Opetuslupa- todistus?

Reetta

Kun hakee opetuslupaa niin siihen vaaditaan:
"selvitys vähintään kolmen vuoden ajokokemuksesta opetusajoneuvon luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla (esim. kahden henkilön allekirjoittama todistus)" Näin lukee poliisin sivuilla. Eli täytyykö siihen todistukseen kirjoittaa auton merkit millä on ajettu vai mitä?? Mitä itse kirjoititte?

12

1906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poliisilaitoksella

Näkevät opettajan ajokortista, milloin myönnetty ja sillä selvä.

• Tapio

Ei se ole sillä selvä. Kyllä todistus vaaditaan vähintään 3 vuoden ajosta. Jätin juuri tällä viikolla paperit poliisilaitokselle.

• ...

ajokortin myöntämispäivästa ei todellakaan selviä henkilön ajokokemuksen pituus. Tiedän tapauksia, jotka ovat joskus hamassa menneisyydessä ajaneet kortin, mutta eivät juurikaan autoa sen jälkeen. Ihmettyttää kyllä, että miksi se kortti on sitten pitänyt hankkia. Kun se ikäänkuin kuuluu asiaan??

• rattijehu

Ajokokemusaika on eri asia kuin ajokortin omistusaika.
      On nimittäin henkilöitä, joilla on kortti ollut vuosikymmeniä lakkarissa tai peräti piirongin perimmäisessä laatikossa, mutta ajokokemusta tosi vähän tai ei yhtään. Tällaiset tapaukset eivät tietenkään ole parhaita opettamaan toisille ajamista.

Tiettävästi ajokokemusta on todisteltu esim. rekisteriotteilla tai niiden kopioilla, joissa on opettaja merkitty ajoneuvon haltijaksi/omistajaksi, ja ko. papereista ilmenee vähintään kolmen vuoden hallinta/omistusaika.

Tai työtodistuksilla, joista ilmenee, että yksityisopen työtehtävä on vaatinut autoa, esim. edustaja, postin ynnä muun jakaja tms.

Tai sitten vapaamuotoisella kirjallisella todistuksella, jonka kaksi henkilöä todeksi varmentavat.
      Enemmän ratkaisevaa lienevät todistajien kuin ajettujen autojen nimet:)

• ei otetta

hmm mikäs ihme tuollainen rekisteriote on? tarkoitatko kenties rikosrekisteristä otettua otetta?

Autoissani / kärryssäni ei ole lainkaan rekisteriotetta

• pasi

todistella sen kummemmin. Opetusluvan käsittelijä näkee sen tietokoneeltaan. Näin ainakin mun tapauksessa.

• opetuslupalainen

Meillä todistukseen kirjoitettiin , että kuinka kauan ajokortti on opettajalla ollut ja että viimeisimmän kolmen vuoden ajan opettaja on ajanut lähes päivittäin, lähinnä työmatkoja. Allekirjoitukseksi käy kenen tahansa esim. työkaverin tai vaimon signeeraus.

• Tapio

Sitten käytännöt vaihtelevat. Helsingin poliisilaitokselta nimenomaan sanottiin, että jonkinlainen vapaamuotoinen todistus pitää olla.

• Kari

Sain juuri maanantaina opetusluvan tyttäreni opettamiseen. Ajokortti on ollut vuodesta -69, eikä ajokokemusta kysytty sen kummemmin. Ilmeisesti tiedot löytyvät poliisinkin tiedostoista.

• ...
        Kari kirjoitti:

Sain juuri maanantaina opetusluvan tyttäreni opettamiseen. Ajokortti on ollut vuodesta -69, eikä ajokokemusta kysytty sen kummemmin. Ilmeisesti tiedot löytyvät poliisinkin tiedostoista.

että kuinka aktiivisesti henkilö on ajanut..Paitsi jos on paljon rikkeitä, niin sitten on ollut ainakin jollain lailla aktiivinen...

• Ope

Ei sellaista edes kyselty. Kaavake minulla kyllä oli, mutta se näytti lähinnä ammattikuskin paperilta, joten annoin olla.

• Äiti

se suoritettava testi kerro jotain liikennetietämyksestä ja ajamisesta. Minulla paperiin laitettiin vaan ajokortin myöntämispäivä, ei mitään muita todistuksia tarvittu. Plus sitten tietenkin todistus suoritetusta kokeesta. Enkä kyllä olisi lupaa lähtenyt hakemaankaan, jos en olisi riittävän varma omasta ajamisestani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. 33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe