turvaväli

19v

kyllä ny kaikkien ajokortin omaavien pitäs osata pitää turvaväli, erityisesti nytkun on liukasta. kuopiosta olin etelään päin ajelemassa ennen uutta vuotta ja eiköhän sieltä tule moneen moneen otteeseen joku joka ohittaa, ja tulee ihan eteen samalla pöllyttäen loskat tuulilasiin. pakko sanoa että on kyllä ihanaa joutua jarruttelemaan pitääkseen turvavälin teihin idiootteihin. välillä pelottaa ajaa kun yrittää pitää turvaväliä nii eiköhän siihen joku silti tule väliin nii et joutuu jarruttelemaan. ohan se sit hauskaa ku joku hirvi juoksee tielle ja ei ehdi jarruttamaan näin liukkaina keleinä ja sit ollaanki toisen perseessä kiinni.

kiitos silti näille jotka sitä turvaväliä pitää, pelastatte henkiä.

24

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko psyko

      Tuollainen vajakki ei saisi ajaa yleisillä teillä. Yrität hidastelemalla tappaa muita.

      • Oletko urpo?

        Ongelmia luetun ymmärtämisessä?


    • ruaspiikki

      suomalainenhan ei osaa pitää turvaväliä vaikka sillä yleensä on tuo turvavälin minimimitta aina mukana etusormi pystyyn toinen simmu kiinni kun edelläajavan takavalot jää piiloon niin tuo on minimiväli kesäkelillä talvella 2x helppoa

    • Rotta presidentiksi!

      Ei kun turvaväli kannattaa pitää mahdollisimman pienennä koska silloin peräänajossa törmäysnergia jää pieneksi koska törmäyksen sattuessa ei ajoneuvojen nopeusero ole kovin suuri.! Näin opastaa tämän palstan ehkä suurin auktoriteetti ja mestari. Me tyhmät perusautoiljat virheellisesti yritämme välttää peräänajot pitämällä edes jonkinlaista turvaväliä mutta suuren mestarin logiikalla kannattaa keskittyä vain mafhdollisimman pieniin vaurioihin!! ; )

      • Thä Ratto

        Miksi edes odotella jarrutustilannetta.

        Eikös se perään ajo kannata tehdä jo liikkeille lähdön yhteydessä, jolloin nopeudet on vielä mahdollisimman pieniä.


      • Rotta presidentiksi!
        Thä Ratto kirjoitti:

        Miksi edes odotella jarrutustilannetta.

        Eikös se perään ajo kannata tehdä jo liikkeille lähdön yhteydessä, jolloin nopeudet on vielä mahdollisimman pieniä.

        Erittäin hyvä ehdotus tuokin.


      • Kyrpisrotta
        Rotta presidentiksi! kirjoitti:

        Erittäin hyvä ehdotus tuokin.

        Niin ja muistetaan sekin fakta, että takana tulevan täytyy ajaa nopeammin kuin edellä ajava. Tätä lainalaisuutta noudattaa mm. raideliikenne ilman ongelmia.Tällä tavoin saavutamme liikenteeseen oikeanlaista joustavuutta ja turvallisuutta.


      • ..Rotta presidentiksi!
        Kyrpisrotta kirjoitti:

        Niin ja muistetaan sekin fakta, että takana tulevan täytyy ajaa nopeammin kuin edellä ajava. Tätä lainalaisuutta noudattaa mm. raideliikenne ilman ongelmia.Tällä tavoin saavutamme liikenteeseen oikeanlaista joustavuutta ja turvallisuutta.

        On se Rotta vaan viisas kaveri. Harmi ettei hän ole yhteiskunnassamme määräävässä asemassa. Liikenneministerinä hän saisi kyllä liikenteen toimimaan loistavasti. Turvavälit minimiin,raideliikenteessäkin takanatulevat saataisiin ohittamaan edessäajavat. Kyllä siitäkin syystä vaadin että....


      • Thä Ratto kirjoitti:

        Miksi edes odotella jarrutustilannetta.

        Eikös se perään ajo kannata tehdä jo liikkeille lähdön yhteydessä, jolloin nopeudet on vielä mahdollisimman pieniä.

        Sain juuri takapuskurini ehkä tuohon tyyliin ajattelevan tytön. Sen auto meni lunastuskuntoon ja itsekin jouduin vaihtamaan naarmutuneen puskurini. Tyttönen ajoi edellisissä valoissa lujaa niin lähellä että vaivoin sai pysäytettyä perääni kun jouduin pysähtymään punaisiin. Seuraavan suojatien kohdalla sitten pamahti. Onneksi autoni ei mennyt suojatietä ylittävien päälle. Vahinkoilmoitusta tehdessä tyttö kysyi vielä ajoneuvoni nopeutta onnettomuushetkellä siihen ehti hänen vierustoverinsakin todeta, että autonihan oli jo pysähtynyt eli nopeus oli nolla.
        Ihmettelin miten ihmeesä tyttö oli saanut lyhyellä matkalla ja vielä risteysalueella autonsa semmoiseen vauhtiin, että se meni aivan päreiksi. Kysymyksessä ei todellakaan ollut minun äkkipysäytys suojatien eteen vaan hidastin ja pysähdyin suojatielle astuneen jalankulkian takia ja törmäy hetkellä jalankulija oli jo keskellä ajokaistaa autoni edessä.


    • mitä se haittaa

      Jos joku menee ohi, niin yleensä se siitä myös katoaa eteenpäin ja tekee näin sitä turvaväliä.

      • 19v

        " joku joka ohittaa, ja tulee ihan eteen samalla pöllyttäen loskat tuulilasiin. pakko sanoa että on kyllä ihanaa joutua jarruttelemaan pitääkseen turvavälin "

        Joo, totta. kyllähän ne siitä kaasuttaa. Pointti olikin se, et pitää ihan perse nokkaan tulla kiinni, niin et ite joudun jarruttamaan, koska pitäähän sitä turvaväliä pitää sinäkin aikana, mikä menee siihen että se kaasuttelee pois. Miksei suosiolla mene ohi ja aja kauemmas, ettei ihan nokkaan tarvitse tulla kiinni ? Ja just noi kivat loskat lentelee tuulilasiin.


      • 19v kirjoitti:

        " joku joka ohittaa, ja tulee ihan eteen samalla pöllyttäen loskat tuulilasiin. pakko sanoa että on kyllä ihanaa joutua jarruttelemaan pitääkseen turvavälin "

        Joo, totta. kyllähän ne siitä kaasuttaa. Pointti olikin se, et pitää ihan perse nokkaan tulla kiinni, niin et ite joudun jarruttamaan, koska pitäähän sitä turvaväliä pitää sinäkin aikana, mikä menee siihen että se kaasuttelee pois. Miksei suosiolla mene ohi ja aja kauemmas, ettei ihan nokkaan tarvitse tulla kiinni ? Ja just noi kivat loskat lentelee tuulilasiin.

        Olisikohan sinulla magneettinen auto?

        Tarkoitan, että toki noitakin on, jotka suoraan eteen vaihtavat kaistaa takaisin, mutta aika vähän kuitenkin. Kyllä suurin osa jättää ihan riittävästi väliä yleensä.

        Mutta itsekin vedän joskus suoraan eteen. Näin käy silloin, kun ohitettavalla alkaa vauhti kasvaa kun pääsen rinnalle. On sitten suhteellisen turhaa yrittää syyllistää ohittajaa, jos kuvatulla tavalla itse pelleilee.


      • 19v
        The_Rat kirjoitti:

        Olisikohan sinulla magneettinen auto?

        Tarkoitan, että toki noitakin on, jotka suoraan eteen vaihtavat kaistaa takaisin, mutta aika vähän kuitenkin. Kyllä suurin osa jättää ihan riittävästi väliä yleensä.

        Mutta itsekin vedän joskus suoraan eteen. Näin käy silloin, kun ohitettavalla alkaa vauhti kasvaa kun pääsen rinnalle. On sitten suhteellisen turhaa yrittää syyllistää ohittajaa, jos kuvatulla tavalla itse pelleilee.

        Eikö sillon kannattais mielummin jättää ohitus kesken ja palata ohitettavan taakse jos vauhti kerran kasvaa ? Ei kannata alkaa leikkimään siinä ja kiilata eteen väkisin.


      • 61 v
        19v kirjoitti:

        Eikö sillon kannattais mielummin jättää ohitus kesken ja palata ohitettavan taakse jos vauhti kerran kasvaa ? Ei kannata alkaa leikkimään siinä ja kiilata eteen väkisin.

        Tällaisilta ohituksen estäjiltä pitäisi kerätä ajokortit pois ja varustaa samalla heidät nipulla päiväsakkolappuja. Ei ohitettavan kannata ryhtyä leikkimään liikenteen vaarantamisella.


      • 19v
        61 v kirjoitti:

        Tällaisilta ohituksen estäjiltä pitäisi kerätä ajokortit pois ja varustaa samalla heidät nipulla päiväsakkolappuja. Ei ohitettavan kannata ryhtyä leikkimään liikenteen vaarantamisella.

        totta mut JOS tämmönen tilanne sattuu nii eiks kannattais ite olla se järkevä ja jättää ohitus kesken jos se ohitettava kerran ei viitsi senvertaa ajatella järjellä ettei sitä kaasua ainakaan painais enempi ?


      • 18+15
        19v kirjoitti:

        totta mut JOS tämmönen tilanne sattuu nii eiks kannattais ite olla se järkevä ja jättää ohitus kesken jos se ohitettava kerran ei viitsi senvertaa ajatella järjellä ettei sitä kaasua ainakaan painais enempi ?

        Riippuu ihan alla olevasta autosta. Jos ohitettavalla on tehokkaampi auto, eikä sitä pääse yllättämään, niin vähän pakko jättää ohitus kesken.


      • 19v kirjoitti:

        Eikö sillon kannattais mielummin jättää ohitus kesken ja palata ohitettavan taakse jos vauhti kerran kasvaa ? Ei kannata alkaa leikkimään siinä ja kiilata eteen väkisin.

        Ohituksen keskeyttäminen ei ole yleensä tarpeen, mikäli ennen ohitusta on kerätty riittävästi vauhtia. Kyllä siitä ohi ehtii, vaikka ohitettava yrittäisikin estellä.

        Jos ei ehdi, niin käännän mielummin päälle ja kiilaan ohitettavan ojaan, kuin alan leikkimään useamman ihmisen hengellä hidastamalla ja toivomalla ettei ohitettava jatka pelleilyään.


    • Täystollo

      Kuinkakohan monta kertaa olen kohdannut ohituksen, jonka seurauksena en itse joutuisi vähentämään nopeutta juuri aloittajan kertomista syistä? Ei tule mieleen, paitsi ehkä se kerta kun joku veti ohi jäisellä moottoritiellä 80 km/h aluelle ainakin 140 km/h lasissa. Silloin ei rapa lentänyt ei, mutta hurjalta näytti. Oma vaisto huusi jo melkein ääneen, että tämä 80 km/h on just passeli vauhti, enempää ei tarvita.

      Turvaväli = sujuvuusväli!

      • ruaspikki

        autokoulussa aikoinaan kun näet vastaantulevan valot et ohita .
        et roiku toisen hanurissa
        kun ohitat palaa omalle kaistalle moottoritiellä vasta sitten kun näet ohitetun vasemmanpuoleisesta taustapeilistä silloin sinulla on turvaväli siihen ohitettuun


      • Täystollo
        ruaspikki kirjoitti:

        autokoulussa aikoinaan kun näet vastaantulevan valot et ohita .
        et roiku toisen hanurissa
        kun ohitat palaa omalle kaistalle moottoritiellä vasta sitten kun näet ohitetun vasemmanpuoleisesta taustapeilistä silloin sinulla on turvaväli siihen ohitettuun

        Muuten kuulosta sellaisilta ohjeilta, ettei ainkaan ihan äkkiä joudu valtatiellä kolariin, jos noita noudattaisi. Mutta yksi kohta on jo mielestäni hiukan yliampuva:

        "....vasta sitten kun näet ohitetun vasemmanpuoleisesta taustapeilistä silloin sinulla on turvaväli siihen ohitettuun"

        Vasemmanpuoleisesta? Silloin ollaan jo aika kaukana. Ja jos tie vielä kääntää oikealle, niin saa odotttaa melko tovin, eikö? Itse käytän vastaavana mittarina keskimmäistä taustapeiliä. Tätä näkee tehtävän harvoin.


    • Antti Mikkonen
      • Täystollo

        No eipä tuossa ihan hirveän pitkä turvaväli ollut. Eikä se auto, jossa kamera oli ehtinyt mielestäni tekemään mitään väistöliikettä juuri siksi, että kuski ajoi melkoisen lähellä edellä ajavaa. Mutta yleisesti tuo katsotaan nykyään ns. "turvaväliksi". Paljonko tuossa muuten oli vauhtia? 50 - 60 km/h?


    • Seppo Susi

      Niin totta. Tossa yks lumimyräkkäpäivä kun ajelin Treeltä Tkuun niin eikös yks vatipää lähtenyt ohi leveäkaistatiellä heittäen ohitettavien näkyvyyden nolliin. Sama idiootti ajeli muutaman kymmenen kilometriä iisisti jonossa mutta päätti sitten lähteä pari kilsaa ennen motaria ohi. Ja tämä samainen mulqvist sitten erkani motarilla tokasta rampista. Säästi pari sekuntia ja vaaransi useamman hengen. Olis kirveellä töitä juu.

    • -----!

      Helppo tapa tunnistaa sopiva välimatka on seurata ajomukavuutta. Jos toisen perässä ajaessa joutuu jatkuvasti jarruttelemaan, ajaa liian lähellä. Väli on sopiva, kun etäisyyden säätely onnistuu pelkällä kaasupolkimen käytöllä. Oikean etäisyyden voi selvittää myös laskemalla.


      - Taajamanopeuksilla väliä pitää olla noin kaksi sekuntia ja metreinä noin puolet nopeuslukemasta:40 km/h = 2 0 metriä.

      - Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema: 80 km/h=80 metriä.

      Huomioi, että nämä ohjeet pätevät hyvissä oloissa. Liukkaalla välimatkojen on kuitenkin oltava pitempiä. Talvikelillä käytettävän nopeuden ja turvavälin merkitys korostuu entisestään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      66
      5832
    2. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      32
      4763
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      124
      3750
    4. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      9
      3585
    5. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      63
      3530
    6. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      68
      3419
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      100
      2774
    8. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      86
      2650
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      24
      2571
    10. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      89
      2010
    Aihe