Mitä vaatii liikenneopettajan pätevyys?

miten hankitaan

Olen jatellut hankkia itselle liikeneopettajan pätevyyden, jotta voi optettaa opetusluvalla myös kakkos ja kolmosvaiheet. On nimittäin sen verran kallista tuo autokoulun käyminen että isommassa perheessä tässä pääsee jo ansioille.

44

6905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaako

      Helppoa kuin heinän teko:

      Liikenneopettajan erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus on päätoimista toisen asteen koulutusta.
      Opintojen kesto vaihtelee henkilökohtaisesti aiemman osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mukaan ja on keskimäärin 2 vuotta.
      Hakija on täyttänyt vähintään 21 vuotta ja täyttää koulutuksen aikana 23 vuotta
      Hakijalla on pohjakoulutuksena vähintään toisen asteen ammatillinen tutkinto tai lukio
      Hakijalla on vähintään AB- tai BC-luokan ajokortti, joka on ollut voimassa vähintään 3 vuotta
      Hakija täyttää ryhmän 2 ajokortin (raskasliikenne) terveysvaatimukset
      Hakijan oma ajotaito on riittävällä tasolla
      Hakija on henkilökohtaisten ominaisuuksiensa perusteella sopiva liikenneopettajaksi.

      • Joopa joo

        ei niitä myönnetä mustamäen torilla. Ja vois sunkin ajatus maailma vähän muuttua, kun kävisit opiskelemassa. Lisäksi kuuluu pakolliset työharjoittelut ilman palkkaa. Oikeus vasta mopo- ja ha. opettajaksi.


      • Pliiiiss

        ELY-keskukset ja rahoitusvaikeuksissa olevat autokoulutketjut takaavat paikkoja DD

        Ei tarvi olla ku ehkä ajokortti, Siis b.


      • Skopekoutsi
        Pliiiiss kirjoitti:

        ELY-keskukset ja rahoitusvaikeuksissa olevat autokoulutketjut takaavat paikkoja DD

        Ei tarvi olla ku ehkä ajokortti, Siis b.

        Mullei ole ku mopokortti, mutta eiks nykysin silläkin voi jo saada opiskelupaikan ? T


    • Adios stupido

      Viestiketjun aloittajan kirjoitus osoittaa hyvin kuinka kuutamolla ihmiset asioista ovat. Nykyäänhän Liikenneopettajakoulutukseen pääsee jo melko helposti verrattuna aiempaan, mutta opiskelu, tutkinnot ja harjoittelut vie aikaa parisen vuotta. Liikenneopettajaluvan haltajahan voi opettaa luvan edellyttämiä ajokorttiluokkia autokoulussa tai sitten opetusluvalla yhtä oppilasta kerrallaan, niinkuin muutkin opetuslupalaiset. Siinäpäs se sitten onkin...
      3 vuoden päätoimisen liikenneopettajana toimimisen jälkeen voi hakeutua autokouluyrittäkurssille (hinta 2000-3000) kestää noin 6 viikkoa, ottaen huomioon lähi- ja etäopetus. Sitten suoritetaan autokouluyrittäjätutkinto. Hyväksytyn tutkinnon jälkeen voi hakea autokoululupaa lääninhallitukselta. Luvat myönnetään 5 vuodeksi. Ennen opetuksen aloittamista on vielä hyväksyttävä opetuksessa käytettävät tilat. Eli on oltava oikeanlainen luokkahuone ja välineet = oppimisympäristö.
      Nyt voisit siis teoriassa opettaa myös kakkos- ja kolmosvaiheet omille ja miksei muidenkin lapisille.
      Paitsi, että tässä vaiheessa olet varmaankin jo autokouluyrittäjä. Silloin olet kyllä verottajan kanssa ongelmissa jos lapsesi käy kakkos- ja kolmosvaiheet maksutta yhtiössäsi. Yleensähän autokouluyrittäjät laittavat omatkin lapsensa lähimpään autokouluun kenen kanssa puhelväleissä ovat tai sitten hakevat samalla tavalla kotiopetuslupaa omille lapsilleen. Verottaja ei hyväksy muuten omien lapsien käyntiä oman yhtiön koulussa.
      Että näin, onnea matkaan viestiketjun aloittajalle :)
      Ja vielä: Tuon vaivannäön jälkeen voit perustaa oman autokoulun ja todellakin alkaa rikastumaan!

      • kannattaako silti

        "Siinäpäs se sitten onkin..."
        "Nyt voisit siis teoriassa opettaa myös kakkos- ja kolmosvaiheet omille ja miksei muidenkin lapisille."
        Sen voi opettaa jo silloin, kun on liikenneopettajalupa. Ei tarvitse olla opettajana missään autokoulussa.


      • ei tarvi yritystä

        "Liikenneopettajaluvan haltajahan voi opettaa luvan edellyttämiä ajokorttiluokkia autokoulussa tai sitten opetusluvalla yhtä oppilasta kerrallaan, niinkuin muutkin opetuslupalaiset. Siinäpäs se sitten onkin..."

        Kannattaisiko vähän päivittää tietojaan jos yrittää esiintyä pätevänä?

        Nykyään opetusluvallakin saa opettaa kahta kerrallaan.

        Lain mukaan toisen ja kolmannen vaiheen saa opettaa jos on liikenneopettajan pätevyys, mittään autokolulupaa ei tarvita.

        Itse voisin alkaa pitämään autokoulua ihan sosiaalisena toimintana, harrastuksena, riitäisi että saisin kuluni pois. Valikoisin asiakkaani sosiaalisin perustein, kuten yh-vanhempien opiskelivia lapsia yms.


      • merkonomi 1
        ei tarvi yritystä kirjoitti:

        "Liikenneopettajaluvan haltajahan voi opettaa luvan edellyttämiä ajokorttiluokkia autokoulussa tai sitten opetusluvalla yhtä oppilasta kerrallaan, niinkuin muutkin opetuslupalaiset. Siinäpäs se sitten onkin..."

        Kannattaisiko vähän päivittää tietojaan jos yrittää esiintyä pätevänä?

        Nykyään opetusluvallakin saa opettaa kahta kerrallaan.

        Lain mukaan toisen ja kolmannen vaiheen saa opettaa jos on liikenneopettajan pätevyys, mittään autokolulupaa ei tarvita.

        Itse voisin alkaa pitämään autokoulua ihan sosiaalisena toimintana, harrastuksena, riitäisi että saisin kuluni pois. Valikoisin asiakkaani sosiaalisin perustein, kuten yh-vanhempien opiskelivia lapsia yms.

        Älä edes yritä,Verottaja kimpussa heti.Harmaa taloutta ei siedetä Suomessa.


      • Adios stupido
        ei tarvi yritystä kirjoitti:

        "Liikenneopettajaluvan haltajahan voi opettaa luvan edellyttämiä ajokorttiluokkia autokoulussa tai sitten opetusluvalla yhtä oppilasta kerrallaan, niinkuin muutkin opetuslupalaiset. Siinäpäs se sitten onkin..."

        Kannattaisiko vähän päivittää tietojaan jos yrittää esiintyä pätevänä?

        Nykyään opetusluvallakin saa opettaa kahta kerrallaan.

        Lain mukaan toisen ja kolmannen vaiheen saa opettaa jos on liikenneopettajan pätevyys, mittään autokolulupaa ei tarvita.

        Itse voisin alkaa pitämään autokoulua ihan sosiaalisena toimintana, harrastuksena, riitäisi että saisin kuluni pois. Valikoisin asiakkaani sosiaalisin perustein, kuten yh-vanhempien opiskelivia lapsia yms.

        43 §

        B-luokan opetusluvan myöntämistä koskevat poikkeukset

        B-luokan opetuslupaan voidaan merkitä luvanhaltijoiksi kaksi henkilöä ja kaksi opetettavaa, jos opettaja tai opettajat ovat opetettavan tai opetettavien vanhempia, isovanhempia tai muita huoltajia taikka lapsia, lapsenlapsia tai sisaruksia. Jos opetuksessa käytetään useampaa ajoneuvoa, ne on merkittävä opetuslupaan. Jos opetuslupa myönnetään kahdelle henkilölle, toinen heistä on nimettävä vastuulliseksi opettajaksi, joka antaa opetustodistuksen.

        -------->
        Tuossa lainaus suoraan ajokorttilakia. Eli noilla rajoituksilla voi opettaa kahta oppilasta kyllä kerrallaan, muuten ei. Sori en ihan tarkkaan muista vielä ulkoa näitä uusia pykäliä, mutta vähitellen... Toivotan sinulle onnea ja menestystä valitsellemasi tielle. Onneksi yhteiskunta maksaa koulutuksen, niin voit alkaa harrastamaan harmaata taloutta.


      • Asiaa opiskellut
        Adios stupido kirjoitti:

        43 §

        B-luokan opetusluvan myöntämistä koskevat poikkeukset

        B-luokan opetuslupaan voidaan merkitä luvanhaltijoiksi kaksi henkilöä ja kaksi opetettavaa, jos opettaja tai opettajat ovat opetettavan tai opetettavien vanhempia, isovanhempia tai muita huoltajia taikka lapsia, lapsenlapsia tai sisaruksia. Jos opetuksessa käytetään useampaa ajoneuvoa, ne on merkittävä opetuslupaan. Jos opetuslupa myönnetään kahdelle henkilölle, toinen heistä on nimettävä vastuulliseksi opettajaksi, joka antaa opetustodistuksen.

        -------->
        Tuossa lainaus suoraan ajokorttilakia. Eli noilla rajoituksilla voi opettaa kahta oppilasta kyllä kerrallaan, muuten ei. Sori en ihan tarkkaan muista vielä ulkoa näitä uusia pykäliä, mutta vähitellen... Toivotan sinulle onnea ja menestystä valitsellemasi tielle. Onneksi yhteiskunta maksaa koulutuksen, niin voit alkaa harrastamaan harmaata taloutta.

        Yhteiskunta maksaa koulutuksesta osan, mutta jokaisesta EAT:n osiosta maksaa opiskelija nykisin noin 660 Euroa - puhdasta rahaa - eli, jotta saat hakea sitä liikenneopttajalupaa, varaudu noin 2600 Euron kurssimaksuihin - parin vuoden päätoimisten opintojen lisäksi. Eipä taida kannattaa edes yrittää... ellei halua tehdä tuota liikenneopettajan hommaa palkkatyönä.

        Se, että tämän vuoden (2014) alusta alkaen on saanut opettaa sekä lähes kaikkia sukulaisia - ja vielä kolmea "ulkopuolista" kolmen vuoden ajanjaksolla - lisää varmasti harmaata taloutta, - mutta: ainakin toistaiseksi sekä harjoitteluvaiheen että syventävän vaiheen opinnot on käytävä autokoulussa (ellei opetuslupaopettajalla ole sitä liikenneopettajalupaa) - ja sitten se hinta: hammaslääkärissäkäynti maksaa paljon, paljon enemmän, eikä siellä ole sellaista "liikkuvaa kalustoa" - yksi tuoli, pari poraa ja muutamia käsityövälineitä. Lisäksi asiakas osallistuu siihen operaatioon "vähemmän nauttien" mutta kukaa ei itke, että 300Euron tuntiveloitus siitä on liikaa.
        Jos laskette todelliset kulut, mitä autokoulussa on, - on ihme, että sitä pystyy tekemään kannattavasti, jos peruskurssin hinta on alle 1500, - kun huomioi, että auto kuluttaa polttoainetta, vakuutukset, opettajan palkkakulut, muut vuokrat ja henkilöstökulut, ALV (=24%) ym. ym. on maksettava - Tuntiveloitushan on yleensä ajotunnista tuollaista 70€uron luokkaa... Ei kannata kadehtia - moni muurari, jopa kunnan virkamies - tienaa enemmän, kuin liikenneopettaja - tai autokouluyrittäjä.


      • Stupidolle

        Ja lääninhallitukselta luvan hakeminen voi kestää. Näitä kun ei ole ollut enää lähes kymmeneen vuoteen.


      • omat lait
        Adios stupido kirjoitti:

        43 §

        B-luokan opetusluvan myöntämistä koskevat poikkeukset

        B-luokan opetuslupaan voidaan merkitä luvanhaltijoiksi kaksi henkilöä ja kaksi opetettavaa, jos opettaja tai opettajat ovat opetettavan tai opetettavien vanhempia, isovanhempia tai muita huoltajia taikka lapsia, lapsenlapsia tai sisaruksia. Jos opetuksessa käytetään useampaa ajoneuvoa, ne on merkittävä opetuslupaan. Jos opetuslupa myönnetään kahdelle henkilölle, toinen heistä on nimettävä vastuulliseksi opettajaksi, joka antaa opetustodistuksen.

        -------->
        Tuossa lainaus suoraan ajokorttilakia. Eli noilla rajoituksilla voi opettaa kahta oppilasta kyllä kerrallaan, muuten ei. Sori en ihan tarkkaan muista vielä ulkoa näitä uusia pykäliä, mutta vähitellen... Toivotan sinulle onnea ja menestystä valitsellemasi tielle. Onneksi yhteiskunta maksaa koulutuksen, niin voit alkaa harrastamaan harmaata taloutta.

        Stupido lainaa vanhoja pykäliä. Asia on kerrottu pykälässä 42a


    • Adios stupido

      No niin muuten onkin. Tarkistin just säädökset :) Ja näin se menee:
      "Opetusluvan myöntämisen edellytyksenä harjoitteluvaiheen ja syventävän vaiheen opetusta varten on, että hakijalla on liikenneopettajalupa".

      Tietysti hieman haasteellista on toteuttaa opetus opetussuunnitelmien mukaisesti. On se mahdollista kuitenkin.

      • tietäjä 1

        Lueppa tarkemmin.Opetus täytyy antaa AUTOKOULUSSA.


      • kyllä se onnistuu

        Opetuslupaopetuskin pitää antaa opetussuunnitelmien mukaisesti. Ei tämä autolla ajon opettaminen ole mitään rakkettiedettä. Onnistuu keneltä vain kun hieman perehtyy aiheeseen.


      • liikenneopettaja...
        tietäjä 1 kirjoitti:

        Lueppa tarkemmin.Opetus täytyy antaa AUTOKOULUSSA.

        Ei tarvi opettaa autokoulussa. Riittää että opettaja on liikenneopettaja.


      • tietäjä 1
        liikenneopettaja... kirjoitti:

        Ei tarvi opettaa autokoulussa. Riittää että opettaja on liikenneopettaja.

        Siis yhteysopetuksen autokouluosiot pitää tehdä autokoulussa.Mikähän mahtaa olla ratamaksu opetuslupaliikenneopettajalta,syventävässä vaiheessa?kaksinkertainen?kolminkertainen?


      • kokemusta on
        kyllä se onnistuu kirjoitti:

        Opetuslupaopetuskin pitää antaa opetussuunnitelmien mukaisesti. Ei tämä autolla ajon opettaminen ole mitään rakkettiedettä. Onnistuu keneltä vain kun hieman perehtyy aiheeseen.

        Vaikka onnistus,niin ei kannata.


      • matsonation
        tietäjä 1 kirjoitti:

        Siis yhteysopetuksen autokouluosiot pitää tehdä autokoulussa.Mikähän mahtaa olla ratamaksu opetuslupaliikenneopettajalta,syventävässä vaiheessa?kaksinkertainen?kolminkertainen?

        Ei tarvitse tehdä autokoulussa.

        Tämä muuttui 28.12.2012 ja ajantasainen säädös kuuluu näin:
        Ennen B-luokan ajo-opetuksen aloittamista opettajan, jolla ei ole liikenneopettajalupaa, on yhdessä oppilaan kanssa osallistuttava autokoulussa annettavaan........
        Ennen muutosta kuului näin:
        Ennen B-luokan ajo-opetuksen aloittamista opetusluvan haltijan on yhdessä oppilaan kanssa osallistuttava autokoulussa annettavaan....


      • tietäjäiänikuinen
        tietäjä 1 kirjoitti:

        Siis yhteysopetuksen autokouluosiot pitää tehdä autokoulussa.Mikähän mahtaa olla ratamaksu opetuslupaliikenneopettajalta,syventävässä vaiheessa?kaksinkertainen?kolminkertainen?

        Meinaatko nyt radan käyttömaksutkin sysätä autokoulujen piikkiin?? Vai mitä järkee tossa sun kysymyksessäs oli? Eiköhän se ole sama kaikilla niinkuin nyt lakimuutoksen jälkeenkin opetuslupaoppilaat maksaa radan käyttömaksua saman verran kuin autokoulun "omatkin"oppilaat. Ennenhän näin ei tosin ollut, mutta nyt on nyt.


      • veio4
        kyllä se onnistuu kirjoitti:

        Opetuslupaopetuskin pitää antaa opetussuunnitelmien mukaisesti. Ei tämä autolla ajon opettaminen ole mitään rakkettiedettä. Onnistuu keneltä vain kun hieman perehtyy aiheeseen.

        Vuoden ammatikseen opettanut luulee olevansa hyvä ope.
        Pari vuotta ammatikseen opettanut alkaa huomaamaan opettamisen vaikeuden.
        Viisi vuotta opettaneella alkaa hiljalleen kokonaisuus hahmottumaan siinä määrin, että näkee kokonaisuuden ja opetuksen vaikeuden ja alkaa saamaan tuloksia aikaan.


    • Tuomiopäivä tulee

      Uittu näitä "oma lehmä" -ojassa kommentoijia täällä!? Myöntäkää nyt prkl jo tän viimeisimmän ajokorttiuudistuksen älyttömyys!!! Ei kahta sanaa asiasta! Ottakaa nyt ne autokoulu -lasit pois silmiltänne - stanan pässit!!!

      • Kortti Virosta....

        Monissa maissa saa opettaa autolla ajoa lapselleen kunhan on itsellä ajokortti. Ei tarvita edes jarrupoljinta opettajalle.

        On se kumma juttu kun tässä samassa EU:ssa samoilla pykälillä saadaan aikaan ihan erilaisia käytäntöjä.

        Toivon mukaan joku piean kantelee siitä että EU maissa ei voi hankkia ajokortteja mistä maasta haluaa. Tämä on vastoin kaikkia EU periaatteita.


      • Ei opetuslupaa
        Kortti Virosta.... kirjoitti:

        Monissa maissa saa opettaa autolla ajoa lapselleen kunhan on itsellä ajokortti. Ei tarvita edes jarrupoljinta opettajalle.

        On se kumma juttu kun tässä samassa EU:ssa samoilla pykälillä saadaan aikaan ihan erilaisia käytäntöjä.

        Toivon mukaan joku piean kantelee siitä että EU maissa ei voi hankkia ajokortteja mistä maasta haluaa. Tämä on vastoin kaikkia EU periaatteita.

        Saksan malli käyttöön,saadaan harmaaa talous pois. Nykyinen Ranskan malli on täysi susi.


      • mysl1

        Tuli kysästyä mitä uuden systeemin muk. 2 harjoitteluvaihe maksaa. Hintoja oli 150-200e välillä. Sisältö 1 ryhmäteoria tunti, 1 ajotuntia ja 1 ryhmäajotunti. Kyllähän tuos ryöstöä on ja olisi kiva tietää kuka tuon kaiken järjettömyyden takana on.
        Kai jossain Roomassa, Milanossa tai Pariisissa pitäisi sitten autokoun olla suunnilleen 5 kertaa enmpi ajo ja teoriatunteja, koska liikenne on aivan eriluokkaaa kuin Stadissa.


      • tietäjä 1
        mysl1 kirjoitti:

        Tuli kysästyä mitä uuden systeemin muk. 2 harjoitteluvaihe maksaa. Hintoja oli 150-200e välillä. Sisältö 1 ryhmäteoria tunti, 1 ajotuntia ja 1 ryhmäajotunti. Kyllähän tuos ryöstöä on ja olisi kiva tietää kuka tuon kaiken järjettömyyden takana on.
        Kai jossain Roomassa, Milanossa tai Pariisissa pitäisi sitten autokoun olla suunnilleen 5 kertaa enmpi ajo ja teoriatunteja, koska liikenne on aivan eriluokkaaa kuin Stadissa.

        Ryhmäajotunnilla täytyy jokaisen ajaa tunti.Harjoitusvaihe työllistää sihteeriä tosi paljon.Mikään ei ole ilmaista.


      • opetuslupaopettaja
        tietäjä 1 kirjoitti:

        Ryhmäajotunnilla täytyy jokaisen ajaa tunti.Harjoitusvaihe työllistää sihteeriä tosi paljon.Mikään ei ole ilmaista.

        Mutta kevein ja toimiva järjestely on, kun opetuslupaopettaja hoitaa hänelle kuuluvan homman alusta loppuun. Kaikki muu lisä on rahastusta ym. avustajien palkkoja.


      • veio4
        opetuslupaopettaja kirjoitti:

        Mutta kevein ja toimiva järjestely on, kun opetuslupaopettaja hoitaa hänelle kuuluvan homman alusta loppuun. Kaikki muu lisä on rahastusta ym. avustajien palkkoja.

        Eli ei anneta oppilaalle koskaan mahdollisuutta saada oikeaa palautetta ajostaan ja oppia turvalliseksi kuljettajaksi.
        Ne 20% kuskeista ketkä eivät sovellu liikenteeseen ja kuitenkin siellä ajavat, niin luuletko heidän olevan päteviä opettamaan lapsiaan.?


    • tää tietää:D

      Helekutin hyvät hermot

    • hyhtggrgrt

      Niin ***un huonoja kuskeja Suomesta löytyy, että olen erittäin kiitollinen, että täällä ei opetuslupaan riitä se, että opettajalla on ajokortti. Itse en ainakaan halua minkään amatöörin opettaman pässin kanssa liikenteessä kohdata! Liian kallis tämä uusi systeemi on, se on ihan totta, mutta parempi vain, että jokainen joutuu ainakin käymään autokoulussa ammattitaitoisen opettajan opissa (vaikkei sekään tietenkään automaattisesti hyviä kuskeja takaa, eikä amatööriopettajat huonoja, mutta pääasiassa). Tiedän monta kaveria, joita on oma isä tai äiti opetusluvalla opettanut, ja kovasti kehuvat, että "ei me koskaan mitään teoriaa opiskeltu, kitukaa te muut vaan siellä teoriatunneilla" tai "väärennettiin iskän kans ajotuntien päivämäärät papereihin, mä osaan jo ajaa niin ei mun tarttee niitä ajotunteja ajaa". Tämmöisten kanssa ko te haluatte liikenteeseen joutua? Tai teidän lastenne joutuvan?

      • bgbgbgbgbgbcv

        Tiivistettynä: kun nykyisellä mallillakaan ei tämän parempia kuskeja aikaiseksi saada, niin ei nyt helkkarissa enää helpoteta sitä kortin saantia!


      • ajamalla oppii

        Meidän autokoulussa teoriatuntien väki harveni ensimmäisen tunnin jälkeen. Omistajan suusta kuului aina omilla tunneillaan lauseke, ei kannata tauolla karata. Tehdään pistotarkistuslaskelmia, onko väki paikalla. Eikä kukaan koskaan jäänyt kiinni.
        Oma ajo-opettajani ei omilta ongelmiltaan mitään osannut opettaa ja vaihdoinkin koulua lopussa. Tuon amatöörin takia.

        Ajamaan opin vasta, no duunista himaan ja himasta duuniin meiningillä 20 000 km myöhemmin.
        Autokoulu on pelkkä kurssi, josta maksetaan. Saat luvan ajaa. Mutta varsinainen oppiminen tapahtuu vasta tuhansia kilometrejä myöhemmin. Toisille ei koskaan.

        Kun puhut ammattilaisista, joka alalla on tyyppejä, jotka eivät osaa omaa alaansa millään. Ja joka alalla on tyyppejä, joilla ei ole alaan soveltuvaa koulutusta tuntiakaan. Ja silti ymmärrystä riittää.
        En laittaisi omia oppilaitani entisen ajo-opettajani autoon. Edes kyytiin.


      • LokeLeat
        ajamalla oppii kirjoitti:

        Meidän autokoulussa teoriatuntien väki harveni ensimmäisen tunnin jälkeen. Omistajan suusta kuului aina omilla tunneillaan lauseke, ei kannata tauolla karata. Tehdään pistotarkistuslaskelmia, onko väki paikalla. Eikä kukaan koskaan jäänyt kiinni.
        Oma ajo-opettajani ei omilta ongelmiltaan mitään osannut opettaa ja vaihdoinkin koulua lopussa. Tuon amatöörin takia.

        Ajamaan opin vasta, no duunista himaan ja himasta duuniin meiningillä 20 000 km myöhemmin.
        Autokoulu on pelkkä kurssi, josta maksetaan. Saat luvan ajaa. Mutta varsinainen oppiminen tapahtuu vasta tuhansia kilometrejä myöhemmin. Toisille ei koskaan.

        Kun puhut ammattilaisista, joka alalla on tyyppejä, jotka eivät osaa omaa alaansa millään. Ja joka alalla on tyyppejä, joilla ei ole alaan soveltuvaa koulutusta tuntiakaan. Ja silti ymmärrystä riittää.
        En laittaisi omia oppilaitani entisen ajo-opettajani autoon. Edes kyytiin.

        Nykyisin taitaa olla aika helppoa päästä liikenneopettajaksi. Aiemmin Hämeenlinnaan piti oikein päästä opiskelemaan, nyt melkein kenestä tahansa leivotaan väkisellä liikenneopettaja.
        Alalle valmistuu todella paljon opettajia,mikä ei tee hyvää työmarkkinoille. Ammattitaitoinen opettaja ei pysty enään neuvottelemaan itselleen hyvää palkkaa koska yrittäjät ottaa mieluummin pienipalkkaisen harjoittelijan / kokemattoman vastavalmistuneen.
        Onneksi ei tarvitse enään rimpuilla autokouluhommissa, opetuslupalaisia koulutan kylläkin jatkuvasti.
        Huolestuttaa vaan ihan oikeasti liikenneturvallisuuden puolesta.


      • 10+18
        LokeLeat kirjoitti:

        Nykyisin taitaa olla aika helppoa päästä liikenneopettajaksi. Aiemmin Hämeenlinnaan piti oikein päästä opiskelemaan, nyt melkein kenestä tahansa leivotaan väkisellä liikenneopettaja.
        Alalle valmistuu todella paljon opettajia,mikä ei tee hyvää työmarkkinoille. Ammattitaitoinen opettaja ei pysty enään neuvottelemaan itselleen hyvää palkkaa koska yrittäjät ottaa mieluummin pienipalkkaisen harjoittelijan / kokemattoman vastavalmistuneen.
        Onneksi ei tarvitse enään rimpuilla autokouluhommissa, opetuslupalaisia koulutan kylläkin jatkuvasti.
        Huolestuttaa vaan ihan oikeasti liikenneturvallisuuden puolesta.

        Onko isokin perhe. Kolme lupaa kolmeen vuoteen muita oppilaita ei liene "jatkuvasti"?


      • veio4
        10+18 kirjoitti:

        Onko isokin perhe. Kolme lupaa kolmeen vuoteen muita oppilaita ei liene "jatkuvasti"?

        Siihen löytyy kiertotiet. Ulkomaalaiset ovat ne jo löytäneet.


    • liikenneopetajaksiko

      Tätä nykyä etupäässä ja muutenkin tärkein vaatimus on raha, eli maksukyky.

      Köyhillä ei ole asiaa liikenneopettaksi.

      Tietty ikä on oltava sellaiset 23. Muita merkittäviä vaatimuksia ei ole.

      Jos suvussa on autokoulu, en en näkisi mitään estettä, etteikö liikenneopettajan lupa heltiäisi.

      Reippaasti vaan hakeutumaan liikenneopettajaksi.

    • Talkoo-opet

      http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutisarkisto/a/?groupId=fefe50b4-2878-4e00-a3c3-a040462d6561&announcementId=d6b3e3e2-22e9-4dde-81fc-f36de4a092bf

      Lue ylläolevasta linkistä juttu ja mieti kaksi kertaa kannattaako hakeutua koulutukseen. Tosin nykyisin sinne pääsee jo melkein kuka vaan. Viimeistään oppisopimuksen kautta jos ei muuten ole edellytyksiä alalle.

      – Tilanne on vaikuttanut muun muassa niin, että pääkaupunkiseudulla liikenneopettajien palkat ovat nousseet kymmeniä prosentteja suositusten yli, mikä luonnollisesti nostaa autokoulujen kustannuksia, Asikainen toteaa.

      Hän pitää Movian hanketta hyvänä ja kiittelee menossa olevaa oikeansuuntaista kehitystä. Koulutuksia on käynnissä mm. Joensuussa ja Kuopiossa. Niistä saadaan päteviä opettajia autokouluihin.

      Pitäähän ammattilaisen saada työstään palkka, eikä pk-seudulla ole yksikään autokoulu kaatunut liian korkeisiin palkkoihin. Ammattitaitoinen opettaja kyllä tuo talolle asiakkaita ja tuloja.
      Nyt muutamat yrityksen ovat alkaneet kasvattamaan (aivopesemään) oman näköistään henkilökuntaa ja sitä kautta uutta ilmiötä työmarkkinoille, Ei hyvä.
      Alalle pesiytyy sukupolvi joka on koulutettu jonkun ketjun ehdoilla. Tätä kautta ei liikenneturvallisuus parane eikä kokeneiden ammattilaisten työolosuhteet.

      • no-talkoo-ope

        Tosi päteviä opettajia nämä ketjujen ehdoilla koulutetut raakileet. Eivät olis Hämeenlinnassa edes pääsykoetta läpäisseet. Jyväskylässä kumarretaan muutamaa huijariyrittäjää ja sitäkautta koko liikenneopettajakoulutus on päin persettä.


    • Tarjoushaukka

      Pystyykö autokoulun käymään jossain muussa EU maassa ?

      Eli voisi olla yhdistetty loma ja saisi vielä kenties ajokortin sopivalla summalla ?

    • Loke15s

      264 hakijaa, joista 54 otettiin. Kaksivaìheiset pääsykokeet, jossa monivalinnan jälkeen teoriaopetus näyttö, oma ajotaito ja haastattelu. Ilman kokemusta kuljetusalalta, niin kuulemma aika vaikea päästä....

    • OpetuslupaOpe

      2 ja 3 vaihe autokoulussa on täysin turhia. Niitä ei ollut silloin kun ajoin kortin 1988 eikä ollut liukkaankelin harjoitteluakaan. Hyvin on pärjätty ilmankin. Liukkaankelin harjoittelu on toki hyvä uudistus samoin kuin pimeänkelin harjoittelu.

      • ajomiesoon

        Samaa mieltä.. Kakkos- ja kolmosvaihe on autokoulujen ajamaa rahastusta....


      • veio4

        Harjoitus-ja syventävävaihe eivät ole rahastusta oikein toteutettuna mutta niihin ei panosteta ja oppilaatkin suhtautuvat asiaan "no ne nyt on vaan pakko käydä" vaikka oppisivat paljon uutta jos oikeasti haluaisivat.

        Jos liikenneopettajalla ei ole mitään konkreettista opetettavaa vuoden pari ajaneelle, on syytä kysyä onko oikealla alalla.


      • opimme

        Totta. Kukaan kuljettaja ei ole koskaan täydellinen. Hyvä kuljettaja osaa myös parantaa ja kehittää ajamistaan paremmaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe