Vanhauskoiset ortodoksit?

Jutta

Hei! Osaisiko joku kertoa, mistä puhutaan, kun puhutaan vanhauskoisista ortodokseista? Ketä he ovat? Viittaako termi lappiin, kolttien kulttuuriin? Vanhauskoiset tulevat silloin tällöin esille kirjallisuutta lukiessa. Kiitos, jos joku jaksaa kertoa. :)

29

4821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teemu

      Vanhauskoiset eli staroverit ovat Venäjällä Pietari Suuren kirkollisten uudistusten tuloksena kirkosta eronnut ryhmä. He eivät mm. hyväksyneet tuolloin kirkkoslaaviin tehtyjä muutoksia, parranleikkaamispakkoa, jne. Osa vastustetuista asioista oli ihan merkittäviäkin, kuten eräät uskontunnustuksen käännökseen tehdyt muutokset. Ryhmän jäsenistä tuli luonnollisesti vainottu ryhmä, ja he vetäytyivät Venäjän syrjäseuduille. Mm. nykyisen Suomen puolella on ollut vanhauskoisten luostareita.

      Vanhauskoisia on kahta lajia: papillisia ja papittomia. Esimerkiksi suomalaisen perinteentutkimuksen eräs tunnettu teos (Juha Pentikäinen: Marina Takalon uskonto) kuvaa vienalaisen staroveriyhteisön tapoja. Mm. Marinan sukulaislapsen kasteeseen pappi kelpuutettiin paikalle - kummiksi. Kaikkia uudistuksia tehneen järjestelmän jäseniä siis pidetään harhaoppisina.

      Toisaalta staroverit ovat säilyttäneet paljon vanhaa venäläistä kirkollista kulttuuria, erityisesti musikkia on säilynyt paljon alkuperäisessä turmeltumattomassa muodossa, samoin ikonimaalaus säilyi perinteisen maalaustavan mukaisena rappion vuosisadat.

      Tässä jotakin, viisaammat jatkakoon.

      • starets

        Niin muista vielä tämä; eivät hyväksyneet monarkkia ja tsaarin ylipäällikyyttä!


      • el kirahwi

        En ole Teemua viisaampi tässä asiassa, mutta tuli mieleen, että Latvian itä-osissa on paljon elinvoimaisia venäläisiä vanhauskoisyhteisöjä. Esimerkiksi Daugavpilsin kaupungissa on n. 5-6 vanhauskoisten kirkkoa. Luin joskus myös historiallisista taustoista, miksi ja milloin he ovat sinne siirtyneet, mutta on päässyt unohtumaan. Pitäisi joskus paneutua enemmän näihin vanhauskoisiin, koska ne ovat aina kiinnostaneet. Tietoa on valitettavasti vain aika vaikea löytää.


      • Jutta

        Kiitos, kiitos valaisusta! Lähdenpä kirjastoon tutkimaan tarkemmin asiaa, josko siellä olisi jotain mielenkiintoista.


      • el kirahwi
        Jutta kirjoitti:

        Kiitos, kiitos valaisusta! Lähdenpä kirjastoon tutkimaan tarkemmin asiaa, josko siellä olisi jotain mielenkiintoista.

        Netissäkin voi yrittää tehdä hakuja, englanniksi esim. osoitteesta www.google.fi hakusanalla "old believers", ja venäjäksi osoitteesta www.yandex.ru hakusanalla "starovery" tai "staroobrjadci". Suomeksi ei taida netistä paljon löytyä...


      • Megrinmenninkäinen

        Nykyisen rajan taakse jääneen ilomantsin alueella oli kaksi vanhauskoisten luostaria. Taru kertoo heitä olevan vieläkin ilomantsissa.


      • ja laita sinne kysely!
        Jutta kirjoitti:

        Kiitos, kiitos valaisusta! Lähdenpä kirjastoon tutkimaan tarkemmin asiaa, josko siellä olisi jotain mielenkiintoista.

        Esim. Jopi Harri on varsin tietorikas vanhauskoisuuden asiantuntija, löytyy sieltä muitakin.


      • ole tainnut
        ja laita sinne kysely! kirjoitti:

        Esim. Jopi Harri on varsin tietorikas vanhauskoisuuden asiantuntija, löytyy sieltä muitakin.

        ihan ymmärtää, mitä vanhauskoisuus tarkoittaa.


      • Jopi ruvennut
        ja laita sinne kysely! kirjoitti:

        Esim. Jopi Harri on varsin tietorikas vanhauskoisuuden asiantuntija, löytyy sieltä muitakin.

        vanhauskoiseksi?


      • Vanhauskoistern lahko

        ei syntynyt Pietari I:n aikana, vaan jo aikaisemmin tsaari Aleksein aikana 16oo-luvun puolivälissä. Tsaari Aleksei oli heikkotahtoinen hallitsija, jonka hallituskautena valta (ilmeisesti osittain myös maallisissa asioissa) oli voimakastahtoisella patriarkka Nikonilla. Nikon teki laajoja kirkollisia uudistuksia käännättäen mm jumalanpalveluskirjat uudelleen kirkkoslaavin kielelle, siten mm rtistimerkin tekotapa muuttui kaksisormisesta kolmisormiseksi. Rovasti Avvakum Petrov nousi vastustamaan näitä uudistuksia. Samaan aikaan venäjällä yhteiskunnalliset olot huononivat. Suurtilallisten torppareista tuli maaorjia.

        Vanhauskoiset ovat konservatiivinen protestiliike, joka on säilyttänyt paljon vanhaa venäläistä kirkollista kulttuuria, koska myöskään Pietari I:n (Suuren) kirkolliset uudistukset eivät ulottuneet heidän keskuuteensa. Heidän keskuudessaan on säilynyt mm vanha kirkkolaulu ns znameni-sävelmät ja vanhantyylinen ikonimaalaus, vanhantyylinen vaatetus (esim miehillä saappaat ja parta) ja vanhat tavat mm varhaiset avioliitot.

        Vanhauskoisia on papillisia ja papittomia. Osa papillisia ns jedinovertsien eli yksiuskoisten kirkko liittyi takaisin Venäjän ortodoksiseen kirkkoon 1900-luvun alussa. Papilliset starovertsit ovat lähellä ortodokseja, mutta papittomat ovat selkeästi lahkolaisia. Heillä on kummallisia tapoja niin kuin edellä kerroit .

        Vanhauskoisia oli Pohjois-Venäjällä mm Vienan Karjalassa, missä ei ollut maaorjuutta. Sieltä oli mainitsemasi Marina Takalokin kotoisin. Vienan Karjala oli Venäjän periferiaa, missä ei juuri ollut lukutaitoisia ihmisiä muita kuin vanhauskoisten kirkolliset johtajat. Myös Siperiassa on ollut vanhauskoisten yhteisöjä. Osa Venäjän vanhauskoisita muutti 1900-luvun Kanadaan hallitusvallan vainoa pakoon.


      • asiaa tutkinut
        Vanhauskoistern lahko kirjoitti:

        ei syntynyt Pietari I:n aikana, vaan jo aikaisemmin tsaari Aleksein aikana 16oo-luvun puolivälissä. Tsaari Aleksei oli heikkotahtoinen hallitsija, jonka hallituskautena valta (ilmeisesti osittain myös maallisissa asioissa) oli voimakastahtoisella patriarkka Nikonilla. Nikon teki laajoja kirkollisia uudistuksia käännättäen mm jumalanpalveluskirjat uudelleen kirkkoslaavin kielelle, siten mm rtistimerkin tekotapa muuttui kaksisormisesta kolmisormiseksi. Rovasti Avvakum Petrov nousi vastustamaan näitä uudistuksia. Samaan aikaan venäjällä yhteiskunnalliset olot huononivat. Suurtilallisten torppareista tuli maaorjia.

        Vanhauskoiset ovat konservatiivinen protestiliike, joka on säilyttänyt paljon vanhaa venäläistä kirkollista kulttuuria, koska myöskään Pietari I:n (Suuren) kirkolliset uudistukset eivät ulottuneet heidän keskuuteensa. Heidän keskuudessaan on säilynyt mm vanha kirkkolaulu ns znameni-sävelmät ja vanhantyylinen ikonimaalaus, vanhantyylinen vaatetus (esim miehillä saappaat ja parta) ja vanhat tavat mm varhaiset avioliitot.

        Vanhauskoisia on papillisia ja papittomia. Osa papillisia ns jedinovertsien eli yksiuskoisten kirkko liittyi takaisin Venäjän ortodoksiseen kirkkoon 1900-luvun alussa. Papilliset starovertsit ovat lähellä ortodokseja, mutta papittomat ovat selkeästi lahkolaisia. Heillä on kummallisia tapoja niin kuin edellä kerroit .

        Vanhauskoisia oli Pohjois-Venäjällä mm Vienan Karjalassa, missä ei ollut maaorjuutta. Sieltä oli mainitsemasi Marina Takalokin kotoisin. Vienan Karjala oli Venäjän periferiaa, missä ei juuri ollut lukutaitoisia ihmisiä muita kuin vanhauskoisten kirkolliset johtajat. Myös Siperiassa on ollut vanhauskoisten yhteisöjä. Osa Venäjän vanhauskoisita muutti 1900-luvun Kanadaan hallitusvallan vainoa pakoon.

        "Tsaari Aleksei oli heikkotahtoinen hallitsija, jonka hallituskautena valta (ilmeisesti osittain myös maallisissa asioissa) oli voimakastahtoisella patriarkka Nikonilla."

        Väärin. Nikon toimi lähinnä työrukkasena tsaarin ajamassa uudistuksessa.

        "Nikon teki laajoja kirkollisia uudistuksia käännättäen mm jumalanpalveluskirjat uudelleen kirkkoslaavin kielelle,"

        Nämä uudistukset olivat lopulta perin vähämerkityksisiä. Tekstejä ei varsinaisesti käännetty uudelleen vaan paremminkin yhdenmukaistettiin kiovalaisten ja venetsialaisten julkaisujen kanssa, samalla kun oikeinkirjoitusta ja morfologiaa uudistettiin (mm. eräät datiivimuodot korvattiin genetiiveillä). Usein kun aikaisemmassa tekstissä lukee 'kirkko', uudistetussa lukee 'temppeli' ja päinvastoin. Ja kun aikaisemmin Jeesus kirjoitettiin 'Isus', nyt ruvettiin kirjoittamaan 'Iisus'.

        "siten mm rtistimerkin tekotapa muuttui kaksisormisesta kolmisormiseksi."

        Koskapa kreikkalaiset tekivät sen kolmella sormella. Tarkoituksena nimittäin oli harmonisoida Venäjän ortodoksisuus kreikkalaisen kanssa sitä silmälläpitäen, että kreikankieliset alueet oli suunniteltu valloittaa ottomaaneilta ja liittää Venäjään. Siinä tilanteessa venäläisen ortodoksian erityispiirteet nähtiin poliittisena rasitteena, josta voitiin hyvin luopua, kun opillisessa mielessä erot olivat yhdentekeviä.

        "Rovasti Avvakum Petrov nousi vastustamaan näitä uudistuksia."

        Niin, koska sillä herätyskristillisellä ryhmällä, jota hän edusti, oli muunlaisia suunnitelmia. Venäläinen ortodoksisuus kun oli 'rapautunut' ja virvoituksen tarpeessa. Niinpä pantiin pystyyn reformatorinen ryhtiliike, jollainen vanhauskoisuus itse asiassa on tänäkin päivänä.

        Vaikka vanhauskoiset väittävät, että he vain säilyttivät ortodoksisuuden alkuperäisenä, tämä on vale (todennäköisesti kuitenkin sellainen, johon he itse uskovat). Todellisuudessa he muodostivat lahkon, joka valikoi venäläisestä ortodoksisuudesta tietyt elementit, jotka nostettiin tapetille ennenkokemattomalla tavalla. Kuten sen, että jumalanpalvelukset muka piti kaikissa olosuhteissa toimittaa pilkuntarkasti siten kuin jumalanpalveluskirjoissa sanotaan. Näin ei tosiasiassa koskaan ollut ennen vanhauskoisuuden syntyä. Esim. yhtenäiset jumalanpalveluskirjat olivat verraten tuore ilmiö: niitä oli ollut olemassakin vasta 1600-luvun toisen neljänneksen alun paikkeilta eteenpäin.

        "Osa Venäjän vanhauskoisita muutti 1900-luvun Kanadaan hallitusvallan vainoa pakoon."

        Vallankumouksen jälkeen heitä jäi Neuvosto-Venäjän rajojen ulkopuolelle; mm. Baltian suurehkot yhteisöt olivat syntyneet jo aikaisemmin. Lisää vanhauskoisia muutti tuossa vaiheessa mm. Kiinaan, Turkkiin ja Romaniaan, toisen maailmansodan ja Kiinan vallankumouksen jälkeen osa näistä löysi tiensä Amerikan mantereelle.

        Mainittakoon, että ainoa vanhaa riitusta noudattava ryhmä, jonka kommunistit onnistuivat täydellisesti eliminoimaan, olivat uskonheimolaiset (jedinovertsy). Tosin uskonheimolaiset muodostivat parhaimmillaankin häviävän pienen vähemmistön vanharitualisteista. Tällä hetkellä näitä seurakuntia on Venäjällä elvytetty kourallinen, mutta niissä vaikuttavien tausta ei ainakaan yleensä ole vanhauskoisuudessa.

        Nykyään aktiivisia vanhauskoisten yhteisöjä on Venäjän lisäksi mm. Amerikassa (Oregon, Alaska, Kanada, Brasilia), Baltiassa, Valko-Venäjällä ja Romaniassa, arvattavasti muuallakin. Sitä, kauanko ne säilyvät, on vaikea ennustaa. Tietyiltä osin toiminta on Neuvostoliiton kaaduttua virkistynyt, mutta samalla yleisen sivistystason kohotessa ja kulttuurisen eristyneisyyden vähetessä vanhauskoisuus kärsii lisääntyvää jäsenkatoa; yleisen sekularisaation välttäneet heikäläiset kun alkavat entistä laajemmin nähdä vanhauskoisuuden ideologiset ongelmat ja sen, että ortodoksisuutta on ja on aina ollut muuallakin kuin Venäjällä.

        "Papilliset starovertsit ovat lähellä ortodokseja, mutta papittomat ovat selkeästi lahkolaisia. Heillä on kummallisia tapoja niin kuin edellä kerroit."

        Vanhauskoisten tavat eivät ole millään lailla kummallisia, ja kaikki heistä noudattavat ortodoksista jumalanpalvelusjärjestystä, papittomat tarkalleen siten kuin ortodoksit ovat aina toimineet, kun papistoa ei ole saatavissa. Lahkolaisia he eivät ole muodollisten seikkojen vuoksi, vaan eriseuraisuuden johdosta, ja siksi, ettei heidän versionsa ortodoksisuudesta ole historiallisessa mielessä yhtään korrektimpi kuin muidenkaan ortodoksien: se on 1600-luvun puolivälin konstruktio jostakin sellaisesta, jota ortodoksisuus ei ollut koskaan aikaisemmin ollut mutta jollainen sen olisi haluttu olleen.


    • Serafim

      ...taitaapi olla vähän samanlainen ilmiö roomalaiskatolisen kirkon piirissä?!?

      • Hattuvaaraan

        eräät kylän suvuista ovat tiettävästi vanhauskoisten jälkeläisiä.


      • ortodoksi ulkomailla
        Hattuvaaraan kirjoitti:

        eräät kylän suvuista ovat tiettävästi vanhauskoisten jälkeläisiä.

        Heita oli paennut mm. Alaskaan vainojen takia.

        Heilla on paljon vanhakantaisia tapoja. Aihe on kiinnostava kaikin puolin.


      • ortodoksi ulkomailla

        'vanhakatolisuus' lienee lahinna 1800-luvun ja Vatikaani II'n jalkipelissa syntynytta.


      • eivätkä he
        ortodoksi ulkomailla kirjoitti:

        'vanhakatolisuus' lienee lahinna 1800-luvun ja Vatikaani II'n jalkipelissa syntynytta.

        syöneet vääräuskoisten kupeista, vaikka olisi kuinka herkkuruokaa tarjottu. Ristinmerkin tekivät kahdella sormella (tai sitten olen väärässä, mutta samapa se).


      • Mie luulin
        ortodoksi ulkomailla kirjoitti:

        Heita oli paennut mm. Alaskaan vainojen takia.

        Heilla on paljon vanhakantaisia tapoja. Aihe on kiinnostava kaikin puolin.

        että he asuvat Kanadan puolella. No, joka tapauksessa Pohjois-Amerikan pohjoisosiin.


      • kirkkohistoriaa
        ortodoksi ulkomailla kirjoitti:

        'vanhakatolisuus' lienee lahinna 1800-luvun ja Vatikaani II'n jalkipelissa syntynytta.

        pidettiin 1960- luvulla!


      • ortodoksi ulkomailla
        kirkkohistoriaa kirjoitti:

        pidettiin 1960- luvulla!

        Käsittääkseni vanhakatolisuus olisi jo perustettu 1800-luvulla (Saksassa?) joidenkin sen aikaisten uudistusten vastustukseksi. Lisää vettä myllyyn oli saatu Vatikaani II:n jälkeen 1960-luvulla. En ole varma asiasta.

        Joka tapauksessa ortodoksinen vanhauskoisuus on paljon vanhempaa perua.


      • ortodoksi ulkomailla
        Mie luulin kirjoitti:

        että he asuvat Kanadan puolella. No, joka tapauksessa Pohjois-Amerikan pohjoisosiin.

        Olen tavannut alaskalaisia jotka kertoivat asuvansa kylässä jossa oli vanhauskoisia. Netistä olen myös joskus vilkuillut - on niitä vanhauskoisten kirkkoja muuallakin, miksei sitten Kanadassa.


      • kylä, jossa
        ortodoksi ulkomailla kirjoitti:

        Olen tavannut alaskalaisia jotka kertoivat asuvansa kylässä jossa oli vanhauskoisia. Netistä olen myös joskus vilkuillut - on niitä vanhauskoisten kirkkoja muuallakin, miksei sitten Kanadassa.

        on vanhauskoisten kyliä. Yhdessä kylässä oli vanhauskoisten kirkko(punatiilinen, komea) ja vanhauskoisten hautausmaa järven rannalla. Olikohan Kalleste, otin kuvia, mutta hatara on pää.


      • vuosina
        ortodoksi ulkomailla kirjoitti:

        Käsittääkseni vanhakatolisuus olisi jo perustettu 1800-luvulla (Saksassa?) joidenkin sen aikaisten uudistusten vastustukseksi. Lisää vettä myllyyn oli saatu Vatikaani II:n jälkeen 1960-luvulla. En ole varma asiasta.

        Joka tapauksessa ortodoksinen vanhauskoisuus on paljon vanhempaa perua.

        1869-1870. Se julisti paavin eryhtymättömäksi, kun hän puhuu ex cathedra. Tämän jälkeen katolisesta kirkosta erosi protestiryhmä vanha katoliset. Vaticanum II jälkeen perustettiin uusi katolisen kirkon oppositioryhmä, joka vaatii mm tridentiseen messuun palaamista.

        Venäläisille lahkoille on tyypillistä, että ne olivat samalla yhteiskunnallisia protestiryhmiä, jotka vastustivat maaorjuutta, länsimaistamista, jotkut myös yksityisomistusta, aateliston kasvavaa mahtia jne. Katolisista vastarintaliikkeistä puuttuu tämä ulottuvuus.

        Venäläisiä lahkoja ovat vanhauskoisten eli starovertsien lisäksi mm duhoborit ja molokaanit (= maidonjuojat). Nämä lahkot syntyivät 1700-luvulla. Toisin kuin strovertsit näiden lahkojen kannattajat muutivat Etelä-Venäjälle ja Kaukasiaan. Molokaaneja on tosin ollut myös Siperiassa. Suuri osa duhoboreista muutti Yhdysvaltoihin Leo Tolstoin ja Amerikan kveekareitten avustamina 1910-luvulla. Vanhauskoiset on suurin venäläisistä lahkoista, muut olivat verrattain pieniä ryhmiä.

        Monet näiden vanhojen lahkojen kannattajista liittyivät myöhemmin baptisteihin, helluntailaisiin tai adventisteihin. Nämä lahkot tulivat Venäjälle 1900-luvun alussa.


    • väärinkäsityksiin

      perustuva ryhmä, joka on jakanut Venäjän ortodoksista kirkkoa ehkä aivan turhan takia, heitä on olemassa vielä miljoonia,
      alla linkki, josta voi saada nopeimmin asiallista tietoa vanhauskoisista
      http://www.ortodoksi.net/index.php/Vanhauskoiset

      • Vladimir2

        Patriarkkan ikioma vika !
        Me vanhauskovaiset olemme
        TOTISESTI OIKEITA ORTODOKSEJA !


    • Vladimir2

      Vanhauskovaiset on ortodokseja jotja
      eivät hyväksyneet Patriarkka Tiihonin
      uudistusinto.
      Me olemme ALKUPERÄISET ortodoksit.
      Virossa on kirkkoja mm jotka ovat
      meidän käytössä.

      • Anonyymi

        Löytyykö suomesta vanhauskoisia ortodokseja mistään ?


    • yötönyö

      Vanhauskovaisia (Staroverit) perusti aikoinaan Tuoppajärven Eläjien saarelle pari luostaria. Munkkiluostarin ja nunnaluostarin. Kävin siellä kymmenen vuotta sitten, aivan rippeitä oli enää jäljellä. Jossakin Kiannon kirjassa on jonkunmoinen piirros luostarin raunioista. Myös Lönrot on käynyt siellä ja mainitsee asiasta matka kirjoituksissaan.

    • paganoit

      Vanhauskoisuus-termiä käytetään useasta eri asiasta. Yleisimmin vanhauskoisuudella tarkoitetaan Venäjän ortodoksisen kirkon 1600-luvulla syntynyttä protestiliikettä. Venäjän vanhauskoisista käytettyjä muita nimityksiä ovat raskolnikot ja starovertsit.

      Tsaari Aleksei Mihailovitš alkoi uudistaa kirkon käytäntöjä ja jumalanpalvelustekstejä vuonna 1656. Käytännön työn teki patriarkka Nikon. Hän muutti vanhan slaavilaisen liturgian järjestyksen kreikkalaiseen muotoon, jossa oli pieniä eroja Venäjällä käytössä olleisiin jumalanpalvelusteksteihin verrattuna. Venäläinen kirkkoväki koki uudistukset maailmanjärjestyksen perustuksien järkkymisenä. Tärkein kiistakysymys koski ristinmerkin tekoa. Nikon vaihtoi aiemmin käytössä olleen kahdella sormella tehtävän ristinmerkin kolmisormiseksi. Suuri määrä kansaa koki muutokset lopunajallisiksi merkeiksi, jotka paljastivat Venäjän valtion ja kirkon antikristuksen edustajiksi.

      Vanhauskoisten johtajaksi nousi esipappi Avvakum. Kapinointi alkoi heti, kun uudistukset oli hyväksytty vuonna 1656.

      Avvakum ja monia muita vanhauskoisia poltettiin roviolla vuonna 1682. Vanhauskoiset painuivat maan alle tai pakenivat valtakunnan syrjäseuduille. Vanhauskoisuuden tärkeimmiksi tukialueiksi tulivat pohjoiset syrjäiset alueet. Näitä olivat mm. Solovetskin luostari ja sen lähialueet: Pomori eli Vienanmeren rannikko, Arkangelin alue, Komi, Laatokan ja Äänisen seutu Luoteis-Venäjällä. Muita vanhauskoisten alueita olivat Vetka (entinen Puolan alue), Donin seutu ja Tsernigovtsina. Ilomantsin Megrijärvelle rakennettiin vanhauskoisten luostari. Vanhauskoiset hajaantuivat useiksi eri lahkoiksi, joiden kaksi päähaaraa olivat papilliset ja papittomat.

      Vanhauskoisia on yhä olemassa. Nykyään enemmistö vanhauskoisista elää melko yhtenäisesti, mutta ei enää eristyneenä muusta maailmasta. Vanhauskoiset asuvat nykyään Baltian maissa, Valko-Venäjällä, Pietarin alueella, Volgan seudulla, Brjanskissa ja Moldovassa. Kaikkien vanhauskoisuuden suuntauksien keskuspaikka on Moskova, jossa vanhauskoisten kirkkoja on kolme. Virossa on vajaat 10 000 vanhauskoista.

      Kahdeksanpäätyinen risti. Vanhauskoisten ristitunnus on uuden ortodoksikirkon 6-päätyisestä rististä poiketen 8-päätyinen.

      Ristinmerkin tekeminen. Ristinmerkin tehdessään vanhauskoiset pitävät pystyssä etu- ja keskisormen ja painavat peukalolla kämmeneen nimettömän ja pikkusormen. Symbolit näillä sormilla tarkoittavat samaa kuin nykyisessäkin ristinmerkissä (peukalo, etu- ja keskisormi yhdessä): Kolminaisuutta ja Kristuksen kahta luontoa.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhauskoisuus

    • Anonyymi

      Omaa vanhauskoista Pietarilaista sukua tutkiessani huomasin, että se on erittäin vaikeaa. He eivät välttämättä käyneet "oikeassa kirkossa" kuin kolme kertaa elämässään. Kasteessa, avioliittoon vihittäessä ja hautauksessa. He eivät yleensä pitäneet kirkonkirjoja. Pietarissa oli lukuisia pieniä seurakuntia. Heillä oli kotikirkkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5171
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      181
      4915
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      69
      3359
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2956
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2272
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      236
      1712
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1259
    8. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      77
      1251
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      960
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      907
    Aihe