Haluaisin tietää, mihin te katolilaiset perustatte uskonne Mariaan. Toiset sanovat, etteivät palvo vaan "kunnioittavat" Mariaa, toiset tunnustavat suoraan palvovansa häntä. Olen lukenut Raamatun julmetun monta kertaa läpi, mutta missään en ole nähnyt merkintää Marian oletetusta pyhyydestä tai erityislaatuisuudesta tms. Aika isona juttuna sen luulisi olevan Raamatussa, vai kuinka?
Ja niin, kiitos ei mitään protestantit vs katolilaiset -kissatappelua. Niitä on ihan liikaa jo ennestään. Minäkään en sellaista halua. Suoria siistejä vastauksia kiitos!
Jos vielä pysyttäisiin aiheessa, olisi kiva. Että mielellään keskitytään palstalla Maria-kulttiin (anteeksi tökerö sana, mutta en nyt tiedä miten muutenkaan sitä nimittäisin).
Mariasta
24
189
Vastaukset
- yx kat. vaan
Hmmm... montakaan meistä katolilaisista ei kiinnosta tuo keskustelun avauksesi pätkääkään, kun se on niin loppuunkoluttu aihe, ja me ollaan täällä palstalla ihan tavallisia ihmisiä, eikä mikään avustatava hotline... tämä aihe tulee niin usein esille. etsi netistä esim. hakusanalla "Mariologia" tietoa, niin tulet viisaammaksi.
Ja minä rukoilen Marian edessä, että sinä saat viisautta ymmärtää häntä. - Rukoileva ortodoksi
Tämä sama provo kyselee tuota myös ortodoksisuuspalstalla ja näköjään avannut tänne jo toisenkin aiheen. Ei kannata vastata, ellei sitten halua käydä samaa ikuisuusväittelyä luterilaista vastaan. Kyllä hän tietoa löytää, jos mukamas oikeasti sitä haluaa.
- Stasha
Olen kyllä etsinyt tietoa kirjoista ja netistä, mutta sieltä saatava informaatio on aika ristiriitaista eikä sieltä saa juurikaan yksityiskohtaista tietoa yksittäisten ihmisten henkilökohtaiseen uskoon liittyen. En tunne myöskään ketään katolilaista, jolta voisin kysyä. Tiedän, että tämä on todella loppuunkoluttu aihe ja ymmärrän hyvin, ettei siitä keskusteleminen suuriakaan kiinnosta, mutta esitin ihan viattoman kysymyksen vaatimatta juuri sinulta vastauksia. Kun kuitenkin näillä palstoilla liikkuu kohtuullisen paljon ihmisiä joilla on eri asioista omakohtaista tietoa, ja jotka keskustelevat paljon, ajattelin että joku saattaisi ehkä kommentoidakin, ja jos niin hyvä.
Olen välttänyt keskustelupalstoille kirjoittamista A) koska ihmiset jostain syystä ärsyyntyvät tämänlaisista kysymyksistä ja B) koska usein aiheessapysyminen näyttää tuottavan hankaluuksia ja porukat alkavat haukkua toisiaan....
En ole luterilainen enkä kuulu mihinkään kirkkokuntaan. Tietoa oikeasti haluan ja toivottavasti löydänkin sitä. Edistän löytymistä olemalla itse aktiivinen ja kysymällä, kun tulee kysyttävää, eli esimerkiksi keskustelupalstoilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisin minkään sortin provo. Nimenomaan yritän olla lietsomatta negatiivisia tunteita ja väittelyä.
Siunausta.
- Keskustelija
Minäkin mielelläni olisin kuullut tästä aiheesta.
Tästä syystä minäkin: "informaatio on aika ristiriitaista eikä sieltä saa juurikaan yksityiskohtaista tietoa yksittäisten ihmisten henkilökohtaiseen uskoon liittyen. En tunne myöskään ketään katolilaista, jolta voisin kysyä."
Eri tunnustuskuntien kristityillä on yllättävän paljon ennakkoluuloja toistensa uskoon liittyvistä keskeisistäkin kysymyksistä. Mielelläni kuulisin asianosaisilta itseltään, mitä he ovat käytännössä asian kanssa eläneinä oppineet ymmärtämään. Oletan, että ennakkoluulot perustuvat monesti väärinkäsityksiin.
Avoimeen ja asialliseen keskusteluun kristityillä ei näytä olevan liiemmälti halukkuutta tai tarvetta suuremmin, mikä on valitettavaa.
Itse henkilökohtaisesti mielelläni kertoisin omista ajatuksistani niin, että jokainen silti saa pitää kiinni omasta näkemyksestään keskinäisen kunnioituksen hengessä.
Siunausta myös sinulle, Stasha!- vanhauskoinen
Aivan, moni on oman protestanttikirkkonsa vuosisatoja vanhojen ennakkoluulojen varassa. Ennen kuin tutkii vanhoja kirkkokuntia protestanttisuuden mittareilla, on syytä muistaa, että vanhat kirkot syntyivät 1500 vuotta ennen ensimmäisiä protestanttisia kirkkoja ja 'sola scripturaa'. Vanhoja kirkkoja ymmärtää parhaiten kirkkoisien ajattelusta käsin. Sieltä ei löydy protestanttisia ajatuksia.
- ruotusotilas
Jaa, nyt taas yritetään tutuppaa tuota ekumeeniaa... no harhaoppiset voivat sitä toisilleen tyrkyttää... katolisella kirkolla ei ole tuohon hömpötykseen mitään tarvetta. Harhaoppisille voi vain kertoa, että peiliin katosominen ja kääntymys äitikirkon puoleen on se ratkaisu.
- Länsimaiden perikato
"katolisella kirkolla ei ole tuohon hömpötykseen mitään tarvetta."
http://www.youtube.com/watch?v=p-ZETt77tuQ
Monelle palstan kirjoittajalle on paikallaan sanoa suoraan: elätte suuruusharhoissa ja käsityksenne katolilaisen kirkon tilasta on ainakin puoli vuosisataa ajasta jäljessä. - vanhauskoinen
Ennen kuin toinen voi päätyä sinun esittämääsi oikeaan ratkaisuun, on hänen saatava tietää, miksi hänen pitäisi ryhtyä katolilaiseksi. Oikeaoppiset protestantit kun uskovat olevansa oikeassa löytäessään Raamatusta tukea opilleen. Jonkun on heille kerrottava, että alkukirkossa tulkinta oli se, mikä oli saatu perintönä apostoleilta ja että Uusi Testamentti on koottu paljon myöhemmin.
- Keskustelija
Ei molemminpuoliseen kunnioitukseen perustuva keskustelu ole pahasta. Kummankaan osapuolen ei tarvitse luopua omasta näkemyksestään. Olen tekemisissä eri kirkko- ja tunnustuskuntiin kuuluvien ihmisten kanssa, ja yritän oikoa väärinkäsityksiin liittyviä epäluuloa sitä mukaa kuin niitä kohtaan ja mihin tietoni riittää.
Tämän vuoksi olisi täällä mielelläni ollut keskustelussa mukana.
Haluan tietää, en luulla.
Minulla ei ole monessakaan asiassa ehdotonta tarvetta oikeassaolemiseen, enkä halua käännyttää ketään mistään mihinkään. - vanhauskoinen
Perustamme Marian kunnioittamisen Kristuksen inkarnaatioon ja jumaluuteen. Maria on Jumalan äiti, Jumalan synnyttäjä ja Jumalan palvelija.
38. Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan". Ja enkeli lähti hänen tyköänsä.
39. Niinä päivinä Maria nousi ja kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin
40. ja meni Sakariaan kotiin ja tervehti Elisabetia.
41. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
46. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
47. ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
48. sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
49. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
50. ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
51. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään. Luukas 1
Luukas sanoo, että kaikki sukupolvet tulevat ylistämään Mariaa autuaaksi. Näin todellakin on tapahtunut, mutta ainoastaan katolisessa ja ortodoksisessa ja muissa näihin verrattavissa pienemmissä ikivanhoissa kirkkokunnissa.
Tarkempaa tietoa Mariasta löytyy suomen kielellä tästä: http://hyviauutisia.net/maria-ja-pyhat/ikuinen-neitsyt-uusi-eeva-liiton-arkki-perisynniton-ja-taivaaseen-otettu-maria/ . Emil Anton kertoo tarkemmin katolisesta opista Marian suhteen. Vertauskuvia löytyy myös Vanhasta testamentista.- Stasha
Kiitos viestistä! Vilkaisinkin jo tuota linkkiä, näyttää hyvältä. Näillä pääsenkin varmaan hyvin alkuun, kiitos vielä kerran.
- Ah Maria
Paavi Johannes Paavali II:n motto oli "Totus tuus", millä hän tarkoitti kuuluvansa täysin Marialle. Ei siis Jumalalle tai Jeesukselle, vaan Marialle.
Lisäksi hänen vaakunassaan oli suuri M merkkinä omistautumisesta Marialle. Jeesuksen monogrammia vaakunassa ei ollut.
Eli siitä vain kaikki katoliset ottamaan mallia paavista. Ihan avoimesti voitte julistaa kuuluvanne Marialle, ja rakentaa koko elämänne Marian palvomisen ympärille.- vanhauskoinen
Ymmärrän hyvin, että "Totus tuus" kuulostaa siltä kuin omistauduttaisiin pelkästään Neitsyt Marialle. Näinhän ei kukaan oikeaoppinen katolilainen ja kristitty tietenkään tee.
Silloin kun huomaa jotain omituista vanhojen kirkkojen käytännöissä, on aina viisainta selvittää, mitä nämä katoliset tai ortodoksit tarkoittavat näillä asioilla: kaikella on jokin syvempi teologinen merkitys.
Tässäkin Neitsyt Maria edustaa täydellistä antautumista Jumalan tahtoon ja Kristuksen ristin kantamista. Ei pidä unohtaa, että vaakunassa on suuri risti, jonka alla M-kirjain on.
- totus meus
Marialle omistautuminen on tie Jeesukseen Kristukseen, ei Mariaan.
Ei kannattaisi puhua asioista, joita ei oikeasti tunne ja ymmärrä. Knoppitiedot eivät ole ymmärryksen tae.- marian highway
Samalla logiikalla viinien asiantuntijaksi tullaan syömällä hemmetisti viinirypäleitä.
Ja jos haluat tutustua Turun kaupunkiin, tutki ahkerasti Helsinki-Turku moottoritietä...
No joo, katolisilla on ihan oma logiikkansa, joka ei luterilaiselle aukea... - Totiskos
marian highway kirjoitti:
Samalla logiikalla viinien asiantuntijaksi tullaan syömällä hemmetisti viinirypäleitä.
Ja jos haluat tutustua Turun kaupunkiin, tutki ahkerasti Helsinki-Turku moottoritietä...
No joo, katolisilla on ihan oma logiikkansa, joka ei luterilaiselle aukea...Tuollaisella monimutkaisella Marialle omistautumisuskon logiikalla hämmennetään tavalliset yksinkertaiset ihmiset jotka eivät jotakin ihmeellistä "syvempää teologiaa" tunne tai jaksakaan tuntea eikä kaikkien muinaisten tai nykyisten kirjanoppineiden tarkoittamisia.
Ei Jumala ole sellaista teologiaa antanutkaan vaan yksinkertainen usko Jeesukseen on kaikille avoin kaikkia heikoimpiakin varten valmistettu.
Pyhä Henki toimii vapaasti ihmisistä riippumatta ja Hän voi tavoittaa kenet tahansa missä tahansa Jumalan sanaa ja evankeliumin sanomaa julistetaan, ei ainoastaan kirkoissa.
Jumala sanoo tehneensä ihmiset suoriksi mutta he itse etsivät monia mutkia. (Saarnaaja 7:29) - totus meus
Totiskos kirjoitti:
Tuollaisella monimutkaisella Marialle omistautumisuskon logiikalla hämmennetään tavalliset yksinkertaiset ihmiset jotka eivät jotakin ihmeellistä "syvempää teologiaa" tunne tai jaksakaan tuntea eikä kaikkien muinaisten tai nykyisten kirjanoppineiden tarkoittamisia.
Ei Jumala ole sellaista teologiaa antanutkaan vaan yksinkertainen usko Jeesukseen on kaikille avoin kaikkia heikoimpiakin varten valmistettu.
Pyhä Henki toimii vapaasti ihmisistä riippumatta ja Hän voi tavoittaa kenet tahansa missä tahansa Jumalan sanaa ja evankeliumin sanomaa julistetaan, ei ainoastaan kirkoissa.
Jumala sanoo tehneensä ihmiset suoriksi mutta he itse etsivät monia mutkia. (Saarnaaja 7:29)Voit vetää heristelevän sormesi takaisin. Kuten totesin edellä, ei kannattaisi puhua asioista, joita ei oikeasti tunne ja ymmärrä. Marialle omistautuminen ei ole velvollisuus vaan yksilön vapaa valinta. Se on vuosisatojen saatossa hyväksi tieksi havaittu, ja sen vuoksi sitä myös suositellaan. Pakkoa ei ole.
- totus hokus pokus
totus meus kirjoitti:
Voit vetää heristelevän sormesi takaisin. Kuten totesin edellä, ei kannattaisi puhua asioista, joita ei oikeasti tunne ja ymmärrä. Marialle omistautuminen ei ole velvollisuus vaan yksilön vapaa valinta. Se on vuosisatojen saatossa hyväksi tieksi havaittu, ja sen vuoksi sitä myös suositellaan. Pakkoa ei ole.
Hävettääkö Marian palvomisesi niin, että kierrät kritiikin vastaamalla "et ymmärrä tästä asiasta mitään"?
Ei vaadi mitään erityistä ymmärrystä huomata, että katoliset kirkot ovat tupaten täynnä Mariaa, Mariaa ja Mariaa. Riittää kun pitää silmät auki. - Minä itte tiedän
totus hokus pokus kirjoitti:
Hävettääkö Marian palvomisesi niin, että kierrät kritiikin vastaamalla "et ymmärrä tästä asiasta mitään"?
Ei vaadi mitään erityistä ymmärrystä huomata, että katoliset kirkot ovat tupaten täynnä Mariaa, Mariaa ja Mariaa. Riittää kun pitää silmät auki.Jaa että totuuden ymmärtää parhaiten kun sitkeästi luulee ja pitäytyy luuloihinsa ilmoittaen että oma näkemys on parempaa kuin työläästi hankittava tieto.
Sinun kannattaa sitten ilmoittautua erikoisasiantuntijaksi, joka ymmärtää kaiken vain näkemällä, tarvitsematta ottaa selvää. Se on tervetullut tieto kaikille, jotka kuvittelevat että tiedon vuoksi tarvitsee nähdä vaivaa. Moni lehtimies kiittää sinua erityisesti, koska heidän ei enää tarvitse tarkistaa tietojaan, kun kirjoittavat juttujaan kristinuskosta. - kokeile Raamattua
Minä itte tiedän kirjoitti:
Jaa että totuuden ymmärtää parhaiten kun sitkeästi luulee ja pitäytyy luuloihinsa ilmoittaen että oma näkemys on parempaa kuin työläästi hankittava tieto.
Sinun kannattaa sitten ilmoittautua erikoisasiantuntijaksi, joka ymmärtää kaiken vain näkemällä, tarvitsematta ottaa selvää. Se on tervetullut tieto kaikille, jotka kuvittelevat että tiedon vuoksi tarvitsee nähdä vaivaa. Moni lehtimies kiittää sinua erityisesti, koska heidän ei enää tarvitse tarkistaa tietojaan, kun kirjoittavat juttujaan kristinuskosta.Ei ole ollenkaan työlästä hankkia tietoa Mariasta. Tarvitsee vain avata Raamattu.
Kokeile sinäkin.
Ehkä sen jälkeen osaat laittaa Marian hänelle kuuluvalle paikalle.
Vihje: se paikka ei ole Jeesuksen yläpuolella tai edes vieressä. - Myös marialainen
kokeile Raamattua kirjoitti:
Ei ole ollenkaan työlästä hankkia tietoa Mariasta. Tarvitsee vain avata Raamattu.
Kokeile sinäkin.
Ehkä sen jälkeen osaat laittaa Marian hänelle kuuluvalle paikalle.
Vihje: se paikka ei ole Jeesuksen yläpuolella tai edes vieressä.Kokeilen sitä melkein päivittäin. Hyvältä maistuu.
Sinunkin kannattaisi, ja kannattaisi muistaa sekin, että kun katolinen kirkko kanonisoi osan perimätiedostaan Raamatuksi, ei ollut tarkoitus että se olisi koko perimätieto. Se on myöhäistä, epähistoriallista keksintöä.
Jumala loi luomiskertomuksen mukaan paljon, siellä luetellaan ihmisen lisäksi kasvit, eläimet, meret ja Telluksen ulkopuolisetkin ilmiöt ja kappaleet.
Kuinka valitettavaa, että luomiskertomuksessa ei puhuta mitään, että Jumala olisi luonut logiikan. Niin tärkeänä luomiskertomuksen kirjoittaja on sitä pitänyt...
Miksipä siis arvioida uskontoa sen perusteella, aukeaako sen logiikka tai sitten ei?
Usko aukeaa ihan muualta käsin. Mitä vanhempi traditio, sitä rikkaampi; lukemattomien sukupolvien hengellisyyden linnunrata.- Käydäänköhän tätä
Kunnioittaminen-rakastaminen-rukoileminen-palvominen semantiikkakeskustelua vain protestanttisissa maissa? Eli onkohan maailmalla katolilaisia yhteisöjä ja yhteiskuntia joissa saa palvoa ja kertoa palvovansa?
- Ei kannata käydä
Parempi olisi, että ei keskusteltaisi ollenkaan tällaisista aiheista. Ei ainakaan tosissaan. Teologisena sisäpiirivitsinä voisi ehkä menetellä...
Kyllähän minä sen ymmärrän, että joskus 1500-luvulla oli kauhean tärkeää määritellä Marian asema taivaallisessa hierarkiassa... Mutta että vuonna 2013? Suomessa?
Haloo?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5942094- 1041049
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18987Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4857Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 78778
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563