Pelargonian kasvatus siemenistä?

Kannattaako

Hei, Tuleeko norm. huonetilassa siemenistä kasvatetuista pelargonioista kunnollisia, vai onko turhaa hommaa?
Ja millätavalla onnistuu? Milloin kannattaa laittaa kasvamaan?

12

4167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pioni

      Muutama vuosi sitten taimetin pelargoneja siemenestä. Oli hauska seurata miten helmikuussa kylvetyt siemenet itivät, kasvoivat ja kukkivat.
      Minulla on niitä vieläkin, osa talvehtii viileässä. Eilen nostin ekat huoneenlämpöön, leikkasin ja otin pistokkaita. Osan jätin vielä viileään -muutaman ruusunnuppu- ja tuoksupelargonin- ainoan tuoksuvista, jonka sain pelastettua pakkaselta.

      Kyseessä ei ole taloudellisti kannattava hanke - mutta hauskaa se on.
      Keväisin voi ostaa pikkurahalla kasseittain valmiiksi kukkivia, mutta se kahden-kolmen millin täydelliset miniatyyri pelargonin lehdet kylvömullassa koukuttavat :).
      Kasvatan myös begonioita keräämistäni siemenistä, viime kesänä onnistui hienosti suurikukkaisen kerrotun begonian kylvö ja kasvatus.

    • Kannattaa kokeilla

      Minäkin olen kasvattanut ehkä viisi vuotta sitten siemenistä.Oli sekoitus erivärisiä punaisia sekä vaaleanpunainen,jossa pilkkuja ja tiploja.Osa on talvehtinut,vielä taitaa olla 5 kpl jäljellä.Kyllä pitäisi hyvissä ajoin kylvää,että kukkii sitten lopummalla kesää.

    • Pioni

      Pelargoniharrastus on nousussa. Lajikkeita on Suomessakin jo runsaasti saatavilla, Ruotsissahan on ollut jo vuosia pelargonibuumi.
      Olen kasvattanut siemenistä sekä ostanut taimistosta "klassikkoja" että vähän harvinaisempia lajikkeita. Erikoisen ihana vanhanaikainen oli muutaman vuoden takainen hankintani Mårbacka, farbror Harald.
      Marketin siemenhyllystä ostin ekat siemenet: Raspberry ripplel F1 ja hurmaavan valkoisen Avanti White F1. Molemmat kannat ovat kukkineet vuodesta toiseen ja talvehtineet hyvin.

      Jos löydän sopivia kääpiöpelargonin lajikkeiden siemeniä, kokeilen niitä, sillä taimiston kääpiöt eivät suostuneet talvehtimaan vaan nuukertuivat hengettömiksi.
      Olivat muuten kukkiessaan tosi viehkoja.

      • Parvekeviljelijä

        Mistä ostit Avanti White F1 siemeniä? Itse ostin Prismasta Raspberry Ripplen siemenet, joita pussissa oli kahdeksan ja kaikki itivät ja ovat nyt hyvällä taimella.
        En ole koskaan aikaisemmin kasvattanut siemeistä, mutta helppoa on kasvattaminen.
        Mårbackat ostin valmiina taimina Planagenista.


      • Pioni
        Parvekeviljelijä kirjoitti:

        Mistä ostit Avanti White F1 siemeniä? Itse ostin Prismasta Raspberry Ripplen siemenet, joita pussissa oli kahdeksan ja kaikki itivät ja ovat nyt hyvällä taimella.
        En ole koskaan aikaisemmin kasvattanut siemeistä, mutta helppoa on kasvattaminen.
        Mårbackat ostin valmiina taimina Planagenista.

        Plantagenista, en muista vuotta, mutta molemmat pussit sieltä ja itivät tosi hyvin.
        Valkoiset Avantit ovat myös amppeliin sopivia, tekevät pitkät kukkavarret.


    • tuoksupelakuu
    • Pioni

      Kiitokset, nyt vain tutkimaan lajeja ja tilaamaan!
      Valkoiset talvehtineet ovat alkaneet jo kukkia - hentoja vielä, mutta silti. Kevät tulee ja voittaa pimeyden.

      • O-mukulakiurunkannus

        Onnittelut onnistumisestasi. Minulla ei ole koskaan onnistunut pelakuun talvetus, näin kerrostaloasunnossa. Ensi syksynä kokeilen kuitenkin taas sinnikkäästi. Luulen, että on tosi paljon kiinni lajikkeesta, todennäköisimmin onnistuisi vanha kotimainen kanta. Honkkarin taimet eivät ainakaan talvehdi, hyvä jos kukkivat. Niihin en enää koske pitkällä tikullakaan.


      • Kannattaa kokeilla
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

        Onnittelut onnistumisestasi. Minulla ei ole koskaan onnistunut pelakuun talvetus, näin kerrostaloasunnossa. Ensi syksynä kokeilen kuitenkin taas sinnikkäästi. Luulen, että on tosi paljon kiinni lajikkeesta, todennäköisimmin onnistuisi vanha kotimainen kanta. Honkkarin taimet eivät ainakaan talvehdi, hyvä jos kukkivat. Niihin en enää koske pitkällä tikullakaan.

        Sellainen tuntuma talvettamisesta,että siemenestä lisätyt helpompia saada talven yli,kuin kaupan taimet.Siemenestä kasvatetut kasvavat helposti pitkiä varsia ja ulkona sitten katkeilevat tuulella,eli pitää latvoa ahkeraan.Kaupan taimissa jotain ainetta,jolla pelargoni saadaan kasvamaan tuuheana luonnostaan.En tiedä pysyykö kasvutapa kaupan kasveilla tuuheana,jos saa menemään talven yli,kun ei ole minulla onnistunut.Tosin talvetan n.15 asteessa ja lähes pimeä paikka,ei varmaankaan ihan paras mahdollinen.


      • Pioni
        Kannattaa kokeilla kirjoitti:

        Sellainen tuntuma talvettamisesta,että siemenestä lisätyt helpompia saada talven yli,kuin kaupan taimet.Siemenestä kasvatetut kasvavat helposti pitkiä varsia ja ulkona sitten katkeilevat tuulella,eli pitää latvoa ahkeraan.Kaupan taimissa jotain ainetta,jolla pelargoni saadaan kasvamaan tuuheana luonnostaan.En tiedä pysyykö kasvutapa kaupan kasveilla tuuheana,jos saa menemään talven yli,kun ei ole minulla onnistunut.Tosin talvetan n.15 asteessa ja lähes pimeä paikka,ei varmaankaan ihan paras mahdollinen.

        Minulla on sama kokemus. Kotikasvatus on tehnyt taimista kestävämpiä. Siksi etsiskelenkin "kääpiön siemeniä". Miniatyyripelargonitkin kiinnostaisivat.

        Taimet latvon, vaikka en aina ennätä kun työntävät nuppuja eikä sielu salli enää katkoa niin alhaalta kuin pitäisi. Mutta taimia voi istuttaa monta ruukkuun, täyttävät ja näyttävät upeilta, etenkin valkoinen syksyn pimeinä iltoina.
        Ammattikasvattajat kai käyttävät kemiaa ja kättä - eli lannoitusta ( hormonia - onko se oikea sana tässä yhteydessä, en tiedä ) ) ja latvomista. Mullan laatu on tärkeä, jos ei ole perliittiä lisätä, voi keventää vaikka lecasoralla. Halvempaa, mutta pölyltä on suojauduttava hengityssuojaimella, Pussin kyljessä on varoitusmerkki.


    • Pioni

      Enpä löytänyt kääpiöiden siemeniä, mutta niistä talvehtineista Avanti Whiteista alkaa jo kolme purkillista olla täynnä kukkia. Yhden purkin, jossa on kolme kasvia, nostin jo amppeliin. Kaareutuvat pitkät kukkavanat ovat tosi kauniita.
      Ja Harald on nupuilla :).
      Kuinkas teillä muilla menee pelargonien kanssa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe