Ekat kylvöt

Pioni

Joko olette ottaneet esiin kylvölaatikot?

En malttanut enää odottaa, vaan kylvin jo pidempää itämistä vaativat lämpöiseen multaan: parsakaalin, Moneymaker- ja yhden avomaan lajikkeen tomaatit, paprikat ja purjot. Jälkimmäiset ehkä liian aikaisin, mutta voipa niitä "karvoja"näykkiä leivän kanssa...
Odottelen aurinkoisempia päiviä, kurkuilla, kurpitsoilla ja lehtikaalilla ( uusi tuttavuus ) ei liene kiire.
Lisään tomaattivalikoimaa heti löydettyäni jonkun vanhan lajikkeen -joka maistuisi edes joltain. Josko joku tietäisi lajikkeesta? Ja mistä saa siemeniä.

6

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lipstikka

      Minulla ovat pelargonit hyvällä alulla ja lajike on Raspberry ripple F1.
      Mitäs ne vanhat lajikkeet mahtavat olla.
      Lisävaloa tarvitaan istutuksille tähän aikaan vuodesta.

    • hortonomihuttunen

      Olen laittanut jo paprikat ja chilit aluille. Ekat koulimiset tehty. Tässä kuussa vielä kelloköynnökset ja munakoiso multiin. Ensi kuussa sitten alkaa toden teolla kylvöt.

    • Pioni

      Siirrättekö heti hallojen mentyä kasvariin ja sitten myöhemmin ulos vai suoraan avomaalle?
      Olen kokeillut molempia tapoja, ei juuri eroa sadon valmistumisessa. Pitäisi kai olla lämmitetty kasvihuone?

      Olen vasta tutkimisvaiheessa tomaattilaatujen suhteen. Nämä nykyiset mauttomat ja hajuttomat kaupan tomaatit eivät ole sitä mitä haluaisin ja ainakin kaikki lajit, joita olen kasvattanut ovat ihan yhtä hyviä/huonoja kuin marketeissakin.
      Ainoastaan joissain kirsikkatomaateissa on ollut ytyä.

      • Eipä viel hoppu

        Tomaatti, paprika ja chili pääsee multaan nyt justiinsa, muut saa vielä oottaa.

        Kasvihuone on kylmä, mutta öljytäytteinen sähköpatteri pitää sen huhtikuun puolesta välistä muutaman asteen plussalla, jos sattuu kylmiä öitä. Suoraan ulos siirrettynä tahtoo tulla semmonen jurotusvaihe, kun olosuhteet muuttuu niin radikaalisti. Oulun korkeudella menis kovin pitkään muuten ulos pääsy, eikä kaikki lajikkeet toimi täällä ollenkaan taivasalla.

        Ihan mikä lajike vaan maistuu itse kasvatettuna hyvälle, jos ehtii kypsäksi auringon voimalla eikä tartte panna vihreenä kaappiin kypsymään. Aikaisuus on meillä päin hyvä ominaisuus, Etelä-Suomessa ei varmaan oo niin väliä:)

        Rautiasta saa Lord Nelsonin siemeniä, yllättävän laaja valikoima. Samoin Agrimarketeissa on laaja tarjonta. Netissä Korpikangas myy aika edullisesti.

        Kurkut ja kurpitsat kylvän vasta toukokuun alussa ihan viimeiseksi ja vien kasvihuoneeseen heti, kun eka oikea lehti ilmestyy. Kasvavat silmissä eikä tule honteloita ruipeloita:)


      • Pioni
        Eipä viel hoppu kirjoitti:

        Tomaatti, paprika ja chili pääsee multaan nyt justiinsa, muut saa vielä oottaa.

        Kasvihuone on kylmä, mutta öljytäytteinen sähköpatteri pitää sen huhtikuun puolesta välistä muutaman asteen plussalla, jos sattuu kylmiä öitä. Suoraan ulos siirrettynä tahtoo tulla semmonen jurotusvaihe, kun olosuhteet muuttuu niin radikaalisti. Oulun korkeudella menis kovin pitkään muuten ulos pääsy, eikä kaikki lajikkeet toimi täällä ollenkaan taivasalla.

        Ihan mikä lajike vaan maistuu itse kasvatettuna hyvälle, jos ehtii kypsäksi auringon voimalla eikä tartte panna vihreenä kaappiin kypsymään. Aikaisuus on meillä päin hyvä ominaisuus, Etelä-Suomessa ei varmaan oo niin väliä:)

        Rautiasta saa Lord Nelsonin siemeniä, yllättävän laaja valikoima. Samoin Agrimarketeissa on laaja tarjonta. Netissä Korpikangas myy aika edullisesti.

        Kurkut ja kurpitsat kylvän vasta toukokuun alussa ihan viimeiseksi ja vien kasvihuoneeseen heti, kun eka oikea lehti ilmestyy. Kasvavat silmissä eikä tule honteloita ruipeloita:)

        No ei ole tosiaan kiire. Minä olin aikaisessa - pilviset päivät tuottivat höttövartta. Siirsin itäneet viileään vahvistumaan, eritoten odotan Moneymakerin vahvistumista -itävyys oli huono, ehkä saan pussista 2 hengissä jos hyvin käy. Paprikat ovat vielä mullan kätköissä, purjot hurahtivat pintaan liian nopsaan, ehkä joudun kylvämään uudelleen, parsakaalitkin nousivat nopeammin kuin pussin kyljessä sanottiin. Viileään nekin.
        Onneksi on ollut pari aurinkoista päivää, alkaa valon määräkin riittää.
        En minäkään enää hötkyile, kesäkurpitsat ja kurkut laitan vasta huhti-toukokuun taitteessa - edellyttäen että kevät on aurinkoinen. Jos ei, ostan napakat taimet taimistolta.


    • innostunut

      jotain on jo taimella mukulaselleri,purjo,paprika,tomaatteja.Vihanneskrassia,rukolaa.
      Black Russian pihvitomaatti oli lemppari viime kesältä,tänä vuonna laitan myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe