Ei uusavuttomuutta, vaan huijausta!

Palovaroitin

Nyt mainostetaan valmiiksi maustettua ja paistettua jauhista uusavuttomille. Asia ei taida olla niin vaan ihan eri syyt mahdollisia. Alunperin liharuokien maustaminen aloitettiin peittämään vanhan lihan haju ja ulkonäkö, siis kauan sitten. Nykyisessä valmiiksipaistetussa ehkä samat syyt. Kukaan ostaja ei tiedä mitä "mössöä" jauhis sisältää. Paistettuna ja maustettuna se ei selviä edes labra kokeissa, joten siinä syy "apuun" uusavuttomille!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288541070704.html?pos=ksk-trm-uuti-ostu

188

4699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juheliha

      Ties vaikka olisi koira-kissaa?

      • Asiakas kaupassa

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.


      • ei ooo
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        Ei ole palvelutiskiä lähimmän kymmenen kilometrin säteellä. En viitsi kävellä sinne asti.


      • nisäkäs paistaja

        myyn itse valmiiksi jauhettua lihaa.koiraa kissaa.rottia.supikoiria,mäyrää eli metsäsikaa.variksia närhejä.majavaa ym nsäkkäitä


      • Pöllix
        nisäkäs paistaja kirjoitti:

        myyn itse valmiiksi jauhettua lihaa.koiraa kissaa.rottia.supikoiria,mäyrää eli metsäsikaa.variksia närhejä.majavaa ym nsäkkäitä

        Minä myyn pidemmälle jalostettu tuotetta. Eli lihaa, joka on valmiiksi käsitelty ruuansulatuselimistössä.


      • liha-väiski
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        ainakin ennenvanhaan oli yleistä palvelu-tiskilla lihamestari sekoitti verta jauhelihaa että näyttää tuoreelta vaik viikon vanha liha!


      • dsfgdfgsdfg
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        Jauhelihassa on kaikki se mitä ei muussa muodossa kehtaisi myydä, ja tämän tiedän jopa minä koska äitini työskenteli nuorena lihatiskillä. Ruoka on aina alkuperäisenä etovaa, eikä siitä mihkään päästä. Pitää vaan muistaa että sitä samaa ollaan jauhettu ennenkin.


      • käytettiin myös
        liha-väiski kirjoitti:

        ainakin ennenvanhaan oli yleistä palvelu-tiskilla lihamestari sekoitti verta jauhelihaa että näyttää tuoreelta vaik viikon vanha liha!

        punajuuren väriä.


      • näin on näreet
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        Palvelutiskiin puretaan tehtaan pakkaukset joista on menny päiväys.


      • 25 v alalla
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        Liha- ja ruokamestarina uskallan kommentoida. Liha on lihaa ja lihaan verrattavia tuotteita on ne muut osat jotka elintarvikkeeksi ihmiselle kelpaavat ja tämä tulee mainita tuoteselosteessa. Ja uskon edelleen että suomessa valvonta on riittävän tehokasta, myös omavalvonnan osalta.
        Itse olin ison ketjun palveluksessa ja takaan että meillä kaikki liha oli erinomaista ja valvontaa tehtiin jatkuvasti.
        Toisaalta seurustelin aikoinaan kauppiaan pojan kanssa, jonka kanssa väittelin jauhelihan sisällöstä. He olivat yksityiskauppiaita ja sinne jauhelihaa lykättiin kaikki mahdollinen lihaa muistuttava, väriksi laitettiin sitten huonoksi menneitä tomaatteja.. paprikajauhetta ja muistaakseni pippuria peittämään makua.. tämä myytiin sitten palvelutiskillä ja hyvältä näytti. Muistan kun vielä vuosia myöhemmin heidän asiakkaansa mainostivat, ettei mistään muualta saanut niin hyvää jauhelihaa,, kastikekin maistui aivan erilaiselta.. piti paikkansa.. ikävä vain että se kaikki ei ollut lihaa mitä he ostivat ;)
        Itse tuotteesta josta on kyse, kiva kun saadaan ihmisiä innostumaan ruoankokoamisesta ja uusista mauista. Itse ostaisin varmaan jonnekin reissuun tuollaista helppoa, kotona vielä haluan tehdä itse.
        Näitä tuotteitahan on ollut iät ja ajat suurkeittiöissä, siellä ruoan mahdollinen mauttomuus ei johdu siitä, vaan siitä ettei voi voimakkaita makuja laittaa, että menisi kaikille ja toisaalta mm. allergiat halutaan huomioida. Hassuinta on että hyvä jauhelihakastike pilataan usein suurkeittiöissä lisäämällä sellaista ällöttävää jauhovalmistetta.


      • kierrätystä
        Pöllix kirjoitti:

        Minä myyn pidemmälle jalostettu tuotetta. Eli lihaa, joka on valmiiksi käsitelty ruuansulatuselimistössä.

        Kierrätys kunniaan!


      • kulinaristi...
        25 v alalla kirjoitti:

        Liha- ja ruokamestarina uskallan kommentoida. Liha on lihaa ja lihaan verrattavia tuotteita on ne muut osat jotka elintarvikkeeksi ihmiselle kelpaavat ja tämä tulee mainita tuoteselosteessa. Ja uskon edelleen että suomessa valvonta on riittävän tehokasta, myös omavalvonnan osalta.
        Itse olin ison ketjun palveluksessa ja takaan että meillä kaikki liha oli erinomaista ja valvontaa tehtiin jatkuvasti.
        Toisaalta seurustelin aikoinaan kauppiaan pojan kanssa, jonka kanssa väittelin jauhelihan sisällöstä. He olivat yksityiskauppiaita ja sinne jauhelihaa lykättiin kaikki mahdollinen lihaa muistuttava, väriksi laitettiin sitten huonoksi menneitä tomaatteja.. paprikajauhetta ja muistaakseni pippuria peittämään makua.. tämä myytiin sitten palvelutiskillä ja hyvältä näytti. Muistan kun vielä vuosia myöhemmin heidän asiakkaansa mainostivat, ettei mistään muualta saanut niin hyvää jauhelihaa,, kastikekin maistui aivan erilaiselta.. piti paikkansa.. ikävä vain että se kaikki ei ollut lihaa mitä he ostivat ;)
        Itse tuotteesta josta on kyse, kiva kun saadaan ihmisiä innostumaan ruoankokoamisesta ja uusista mauista. Itse ostaisin varmaan jonnekin reissuun tuollaista helppoa, kotona vielä haluan tehdä itse.
        Näitä tuotteitahan on ollut iät ja ajat suurkeittiöissä, siellä ruoan mahdollinen mauttomuus ei johdu siitä, vaan siitä ettei voi voimakkaita makuja laittaa, että menisi kaikille ja toisaalta mm. allergiat halutaan huomioida. Hassuinta on että hyvä jauhelihakastike pilataan usein suurkeittiöissä lisäämällä sellaista ällöttävää jauhovalmistetta.

        Maukkain liha on hyljeksittyä. Läheltä luuta, rustoa, sidekudosta. Itse keittelen maukkaita soppia hirven koivista. Polvinivelet ovat suurinta keittoherkkuani. Painekeittimessä tunti-pari ja huikea liemi kastikkeisiin ja keittoihin on siinä.

        Kannattaa ihmetellä miksi jauhelihakeitto on niin maukasta.

        Ihmiset ovat vieraantuneet todellisuudesta.


      • Eräs emäntä
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        Joudun työssäni käyttämään valmislihapullia yksinkertaisesti siksi ettei työvoima riitä keittiössä siihen että lihapullat tehtäisiin paikanpäällä. Taannoin eräs asiakkaista luki tukkupakkauksen päältä mitä lihapullat sisältää niin ateria ei enää maittanutkaan. Olen tottunut tuohon ja tiedän ettei sillä kilohinnalla voi tehdä lihapullia laadukkaasta lihasta. Toisaalta ne muut lihan osat antavat enemmän makua kuin pelkkä paisti.

        Olen myös kokeillut jo aiemmin tuollaista valmiiksi paistettua jauhelihaa työssäni, mutta kun asiakkailta tuli liikaa negatiivista palautetta, oli siirryttävä jauhelihan paistamiseen keittiössä laadukkaasta jauhelihasta. Tuossa valmiiksi paistetussa jauhelihassa näki jo silmämääräisesti kalvoja, suonia ym. jotka eivät olleet sulaneet massaan paistoprosessissa. Nyt kauppaan tulleissa mausteliemi peittää nekin.


      • Ex maajussi
        Asiakas kaupassa kirjoitti:

        Rustoja, sidekudosta,nahkaa ja vatsanpeitteitä.
        Olisikin selvää lihaa!

        Ottakaapa selvää, mitä ostamnne jauhelihapullat sisältävät. Kannattaa kyllä opetella tekemään itse jauhelihakastike ja ostaa jauheliha palvelutiskiltä.

        No kuka hullu nyt lihaa palvelu tiskiltä ostaa? Palvelu tiskin jauhe liha on kyllä paisteista ja arvolihoista tehty, mutta vasta sitten kun paistin myyntipäivä on menny tai menossa umpeen. Ei muutako myllyyn ja jokku ääliöt sitten ostaa sitä. Kaikista paras kun ostaa sellaisen jauhelihan joka on atria tai rönkän omissa pakkauksissa. Niistä selviää ainakin ettei ne ole mitään vanhoja lihoja.


      • jopjopjop
        25 v alalla kirjoitti:

        Liha- ja ruokamestarina uskallan kommentoida. Liha on lihaa ja lihaan verrattavia tuotteita on ne muut osat jotka elintarvikkeeksi ihmiselle kelpaavat ja tämä tulee mainita tuoteselosteessa. Ja uskon edelleen että suomessa valvonta on riittävän tehokasta, myös omavalvonnan osalta.
        Itse olin ison ketjun palveluksessa ja takaan että meillä kaikki liha oli erinomaista ja valvontaa tehtiin jatkuvasti.
        Toisaalta seurustelin aikoinaan kauppiaan pojan kanssa, jonka kanssa väittelin jauhelihan sisällöstä. He olivat yksityiskauppiaita ja sinne jauhelihaa lykättiin kaikki mahdollinen lihaa muistuttava, väriksi laitettiin sitten huonoksi menneitä tomaatteja.. paprikajauhetta ja muistaakseni pippuria peittämään makua.. tämä myytiin sitten palvelutiskillä ja hyvältä näytti. Muistan kun vielä vuosia myöhemmin heidän asiakkaansa mainostivat, ettei mistään muualta saanut niin hyvää jauhelihaa,, kastikekin maistui aivan erilaiselta.. piti paikkansa.. ikävä vain että se kaikki ei ollut lihaa mitä he ostivat ;)
        Itse tuotteesta josta on kyse, kiva kun saadaan ihmisiä innostumaan ruoankokoamisesta ja uusista mauista. Itse ostaisin varmaan jonnekin reissuun tuollaista helppoa, kotona vielä haluan tehdä itse.
        Näitä tuotteitahan on ollut iät ja ajat suurkeittiöissä, siellä ruoan mahdollinen mauttomuus ei johdu siitä, vaan siitä ettei voi voimakkaita makuja laittaa, että menisi kaikille ja toisaalta mm. allergiat halutaan huomioida. Hassuinta on että hyvä jauhelihakastike pilataan usein suurkeittiöissä lisäämällä sellaista ällöttävää jauhovalmistetta.

        Voisitko yhtään tarkentaa mitä tarkoittaa "pilataan usein suurkeittiöissä lisäämällä sellaista ällöttävää jauhovalmistetta.
        Mitä tai mikä on ällöittävä jauhovalmiste????


      • Anonyymi
        25 v alalla kirjoitti:

        Liha- ja ruokamestarina uskallan kommentoida. Liha on lihaa ja lihaan verrattavia tuotteita on ne muut osat jotka elintarvikkeeksi ihmiselle kelpaavat ja tämä tulee mainita tuoteselosteessa. Ja uskon edelleen että suomessa valvonta on riittävän tehokasta, myös omavalvonnan osalta.
        Itse olin ison ketjun palveluksessa ja takaan että meillä kaikki liha oli erinomaista ja valvontaa tehtiin jatkuvasti.
        Toisaalta seurustelin aikoinaan kauppiaan pojan kanssa, jonka kanssa väittelin jauhelihan sisällöstä. He olivat yksityiskauppiaita ja sinne jauhelihaa lykättiin kaikki mahdollinen lihaa muistuttava, väriksi laitettiin sitten huonoksi menneitä tomaatteja.. paprikajauhetta ja muistaakseni pippuria peittämään makua.. tämä myytiin sitten palvelutiskillä ja hyvältä näytti. Muistan kun vielä vuosia myöhemmin heidän asiakkaansa mainostivat, ettei mistään muualta saanut niin hyvää jauhelihaa,, kastikekin maistui aivan erilaiselta.. piti paikkansa.. ikävä vain että se kaikki ei ollut lihaa mitä he ostivat ;)
        Itse tuotteesta josta on kyse, kiva kun saadaan ihmisiä innostumaan ruoankokoamisesta ja uusista mauista. Itse ostaisin varmaan jonnekin reissuun tuollaista helppoa, kotona vielä haluan tehdä itse.
        Näitä tuotteitahan on ollut iät ja ajat suurkeittiöissä, siellä ruoan mahdollinen mauttomuus ei johdu siitä, vaan siitä ettei voi voimakkaita makuja laittaa, että menisi kaikille ja toisaalta mm. allergiat halutaan huomioida. Hassuinta on että hyvä jauhelihakastike pilataan usein suurkeittiöissä lisäämällä sellaista ällöttävää jauhovalmistetta.

        ikävää mutta totta.... samoin loimulohi savustettu ym... myyjät lämmittelevät vanhoja kaloja ja sitten isommat savustamot kastelevat halvoissa öljyissä jotta olisi houkuttelevamman näköisiä.... ja asiakkaille joka ei ymmärrä kaloista mitään niin heille nerrotaan että tänään savutettu on? JAUHELIHA kannattaa jauhaa itse. jos mahdollista.... ja tiedän myös että lihat ja jauhelihat sisältävät paljon vettä joka ruiskutetaan lihaan kuten toisinaan vertakin. ja sulstellasn pakstettua jauhelihaa
        AMMATTILAISET JA ALADTA OPPINNEET NÄKEVÄT KYLLÄ ERON MITÄ TUOTTEELLE ON TAPAHTUNUT. Jauhelihaa paistaessa ei tulisi hetken paiston jälkeen uida vedessä. tuore lihasta tulee vähän vettä joka imehtyy takaisin lihaan jos on tuore ja ei ruiskutettu mitään lisää. Miettikää mitä ostatte ja syötätte lapsillenne tai perheelenne.....


    • yks-kokki

      Ihan hyvä tuote, jos liha vaan on kotimaista ja että saa myös maustamattomana. Ei tarvi kärytellä lihoja paistinpannulla. pienessä yksiössä haisee muuten rasvalle, ja savulle sen jälkeen pari päivää.

      • juuri noin

        Eikä silläkään ole mitään väliä vaikka liha olisi ulkomaalaista. Ei se suomalainen liha ole sen parempaa kuin ulkomaalainenkaan.

        Myydäänhän kaupassa valmiiksi paistettua leipääkin, miksi ei sitten lihaakin.


      • muutakin tekemistä

        Helpottaa meidän kaikkien elämää. Itse lenkkeilen paljon, korjaan pyöriä, huollan autoa jne. joten aikaa ei aina ole, saa makaronilaatikon helposti uuniin. Tai vaikka kastikkeen pyöräyttäisi. Lastenkin helpompi tehdä ruokaa.


      • ....

        Miten ihmeessä kokkaa, jos koti haisee rasvalle ja savulle monta päivää. Itsellä ei ainakaan synny savunhajua kokatessa, kun en polta ruokaani.


      • tasohuono
        .... kirjoitti:

        Miten ihmeessä kokkaa, jos koti haisee rasvalle ja savulle monta päivää. Itsellä ei ainakaan synny savunhajua kokatessa, kun en polta ruokaani.

        meillä on ihan oikeasti sama, ongelma. mitään ei pysty paistamaan ilman että kämpässä haisee paistetun lihan/kalan/broilerin haju 2 pvää.
        liesituulettimesta ei ole apua, hyödytön kapistus siihen nähden että tehot ovat olemattomat ja ei vaan yksinkertaisesti toimi niinkuin liesituulettimen kuuluisi toimia..tosin meillä asutaan 1970-luvulla rakennetussa kerrostalokämpässä vuokralla, eli kämppien taso ei ole kummoinen, mutta vuokra suht alhainen nykyiseen hintatasoon nähden.
        onneksi sentään on parveke, että jotenkuten saa kämppää tuuletettua ruoanlaiton yhteydessä...
        enkä huom. "polta" ruokaani..


      • ei ihan avuton
        tasohuono kirjoitti:

        meillä on ihan oikeasti sama, ongelma. mitään ei pysty paistamaan ilman että kämpässä haisee paistetun lihan/kalan/broilerin haju 2 pvää.
        liesituulettimesta ei ole apua, hyödytön kapistus siihen nähden että tehot ovat olemattomat ja ei vaan yksinkertaisesti toimi niinkuin liesituulettimen kuuluisi toimia..tosin meillä asutaan 1970-luvulla rakennetussa kerrostalokämpässä vuokralla, eli kämppien taso ei ole kummoinen, mutta vuokra suht alhainen nykyiseen hintatasoon nähden.
        onneksi sentään on parveke, että jotenkuten saa kämppää tuuletettua ruoanlaiton yhteydessä...
        enkä huom. "polta" ruokaani..

        Otappa ja putsaa se liesituulettimen suodatin niin jo toimii!
        Todella vaikea homma, pari ruuvia auki ja tiskivesikylpyyn.
        Eikä tietenkään pahaa tekisi ihan jo paloturvallisuuden vuoksi kehoittaa taloyhtiötä nuohouttamaan hormit.


      • Turvallisuuskysymys
        juuri noin kirjoitti:

        Eikä silläkään ole mitään väliä vaikka liha olisi ulkomaalaista. Ei se suomalainen liha ole sen parempaa kuin ulkomaalainenkaan.

        Myydäänhän kaupassa valmiiksi paistettua leipääkin, miksi ei sitten lihaakin.

        Ulkomailla käytetään antibiootteja terveille eläimille varmuuden vuoksi ja näin tehdään superbakteereita joihin eivät lääkkeet enää tehoa.
        Meillä antibiootteja käytetään hyvin vähän, vain eläinlääkärin valvonnassa ja muutenkin vain kun ne ovat välttämättömiä. Tästä syystä meillä ei tule antibiootteja kestäviä bakteerikantoja.

        Ulkomaisn lihan kestävät bakteerit siirtyvät helposti ihmiseen ja Ruotsissa on juuri nyt hampurilaisista löydetty EHEC-bakteeria joka on sairastuttanut jo monia. Hollannista kuulemma peräisin.


      • hsdfhdf
        ei ihan avuton kirjoitti:

        Otappa ja putsaa se liesituulettimen suodatin niin jo toimii!
        Todella vaikea homma, pari ruuvia auki ja tiskivesikylpyyn.
        Eikä tietenkään pahaa tekisi ihan jo paloturvallisuuden vuoksi kehoittaa taloyhtiötä nuohouttamaan hormit.

        Minä olen laittanut tiskikoneeseen.
        Toimii hyvin jos ei ole maalattuja osia kiinni suodattimessa.
        Maaliin se toimii hiukan liiankin hyvin.


      • tasohuono
        ei ihan avuton kirjoitti:

        Otappa ja putsaa se liesituulettimen suodatin niin jo toimii!
        Todella vaikea homma, pari ruuvia auki ja tiskivesikylpyyn.
        Eikä tietenkään pahaa tekisi ihan jo paloturvallisuuden vuoksi kehoittaa taloyhtiötä nuohouttamaan hormit.

        kuule olen putsannut sitä liesituuletinta ja suodatinta ihan säännöllisesti, sattuu vaan olemaan ihan paska ja hyödytön laite.
        kerää vain turhaan paskaa itseensä, muuta se laite ei osaa.
        ja jos muutenkin taloyhtiön laitteistot ovat jostain 1970-luvulta, niin et kai oikeasti oleta että toimii kuin uudet?.

        ja mielenkiintoinen asia.
        eikös sen liesituulettimen pitäisi IMEÄ itseensä savua sun muuta paskaa?
        meillä liesituuletin PUHALTAA!?
        ihan oikeasti, liesituuletin puhaltaa niin että savut ja höyryt on itsellä silmissä..eli toisin sanoen pahentaa tilannetta entisestään.
        siksi siis vain parvekkeen ovi ja parvekelasit auki.


      • rtyryhre
        tasohuono kirjoitti:

        kuule olen putsannut sitä liesituuletinta ja suodatinta ihan säännöllisesti, sattuu vaan olemaan ihan paska ja hyödytön laite.
        kerää vain turhaan paskaa itseensä, muuta se laite ei osaa.
        ja jos muutenkin taloyhtiön laitteistot ovat jostain 1970-luvulta, niin et kai oikeasti oleta että toimii kuin uudet?.

        ja mielenkiintoinen asia.
        eikös sen liesituulettimen pitäisi IMEÄ itseensä savua sun muuta paskaa?
        meillä liesituuletin PUHALTAA!?
        ihan oikeasti, liesituuletin puhaltaa niin että savut ja höyryt on itsellä silmissä..eli toisin sanoen pahentaa tilannetta entisestään.
        siksi siis vain parvekkeen ovi ja parvekelasit auki.

        Onko siellä koko kanava tukossa?
        Taloyhtiön kuuluu tarkastaa asia.
        Voihan siellä olla vaikka naakanpesä hormin päässä.


      • Väärin asennettu
        tasohuono kirjoitti:

        kuule olen putsannut sitä liesituuletinta ja suodatinta ihan säännöllisesti, sattuu vaan olemaan ihan paska ja hyödytön laite.
        kerää vain turhaan paskaa itseensä, muuta se laite ei osaa.
        ja jos muutenkin taloyhtiön laitteistot ovat jostain 1970-luvulta, niin et kai oikeasti oleta että toimii kuin uudet?.

        ja mielenkiintoinen asia.
        eikös sen liesituulettimen pitäisi IMEÄ itseensä savua sun muuta paskaa?
        meillä liesituuletin PUHALTAA!?
        ihan oikeasti, liesituuletin puhaltaa niin että savut ja höyryt on itsellä silmissä..eli toisin sanoen pahentaa tilannetta entisestään.
        siksi siis vain parvekkeen ovi ja parvekelasit auki.

        Naapuri on tainnut laittaa omaan asuntoonsa uuden ja tehokkaan liesituulettimen omalla puhaltimella. Kun hän pistää omansa päälle niin samassa hormissa oleva tuulettimesi puhaltaa naapurin käryt sinulle.

        1970-luvulla asennettiin liesituulettimet yleisesti yhteiseen hormiin ja katolle ns. huippuimuri imemään käryt ulos. Taloyhtiön pihistellessä tuuletin on yleensä pysähdyksissä lähes koko päivän, vain oletettuihin ruuanlaittoaikoihin kellokytkin laittaa tuulettimen päälle.

        Ota oma tuulettimesi pois ja hanki tilalle moderni aktiivihiilisuotimella varustettu liesituuletin joka puhaltaa ilman puhdistettuna takaisin huoneistoon. Vanha hormi voi jäädä katonrajaan. Kyllä käryt katoaa asunnosta.


    • asdasdas2

      Jauhomadoistahan tuo tehdään osittain, joka on loistava asia joka kantilta.

    • k.alamesu.

      sama ilmiö toistuu myös kalojen kanssa . ei tarvitse ihmetellä jos savustettu lohi maksaa 6 euroa kilo.

    • väärä palsta

      Nämä vainoharhaiset salaliitot kuuluvat tuonne salaliittoteoriapalstalle. Ei ole mitään syytä olettaa, että Suomen laadukas elintarviketeollisuus huijaisi kuluttajia, yhtään tapaustakaan ei ole paljastunut. Ja luuletko ettei näin pienessä maassa työntekijöiltä valuisi tietoa siitä miten yrityksissä toimitaan? Media kertoisi asiasta heti jos tuollaista olisi tapahtunut, sillä onhan Suomessa tutkimusten mukaan maailman vapain lehdistö.

      • Maalta kotoisin? Kyllä niitä tapauksia on ollut vaikka kuinka. No ei se mitään
        mössötä vaan rauhassa niitä mömmöjä...


      • Ei ole

        Eihän siinä ole mitään huijjaamista. On aivan sallittua käyttää jauhelihassa myös lihan huonompia osia ja saada näin tuotteen kilohintaa alas. Kun se vielä myydään marinoituna tai mausteliemellä, maustetusta vedestä voi ottaa saman kilohinnan. Esimerkiksi marinoitujen lihojen pakkauksessa on mainittu kuinka suuri osa painosta on lihaa. Tarkka asiakas laskee mitä se lihaosuus maksaa todellisuudessa (ja ostaa maustamatonta).


    • Herää kysymys, mitä ihemttä tuo aloittajan laittaman IS artikkelin kuvan "jauheliha" on...kun itse paistan jauhelihani, väri muuttuu rusahtavaksi tai punertavaksi riippuen mausteista, mutta en ikinä ole saanut paistettua jauhelihaa näyttämään oranssilta.. o_O

    • Syöty

      Kohta ruokia saa valmiiksi syötynäkin.

      • Diabetesta pukkaa

        Tuo valmismoska on suunnattu laiskoille vanhemmille. Kuuluu samaan luokkaan kuin mikroateriat. Kiire päästä leväyttää perse sohvan nurkkaan ja töllö päälle.


      • iso-dildo
        Diabetesta pukkaa kirjoitti:

        Tuo valmismoska on suunnattu laiskoille vanhemmille. Kuuluu samaan luokkaan kuin mikroateriat. Kiire päästä leväyttää perse sohvan nurkkaan ja töllö päälle.

        mihin sä työnnät perseesi?


      • Diabetesta pukkaa
        iso-dildo kirjoitti:

        mihin sä työnnät perseesi?

        Mikroruoka isukki?


      • eisyöty

        Ei se olisi silloin syöty kun pitäis sillo jo pistää tippapullosta suonee ravinto suoraan! Siinähän ei olisi mitään järkeä koska ruuan on tarkoitettu olla hyvän makuista ja näyttävän hyvältä. Itse en ainakaan ostaisi tuota valmiiksi paistettua jauhenlihaa kun uskon että saan itse parempaa tehtyä!


      • Seuraava aste

        onkin jo sitten valmiiksi suolistossa pehmennetty jauheliha eli p a s k a . Tässä jollekin nohevalle hyvä yritysidea otettavaksi käyttöön uusavuttomien elämän keventämiseksi.


      • yäkkkkk

        Niitä saa jo. Koiramme oksensi eilen olkkarin lattialle ja söi oksennuksensa.


      • Taidat vitsailla?
        Diabetesta pukkaa kirjoitti:

        Mikroruoka isukki?

        Oneksi meidän vanhusväestöllä ei ole diabetestä eikä sydän- ja verisuonisairauksia, kun he ovat syöneet koko ikänsä "terveellistä" kotiruokaa.


    • alaa tunteva

      sadattuhannet suomalaiset matkustavat syömään valvomatonta lihaa eksoottiseen etelään jossa ainoostaan huippuravintoloissa ja oikein valituissa paikalliskuppiloissa saa luultavasti laatuvaatimukset täyttävää ruokaa,täällä on valvonta kaupoissa.

    • mek

      EI ruokaa sen takia mausteta vaan sikisettä harva raaka-aine on maukasta ilman maustamista ja meuteilla siitä ruuasta tehdään hyvää ja maistuvaa että silleen. Eihän kaikki viitti tai kerkiä ruokaa laittamaan ja sehän on laiskuutta ei muuta.

    • aatsipoppaa3

      Ostaisin! Siittä on paistettu se lisätty vesi pois! Ja maksaisin vain lihasta enkä vesi seoksesta!

    • ja tiskatkaa kanssa

      Kumpa saisimme vielä keitettyä makaroonia, niin pääsisi herkuttelemaan.

    • akka vaan

      onhan valmiita lihapullia ollut jo ties kuinka ja kauan.

      • Pingispallo

        Liha? Pyöryköitä kyllä, mutta ei liha sellaisia.


    • kasvis syöjä

      kaikki paskat sinne varmaan laitetaan

      • Välskäri Einesaho

        Hai kaikki leikkuu tähteethän me siihen kierrätämme mitä ei kirkkomaahan laiteta.


    • eieeiieiee

      En koskaan koska se on vanhaa jo ostettaessa ja kaupat voivat venyttää myyntiä.

    • tuohan on hienoa

      Se nyt on aivan sama kuka sen lihan on paistanut, itse vai joku toinen tehnyt sen jo valmiiksi.

      Ei ravintolassakaan asiakkaat valmista itse ruokiaan.

    • Kalatehtaan poju

      Kaikki ruoka mikä tehdään valmiiksi on kusetusta. Olin nuorena töissä Norjan kalatehtaalla. Jos näkisitte mistä kalapuikot tehdään, ette niitä söisi.

      • sillisalaatti1

        Kalatehtaan poju on oikeassa taatusti.
        Kun laittaa itse ruokansa, tietää mitä syö. Kaikki valmisruuat täyttä kusetusta ja juuri sitä roskaruokaa!!!


      • Heppa.
        sillisalaatti1 kirjoitti:

        Kalatehtaan poju on oikeassa taatusti.
        Kun laittaa itse ruokansa, tietää mitä syö. Kaikki valmisruuat täyttä kusetusta ja juuri sitä roskaruokaa!!!

        Merihevosta?


      • eorj

        no mistä kerro?


    • Todennäköisesti

      mausteena on käytetty valkosipulia, joka peittää vanhan lihan hajun.

      Kaverini vanhemmat olivat kauppiaita 70-luvulla ja jo silloin käytettiin
      valkosipulia peittämään lihan hajua.

      Ei koskaan kannata ostaa mitään valmiiksi maustettua tai marinoitua lihaa.

    • kyökkipoliisi

      Tonnikalaa voi haarukoida suoraan purkista,,mutta oikeesti laitan itse sapuskani,
      joten teen alusta loppuun. Valmiita kaupan sapuskoja, ei kyllä syö erkkikään.

      Se mitä ne sisältää em. halvat lihapullat, niin ei oksentamatta aattele.

    • olli

      Saksasta tulee valmiiksipaistettuja lihapullia alle 4euroa kilo,Suomesta ei saa mitään lihaa siihen hintaan,mistähän lie lihapullat tehty

      • erwrwere

        Onhan siellä paistettu leipäkin eurolla kilo, suomessa jopa yli 10 euroa kalleimmat. (Kuka hullu niitä ostaa?)


    • KerttuJuhani

      Waat!!!!!! Mistä lähtien jauheliha on pitänyt paistaa? En kait minä sitä oo paistellu, hyvin on menny tuommosennaa.

      • -pässinutareet-

        Miksi venäläisessä jauhelihassa saattaa olla tikkuja mukana?
        Siksi että siihenjauhetaan koirat koppeineen.

        Uusavuttomuudella rahastetaan kovasti. Muutama vuosi sitten kaupasta sai valmiiksi paloiteltua lenkkimakkaraa. Se tuote hävisi aika nopeasti.


      • Eräs emäntä
        -pässinutareet- kirjoitti:

        Miksi venäläisessä jauhelihassa saattaa olla tikkuja mukana?
        Siksi että siihenjauhetaan koirat koppeineen.

        Uusavuttomuudella rahastetaan kovasti. Muutama vuosi sitten kaupasta sai valmiiksi paloiteltua lenkkimakkaraa. Se tuote hävisi aika nopeasti.

        Se valmiiksi paloiteltu lenkkimakkara siirtyi tukkuun. Ammattikeittiössä saa helposti ja maukasta makkarakastiketta tai -keittoa HK:n sinisesestä valmiiksi paloiteltuna.


    • JätkänPötkylä46v

      Äitini työsketeli kaupassa lähinnä lihatiskillä.
      Hän kertoi että kun hän tutuille kehui jotain jauhlihaa(joka oli vanhasta lihasta jauhettu) hän toitotti ääneen, että hyvää on ja silmiä pyöritellen yritti varoittaa siitä.
      Kauppias saatto kuulla, jos sanoi suoraan, että älä ihmeessä osta.

    • kotkotkoo

      ihmiset ovat niin laiskoja nykyisin, ei se jauhelihan paisto vie aikaa eikä tarvi koulutusta.
      mut omapahan on asia mitä suuhunsa laittavat...

      • Samuli K.

        Kateellisen puhetta.
        Jotkut vaan ei ole niin köyhiä että itse joutuvat ruokansa laittamaan.

        Mutta haaskaa sinä vaan aikaasi hellan ääressä.


    • Timo Soini

      Kuulin itse paavilta että herranenkeli gabriel oli hänelle ilmestynyt ja sanonut että etelän kalan on pahahenki henki saastuttanut syntiemme tähden syökäämme siis pyhää karitsan lihaa.

    • testaaja3

      Kyseinen jauheliha on täyttä pa.... sekä rakenteelta että maultaan, ei ihmisruuaksi soveltuvaa.

    • kokki6

      Kyllä nyt luulisi,että jokainen osaa jauhelihan paistaa,jos on kotona tai koulun köksäntunneilla opetettu. Jos ei ole,niin kysyy rohkeasti neuvoa jostakin,esim.marttaliiton neuvontapuhelimesta.

    • kaalepulla

      Ja niihin sotketaan verta väriksi.. Muuten olisi ruskeaa mössöä....

    • sepe413

      hei kaikki liha ja kalat tuotteet pois muovi pakkausesta niin suomi ja asiakaat pelastuu pillalla tuotteet

    • Waidmansheill

      Mie metsästän itse lihani joten tiedän sata varmasti mitä syön. Hirvet, peurat, kauriit, jänikset sorsa ja kanalinnut joten mitään sikanautahevoskissakoira yhdistelmiä ei suuhuni tarvi laittaa!!!

      • heränny

        Ammuin unissani albiinovariksen aamuyöllä. Ota nyt sitten tuostakin selvä.


    • tiitun1

      en ymmärrä miksi kukaan söisi valmiiksi paistettua jauhelihaa kun täytyyhän se muukin ruoka valmistaa eli perunat keittää tai makaroonit, siinä samallahan sen jauhelihan paistaa ja maustaa :)

      itse en osta, mutta kiva jos jotakuta auttaa ...

      • katos kun joku uusavuton käynyt oikein urakalla miinustamassa,,,mutta kyllähän se nyt on niin että jos ei edes jauhelihaa osaa paistaa niin ehkä pitäisi asustella jossain laitoksella missä sitä sitten ei tarvitse itse tehdä...


      • Kovasti epäilen
        hunajainen79 kirjoitti:

        katos kun joku uusavuton käynyt oikein urakalla miinustamassa,,,mutta kyllähän se nyt on niin että jos ei edes jauhelihaa osaa paistaa niin ehkä pitäisi asustella jossain laitoksella missä sitä sitten ei tarvitse itse tehdä...

        ketjun olevan ylläpidon aikaan saamaa.

        Vaikka kuinka yrittäisi plussia antaa, niin ne vaihtuu
        miinuksiksi;(


      • Juhani A
        hunajainen79 kirjoitti:

        katos kun joku uusavuton käynyt oikein urakalla miinustamassa,,,mutta kyllähän se nyt on niin että jos ei edes jauhelihaa osaa paistaa niin ehkä pitäisi asustella jossain laitoksella missä sitä sitten ei tarvitse itse tehdä...

        Kaikki osaa ise jauhelihaa paistaa.

        Kaikki vaan ei ole niin köyhiä että tarttis sellaiseen aikaansa haaskata.


    • sulokokki2

      tuli maistettua,ihan tayttä skeidaa,,ei ole jauhelihaa nähnytkään.jotain korppujauho/mausteseosta koko helahoito.

      • aitoatavaraa

        Sulo kokki keittelikin Konginkankaalla pontikkaa, eikä maistellut humpuukki
        sörsseleitä.


    • uuri noin

      Nyt kaikki metsästämään ruotsalaisia ja kokkaamaa niitä kielitaidottomia loisia.

    • http://finland.somefood.org/?p=22008

      Ja Suomi sairastaa... Ihan älytöntä että ihmiset oikeesti ostaa ittesä sairaaksi tälläsillä ruuilla.. Halpa ruoka menee terveyden edelle.. Kuvottavaa...

    • nettipieru

      Taas etusivun otsikon asettelu kohdallaan: Ostaisitko valmiiksi paistettua lihaa?
      Totta kai ostaisin ja varmaan kukaan muukaan ei ravintolassa halua paistamatonta lihaa lautaselleen. Eläköön se tutkiva journalisti siellä S24:lla.......
      Mitä taas tulee itse asiaan, niin silkkaa kusetusta, jossa ne viimeisetkin teurasjätteet saadaan myytyä kädettömille lökäpöksyille. Enää puuttuu se valmiiksi keitetty pakastevesi, jota ei tarvi muuta kuin lämmittää mikrossa!

    • no en todellakaan ostais...

    • lihamies 5

      Voihan sen jauhelihan keittääkin jos pelkää rasvan hajua. Taikka tehdä öljytynnyristä kerrostalon pihalle grillin niin ei käry haittaa.
      Tartarpihvi on älyttömän hyvää eikä jauheliha tarvi laittaa ollenkaan.
      Hieman mielikuvitusta peliin niin pienet käryt ei pääse haittaan.
      Pelkkä kasvisten syönti tekee ihmisestä uusavuttoman. Ennen syötiin lihaa eikä ollut nörttejä eikä uusavuttomia.

    • Tarkemmin ajateltuna

      Kaupassa myydään valmiiksi paistettua leipääkin. Millä kumma siinä on, ettei lihakin voi olla valmiiksi paistettua.
      Sama asia on myös pakastamisessa. Ei se kotona pakastimessa lojuva ruoka ole sen parempaa kuin muuallakaan pakastettu.

    • s.liha

      Mitä lienee "tehtaiden" valmiissa lihapullissa. Ei niitä syö erkkikään!

      • !!!

        Jokaisessa lihapullapakkauksessa on päällä tuoteselostus. Lue sieltä ja ylläty!


    • hevosenjauhenliha

      niin ainoo kauppa joka myy paistettua leipä mössöö on lidi taitaa se hevosesta tehty jauhenliha olla lidin heiniä niin tossa torilla kukka hattu mummot kehuivat

    • kockens

      Kyseinen tuote sopii varmaan parhaiten juurikin tortilloihin, pizzoihin ja lämpimiin voileipiin, ja niiden täytteeksi voisin itsekkin sitä ostaa. Eipä tarvitsisi alkaa erikseen jauhelihaa käryyttään. Perinteisiin jauheliharuokiin kuten makaroonilaatikkoon ja jauhelihakastikkeeseen käyttäisin edelleenkin tavallista tuoretta jauhelihaa, koska se on varminta käyttää perinteisiin jauheliharuokiin.

    • Alkuperäistä...

      Ostan kaikki ruoat mahdollisimman käsittelemättöminä, ei valmiiksi kypsennettyinä, ei missään liemissä, eikä varsinkaan peltipurkeissa. Maustan kaikki itse niin tiedän paremmin, mitä ruokiin on laitettu. Jos tuotteessa on paljon säilöntäaineita ja E-kirjaimia jätän ruoan kaupan hyllylle. Ja erityisesti inhoan kaikenlaisia makeita vanukkaita, jugurtteja ja vastaavia, joilla lihotetaan suomalaisia. Ne ovat aivan turhia ja ravintoarvot ovat olemattomat. Hyvää se olla pitää, opetetaan lapsille. Jestas sentään kuinka tyhmää.

      • alkuperätietoinen

        Jestas sentään...opiskelepa noista E-koodeista mitä ne todellakin ovat, äläkä lähde vallalla olevan käsityksen mukaan tyrmäämään suurta osaa luonnossa esiintyvistä aineksista.... hah... Jestas sentään kuinka....


      • Hyvä harhautus

        Juuri kaltaistesi asiakkaiden vuoksi tuoteselostukset on uusittu. Entisen E-koodin sijaan on laitettu saman aineen selväkielinen nimi ja syöt samaa tavaraa tyytyväisenä kun ei ole E-koodeja.


    • Kokki Tumpelo

      En osta valmiiksi paistettua, vaan jauhan suurimmaksi osaksi jauhelihan itse, niin tiedän taatusti mitä syön!
      Ostan lihaa tarjouksista ja joskus suoraan tuottajiltakin mm. kokonaisia lampaan ruhoja ja hirvenlihaa saan metsästysseuroilta maanvuokrista ihan riittävästi.

      Mielestäni on avuttomuuden huippu, jos ostaa tälläisiä valmiiksi paistettuja jauhelihoja.

      • Valmiiseen pöytään

        Mitä ihmeen väliä sillä on kuka sen ruoan paistaa valmiiksi. Minä ainakin olen valmis maksamaan siitä jos joku valmistaa minulle ruokaa.


      • Käy se noinkin
        Valmiiseen pöytään kirjoitti:

        Mitä ihmeen väliä sillä on kuka sen ruoan paistaa valmiiksi. Minä ainakin olen valmis maksamaan siitä jos joku valmistaa minulle ruokaa.

        Työskentelen välillä siellä keittiön puolella kun sinä tai joku muu asiakas on salin puolella. Tiedän mitä tarjoan sinulle, mutta kotona teen mieluummin ruuat itse aineksista jotka tunnen tarkalleen.


    • ...

      Nyt äkkiä änkyrämartat vinkumaan kuinka "riisipiirakkoo ja perunapiirakkoo pittee osata rypyttee joka emännän". Mikä heIvetti änkyröitä riivaa - jos joku haluaa vain paiskata veden, keittojuurekset ja paketin tuota kypsennettyä lihaa soppakattilaan ja syödä, niin miten se on änkyröiltä pois?

      Toivottavasti perinteitä ja keittotaitoa vaativat myös kantavat vedet kaivosta ja istuvat рerse jäässä рaskalla ulkohuussissa kesät talvet. Eihän noista perinnevaatimuksista voi vain valikoida itselleen parhaita. Tupansa valaisee päre ja liesi lämpenee koivuklapeilla. Kun ripuli tms tavallinen tauti yllättää, ei oteta lääkettä vaan kiltisti kuollaan siihen.

      • :::::::::::

        Eihän tuossa tarvitse olla mikään änkyrä. Saat aivan vapaasti käyttää tuota valmiiksi paistettua jauhelihaa jos se maittaa sinulle. Itse paistan ja maustan jauhelihan ihan itse niin saan siitä juuri sen makuisen ja sitä laatua kuin haluan.


      • Kokki Tumpelo

        Niin ehkä olen änkyrä, mutta ruokaa osaan valmistaa ja pidän lisäksi niin helppona hommana, että en laske siihen ketään lärppimään. Taloni olen tehnyt itse, myös sähkö ja lvi-työt, en valaise päreellä, vaan tarvittaessa jopa varavoimalla. Liesi lämpenee toki klapeilla, mutta keraaminen taso lämpenee sähköllä, joko verkkovirralla taikka omasta varavoimalasta.

        Minua änkyrää vaivaa se, että monet uusavuttomat valittavat rahan riittämättömyyttä, kun ostetaan valmista ruokaa ja ne rahat monasti haetaan yhteiskunnalta, eli ollaan vielä sosiaalisurffaajiakin kaiken lisäksi. Joten kyllä se minullekin kuuluu, kun maksan veroja yhteiskunnalle.


      • ...
        Kokki Tumpelo kirjoitti:

        Niin ehkä olen änkyrä, mutta ruokaa osaan valmistaa ja pidän lisäksi niin helppona hommana, että en laske siihen ketään lärppimään. Taloni olen tehnyt itse, myös sähkö ja lvi-työt, en valaise päreellä, vaan tarvittaessa jopa varavoimalla. Liesi lämpenee toki klapeilla, mutta keraaminen taso lämpenee sähköllä, joko verkkovirralla taikka omasta varavoimalasta.

        Minua änkyrää vaivaa se, että monet uusavuttomat valittavat rahan riittämättömyyttä, kun ostetaan valmista ruokaa ja ne rahat monasti haetaan yhteiskunnalta, eli ollaan vielä sosiaalisurffaajiakin kaiken lisäksi. Joten kyllä se minullekin kuuluu, kun maksan veroja yhteiskunnalle.

        Jep. Sinä elätät minut, minun ei tarvitse edes nousta sohvalta paistamaan jauhelihaa, vaan sinä maksat sen jauhelihan lisäksi paistamisenkin, loistavaa palvelua, täytyy myöntää. En toki kiitollinen ole palvelustasi, vaan tiedän minulla olevan oikeus edellyttää sitä sinulta.

        Ei muuta kuin tienaamaan siitä mars, niin rapsahtaa minunkin tililleni sievoisa osa rahoistasi.


    • okun mies

      en varmaan,ostaisi.

    • vanha-avuton

      Kyllä voisin ostaa valmiiksi paistetun jauhelihan, jos hinta on kohdallaan. Ei se varmaan tee minusta uusavuttomampaa, vaikka sen valmiina ostasinkin. Tarkoituksena on varmasti helpottaa kiireistä arkea.

      • keksityt kiireet

        Ihmisillä on nykyään niin kiire (olevinaan), ettei ehdi ruokaa tehdä, vaikka on
        kaikenmaailman härvelit keksitty avuksi. Mitenkähän ne ennen ehti.

        Jauhettiin itse lihat, kirnuttiin voit ja leivottiin leivät siinä sivussa.


      • Jack Frost
        keksityt kiireet kirjoitti:

        Ihmisillä on nykyään niin kiire (olevinaan), ettei ehdi ruokaa tehdä, vaikka on
        kaikenmaailman härvelit keksitty avuksi. Mitenkähän ne ennen ehti.

        Jauhettiin itse lihat, kirnuttiin voit ja leivottiin leivät siinä sivussa.

        Eikä siinä sivussa sitten jäänytkään aikaa mihinkään muuhun. Esimerkiksi 'harrastus' oli täysin vieras käsite vielä viime vuosisadan alussa.


    • bönde

      Eikö nuorisolle voisi tehdä sellasen energia juoma/pötkön jossa olis kaikki helpossa muodossa.hammastahna,aspiriini,vitamiinit ,jauhelihat,makaronit ja ketshupit samassa annöksessa.

    • En kyllä varmasti ostaisi, joku roti sentään. Jauhenlihan ruskistamisessa menee muutama minuutti ja niin laiskaa minusta ei sentään tule..

      Lisäksi pikkaisen epäilyttää mitä tuo valmiiksi paistettu ja maustettu jauhe"liha" sisältää, taitaa olla laadunvalvonta hiukan vaikeaa.. Meidän koirien mustista ja mirristä ostettu naudanjauheliha näyttää ihan tavalliselta jauhelihalta kun sen keittää..

      • ......

        Muutamassa minuutissa kaivat tarvikkeet esille, odottelet levyn lämpiämistä, ruskistat lihan ja sitten jälkeenpäin hoidat tiskit ja loppusiivot? Nopeaa on, useimmilta ei muutamassa minuutissa tuo onnistu.


      • ...... kirjoitti:

        Muutamassa minuutissa kaivat tarvikkeet esille, odottelet levyn lämpiämistä, ruskistat lihan ja sitten jälkeenpäin hoidat tiskit ja loppusiivot? Nopeaa on, useimmilta ei muutamassa minuutissa tuo onnistu.

        No eipä siihen kyllä muutamaa minuuttia kauempaa mene. Sitäpaitsi, laittaa sen levyn lämpiämään sillä aikaa kun pilkkoo sipulit (tähänkään ei muuten mene kuin maksimillaan minuutti.. tietysti sipulien määrästä riippuen) ja sitten heittää tavarat pannuun.. Tiskaaminen ei mielestäni liity sen jauhelihan ruskistukseen mutta itse ainakin omistan tiskikoneen johon voi näppärästi ruoanlaiton jälkeen heittää likaiset astiat. Olisikohan teikäläisellä laiskuudesta kiinni?


      • kotikokki
        mis.sy kirjoitti:

        No eipä siihen kyllä muutamaa minuuttia kauempaa mene. Sitäpaitsi, laittaa sen levyn lämpiämään sillä aikaa kun pilkkoo sipulit (tähänkään ei muuten mene kuin maksimillaan minuutti.. tietysti sipulien määrästä riippuen) ja sitten heittää tavarat pannuun.. Tiskaaminen ei mielestäni liity sen jauhelihan ruskistukseen mutta itse ainakin omistan tiskikoneen johon voi näppärästi ruoanlaiton jälkeen heittää likaiset astiat. Olisikohan teikäläisellä laiskuudesta kiinni?

        Jos tekee jauhelihakeiton, kannattaa paistaa ensin sipulia minuutti pari ja jauheliha siihen perään. Niin kireällä lämmöllä, että ainakin osittain paistuu. Jauhelihahan luovuttaa nestettä aika helposti ja sen jälkeen se onkin keittämistä. Siihen perään perunat ja juurekset. Olen usein lisännyt nekin ennen vettä ja freesannut siinä jonkin aikaa sekoitellen. Ja sitten vesi. Varsinkin itämaiset mausteet kuten curry kannattaa myös lisätä paistamisvaiheeseen. Ja curry kannattaa ostaa etnisistä kaupoista. Madras ja Rajah ovat hyviä.

        Tuo kattilantäyttövaihe paistamisineen ja freesaamisineen kestää viitisen minuuttia.

        Uusavutomat eivät tajunneet tästä mitään, mutta olkoot tajuamatta.


    • dipidiipa

      Ihan sama mitä ostat kaupasta paketissa, jokasessa on jotain schaibaa sekoteettuna sekaan. Millon lihasa on eläimeen tuikatun lääkkeen jäämiä tai rustoa jänteitä jauhettuna.

      Se häätys alkaa elämää niinkö ennen vanhaa ja kasvattaa ite kaikki jos haluaa tuoretta ruokaa ja tietää sen alkuperän sekä mitä se sisältää. :)) eli 100% lihaa

    • So what

      Hyvää valmisruokaa se paistettu lihakin on. Pitääkö sinun aina olla valittamassa täällä? Suomen perustuslain mukaan jokaisella on oikeus olla uusavuton halutessaan. Sinä voit minun puolestani käydä lypsämässä maidon lehmästä, valmistaa leivät ja juustot alusta alkaen, kasvattaa vihannekset, teurastaa eläimet ja erotella syötävä liha mutta anna meidän muiden ostaa valmisruokaa halutessamme. Älä tule tänne märisemään ja piipittämään senkin karvapersauksinen vommelo!

    • kaikkiruokainen

      kaikki mikä lentää,matelee,ui ja kävelee on syötävää.turhaa nirsoilua nykyään.

    • käkkärää

      Kaikille nenä/mahaletku ei ruoka haise ja tarvittavat ravinteet on valmiiksi pussitettu ja voi maata tippateleineen vieressä

    • Koiranruokalista

      Meidän koira nyrpisti nenäänsä jauhelihasta.=) Ei syönyt.

      • Vuf.

        Lajitoveria?


    • En ole ajatellut ostaa . Hankin ison erän jauhelihaa ja paistan sen sipulin kanssa ja laitan pakastersasioihin. Helppo tehdä nopeita keittoja ,kastikkeita tai vaikka kasagnea. On hyvä liesituuletin ja ovessakin saranat(tuuletusta). Siksi toiseksi,myös kanankoivet laitetaan voimakkaaseen marinaadiin ja saadaan painoa lisää muuten niin edullisille broilereille ja vanhan haju pois.

    • samuroi

      Todennäköisesti se vaaleanpunainen mössö eli niin kutsuttu tuore jauheliha on ihan yhtä epämääräistä kuin paistettukin.
      Entä valmis "ruoat" joissa on kuivahtaneita ruskeita kikkaroita muka paistettuna jauhelihana eikun mikroon ja valmista, tuskin sen luotettavampaa.

      Suositan kotiruokaa ja kasvisruokavaliota. Ihan varmasti olisi aiheellista, kun näitä nykysiä hepanlihauutisia lueskelee.

    • Koneellisesti

      erotettu liha rules.Mmmmmm iiihhanaa.Tietäs vaan mikä on se mauste joka maistuu kaikissa eineksissä.Onkohan se suoli- eikäkö suojskaasu??

    • keittäjätäti-80

      suurtalouskeittiöissä on vuosikausia käytetty kypsennettyä jauhelihaa, kanaa (suikaleina, fileinä) sekä kokolihaakin ihan siksi, että vältytään hävikiltä, ja säästetään työaikaa, sekä keittäjien selkää, käsiä ja niskaa, koska rasitus on suuri jos alat ruskistamaan vaikka kuuttakin kiloa jauhelihaa, suuremmista määristä puhumattakaan. Hienontaminen käy tosiaan käsien kautta selkään ja niskaan, ihan voin kokemuksesta sanoa. Myös tuotteen säilyvyys paranee, ja sen voi vaikka pakastaakkin sellaisenaan, mikä varmasti vaikuttaa myös kauppojen hukkalihamäärään huomattavasti hyvällä tavalla. Itseasiassa olen kauan jo odottanut kypsennettyä lihaa vähittäiskauppoihinkin, koska ovathan ne ihan näppäriä esim. keitoissa, laatikkoruuissa jne, kun varsinkaan arkena ei siihen ruuanlaittoon kamalasti aikaa ole. Nyt vain tällaisiin asioihin puututaan ja mietitään ja vatvotaan, kun tuli tuo hevosenlihakohu, kaikki erilainen pelottaa ihmisiä. Tokihan ne kaupat edelleen raakaakin lihaa myyvät, enkä minäkään sano, etteikö lihakastike kotona olisi varmasti parempaa, itse kypsentämällä. suurkeittiöissä ei ole aikaa siihen hauduttamiseen, kastikkeet tehdään ennen lihan lisäämistä mahdollisimman valmiiksi, lihat höyrytetään kuumiksi ja lisätään kastikkeeseen. maku ei ole aivan sama kuin kotona tehdyssä, mutta omien kokemusten mukaan kelpaa syöjilleen. tosiaan kiireisten ihmisten avuksi oiva tuoteuudistus, jos sellainen tulee.

      • Eräs emäntä

        Tällä viikolla ruokalistallani on palapaisti. Todennäköisesti liha tulee taas Brasiliasta valmiiksikuutioituna ja paistettuna pakasteena. Siitä kun tekee kastikkeen ja maustaa hyvin, asiakkaat ovat kehuneet. Olen keittänyt tuota lihaa kastikkeessa jolloin maku paranee. Aikaa menee enemmän kuin uunissa erikseen höyryttäen mutta maku on parempi.

        Sama juttu broilerin kanssa, viimeksi käyttämistäni osa oli Thaimaasta ja osa Brasiliasta valmiiksi kuutioitua ja grillattua. Tuli mainiota ruokaa.

        Ammattikeittiössä ei ole aikaa eikä työvoimaa tehdä kaikkea alusta saakka, käytännössä on pakko käyttää osittain puolivalmisteita. Mutta siinäkin kannattaa valita laatua.

        Kaupasta on jo saatavissa kuluttajapakkauksina valmiiksi grillattua broilerkuutiota ja siitä saa nopeasti erilaisia ruokia. Onhan noita valmiita paistettuja lihoja ollut ennestäänkin, mutta ne on ollut jo valmiina kastikkeissa.


    • sarvet2

      Hyvä homma,saadaan pikkuhiljaa immuniteetti suoja.Ei tarvi jatkuvasti definsioida käsiä ym. muuta.Kannatan

    • redmeatt

      Itse ostin tuommoista laiskuuttani kun tein tortilloja. Ei jaksanut alkaa tiskaamaan pannua ja paistelemaan. Normaalisti teen monimutkaistakin safkaa tuoreista raaka-aineista mutta joskus laiskottaa niin kamalan mahottomasti.

      Eli ei aina ole kyse uusavuttomuudesta. Joku voi vaan olla laiska tai on paistinpannu vaikka rikki.

      Ihan hyvä tuote siinä missä kaikki muukin eines ja valmispaska

      • redmeatt

        Ja miun puolesta siinä saa olla sitä hummaa, jämäpaloja ja muitakin elukoita kunhan maistuu hyvälle.


      • hiukan opiskellutkin

        Mielestäni myös jossain retkellä tai mökillä, missä ei viitsi kuljettaa koko maustearsenaalia, eikä niitä erikseen ostaa, tuollaiset tuotteet ovat hyviä.
        Täytyy myös muistaa että on varmaan paljon niitä jotka eivät luota itseensä ruoanlaittajana ja saavat vaihtelua näistä valmistuotteista.
        Itse maustan ja laitan.. en välitä edes noista valmiiksi marinoiduista, mutta ymmärrän että on tilausta mahdollisimman helpolle ruoan tarjoamiselle.


      • Osaava ruuanlaittaja
        hiukan opiskellutkin kirjoitti:

        Mielestäni myös jossain retkellä tai mökillä, missä ei viitsi kuljettaa koko maustearsenaalia, eikä niitä erikseen ostaa, tuollaiset tuotteet ovat hyviä.
        Täytyy myös muistaa että on varmaan paljon niitä jotka eivät luota itseensä ruoanlaittajana ja saavat vaihtelua näistä valmistuotteista.
        Itse maustan ja laitan.. en välitä edes noista valmiiksi marinoiduista, mutta ymmärrän että on tilausta mahdollisimman helpolle ruoan tarjoamiselle.

        Kyllä sen jauhelihan voi paistaa itsekin ja maustaa oman maun mukaan valmiiksi. Sitten pakkaa tiiviiseen rasiaan ja ottaa mukaan mökille, retkelle yms. Olen käyttänyt tuota tapaa usein koska yhden hengen taloudessa 400 g jauhelihapakkauksen lihaa ei tule käytettyä kerralla yhteen ruokalajiin. Paistan lihan ja maustan, osasta teen vaikkapa kastikkeen ja laitan loput rasiassa kylmään tai pakastan ja käytän myöhemmin johonkin muuhun ruokaan.


    • laiskamikälaiska

      keitetyt kanamunat olisi varma hitti-tuote, en ole viellä törmännyt kaupoissa, vosiko joku valmistaja ajatella meitä kiireisiä ja tuota markkinoille.

      • odotellaan

        Ja nimenomaan valmiiksi viipaloituina.


      • semmone olis hyvä

        Niissä pitäis olla samantapainen avauslitoris kuin juomatölkissäkin on niin sitten toimis.


      • bongarina
        odotellaan kirjoitti:

        Ja nimenomaan valmiiksi viipaloituina.

        Löytyy tukuista.


      • ...
        bongarina kirjoitti:

        Löytyy tukuista.

        ja vieläpä metritavarana.


      • efrqwtg

        jo 80-luvulla oli keitettyjä kananmunia myynnissä Otaniemen teekkarikylän kaupassa.
        90-luvulla oli kaupoissa valmiiksi rikottu kananmunia kylmätiskissä pienessä muovipullossa.


    • Idea elin

      Että kun tulis valmiiksi rikottuja kananmunia (maito)purkissa ! säästyis niiltä kuorilta.

      • keltuaisia lienee..

        myynnissä.


      • bongarina

        Katso hyllyyn.. niitähän on jo :)


    • en usko että tuo mömmö tulee myymään, meidän tuttavapiirissa tuo esipaistettu jauheliha on ollut tapetilla, eikä kukaan meistä sitä aio ostaa IKINÄ! eipä tuo kauaa kaupanhyllyllä näy, vaikka tossa artikkelissa kuin sanotaan että kannattaa tehä ku menee kaupaksi.

      uusavuttomia löytyy ja tulevaisuudessa vain määrä kasvaa, mutta en usko tohon mömmöön, en pätkääkään, jotenki se ei näytä niin freesiltä edes tuossa paketissa. kiitos mutta ei. meillä ostetaan pari kertaa viikossa jauhelihat mutta ei esipaistettuna!!

      • -Methusalem-

        Niinpä, uusavuttomia on tämä maa täynnä.
        On uskomattoman monta joka ei osaa itse säätää edes puhelimen tai digiboksin asetuksia, saati sitten tietokoneen palomuuria tai virustorjuntaa.

        Uskomatonta uusavuttomuutta!


    • voe voie

      Luulin tätä avausta aprillipäivän pilaksi!!! Voiko tosiaan joku olla niin laiska, ettei jaksa kotioloissa ruskistaa 400 grammaa jauhelihaa? Varsinkin jos keittää jauhelihan kanssa makaronia, riisiä tai perunoita, niin ainahan ekaksi laitetaan se vesi kiehumaan, koska niiden valmistuminen vie enemmän aikaa kuin jauhelihan ruskistaminen.

      Itse olen kahden lapsen yksinhuoltaja, teen kahta työtä ja reissutyötä on jonkun verran, joten arjen töiden tekeminen vaatii aika paljon suunnittelua ja ahkeruutta. Siksi en viitsi käyttää aikaa keittiössä liikoja, mutta ruoan pitää silti olla laadukasta. Valmisruokaa emme syö, koska haluan itse tietää, mitä syömme ja haluan itse maustaa ruokani (esim. vältymme turhilta säilöntäaineilta ja liialliselta suolalta).

      Pastan ja jauhelihakastikkeen sekä lisukesalaatin teko vie aikaa kaikkinensa noin 20 minuuttia. Jauhelihan ruskistaminen on siinä pisara meressä. Tätä menoa jos laiskuus yhteiskunnassamme lisääntyy, niin kohta pitää varmaan takapuolen pyyhkijätkin hommata, kun ei jotkut jaksa sitäkään itse hoitaa...

      • ...

        Melkein puoli tuntia? Sääliksi käy niin jotka aikaansa tuollaiseen tuhlaavat. Elämä on kuitenkin loppujenlopuksi lyhyt.

        Se että muut pystyvät keksimään ajalleen parempaa tekemistä, ei tee heistä uusavuttomia.


      • keittäjätäti-80

        kun ostat kaupasta raakaa lihaa, et voi tietää varmaksi, että se on juuri sitä mitä paketin etiketissä lukee. jos ostat jauhelihan tuoretiskistä/ kaupan jauhamana styroxalustalla kelmussa, niin voin ihan vinkata, että luultavasti ostat jotain sekoitusta jossa on niitä eilen vanhenevalla päiväyksellä olleita kokolihapaloja joko sieltä tuoretiskistä tai hyllystä, eli ei ne kaupat sitä jauhelihaa varten vartavasten osta lihaa jonka jauhavat!
        laadukkuus on kuluttajan "korvien välissä", uskoo ken tahtoo, ja mitä tahtoo.
        Minä teen pitkiä päiviä silloin tällöin, mies joka päivä, ruuanlaittoon jää oikeasti arkena melko vähän aikaa, koska lapset ovat olleet yksin kotona ja syöminen ollut sitä ja tätä, ja meillä aikuisilla jo kova nälkä kun kotiudumme. aina ei jaksa töiden jälkeen sinne kauppaankaan lähteä joten nuo valmiiksi kypsennetyt tuotteet olisivat näppärä apu meillä. meillä menee jo pelkästään kastikkeeseen 800g jauhelihaa, jos kaikki syömme samaa ruokaa, joten isomman määrän paistamiseen menee tuplasti aikaakin, lihapullista ja pihveistä puhumattakaan, niihin ei arkena ole todellakaan aikaa.
        samalla laillahan me syödään kalapuikkoja, kananugetteja, kaalikääryleitä tmv. eikä se tee minusta laiskaa äitiä, jos en itse nyhvää kalasta puikkoja ja paista niitä, vaan kaivan esikypsennetyn paketin pakastimesta ja paistan uunissa tai pannulla kypsäksi asti.
        aika hassua, miten paasataan, että teen AINA ruuan itse, jos se välillä onkin sitä kalapuikko-kananugettiruokaa. Myöskään niistä ei voi varmaksi mennä sanomaan,onko se pelkästään sitä mitä pakkauksessa lukee.

        valmiiksi kypsennetyissä lihoissa ei käytetä mausteita, tai ainakaan ei niissä suurtalouskeittiöihin saatavissa, joihin olen keittäjänä tottunut, vaan ruuan voi maustaa itse. eihän niistä kastiketta voikaan perinteisellä tavalla tehdä, mutta kaikenlaista muuta. Raakaa lihaa saa varmasti tulevaisuudessakin kaupasta, ja eihän näitä valmiiksi kypsytettyjä ole joka päivä pakko ostaa, vaan vain hätävaraksi. joskus voi käydä niinkin että se edellispäivänä ostamasi kana/lihapakkaus onkin pilallinen kun avaat sen, ja muuta ruokaa ei ole.

        Eihän kukaan kiellä sinua tai ketään muutakaan ostamaan kaikkea valmiiksi kypsennettynä, eikä se tee kenenstäkään laiskaa jos niitä haluaa käyttää. kukin tavallaan.

        vanhempiahan tästä uusavuttomuudesta saa kiittää, jos ei ole aikaa tai halua lapsilleen ruuanlaittoa opettaa. tiedän itseni ikäisiä ja nuorempia äitejä, jotka syöttävät jopa kouluikäisille lapsilleen vain pilttiruokia tai saarioisten valmisruokia, koska eivät osaa tehdä ruokaa, koska kukaan ei ole opettanut. ei se ruuanlaittotaito ole ihmisellä automaattisesti veressä, se on taito joka on opeteltava.


    • Ostaisitko valmiiksi paistettua jauhelihaa? :D No, jos ravintolassa tilaa liharuokaa, niin luultavasti se liha on valmiikisi paistettua ja en voi olla satavarma, että mitä aineita on kokin paistamassa lihassa. Kyllä sitä syö ihan päivittäin ruokaa, vaikka ei voi olla täysin varma esim. kaikista säilöntäaineista. Ja kyllä voisin ostaa ruokakaupasta valmiiksi paistettua lihaa ja siihen toki kaveriksi esim. makaronit, niin jälkikasvullekin hiilareita. En usko, että se on sen vaarallisempaa kuin vaikka nakkipaketti, tosin nakeissa se nitraattihommeli, vai oliko se nitriitti ku uskallan nakkejakin "vetää".

      • huhhuijaaaata

        Juurikin näin tuon lihan suhteen :)
        ... Melkein kaikissa nakeissa on nitraattia joka muuntuu elimistössä myrkyksi eli nitriitiksi..


    • mumsmums.

      kun matkustin pohjoissaksan kautta eurooppaan , niin siellä koululaiset veti raakaa jauhelihaa , välitunnilla . ollut uskoa jos ...

    • Mä vaan

      Viitjat.Eiks mistään saa valmiiks syötyy jauhelihaa,ois nopeempi.Ai mut joo,nyt mä hokasin.Kyl noi valmiseinekset taitaa olla jo kerran läpi mennyttä.Osa ainakin sen näkösii ja makusii.Tai emmätiä kun ei ole kokemusta,mutsi käski kerran keittää vettä.Tuli himaan ja kysy miks kattila kuiva ja haisee paha.Emmätiiä,puoltuntia kun oli ollu se kupli kummasti,mitä se keittää sit on.Laittaa ohjeet vaikka facebookkiin.

    • sdfsdfkskgijff

      Jos valmiiksi paistettu jauheliha sattuisi olemaan halvempaa kuin raaka, niin voisin ihan hyvin ostaa. Ei minun persettäni liikuta yhtään mitä lihaa se on tai onko siinä jotain jalkoja ja päitä, kunhan se on terveellistä ja maistuu hyvälle.

      Naurattaa idiootit jotka mussuttavat tyytyväisinä esim kananugetteja. Sitten kuulevat mistä ne on tehty (kai nyt jokainen täysikäinen tietää että ne ei puhdasta lihaa ole) ja lopettavat syömisen. Mitä väliä sillä mahtaa olla jos siinä vähän nahkaa ja jalkoja on. Mielestäni esim. kariniemen kananugetit ihan ok makuisia ja terveellisiä, niin ei muuta kuin ääntä kohti.

      Ei Suomessa nyt paskaa myydä, mistä jotain tauteja saisi. Itse suosin aina suomalaista ja voi ihan hyvin syödä.

      -m 20v.

    • hyviä e-koodeja :P

      Jos pelottaa kaikki valmis eines ja mitä seassa on elä syö mutta jos ei kiinosta syö ihmeessä... pakko kyl testata tota kun hehkutettu niin paljon aika hyvä mainos kikka

    • Varma lihakauppa

      Halal-lihakaupan liha/jauheliha on tuoretta tavaraa ilman lisäaineita. Tuoretta ja kohtuuhintaista!

      • Tarua ihmeellisempää

        Minulle on kerrottu että muslimi pettää muslimia ja laittaa halvempaa possunlihaa sekaan silloin kun kukaan ei huomaa.
        En voi taata tietoa, mutta niin kerrotaan ja muistelen ulkomailla olleen tuo asia uutisissakin.


    • liham vm. 87

      Ja höps, onhan sekin asenne että epäillään kaikkea. Epäilisin enemmän jos kyse olisi jonkun kitkuttavan pikkukaupan irtotuotteesta ( joka käsittääkseni kyllä vaatisi luvan valmistaa eineksiä ja asianmukaiset tilat laitteineen ), Väitän että Suomessa valvonta toimii aika hyvin, myös omavalvonta. En usko että millään hiemankaan isommalla yrityksellä on uskallusta lähteä kokeilemaan onneaan.
      Olen toki ollut kaupan edustaja tässä aiheessa, tällä hetkellä kirjoitan kuitenkin yksityishenkilönä ja ennenkaikkea äitinä joka on todella tarkka mitä suuhunsa laittaa ja vielä tarkempi siitä mitä tarjoa lapsille.

      • Hermanni1250

        Minäkin olen ollut "kaupan edustaja" ja siinä ominaisuudessa jauhanut kuivaneet ranskanleivät ja sekoittanut sitten verta sävyn säilymiseksi jauhelihaan.

        En kyllä muista mitään epäterveellistä sinne sotkeneeni.


    • hkvgjgfjfjjjffjg

      Oletteko joskus syöneet esim koulun tai työpaikan ruokalassa tai esim sairaalassa?
      Jos vastaus on kyllä, niin luultavasti olet syönyt tuollaista valmiiksi paistettua jauhelihaa.
      Tota on myyty vuosia suurkeittiöihin

    • sdfsdfew

      "uusavuttomuutta" ei taida himassa lorvaajat tietää mitä on kiire ;D täällä ne joilla ei oo kiire valittaa tälläisista turhista asioista, joo tiedän että otsikon avaaja vetosi johonkin muuhun kuin uusavuttomuuteen mutta kuitenkin :)

      menkää paistaa sitä jauhelihaa ja lihokaa lisää mammat

    • terve vaan

      En ees jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta mua vituttaa yli kaiken, kun suomalaiset luulee, että esim. Atrian, HK:n tai Snellmannin jauhelihat on jotain paskaa. Huvittavin kommentti mitä tänään asiasta luin oli: "ne laittaa siihen sekaan veden ja kudosnesteen sekotusta, että sais paremman hinnan". Haha. Mitäköhän/keneköhän kudosnestettä ja miksi? Ja se, että jauhelihaan muka sotketaan kaikkea muuta kuin lihaa ei ainakaan näissä yrityksissä pidä paikkaansa. Ja huom. lihaksi lasketaan myös läski ja sidekudos. Lihatiskien toimintaan en viitti ottaa kantaa, mutta eiköhän niitäkin valvota. Isoja elintarvikeyrityksiä kyllä valvotaan varmasti vielä tarkemmin. Jos ette luota mihinkän, niin ostakaa helevetin kallista sisäfilettä ja jauhakaa se ite lihaksi. Meni nyt vähän otsikon oi tämä kommentti, mutta oli pakko saada sanoa jotain, kun niin paljon kummallisia kommentteja olen tänään lukenut. Älkää ostako kypsennyttä jauhelihaa jos se kerran vituttaa.

      • terve vaan

        Lisään vielä: jauhelihaVALMISTEET on sitten ihan eri asia, kuin tuore jauheliha. En itsekkään pidä kanannahkapullista, lihapiirakoista, mikrohampurilaisista yms.


    • Järkikäteenkiitos

      Mitähän ihmettä olet nappaillut ennen tuollaista tekstiä.. Ota nyt ihminen järki käteen jos ei muuten aivot leikkaa. Olet varmasti tietoinen myös normaalin, paistamattoman jauhelihan muokatusta ulkonäöstä? Vai ostaisitko mieluummin sitä harmaata jauhelihaa, missä ei ole mitään lisäaineita? Luulen että ostat sitä punaista niinkuin kaikki muutkin.

      • terve vaan

        Jos paketissa ei lue lisäaineita, niin siinä ei silloin niitä myöskään ole. Piste. Jos liha on harmaata niin pakkaukseen on päässyt vääränlaiset suojakaasut ja/tai tuote on pilaantunut. Liha muuttuu harmaaksi myös hapettomassa olosuhteissa, vaikka tuote on laadultaan vielä erinomainen. Kun tällaisen vakuumipakkauksen avaa, muuttuu liha jälleen punaiseksi. Mitään ei tarvinnut nappailla ennenkuin tämän tekstin kirjoitin. Ja luultavasti tiedän vuosien alan työkokemuksella ja opiskelulla enemmän kuin sinä (uskallan väittää että sinulla ei moista ole)? Ja tähän kypsennettyyn jauhelihaan ja sen lisäaineisiin en kommentoi mitään muutakuin, että siinä on sitä mitä tuotetiedoissa lukee. Ja jos niissä on jotain epäselvää niin kysy ihmeessä. Puhuin sitten edelleenkin suomessa valmistetuista tuotteista, suomalaisesta lihasta.


    • paistinpannu10

      Noh, kohta myydään uusavuttomille valmiiksi keittettyä vettä, ei tarvitte kun mikrossa lämmittää...

    • Hermanni1250

      Tämän "hevosenleikin" jälkeen en taida tässä elämässä ostaa mitään mitä en itse pysty tunnistamaan. Ei sillä etteikö hevonen olisi saman arvoista kuin muukin liha mutta jos noin huonosti valvotaan aineksia niin siellä voi olla sekoitettuna vaikka mitä sotkuja.Aika vähän olen viimevuosina makkaroita ja kakkaroita ostanutkaan mutta nyt loppui sekin vähä.

      • Aasinlihaa?

        Oudointa hommassa onkin jotta terveen hevosen liha on kalliimpaa kun naudan.
        Eli sairasta hevosta on siihen laitettu tai ainaskin pimeetä.


      • luottamus menee

        Juuri noin.Kannattaa ostaa lihaa joka jauhetaan suoraan silmien alla. Niinkun ennen vanhaan tehtiin. Vai voiko luottaa sittenkään? On mennyt kummalliseksi tämä ruoka-asia. Ei ainakaan tee mieli ostaa valmiita ruokia ja eineksiä. Tiedetään jo et lihapullissa on vaan lihaa n 20% ja kanapullissa on kaikkea muuta vaan ei kananlihaa... rasvaa nahkaa ym.... hyi!

        Suomessa pitää alkaa testaamaan jauhelihojen koostumusta yllätyskokein aika ajoin. Yhä useammin jotta luottamus pysyis jollain tasolla.


    • Maistooko?

      Marinoitua jauheihraa! Ennenvanhaa oli kaupoissa lihatiski ja lihamylly jolla jauhettiin asijakkaan silmienedessä siitä mitä tilasi?

    • tietäjä

      minun makkarassani on 42 prosenttia lihaa, näin lukee pakkauksessa. Hyvä tietää paljonko lihaa on ja ostaa sitten. 100 prossaa on 100 prossaa . mäkkärissä on 100 prossaa naudanlihaa ja se on hyvä että on kerrottu. ei ruveta kikkailemaan noilla prosenteilla. Jos joku ei myy sitä mitä se on, haastan oikeuteen koko puljun, siinä sitten makselevat kun yrittävät kusettaa

      • Mainoslauseita

        Ihmiset haksahtaa tuohon Mäkkärin mainokseen. Voihan ne mainostaa että 100% naudanlihaa (eli mukana ei ole lainkaan sian tai broilerinlihaa). Mutta sitähän ei sanotakaan kuinka paljon siinä pihvissä on lihaa, on muuten aika pieni prosenttiluku.


    • Snellmanin joku tuotepäällikkö kertoi että paistijauhelissa on pienimmillään vain 5% paistia ja loput jotain muuta. Tein päätöksen ostaa lihamylly ja teen jauhelihan itse. Tiedämpä ainakin mitä liha sisältää. Valmisruoat muutenkin sisältävät lisäaineita ja suolaa melkoiset määrät joten ei kiinnosta senkään takia syödä niitä. Itsetehty ruoka on parasta. Tietää mitä saa. Ruokiakin voi pakastaa joten kiire ei ole syy käyttää valmisruokia.

    • mummapumma54

      Ainoa keino varmistaa , mitä oikeasti saa, on ostaa kokonaisina paloina maustamatonta lihaa, kaikki muu on vesitettyä lihaa. jauhelihassa, siinä raakana myydyssä, on suurin osa sideaineita, kalvoja rustoja ja lihan liepeitä. Siksi se on niin halpaakin. Sekin on outoa, että maustettu kana on huomattavasti halvempaa kuin maustamaton kana. Mistäköhän johtuu ja mitä kuluttajille myydään, ainakin maustettu liha on limaista ja jo mausteliemessään pehmeäksi raakakypsentynyttä
      . Mutta jos itse suolaan ja riiputan riistalihaa jääkaapissa 5kin päivää, se ei vieläkään ole limainen

    • hankalaksi menee

      Jos kerran valmis ruoka ei kelpaa, niin sitten ei voi syödä koskaan ravintolassa, ostaa leipää, pullaa, juustoa, voita, kermaa, kahvia, teetä, makkaraa, jogurttia, syödä kylässä toisen tekemää ruokaa. Lista on loputon.
      Pitää hommata lehmä ja sika pihaan ja ostaa viljasäkki, ja ottaa nuo kaikki mukaan kun lähteen kotoa käymään jossakin muualla.

    • Aivan..

      Liha ja kala kun kypsennetään paistamalla/savustamalla, saadaan jo vanhentuneesta lihasta/ kalasta taas nyhdettyä asiakkaalta euroja.

    • paras lihamylly

      Mää jauhan itse jauhelihani lihasta lihamyllyssä. Tiedän ainakin lihaköntistä mitä lihaa se on

      • näin parempi

        Minä annan jonkun muun jauhaa, ei se jauhaminen niin mukavaa ole.


      • ???

        Tiedätkö? Oletko opiskellut lihanleikkaamista että pystyt valmiista lihapalasta sanomaan mitä ruhon osaa se on. Vai ostatko kokonaisen ruhon jotta tiedät varmasti mitä lihaa olet jauhamassa.


    • vcxvcxvxcvcx

      Voi kyllä olla aika varma, että tämä tuote ei tule menestymään. Järjetön idea, pitikö julkaista vasta 1.4?

    • parillalle ja selkis

      Yhdyn edelliseen esittäjään,näillä toimilla saadaan myytyä vanhenevat tuoteet. Jatkojalostushan lisää myyntiaikaa. Voi tuikata vähän elttaatunuttakin sekaan,peitää mausteilla. Keinoja on monia,ns.normaalin jauhelihassahan tulee varsin hävikkiä kaiketi,vie takahuoneeseen eräpäivissä olleet ja eikun pannulle mausteineen ja myyntiin uudestaan. Toisessa mielessä mikäs siinä kerran kelpaa UUSAVUTTOMILLE niin siitä vaan.

      • vanha juttu

        Toreilla ja muissa pikkupuljuissa tuo vanhan kalan ja lihan myyminen kypsennettynä on ollut iät ja ajat paljon käytetty kikka.

        En kyllä ostaisi mitään syötävää torilta, jostakin epämääräisestä suoramyynnistä tai pienestä lihankäsittelypuljusta. Näissä tuotteet ovat kaiken lisäksi vielä kalliimpiakin kuin oikeissa kaupoissa.


      • jilioöpå

        suurkeittiöissä vuosikaudet tehnyt ruokaa valmiiksi kypsennetyistä lihoista. suurin osa näistä valmiiksi kysennetyistä tuotteista ei ole maustettuja, jos ovat, maut ovat mietoja. miedon mausteen läpi todella maistaa ja haistaa jos tuote on pilallista. samalla lailla joudut haistelemaan raakaa lihaa tai kanaakin, vai lykkäätkö pannulle vaan, sen kummemmin aistivaraista tarkkailua käyttämättä? jos ostat valmiiksi kypsennettyjä (tai raakapakaste) lihapullia, kananugetteja, kalapyöryköitä tai puikkoja, hampurilaisia jne, voitko olla niiden tuoreista raaka-aineista varma? samalla lailla sitten niihin voidaan käyttää vanhoja lihoja. tai saarioisten/atrian valmisruuissa, joissa on valmiiksi kypsennettyä lihaa kastikkeissa, laatikoissa, keitoissa.. soitatko valmistajalle ja kysyt koska perunamuusi-palapaistiannoksen liha on kypsennetty ja koska se on leikattu lehmästä? tuskin.


    • vanha vaakku

      Ostin tarjouksesta valmiiksi paistettua jauhelihaa. Oli oudon makuista ja
      rakeista. En osta toista kertaa.

      • löjklhjjhg

        ei se maistu samalle kuin itse paistettu, sehän nyt on selväkin. makuun tottuu. myös rakenne on mikä on, koska liha on koneellisesti murustettu. olen suurtalouskokki, ja teen lapsille ruokaa. heillekkin valmis jauheliha kelpaa, kehuista ja kiitoksista päätellen, joten miksei maille aikuisillekkin?


    • voi viddu mitä .....

      kyllä se niin on että I-HAHHAA ! :n lihan on ihan hyvää, myöskin AM-MUU ! :n, RÖH-RÖH ! :n ja BÄHÄ-HÄ-HÄ ! :n lihan on hyvää. itse en kylläkään HAU-HAU ! :n tai MIAUU ! :n lihaa kyllä menisi syömään, mutta syödäänhän niitäkin kuten rottia ja oraviakin.

      ps. tuo valmis "jauheliha" on täyttä shaibaa, tehty kädettömille jotka polttavat vedenkin kattilassa pohjaan.

    • Koni vs äpyli

      Mitähän vikaa siinä hevosen lihassa sit on???Parempaa kai se ny on ku lehmän liha.

      • pollea naamariin

        Olet niin väärässä ja pihalla kun ihminen olla voi. Tietysti jos erityisesti pidät juuri koninlihasta.


    • kaik ol paremmi

      Vanhaan hyvään aikaan, kaupan sulkemisen jälkeen palvelutiskillä jauhettiin vanhat, harmaaksi menneet lauantaimakkarat yms. myymättömät märännökset jauhelihan sekaan.

    • 19-2

      Minua ei muiden avuttoomuus, tai laiskuus hetkauta näin kaukaa katsottuna,
      mutta saman katon alle asumaan, en sellaista ottais. Siis seurustelumielessä.

    • klkl445

      Tuohon hevosenlihakohuun sanoisin, että tuskin sitä nyt vasta on ujutettu ruokien joukkoon, emme tiedä, kuinka kauan olemme sitä tietämättämme syöneneet. On se jännä miten kärjistetään asiat aina sitten vasta kun ne nousevat mediassa pinnalle. Suomalaisille maistuu lenkkimakkara, mutta jos nyt kerrottaisiin että siihen on käytetty aina vaikka nyt sitä hevosen lihaa, niin muuttuisiko se maku ihmisten suussa jotenkin sen jälkeen?
      Itse en ymmärrä, miten hevosen liha ei kelpaisi syötäväksi jos kerta lehmänkin, ainoa ero näillä eläimillä on se, että hevosilla ratsastetaan, siksi, että lehmät ovat hitaita, jos olisi päinvastoin, niin nousiko sama kohu lehmän lihasta??

    • ruhoja nostellut alh

      Kylläpä jaksoitte selittää melkein ymmärrettävästi. Olin 30v töissä lihakaupassa,
      kyllä teillä tiedossa olette jonkun verran...Vuosia sitten ostin jauhelihamyllyn säkösellaisen kätevä 15minuttia 3kg olen jauhanut aitoa tavaraa ja siihen aikaa jo myllynkin pessyt., Teidän iloksi kerron kaikki mitä saatte jauhelihassa on syötävää,kuten mahapaidat sukuelimet nehän on pehmyttä rutaletta,,Väriksi sydäntä punajuurta ja tietenkin valolamppu joka sinutkin saa hempeän punaiseksi.

    • Iha-ha-na-naa!

      Tuottajien ja kuluttajien työn helpottamiseksi ehdotan luopumista latinahtavista tuotemerkeistä, ja tilalle selkeät tekstit kuten tupakka-askien varoitusteksteissä:

      NAU-TAA

      HE-VOS-TA

      SI-KAA

      Varmuudeksi sama sokeainkirjoituksella ja lukutaidottomille vielä kuva kylkeen. Älypuhelimella voisi vielä lisätä äänenkin: "Röh-röh", "Ihahaa!", "Hau-hau"....

    • k89pod

      Mielestäni se on huijausta, että jos ostan makkaraa niin siinä on käytetty kanaa ja sen nahkaa ainesosana, samoinn kuin lasagneissa.
      Lasagnea ei ole pakko ostaa, mutta makkarapakettien tutkimisessa menee kosolti aikaa kun kanaa ei halua syödä.

    • Yeah!
    • Kotikokki

      "Lihatehtaalla" käsittelyssä jää erilaista eläimen osaa ikäänkuin tähteeksi. No nyt on sitten keksitty jauhaa se kaikki ja paistaa valmiiksi jauhe"lihaksi". Kehuvat tätä sillä, että monikaan ei ehdi tai halua paistaa ( tulee kuulemma käryä... ) tuoretta jauhelihaa.
      Sinänsä koostumus ei välttämättä ole kelvotonta esim. bakterologisesti, mutta mitähän se sisältää? Minä en ainakaan usko niihin vakuutteluihin ja tuoteselostuksiin, mitä kertovat.

      No,se ostakoon kuka ei välitä mitä suuhunsa pistää ruoan nimellä!

    • Alum. on Bauksiittia

      Jauhelihan voi myös jauhaa itse, jos on yleiskone. Varokaa kuitenkin sellaisia koneita, joissa on alumiinista tehtyjä osia. Tein kerran jauhelihaa naudanlihasta ja annoin kissalle siihen alumiiniseen kierukkaan jääneen lihan, joka oli hiukan tummunut. Kissa vain ei suostunut sitä syömään. Päättelin siitä, ettei se voi olla ihmisillekkään terveellistä. Sitten luin jostain lehdestä, että ei ole terveellistä keittää ruokaansakkaan alumiinikattiloissa, eikä mehua, alumiinisissa mehumaijoissa. Joten en osta mitään, vehettä, jossa on alumiinia niissä osissa, jotka joutuvat ruoan kanssa tekemisiin. Tsekatkaa vaikka obh Nordigan yleiskonetta.

    • kkjjhh

      Maalaisjärjen käyttö sallittua. Kukaan ei odota saavansa mitään laatulihaa (paistia, fileitä) alle 8e kilo. Miksi jauhelihakilo maksaa, jalostettuna lihana, vähemmän kuin paisti pala? Haloo. Jauheliha on aina sitä teurasjätettä (vatsalihat, jänteet, leikkuun jne.. Ne lihat, jotka jauhan ei todellakaan ole parhaita paloja, vaan "hikiläskejä". Niin teurastamotkin tekee. Mutta aitoa lihaa kuitenkin, proteiinia.

    • Anonyymi

      En kyllä ikinä ostaisi valmiiksi paistettua jauhelihaa? No en myöskään osta mitään valmiissa marinaadissa olevaa kanaa kalaa tai lihaa. Teen itse marinadit.... jolloin voin olla varma että on tuoretta mitä marinoln.... Jauhelihassa valitsen aina rasvaisen 20% naudan jauhelihaa..... paras vaihtoehto lihapulliin ja muut jauheliha ruokiin.

      Tiesittekö että margariinit sisältää eläinperäisiä aine osia kuten monet leivät ja jogurtit ja valmiit leikkeleet sisältää paljon lihan jätteitä kuten nakit ja lenkkimakkarat ..... kuivatettuja kirppuja tai muita kuivatettuja ötököitä.... puhdas aito voi on paras levite.... margariini ovat niin feikkejä..... ettei ihme että ovat 1syy syöpien syntyyn..... liikaa teollista ihmiset änkevät kurkusta alas. tehkää itse hyvät ihmiset, levitteet ja leivät ym jogurtit. ei tarvi olla mikään ruudi keksijä.... helppoa.... itse teen juurileipää joka nousee juuren tai omenan voimalla..
      .. upeat leivät ilman lisä aineita

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      101
      2324
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2036
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe