Tietokoneohjelmat laskee kaiken valmiiksi niin enpä itse ole joutunut laskemaan paperilla yhtään mitään kuin korkeintaan jakokulmassa. Teen siis mekaniikkasuunnittelijan töitä. Itseasiassa en edes osaisi enää ratkaista paperilla yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä!
Mihin matematiikkaa/laskentaa tarvitaan työssä?
21
298
Vastaukset
- Työn mukaan
Riippuu aivan työstä. Jos ratkoo suhteellisen yksinkertaisia standardiongelmia, niihin käyvät vakiotyökalut. Jos taas joutuu ratkomaan vaikeita, esimerkiksi tuotekehityksen ongelmia tarvitsee tehdä itse ensin työkalut. Riippuu aivan tapauksesta, miten alkeisosasista tällaiset työkalut pystyy koostamaan. Joskus pitää lähteä liikkeelle jopa differentiaaliyhtälöiden johtamisesta.
Yleensä pitäisi tietokoneratkaisuihinkin olla käytännön peukalotuntuma, eli jonkinlainen käsitys siitä, voiko ratkaisu olla oikea. Esimerkiksi viime aikojen halliromahdukset kertovat, ettei tulos ole aina pätevä, vaikka se tietokoneella onkin saatu.- ai niinkö muka
Mikä halliromahdus on johtunut siitä, että tietokoneella olisi laskettu jotain väärin ?
Eipä näytä löytyvän onnettomuustutkinnan raporteista sellaista ...
- Korkeamman asteen yh
Niinpä....siinäpä vasta miettimisen aihetta.
Vaan kun se että hallitsee matematikkan...auttaa myös jokapäiväisessä elämässä...kun osaa ajatella että siitä seuraa.... - Onhan se
pienessä määrässä noinkin, samassa suhteessa kuin maaimanmeno muutenkin. Monessa kapea-alaisessa työnkuvassa useimmat asiat voidaan paketoida, ja tarvittaessa kutsutaan vain "ohjelmaa", pistetään toivottavasti oikeat parametrit syötteeksi ja painetaan enteriä.
Nykyajan autokin on jo suljettu paketti; kun elektroniikkaan tulee vika ja meno hyytyy, ei osaa tehdä juuri kuin soitella ympäriinsä ja toivoa: "tehkää jotakin!" On sitten eri henkilöt korjaamolla kun etsii viat ja korjaa. Tarpeen tullen pitää olla jopa sähköopin kaavatkin hallussa. Miksi? No loogista päättelyä varten esimerkiksi; noissa asioissa ei useinkaan vika ole siinä mitä vikatesteri näyttää, vaan hyvinkin pitkän päättelyketjun päässä (vähän kuin nykyeinesten hevosenliha, heh... :)
Eli siis työn mukaan. Tosin esim.opetustoimi eri tasoilla työllistää tietenkin paljon. Korostuneempi esimerkki on esim.filosofia, opetus työllistää eniten, mutta muuten suht harvoille siitä varsinainen leipäpuu on. - 34589+67890=91379
Niinpä niin.
Eipä sitä liene tarvinnut Laukaan sortuneen ratsastusmaneesin suunnittelijakaan. - ötref
Peruskäsitteet täyttyy kuitenkin hallita. On aika vaikeaa käyttää esimerkiksi matriisiohjelmistoja, jos ei ymmärrä matriiseista mitään. Sama koskee muitakin matematiikkaan liittyviä ohjelmistoja.
Jos kehitetään uutuuksia, voidaan tarvita melkoista matematiikkaa. Esimerkiksi pelien mekaniikan ohjelmoijat tarvitsevat tietoja kappaleiden ja pintojen matemaattisesta käsittelystä ja dynamiikasta. Valmisohjelmistoilla ratkaistaan osa ongelmista, mutta jos haluaa uusia näyttäviä effektejä, niin ne pitää tehdä itse. - että silleen
Mitä nyt olen ollut konepajalla työnjohtajana niin oikeastaan ainoa mitä tarvii osata on pythagoraan lause ja sini ja cosinilauseet. Tottakai perus yhtälöt, mutta ne nyt osaa kaikki. Ei siitä matematiikan "syvällisemmästä" osaamisestakaan haittaa ikinä ole ollut.
Omassakin työssäni käytän trigonometriaa aika usein, Ja tosiaan:>>Ei siitä matematiikan "syvällisemmästä" osaamisestakaan haittaa ikinä ole ollut.
- 11+2
Katso nyt viereistä ketjua. Siinä esitetään Exeliä koskeva kysymys, mutta ei edes itse kysymystä osata formuloida ymmärrettävästi.
- en tajua
Liittyykö kysymys jotenkin sählymailoihin?
Tosi on, mutta vaikka olisikin unohtanut tietyt laskutoimitukset, on matemaattinen ajattelukyky, toivottavasti, tallella.
Tarkoitan esimerkiksi, noissa tietokone/laskin-ohjelmilla saatavia ratkaisuja, tallella on kyky arvioida onko vastaus jotenkin "mahdollisuuksien rajoissa" oleva.- jukkahousu
Sinulla on selkeästi se käsitys, että matematiikka on aitoa vain silloin kun sitä tehdään kynällä ja paperilla. Käytät matematiikkaa ihan joka päivä sekä töissä että sen ulkopuolella, mutta työkalut ovat nykypäivänä niin kehittyneitä ettet edes asiaa huomaa. Pidät esimerkiksi täysin itsestäänselvänä että kun kaupan kassa vetää tuotteet viivakoodinlukijan ohi, niin hinta ilmestyy näyttöön. Todellisuudessa siellä on paljon matematiikkaa taustalla, mutta et vain huomaa sitä.
Mekaniikkasuunnittelijana ymmärrät, että kaikki se mitä teet liittyy ainakin suurelta osin lineaariseen kimmoteoriaan ja osittaisdifferentiaaliyhtälöihin. Pääsääntöisesti osittaisdifferentiaaliyhtälöt eivät ratkea kynällä ja paperilla jonka vuoksi käytät niiden ratkaisuun numeerisia menetelmiä. Siellä kuitenkin on selkeä matematiikka taustalla kummittelemassa. Ajattele asiaa vaikka siltä kannalta että kun kappaleen vapausasteita on miljoona niin ratkaiset miljoonan tuntemattoman yhtälöryhmän. Jos yhtälöryhmän ratkaisu ei ole matematiikkaa niin mikä sitten? - jukkahousu
Tuo ihmettely on oikeastaan hirveän noloa. Et ymmärrä työstäsi mitään ja kehtaat vielä mainostaa tietämättömyyttäsi.
- Kehittämistä on
Milloin vasarat saadaan tuollaisiksi? Käyttäjän ei tarvitse edes tietää, miten päin työkalua pidetään kädessä, ja silti naula uppoaa.
- Juntti idiootta
Kehittämistä on kirjoitti:
Milloin vasarat saadaan tuollaisiksi? Käyttäjän ei tarvitse edes tietää, miten päin työkalua pidetään kädessä, ja silti naula uppoaa.
Ööh naulapyssyt? Tosin minne se naula uppoaa rippuu tietysti miten pidät kädessä. Ei kannata osoittaa omaan otsalohkoon.
- Varmistin haittaa
Juntti idiootta kirjoitti:
Ööh naulapyssyt? Tosin minne se naula uppoaa rippuu tietysti miten pidät kädessä. Ei kannata osoittaa omaan otsalohkoon.
Sinänsä hassua, että ne kolme tuttua, jotka ovat naulapyssyllä naulanneet itsensä kiinni rakenteilla olleeseen taloonsa, ovat kaikki olleet rakennusalan ammattilaisia.
Rakennusammattilaisen rento ote...
- matem. uhri
Ainakaan matematiikka ei kehitä loogista ajattelua. Loogisella ajattelullahan matematiikan opettajat puolustavat matematiikkaa.
Ei ainakaan 1976--1985 peruskoulussa. Taidan olla sen ****keleen joukko-oppi--kokeilun uhri.
Olen terapoinut itseäni peruskoulu-katastrofin jälijltä. Matematiikassa on sittenkin jotain järkeä, olisi kiva ollut tajuta asiat niin kuin ne olen nyt vanhemmiten tajunnut.
Huonoja matematiikan opettajia 1976--1985, onkohan mikään muuttunut?- Joo...
olihan se kaiketi peruskoulu-uudistajien idealistista haihattelua, vaikka sinänsä kivaa lie ollut piirrellä nuolia vihkoon: kuka haluaa minkäkin omenan ja katsoa kuvasta, tuliko injektio....
Akateemisesta tornista katsoen loogista ajattelua kaikki, mutta pitäisi olla vielä tuntuma siihen, millä oppiaineistolla tuota tavoitetta käytännön tasolla harjoittaisi niin, että se toimisi. Joukko-oppi oli huonoa matskua siihen, palattiin vaivihkaa (vanhempaa ikäpolvea lainaten ) "Elon laskuoppiin":
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elon_laskuoppi
Vanhassa vara parempi.
Vieläkin lienee opettajilla haastetta, ainakin siinä vaiheessa kun siirrytään kirjainlaskentoon, vastata kysymyksiin: "Mitä näillä kaavoilla on oikeesti merkitystä?" Oppilaat tulkitsevat jonkin asteiseksi kiemurteluksi sen kaltaiset vastaukset kuin "ne kohentaa teidän loogista ajatteluanne". Paremmin menee läpi esim: "Niitä kysytään sitten seuraavissa kokeissa." - 13+1=
Minä pitäisin kyllä matematiikkaa, matematiikan opetusta ja matematiikan oppimista täysin eri asioina. Yksi voi esimerkiksi opettaa matematiikkaa ilman että toinen sitä oppii tai toinen voi oppia matematiikkaa ilman että yksi sitä opettaa. Lisäksi matematiikka on taustalla oppi tai opetti (tai oli oppimatta tai oli opettamatta) sitä kuka tahansa.
On melko huonoa perustelua että koska et aikanasi oppinut matematiikkaa, se johtui matematiikan opetuksesta jonka perusteella matematiikka ei kehitä loogista ajattelua.
- F1-fani
En kyllä ymmärrä tuota joukko-opin haukkumista. On totta, että matematiikan opetuksen aloittaminen sillä on täysin tarpeetonta. Kuitenkin sen asema matematiikan kouluopetuksessa saisi olla paljon nykyistä merkittävämpi.
Olen itse kokenut, että joukko-oppi ja vastaava boolen algebra ovat varmaankin sitä kaikkein hyödyllisintä matematiikkaa yhteen- ja kertolaskun ohella.
Jos minkäänlaista laskentaa tekee tietokoneella, niin aika äkkiä tuntuu tulevan vastaan loogiset operaatiot, yhdisteet, leikkaukset ym. - Maallikko.
Kritiikki kai koskee sitä, kun turhan alhaiselle asteelle joukko-opin käsitteitä vietiin, sinne missä opetuksen pääpaino tulisi olla peruslaskutomituksissa ja ensimmäisissä sanallisesti ilmaistuissa ns.vanhan ajan tehtävissä.
Esim. vertailuihin "mikä on enempi kuin joku toinen, luku, määrä,.. " ei tarvita käsittääkseni vielä joukko-opin käsitteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172224Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852207Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101496- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911334Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.255920- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874