Tunsin 1970-luvulla Vapaussodan invalidin, joka kertoi minulle, että alkuperäinen Suomen siniristilippu, se jota käytettiin mm. Helsingin vapautuksen kunniaksi pidetyssä paraatissa, ei ollut nykyisen kaltainen. Hänen mukaansa alkuperäinen ja oikea oli pellavaa, siis valkoiselta osaltaan luonnonvalkoinen. Ei nykyisenkaltainen puhtaanvalkoinen.
Onko Suomen lippu väärennös?
27
393
Vastaukset
- G C
Aluksi Suomen lipun värit saatiin mallikankaista. Sen sinisen ja valkoisen määritelmät täsmennettiin myöhemmässä lainsäädännössä.
http://www.histdoc.net/historia/1917-18/40_1.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_lippu- laivastolippu Tsaarin aj
Suomen lippu perustuu tsaarin aikaiseen Suomen laivastolippuun. Venäjän nykyinenkin laivastolippu on lähes samanlainen mutta siniristi kulkee kulmista. Valkokaartin lippu oli punalippu missä keltainen leijona keskellä. Se muistutti liikaa bolshevikkien punalippua joten Suomen lipuksi valittiin Tsaarin aikainen laivastolippu.
- Ei perustu!!
laivastolippu Tsaarin aj kirjoitti:
Suomen lippu perustuu tsaarin aikaiseen Suomen laivastolippuun. Venäjän nykyinenkin laivastolippu on lähes samanlainen mutta siniristi kulkee kulmista. Valkokaartin lippu oli punalippu missä keltainen leijona keskellä. Se muistutti liikaa bolshevikkien punalippua joten Suomen lipuksi valittiin Tsaarin aikainen laivastolippu.
Venäjän kauppalaivasto käytti lippua, jossa valkoisella pohjalla oli sininenn vinoristi.
Valkokaartilla ei ollut omaa lippua, vaan punakeltainen leijonalippu oli Suomen ensimmäinen valtiolippu. - iiroq00
Ei perustu!! kirjoitti:
Venäjän kauppalaivasto käytti lippua, jossa valkoisella pohjalla oli sininenn vinoristi.
Valkokaartilla ei ollut omaa lippua, vaan punakeltainen leijonalippu oli Suomen ensimmäinen valtiolippu.Suomen lippu perustuu Tsaarin aikaiseen Suomen suuriruhtinaskunnan laivastolippuun. Kyllähän noissa vanhoissa sisällissodan paraatifilmeissä näkyy leijonalippukin ja myös hakaristilippu joka on ainakin mulle täysin mysteeri.
- tyhmä olet
Ei perustu!! kirjoitti:
Valkokaartilla ei ollut omaa lippua, vaan punakeltainen leijonalippu oli Suomen ensimmäinen valtiolippu.Vinoristillä ei ole siniristin kanssa mitään tekemistä. Siniristi kuvaa kristillisiä perinteitä. Ortodoksisen kirkon ristin ulkomuoto tuskin tunnet.
- niiimpäniiin
Ei perustu!! kirjoitti:
Valkokaartilla ei ollut omaa lippua, vaan punakeltainen leijonalippu oli Suomen ensimmäinen valtiolippu.Valkoisilla oli kyllä oma ns. jääkärilippu, joka on neliömäinen valkoisella pohjalla vaakuna ja semmonen tyylitelty ristin tapainen, kulkee vinottain, se on nykyään puolustusvoimien lippuna.
Lippu ehtotuksia oli monia, nykyinen tuli voimaan kansalaissodan jälkeen.
Se on varsin neutraali, ei liikaa suomenruotsalaisen punaisen leijonalipun kaltainen ja on osa samanlaista pohjoismaista lippumallia, mikä on muillakin pohjoismailla. - baaalllt jsult
niiimpäniiin kirjoitti:
Valkoisilla oli kyllä oma ns. jääkärilippu, joka on neliömäinen valkoisella pohjalla vaakuna ja semmonen tyylitelty ristin tapainen, kulkee vinottain, se on nykyään puolustusvoimien lippuna.
Lippu ehtotuksia oli monia, nykyinen tuli voimaan kansalaissodan jälkeen.
Se on varsin neutraali, ei liikaa suomenruotsalaisen punaisen leijonalipun kaltainen ja on osa samanlaista pohjoismaista lippumallia, mikä on muillakin pohjoismailla.Tyhmältä se samanlainen lippu bolsujen kanssa olisikin näyttänyt.
- jjk kl
ei ole
Korjaus avaukseen: tarkoitin valkoista villakangasta, miten lie pellava siihen lipsahtanut.
- G C
Voitonparaatin aikaan liehui paljon sinivalkoisia lippuja ja viirejä. Niistä yksikään ei voinut olla väärennös, koska sinirististä tuli valtakunnan virallinen lippu vasta pari viikkoa myöhemmin.
- häh
G C kirjoitti:
Voitonparaatin aikaan liehui paljon sinivalkoisia lippuja ja viirejä. Niistä yksikään ei voinut olla väärennös, koska sinirististä tuli valtakunnan virallinen lippu vasta pari viikkoa myöhemmin.
Leijonaliput on mukana Valkokaartin voitonparaatissa. Ja myös hakaristi. Eihän se ollut edesäärioikeiston tunnus vielä.
- Hähähä!!!
häh kirjoitti:
Leijonaliput on mukana Valkokaartin voitonparaatissa. Ja myös hakaristi. Eihän se ollut edesäärioikeiston tunnus vielä.
Ei hakaristi ole koskaan ollut äärioikeiston tunnus. Se oli ilmavoimien tunnus, joka sitten siirtyi mm. kunniamerkkeihin. Sodan aikana se oli myös panssarivaunuisa.
Hakaristilippu on ollut voitonparaatissa 1918 korkeintaan ilmavoimien yksikön edessä. Jos sellainen oli paraatissa mukana.
- Vain yksi valkoinen
Valkoisella ei ole värisävyjä, joten alkuperäisen lippulain määritelmä "valkea" tarkoitti kyllä niin valkoista kuin kankaaseen on mahdollista saada. Silmämääräinen havainto riitti tarkistuksiin hyvin, kun ei ollut mittareita.
Nykyisten lippujen silmämääräisestikin kirkkaampi valkoinen johtunee nykyisten kiiltäväpintaisten kangasmateriaalien (silkki, tekokuitu) synnyttämästä optisesta harhasta.
Enemmän klappia luulisi olleen vanhojen lippujen sinisävyjen suhteen. Kaiketi kuitenkin suurimmat lipunvalmistajat käyttivät apunaan mallitilkkuja, eivätkä luottaneet termeihin merensininen tai ultramariinisininen. Ei kirjo ollut varmaan noilla termeilläkään yhtä kammottava kuin urheilukisojen yleisölle myytävissä Suomen lipuissa. - heraldiikko
-- Lippu on mulle golgatan logo -- siis edustaa kristittyjen martyyrien muistoa
eli Yrjön risti , antun eli andrean risti on vinoristi , joka on englannin lipussa ,jossa yrjö ja anttu päällekkäin , eli ns homojen lippu.- hera-koomikko
Englannin lipussa on vain yrjönristi.
Yhdistyneen kuningaskunnan lipussa on Englannin yrjönristi (punainen risti valkealla pohjalla), Skotlannin andreanristi (valkoinen vinoristi sinisellä pohjalla) ja Irlannin patrikinristi (punainen vinoristi valkealla pohjalla).
Eipä homon heraldikon tiedot vakuuta. - kansaa jymäytetään
hera-koomikko kirjoitti:
Englannin lipussa on vain yrjönristi.
Yhdistyneen kuningaskunnan lipussa on Englannin yrjönristi (punainen risti valkealla pohjalla), Skotlannin andreanristi (valkoinen vinoristi sinisellä pohjalla) ja Irlannin patrikinristi (punainen vinoristi valkealla pohjalla).
Eipä homon heraldikon tiedot vakuuta.-- kylläpä se melkeen sattu kohallensa -- joka tapauksessa yhdistettynä se on se minkä näemme kisoissa --- siis puhtaasti uskonnollinen logo, niinku suomen , -turha väittää muuta ! -- lipussa uskonto priorisoitu !
- fundamlogo30
kansaa jymäytetään kirjoitti:
-- kylläpä se melkeen sattu kohallensa -- joka tapauksessa yhdistettynä se on se minkä näemme kisoissa --- siis puhtaasti uskonnollinen logo, niinku suomen , -turha väittää muuta ! -- lipussa uskonto priorisoitu !
-- siis ylipäätänsä voidaan epäillä kuuluuko nämä uskonnolliset tunnukset lippuumme lainkaan -- siis golgatan kukkuloilta lähdetty ja logot liehuu valtion rahapajan välittömässä tuntumassa suomessa -- eppäillä soppii
- et tosiaan tiennyt?
fundamlogo30 kirjoitti:
-- siis ylipäätänsä voidaan epäillä kuuluuko nämä uskonnolliset tunnukset lippuumme lainkaan -- siis golgatan kukkuloilta lähdetty ja logot liehuu valtion rahapajan välittömässä tuntumassa suomessa -- eppäillä soppii
Oletko Suomen viimeinen ääliö, jolle viimeisenä selvisi ristikuvion tausta ja nyt yrität valistaa kansaa tällä tiedollasi?
- ppppoollkkka
Punikki taitaa olla kovastikin kaapissa. Ristilippu todella otettiin käyttöön, koska ei haluttu punaisen lipun sekoittavan bolsujen kanssa ja haluttiin korostaa kristillisiä juuria.
- tyyymmäh toxc
fundamlogo30 kirjoitti:
Kristinusko kun on aika iso osa eurooppalaista historiaa. Voisihan siinä tietenkin tietysti Ukko Ylijumalan kuva olla, mutta ethän sinä osaa edes piirtää.
- yksoppositiossa
ppppoollkkka kirjoitti:
Punikki taitaa olla kovastikin kaapissa. Ristilippu todella otettiin käyttöön, koska ei haluttu punaisen lipun sekoittavan bolsujen kanssa ja haluttiin korostaa kristillisiä juuria.
-- Onko teillä kaikilla sitten juuret siellä Golgatalla -- paitsi minä, joka ainoana olen esittänyt vastustavan kannan golgatan logolla somistetulle lipulle !
oottapa tetosiaan homogeenistä porukka , vain minä oppositiossa. - Kyseessä ei siis
yksoppositiossa kirjoitti:
-- Onko teillä kaikilla sitten juuret siellä Golgatalla -- paitsi minä, joka ainoana olen esittänyt vastustavan kannan golgatan logolla somistetulle lipulle !
oottapa tetosiaan homogeenistä porukka , vain minä oppositiossa.ole mikään Golgatan logo, vaan kristinuskon symbooli. Voit ihan rauhassa olla oppositiossa. Se ei liikuta ketään vähääkään.
- sinivalkeavasemmisto
yksoppositiossa kirjoitti:
oottapa tetosiaan homogeenistä porukka , vain minä oppositiossa.Mahtavaa! Olet todellinen ristiritari!
Harmi, että olet sukusi ainoa??. - parruista vapaa
et tosiaan tiennyt? kirjoitti:
Oletko Suomen viimeinen ääliö, jolle viimeisenä selvisi ristikuvion tausta ja nyt yrität valistaa kansaa tällä tiedollasi?
-- viimeinen ? -- meitä yritetään kusettaa kaikilla venäjän pursiseuran sinilipuilla !!
Kyllä sitä valistustoimintaa pitää olla valhetta vastaan.
Ja jos tosiaan olette kaikki ottaneet golgatan parrut lägiksi niskaanne ja kiintyneet,sillee nihin lakkuihin , minkäpä minä sille voin -- vai vdduillessako ne siinä on kohta 100 vuotta roikkuneet -- voin kyllä puolestani sanoa , että olen taatusti golgatan lankuista vapaa. - ehkä ainoa ?
sinivalkeavasemmisto kirjoitti:
Mahtavaa! Olet todellinen ristiritari!
Harmi, että olet sukusi ainoa??.- kogvistadorit kun ryöstivät intiaanit , niin eks ne myös hissanneet parruliput liehuun joka uurnan kohdalle , mistä sitä kultaa löytyi .
-- että ylimuistoinen on parrujen mahti - oppositiossa vieläki
ehkä ainoa ? kirjoitti:
- kogvistadorit kun ryöstivät intiaanit , niin eks ne myös hissanneet parruliput liehuun joka uurnan kohdalle , mistä sitä kultaa löytyi .
-- että ylimuistoinen on parrujen mahti-- tämä lankkulippu muistuttaa meitä suomalaisia alati , juutalaislahkojen valtataistelusta joskus 2000 vuotta sitten kaukana välimeren pohjukassa ,-- juutalaisia oli 3 eri lahkoa , jotka kävivät valtataistelua sanankäyttö oikeudesta synagoogassa -- yksi lahkon johtajista sitten joutui nujerrettuna golgatan kukkuloille tunnetuin seurauksin. --- ei siinä siis ole suomalaiskansallisia kriteereitä lainkaan , -- eikä lippuun kuulu periaatteessa muuta ku värit.
- Uusin silmin
oppositiossa vieläki kirjoitti:
-- tämä lankkulippu muistuttaa meitä suomalaisia alati , juutalaislahkojen valtataistelusta joskus 2000 vuotta sitten kaukana välimeren pohjukassa ,-- juutalaisia oli 3 eri lahkoa , jotka kävivät valtataistelua sanankäyttö oikeudesta synagoogassa -- yksi lahkon johtajista sitten joutui nujerrettuna golgatan kukkuloille tunnetuin seurauksin. --- ei siinä siis ole suomalaiskansallisia kriteereitä lainkaan , -- eikä lippuun kuulu periaatteessa muuta ku värit.
Katso sitten lippuamme uusin silmin: neljä valkoista laattaa sinisellä pohjalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481