TE-toimisto pelottaa

Syrjäytetty000

Asiallisia neuvoja, kiitos.
- Olen työmarkkinatuella ja saan asumistukea kelalta. Lisäksi sossu auttaa hieman elämisessä kohtuulliset sähkölaskut. Tulen -0 toimeen kun en juo enkä polta.

KYSYMYS: Sain TE-keskuksesta kutsun "työllistymissuunnitelman laatimiseksi". Siinä sanotaan että: "Yhdessä laaditun suunnitelman hyväksyvät ja allekirjoittavat sekä työnhakija, että työ- ja elinkeinotoimisto".
- Jos minulle yritetään pakottaa jotain tyhjänpäiväistä kurssia tai 9-euron tuntipalkkaista orjatyötä, ONKO MINUN PAKKO ALLEKIRJOITTAA "sopimus"???
- Jos en allekirjoita, väheneekö minimituloni, eli työmarkkinatuki???
- Miten tuollaisessa "sopimustilanteessa" kannattaa toimia ettei tule järjestelmän jyräämäksi???

25

229

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hknnvjnnmnnnj

Nehän siihen sopimukseen kirjoittaa mitä lystää. Kun tuli allekirjoituksen hetki, lueskelin paperia tarkkaan tutkien. Tuumasin että tuon sen ensi viikolla takaisin, kun olen asianajajan kanssa käynyt sen läpi. Reaktio oli heti, että ei sitä nyt pakko juuri nyt olekaan tehdä. Ja homma jäi sikseen. Sittemmin onneksi pääsin kouluun, niin eipähän tarvitse tuossakaan suojatyövirastossa asioida.

• eikös

työvoima tee nuo suunnitelmat eikä te keskus? vai onko työvoiman nimi muuttunut?
      eikös te keskus ole sama kuin ensimetri eli siellä houkutellaan yrittäjäksi? jossaintuollaisessa jouduin käymään jokunen vuosi sitten. koska olin pitkälti yli viiskymppinen niin ei mitään toivoa vaikka mitä yritti. no opettelin parikin uutta ammattia että sinänsä ei hätää. tosin niistä ei kerry eläkettä :)

• Kaikesta luistava.

Opettelitko puhelinmyyntiä ja mainoslehtien jakamista? Sellaisiakin ovat tarjonneet. Ei minulle. Minä olen synnynnäinen ketku.

• eipä ollut
        Kaikesta luistava. kirjoitti:

Opettelitko puhelinmyyntiä ja mainoslehtien jakamista? Sellaisiakin ovat tarjonneet. Ei minulle. Minä olen synnynnäinen ketku.

puh myyntiä eikä lehdenjakoo :) pohjia oli tietokoneista ja syvennyin niihin. toinen on tuotekuvaus pienenä lisänä.

• ok.
        eipä ollut kirjoitti:

puh myyntiä eikä lehdenjakoo :) pohjia oli tietokoneista ja syvennyin niihin. toinen on tuotekuvaus pienenä lisänä.

:)

• lisää...........

sain sieltä kylläkin 3 kk määräaikasen paikan aikuisopettajana tietokoneen käytön alkeita. se olikin ainoa. palkka riitti vuokraan ja koska asumistuet meni (harjoittelija laski väärin) jouduin käymään sossussa. sanoin siellä että tässä on nyt joku ristiriita: mies käy töissä ja joutuu käymään sossussa. sossun täti hymähti ja vastasi että ei sitä nykyään tiedä miltä luukulta sen palkkansa joutuu hakeen.
        eli tämä osoittaa missä jamasa tämä maa on.

• voihan *******!

Mainoslehtien jakelu on ihan huuhaata siinä mielessä, että jakaja kärsii persnettoa koko hommasta. Tuntipalkka ~2€/h, jota EI makseta lajittelusta(jaettavien mainosten "ryhmittely," jonka joutuu ENSIN tekemään, ennen jakelua, ja vie aikaa). Arvatkaapa, miten paljon kertyy hintaa ajetuille kilometreille näillä polttoainehinnoilla? Tuo hikinen 2€ ei korvaa kuin kävelyn autollesi, muusta puhumattakaan.

• Eläkeläinen 2200€/kk

Työmarkkinatuki on harkinnanvarainen tuki ja se voidaan lakkauttaa välittömästi siltä istuimelta, mikäli kieltäydyt ilman painavia syitä sinulle osoitetuista työllistävistä toimista. Pätevä syy on pää irti, olet hullu (psykiatrin todistus) tai teet kuolemaa (sairaalan todistus ja valokuva että makaat letkuissa).

Toisekseen mistä olet saanut pieneen päähäsi 9 euron tuntipalkasta? Se on 9 euroa KOKO PÄIVÄ ja se on vain ns ruokaraha eli 1,11 eur/ h.

Työmarkkinatukesi ei siis vähene vaan lakkaa kokonaan ja sen jälkeen olet Sossun varassa. TE- keskus lähettää sossuun lausunnon, että olet kieltäytynyt sinulle osoitetuista työllistämistoimista. Niinpä Sossu vähentää toimeentulotuestasi 20% eli tulet saamaan kuukaudessa noin 320 euroa.

Asumistukeen nuo päätökset eivät vaikuta.

• Kataisenlaskuoppi

Tuleehan siltä ajalta myös työttömyyskorvaus. Työttömyyskorvaus(verollinen) 9,50/pv(verotonta), näistä kertyy se ansio koulutuksessa. Se 9,50€/pv ei ole kokonaisansio koulutusajalta = tulot ovat enemmän kuin se 9,50€/pv(muutoinhan tulot olisivat n. 24x9,50=228,00€) Jos joku saa vain tämän summan, silloin tulot olisivat 9,50/pv. Vuoden alusta tuo 9€ nousi 9,50:een euroon. Ei ole paljon, eikä sillä matkakuluja kateta ja hädintuskin päivän ateriaakaan. Onhan se kuitenkin parempi kuin "ei mitään". Kyllähän tuo toiminta pn enemmän tai vähemmän työttömän kyykytystä, mutta heissäkin löytyy venkoilijoita, jotka pyrkivät välttämään kaikkia työtarjouksia,ja mieluummin ottavat "ilmaista"rahaa ja saattavat tienata pimeästi. Eihän toki kaikki, mutta kuitenkin ja se pieni osa pilaa enemmistön asiat. Nämä hämäräveijarit tulisi saada kuriin, jotteivät rehelliset jutuisi kärsimään.
        Rehellisten kansalaisten pussista ne tappiot kuitataan.

• Eläkeläinen...jne.
        Kataisenlaskuoppi kirjoitti:

Tuleehan siltä ajalta myös työttömyyskorvaus. Työttömyyskorvaus(verollinen) 9,50/pv(verotonta), näistä kertyy se ansio koulutuksessa. Se 9,50€/pv ei ole kokonaisansio koulutusajalta = tulot ovat enemmän kuin se 9,50€/pv(muutoinhan tulot olisivat n. 24x9,50=228,00€) Jos joku saa vain tämän summan, silloin tulot olisivat 9,50/pv. Vuoden alusta tuo 9€ nousi 9,50:een euroon. Ei ole paljon, eikä sillä matkakuluja kateta ja hädintuskin päivän ateriaakaan. Onhan se kuitenkin parempi kuin "ei mitään". Kyllähän tuo toiminta pn enemmän tai vähemmän työttömän kyykytystä, mutta heissäkin löytyy venkoilijoita, jotka pyrkivät välttämään kaikkia työtarjouksia,ja mieluummin ottavat "ilmaista"rahaa ja saattavat tienata pimeästi. Eihän toki kaikki, mutta kuitenkin ja se pieni osa pilaa enemmistön asiat. Nämä hämäräveijarit tulisi saada kuriin, jotteivät rehelliset jutuisi kärsimään.
        Rehellisten kansalaisten pussista ne tappiot kuitataan.

Tottakai saa työttömyyskorvauksen myös. Anteeksi, unohdin mainita, takerruin liiaksi tuohon 9 euron lisukkeeseen. Mutta oletin, että aloittaja ymmärtää asian.

• Syrjäytetty000

- Eläkeläinen; Tarkoitin toki tuota 9 euron päiväpalkkaa, tunti-sana lipsahti vain koska en tekisi kirvesmiehenä edes sellaisella palkalla tuntiakaan.
      - hknnvjnnmnnnj; Mistäs tällainen köyhä lakimiehen viikossa löytää?
      - Kaikesta luistava; Olisit nyt kertonut jonkun vinkin kun kerran "ketku" kerrot olevasi. Minulla ei ole kokemusta luimuilusta, mutta turhanpäiväiset kurssit ja orjatyö eivät saa minua liikkeelle.
      - Onko systeemi näin diktatoorinen kuin "eläkelläinen" sanoo, että työttömällä ei ole mitään oikeuksia päättää omasta elämästään?

• mars matkaan.

Ilmainen oikeusavustaja löytyy joka kunnasta.

• hjnjhjkmlkk

Ei minulla mitään asianajajaa ole olemassakaan. En tarvitse, koska pelkkä asianajajalla uhkaaminen ratkaisee 95% riidoista.. ei ne mistään näe onko sulla vai ei. Kunhan sanot.

• Eläkeläinen....jne

Kyllä se kuule on, melko diktaattorinen tuo byrokratia systeemi, on omiakin kokemuksia, ennen nyky tilannetta ja paljon on kokemuksia tuttavillakin, jopa tuosta 9 euron kyykytyksestä.

Toki on paikkakuntakohtaisia eroja varmaan ja toinen merkittävä seikka, myös virkailijoissa on eroa. On inhimillisiä ja asiallisia, on liiaksi pykäliin tuijottavia, eivät osaa eivät uskalla katsoa läpi sormien vaikka tietävät systeemin mädännäisyyden ja on siellä seassa niitä oikeita Saddam Husseneita, pikku Hitlereitä, Margareth Thatsereita ja muita Assameita jopa pikku Putineita ja Medejevjejä.

Suosittelen kuten tuossa yksi vihjaisi, ei siihen lakimiehiä tarvita se on vain heitto varmaan, että haluat tutustua ehdotukseen rauhassa ja miettiä allekirjoitusta.

• ???
        Eläkeläinen....jne kirjoitti:

Kyllä se kuule on, melko diktaattorinen tuo byrokratia systeemi, on omiakin kokemuksia, ennen nyky tilannetta ja paljon on kokemuksia tuttavillakin, jopa tuosta 9 euron kyykytyksestä.

Toki on paikkakuntakohtaisia eroja varmaan ja toinen merkittävä seikka, myös virkailijoissa on eroa. On inhimillisiä ja asiallisia, on liiaksi pykäliin tuijottavia, eivät osaa eivät uskalla katsoa läpi sormien vaikka tietävät systeemin mädännäisyyden ja on siellä seassa niitä oikeita Saddam Husseneita, pikku Hitlereitä, Margareth Thatsereita ja muita Assameita jopa pikku Putineita ja Medejevjejä.

Suosittelen kuten tuossa yksi vihjaisi, ei siihen lakimiehiä tarvita se on vain heitto varmaan, että haluat tutustua ehdotukseen rauhassa ja miettiä allekirjoitusta.

Voit kuule laatia ihan näitä meidän länsi johtajia samaan sakkiin. hitleri sentään pelasti Suomen itsenäisyyden tavallaan... :)

• niinpä.

omat tuloni työkyvyttömänä syrjäytyneenä ovat vain toimeentulotuki 405,67 20% tai 40% alennettuna. asumiskulujakin on, mutta ne on maksettava ruokamenoista ja muusta välttämättömästä säästämällä, kun asun vanhempien luona. omasta vuokra-asunnosta ei ole toivoakaan.ruoan dyykkaaminen välttämätöntä ja eihän siinä mitään saahan siinä raitista ilmaa ja jännitystä elämään.

• Swans

Itse olen perheen isä ja samainen temppu tehtiin jo monta vuotta sitten jolloin myös veivät työmarkkinatuen.

Näin sitä rahaa toki säästyy mm. Wahlroosin maataloustukiin, Kreikka -paketteihin, Linnan Juhliin, lentoihin, pääministerin ja presidentin uusiin mersuihin yms. yms.

Tosin... näin perheen isänä ja näillä nykyhinnoilla: vähän tiukkaahan tämä kyllä on, mutta onneksi raadollisen äärisosialismin vastapainoksi hyviä ihmisiä Suomessa vielä.

Työmarkkinatuki saatiin pois koska en suostunut menemään töihin entisen kilpailijan tiloihin: moni ymmärtää varmaan miksi en.

Eikä tässä vielä läheskään kaikki, ei läheskään: nimittäin koko virkamiesyhteistyö iskee kimppuun kuin lauma hyeenoja kun menee taloudellisesti huonosti tahi ei "sosialistista ainesta."

Puolisokin on saanut kokea kaikkea yhteiskunnallisia mädännäisyyksiä:
      mm. päivä jolloin olisi pitänyt lähteä synnytyslaitokselle kääntyikin postin myötä 7000 veroeuron maksuksi: aikaa maksuun annettiin n. 6 tuntia, siis viimeisillään raskaana olevalle äidille.

Itse olen myös valtion "erityisrahoituslaitos" Finnveran riistettävänä: se yrittää kiskoa n. 30 000 euroa "kuluina," korkoina yms. parantaakseen tilejään.

Tämmöstä tämä on.... elämä punikkilassa.

• Mukava suomi SF

Et kai vain ole, ei kai vain rakas vaimosi ole niin hullu, että yritätte edes lyhentää mitään velkoja!
        Mikä on joku 6 tunnin maksuaika? Mitä sillä on vaikutusta, mihin?

Kun ja jos ihminen viitsii heittäytyä, se pistää hanttiin koko byrokratialle ja heittäytyy välinpitämättömäksi ja maksukyvyttömäksi, mitä se usein onkin.

Tyhjästä on paha nyhjästä ja sen kun iskostaa itselleen, on todella helppoa ja velatonta elää vaikka niskassa olisi 100 000 euron velat.

Itsellä on tälläkin hetkellä eri perintäyhtiöille velkaa 20 000 euroa ellei lie enemmänkin. Naureskelen leukaani hivellen. Siellä ne ovat roikkuneet 10 - 15 vuoden ajan. Osa ei edes vanhene kun eivät vie niitä oikeuteen.

Mutta eivätpä saa latiakaan. Tuloni olen järjestänyt niin, että ei ole maksykykyä, vaikka ne joskus joutuisivat voudille.

• vinkki-----.,.

5 suunnitelman kokemuksella voin sanoa että jos olet ollut pitkään työtön on erittäin paljon mahdollista että sut yritetään väkisin orjuuttaa eli saat saman minkä nyt ja sitte pitäs vielä töitä paiskia... Tämä on justiin tätä suomen työvoima politiikka on aivan perceestä ja tätä lakia käytetään häikäilemättömästi hyväksi. Sut pidetään esim. 3kk orjana ilmaiseksi töissä ja siellä kun olet "harjoittelija" sulle työnnetään kaikki pas-kamaisimmat hanttihommat mitä muut ei rupea tekemään... Sitten sen 3kuukauden kuluttua saat kuulla nykyajan vit-tumaisimman lauseen! Valitettavasti kysyntä on heikentynyt ja meillä ei ole varaa palkata uutta työvoimaa mutta nyt kun olet ollut täällä niin pidemme sinut mielessä!!! Niinpä niin ja noin he sanovat kaikille. Sitte kun sut on potkastu pois sieltä firmasta otetaan työkkäristä uus työtön tilalle! Tähän asiaan pitäisi hallituksen puuttua tätä lakia käytetään monissa paikoin väärin ja ei oteta töihin miehivä vaikka tarvis olisi.

Yleensä siinä suunnitelmassa kartoitetaan sinun tilanne ja siinä on kaksi tai kolme vaihtoehtoa. Ne ovat seuraavat sut velvoitetaan tekemään työhakemus ja hakemaan töitä muutamaan eripaikkaan (jopa 80km päähän) Koska uusi laki niin määrää seuraava vaihtoehto on että jos et pääse töihin niin sinut pyritään pakolla laittaa jollekin höpö höpö kursseille! Eli se että saat karenssia on enemmän kuin 50% siihen kannattaa varautua. Siinä saakin selittää ja puhua kuin runebergi jos meinaa välttää karenssin eikä sekään aina auta! Mutta minä olen vuosien varrella myös oppinut semmosia pikkukikkoja joilla saatat pystyä välttämään tuon hyväksikäytön lähes kokonaan niin että saat olla rauhassa!

JA NYT TULEE ASIAA!!!!!!!!!!! Oletetaan että joudut harjoitteluun johonkin firmaan. Tee tahallaan kaikki hommat mitä saat ihan päin vit-tua ja väärin vetoat aina siihen että olet harjoittelija etkä mikään ammattilainen. Tee kokoajan virheitä tee asioita väärin vaikka tietäisit oikeasti miten ne tulisi tehdä! Tämä tuo työnantajalle paineita ja ei ne sulle voi huutaa et ole niillä käytännössä töissä olet vaan pelkkä harjoittelija. Ehkä jo ensimmäisen todennäköisesti jo viimeistään jo toisen päivän jälkeen sinut erotetaan kun työnjohto on saanut pähkäiltyä sopivan syyn erottamiseesi! Todennäköisesti se on että olit kiireapulainen tai jotain muuta vastaavaa ja nyt on tilanne helpottunut.

Tuolla kaavalla kun menet eteenpäin ja toivottavasti niin moni muukin niin tämä työläisten hyväksikäyttö loppuu vielä joskus! Lopuksi sitten kun olet tarpeeksi monessa paikkaa "töskäröinyt" ;) Niin sulle ei ees tyrkytetä enään mitään te toimistossa! Tää vaatii kyllä pokkaa mutta jos sitä löytyy niin toimii! Ja jos sua yritetään johonki kauas töihin niin sanot että sulla ei ole autoa ja linjaauto vuoroja ei mene säännöllisesti tai jotain tuommosta keksit tai että ei ole rahaa edes julkisiin! Ne voi ehkä maksaa sulle sen julkisen mutta kun oikein kunnolla muistat sössiä harjoittelijana sielä töissä ja pistää kokofirman asiat päälaelleen niin ei sun tartte paria päivää kauemmin sielä viihtyä! Työkkärissä vaan sitte sanot että se oli siinä ne ei tarvinneet kuin 2 päivää..

Kohta voitkin itseksesi naureskella kotisohvalla että nyt se on tehty sut todettiin ns. tökärissä toivottomaksi tapaukseksi eikä sulle enää tyrketetä mitään pas-kaa.

• nykyisin töissä

Hyviä neuvoja. Kannattaa pissata firman muroihin niin sinua ei sitten väkisin pidetä orjana töissä kovinkaan kauaa. Itsehän sitä orjahommaa ei voi lopettaa ilman sanktioita. Jos työnantaja valittaa sinulle asiattomasti niin kysy että ketä on firman luottamusmies ja haluaisit tehdä valituksen. Lisäksi valitat heti TE-toimistoon asiattomasta käytöksestä kyseissä firmassa. Näillä neuvoilla et joudu hyväksikäytetyksi.

En minä ainakaan nauttisi olla täysin olemattomalla korvauksella työssä harjoittelemassa mikä olisi vielä ihan hanurista.

• tätä en älyä....

-Työmarkkinatuki saatiin pois koska en suostunut menemään töihin entisen kilpailijan tiloihin: moni ymmärtää varmaan miksi en.-

no miks et menny?

siis oliko joku uusi entisen kilpailijan tiloissa vai et menny entiselle kilpailijalle töihin?

kumpi hyvänsä mutta olisit sentään saanut töitä ja ilmeisesti vielä palkkaakin.

ja paskatko siitä että on entinen kilpailija jos normi palkka maksetaan.

• TE-prostitioitu

Tarkoitat varmaan 9 euron päiväpalkan orja huotrana. Se on aivan persiistä ja orjana ei voi kuin napista ja tehdä hemmetin huonosti hommansa.

• LUUSERITTÖIHIN

MENE TÖIHIN LUUSERI!!!!!

• lomilla olija

Mene sinä yöjuoppo nukkuun kun kännissä töiden tekeminen on työsuojelurikos. Puhalluttaa tommoset pitäisi.q

• Syrjäytetty000

KIITOS; "vinkki-----.,." ja "nykyisin töissä" hyvistä ja kannustavista neuvoista.
      - Eli; Ensin kannattaa uhata asianajajalla, jos silti määrätään orjatöihin, teen kaiken päin per'cettä niin pitkään kun päästävät vapaaksi.
      - Mutta mitäpä jos laittavat jollekkin kehitysvammaisten kurssille? Miten sellaisesta pääsee vapaaksi?
      - Käyntini on ensi viikolla, eli vielä on aikaa kuunnella kaikkia hyviä neuvoja.

Olen oikeasti yksin asuva, perheeni hylkäämä, luottotiedot menettänyt, syrjäytynyt 50-nen mies, jolla ei ole mitään virkaa tässä maailmassa. Ei toivoa tulevaisuudesta eikä voimia edes yrittää enää. SUUR KIITOS kuitenkin kaikille jotka olette jaksaneet tukea minua tässä tilanteessa, ja teille myös joilta toivottavasti vielä jatkossa saan hyviä neuvoja. Olkaa hyvä myös te hyvä-osaiset pilkkaajat. Minussa teille on oivallinen vihan-kohde.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe