haaveilen

minä

Olisinkohan valmis hevoseen:
Kiikarissa:
-lämminverinen ravihevonen
-9v
-osaa ratsastaessa ravin ja käynnin
-loputtoman kiltti
-jaloissa vikaa (ei kestä kunnon treeniä)
-tamma
-SK n 150cm
-varsonut
-kysy lisää

Minä
-n 160cm
-tyttö
-n Hb tasoinen
-hyppään ratana 50cm
-vihaan kisoja
-ratsastanut 5vuotta
-osaan:
. -harjata
. -loimittaa
. -varustaa
. -jne
-kysy lisää

Mielipiteitä

21

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Mikä hevosen jaloissa on kun ei kestä treeniä? Eikö se osaa laukata? Entinen ravihevonen? Osaatko kouluttaa sitä vai aiotko mennä aina vain käyntiä ja ravia? Nuo ratkaisee aika paljon siinä kannattaako sitä edes ostaa, varsinkin jos jalat ei kestä.. Nuo muut asiat kuulostaa aika hyvältä.
      Nuo omat taitosi jotka ilmoitit oppii suunnilleen vuodessa.
      Jos saat sen täyshoitotalliin jossa on apua ja neuvoja saatavilla tai vanhempasi tietävät hevosista tarpeeksi niin miksi et voisi hevosta ottaa.
      Tiedätkö milloin hevonen tulisi kengittää? Tietysti sen voi kengittää 6:n viikon välein tarvi tai ei, mutta jos todellinen tarve onkin harvempi niin siinä säästää rahaa. Tunnistatko oireet jos se on sairas? Esim ähky?

• minä

Siis toisessa takajalassa on löysä nivel... Se alkaa kipeytyä jos sitä treenaa kisakuntoon siksi se myydään koska on ravitallilla niin... Mutta se jalka ei siis pientä käyttöä haittaa mutta ei kestä kovaa treeniä. Ravihevosena ei osaa laukkaa. Mutta sen voi koittaa opettaa, vissii. Mutta kyllä omistaja on sillä varmaan maastossa ajanut laukkaan. Eikä siitä vain ravia ja käyntiä olisi edes silti mitään vikaa.

• minä

Niin ja

Siis kyllä sen huomaan jos kengät huonosti/tippuneet. Entinen omistaja kävisi varmaan kengittää sil on siihen koulutus ymm...
        Ja eiks hevone oo ähkys sellane et se piehtaroi ja makoilee vaa.

• Hei, "minä"! Taidat olla sama joka tuolla lämppäriosastolla kyseli samaa asiaa. Esitin siellä näkemykseni ettei ostamiselle olisi mitään estettä, mutta et kertonut, että hevosen jaloissa on vikaa, mikä saattaa muuttaa tilanteen.

Kuten Kasiro kysyikin, mitä vikaa sen jaloissa on? Se olisi tärkeää tietää, koska on vikoja joista ei tule koskaan olemaan haittaa kevyellä käytöllä mistä puhuit, mutta sitten on niitä vikoja, jotka saattavat pahentua lyhyessä ajassa niin että hevonen on pakko lopettaa ennen aikojaan. Joten harkitse nyt hyvin tarkkaan kannattaako tätä tammaa ostaa. Varmasti löytäisit terveitäkin hevosia edulliseen hintaan kun kerran sen ei tarvitse paljonkaan osata.

Yleisellä tasolla "viallista" hevosta ei kannata ostaa, itse kieltäytyisin suoralta kädeltä, mutta jos silti asiaa harkitsee, ei kauppoja kannata tehdä ennen kuin eläinlääkäri on tutkinut hevosen ja kertonut mielipiteensä.

• minä

Joo siis ajattelin kysyä täälläkin jos sais laajemman näkemyksen kun täällä taitaa useammat vastailla. Siis joo siinä on se löysä nivel. Sitä on koitettu "parantaa" kaiken mailman jutuilla 2kertaa mutta aina kun on treenattu lisää niin on kipeytynyt mutta on aina myös parantunut. Ja hevonen kumminkin kestää ihan tällee mut ravurithan aika kovaan kuntoon koitetaan mitä tässä nyt oon sivussa kattellu. Omakäyttöni olisi siis huomattavasti pienempää jotain kevyttä kentällä ja välillä maastossa.

• Kasiro

Ratsastuksessa rasitus kohdistuu erilailla kuin ravissa mutta ei ratsastuskaan lekottelua ole. Toisin kuin ravissa hevosen selkään kohdistuu ratsastajan paino joten rasitus on suoraan jalkojen päällä. Ravissa ajaja istuu kärryn akselin takapuolella joten ajajan paino nostaa hevosta. Tulee vipuvaikutus. Toisaalta ratsain ei mennä niin lujaa .
      Kengitysaika on käsillä kun kaviot ovat kasvaneet liian pitkiksi tai viimeistään kun naulat alkaa törröttää. Tunnistatko sen? Sitä ei heti huomaa ellei ole kokemusta.
      Ähkyn oireet näkyy jo ennen piehtaroimista ja ne täytyy osata tunnistaa. Jos se pääsee piehtaromaan niin sen seurauksena voi tulla suolisolmu joka tappaa hevosen. Ähkyhevosta ei saa päästää piehtaroimaan. Ilmeisesti et tiedä hevosen yleisimmästä " taudista " mitään.
      Toiseksi laukan tietysti pystyy opettamaan mutta onko sinulla joku joka osaa sen tehdä? Hevosta ei ajeta laukkaan vaan sen saa nostettua siihen kun osaa. Siihen tarvitaan osaava ratsastaja. Ja jos sen löysä nivel ei kestä treeniä niin ei se välttämättä kestä laukkaakaan.
      Täytyy myöntää että epäilen sitä että kannattaako sinun tätä hevosta ottaa. Asia on vähän kiikun kaakun.

• minä

Tiedän kyllä että ei sais piehtaroida. Kysyn varmaan siitä jalasta sitten ensi kerralla kun menen sinne.

• Löysä nivel ei kyllä ole oikein hyvä homma. Vaikka se kestääkin kevyen liikutuksen nyt, se voi iän myötä pahentua. Löysä nivel aiheuttaa helposti nivelrikkoa eli kulumia niveliin, mikä alkaa jossain vaiheessa aiheuttaa jatkuvia kipuja hevoselle. Ei välttämättä, mutta täysin mahdollisesti.

Itselleni en sitä ottaisi, ja sanon uudestaan, että sinun kannattaisi hankkia mieluummin terve hevonen. Mutta itsellesihän sinä olet hevosta hankkimassa, joten...

Mitä ähkyyn tulee, niin jos hevonen vain makoilee, ähky on yleensä jo niin paha ettei sille ole enää mitään tehtävissä. Oireet täytyy tunnistaa jo paljon ennen sitä.

Niissä tapauksessa joita itse olen hoitanut, hevoset ovat olleet jollakin tapaa poissaoleva ja niiden korvat ovat olleet taaksepäin kuin ne olisivat kuunnelleet omaa vatsaansa. Ne ovat myös nostelleet takajalkojaan korkealle mahansa alle, ikään kuin potkineet mahaansa. Joskus ne ovat hengittäneet normaalia raskaammin ja/tai hikoilleet jos kivut ovat olleet kovia. Yksi ähkyn oire on se, että jos painaa korvansa hevosen kylkeen tai mahaan, sieltä ei kuulu mitään tai äänet ovat hyvin heikot. Normaalisti hevosen vatsasta kuuluu porinoita ja pulputuksia ja kaikenlaisia muita ääniä, mikä on merkki suoliston toiminnasta. Jos hevosella on ähky, sieltä ei kuulu mitään. Joten jos epäilee ähkyä, kannattaa kuunnella sen mahaa.

Usein ähkyhevonen pyrkii piehtaroimaan, ja sen estämiseksi niitä yleensä talutellaan hiljakseen. Jos hevonen pääsee piehtaroimaan, sille tulee hyvin helposti suolisolmu ja siinä vaiheessa peli on pelattu.

Tosin nykyään jotkut sanovat, ettei piehtaroinnista olisi haittaa, mutta minä en kyllä ottaisi riskiä.

• minä

Ok. Kiitos nyt ainakin tiedän tän ähkyn paremmin. Kyselen siitä jalasta sit ku meen sinne (omistaja on tätini)

• Hyvä juttu. Mutta ennen kuin teet sitovia kauppoja (jos teet), kannattaa tosiaan kysyä vielä eläinlääkärinkin mielipide, siitäkin huolimatta, että nykyinen omistaja on tätisi. Hänkään ei nimittäin välttämättä tiedä kaikkea mitä siellä nivelessä on.

• minä

Nii... Ottaisin silti varmaa eka yllääpitoo se

• Ylläpito onkin järkevää ennen oman ostamista. Mutta kun sitä omaa alkaa etsiä, kannattaa etsiä terve hevonen.

• minä

Niin mutta toi ravuri taitaa olla ainoa jonka vanhampani suostuisivat ottamaan :(

• Miksi?

Jos vanhempasi ovat missään määrin järkeviä, he suostuvat ostamaan terveen hevosen. Parilla tonnilla saa jo terveitä hevosia jotka kantavat ratsastajan selässään ja ovat hyviä käsitellä. Se tuhat euroa minkä he säästäisivät sairaan hevosen ostamisessa, uppoaa varsin vaivattomasti eläinlääkärin laskuihin, jotka tulevat sitä todennäköisemmiksi mitä enemmän hevoselle tulee ikää.

Jalkavikainen hevonen tulee helposti paljon kalliimmaksi kuin terve hevonen, eikä välttämättä ole edes kovin pitkäikäinen. Se koipi saattaa kestää vuosikausia, mutta yhtä hyvin se voi paukahtaa koska tahansa.

Älä ota viallista hevosta vai siksi että et parempaa saa. Usko pois, hyvää kannattaa aina odottaa. Ei se kivaa ole, sen tiedän hyvin, mutta se kannattaa silti.

Kysäisepä vanhemmiltasi, ostaisivatko he tietoisesti auton joka voi jättää heidät matkan varrelle koska tahansa sellaisen vian takia jota ei voi korjata. Tämän hevosen kanssa on kyse täsmälleen samasta asiasta.

• minä

idea onkn siina kun minä haluan hevosen ja äti on niin ''eläinrakas'' että sälii hevosia jotka menossa teuraaksi, kuten tämä.

• Anna mun kaikki kestää..! Jos hevonen on yhdeksänvuotiaana teurastuomiolla, siihen on varmasti hyvä syy. Tässä tapauksessa se jalka, joka näköjään on huonommassa kunnossa kuin luulinkaan, koska kerran omistaja on sen päättänyt jo lopettaa. Älä suostu tämän hevosen ostamiseen!

Myötätunto eläimiin on sinänsä hieno piirre, mutta sääli on väärä syy ostaa vammautunut hevonen jota ei voi parantaa. Jos haluat terveen hevosen, odota, että tämä on mennyt, ja ala sitten uudestaan vaatia hevosta. Silloin sinulla on paremmat mahdollisuudet saada kunnollinen heppa allesi.

Kuulostaa julmalta, tiedän, mutta nämä ovat niitä asioita, joissa se oma sydän on pakko kovettaa ja ajatella asiaa järjellä.

Toki jos itsekin haluat juuri tämän hevosen, niin mikäs siinä, mutta se ei välttämättä ole todellakaan kovin pitkäikäinen. Mutta jos haluat terveen, sinun on pakko kieltäytyä tästä ja antaa sen mennä, ja yrittää sitten uudestaan puhua hevosen hankinnasta. Paitsi jos vanhempasi suostuisivat ostamaan kaksi... Yhden käyttöhevoseksi ja tämän tamman lemmikiksi. Mutta kulut olisivat kaksinkertaiset.

• minä

ei siinä jalassa kummempaa vikaa ole syy teurastuomioon on yksinkertainen: omistaja ei halua hevosta takaisin raviradoille enää sen jalan takia ja usein ex ravurit joutuvat kiertoon, kun taas hänellä ei ole tilaa (2tiinettä tammaa). eli sen jalan takia hevonen ei teuraaksi ole menossa

• Ahaa! Ymmärrän.

Se kuulostaa jo paremmalta, mutta en siltikään suosittele jalkavaivaisen hevosen ostamista. Syyt olen jo kertonut.

En oikein osaa enää muuta sanoa, kuin sen mitä olen jo sanonutkin, eli että harkitse asiaa hyvin tarkkaan. Itsellesihän sinä olet hevosta hankkimassa, joten jos arvelet että tamma kestää käytössäsi, en näe ostamiselle mitään esteitä.

Mihin hevoseen lopulta päädytkin, toivotan teille onnellista taivalta! :)

• minä

:)
        Enhän mä enempää paina kun varsakaan. Mutta kysyn siltä omistajalta kun meen sinne...

• minä
        minä kirjoitti:

:)
        Enhän mä enempää paina kun varsakaan. Mutta kysyn siltä omistajalta kun meen sinne...

Vastauksia otetaan edelleen vastaan:D olisi kiva saada useammalta ihmiseltä tietoa:) vaikka lampinajadi kertoikin jo hyvin:D

• minä
        minä kirjoitti:

Vastauksia otetaan edelleen vastaan:D olisi kiva saada useammalta ihmiseltä tietoa:) vaikka lampinajadi kertoikin jo hyvin:D

PS. Minulla on jo tyyppi tiedossa joka voisi viedä sitä eteenpäin:D. Pohkeenväistö laukan nosto ymm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      41
      8417
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      89
      3883
    3. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      82
      3315
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      342
      3131
    5. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      46
      2463
    6. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      56
      2311
    7. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      26
      1710
    8. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      36
      1586
    9. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1564
    10. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      56
      1515
    Aihe