Kirjoitin pari tosiasiaa, Raamatun pohjalta

Saarnaajan kirjasta

Kun nyt olet tässä, oletko tullut ajatelleeksi miten nopeasti vuodet kuluvat, ja sinä vanhenet? Siis miten vietätä tämän elämän jonka olet saanut.

Raamatusta: Sillä kuka tietää, mikä on ihmiselle hyvä elämässä, hänen elämänsä
lyhyinä, turhina päivinä, jotka hän viettää kuin varjo; ja kuka ilmaisee ihmiselle, mitä on tuleva hänen jälkeensä auringon alla?

Kun ajattelet ihmisiä, miten arvioit heidät, sukunimenkö mukaan?

Raamatusta: Hyvä nimi on parempi kuin kallis öljy, ja kuolinpäivä parempi kuin syntymäpäivä.

Kun olet tehnyt jonkun tyhmyyden ja saat siitä nuhteita joltakin itseäsi kokeneemmalta tai viisaammalta, miten suhtaudut, otatko opiksesi vai annatko vaan mennä samalla tavalla kuin ennenkin teit ja toimit?

Raamatusta: Parempi on kuulla viisaan nuhdetta, kuin olla kuulemassa tyhmien laulua;
sillä niinkuin orjantappurain rätinä padan alla, on tyhmän nauru. Ja sekin on turhuutta.

Oletko nopea suuttumaan ja toimitko silloin harkitsemattomasti? Jos olet väkivaltainen, siihenkin on keksitty auttavia tahoja jotka osaavat opettaa sinulle itsehillintää.

Raamatusta: Älköön mielesi olko pikainen vihaan, sillä viha majautuu tyhmäin poveen.

Muisteletko miten ennen oli paremmin tai aikaisemmilla vuosisadoilla, ja nyt huonommin?

Raamatusta: Älä sano: "Mikä siinä on, että entiset ajat olivat paremmat kuin nykyiset?" Sillä sitä et viisaudesta kysy.
Viisaus on yhtä hyvä kuin perintöosa ja on etu niille, jotka ovat näkemässä aurinkoa.

Ei se, että joku tulee uskoon tarkoita että hänestä on tullut viisas, niin monta mutkaa ja mokaa on monen tielle tullut, ja lankeamisia myös. Ei yhdellä uskovaisella välttämättä ole vastausta kaikkiin kysymyksiin, mutta aina voi joukossa olla joku joka tietää mistä vastauksen saa kysymykseen.

Raamatusta: Kaikkea olen tullut näkemään turhina päivinäni: on vanhurskaita, jotka hukkuvat vanhurskaudessaan, ja on jumalattomia, jotka elävät kauan pahuudessaan.
Älä ole kovin vanhurskas äläkä esiinny ylen viisaana: miksi tuhoaisit itsesi?

Ei kannata mennä liiallisuuksiin uskonvastaisuudessa eikä missään muussakaan asiassa, voihan sitä elää tavallisesti, liioittelematta asioita.

Raamattu: Älä ole kovin jumalaton, äläkä ole tyhmä: miksi kuolisit ennen aikaasi?

Kunungas Salomo: Kaiken tämän olen viisaudella koetellut. Minä sanoin: "Tahdon tulla viisaaksi", mutta se pysyi minusta kaukana.
Kaukana on kaiken olemus ja syvällä, syvällä; kuka voi sen löytää?
Minä ryhdyin sydämessäni oppimaan, miettimään ja etsimään viisautta ja tutkistelun tuloksia, tullakseni tuntemaan jumalattomuuden typeryydeksi ja tyhmyyden mielettömyydeksi.
Ja minä löysin sen, mikä on kuolemaa katkerampi: naisen, joka on verkko, jonka sydän on paula ja jonka kädet ovat kahleet. Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu hänestä, mutta synnintekijä häneen takertuu.
Katso, tämän minä olen löytänyt, sanoi saarnaaja, pyrkiessäni asia asialta löytämään tutkistelun tulosta;
mitä sieluni on yhäti etsinyt, mutta mitä en ole löytänyt, on tämä: olen löytänyt tuhannesta yhden miehen, mutta koko siitä luvusta en ole löytänyt yhtäkään naista.
Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia.
Seuraava luku, Saarn

2

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuu vielä

Eikö kovanaamaa esittävistä ihmisistä näy jo naamasta miten pahoin he voivat?

Raamattu: Kuka on viisaan vertainen, ja kuka taitaa selittää asian? Ihmisen
      viisaus kirkastaa hänen kasvonsa, ja hänen kasvojensa kovuus muuttuu.

Sillä itsekullakin asialla on aikansa ja tuomionsa; ihmistä näet painaa raskaasti hänen pahuutensa.
      Hän ei tiedä, mitä tuleva on; sillä kuka ilmaisee hänelle, miten se on tuleva?

Ei ole ihminen tuulen valtias, niin että hän voisi sulkea tuulen, ei hallitse kukaan kuoleman päivää, ei ole pääsyä sodasta, eikä jumalattomuus pelasta harjoittajaansa.
      Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.

Turhuutta, sanoo Saarnaaja, joka oli kuningas Salomo:

Milloin pahan teon tuomio ei tule pian, saavat ihmislapset rohkeutta tehdä pahaa,
      koskapa syntinen saa tehdä pahaa sata kertaa ja elää kauan; tosin minä tiedän, että Jumalaa pelkääväisille käy hyvin, sentähden että he häntä pelkäävät,
      mutta että jumalattomalle ei käy hyvin eikä hän saa jatkaa päiviään pitkiksi kuin varjo, sentähden ettei hän pelkää Jumalaa.

On turhuutta sekin, mitä tapahtuu maan päällä, kun vanhurskaita on, joiden käy, niinkuin olisivat jumalattomain tekoja tehneet, ja jumalattomia on, joiden käy, niinkuin olisivat vanhurskaitten tekoja tehneet. Minä sanoin: sekin on turhuutta.

Ja minä ylistin iloa; koska ei ihmisellä auringon alla ole mitään parempaa kuin syödä ja juoda ja olla iloinen; se seuraa häntä hänen vaivannäkönsä ohessa hänen elämänsä päivinä, jotka Jumala on antanut hänelle auringon alla.

• Raamatun sananlaskuissa on meille paljon opettavaista tietoa. Laitan tähän
      Sananlaskut 12:9:" Ja sen lisäksi, että kokooja oli tullut viisaaksi, hän myös opetti
      kansalle jatkuvasti tietoa, ja hän mietti ja tutki perusteellisesti voidakseen panna paljon sananlaskuja järjestykseen. 10 Kokooja yritti löytää ilahduttavat sanat ja
      oikeiden totuuden sanojen kirjoituksen."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2103
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe