Tarviin apua

uskonnoton1

Mä en usko Jumalaan.. Mutta en ole myöskään Buddhalainen. Mä oon Kristitty siitä huolimatta. En usko Jumalaan , mutta mua kiinnostaa uskonnot silti. Saan aina 9-10 uskonnon kokeista. Oon yrittänyt puhua isälleni että se ahdistaa kun ei usko Jumalaan mutta silti uskonnot kiinnostaa. Osaatteko auttaa? Onko muita tapasiani?

9

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen minä

      Tottahan uskonnot saavat kiinnostaa vaikka et uskoisikaan Jumalaan. Opiskele ja tutki vain rauhassa eri näkökulmia henkisyyteen. Lähtökohtasi ovat mielestäni oikein suotuisat henkiselle kasvulle. Olet varmasti avoin ja tutkit mielelläsi eri vaihtoehtoja. Tämä on parhain alusta kaikelle laajemmalle ymmärtämiselle. Olet aivan oikealla tiellä. Älä huolehdi ja murehdi, sillä vaikka Jumala olisikin olemassa ei hän sinua pakota uskomaan itseensä yhtään sen aikaisemmin kuin itse olet siihen valmis. Kerää ensin tietoa ja ymmärrystä erilaisista näkökulmista ja kulje oma tiesi ilman painostusta olla jotain mitä ulkopuolelta sinua vaaditaan olemaan. Äläkä vaadi itseäsi olemaan jotain muuta mitä et ole. Se on turhaa ja vain hidastaa luonnollista henkistä kasvuasi. Olet varmasti vielä nuori ja elämällä on vielä paljon annettavaa sinulle. Ymmärryksesi ja tietoisuutesi kasvaa ajan ja kokemusten myötä. Uskon on tarkoitus kasvaa sisältä päin, ei ulkoa. Joten kasvata sisäistä maailmaasi rakkauden ja myötätunnon kautta. Löydä oma tiesi ja oma voimasi. Usko Jumalaan tulee kun sen aika on ja kun itse olet valmis. Ei ole tarvetta kiirehtiä sinne. Elämän voi elää rikkaana ilman uskoakin Jumalaan. Jos uskosi elämään on positiivinen, se on hyvä alku kaikelle. Löydä onni. Se on sama kuin Jumala. Löydä oma yhteytesi sisällesi. Kuuntele. Ole avoin. Muista kuka todella olet, ja samalla löydät Jumalan.
      Jos et ole vielä lukenut Keskusteluja Jumalan Kanssa-kirjaa (kirjoittaja Neale Donald Walsch), voin lämpimästi suositella sitä sinulle. Saat siitä varmasti uutta ajateltavaa ja pohdittavaa matkallesi :)

      Rakkaus ja onni on sinussa, tässä ja nyt. Muista se ja muistat jo paljon :) Ihanaa kasvun matkaa sinulle! Muista että olet rakastettu aina... enemmän kuin arvaatkaan!

    • Et-opelta

      Uskonto kulttuurisena ilmiönä toki herättää ihmetystä ja uteliaisuutta älyllisessä ihmisessä. Henkistä kasvua kuitenkin voi toteuttaa nimenomaan sekulaarin uskonnottoman filosofian ja kulttuurin avulla. Humanistinen, rationaalinen, tiedepohjainen maailmankatsomus antaa hyvän pohjan omalle elämänkatsomukselle ja eettiselle elämällä. Uskonnottomilla on uskonnottomia vastauksia niihin kysymyksiin, joihin uskonnoilla on uskonnollisia vastauksia. Uskonnonton katsomus on lähtökohtaisesti kehittyvä ja avoin, kun taas kirjauskontojen usko ja oppi on lähtökohtaisesti dogmaattista ja auktoriteettiuskoista ("pyhä kirja")... Mitä sosiaaliseen vuorovaikutukseen tulee, siihen on mahdollisuuksia mitä moninaisimmissa ei-uskonnollisissa yhteoisöissä, järjestöissä jne. Miettimisen lisäksi esimerkiksi vapaehtoistyö on yksi hyvä tapa tutustua elämään...

    • Uskonnot ovat hyvin kiinnostavia, ainakin minusta. Ei kannata ottaa liian suurta stressiä omasta uskostaan. Itse pidin itseäni kristittynä pitkälti yli parikymppiseksi asti, vaikka en kokenutkaan sitä minulle luontaiseksi uskonnoksi. Rippikoulusta alkaen olivat lähetyskäsky ja ihmisen korottaminen jumalan kuvaksi hiertäneet uskoani kuin kivi kengässä. Sitten totesin suomalaisen alkuperäisuskonnon olevan minulle oikea tie. :) Pointtina oli, että kuuntele itseäsi. Jos et usko jumalaan, mutta uskonnot silti kiinnostavat, niin hyvä niin: tutki uskontoja uskomatta niihin itse. :)

      • Free soul

        Pakanapina, viestisi voisi olla kirjoittamani - kellonaikaa myöten ;)

        Itse luulin myös yli parikymppiseksi, että kristinusko on minun uskontoni, koska minua kiinnosti Suomen kulttuurihistoria hyvin paljon. Myöhemmin tajusin, että suurin osa elämässäni olevista perinteistä, ajattelutavoista ja arvomaailmastani oli lähempänä suomenuskoa kuin kristinuskoa. Tämän tiedon ymmärtäminen auttoi minua ymmärtämään ja hyväksymään itseni paremmin ja elämään tasapainoisempaa elämää.

        Tsemppiä jatkoon, uskonnoton1, jahka vielä seuraat ketjua! Luota, että vastaus löytyy aikanaan, tulee se sitten minkä tahansa uskonnon tai uskonnottomuuden muodossa :)


    • - kristitty -

      Ota ihmeessä selvää ja tutustu kristinuskoon.

      Tässä on hyvä sivustu tutustumiseen:
      http://www.uskon.fi/

      Kristillinen Alfa-kurssi on myös hyvä tapa tutustua kristillisyyteen. Katso jos löytäisit omalta paikkakunnalta kurssia.
      https://www.facebook.com/alphafinland

      Raamatun lukeminen on myös hyvä tapa tutustua kristillisyyteen. Mutta aloita Uudesta testamentista. Se alkaa noin puolessavälissä Raamattua.

      Oman paikkakunnan eri seurakunnissa tai kristillisissä tilaisuuksissa voi myös käydä.

      Rohkeasti vain tutustumaan.

    • Mitä on kristinusko

      Mikä on kristinusko ja kuka on kristitty?

      Kristinusko on tällä hetkellä tilastojen mukaan maailman suurin uskonto. Uskonnon piiriin kuuluu noin 2,2 miljardia ihmistä eli kolmannes maapallon väestöstä. Länsimaiden ihmisten ajattelua hallitsee lähes myyttisesti kuva Euroopasta kristillisen maailman keskuksena, mutta kristinuskon painopiste on siirtynyt pois länsimaista ja pohjoiselta pallonpuoliskolta eteläiselle, erityisesti latinalaiseen Amerikkaan ja eteläiseen Afrikkaa ja osaan Aasiaa. Vielä 1900-luvun alussa 70 % kristityistä eli länsimaissa. Mutta nykyään enää 25 %. Kristinusko ei syntynyt länsimaissa, vaan Lähi-idässä, eikä sen painopiste enää ole länsimaissa.

      Yhdysvaltalaisen professorin Philip Jenkinsin mukaan elämme keskellä kristillistä vallankumousta. Etelään on kasvamassa uusi kristikunta. Jenkinsin mukaan läntisen katolisen ja protestanttisen sekä idän ortodoksisen kirkon rinnalle on syntynyt kolmas kirkko, joka levittäytyy kaikkialle maailmaan. Tämän kirkon hengellisen elämän voimanlähteitä ovat usko suoraan Pyhän Hengen johdatukseen ja suora luottamus Raamatun sanaan.

      Mitä kristillisyys on ja kuka on kristitty?

      Kristillisyydestä ja kristitystä on useita erilaisia käsityksiä. Suomen kielen perussanakirja määrittää kristinuskon seuraavasti, "Kristuksen toimintaan, sovituskuolemaan ja ylösnousemukseen perustuva uskonto". Kristitty määritetään "kristinuskoa tunnustava". Kristityksi mielletään yleensä johonkin kristilliseen kirkkoon kuuluvat ihmiset huolimatta siitä millainen heidän vakaumuksena on.

      Alunperin kristitty tarkoitti Jeesuksen Kristuksen seuraajaa eli opetuslasta. Jeesuksen seuraaja on henkilö, joka uskoon Jeesukseen Kristuksena ja Vapahtajana ja pyrkii noudattamaan Jeesuksen opetuksia ja elämän esimerkkiä.

      Raamatun Apostolien tekojen kirjassa kerrotaan asiasta seuraavasti (11:24 - 26): "Yhä enemmän oli niitä, jotka liittyivät Herran omien joukkoon. Barnabas lähti sitten Tarsokseen etsimään Saulia ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty."

      Tämä on alkuperäinen ja oikea määritelmä kristitystä, Jeesuksen opetuslapsi ja seuraaja. Edellä olevan kohdan mukaan kristty on "Herran oma" ja "opetuslapsi". Jokainen kristityksi itsensä nimittävä on velvollinen seuraamaan Mestarinsa opetuksia ja elämän esimerkkiä.

      Kristinuskon ydin on Jumalan armo ja anteeksiantamus Jeesuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen tähden. Pelastus on uskon kautta Jeesukseen armosta ilman tekoja. Kristitty uskoo pelastuvansa koska Jumala on antanut ja antaa hänen syntinsä, tekonsa ja tekemättä jättämisensä anteeksi.

      "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." (Joh. 3:16)

      "Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva." (Room. 10:9)

      Mutta kristitty pyrkii kuitenkin elämään Uuden testamentin opetusten mukaisesti. Tämän opetuksen yksi ydin on Jeesuksen opetus: "Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." (Matt. 22:37 - 39)

    • Jeesuksesta

      Jeesus luetaan kaikkialla historian merkittävimpiin hahmoihin. Hänen syntymästään lasketaan ajan kuluminen ja Jeesuksen elämän vaiheet rytmittävät vuosikalenteria. Tuhannet kirjailijat lainaavat Jeesuksen sanoja. Hänestä kirjoitettu tuhansia kirjoja ja tehty kymmeniä elokuvia. Sadat tutkijat ovat tutkineet hänen elämäänsä ja opetuksiaan.

      Mistä me voimme saada tietoa Jeesuksesta?

      Historian kirjoitukset

      Useissa Raamatun ulkopuolisissa ajanlaskun alun historian kirjoissa on maininta Jeesuksesta:

      Josefus
      Tacitus
      Thallus
      Lucias
      Suentonius
      Pliny nuorempi
      Mara Bar-Sarapion


      Tacitus: "Hälventääkseen huhut Nero leimasi syyllisiksi ja rankaisi mitä ankarimmin ihmisia, joista käytettiin nimeä kristityt ja jotka olivat tunnettuja häpeällisestä toiminnastaan. Kristityt ovat saaneet nimensä Kristukseksi kutsutun miehen mukaan. Hänet teloitettiin maaherra Pontius Pilatuksen käskystä Tiberiuksen keisarikautena. Mutta vaikka tämä hirvittävä kultti saatiin pysäytetyksi vähäksi aikaa, se alkoi taas levitä tämän paholaisen syntymäpaikan Juudean ulkopuolellekin, jopa läpi Rooman valtakunnan, jonne kaikki eri puolilta maailmaa tulevat pahat ja inhottavat ideat löytävät tiensä ja jossa ne saavat jalansijaa." (Tacituksen Annaalit XV.44.)

      Josefus:
      "Näihin aikoihin siellä eli Jeesus, hän oli viisas ihminen, jos häntä nyt edes voi ihmiseksi kutsua. Sillä hän teki ihmeellisia tekoja, ja hän opetti ihmisia, jotka halusivat ottaa vastaan totuuden. Hän sai puolelleen monia juutalaisia sekä myös monia kreikkalaisia. Hän oli Messias. Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan ristillä, koska jotkut johtomiehistämme olivat nostaneet häntä vastaan syytteen. Mutta ne, jotka olivat rakastaneet häntä alusta alkaen, eivät luovuttaneet, sillä hän ilmestyi heille elävänä kolmantena päivänä. Jumalan profeetat olivat kertoneet tästä ja tuhansista muista ihmeistä, joita hän teki. Eikä vielä tähän päiväänkään mennessä hänen mukaansa nimetty kristittyjen heimo ole hävinnyt. "(Juutalaisten historia XVII: II, 3 tai XVIII: 63-64.)

      Josefuksen kirjoituksissa on toinenkin Jeesusta koskevaa maininta. Hän kertoo Jaakobista, jonka sanotaan olevan "Jeesuksen, niin kutsutun Messiaan veli". Lisäksi hän kirjoittaa kerran Johannes Kastajasta.

      Jeesus on historiassa kerran elänyt henkilö, jolla on ollut suuri vaikutus historiaa. Tämä on selvää. Mutta onko Jeesus vielä enemmän kuin huomion arvoinen historiallinen persoona.

      Raamattu

      Raamattu kertoo Jeesuksesta. Kriittiset tutkija eivät halua hyväksyä Raamattua historiallisesti totena, koska se sisältään runsaasta ihmeitä.

      Historian kirjoituksista ajatellaan yleensä, että ne ovat sitä luotetummat

      Mitä lähempänä tapahtuma-ajankohtaa ne on kirjoitettu
      Mitä vanhemmat kirjoitukset meillä on tällä hetkellä käytettävissämme
      Mitä enemmän käsikirjoituksia meillä on tällä hetkellä käytettävissämme


      Näissä kriteereissä Raamattu on ylivoimainen verrattuna muihin sen ajan kirjoituksiin, joita yleensä pidetään historiallisesti luotettavina.

      Jeesuksen ylösnousemus sijoittuu ajalle 29 - 32 ajanlaskun alun jälkeen. UT:n kirjat on kirjoitettu n. 50 - 80 jKr. Joten tapahtumien ja kirjoitusajankohdan välinen aika ei ole kyllin pitkä historia muuttumiseksi myyttiseksi.

      Meillä on tällä hetkellä käytettävissä koko Raamattu, jonka kirjoittaminen sijoitetaan 325 jKr. Koko Uusi Testamentti 300 jKr. 200 ja 300 -luvulta on runsaasti UT:n kirjoituksia. Vanhin tällä hetkellä löydetty UT:n käsikirjoitus on vuodelta n. 120 jKr. Se sisältää muutaman jakeen Johanneksen evankeliumista.

      Tällä hetkellä tutkijoilla on käytettävissä noin 5000 kappaletta erilaisia Raamatun käsikirjoituksia, joista nykyisin käyttämämme Raamattu on käännetty.

      Jos vertaamme näitä lukuja muihin ajanlaskun alun historian kirjoihin Raamattu on omassa luokassaan.

      Raamatun tekstien luotettavuudesta voimme tehdä kaksi kysymystä:

      Ovatko tämän kirjan tekstit samat kuin alkuperäisten, tapahtumien silminnäkijöiden kirjoittamat? Tämän hetkisten käsikirjoitusten iän ja määrän perusteella voimme uskoa, että ovat.

      Vastaavatko ensimmäiset tekstien kertomukset todellisia tapahtumia? Tapahtumien ja kirjoitusajankohdan välisen ajan lyhyyden perusteella voimme uskoa, että vastaavat.

      Lue lisää
      http://www.uskon.fi/html/kuka.html

    • Herran tiellä!

      Aloittajalle!

      Kirkkoisä Augustinus sanoi:
      Ihminen on levoton... kunnes se löytää Levon Jumalassa!

      * Niinkuin lintu on luotu lentämään..
      * Niinkuin kukka tarvitsee vettä, aurinkoa ja ravintoa fotosynteesiin...
      * Niinkuin kalat ovat oikeassa olotilassa, vedessä...
      * Niinkuin vastasyntyneet kuuluvat symbioosissa oman emonsa yhteyteen..

      Niin - ihminen, Jumalan luoma, luotu - Jumalasta elämän ja hengen saanut,
      kaipaa tietämättäänkin Hänen yhteyteensä.

      Elämän yhteyteen, elävään elämään, Jumalan Rakkauden ja välittämisen suojaan.

      Ja niinkuin kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä alle, turvaan, huolenpidossa, niin Jumalakin tahtoisi turvata ihmisen elämää.

      Siunausta Sinulle, rukoilen valoa tiellesi!
      http://hopedoor-fin.vuodatus.net/

    • 14+19

      Elkäähän nyt uskovaiset vaahdotko, ei kukaan jaksa teijän kilometriviestejä lukea...

      Kauniit kirjoitukset kolahtavat kehen tahansa heikolla hetkellä, mutta meitä muita lähinnä ärsyttää rullata kilometriviestienne ohi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe