pahat tavat

daamini

Minulla on 8 vuotias suokki tamma, joka on ollut minulla noin puoli vuotta. Alussa on ollut todella kiltti hoitaa eikä ikinä yrittänyt mitään ja ratsastaessa TODELLA energinen....:) Nyt kuitenkin pelkään että hänelle on syntymässä pahoja tapoja, esim. näykkiminen ja potkiminen. Ensiksi se vain kerran ytitti näykkästä kun laitoin loimea. Siitä asti se vain tuntuu pahentuvan päivä päivältä, joka päivä on vihaisempi. Hän silti vain varoittaa, eli ei ole kunnolla potkaissut tai puraissut, vain esittänyt vähän, heilutellut takajalkaa ym. Aina olen läppäissyt lapaan tai perseelle. En sitten tiedä pahennanko vain asiaa? Pelkään että joku päivä se sitten päättää oikeasti potkaissa, tänään se yritti työntää minua seinään ihan varovaisesti vain mutta ehkä se sitten ensi kerralla litistää minut kunnolla? Työnsin vain hänet pois. Toivon todella että joku osaa neuvoa miten saan hevosen uskomaan sillä olen aika pienikokoinen nainen eli aika toivoton jos tamma sitten päättääkin potkivan.. Kuulostaa varmaan vähän tyhmältä nytten mutta hän on kuitenkin todella kiltti tamma, kokeilee van vähän. Mutta en halua että sille syntyy mitään pahoja tapoja..

10

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuria ajoissa

      Tee hepalle selväksi että et siedä yhtään minkäänlaista tuon tapaista käytöstä. jos komennat niin teet sen kerran ja kunnolla eli todella päättäväisesti. Ole määrätietoinen ja johdonmukainen kaiken aikaa. et saa olla jännittynyt hevosen lähellä koska silloin komennus ei auta. pyydä joku avuksi jos et selviä sillä käytös voi pahentua niin huonoksi että kenenkään on vaikea enää auttaa.

      • kuria ajoissa

        Muista että omalla koollasi ei ole mitään merkitystä hevosen käsittelyssä koska hevosia ei johdeta voimalla sillä voimassa jäät aina kakkoseksi. Taitavan johtajan ei tarvitse käyttää yhtään voimaa saadakseen hevosen tottelemaan.


    • Paljonko syötät sille kauraa tm väkirehua? Sanoit, että se on todella energinen, joten on aivan mahdollista, jopa todennäköistä, että se saa liikaa puhtia ruuastaan. Vähennä väkirehun määrää vaikka kolmanneksella ja lisää liikunnan määrää (ratsasta se hyvään hikeen joka kerta), ja katso miltä tuntuu sanotaan viikon kuluttua. Moni hevonen käy hankalaksi kun energiaa on liian paljon. Omani yhtenä esimerkkinä.

      Hevonen ei myöskään ole ollut sinulla kovin kauaa, joten voi olla, että se alkaa nyt testailemaan sinua. Jos et nyt saa tehtyä sille selväksi kumpi teistä määrää, olet pian pulassa sen kanssa. Väkirehun vähentäminen ja liikunnan lisääminen voi auttaa siihenkin.

      Jos se alkaa uhkailla takajaloillaan, tuuppaa sitä kyljestä niin että se joutuu laskemaan jalkansa maahan säilyttääkseen tasapainonsa, ja kehu kun koipi on maassa. Auttaa joillakin hevosilla. Muutoin on vaikea sanoa miten pitäisi komentaa, kun se riippuu niin paljon yksilöstä. Se mikä tehoaa yhdelle, voi tehdä toisen vihaiseksi. Kuten läpsiminen. Omani tulee päälle jos sitä menee läimäyttämään.

    • daamini

      Kiitos vastauksistanne :) Ratsastuksessa ei ole ongelmia enään, alussa uudelle tallille tultuaan se ryösti ja pukitteli melkeinpä kokoajan. Kauraa on vähennetty ja nyt se saa sitä todella vähän ja on rauhoittunut ja ratsastus sujuu todella hyvin. Voiko agressiivisuus johtua kiimasta? Kun suurinpiirtein samaan aikaan on alkanut.. Ehkä minä en vain osaa sanoa tarpeeksi tiukasti.. pitääpä harjoitella.. En minä ainakaan isona hevosena tottelisi pientä piipittävää naisen ääntä..:)

    • Kasiro

      Minun oriilleni ( 4 v ) tehoaa parhaiten kun ärähdän matalalla äänellä. Se tietää että kun ääneni on matala niin olen sille vihainen. Madalla ääntäsi ja kokeile totteleeko.
      Jos se pukkaa sinut seinää vasten niin tökkäse samalla kyynärpäälläsi kylkeen.

    • Jaa... Ei kai se kiiman vaikutus mahdotonkaan ajatus ole... Itse en ole kyllä ihan tuollaista vaikutusta huomannut, mutta ei se silti mitään todista. Jos kyse on kiimasta, käytöksen pitäisi palautua ennalleen kyseisen ajankohdan mentyä ohi.

      Matala ääni komentamisessa tehoaa meilläkin parhaiten, mutta toisaalta tiedän myös hevosia joille ihmisen äänenkäyttö ei merkitse mitään, joten joudut kokeilemaan miten se vaikuttaa sinun hevoseesi.

      Useimmille se ääni on kuitenkin hyvä apuväline ja sen käyttöä tosiaan kannattaa pitää silmällä. Jos on tarkoitus kivahtaa hevoselle, että "nyt seisot piru vie paikallasi tai naulaan sinut kiinni tuohon lattiaan!", se menettää tehonsa jos äänensävy vastaa samaa kuin "voi sentään... Voisitkohan ehkä... Anteeksi, mutta pitäisi- ole kiltti ja...".
      Hevonen kuitenkin kuuntelee enemmän sävyä kuin sanoja. :D

      • Tammat ja kiimat

        Jotkut hevoset ovat todella ärhäkkäitä kun niillä on kiima. Esim. kaverini hevonen, puree ja potkii kun sillä on kiima, kaverini kerran läimäisi kun tamma yritti potkaista niin tamma yritti käydä kaverini päälle.


      • daamini
        Tammat ja kiimat kirjoitti:

        Jotkut hevoset ovat todella ärhäkkäitä kun niillä on kiima. Esim. kaverini hevonen, puree ja potkii kun sillä on kiima, kaverini kerran läimäisi kun tamma yritti potkaista niin tamma yritti käydä kaverini päälle.

        Sitä minä vähän epäilenkin että saattaa johtua kiimasta.. kun ei ole aikaisemmin mitään yrittänyt, ja kai se olisi testannut minua aikaisemmin jos siitä olisi kysymys..:/ Tuntuu silti siltä että kun käsken sitä niin se ei edes hätkähdä..


    • kunniotusmaastakäsin

      Kannattaa tehdä maastakäsin harjoituksia.
      Toimi rauhallisesti ja itsevarmasti.
      Laumassa johtaja on aina se ketä liikuttaa muita hevosia ja alamaiset on niitä ketkä liikkuvat.
      Tee maastakäsin peruutusharjoituksia, juoksuta ja yläänsäkin talutusharjoituksia. Pääasia, että heppa kunnioittaa sun "tilaa" ja väistää sua.
      Toivottavasti on apua. :)

    • Anonyymi

      Tammat on tommoisia :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe