Kristillisyyden tulo Heikinsuolle - ajankohta ?

taivastie1

Minulle on jäänyt vähän hämäräksi milta suunnalta elävä kristillisyys saapui
heikinsuon seudulle, joka nykyisin kuuluu Pöytyään.

Kukahan kertoisi historiaa asian tiimoilta.

19

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu.

      Mirtä tarkoitata "kristillisyydellä " jos tätä nykyistä lappi vanhin juttua asia voi olla
      toisen lainen kuin tiedä , äidin isäni oli syntynyt 1872 ja hän oli 11 vuotias kun hän meni Äitinsä ja Isänsä kanssa säkylään he oli kuulleet että sikäläinen pappi tai
      kirkko herra Mannsvell. oli saarnannut ihmisille synnit anteekasi . He oli kai siihen
      aikaan jalkalan asukkaita myös nykyistä pöytyää ja silloinkin jo

      kun Kaarlo H. meni santrankassa naimidsiin 1898 paikkeilla luulisin sen talon ,
      siihen pellolle ilmestynen Kaarlo on saatut 1883 uskonsa olkoon se mitä sorttia
      tahansa ollut ?

      täällä P-joella on ensimmäiset LLL:n tulleet 1867. syrjäntaan Heikkilään .

      kiva sattuma vain

      • Luulisin että melko pian toisen vuosituhannen alussa, koska slloinhan kristinuskoa alettiin miekkalähetyksellä levittää Suomeen. Jos piispa Henrikin matka oli tapahtunut joskus vuoden 1055 tienoilla - siis lähes samaan aikaan kuin Idän ja Lännen kirkkojen virallinen erkaantuminen oli tapahtunut - voitaneen valistuneena arvauksena pitää vuoden 1060 - 1150. Turun tuomiokirkkohan rakennettiin 1200-luvulla, joten kristinuskon voidaan katsoa enemmän tai vähemmän vakiintuneen jo tuolloin Lounais-Suomeen.

        Vai mitä mieltä hirtorioitsija teuta on?


      • Hyvästi kiitos
        exhellari86 kirjoitti:

        Luulisin että melko pian toisen vuosituhannen alussa, koska slloinhan kristinuskoa alettiin miekkalähetyksellä levittää Suomeen. Jos piispa Henrikin matka oli tapahtunut joskus vuoden 1055 tienoilla - siis lähes samaan aikaan kuin Idän ja Lännen kirkkojen virallinen erkaantuminen oli tapahtunut - voitaneen valistuneena arvauksena pitää vuoden 1060 - 1150. Turun tuomiokirkkohan rakennettiin 1200-luvulla, joten kristinuskon voidaan katsoa enemmän tai vähemmän vakiintuneen jo tuolloin Lounais-Suomeen.

        Vai mitä mieltä hirtorioitsija teuta on?

        Avaaja puhuu esikoislestadiolaisuudesta. Voisitko jo poistua lopullisesti, koska asenteesi kristinuskoon on tälle palstalle ja kristinuskon luonteeseen täysin sopimaton.


      • Hyvästi kiitos kirjoitti:

        Avaaja puhuu esikoislestadiolaisuudesta. Voisitko jo poistua lopullisesti, koska asenteesi kristinuskoon on tälle palstalle ja kristinuskon luonteeseen täysin sopimaton.

        "Voisitko jo poistua lopullisesti"

        En.

        "koska asenteesi kristinuskoon on tälle palstalle ja kristinuskon luonteeseen täysin sopimaton."

        Voisitko määritellä "sopivan" asenteen kristinsukoon?


      • leiff.
        exhellari86 kirjoitti:

        "Voisitko jo poistua lopullisesti"

        En.

        "koska asenteesi kristinuskoon on tälle palstalle ja kristinuskon luonteeseen täysin sopimaton."

        Voisitko määritellä "sopivan" asenteen kristinsukoon?

        ""exhellari "15.2.-13 klo 19:47.""

        "sopivan kristin uskoon määritys " on sellainen ettei käy Kartolisessa kirkossa
        miksi , Siksi kun Luther puhdisti juuri siitä jätteestä pahat pois , ei kai sitä
        tarvitse sen tarkemmin selittää . minä uskon noin..


      • leiff. kirjoitti:

        ""exhellari "15.2.-13 klo 19:47.""

        "sopivan kristin uskoon määritys " on sellainen ettei käy Kartolisessa kirkossa
        miksi , Siksi kun Luther puhdisti juuri siitä jätteestä pahat pois , ei kai sitä
        tarvitse sen tarkemmin selittää . minä uskon noin..

        "sopivan kristin uskoon määritys "

        Älähän nyt sekoile. En puhunut mitään kristinuskon määrityksestä, vaan "sopivasta" asenteesta. Et varmaankaan ymnmärtänyt?


      • teu,
        exhellari86 kirjoitti:

        Luulisin että melko pian toisen vuosituhannen alussa, koska slloinhan kristinuskoa alettiin miekkalähetyksellä levittää Suomeen. Jos piispa Henrikin matka oli tapahtunut joskus vuoden 1055 tienoilla - siis lähes samaan aikaan kuin Idän ja Lännen kirkkojen virallinen erkaantuminen oli tapahtunut - voitaneen valistuneena arvauksena pitää vuoden 1060 - 1150. Turun tuomiokirkkohan rakennettiin 1200-luvulla, joten kristinuskon voidaan katsoa enemmän tai vähemmän vakiintuneen jo tuolloin Lounais-Suomeen.

        Vai mitä mieltä hirtorioitsija teuta on?

        "ex hellari" 15.2.-13 # klo 6:50 "

        Piispa Henrikin Ja Eerik kuninkaan ristiretki oli 1155 , kun he purjehti vanajaveden
        kautta Hattulan selälle siellä paljon kastettiin kristityiksi , mutta paljon katkesi kau-
        lojakin Pakanallista Hämettä kun saatettiin kristin uskoon ,,näin puhuttiin mutta
        usko jota silloin on viety , se on ollut katolista kirkkoa , kun sitten syksyllä Eerik
        kuningas lähti talvea pakoon Ruotsiin , Päätti Piispa jäädä vielä käänntys työyhön,

        Hän teetti valtavan reen joka oli 2x6 m kuormaus ala siihen on pistetty 3 paria
        härkiä /eli vedossa on ollut 6 Härkää tämän teko kesti Pyhäin miesten päivään .
        sitten oli 4-5 kpl normaalia rekiä joiden koko oli 1x3 m ja joita veti harkä tai hevonen
        kerron suullisesti silloisen rajan. Pyhäranta ,Kodisjoki , Kivijärvi ,Vaaljoki, Heinjoki
        Huvitus. YLÄNE. Tourula, Löytänne . sitten oletettu reitti köyliöön. Piispa Henrik jäi
        silloiseen suomeen , tarkoitus oli tunnustella olisiko kääntyviä ihmisiä , ja voisiko
        heitä Kastaa .

        Hän lähti liikkeelle jostakin Pyhärännän seutuvilta mistä oli Eerik kunigaasta eronnonut, varusteita oli kun Kuningas oli jättänyt vain palauumatkaa varten ruokia
        Piispa Henrik tähtäsi vanhan rajan pohjoispuolelle noin 40-50 km ensin kai jostain Reilan kohdilta , Unajaan , Vasarainen , Kullanperä , Lappi , EURA, eurassa hän on viettänyt joulun , Kauttua, (Kiukainen ), tai Luvalahti , Köyliö siitä on ollut 2.5-3 km
        Lallin kartanoon ,Joka oli Ruotsalaisen tyylin mukaan umpi kartano , siinä kaksi portti toisessa kulmauksessa susi portti toisessa karhu portti.

        Tila oli n.11.000 ha joka oli lähes kaikki metsästymaata Renkejä n.20 kpl.
        Piikoja 10.kpl , siihen aikaan ei kasvatettu perunoita vaan muita juurikkaita naurista
        lanttua porkkanaa . heinää ,kauraa , ohraa ,RUISTA ,kun talvinen päivä oli
        puolessa tammi,helmikuun taitteessa , kaahas Piispa seurueensa pihaan siinä
        oli vilskettä jonkin aikaa , härille otettiin apettä ja mitä mistäkin .

        Piispa viihtyi talossa ja antoi käekemään tottuneena erilaisi käskyjä miehilleen
        Päättivät lähteä vielä matkaan ennättääkseen jonnekin asti , ennen kuin isäntä
        tulee kotia , Ja Lalli tulee noin tuntia ennen pimeää , hän huomaa heinä tupsuja
        pihan siellä sun täällä ja härän pas.kaa nopeesti lyly ja kalku pois jalasta menee
        emännän juttusille ,ei tiedetä sanan vaihoa , mutta siltä tulee Lalli kirves on vyöl-
        lä ja potkaisee Lylyn ja kalhun jalkaan , ensimmäiset renkit on tulleet ,antaa kas-
        kyn heille kaitavarat ja vehkeet pihalle sitämukaan hiihdätte perään .

        Lallai lähti lykkimään piispan jälkeen , matkalla hän tekee ajatus työtä varastaa,
        tullessa jäälle hän näkee seurueen n.2 km päässä , se ei ole kuin 5-6 min. ja
        seurue on kiinni , Lalli on vetreässä kunnossa kun hän on Piispan kohdalla
        hyppää rekeen , siinä samassa on kirves kädessä vain yksi huitaisu pää on halki
        henki kois . Kun Lalli katsahtaa kotiin päin renkit on lähellä , poistuu reestä
        nyt tuodään hänen sivakita , asettaa jalkaan ja kohti kotia..

        Kun pääsevat pihaan on kaikki jäljet korjattu sauna on lämpiämassa . Lalli ja muut Renkit olivat hetken vielä nylky hommia erästä tullut saalis , sitten saunaan ..


    • teu.

      Niin samaa olen miettinyt osittain , mutta tuohon aikaan istutettiin Ruotsalaisia
      uudisaukkaita vasta .Koska Kuninkas Eerikin ja piispa Henrikin Ristiretki oli
      todella vasta 1155. alkaen ja hän saisurmansa 1156 puolella . Siksi toiseksi
      se usko jota he levittivät oli Roomalais katolista ..

      Sain sen käsityksen että Avaaja halusi tietää uudenmmasta uskosta , joka kuitenkin
      oli toista joka varsinaissuomessa oli siihenaikaan eli EVL-Luterilainen evankelista,
      G:E:Hedberg vetämä (KEMIÖN KIRKKOHERRAN vetämä vaikka rovasti olikin
      Evankeelinen liike levisi 1860 luvulla lähes koko Lounaissuomeen , ja pohjanmaal -lekin 1870 . Ennen Kemiön aikaa Kaarinan kirkkoherra 1854 -1862 Kemiöön 1862.
      Hän teki vielä yhden suurtyön , Johdannon , seurakuntamme tunnustuskirjoihin , 1878. ( oli syntynyt 1811..k1893 Kemiössä . Jossa hauta , melko suuri muisto
      merkki , Mutta vaikka vaihtoehtoja onkin , vielä pienenpiäkin .

      Luulen että Avaja tarkoitti LLL:n perinteitä . On siellä ollut myös Toinen vahva
      suku (karbin) Karbin, Josta on emäntä Hartikalle , ja Kalle Toivoselle ja isäntä
      Laakso M. oli pitkään poisa remmistä ja n. 3v, ennen kuolemaansa teki parannuksen ,

      Uuden talon suku ei ole koskaan tietääkseni tehnyt paranusta (on vanha suku)

      Väljässä , ei sillä sekin on vanha suku . Emäntä oli salonen ,vienon sisko

      Niittymäki (Salosia oli äitini täti , muttei kai koskaan ymmärtänyt Uskoa .

      Niin tulemme takaisin siihen n.1898 paikkeille , jolloin Kaalo on kuokkinut ensi
      sarat siitä NÄRPIN HEIKIN SUOSTA . JA RAKENSI JA USKOI , ILMANMUUTA
      hÄN ON KÄYNYT 1902 VAHVISTAMASSA USKONSA AAPPELQIVST&WETTAS-
      JÄRVEN KIERROKSELLA .

      • teu.

        Tuo kierros on lähinnä ollut turussa .

        Karbin 1tytöistä on täytnyt mennä laakokson kanssa naimisiin josta mikko
        oli heidän ainoa lapsi . näin luulen en ole sata varma . . toini??


      • teu.
        teu. kirjoitti:

        Tuo kierros on lähinnä ollut turussa .

        Karbin 1tytöistä on täytnyt mennä laakokson kanssa naimisiin josta mikko
        oli heidän ainoa lapsi . näin luulen en ole sata varma . . toini??

        Niin silloin kun Ruotsi toi uudisasukkaita Lounais-suomeen He oli Ruotsalaisia
        yleensä vapaehtoisia lähtijöitä kirkollista pohjaa jo omaavia, Kun Viikinkiläiset
        alkoivat jo vähentyä n. 1030 vaiheilla emsimmäisiä ja sen jälkeen Viikinkit ja
        heidän ryöstöretket loppui noin 1050 ja sen jälkeen Uudisasutus vilkastui .

        Lähes joka kerta kun laiva tuli Ruotsista , perheen tai kaksi valtio maksoi kulut
        ja antoi lehmän tai kasi kuinka oli tarpeen , kerrotaan että Kuninkas Eerik toi
        yhden perheen 1155 vuonnakin . Hehän oli menessa Hämeen ym. takamaille
        tekemään Ristiretkeä . jolloin takarajana oli kokemäen joki vesistö sehän alkaa
        Padasjoen Vesijaosta , josta toinen puoli kaatuu kymijoen vesistöön .

        kerron vielä


    • se ehkä tulee?

      Ei se ole sinne tullutkaan, falskia peliä ja näyttelemistä kunhan pyhällä seuroissa teeskennellään.. ja muita lahkoja panetellaan. -------uskottomat naapurit on kettoneet huimista seikkailuista ristiinrastiin..

      • luomank

        Rukoillaan heräystä suolle.


      • teu.

        "" se ehkä tulee?17. 2.-2013. 15:07. ""

        örvelö teehän parempia , kyllä oli joskus sittemmin Uudentalon pappa
        muistan , hän ei koskaan käsittänyt Uskoa , kaipa sai huulisyövän siksi
        siis ketään muita naapureitä ei sen lähemmin ollut vuosiin , 1899. tai
        1898 on nyt tietämys.


    • toivo nenko

      tarkoitatko leeviläis-lessuja vai esikoisia? 1940luvulla. kirkonoppia oli savuissa aijemmin..

      • teu.

        Kuinka niin , K.Toivonen oli 30 luvulla Monissa Joulukirjessä hänen nimi.
        ja vieläkin akiaisemmin . (toivo nenko )tunnut provolle. Sitten alkoi U.Toivonen
        kallen nuorinveli ,,saattoi jo sodan aikana , mutta kuitenkin sodan jälkeen
        hänellä oli Kaarlo Heikkilän ,Anna niminen tyttö vaimona , saima , anna ,jussi ,
        alli,suoma , kalle. lauri, saara ,elli,

        Mutta Kristillisyys liikkuu hyvin yksilläkin harteilla. kuten isoisäni K:Heikkilä.
        voidaan pitää uskon tuojana , hän tuli sanransa kanssa 1898 NÄRPIN SUOLLE
        SE OLI NÄRPIN ,HEIKIN SUO , Jonka Kaarlo osti , alkoi kuokkimaan teki talon .
        se isompi talo jonka kaikki on nähnyt ja muistaa , ei ollut vielä silloin .

        vaan pienempi jossa Santra emännöi , jossa syntyi Hulda , Lyydia joka oli tiilitehtailioden esiäiti , Hulda oli kauan yksin , kunnes sattui että Jalmarin vaimo
        kuoli , Meni Jalmari Salonen säädetyn ajan jälkeen Huldan kanssa naimisiin ..
        lapsia oli paljon tarkoitan nyt Sandraa ja Kaarloa , sitten kuoli Sandra Luulen
        että 1938 oli 56,vuotias , mutta uskossa , .minun aiti saara kuoli -58 oli 36 vanha .

        Kaarlo Heikkilä tuli jalkalasta h-suolle hänen isiensa isät on yläneeltä , heitä
        1600 luvulla haudattu jopa kirkkoon vanhin äidin puoleinen esisä on vihitty 1550
        muuta tietoa ei ole paitsi nimi Yrjönpoika . Sieltä on vielä yksi tieto 1830 ,12.5
        on vihitty lampuoti ja torpparin tytär pappi on merkinnyt morsiammella oli morsiuspuku . tietenkin harvinaista herkkuu (ja äveriäämpi torppari).


      • Saara,;)
        teu. kirjoitti:

        Kuinka niin , K.Toivonen oli 30 luvulla Monissa Joulukirjessä hänen nimi.
        ja vieläkin akiaisemmin . (toivo nenko )tunnut provolle. Sitten alkoi U.Toivonen
        kallen nuorinveli ,,saattoi jo sodan aikana , mutta kuitenkin sodan jälkeen
        hänellä oli Kaarlo Heikkilän ,Anna niminen tyttö vaimona , saima , anna ,jussi ,
        alli,suoma , kalle. lauri, saara ,elli,

        Mutta Kristillisyys liikkuu hyvin yksilläkin harteilla. kuten isoisäni K:Heikkilä.
        voidaan pitää uskon tuojana , hän tuli sanransa kanssa 1898 NÄRPIN SUOLLE
        SE OLI NÄRPIN ,HEIKIN SUO , Jonka Kaarlo osti , alkoi kuokkimaan teki talon .
        se isompi talo jonka kaikki on nähnyt ja muistaa , ei ollut vielä silloin .

        vaan pienempi jossa Santra emännöi , jossa syntyi Hulda , Lyydia joka oli tiilitehtailioden esiäiti , Hulda oli kauan yksin , kunnes sattui että Jalmarin vaimo
        kuoli , Meni Jalmari Salonen säädetyn ajan jälkeen Huldan kanssa naimisiin ..
        lapsia oli paljon tarkoitan nyt Sandraa ja Kaarloa , sitten kuoli Sandra Luulen
        että 1938 oli 56,vuotias , mutta uskossa , .minun aiti saara kuoli -58 oli 36 vanha .

        Kaarlo Heikkilä tuli jalkalasta h-suolle hänen isiensa isät on yläneeltä , heitä
        1600 luvulla haudattu jopa kirkkoon vanhin äidin puoleinen esisä on vihitty 1550
        muuta tietoa ei ole paitsi nimi Yrjönpoika . Sieltä on vielä yksi tieto 1830 ,12.5
        on vihitty lampuoti ja torpparin tytär pappi on merkinnyt morsiammella oli morsiuspuku . tietenkin harvinaista herkkuu (ja äveriäämpi torppari).

        Mistä sinä teu voit näin paljon tietää ja muistaa? Mielenkiintoista on lukea. Jäin tuossa miettimään, että et ole kovin vanha ollut äitisi kuoltua? -Ehditkö täysi-ikäiseksi?


      • teu.

        " toivo nenko" 17.2 -13 klo 17:19 "

        Jos Leeviläiset erosi 1965 , ei heistä voipuhuakaan noissa asioissa .

        Kirkon oppia oli missä oli , poikasena muistan kun pappi oli mukana ,
        esimerkiksi häät tai hautajaiset , kinkerit ,aina Oli KL: n ym. sanomassa
        perinne oli kai että pappia ei saa päästää liian helpolla .

        Kylän Ruokoushuone valnistui -1953 Lapin seuoroiksi ,

        Sitä ennen oli , taloissa ja niistä on kivoja muistoja , monin paikoin kauimmainen
        oli Teräsalho , se sijaitsi auran keskustalta tullessa joen toisella puolella .
        M P, H. pitivät joka kesä Metsämansikkojen aikaan ja niitä oli , heinä oli jo
        niitetty niitä oli helppo poimia . ja monet muut kohteet,


    • teu.

      Ehkä siitä että sain vielä ammentaa veikkaa vanhempi 2 v , hän se oli todellinen
      muistihirviö päihitti opettajankin monesti , tiedon haluni on ollut iso ja tietyt
      asiat vain kannattaa muistaa , kirja tieto on huomennakin kirjassa .
      kun Äiti kuoli olin 12 v.3kk.15pv. en läheskään täysi. ikäinen vielä

      Saatoimme mennä äidinkanssa kirkkoon , muistan kun hän lauloi mielellään
      kuoron kanssa virttä , hän halusi oppia virren just , hänellä oli ainoana tyttönä
      kouluta 10. yksi poika oli aiemmin saanut 10. hän oli öyhyt-talon vanhin poika
      hänestä tuli Diplomikanttori ,, niin kirkosta menimme hautaus maalle ja kotiin .
      siihen aikaan alkoi seurat aina klo 13:00 (soimme nopeesti asuimme 10 min .)
      päässa Rukoushuoneelta .

      Noista suku asioista olen saanut sekä äidin että isän tutkitut tiedot
      Äidin suku on ollut Niinijoen suulla 350 vuotta ja tieto oli kirjattu n.1975.
      Yksitäti Äidin sisko elää vielä , se suoma. hän on 96. vuotta kaikki
      muut siitäkin polveta on kuollut. serkkuja ja pikkuserkkuja oli n200
      aikanaan , sitten on moni jo kuollut heidän lapsiaan elää kohtuullisesti.
      Meilla on yksi iso mokki jonka taas vuokraamme jussista . sinne sopii
      noin 60 henkilöä , ei meitä käy niinkään paljoa ehkä 30 .

      tämä on on isävainajani jälkeläiset no tiertenkin äidin olemme siskokset
      samaaverta. Viime kesänä järjestimme sukujulan Hjalmari Hilman peril-
      liset jouduin puhumaan muistitiedot jäivät kotiin !! siinä iski dementia
      yleisöä oli yli 300 .semmosta.

    • teu.

      " Taivastie "
      Kysyit , mistä suunnasta kristillisyys tuli H-suolle ota Kompassi käteen ja katso
      Jalkalan suunta veikkaan että pohjoisen ja lännen välissä , siinä sulle suunta
      olen kuullut joskus Nousiaisten version mutta taitaisi olla nuorta ,.
      Kaarlon poppoo hipsi n.1898.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6564
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4472
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3118
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2987
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1564
    7. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1556
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1495
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1340
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      46
      1259
    Aihe