Ekat kylvöt

Pioni

Joko olette ottaneet esiin kylvölaatikot?

En malttanut enää odottaa, vaan kylvin jo pidempää itämistä vaativat lämpöiseen multaan: parsakaalin, Moneymaker- ja yhden avomaan lajikkeen tomaatit, paprikat ja purjot. Jälkimmäiset ehkä liian aikaisin, mutta voipa niitä "karvoja"näykkiä leivän kanssa...
Odottelen aurinkoisempia päiviä, kurkuilla, kurpitsoilla ja lehtikaalilla ( uusi tuttavuus ) ei liene kiire.
Lisään tomaattivalikoimaa heti löydettyäni jonkun vanhan lajikkeen -joka maistuisi edes joltain. Josko joku tietäisi lajikkeesta? Ja mistä saa siemeniä.

6

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lipstikka

Minulla ovat pelargonit hyvällä alulla ja lajike on Raspberry ripple F1.
      Mitäs ne vanhat lajikkeet mahtavat olla.
      Lisävaloa tarvitaan istutuksille tähän aikaan vuodesta.

• hortonomihuttunen

Olen laittanut jo paprikat ja chilit aluille. Ekat koulimiset tehty. Tässä kuussa vielä kelloköynnökset ja munakoiso multiin. Ensi kuussa sitten alkaa toden teolla kylvöt.

• Pioni

Siirrättekö heti hallojen mentyä kasvariin ja sitten myöhemmin ulos vai suoraan avomaalle?
      Olen kokeillut molempia tapoja, ei juuri eroa sadon valmistumisessa. Pitäisi kai olla lämmitetty kasvihuone?

Olen vasta tutkimisvaiheessa tomaattilaatujen suhteen. Nämä nykyiset mauttomat ja hajuttomat kaupan tomaatit eivät ole sitä mitä haluaisin ja ainakin kaikki lajit, joita olen kasvattanut ovat ihan yhtä hyviä/huonoja kuin marketeissakin.
      Ainoastaan joissain kirsikkatomaateissa on ollut ytyä.

• Eipä viel hoppu

Tomaatti, paprika ja chili pääsee multaan nyt justiinsa, muut saa vielä oottaa.

Kasvihuone on kylmä, mutta öljytäytteinen sähköpatteri pitää sen huhtikuun puolesta välistä muutaman asteen plussalla, jos sattuu kylmiä öitä. Suoraan ulos siirrettynä tahtoo tulla semmonen jurotusvaihe, kun olosuhteet muuttuu niin radikaalisti. Oulun korkeudella menis kovin pitkään muuten ulos pääsy, eikä kaikki lajikkeet toimi täällä ollenkaan taivasalla.

Ihan mikä lajike vaan maistuu itse kasvatettuna hyvälle, jos ehtii kypsäksi auringon voimalla eikä tartte panna vihreenä kaappiin kypsymään. Aikaisuus on meillä päin hyvä ominaisuus, Etelä-Suomessa ei varmaan oo niin väliä:)

Rautiasta saa Lord Nelsonin siemeniä, yllättävän laaja valikoima. Samoin Agrimarketeissa on laaja tarjonta. Netissä Korpikangas myy aika edullisesti.

Kurkut ja kurpitsat kylvän vasta toukokuun alussa ihan viimeiseksi ja vien kasvihuoneeseen heti, kun eka oikea lehti ilmestyy. Kasvavat silmissä eikä tule honteloita ruipeloita:)

• Pioni
        Eipä viel hoppu kirjoitti:

Tomaatti, paprika ja chili pääsee multaan nyt justiinsa, muut saa vielä oottaa.

Kasvihuone on kylmä, mutta öljytäytteinen sähköpatteri pitää sen huhtikuun puolesta välistä muutaman asteen plussalla, jos sattuu kylmiä öitä. Suoraan ulos siirrettynä tahtoo tulla semmonen jurotusvaihe, kun olosuhteet muuttuu niin radikaalisti. Oulun korkeudella menis kovin pitkään muuten ulos pääsy, eikä kaikki lajikkeet toimi täällä ollenkaan taivasalla.

Ihan mikä lajike vaan maistuu itse kasvatettuna hyvälle, jos ehtii kypsäksi auringon voimalla eikä tartte panna vihreenä kaappiin kypsymään. Aikaisuus on meillä päin hyvä ominaisuus, Etelä-Suomessa ei varmaan oo niin väliä:)

Rautiasta saa Lord Nelsonin siemeniä, yllättävän laaja valikoima. Samoin Agrimarketeissa on laaja tarjonta. Netissä Korpikangas myy aika edullisesti.

Kurkut ja kurpitsat kylvän vasta toukokuun alussa ihan viimeiseksi ja vien kasvihuoneeseen heti, kun eka oikea lehti ilmestyy. Kasvavat silmissä eikä tule honteloita ruipeloita:)

No ei ole tosiaan kiire. Minä olin aikaisessa - pilviset päivät tuottivat höttövartta. Siirsin itäneet viileään vahvistumaan, eritoten odotan Moneymakerin vahvistumista -itävyys oli huono, ehkä saan pussista 2 hengissä jos hyvin käy. Paprikat ovat vielä mullan kätköissä, purjot hurahtivat pintaan liian nopsaan, ehkä joudun kylvämään uudelleen, parsakaalitkin nousivat nopeammin kuin pussin kyljessä sanottiin. Viileään nekin.
        Onneksi on ollut pari aurinkoista päivää, alkaa valon määräkin riittää.
        En minäkään enää hötkyile, kesäkurpitsat ja kurkut laitan vasta huhti-toukokuun taitteessa - edellyttäen että kevät on aurinkoinen. Jos ei, ostan napakat taimet taimistolta.

• innostunut

jotain on jo taimella mukulaselleri,purjo,paprika,tomaatteja.Vihanneskrassia,rukolaa.
      Black Russian pihvitomaatti oli lemppari viime kesältä,tänä vuonna laitan myös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3223
    2. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      99
      2400
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2329
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      22
      2009
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      188
      1536
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      11
      1357
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      202
      1150
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1102
    9. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      93
      1021
    10. Iltalehden evästeasetukset

No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      119
      982
    Aihe