - agagsa
On tuo nyt prkl, kun itse jäin kiinni rattijoupumuksesta 2012 mopolla asepalvelusaikana (4,5e päivärahat) niin eikös asian käsittely venynyt 6kk eteenpäin, jolloin sitten kirjallisessa menettelyssä minulle määrättiin sakot juuri sen kuukauden tulojen mukaan jolloin asia käsiteltiin, vaikka olin vasta siinä kuussa aloittanut työn enkä saanut lainkaan palkkaa siihen mennessä. Näin ollen menetin puolen vuoden tulot vaikka päiväsakkojen määrän perusteella olisi pitänyt mennä vain puolen kuukauden tulot, mutta kun tapahtuma-ajan tuloja ei oteta huomioon, ainoastaan sen kuukauden tulot jolloin asia käsitellään oikeudessa tai muuten kirjallisen menettelyn tapahtumahetkellä.
- 1+17
*****Työttömällä ei ole oikeusturvaa. *****
Älä viitsi valehdella. Työtön tietysti merkkauttaa sakkoon, - kiistää tulot ja valittaa. Sen jälkeen hän hankkii mustaa valkoiselle ja toimittaa ne syyttäjälle, joka korjaa sakon, jos hän valituksen hyväksyy.
Poliisin tehtävä tien päällä on summaarista menetttelyä, ei poliisi voi lähteä joka sakotettavan kotiin tarkistamaan papereista väitettä. - Weimari1
Ei tietenkään tarvitse maksaa! Oikaisuvaatimus sisään. Sakkolapun mukana tulee kirjallinen toimintaohje. Oikeusvaltiossa olemme ainakin sakottamisen osalta!
- Tango & Cash
virkamiesmielivalta kirjoitti:
Tuo on ihan tavallista. Sakko määräytyy verotietojen eli aivan muun kuin rikkomuksen hetkellä olevien tulojen mukaan.
Jotkut pollarit ovat yrittäneet kapinoida käytäntöä vastaan kun se selvästikin asettaa jotkut kohtuuttomaan tilanteeseen, mutta turhaan.Jos tulot ovat muuttuneet niin se huomioidaan sakotuksessa. Turha tuosta on kitistä.
- tuomenioikein
agagsa kirjoitti:
On tuo nyt prkl, kun itse jäin kiinni rattijoupumuksesta 2012 mopolla asepalvelusaikana (4,5e päivärahat) niin eikös asian käsittely venynyt 6kk eteenpäin, jolloin sitten kirjallisessa menettelyssä minulle määrättiin sakot juuri sen kuukauden tulojen mukaan jolloin asia käsiteltiin, vaikka olin vasta siinä kuussa aloittanut työn enkä saanut lainkaan palkkaa siihen mennessä. Näin ollen menetin puolen vuoden tulot vaikka päiväsakkojen määrän perusteella olisi pitänyt mennä vain puolen kuukauden tulot, mutta kun tapahtuma-ajan tuloja ei oteta huomioon, ainoastaan sen kuukauden tulot jolloin asia käsitellään oikeudessa tai muuten kirjallisen menettelyn tapahtumahetkellä.
Ihan oikein sulle v1tun rattijuoppo! Olisit saanut menettää vaikka koko vuodenkin tulot tyhmyytesi ansiosta!
- VihaanJuoppoja
agagsa kirjoitti:
Ihan oikein sinulle rattijuoppo. Toivottavasti et koskaan saa ajokorttia mokoma alkoholisti.
- Oikein sakotettu
Jos tulot ovat merkittävästi pudonneet, niin sen kun selvittää asiallisesti poliisilaitoksella, sakon määrä putoaa.
Se että jotkut ovat maksaneet sakkoja liian vähän sen useita vuosia, on tietysti ikävää ja kateuden aihe. - Kuinkas sellaisessa
tapauksessa jossa sakotettavalla on vain pääomatuloja.
- Tosi on
No kansan pitää olla nöyränä esivallan edessä. Kaikki keinot on luvallisia , kun kansaa kusetetaan.
- mahdoton kompromissi
"Ko. hetken tulot" on joka tapauksessa hyvn tulkinnallinen juttu. Mitä tuloja henkilöllä on vapaa-ajallaan, siis työajan ulkopuolella! Mitä tuloja työntekijällä on lomareissullaan? Tai sairaana ollessaan?
- näinkö meinaat?
Eli jos työaika on 8h, niin 16h arkisin ja viikonloput kokonaan saa rikkoa lakia pienemmällä sakolla.
- Ministerin erottava!
Verottajan tietojärjestelmiä tekee "Valtion hovihankkija" Tieto-Enator.
Amerikkalainen suurten rötösten ja talouden kuplien tekemiseen erikoistunut pankki Goldmann-Sachs omistaa suorana omistuksena ja omien apuyhtiöidensä kautta Tieto-Enatorista noin 20%
http://www.euroinvestor.com/news/2008/02/25/goldman-sachs-groupin-omistus-tietoenatorissa-laskenut-992-pctiin/9745183
Goldmann-Sachs on osa Bilderberg -järjestöä ja kansainvälistä Vapaamuurariliikettä. Joten kotimainen tekijätaho ja sen intressit alkavat tarkentua ja selvitä.
Suomen verottajan 7 v. kestänyt "kömmähdys" suosii sopivasti juuri suurituloisia. Suurituloisimmat pääomatulojen saajat eivät ole joutuneet maksamaan sakkoja osinkotulojen osalta lainkaan. Kyse on kymmenistä miljoonista euroista jo vuositasollakin.- thä
Päiväsakkojen määrä v. 2011 oli reilut 250000 kpl, euroina n 60 milj. Valtaosa näistä on liikennerikkomuksia. Ylinopeutta voi ajaa kuka vain suurituloinenkin mutta rattijuopot ovat pääsääntöisesti pienituloisia ja vailla omaisuutta (asunto voi olla, mutta ei osuutta yhtiössä).
Jos tapauksia on seitsemässä vuodessa ollut kymmeniä tuhansia, eli ehkä 10000 per vuosi, niin ei vuositasolla puhuta kuin muutamasta sadastatuhannesta eurosta.
- 9+9
Itse olin hyvin tyytyväinen saadessani ylinopeussakot vanhojen verotietojen perusteella. Tapahtumahetkellä tulot olivat melkein kaksinkertaiset...
- PaljonMeluaTyhjästä
Eiks virhe nyt ollut sakotettavan eduksi. liian pieni sakkao, koska osa tuloista puuttuui.
Siis miksi mehkata.
Miljoona tai miljardikertainen virhe on EU:n roskkavaltoiden tukeminen...ja se tapahtuu ijan toieoisen tahallissti..kyse ei siisedes ole virheestä, vaan luottamusaseman väärinkäytöstä politiikassa.
Se on tärkeää ei nämä sakot..koiden virhekin on valtioon eikä rikoksentekijään nähden.. - Lämmöt nousuun
Mitä vingutte ? Sakkoja ei tule jos liikennesääntöjä ja nopeusrajotuksia noudatetaan. Näin helppoa . Ylinopeuden ajaminen on tyhmää ,jos autosta löytyy vakionopeudensäädin pitäisi motarilla kaahajan saada lisäsakko laitteen käyttämättä jättämisestä.
- Tango & Cash
Nopeusrajoitukset ovat liian alhaiset ja siitä syystä tulee ajettua aina ja poikkeuksetta ylinopeutta. Joka päivä.
- Sosialistinen Suomi
Suomessa on sakotettu väärin koko ajan. Miksi samasta rikkeestä määrätään erisuuruiset sakot? Normaalimaailmassa sakko on rahamääräisesti sama kaikille samasta rikkeestä.
- 12+9
*** Normaalimaailmassa sakko on rahamääräisesti sama kaikille samasta rikkeestä.**
Sosialismissa kaikille määrättiin samasta rikkeestä aina saman suuruinen sakko.
(todellisuudessa sakkorangaistuksia ei edes tunnettu)
Suomessa lähdetään siitä, että sakon pitää kirpaista samalla lailla niin köyhää, kuin rikastakin.
Esim. 1000 euron sakko kirpaisee köyhää melkoisesti, mutta ei miljonääriä. - Maailmalla sakko on
12+9 kirjoitti:
*** Normaalimaailmassa sakko on rahamääräisesti sama kaikille samasta rikkeestä.**
Sosialismissa kaikille määrättiin samasta rikkeestä aina saman suuruinen sakko.
(todellisuudessa sakkorangaistuksia ei edes tunnettu)
Suomessa lähdetään siitä, että sakon pitää kirpaista samalla lailla niin köyhää, kuin rikastakin.
Esim. 1000 euron sakko kirpaisee köyhää melkoisesti, mutta ei miljonääriä.yleensä inhimillinen eikä riipu tuloista. Sen sijaan pisteiden menetys kirpaisee ja kovemmissa ylinopeuksissa 1-2 kk kortinmenetys.
- JJKKKL
NIINKKÖ
- Myyntitappio
Onko tässä höpötyksessä otettu huomioon se tosiasia, että osakkeenomistaja ei ole välttämättä saanut tiettyinä vuosina osinkoa, koska yhtiö ei ole sellaista maksanut.
Ja onko otettu huomioon se asia, että osakkeenomistaja on saattanut joutua myymään osakkeet jossain vaiheessa tappiolla, jolloin hänelle on tullut myyntitappioita, jotka käsittääkseni tulisi laskea omaisuuden/tulojen vähenemisenä.
Älkää nyt ihmiset ainakaan nielkö tätä sontaa purematta vaan laittakaa nyt joku kansalaisadressi asian puolesta, koska tämä ehdotus on ihan täyttä sontaa ! - Oveluus kunniaan!!
On tämä Suomi paratiisi keplottelijoille, kuten minäkin olin pari vuotta sitten. Tai olen vieläkin. Ajoin 80 alueella vähän reilua sataa ja näin poliisiauton tien vieressä kaukana ja arvasin, että sakot tulee. Tiesin, että ei mene päiväsakkojen puolelle vaan joutuisin maksamaan sen 110 euroa vähintään rikesakkoa. No, tiesin senkin, että olen työttön ja olemattomat korvaukset. Olin nimittäin KELA:n päivärahalla. Pääomatuloja minulla on ollut muutamana vuotena perintöjeni takia aika reilusti, parina edellisenä vuonna yli 100.000 euroa. No... kait mulla olis varaa ollut se isompikin sakko maksaa, mutta ajattelin, että pitää päästä päiväsakkojen puolelle ja päästelin aika haipakkaa poliisien ohi ja ne tietenkin perään! Pikkaisen vastustelin sitten niiden autoon nousemisessa ja meni kuin menikin päiväsakkojen puolelle. No... Ne tarkistivat tuloni ja ne oli soviteltuna KELA:n päivärahana noin 350 euroa. Sakko siitä oli vain noin 30 euroa!! Näin se vaan menee Suomessa. Eli ainakaan minulla ei isot pääomatulot vaikuttaneet mitään... Sitä paitsi: olinha jo niista maksanut kymmenet tuhannet pääomaveroa. Kannattaa keplotella, kun kerran siihen on mahdollisuus!!! Suosittelen kaikille isoja perintöjä tai lahjoituksina saatua pääomatuloa!!! Ei mullakaan ole koskaan enää tarvista töihin, mitä teen, niin teen pimeänä.
- PiiBaa
Kyllä mulla ainakin opiskeluaikoina päiväsakot pyöristettiin pienimpään rikesakkoon.
Ja jos on viime vuodesta tulot tippunut niin saahan sen oikaistua. Tätähän nämä miljoonamiehet käyttää hyväkseen. Mennään selvstäkin sakosta käräjille, tiputetaan tulot minimiin käräjäpäivälle ja viisas selvii vähemmällä.
- valittaja mymmeli
Yks asia mitä mie oon oppinu tästä koko järjestelmästä on se, jotta jos ei valita niin ei saa ikinä mitään aikaseks. Eli kaikesta kannattaa vaan aina valittaa niin maan perkuleesti niin loppujen lopuksi saapi sitä oikeuttakin.
- Fgfgfg.
Samalla tavallahan se menee käräjilläkin, vanhojen verotietojen mukaan. Enpä minäkään aikanaan kertonut, että olen tällä hetkellä virallisesti työtön. Kun kerran verotietojen mukaan olin töissä, niin vetosin siihen, että ajokortti on töitten takia välttämätön. Sain myöskin kortin heti takaisin.
- tarkoituksella tehty
ko. varallisuutta on lähinnä varakkailla,siksi verottaja tehnyt "tahottomasti" tahallisen virheen...toiminta luonnollista, kuten kaikki varakkaita kohtaan tehdyt "virheet".
myös joku tavis mukana..osa viimeisillä varoilla tai toivoissa saada joku saturainen.
kunlaki luodaan varakkaiden ehdoilla,aina sama juttu,,,aina. - IHME ITKUPILLEJÄ
EI KANNATA HANKKIA SAKKOJA, EI TARTTE PILLITTÄÄ TÄSTÄKIN ASIASTA
- juuri noin
Tuo oli oikea kommentti lopultakin tähän jankutukseen. Ei sitä olisi silti tarvinnut kirjoittaa isoilla kirjaimilla, se ei auta yhtään hyvääkään asiaa.
- Tango & Cash
juuri noin kirjoitti:
Tuo oli oikea kommentti lopultakin tähän jankutukseen. Ei sitä olisi silti tarvinnut kirjoittaa isoilla kirjaimilla, se ei auta yhtään hyvääkään asiaa.
Kommentti oli täysin typerä.
- Tekevälle sattuu
Tango & Cash kirjoitti:
Kommentti oli täysin typerä.
Eihän niitä sakkoja tule, kun makaa sohvan pohjalla tekemättä mitään.
- Tango & Cash
Enemmän itseäni ihmetyttää, että valtiolla on resursseja ja ylipäätään ihmisillä niin valtava kiimainen halu päästä sakottamaan ylinopeudesta. Tienvarret ovat täynnä peltipoliiseja, jonka lisäksi näitä koppalakkeja tutkailee siellä täällä, että saisivat suurrikollisen eli tavallisen perheen äidin tai isän, veronmaksajan kiinni niinkin törkeästä asiasta kuin ylinopeudesta.
Vitun kommunistit.- uuno-eemeli
Tango & Cash .Sanonpa suoraan että olet aikamoinen typerys. Laskeppa varsin montako" tavallista" perheen äitiä tai isää saati lapsia kuolee näitten kaahareitten toimesta. Ylinopeus on RIKOS pahimmasta päästä.
- Laskin.
uuno-eemeli kirjoitti:
Tango & Cash .Sanonpa suoraan että olet aikamoinen typerys. Laskeppa varsin montako" tavallista" perheen äitiä tai isää saati lapsia kuolee näitten kaahareitten toimesta. Ylinopeus on RIKOS pahimmasta päästä.
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/behaviour/speeding/index_fi.htm
- voihan v.....
Eihän virhe ole poliisin ,vaan verohallinnon virkamiesten. He huomasivat vasta seitsemän vuoden jälkeen että osinkojen verovapaa osuus ei ollutkaan mukana sakkolaskurissa. Näin herrat saivat taas osan sakoistaan anteeksi. Lienee tarkoituksella tehty virhe ??
- Joulupukinmaa
Täässä kai myös takana että kaikki muukin rangaistus on lopetettava,onhan Suomessa maailman mallikelpoisin kansa humanitaarisuuksineen.
- peterbild1
itse ajoin talvella stoppimerkille ja pysähdyin mutta idiootti kun olin ja alla kitkat niin eihän se auto siitä liikeelle pääsyt kun oli yöspäin viettävä tie. peruutin noin 1.5-2 metriä ja sillä vauhdilla sitten ajoin risteyksestä läpi .
poliisit sattuivat kyttäämään juuri samaista risteystä ja sakothan siitä tuli kun en pysähtynyt stoppimerkille.yritin selittää että on pikkasen liukasta siinä ei auttanu.
liikennettä oli tasan minä ja kytiksessä oleva poliisiauto ja kello noin klo2 yöllä.
olen hirmuinen rikollinen ihme kun saan vapaallajalalla kulkea, tosin nastoilla siitä lähtien... - PasilanPoliisisuojel
Tein Pasilan Poliisilaitoksella tutkintapyynnön kolmesta murhasta tai taposta.
Poliisi kutsui minut työhuoneeseensa jonka seinällä oli isojen matkamoottoripyörien esitteitä.
Hän ei esitellyt itseään mutta kirjasi ilmoitukseni lehtiön sivuun ja lupasi palata huomenna asiaan kun oli keskustellut esimiehensä Juha Rautaheimon kanssa.
Odotin sitä huomista päivää lähes puoli vuotta ja seuraavan kerran Pasilassa käydessäni kysyin onko ilmoitustani kirjattu tiedostoon, sain vastaukseksi että ei ole kirjattu.
Soitin Juha Rautaheimolle ja kysyin miksi ilmoitukseni ei ole edennyt? Rautaheimo väitti että hänellä ei ole koskaan ollut sellaista alaista?
Tein asiasta rikosilmoituksen johon tuli vastaus myöhemmin :
on mahdotonta selvittää kuka ilmoitukseni on vastaanottanut ja tutkinnanjohtaja sanoi minulle puhelimitse että olisi parasta oman etuni kannalta että lopettaisin asian käsittelyn välittömästi.
Suojeleeko Poliisi toista Poliisia vai mistä on kyse?
Millaisen sakon tämä Pasilan Poliisi saisi kun hänet paljastetaan?
näitä moottoripyöräharrastajia ei ole kovin montakaan Pasilan Rikospoliisin yksikössä ja tuntisin hänet aivan varmasti ulkonäyltä.- Maksan ja
Onko ne vanhat koulukiusaajat kaikki töissä työkkärissä ja poliisissa ?
Mieletön on mielivalta kansalaisia kohtaan ! - Spasiba.
Trasztuij! Oletteko hra Putin USSR -Russland?
- Late Lapista.
Näillä väärillä verotiedoillahan on tuettu sakottaessa, pitkäkenkäisiä johtajia ja muita obtiomiljonäärejä, ja kun jostakin on pitänyt ottaa tilalle se on otettu työttömiltä !
Juuri näinhän Suomessa toimii tasa-arvo ja demokradia, sille annetaan jolla jo on, ja siltä otetaan jolla ei ole !
Suomihan onkin poliittisten ja muiden ammattirosvojen, luvattu valtakunta ! AMEN!
Late Lapista. SSSS Ry! - 423423423234
Ihmiset valittaa täällä siitä, kun saavat sakon.
Eivät siitä, kun ajavat niin huonosti ja typerästi, että SAAVAT sen sakon.
Aina syytetään muita. Perus suomalaisten ajatusmaailma. Mikään ei ole omaa syytä. - 4 ja 3
"Yle: Poliisi sakottanut väärin jo 7 vuotta - virheitä kymmenissä tuhansissa sakoissa"
Ei lainkaan yllätä otsikon asettelu ja sen aiheuttama vauhkoaminen. Jos kyseessä olisi ollut se, että poliisi olisi kirjoittanut ihmisille liian suuria sakkoja, olisi otsikossa lukenut "Poliisi sakottanut ihmisiä liikaa jo 7 vuotta--".
Nyt kun poliisi onkin kirjoittanut liian pieniä sakkoja (verottajan virheen takia), on otsikointi yllättäen "Poliisi on sakottanut väärin--" ei "Poliisi on sakottanut ihmisiä liian vähän--"
Tällä saadaan taas kansalliskiima lietsottua poliisia, verottajaa ja kaikkea muuta kohtaan. Näkyy erityisen hyvin tällä palstalla. - miljoonia puuttuu
Suurenmoista.Vihdoinkin tarkkasilmäinen toimittaja hoksasi melkoisen reijän verottajan verotustiedoissa. On siinä moni osakekeinottelija varmaan hykerrellyt sakot saatuaan kun tuloista näkyy vain osa.Ei tavallisella palkansaajalla ole mitään mahdollisuutta peitellä tulojaan kun tähäkin asti on maksanut sakkonsa tulojen mukaan.
- huhuuuuuu
Aina kun minua on sakotettu, minua on sakotettu ihan vaarin, valilla ylinopeudesta ja joskus parkkisakkoja saanut. Mun mielesta on vaarin sakottaa minua ylinopeudesta tai parkista.
- Turhaa ruikutusta!
Parasta on kun ei hanki sakkoja itselleen, siinä säästää kaikkein parhaiten.
- käteen jäävä
Pienituloisena maksoin samat päiväsakot seuraavasta tilistä, joita isotuloisena maksoin yli vuoden. Ei tulot kerro käteen jäävän rahan määrää. Isotuloinen voi joutua myymään omaisuuttaan maksaakseen samat päiväsakot jotka pienituloinen maksaa seuraavasta tilista.
- Pasilan haamupoliisi
Paljonko tämä Pasilan haamupoliisi saisi sakkoa jos hänet löydettäisiin?
- TimoHoooo
Missä kaapissa jengi asuu?
Mikään ei ole tähänkään asti estänyt hakemasta muutosta sakkorangaistukseen nykyisiä tuloja vastaavaksi.
Nousseilla tuloilla kannattaa olla hiljaa ja
laskeneet tulos ovat peruste sakon alentamiseen muutoksen haku on ilmoitusluontoinen asia, dokumentoitu muutoshakemus menee aina läpi.
Poliisilla nyt vaan ei ole tuoreimmat verotiedot käytettävissä ja he joutuvat sillä pelaamaan ja virhe vaikuttaa niinpäin,
että kansalainen hyötyy siitä. - Palkka-ale
Viranomaistoiminta ei vaikuta lainkaan luotettavalta jos ja kun sakkoja on lätkäisty ihan mututuntuman perusteella jotta asiakkaasta vaan on päästy nopeasti eroon. Varallisuuttakaan ei tietenkään ole huomioitu, jotta ei vaan astuttaisi liian suurilla varpaille. Kuinkahan paljon on sitten virheitä sattunut vielä asiaperusteisina, kun tapausta ei ole riittävästi tutkittu kiistämisen jälkeen.
Palkka-alellahan nämä virheet voitaisiin kuitata, niinkuin presidenttikin jo vapaaehtoisesti meni toteuttamaan. - minä vain
kerran on ollut kyllä onnea sakkojen suhteen kun päästelin 57kmh ylinopeutta tutkaan ja sain sakon onneks opiskeluajan tulojen mukaan joka oli 6 euroo per päivä, sakon saanti hetkellä tulot oli jo paljon paljon suuremmat kun olin jo työelämässä.. ei oo enää kyllä tullu samallailailla posotettua kun nykyään kirpasis jo ihan liikaa..
- 696
suomessa voi rangaista vain KELA takautuvasti ja nekin yleensä köyhiä opikelijoita jotka on saanut muutaman satasen ylimääräistä. mut eihän pörssikeinottelijoilta voi mitään takautuvasti periä.....
- kgkgk
Varmasti yksi naurettavimpia keinoja nostaa sakkojen määrää ja aivan laillisesti vieläpä :D:D Pitäähän sitä sakkojenki nousta, kun kaikki muutkin nostaa hintojaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745