Hevosten pahoinpitelu SRL:n hyväksymällä tallilla

hevosrakas1

Olen aloittanut työt kuukausi sitten isolla ratsastustallilla. Olen törmännyt huolestuttaviin tapahtumiin. Palkalliset tallitytöt hakkaavat hevosia riimunnaruilla ja raipoilla ohjatessaan niitä esimerkiksi ulkoilemaan, eikä tämä ole siis mitään näpäytystä vaan hevosia varmasti sattuu kovaa kun niitä hakataan. Lisäksi hevosille karjutaan (ei siis tiukasti komenneta, vaan oikeasti rääytään) niin että saadaan hevonen todella hermostuneeksi. Loimia laittaessa tytöt läpsivät hevosia päähän, jos hevonen kääntyy edes katsomaan mitä hoitaja tekee.

Hevoset ovat hyvin kilttejä, minua ei ole kukaan yrittänyt kuukauden aikana puraista tai potkaista, Nämä hepat myös seisovat kiltisti karsinassa loimituksen ajan jne, välillä kääntyvät katsomaan uteliaina että mitä touhuan :) Eivät siis koita runtata seinään tai mitään tällaista.

Siis tähän väkivaltaiseen käytökseen ei kertakaikkiaan ole mitään syytä!!! Eikä siihen missään tilanteessa mielestäni mitään hyväksyttävää syytä olekaan :( Olen todella surullinen kilttien hevosten ja ponien puolesta kun niitä ohjataan pelolla väkivallasta... Hevosista huomaa hermostuneisuuden kun menee karsinaan, luulevat raukat että taas läpsitään. Onneksi rentoutuvat kun huomaavat ettei ole hätää :')

Mitä tekisitte tälläisessä tilanteessa? Menisinkö kertomaan tallin omistajalle vai puuttuisinko itse hevosten kohteluun?

7

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törkymeininkiä

      Ehdottomasti on puututtava! Ja se on myös velvollisuutesi jo eläinsuojelullisista syistä, eläinrääkkäykseen aina puututtava. Kertoisin ensin tallin omistajalle. Jos se ei auta niin sitten ottaisin yhteyttä eläinsuojeluvalvojaan ja ilmoittaisin myös SRL:ään. Tuo pahoinpitely on vaan valitettavasti vaikea todistaa, kun varmaankin tallitytöt sen kiistävät ja tarkastusten aikaan eivät sitä tee. Silti pitää ilmoittaa, olet sitten ainakin tehnyt velvollisuutesi.

      Itse eräässä ratsastuskoulussa kerran huomasin, kun tunnille menevä ratsastaja hevosgta karsinassa laittaessaan löi ja hakkasi hevosta kovaa nyrkillä kaulaan (takoi kauan ei vain kerran pari). Syynä se, että hevonen oli astunut hänen varpaileen. Siis jatkoi tätä senkin jälkeen (kostoksi) kun hevonen oli jo väistynyt pois. Ilmoitin tästä seuraavana päivänä omistajalle puhelimitse ja hän sanoi puuttuvansa heti asiaan. Ottavansa selvää kuka ratsastaja oli (selviää tuntilistasta/opettajalta). Toivottavasti puuttui ja ratsastaja sai varoituksen. Ainakin ilmoitin, muuta en voinut tehdä.

      Voihan niille väkivaltaisille tallitytöille sanoakin asiasta sen lisäksi, että ilmoittaa eteenpäin. Mutta varaudu siihen, että tulevat silmille. Jos ovat noin törkeitä hevosille ovat sitä varmaan myös ihmisille. Kyllä pistää vihaksi tuollaiset ihmiset. Näille lukemiseksi voisin suositella Tuire Kaimion kirjaa "Hevosen kanssa". Mutta jos asenne on jo tuollainen niin....

    • hevosrakas1

      Minua ei haittaa jos minun silmilleni tulevat, osaan pitää puoleni.. Mutta hevosraukat eivät :'( Tai osaisivat mutta kiltteyttään eivät edes potkaise itsepuolustukseksi... Ilmoitan asiasta heti kun menen seuraavan kerran töihin. Ei tämä saa jatkua...

    • EI NÄIN

      Ratsastuskoululla jolla käyn, olen huomannut törkeää hevosten kohtelua. Siellä on paljon "ihkuu" "tää poni on NIIN söpö!!" -tallityttöjä, joilla on tapana esim. taluttaessa hevosta tarhasta kiskaista kovaa riimunnarusta niin, että hevonen kääntää päänsä häntä kohti, ja kun hevonen sitten kääntää päänsä, tyttö tönäisee/lyö pään kovaa poispäin. Ja sitten taas kiskaisee narusta. Ihan ihmeellistä hommaa! Ja kun pyysin joltakin apua erään hevosen hoidossa, hän ei saanut hevosta heti kääntymään joten hän otti hevosen riimun karsinan vierestä ja alkoi lyödä sillä kovaa hevosen lautasille kunnes heppaparka kääntyi. Ei ihme että hevonen yrittää hoitaessa purra, jos noin kohdellaan!

    • EI NÄIN

      Lisäyksenä vielä, että kyseisellä tallilla huudetaan paljon ja potkitaan täysiä karsinoiden ovia vaikka säännöt ovat selkeästi esillä.

    • Avoimesti nimet

      Laittakaa tallien nimet julkisesti. Auttaa tilannetta kun niissä ruvetaan aktiivisesti seuraamaan ihmisten käyttäymistä. Mielestäni täällä voi aivan hyvin julkaista tallien nimet. Voi olla että omistajat eivät tiedä asiasta - kukaan ei ole kertonut!

    • Ei parkanoon!!

      Parkanossa hevosia ei hakata tai mitään mut niit ei hoideta! Yks heppa ei pystynyt kävelee kunnolla kun sillä oli nii pitkät kaviot!!!!! Ja tarhoja pitäis putsata, kun menin hakee leirihoitsuani mulla oli lantaa varmaan nilkkoihin asti!

    • Minäminä

      Todellakin ilmoitat tallin omistajalle!!! Toi on törkeetä!!! :`(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe