Muuttoilmoitus ulkomaille lähtiessä

Oihjavoih

Hei, tiedän yleiset säännöt muuttoilmoituksen tekemisestä; milloin ja minkälaisissa tapauksissa pitää tehdä jne. Mutta mitäs jos (pysyvästi) ulkomaille muuttaessa ei teekään ilmoitusta lainkaan, onko sillä jotain seuraamuksia? Roikkuuko silloin ikuisesti kirjoilla Suomessa ja mitä kaikkea se tarkoittaa? Onko rikos olla tekemättä ilmoitusta? Oisko täällä jollain kokemusta asiasta?

65

6042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos lähdet pysyväisluonoisesti pois Suomesta, niin 3 kk kuluessa on tehtävä ilmoitus oman kunnan Maistraattiin. Ilmoittamatta jättäminen on lakikirjassa.

      Lähtiessäsi sinulta otetaan KELA-kortit pois. Postiin tehdään oma muuttoilmoitus uslomaille, tosin samalla voi ilmoittaa myös Maistraattiin.

    • Oihjavoih

      Kiitos vastauksesta. Mutta kuten sanoin ensimmäisessä viestissäni, tuon kaiken jo tiesinkin. Kysyin nimenomaan niistä seuraamuksista, mitä tapahtuu, jos ilmoituksen jättää syystä tai toisesta tekemättä? Osaisiko joku selventää tuota?

      • Juu, lski siitä määrää. Mutta käytännössä sitä ei valvota, eikä siis virkavalta perään lähde. En tässä halua antaa lainkiertoon neuvoja, mutta ilmoittamatta jättäminen ei ole vakava rikos, eikä seuraamuksia tule.


    • Oihjavoih

      Okei, kiitos taas. Eli tästä voitaneen päätellä, että ilmeisesti myöskään myöhästyneestä ilmoituksesta ei tule varsinaisia seuraamuksia, kuten sakkoja tms. Saanko vielä udella, onko sinulla helsinkijokkeri omakoht. kokemusta tästä vai oletko kenties asiaan liittyvässä työssä vai mihin tietosi perustuu?

      Satutko tietämään, mitä tapahtuu esim. verotusjuttujen suhteen; lähetteleekö verokarhu veroehdotuksia, verokortteja ym. vanhaan Suomen osoitteeseen vaikka maailman tappiin asti, jos muuttoilmoa ei tee? Vai poistuvatko "hävinneet" ihmiset rekistereistään jossain vaiheessa?

      • 808

        Verojuttuihin en ota kantaa muuta kuin sen, että verovelvollisuushan säilyy vaikka muuttaisitkin Suomesta pois (vaikkakin rajoitettuna).

        Ulkomaisten osoitetietojen ilmoittaminen Suomen viranomaisille tulee esiin viimeistään siinä vaiheessa, kun haluat uusia passisi (EU-alueellakin oleskellessa pitäisi kuitenkin olla voimassa oleva matkustusasiakirja hallussa). Tietysti jos sinulla on, tai saat ennen passin uusimista haettua, ulkomaan kansalaisuuden...


    • gfhjhgjgh

      En tehnyt muuttoilmoitusta kahteenkymmeneen vuoteen. Matkustin suomalaisella passilla viel sen voimassaoloajan, 8 vuotta. Sitten anoin asuinmaani (Euroopan ulkopuolella) Suomen suurlähetystön kautta uutta passia ja sain sen asuinpaikkakunnalleni postissa, vaikka Suomen maistraatissa olin edelleen kirjoilla syntymäpaikkakunnallani.

      Sitten otin uuden maani kansalaisuuden (kaksoiskansalaisuus) ja hain passin, jolla sittemmin matkustin. Menin naimisiin ja erosi. Avioliittoa varten uusi asuinmaani vaati paperit Suomesta, joten siitä liitosta jäi merkintä Suomen maistraattiin. Erosta en koskaan tiedottanut.

      Palasin sitten Suomeen, luultavasti pysyvästi. Ajattelin ensin käyttää vakiintunutta avioliiton kautta saamaani ja pitämääni nimeä tekemättä sen kummempia ilmoituksia Maistraattiin. Se kuitenkin osoittautui hankalaksi. Jos muistan yksityiskohtia, kirjoitan lisää. Joka tapauksessa päädyin menemään maistraattiin ja näyttämään avioliittopaperini, joka sai heidät muuttamaan sukunimeni. Sitten halusin heidän rekisteröivän eronikin, mutta se olisi maksanut jonkun 70 euroa, mikä oli työttömälle kohtuuton summa tyhjästä. Kelalle vein kopioitavaksi erotodistukseni ja he tietävät, että olen eronnut, mutta kunnes maksan sen 70 maistraattiin, Kelan tiedoissa lukee edelleen, että olen naimisissa. Käytännön ongelmia siitä ei ole vielä tullut. Jos menen uudestaan naimisiin, joudun ensin hoitamaan paperit kuntoon.

      Ei sakkoja. Verotoimisto lähetti aikoinaan perääni yhden veroilmoituksen. Tai he lähettivät sen Suomeen, josta se käännettiin minulle. Täytettyäni 40 vuotta, tuli kutsu lääkärintarkastukseen ajokortin takia, mutta en tietysti mennyt. Siitäkään ei tullut ongelmia; Suomeen palattuani vaihdoin vanhan, vuoteen 2033 voimassa olevan pahvikorttini muoviseen ennen kuin kortit lyhennettiin enintään kymmenvuotisiksi, ja se en edelleen voimassa vuoteen 2033.

      Perunkirjoituksissa oli hiukan ongelmia, kun virkatodistuksessa luki, että olin naimaton ja asuin vanhempieni nurkissa. Siinä vaiheessa sitten kerroin uuden maani postilokero-osoitteen, jota he eivät sitten suostuneet muuttamaan myöhemminkään. En ilmoitellut muita asuinmaani osoitteita ja vaadin, ettei osoitetietojani anneta kenellekään.

      • fdghfjdj

        Se vielä, että maistraatin virkailija torui minua äidillisesti, että "olisi kyllä pitänyt" tehdä ilmoitus Suomen lakien mukaan aikoinaan. Pidin kohteliaan asenteen ja kuuntelin tarkkaavaisesti ja myönsin, että niinhän se tietysti oli, mutta että en ollut aikonut palata Suomeen. Jos olisin käyttäytynyt ylimielisesti, voi olla, ettei asia olisi hoitunut yhtä jouhevasti.


      • lclglg
        fdghfjdj kirjoitti:

        Se vielä, että maistraatin virkailija torui minua äidillisesti, että "olisi kyllä pitänyt" tehdä ilmoitus Suomen lakien mukaan aikoinaan. Pidin kohteliaan asenteen ja kuuntelin tarkkaavaisesti ja myönsin, että niinhän se tietysti oli, mutta että en ollut aikonut palata Suomeen. Jos olisin käyttäytynyt ylimielisesti, voi olla, ettei asia olisi hoitunut yhtä jouhevasti.

        Viestiketjullinen viestejä eikä kellään ollut mitään sanottavaa. Teidän kannattais ensin vaikkaa muuttaa ulkomaille niin ei tarvis arvuutella.

        Kun muuttaa toiseen maahan niin suomeen ei ole lain mukaan tehtävä yhtään mitään ilmoitusta. Sen ku vaan painuu rajan yli ja thats it. Monet tahot suosittelevat ilmoitusta, jotta esim äänestyslipuke löytää perille, jos siis haluaa äänestää konsulaatissa presidentin vaaleissa. Mutta ootteko vähä tyhmiä.. Mistä kukaan tietää teidän muuttaneen ulkomaille, jos ette kerran tee ilmoitusta. Ja toisaalta jos ette tee ilmoitusta niin eipä kellään pitäis olla asiaan sanomista.

        Kannattais vähä pohtiA asioita niin ne saattaa selvitä omassakin päässä.


      • lclglg kirjoitti:

        Viestiketjullinen viestejä eikä kellään ollut mitään sanottavaa. Teidän kannattais ensin vaikkaa muuttaa ulkomaille niin ei tarvis arvuutella.

        Kun muuttaa toiseen maahan niin suomeen ei ole lain mukaan tehtävä yhtään mitään ilmoitusta. Sen ku vaan painuu rajan yli ja thats it. Monet tahot suosittelevat ilmoitusta, jotta esim äänestyslipuke löytää perille, jos siis haluaa äänestää konsulaatissa presidentin vaaleissa. Mutta ootteko vähä tyhmiä.. Mistä kukaan tietää teidän muuttaneen ulkomaille, jos ette kerran tee ilmoitusta. Ja toisaalta jos ette tee ilmoitusta niin eipä kellään pitäis olla asiaan sanomista.

        Kannattais vähä pohtiA asioita niin ne saattaa selvitä omassakin päässä.

        Itse asuin kylläkin EU-maassa, ja käytyäni välillä Suomessa ja Maistraatissa muissa asioissa, niin siellä kyllä älähdettiin, kun en ollut mitään ilmoittanut muutostani. Sitten se tehtiin kiireesti.

        Verotus säilyy Suomessa kuitenkin 3 vuotta, sen jälkeen joko Suomessa tai muussa maassa, riippuen miten on ilmoittautunut asujaksi.


      • fdghfjdj
        lclglg kirjoitti:

        Viestiketjullinen viestejä eikä kellään ollut mitään sanottavaa. Teidän kannattais ensin vaikkaa muuttaa ulkomaille niin ei tarvis arvuutella.

        Kun muuttaa toiseen maahan niin suomeen ei ole lain mukaan tehtävä yhtään mitään ilmoitusta. Sen ku vaan painuu rajan yli ja thats it. Monet tahot suosittelevat ilmoitusta, jotta esim äänestyslipuke löytää perille, jos siis haluaa äänestää konsulaatissa presidentin vaaleissa. Mutta ootteko vähä tyhmiä.. Mistä kukaan tietää teidän muuttaneen ulkomaille, jos ette kerran tee ilmoitusta. Ja toisaalta jos ette tee ilmoitusta niin eipä kellään pitäis olla asiaan sanomista.

        Kannattais vähä pohtiA asioita niin ne saattaa selvitä omassakin päässä.

        Höhlä.
        Kirjoitan omasta kokemuksesta. En olisi voinut mennä naimisiin ulkomailla ilman todistusta Suomesta, etten jo ollut naimisissa, eli se paperi minun oli pakko hankki. Passin sain uusittua, vaikka en ollut ilmoittanut uutta nimeäni - ehkä siksi, että maistraatissa oli jotain tietoa, että olin ollut muuttamassa ulkomaille. Jos näin ei olisi ollut, ja jos olisin halunnut matkustaa, olisin joutunut ilmoittamaan osoitteeni ja uuden nimeni Suomeen saadakseni suomalaisen passin, tai sitten olisin ottanut asuinmaani kansalaisuuden ja passin.

        Kuvitelmasi vapaudestasi on illuusio. Olet Suomen kirjoissa lopun ikääsi, etkä pääse vapaaksi millään keinolla.


      • lclcl
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Itse asuin kylläkin EU-maassa, ja käytyäni välillä Suomessa ja Maistraatissa muissa asioissa, niin siellä kyllä älähdettiin, kun en ollut mitään ilmoittanut muutostani. Sitten se tehtiin kiireesti.

        Verotus säilyy Suomessa kuitenkin 3 vuotta, sen jälkeen joko Suomessa tai muussa maassa, riippuen miten on ilmoittautunut asujaksi.

        älä puhu paskaa. Verotus ei säily suomessa mitään kolmea vuotta vaan maksat ansiotyöstäsi veroa aina siihen maahan missä nyt satut olemaan, paitsi jos olet jokin suomalaisen firman esim komennusmies.

        Nää teidän faktat on ihan tuulestatemmattua huuhaata.


      • jjuuuuhhhhhh
        lclcl kirjoitti:

        älä puhu paskaa. Verotus ei säily suomessa mitään kolmea vuotta vaan maksat ansiotyöstäsi veroa aina siihen maahan missä nyt satut olemaan, paitsi jos olet jokin suomalaisen firman esim komennusmies.

        Nää teidän faktat on ihan tuulestatemmattua huuhaata.

        Noinhan se menee, kunhan asut vähintään puolet vuodesta ulkomailla (180 päivän sääntö). Näin ainakin siinä tapauksessa, että kyseisellä valtiolla on verosopimus Suomen kanssa, en ole tutkinut noita sen enempää kun ei ole ollut tarvetta (tänä vuonna tulee 5v. täyteen Suomen ulkopuolella).

        Toki veroahan maksetaan muustakin kuin ansiotulosta, esim. jos Suomessa omistat vaikkapa kiinteistöjä ja sinulla on niistä vuokratuloja, niin niistä tuloista maksetaan verot Suomeen ihan normaalisti.


      • Näin o
        lclcl kirjoitti:

        älä puhu paskaa. Verotus ei säily suomessa mitään kolmea vuotta vaan maksat ansiotyöstäsi veroa aina siihen maahan missä nyt satut olemaan, paitsi jos olet jokin suomalaisen firman esim komennusmies.

        Nää teidän faktat on ihan tuulestatemmattua huuhaata.

        Veroilmoitus pitää Suomeenkin tehdä, vaikka asuisi missä siihen asti, kunnes on rajoitetusti verovelvollinen. Vaikka olisi verotussopimus, on muualla saadut palkat ja verot ilmoitettava Suomeen, jos ei tuota rajoitetusti verovelvollisen statusta ole ja vaikka Suomeen ei niistä veroja maksettaisikaan.


    • eu +

      - helsinkijokkeri -

      "Verotus säilyy Suomessa kuitenkin 3 vuotta, sen jälkeen joko Suomessa tai muussa maassa, riippuen miten on ilmoittautunut asujaksi."

      Mikäli kaikki rajoitetusti verovelvolliseksi tulemisen ehdot täyttyvät maastamuuton hetkellä, niin rajoitetusti verovelvolliseksi voi hakea erillisellä hakemuksella tarvittavine liitteineen. Tällön rajallinen verovelvollisuus astuu vomaan saman tien ilman odotusjaksoa.

      Ps. Itse aloitukseen en vaivaudu edes kommentoimaan, sillä tuollaisissa tiedusteluissa / suunnitelmissa on yleensä aina jotakin ei päivänvalon kestävää.

      • fshdfgdsfg

        "tuollaisissa tiedusteluissa / suunnitelmissa on yleensä aina jotakin ei päivänvalon kestävää"

        Tyypillinen suomalaisen kommentti. Kaikki on mpakollista tai kiellettyä ja kaikesta pitää tehtä tili viranomaisille. Kuljetko kadulla alasti, jotta todistat, ettei sinulla ole ruumiillista vammaa, jonka haluaisit salata?


      • Olen kirjoittanut vain omia kokemuksia ja viranomaisten tiedonantoja. Olen lainkuuliainen.


      • oglg
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Olen kirjoittanut vain omia kokemuksia ja viranomaisten tiedonantoja. Olen lainkuuliainen.

        Meillä on hyvin erilaiset kokemukset. Kun muutin tänne Saksaan -02 niin en suomesta lähtiessäni tehnyt yhtään ainoata ilmoitusta, paitsi äireelle ilmoitin. En siis ilmoitellut maistraatiin, en verottajalle enkä kelaan. Kukaan ei ole myöskään suomesta kysellyt perään.

        Saksaan tullessa ilmoitin itseni erilaisiin rekistereihin eli että olen siis muuttanut maahan. Saksassa kukaan ei ole koskaan kysynyt alkuperästäni yhtään mitään. Kun kävin uusimassa passini suomen konsulaatissa kukaan ei sanonut yhtään mitään. Sain passini kyselemättä.

        Nyt viimeisen parin vuoden aikana olen harjoittanut maahantuontia suomeen ja sinä aikana kukaan ei ole maininnut sanallakaan tekemättäjääneestä muuttoilmoiyuksesta, vaikka olenkin joutunut asioimaan tiettyjen viranomaisten taholla.

        Eli, olen sitä mieltä, että tuo kysely "onko-pakko-tehdä-muuttoilmoitusta" on vain luonteessa oleva alamainen, joka ei osaa tehdä mitään asiaa pohtimatta pitääkö siitä ilmoittaa jollekin viranomaiselle.


      • Oihjavoih
        oglg kirjoitti:

        Meillä on hyvin erilaiset kokemukset. Kun muutin tänne Saksaan -02 niin en suomesta lähtiessäni tehnyt yhtään ainoata ilmoitusta, paitsi äireelle ilmoitin. En siis ilmoitellut maistraatiin, en verottajalle enkä kelaan. Kukaan ei ole myöskään suomesta kysellyt perään.

        Saksaan tullessa ilmoitin itseni erilaisiin rekistereihin eli että olen siis muuttanut maahan. Saksassa kukaan ei ole koskaan kysynyt alkuperästäni yhtään mitään. Kun kävin uusimassa passini suomen konsulaatissa kukaan ei sanonut yhtään mitään. Sain passini kyselemättä.

        Nyt viimeisen parin vuoden aikana olen harjoittanut maahantuontia suomeen ja sinä aikana kukaan ei ole maininnut sanallakaan tekemättäjääneestä muuttoilmoiyuksesta, vaikka olenkin joutunut asioimaan tiettyjen viranomaisten taholla.

        Eli, olen sitä mieltä, että tuo kysely "onko-pakko-tehdä-muuttoilmoitusta" on vain luonteessa oleva alamainen, joka ei osaa tehdä mitään asiaa pohtimatta pitääkö siitä ilmoittaa jollekin viranomaiselle.

        Hei, mitä tarkoitat tällä: "vain luonteessa oleva alamainen"? Pakko tarkistaa, kun meni ohi!


      • eu +
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Olen kirjoittanut vain omia kokemuksia ja viranomaisten tiedonantoja. Olen lainkuuliainen.

        - helsinkijokkeri -

        "Olen kirjoittanut vain omia kokemuksia ja viranomaisten tiedonantoja. Olen lainkuuliainen."

        Kenellehän kommenttisi oli osoitettu?


      • eu +
        fshdfgdsfg kirjoitti:

        "tuollaisissa tiedusteluissa / suunnitelmissa on yleensä aina jotakin ei päivänvalon kestävää"

        Tyypillinen suomalaisen kommentti. Kaikki on mpakollista tai kiellettyä ja kaikesta pitää tehtä tili viranomaisille. Kuljetko kadulla alasti, jotta todistat, ettei sinulla ole ruumiillista vammaa, jonka haluaisit salata?

        - fshdfgdsfg -

        "Tyypillinen suomalaisen kommentti. Kaikki on mpakollista tai kiellettyä ja kaikesta pitää tehtä tili viranomaisille."

        Voisitko hieman selventää mikä kimmoittaa tuollaiseen extremistisasenteiseen ja aivan ilmaisen agressiivisen sävyiseen viestiin?

        Koko ajan on ollut kyse pelisäännöistä. Mikäli joku päättää toimia toisin, se on tietenkin hänen omalla vastuulaan mahdollisne ikävinekin yllätyksin.

        Mitä taasen tulee epärehelliseen toisten verovelvollisten siivellä keplotteluun, silloin kunsellaisesta on kyse, niin "sellaiseen" soveltamiseen kantani on tiukka.

        Edellä ja viimemainitusta esimerkkinä ne "maastamuuttaja-yrittäjät" jotka siirtyvät Viroon ja koettavat pissata verottajaa linssiin. Sittten he vielä valittavat, että sääntöjä tulkitaan mielivataisesti, kun itse puoskaroivat ja sooloilevat asiansa ja koettavat säveltää siellä missä siihen ei ola tilaa.


      • vbcnvnvcm
        eu + kirjoitti:

        - fshdfgdsfg -

        "Tyypillinen suomalaisen kommentti. Kaikki on mpakollista tai kiellettyä ja kaikesta pitää tehtä tili viranomaisille."

        Voisitko hieman selventää mikä kimmoittaa tuollaiseen extremistisasenteiseen ja aivan ilmaisen agressiivisen sävyiseen viestiin?

        Koko ajan on ollut kyse pelisäännöistä. Mikäli joku päättää toimia toisin, se on tietenkin hänen omalla vastuulaan mahdollisne ikävinekin yllätyksin.

        Mitä taasen tulee epärehelliseen toisten verovelvollisten siivellä keplotteluun, silloin kunsellaisesta on kyse, niin "sellaiseen" soveltamiseen kantani on tiukka.

        Edellä ja viimemainitusta esimerkkinä ne "maastamuuttaja-yrittäjät" jotka siirtyvät Viroon ja koettavat pissata verottajaa linssiin. Sittten he vielä valittavat, että sääntöjä tulkitaan mielivataisesti, kun itse puoskaroivat ja sooloilevat asiansa ja koettavat säveltää siellä missä siihen ei ola tilaa.

        Sinun kantasi saa olla niin "tiukka" tai ekstreemi kuin haluat - ei se muita liikuta.

        Aloittajan tiedustelu on asiallinen. Jos luet siihen jotain rikollisuuden suunnittelua, haet sen ihan omista ajatuksistasi.

        Ei muuten ole mikään rikos pitää yritystä toisessa maassa, jos Suomi on verotuksella ja kohtuuttomilla maksuilla tehnyt yrittämisen Suomessa mahdottomaksi. Tietysti yrittäjälle olisi helpompaa toimia kotimaassa, mutta jos sitä ei sallita...

        Minä en uskaltaisi yrittää ollenkaan. En, vaikka entisessä asuinmaassani olin yrittäjä. Suomi on todella huonosti hallittu tätä nykyä. Kansalaisia ei kuulla. Kansalaisten kuuntelemisellekin on ruma nimi. Se on "populismia". Noin hiukan yksinkertaistettuna. Onhan populismissa tietysti se sävy, että luvataan ensin, mitä tiedetään kansalaisten haluavan ja sitten ei pidetä lupauksia.

        Hienoa, että Virossa asiat ovat korjaantumassa, osin vaikka sitten suomalaisten yrittäjien avulla.


      • eu +
        vbcnvnvcm kirjoitti:

        Sinun kantasi saa olla niin "tiukka" tai ekstreemi kuin haluat - ei se muita liikuta.

        Aloittajan tiedustelu on asiallinen. Jos luet siihen jotain rikollisuuden suunnittelua, haet sen ihan omista ajatuksistasi.

        Ei muuten ole mikään rikos pitää yritystä toisessa maassa, jos Suomi on verotuksella ja kohtuuttomilla maksuilla tehnyt yrittämisen Suomessa mahdottomaksi. Tietysti yrittäjälle olisi helpompaa toimia kotimaassa, mutta jos sitä ei sallita...

        Minä en uskaltaisi yrittää ollenkaan. En, vaikka entisessä asuinmaassani olin yrittäjä. Suomi on todella huonosti hallittu tätä nykyä. Kansalaisia ei kuulla. Kansalaisten kuuntelemisellekin on ruma nimi. Se on "populismia". Noin hiukan yksinkertaistettuna. Onhan populismissa tietysti se sävy, että luvataan ensin, mitä tiedetään kansalaisten haluavan ja sitten ei pidetä lupauksia.

        Hienoa, että Virossa asiat ovat korjaantumassa, osin vaikka sitten suomalaisten yrittäjien avulla.

        vbcnvnvcm >> Ei muuten ole mikään rikos pitää yritystä toisessa maassa, jos Suomi on verotuksella ja kohtuuttomilla maksuilla tehnyt yrittämisen Suomessa mahdottomaksi.

        Miksi koet tarpeelliseksi toistamiseen lukea tekstiini sellaista mitä siinä ei ole?

        Toistetaan. Alusta alkaen on ollut kyse pelisäännöistä. Suomalaisia yrittäjiä menee viroon maksaakseen verot siellä, joka sinänsä aivan ok.

        Ongelma on siinä, että osa tekee sen kunnioittamatta pelisääntöjä jotka sen mahdollistavat. Sen jälkeen he sitten vielä valittavat kovaan ääneen kun siitä seuraa ongelmia verottajan kanssa.


      • clgogog
        Oihjavoih kirjoitti:

        Hei, mitä tarkoitat tällä: "vain luonteessa oleva alamainen"? Pakko tarkistaa, kun meni ohi!

        Tarkoitin sitä, että joillakin ihmisillä "lain noudattaminen" menee älyttömyyksiin. Tälläinen ylilaillisuus tulee esille juuri tällaisissa haistapaska-asioissa kuten pitääkö-tehdä-ilmoituksia-kun muuttaa ulkomaille.

        vaikka suurin osa kuvittelee sellaisen lain olevan olemassa, joka määrää ulkomaille muutosta tehtäväksi ilmoitusta lähtömaassa niin se ei pidä paikkaansa. Kun astuu rajan yli suomen lait eivät enää koske henkilöä. Saat tehdä mitä haluat rajojen ulkopuolella, ja suomen lait eivät koske. Se, että sattuu olemaan suomen kansalainen ei sido ihmistä synnyinmaahansa, TOISIN KUIN esim Eritrea, joka vainoaa ja kiristää kansalaisiaan ympäri maailmaa.


      • fdgdhgfjhdj
        eu + kirjoitti:

        vbcnvnvcm >> Ei muuten ole mikään rikos pitää yritystä toisessa maassa, jos Suomi on verotuksella ja kohtuuttomilla maksuilla tehnyt yrittämisen Suomessa mahdottomaksi.

        Miksi koet tarpeelliseksi toistamiseen lukea tekstiini sellaista mitä siinä ei ole?

        Toistetaan. Alusta alkaen on ollut kyse pelisäännöistä. Suomalaisia yrittäjiä menee viroon maksaakseen verot siellä, joka sinänsä aivan ok.

        Ongelma on siinä, että osa tekee sen kunnioittamatta pelisääntöjä jotka sen mahdollistavat. Sen jälkeen he sitten vielä valittavat kovaan ääneen kun siitä seuraa ongelmia verottajan kanssa.

        "osa tekee sen kunnioittamatta pelisääntöjä jotka sen mahdollistavat. Sen jälkeen he sitten vielä valittavat kovaan ääneen kun siitä seuraa ongelmia verottajan kanssa"

        Mitä tuolla tarkoitit? Epämääräistä kliseiden heittelyä, jolla ei ole selkeää tarkoitusta.


      • eu +
        fdgdhgfjhdj kirjoitti:

        "osa tekee sen kunnioittamatta pelisääntöjä jotka sen mahdollistavat. Sen jälkeen he sitten vielä valittavat kovaan ääneen kun siitä seuraa ongelmia verottajan kanssa"

        Mitä tuolla tarkoitit? Epämääräistä kliseiden heittelyä, jolla ei ole selkeää tarkoitusta.

        - fdgdhgfjhdj -

        "Mitä tuolla tarkoitit? Epämääräistä kliseiden heittelyä, jolla ei ole selkeää tarkoitusta."

        En tiedä mitä sisäistä ongelmallisuuttasi haluat ulkoistaa (synnynnäistä kroonista v****ta? - otan osaa), mutta vaikutat aktiivisen riidanhaasteelliselta henkilöltä.

        Voisin jatkaa pidempäänkin aiheesta asiapohjalla, mutta rakentamaasi ja tarkoituksella ylläpitämääsi riitaiseen "v***lu-keskusteluun" en alennu.

        Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi idioottien kanssa, totesi muuan kuulu artisti hiljattain haastattelussa, kun häneltä kysyttiin miten hän reagoi silloin kun Facebookinsa saapuu lokaa.

        So long ja koetahan jaksaa itsesi kanssa ;-)


    • Oihjavoih

      Kiitos kaikille kommenteista. Melkoisen erilaisia käsityksiä ja kokemuksia näyttäisi asiasta olevan. Turha tästä varmaan on kumminkaan ruveta täällä tai muuallakaan riitelemään.

      Tällainen mututuntuma minulla olikin, että vaikka laki "määrää" ilmoituksen tekemään, ei tekemättä jättäminen kuitenkaan oikeasti johda muuhun kuin korkeintaan nuhteisiin. Lainkuuliaisena ihmisenä kumminkin halusin asiaa vielä tarkistella ja kysyä mahdollisesti tietävämpien omakohtaisia kokemuksia.

      Onkohan tämä muuten ihan vain Suomen oma juttu vai vaatiiko muutkin maat muuttoilmoituksen tekoa? Jos siis esim. sinä, joka asut nyt Saksassa, muuttaisit sieltä toiseen maahan, pitäisikö tehdä ilmoitus Saksan viranomaisille?

      Hänelle, joka täällä mainitsi, että aloittamani kaltaisessa kyselyssä on aina jotain "ei päivänvalon kestävää", sanottakoon selvennykseksi, että minun pohdintojeni taustalla ovat lähinnä periaatteet. Hirveän hyvin vedät johtopäätöksiä vieraiden ihmisten motiiveista muutaman lauseen perusteella! ;)

      • eu +

        Oihjavoih >> Hänelle, joka täällä mainitsi, että aloittamani kaltaisessa kyselyssä on aina jotain "ei päivänvalon kestävää", sanottakoon selvennykseksi, että minun pohdintojeni taustalla ovat lähinnä periaatteet. Hirveän hyvin vedät johtopäätöksiä vieraiden ihmisten motiiveista muutaman lauseen perusteella! ;)

        Käytin sanaa _y l e e n s ä_. Näitä on tullut melko paljon nähneeksi näilläkin sivuilla.

        Useinkin on kyseessä tarkoitus epärehellisesti pumpata Suomesta sosiaalietuisuuksia ja elellä veronmaksajien piikkiin toisaalla tai verotuksellisiin seikkoihin liittyvää ei rehtejä suunnitelmia.

        Mitä taas tulee siihen "ettei vain halua / viitsi" pitää asioitaan ja kirjojaan ajantasalla, en näe mitään järkevää ja loogista syytä.

        Joissakin tapauksissa aktiviteetistään riippuen se sattaa josssakin vaiheessa aiheuttaa melkoisesti harmia mm. erilaisiin verotukseen liittyvien tulkintojen suhteen joita se voi provosoida.

        Luonnollisestikin jokainen viimekädessä on vastuussa toimistaan ja maksaa viulut eri muodoissaan jos sellaisia maksuun lankeaa.

        Kokemukseni mukaan eri maissa peruspelisäännöt muistuttavat varsin paljon toisiaan maahanmuutoissa.


      • dffgdgfghfjgdhj

        "Onkohan tämä muuten ihan vain Suomen oma juttu vai vaatiiko muutkin maat muuttoilmoituksen tekoa?"

        Australiassa ei ole pakko ilmoitella muutoistaan, maan sisällä tai ulkomaille. Rajalla kysyi virkailija, kauanko aion olla poissa. Vastasin, että epämääräisen ajan, ja hän pyöritteli silmiään - oli varmaan kuullut vbastauksen ennenkin. En halunnut minnekään kirjoihin, että olin poistumassa pysyvästi. Jos vaikka sittenkin Suomessa olisi niin huono olla, että palaisin. Kun on kaksoiskansalaisuuskin.

        EU:n alueelle muutto on eri asia kuin kauemmas meno. Mutta jos muuttaa EU:n ulkopuolelle, arvelisin, että ainakin naimisiin mennessään pitää ottaa yhteyttä Suomen viranomaisiin, tai ei vihitä. Rangaistuksia ei saa, jos ei ilmoittele, toruja voi saada sitten, jos ja kun joutuukin ilmoittamaan jostain syystä. Minulla ei ollut tarkoitus koskaan ilmoittaa Suyomeen osoitettani, mutta toisin sitten kävi. Ärsyttää, mutta minkäs voit.


      • göclcl

        Tarkennan vielä vähän, jotta ei menisi asia hukkaan. Suomen laki ei siis määrää ihmistä ilmoittamaan ulkomaille muutosta. Se on ihan oma asiasi haluatko suomen maammekirjoihin ulkomaisen osoitteesi. Jos joku katsoo, että esim äänestyslipuke löytää ulkomaillekin niin silloin ulkomaisen osoitteen voi ilmoittaa väestörekisteriin, mutta mikään lain määräämä pakko osoitteen ilmoittaminen ei ole.

        Miksikö?

        siinä vaiheessa kun astuu rajan yli naapurimaahan suomen laki lakkaa vaikuttamasta monilta osin. Et esim tule tuomituksi rikoksesta suomen lakien mukaan vaan kulloisenkin maan lakien mukaan. Mikään sivistynyt maa ei vainoa kansalaisiaan erilaisilla vaateilla ulkomaille, paitsi joku esim Eritrea, joka kiristää kansalaisiaan kaikkialle maailmaan. Suomi ei kuitenkaan tee niin. Jos siis oleskelee ja asuu ja työskentelee toisessa maassa niin henkilö on kulloisenkin maan lakien ja säädösten alainen.

        On eri asia, jos henkilöllä pn suomessa esim omistusasunto tai pääomatuloja. Nämä ovat suomen verolakien alaisia, mutta se on eri asia.

        Jos joku ei vieläkään ymmärrä, niin voin tarkentaa.


    • finnish lex

      JEP taytyy tehda,,muutimme 87- kanadaan ja kysyin talonmiehelta pitaako muuttoilmoitus tehda? vastaus oli ei ,,kun muutatte ulkomaille..emmehan edes tienneet paikkaa kanadassa mihin muutamme..
      mutta asuttuamme 7 vuotta kanadassa tuli kiukkuinen kirje rakkaasta kotimaasta,--ette ole tehneet muuttoilmoitusta lahtiessanne ,, tehkaa se nyt-- rangaistuksen[???] uhalla..kaavakkeenkin lahettivat mukaan....no tietysti kilttina ent. suomalaisena sen tein ,etteivat vaan tulisi koppiautolla pidattamaan,,ja vaikka olisi tullut kuritushuonetta,tai karhukoppia pitkaksi aikaa..hui sentaan..

    • Oihjavoih

      eu sanoit: "Itse aloitukseen en vaivaudu edes kommentoimaan, sillä tuollaisissa tiedusteluissa / suunnitelmissa on yleensä aina jotakin ei päivänvalon kestävää."

      Siis "yleensä aina".

      Mietinpähän vain, että miksiköhän sitten tähän ketjuun vastasit?

      Mutta juu, sain tästä riittävästi vastauksia mietintöihini. Kiitos kaikille, jotka asiallisesti vastailivat!

    • eu +

      - göclcl -

      "Muuttoilmoitus on tehtävä aina, kun Suomen kansalainen muuttaa ulkomaille yli kolmeksi kuukaudeksi tai takaisin Suomeen. Myös muutettaessa ulkomailla osoitteesta toiseen uusi osoite on ilmoitettava Suomeen maistraattiin joko suoraan tai paikallisen Suomen edustuston kautta."

      - http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/maahan-_ja_maastamuutto/muuttaminen_ulkomaille/muuttoilmoitukset/index.html


      "EU-kansalaisilla on laajat liikkumis- ja oleskeluvapaudet unionin alueella. EU:n kansalaisena voi toisessa EU- tai ETA-maassa oleskella kolme kuukautta ilman rekisteröitymistä. Ulkoasiainministeriön Eurooppatiedotus ja Euroopan unionin komission Sinun Eurooppasi -sivusto jakavat käytännön tietoja siitä, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia toiseen EU-maahan muuttamiseen liittyy."

      "EU/ETA-maiden sekä Sveitsin välillä muuttavien sosiaaliturvaa sääntelee EU-lainsäädäntö. Tarkoitus on varmistaa, että EU:ssa liikkuvat henkilöt kuuluvat vain yhden maan sosiaaliturvan piiriin kerrallaan eivätkä menetä ansaitsemaansa sosiaaliturvaa maastamuuton vuoksi."

      - http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/maahan-_ja_maastamuutto/muuttaminen_ulkomaille/muuttaminen_muihin_eu_maihin/index.html

      Kun ja jos ulkosuomalainen joutuu uusimaan ajokorttinsa, niin hän ei saa sitä uusituksi Suomessa ja suomalaiseen ajokorttiin, vaan hänen tulee hankkia sellainen vakutuisesta asuinmastan.

      "Ajokorttiasiassa toimivaltainen viranomainen määräytyy ajokortin hakijan asuinpaikan mukaan. Asuinpaikka on määritelty ajokorttidirektiivissä ja kansallisesti ajokorttiasetuksen 2 §:n 3 momentissa. Henkilön asuinpaikka on siinä valtiossa, jossa henkilö asuu muuten kuin opiskelun vuoksi tavanomaisesti vähintään 185 päivää kalenterivuosittain perhesuhteidensa ja ammatillisten siteidensä vuoksi."

      "Jos perhesuhteet ja ammatilliset siteet ovat eri paikassa, perhesuhteet ratkaisevat. Jos henkilö asuu Espanjassa vähintään 185 päivää vuodessa, ajokorttiasiassa toimivalta on Espanjan ajokorttiviranomaisella, eikä Suomen poliisilla ole toimivaltaa myöntää henkilölle uutta ajokorttia kadonneen tilalle. Jos taas henkilö asuu Suomessa vähintään 185 päivää vuodessa, Suomen poliisi on toimivaltainen. Henkilön kansalaisuudella ei ole toimivallan määräytymisessä merkitystä."

      - http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_952_2010_p.shtml

      • lcmcöc

        Väärin meni. Voit linkitellä mitä halut, mutta siltikään en täällä Saksassa asuessani ole suomen lakien alainen. Etkö ymmärrä? Yritätkö itsepintaisesti heittää menemään erään perustavanöaatuisen piirteen ulkomaille muuton suhteen- että joutuisit elämään sekä suomen ja kumloisenkin asuinmaasi lakien mukaan?

        Laissa ei ole velvoitettu tekemään ilmoitusta, se pn kehoitus. Piste.


    • eu +

      - lcmcöc -

      Laittamieni linkkien teksti on määreisessä, ei ehdollisessa muodossa.

      Tokihan yksilö voi omasta päätöksestään sooloilla milivaltaisesti ja ajella vaikkapa ylinoputta.

      "Muuttoilmoitus _o n_ t e h t ä v ä_ a i n a _, kun Suomen kansalainen muuttaa ulkomaille yli kolmeksi kuukaudeksi tai takaisin Suomeen. ......."

      "Ulkoasiainministeriön Eurooppatiedotus ja Euroopan unionin komission Sinun Eurooppasi -sivusto jakavat käytännön tietoja siitä, millaisia _o i k e u k s i a _ ja _v e l v o l l i s u u k s i a_ toiseen EU-maahan muuttamiseen liittyy."

    • Naurattaa...

      Höpön höpön.
      Olet sen maan lakien ja säännösten alainen jossa asut ja sillä siisti. Ketään ei kiinnosta muissa maissa hitustakaan mitä jonkun pienen suomi nimisen valtion byrokraatit kirjoittelevat. Jos olet nykyisessä asuinmaassasi laillisesti ja täytät sikäläiset ehdot ja elät ihmisiksi ei muulla ole mitään väliä.

      Mitään muutoilmoituksia en ole suomeen koskaan tehnyt eikä tästä ole koskaan ollut yhtään mitään haittaa yhtään millään tavalla.

      Täytelkää niitä muuttoilmoituksianne jos haluatte mutta tosiasia on että mikään laki tai säännös ei siihen pakota.

      Jos olet tyypillinen suomalainen kotipoliisi ja tykkäät lakipykälien copy & pasteamisesta vaikka et tosielämästä mitään ymmärräkään niin ei voi sanoa muuta kuin että: "Voi itku!" Menehän nyt siitä pillittämästä jo. :P

    • eu +

      Olet ilmeisemminkin tuo sama ylempänä oleva persoonallisuushäiriöinen random-nikki.

      Vaikuttaa Sakasan maalla asuminen (mahdollisesti virtuaalisellainen) olevan joidenkin hermoille ja henkiselle hyvinvoinnille liian haastava asia.....ellei sitten ole kyse synnynnäisen kroonisesta ongelmallisuudesta.

      So long ja koetahan kestää itseäsi ;-)

    • Muu maa mansikka.

      Minäkään en muuten ole koskaan tehnyt mitään ilmoituksia suomen viranomaisille. Kuten ketjussa monee otteeseen on jo todettukin, moisilla ilmoituksilla ei valtaosalle muihin maihin muuttaneista ole mitään merkitystä suuntaan tai toiseen. Silläkään kuuuuko nykyinen asuinmaa eu:n vai ei, ei myöskään ole asian suhteen pienintäkään merkitystä.
      Verovelvollisuutta suomeen ei ole jos ei ole suomessa tuloja tai merkittävää omaisuutta.
      Sosiaaliturva on sen maan lakien mukainen jossa asuu. (Monessa maassa muuten huomattavasti parempi)
      Voihan sen ilmoituksen tehdä jos haluaa saada virallisen ilmoituksen äänioikeudesta vaaleissa kotiin postitettuna. Tosin sitä lipuketta ei tarvitse äänestettäessä. Passi on tuttujen mukaan riittänyt parissa viimeisimmissä vaaleissa.
      Jostain syystä monia tuntuu ärsyttävän jos joku uskaltaa katkaista napanuoran ja jättää moiset turhanpäiväiset ilmoitukset tekemättä ja vielä tunnustaa sen ääneen. Kiukutellaan ja siteerataan lakipykäliä ja poljetaan jalkaa kiukkuisena maahan että ethän sä nyt voi noin tehdä!
      Moni voi ja tekee.

      • fghfdhghjghkguf

        Suomeen syntynyt ei voi katkaista napanuoraa, jos tarvitsee joskus myöhemmin virkatodistuksen perintöä varten tai avioliittotodistuksen naimisiinmenoa varten. Ja moni plaa myöhemmin kotimaahan ja silloin on aika hankalaa, jos ei päivitä tietojaan. Edes kuolema ei poista suomalaista maistraatin listoilta, tietoihin vain merkitään, että kyseinen kansalainen on kuollut, ja viimeisin osoite.

        Inhoan suomalaista kyttäysmentaliteettia, joten teen, minkä voin, jotta huonot lait muutettaisiin. Ja jätän itse huomiotta kyttäyslakeja niin pitkälle kuin voin. Joskus on kuitenkin pakko mukautua joihinkin säädöksiin, valitettavasti.


    • 10 + 13

      "Jostain syystä monia tuntuu ärsyttävän jos joku uskaltaa katkaista napanuoran ja jättää moiset turhanpäiväiset ilmoitukset tekemättä ja vielä tunnustaa sen ääneen."

      Päinvastoin. Vaadittua ilmoitusta jättämätön nimenomaan ei katkaise napanuoraa Suomeen vaan jää roikkumaan Suomeen ja sen eri instansseihin kirjoille ja esiintyy virallisesti Suomessa asuvana. Se joka katkaisee napanuoran ei roiku Suomessa kirjoilla.

      Kaikken kaikkiaan henkisesti keskenkasvuisten ja uhmaikäisten mansikapoimija-pentujen lapsellisia jorinoita ja teiniuhoa: ja minähän en vaatimuksiin taivu vaan teen ihan oman pienen pääni mukaan....bla bla bla.

      Ps. Kun kerran erilaiset säännöt kiusaa ja käy pienen kypsymättömän egon päälle, niin ei muuta kuin Afrikkaan elämään ja tekemään bisnestä...siellä useinkin ollaan sitten myös luu luuta vastaan ja tie raivataan vahvimman ja aseidenkin lailla......tai vaikkapa Meksikoon tai Kolumbiaan.....Eiköhän uhoavilta penikoilta lähde turhat luulot nopeasti pois...

      • flglg

        Väärin meni. En ole uhma-asenteella liikkeellä.

        Vielä kerran, Suomen laissa ei ole pykälää, joka velvoittaa tekemään ulkomaille muutosta ilmoituksen Suomeen. Se on mahdotonta. Kun astuu rajan yli naapurimaahan Suomen laki lakkaa vaikuttamasta henkilöön. Olisi äärettömän absurdi tilanne, että ulkomailla oleskelevaa (asuvaa) henkilöä sitoisi kulloisenkin asuinmaansa lisäksi suomen laki.

        Aikaisempi linkissä ollut "määräys" muuttoilmoituksesta ei ole lakipykälä. Lakikirjasta ei löydy sellaista määräystä. Joten vaikka teksti vaikuttaa kirjoitusasussaan määräykseltä on se silti vain ja ainoastaan ohje.

        Jos joku väittää maistraatissa älähdetyn tekemättäjääneestä muuttoilmoituksesta joko a) henkilö valehtelee tai b) virkailija on tehnyt virkarikoksen. Ja jos joku väittää saaneensa ulkomaille uhkauksen sakoista tekemättäjääneestä muuttoilmoituksesta henkilö keksii jutun omasta päästä.

        Jokainen henkilö itse päättää tekeekö lähtömaahan ilmoituksen muuttaessaan toiseen maahan, mutta mikään lain velvoittama pakko se ei kuitenkaan ole.


    • Ulkomailla asustava

      Hei kotipoliisi,

      Unohdit edellisestä viestistäsi viitata yhteenkään lakipykälään.
      Onko kaikki hvyin?

      Afrikan terveisin,
      Ulkomailla asustava

    • l-h

      flglg---Vielä kerran, Suomen laissa ei ole pykälää, joka velvoittaa tekemään ulkomaille muutosta ilmoituksen Suomeen. Se on mahdotonta. Kun astuu rajan yli naapurimaahan Suomen laki lakkaa vaikuttamasta henkilöön. Olisi äärettömän absurdi tilanne, että ulkomailla oleskelevaa (asuvaa) henkilöä sitoisi kulloisenkin asuinmaansa lisäksi suomen laki.
      Aikaisempi linkissä ollut "määräys" muuttoilmoituksesta ei ole lakipykälä. Lakikirjasta ei löydy sellaista määräystä. Joten vaikka teksti vaikuttaa kirjoitusasussaan määräykseltä on se silti vain ja ainoastaan ohje.

      Jos joku väittää maistraatissa älähdetyn tekemättäjääneestä muuttoilmoituksesta joko a) henkilö valehtelee tai b) virkailija on tehnyt virkarikoksen. Ja jos joku väittää saaneensa ulkomaille uhkauksen sakoista tekemättäjääneestä muuttoilmoituksesta henkilö keksii jutun omasta päästä/////

      en varmasti keksinyt...miksi sellaisia keksisin? eli et tieda mista puhut..tai sitten virkailija suomessa teki virkarikoksen..tuollainen kirje uhkauksella varustettuna tuli minulle..
      ja kun sanot--. Kun astuu rajan yli naapurimaahan Suomen laki lakkaa vaikuttamasta henkilöön.//
      tuokaan ei pida ollenkaan paikkaansa...ainakaan jos sinulla on hiukankaan omaisuutta-- maata-asuntoa,,tms. suomessa joka vuosi tulee minullekkin veroilmoitus,jota ei tarvitse tayttaa..mutta tulee kuitenkin..
      ja parempi on jos et kuitenkaan polta siltoja takanasi.. koskaan et tieda,milloin tarviit kotimaasi apua jossakin muodossa..virasto-apua tms.

      • lcögö

        En ole puhunut mistään siltojen polttamisesta tai muustakaan epärehellisestä touhusta.
        Ensinnäkin mikään viranonainen ei lähettele ulkomailla asuville ihmisille mitään sakkouhkauksia. Kun muuttoilmoituksen tekemättäjättämisestä ei huomautella edes kotimaassa niin miksi ne tekisi sitä ulkomailla oleskeleville. Varsinkin kun hommaa ei ole kriminalisoitu..?? kerropa se..


    • jaska5

      Itse olen omalta kohdaltani ratkaissut tilanteen ilmoittamalla suomen väestörekisteriin aikanaan osoitteeksi "Ulkomaat".
      Mitään omaisuutta tai tuloja minulla ei suomessa ole joten verovelvollisuuttakaan suomeen ei siis ole.
      Yhden kerran passia suurlähetytössä uusiessa on virkailija napissut osoitteen "puutteellisuudesta" mutta passin saamista se ei estänyt. Toisella kertaa ei kyselty yhtään mitään.
      Nykyisessä passissa onkin eri maan kansalaisuus. Suomen passissakin olisi vielä pari vuotta voimassaoloaikaa mutta tuollapa se on pöytälaatikossa saanut majailla vaikka palloa onkin tullut kierreltyä.

      Terveisiä muillekin jotka ovat kotinsa suomen ulkopuolelle perustaneet.
      Voikaa hyvin.

      t, Jaska

    • kyllapa lahettaa

      icogo-- kerropa se.. -- kerroin jo miksi jankutat..sakoista ei puhuttu kirjeessa,,mutta RANGAISTUKSEN UHALLA luki siina ihan selvalla suomella..

      • lclclc

        Edelleen tulee pari kummallisuutta mieleen:

        Jos siis et ollut tehnyt siihen mennessä muuttoilmoitusta niin mistä ne älysi lähettää sen kirjeen oikeaan osoitteeseen maailman toiselle puolelle??

        Toinen juttu, niin oletetaan nyt, että ilmoituksen tekemättäjättäminen olisi laitonta. silloin rangaistus olisi todennäköisimmin sakkoja, ei esim vankeutta. Näin ollen kirjeessä olisi lukenut sakon uhalla, ei rangaistuksen.

        Niin kerta.


    • _tirlittan_

      AHA!

      "Jos siis et ollut tehnyt siihen mennessä muuttoilmoitusta niin mistä ne älysi lähettää sen kirjeen oikeaan osoitteeseen maailman toiselle puolelle??"

      Niin! Kerroppa se!

      Busted!

    • ei ole_

      Tahan viela sen verran lisaa etta nykyaan Verotoimisto EI SAA automaattisesti tietoa muutosta. Muuttoilmoituksen voit tehda netissa, mutta verotoimistolle pitaa lahettaa nykyaan kirjallinen kirje missa ilmoitat uuden osoitteesi.

      • kfkf

        Höpö höpö taas näitä juttuja. Kun tekee muuttoilmoituksen niin verottaja saa siitä tiedon ensimmäisenä. Ja mitään kirjallisia ilmoituksia ei todellakaan tarvi tehdä.

        Että vähän rajaa jo.


      • joopasenjoo

        Pitääkä siihen kirjalliseen kirjeeseen laittaa kuvallinen kuva mukaan että tietävät minkä näköinen ilmoittelija on kyseessä..?


    • Hörtsy Loposka

      Olen tehnyt muuttoilmoituksen aikoinaan osoitteeseen, jossa olin tilapäisesti muutaman viikon, ennen kuin sain asuntoni rempan valmiiksi. Täällä asuin maassani postilaitos ei vaivaudu etsimään uutta osoitetta vaikka olisikin mahdollista, joten Suomesta tulleet kirjeet ovat kaikki käännytetty takaisin, mikäli niissä on ollut lähettäjä selvillä.

      Itse olen toiminut täysin laillisesti, ilmoittanut ensin muuttoni nykyiseen asuinmaahani, antanut osoitteen, ja tehnyt samantien täällä muuttoilmoituksen saatuani asuntoni rempan valmiiksi, joten minua ei ainakaan voi syyttää veronkierrosta tms. kun en ole tehnyt mitään väärää, ja velat Suomessa ovat jo vuosia sitten vanhentuneet.

    • finn lex

      _tirlittan
      AHA!"Jos siis et ollut tehnyt siihen mennessä muuttoilmoitusta niin mistä ne älysi lähettää sen kirjeen oikeaan osoitteeseen maailman toiselle puolelle??"
      Niin! Kerroppa se!
      Busted!
      kerron jos vaan jaksat ymmartaa--voin vaikka rautalangasta vaantaa sinulle mallin..
      omistan omaisuutta suomessa,josta joudun joka vuosi maksamaan veroa..ja tuolla perusteella osoitteeni on tiedossa,,sitapaitsi asuin 21 vuotta samassa osotteessa kanadassa..etta ei ollut muutenkaan jaljitysvaikeuksia..
      eli sina olet BUSTED..

      • Höpö höpö

        Eli väität saaneesi uhkailuja suomen viranomaisilta muuttoilmoituksen tekemättä jättämisestä osoitteeseen jonka olet suomen väestörekisteriin tehnyt..?
        Niin paksua tuubaa ettei paremmalla väliä....


      • gogogog

        Eli uusi osoitteesi olikin mm verottajan tiedossa? Miksi ne sitten uhkaili sua rangaistuksen uhalla?

        Sanopa muuten miksi ne uhkaili sua rangaistuksella kun asiaa EI ole kriminalisoitu??


    • Maan hiljainen

      Suomen verottaja ja ulosottoviranomaiset ovat onneksemme hieman laiskoja... olen lähtenyt aikoinaan Suomesta ja vaihtanut muutaman ja samoin kuin joku aiempikin kirjoittelija, vaihtanut osoitetta saman tien nykyisessä asuinmaassani. Osoitteeni on ihan julkinen ja on niin perinteisessä puhelinluettelossa kuin netissäkin, mutta postia ei ole tullut. Hyvä viin, ja olen Luojalle kiitollinen.

    • asia loppuun kasitel

      kerron jos vaan jaksat ymmartaa-// siis ei mennyt jakeluun---se on nyt rautalangan paikka..vai haluatko muuten vaan seurustella???

      goggogg--Sanopa muuten miksi ne uhkaili sua rangaistuksella kun asiaa EI ole kriminalisoitu??

      mista halavatusta mina sen tiedan???vaan sen tiedan ,etta tuollainen kirje tuli,,ja vastasin siihen..sen jalkeen ovatten pitaneet turpansa kiinni..

      • pvovovov

        Niin mutta ei virkamiehet voi uhkailla ihmisiä olemattomilla asioilla. KOSKA muuttoilmoituksen tekemättäjättäminen EI OLE kriminalisoitu et ole voinut saada myöskään uhkausta.

        You know.


      • dfgsfhgjhdfjj
        pvovovov kirjoitti:

        Niin mutta ei virkamiehet voi uhkailla ihmisiä olemattomilla asioilla. KOSKA muuttoilmoituksen tekemättäjättäminen EI OLE kriminalisoitu et ole voinut saada myöskään uhkausta.

        You know.

        Siis maistraatti lähetti kirjeen osoitteeseen, jota heille ei ollut ilmoitettu? Kuinka se on mahdollista? Tai lähettivät valituskirjeen siitä huolimatta, että osoite oli ilmoitettu? Vai lähettivät kirjeen johonkin entiseen osoitteeseen, kun jostain saivat selville (mistä), että olit muuttanut osoitetta jättämättä? Jotain olet nyt jättänyt meillekin kertomatta. Ole täsmällisempi, niin et aiheuta riitaa. Tämä siis tuolle viimeisimmälle riitelijälle.


    • fgbfbsfb

      eipas-juupas--eipas -juupas..kumpi meista tietaa paremmin?

      • Lie Detector

        Valheella on tunnetusti lyhyet jäljet....


    • jo on aikoihin elett

      tuolla aiemmin---rangaistus olisi todennäköisimmin sakkoja, ei esim vankeutta. Näin ollen kirjeessä olisi lukenut sakon uhalla, ei rangaistuksen.--

      ai sakkoko ei sitten ole rangaistus????kiitoksenako sita teillapain pidetaan???

    • Yiihaa

      Onhan tuo nyt ihan tuubaa etta Suomen lait koskisi ulkomaille muuttaneita. Maassa maan tavalla. Itse lahdin Texasiin 5 vuotta sitten ilmoittamata kenellekkään mitaan, ei ole ulosotot tai veromatkyt vaivanneet, suomessa olen kaynyt kaksi kertaa ja kukaan ei ole mitaan kysellyt. Jos nyt valttamatta haluaa ongelmat ja suomalaisen demari byrokratian mukaansa niin ilman muuta kannattaa ilmoittaa missa on ja koska on menossa kaymaan suomesa niin osaa vouti varautua etukateen. Nama parhaat asiantuntijat taalla ei koskaan pysty lahtemaan Suomesta eika ne varmaan
      haluakkaan kun se on niin hyva maa, hirveat verot ja umpimielisia ihmisia. Se on taivas se.

      • varovasti texasissa

        tuuba--Onhan tuo nyt ihan tuubaa etta Suomen lait koskisi ulkomaille muuttaneita.//

        ei koskekkaan jos maa-omaisuutesi suomesta tulee mukanasi kynsiesi alla.. ja muukin tavara matkapakaasissasi.. mutta meita on joilla on omaisuutta suomessa,
        joko myohemmin myytavana,tai haluaa jattaa sinne..
        silloin kylla suomen lait koskee sinua verotuksen tai muussa muodossa,,jopa osoitteesi on tarkea ..///Nama parhaat asiantuntijat taalla ei koskaan pysty lahtemaan///

        vaan minapa pystyin 35 v sitten,,joten taidan olla veteraani siirtolaisuudessa sinun 5 vuoteesi verrattuna...
        ja viela se ,jos olet suomen kansalainen,,kylla vaan kansalaisuutesi mukaiset lait sinuakin koskettavat.. esim. jos mokaat jenkeissa.. kivasti saat vapaan kyydin takaisin armaaseen synnyinmaahasi,, saatat saada viela vartijan mukaasi seuraksesi ,,etta varmasti pysyt kotimaassasi,,kuten kavi tuttavalleni,, vartija saattoi kotimaahan saakka..kotimaa oli austraalia,,


      • Häh
        varovasti texasissa kirjoitti:

        tuuba--Onhan tuo nyt ihan tuubaa etta Suomen lait koskisi ulkomaille muuttaneita.//

        ei koskekkaan jos maa-omaisuutesi suomesta tulee mukanasi kynsiesi alla.. ja muukin tavara matkapakaasissasi.. mutta meita on joilla on omaisuutta suomessa,
        joko myohemmin myytavana,tai haluaa jattaa sinne..
        silloin kylla suomen lait koskee sinua verotuksen tai muussa muodossa,,jopa osoitteesi on tarkea ..///Nama parhaat asiantuntijat taalla ei koskaan pysty lahtemaan///

        vaan minapa pystyin 35 v sitten,,joten taidan olla veteraani siirtolaisuudessa sinun 5 vuoteesi verrattuna...
        ja viela se ,jos olet suomen kansalainen,,kylla vaan kansalaisuutesi mukaiset lait sinuakin koskettavat.. esim. jos mokaat jenkeissa.. kivasti saat vapaan kyydin takaisin armaaseen synnyinmaahasi,, saatat saada viela vartijan mukaasi seuraksesi ,,etta varmasti pysyt kotimaassasi,,kuten kavi tuttavalleni,, vartija saattoi kotimaahan saakka..kotimaa oli austraalia,,

        Jos olet Suomen kansalainen, niin Suomen lait kyllä koskevat sinua asuit sitten missä tahansa.

        Jos et kuuluisi Suomen sos.turvan piiriin, mutta et ole tehnyt muuttoilmoitusta ja nostat (mukana oleva perheesi nostaa) sos.etuuksia (elatustuki, lapsilisä jne.), joudut ne kyllä korvaamaan, kun tieto valkenee viranomaisille.

        Veroilmoitus on tehtävä Suomeen asui missä maassa tahansa, jos ei ole rajoitetusti verovelvollinen. Sitä statusta ei taas saa, ellei ilmoita verottajalle (ja maistraatille) asuvansa ulkomailla.

        Suomen lain mukaan muutosta on ilmoitettava tai voidaan tuomita maksamaan sakko:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930507

        Jos asuu ulkomailla, miksi haluaa olla edelleen Suomen väestörekisterijärjestelmässä Suomessa asuvana?


    • sdfasdg

      Muuttoilmoitus on tehtävä koska et voi esim. kuulua kahden EU-maan sosiaaliturvan piiriin. Jos käyttää esim. kahden maan sos.turvaa, on aikamoiset sanktiot tiedossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe