Alcoholic Anonymous wtf

missxcessive

Tällainen tuli vastaan. Oletteko tienneet että...

"16. Onko AA uskonnollinen yhteisö?

AA ei ole uskonnollinen yhteisö, koska sen jäsenyyden ehtona ei ole minkään määrätyn uskonnon omaksuminen. Vaikka monet uskonnolliset johtajat ovat hyväksyneet AA:n ja tukeneet sitä, AA ei ole liittynyt mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Jäseninä on eri maissa muun muassa protestantteja, katolisia, juutalaisia ja ateisteja sekä monien muiden uskontokuntien edustajia.

AA:n tarjoaman toipumisohjelman perustana on kieltämättä eräiden hengellisten arvojen tunnustaminen. Yksityinen jäsen voi kuitenkin tulkita noita arvoja omalla tavallaan tai olla lainkaan ajattelematta niitä, jos hän katsoo sen parhaaksi.

Ennen liittymistään AA-ryhmään alkoholisti on jo tunnustanut itselleen, ettei hän kykene säännöstelemään juomistaan. Alkoholista on tullut häntä itseään vahvempi voima. AA lähtee siltä ajatuksesta, että tullakseen raittiiksi alkoholistin täytyy hyväksyä jokin voima, jonka hän myöntää itseään vahvemmaksi, ja turvautua siihen. Jotkut alkoholistit pitävät AA-ryhmää tänä itseään vahvempana voimana, kun taas toiset valitsevat tälle voimalle muita muunnoksia. Useimmat AA:laiset puhuvat kuitenkin jumalasta — sellaisena kuin kukin hänet tajuaa.

Liittyessään AA:han jotkut alkoholistit suhtautuvat aluksi tietyin varauksin itseään suuremman voiman käsitteen omaksumiseen. Kokemus osoittaa, että jos he suhtautuvat asiaan myönteisesti ja ennakkoluulottomasti ja osallistuvat säännöllisesti kokouksiin, heille ei ole lainkaan vaikeaa ratkaista tätä kokonaan yksilöllistä kysymystä."

No just. En mä voi ainakaan käsittää tota minään muuna kun hyväksymällä jonkun suuremman voiman olemassaolon (jumalan). Eli se joka ei hyväksy sillä on huonommat mahdollisuudet tossa ryhmässä raitistua. Ei voi verrata alkoholiriippuvuutta siihen että se pitäs vaan vaihtaa toiseen riippuvuuteen,
tai että se pitää korvata jollain toisella "voimalla". Ok, alkoholistin on tajuttava että alkoholilla on yliote, mutta että se pitäisi vaitaa johonkin yliluonnolliseen voimaan. Hei haloo. Ihminen ei tarvi mitään toista "voimaa" tai riippuvuutta alkoholin tilalle. Eiks riitä että haluaa vaan parnatua ja olla normaali ja ettei kuole ennen aikojaan. Tiedättekö onko mitään toista vaihtoehtoa AA:n tilalle? tuohan on ihan perseestä.

15

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latedude9666
    • "AA:n pelastustie jakautuu askeliin, joista ensimmäinen vastaa syntisen tunnustusta (Tunnustamme olevamme voimattomia alkoholismin edessä) ja seuraava antautumista henkilökohtaiselle vapahtajalle (Annamme itsemme korkeamman voiman käsiin sellaisena kuin me sen tajuamme). Teoriassa ei vaadita uskoa jumalaan, vaan korkeammasta voimasta puhutaan sellaisena kuin me sen tajuamme - mutta jumalattomasta näkökulmasta retoriikka on Lindforsin mielestä "filosofisesti perseellään"; ristiriitaista on jo se, että AA:n uskontunnustukseen kuuluu kiittää jokaisesta raittiista päivästä ja rukoilla, että saisimme voimaa raitistumiseen.

"Olkoonkin se korkeampi voima vaikka lämpöpatteri - mutta on sähköopillisesti mahdotonta, että lämpöpatteri tässä jeesaisi."

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2004_04/vaaralla_tavalla_raittiiksi.html

Mikä minusta tuolla AA-sivuilla pisti silmään, oli alkoholismin kutsuminen sairudeksi.

http://www.youtube.com/watch?v=E4OMABUHH7o

• "Alkoholismi" on yhtä vähän sairaus kuin leivän syönti.

• Nimi merkki.

"Alkoholismi (lat. Alcoholismus; ICD-10: F10.2) on riippuvuus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia. Alkoholismi on yksi päihderiippuvuuden muodoista."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

Kyllä alkoholismi nykyään sairaudeksi määritellään. Eihän muuten puhuttaisi siihen sairastuneista, eikä sillä olisi tuota virallista kansainvälistä tautiluokitusta ICD-10: F10.2.

http://fi.wikipedia.org/wiki/ICD

AA taas on puhtaasti uskoontulo-ohjelma. Sen askeleet ovat yksi yhteen uskoon tulon kanssa ja koko askelkuvio on täysin järjetön ilman sen Korkeamman Voiman, siis tietenkin kristinuskon Jumalan hyväksymistä. AA:n perustajat olivat hartaita uskovia kristittyjä ja kristinuskon tuputtaminen, siis raamatun Jumalan hyväksyntä, on ollut alusta asti tiiviisti sisäänrakennettuna AA:n toimintaan ja askeleisiin. Se on koko toiminnan keskeisin ydin, kaikki muu on sivutuotetta.

http://www.aatieto.info/db_pikasilmays.html
        http://www.aatieto.info/hehkulamppu.html

• Nimi merkki. kirjoitti:

"Alkoholismi (lat. Alcoholismus; ICD-10: F10.2) on riippuvuus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia. Alkoholismi on yksi päihderiippuvuuden muodoista."

Kyllä alkoholismi nykyään sairaudeksi määritellään. Eihän muuten puhuttaisi siihen sairastuneista, eikä sillä olisi tuota virallista kansainvälistä tautiluokitusta ICD-10: F10.2.

AA taas on puhtaasti uskoontulo-ohjelma. Sen askeleet ovat yksi yhteen uskoon tulon kanssa ja koko askelkuvio on täysin järjetön ilman sen Korkeamman Voiman, siis tietenkin kristinuskon Jumalan hyväksymistä. AA:n perustajat olivat hartaita uskovia kristittyjä ja kristinuskon tuputtaminen, siis raamatun Jumalan hyväksyntä, on ollut alusta asti tiiviisti sisäänrakennettuna AA:n toimintaan ja askeleisiin. Se on koko toiminnan keskeisin ydin, kaikki muu on sivutuotetta.

Se vain tässä herää mieleen, miksi tupakointia tai kofeiiniriippuvuutta ei voisi kutsua sairauksiksi?

Kerta voivat myös olla tappavia. Tai kuolemaan johtavia asioita?

• Matalampi voima
        Nimi merkki. kirjoitti:

Aivan kuten tuossa linkin jutussa sanotaan:

"koko tarkoituksemme toipuneina alkoholisteina oli ja on, auttaa muita saavuttamaan raittius. Jos kohde on todellinen alkoholisti, hänen ainoa toivonsa on rakastava ja parantava Jumala. Perustana ja yksinkertaisin termein, meidän ainoa todellinen tarkoituksemme on auttaa vielä kärsivää alkoholistia löytämään Jumala."

Ainoa todellinen tarkoitus on siis auttaa ihmistä löytämään Jumala. Taidatkos tuota sen selvemmin enää sanoa. Eikä kyse tietenkään ole mistä tahansa jumalasta, esimerkiksi Allah tai Brahma eivät tasan käy, vaan tarkoitus on aina löytää se raamatun Jumala.

Lisäksi tuossa valehdellaan häpeämättömästi, että alkoholistin ainoa toivo olisi se raamatun Jumala. Höpönlöpön. Monet pääsevät irti muutenkin. Minäkin olen käynyt AA:n kokouksessa vain toteamassa että jaahas, tämä olikin jokin uskonnollinen herätyskokous ja rukoustilaisuus, jollaiseen minä en osallistu. En tarvitse uskontoa vaan itsekuria ja ymmärrystä juomiseni syistä. Ja ne molemmat löytyivätkin sitten kyllä ihan ilman mitään "korkeampaa voimaa".

• cfghuyokp

Alkoholismi on typerä sana. Ei alkoholiriippuvaisuus ole mikään ismi.

• Olly

Haluaisitko avata tätä mielenkiintoista näkemystäsi vähän lisää...?

• Kun itse aikoinani yritin kamppailla alkoholista eroon tuli käytyä myös AA:n kokouksissa. Ei niissä joissa minä kävin kyllä puhuttu Jumalasta tai korkeimmista voimista. Kai se siellä jossain taustalla oli, mutta ei siihen kiinnitetty huomioita. Pääpaino oli siinä raitistumisessa. Ei toi AA mulla kuitenkaan wörkkiny, vaikka sain tukihenkilönki.
      Toinen paikka eli vaihtoehto kohallani oli "paukunvartijat"-niminen ryhmä, siellä ei edes viitattu mitenkään Jumalaan tai korkeampiin voimiin. Huvittava kokemus oli kun menin eka kokoukseen sinne paukunvartioihin, siellä oli vain yksi henkilö plus ryhmänvetäjä ja se osallistuja oli ylä-asteen aikainen luokkakaverini, jolla oli tyyli potkia tuoliani, kun istui takanani, kaipasi lie huomioita =) Tää Paukunvartijat ryhmä oli parempi, koska siellä mentiin siihen juomisen syihin hiukka syvemälle. Nämä on tietty mun kokemuksia, tiedän että joillaki toi AA-ryhmä toimii vallan mainiosti.

• Muistatko, käytiinkö AA:ssa juomisen psykologisia puolia läpi? Koska näkisin että yksilö- ja ryhmäterapia yhdessä voisivat auttaa alkoholistia paremmin kuin vain yksi. Ryhmäterapiassa kun ei välttämättä pystytä menemään yhtä syvälle yksilön historiaan kuin yksilöterapiassa, tosin yksilöterapiassa ei ole tukiryhmää kuten ryhmäterapiassa.

Hienoa kuulla että pääsit alkoholista eroon :) Olen nähnyt miten ongelmaksi muodostunut alkoholi on vahingoittanut ihmisiä.

• jason_dax kirjoitti:

Muistatko, käytiinkö AA:ssa juomisen psykologisia puolia läpi? Koska näkisin että yksilö- ja ryhmäterapia yhdessä voisivat auttaa alkoholistia paremmin kuin vain yksi. Ryhmäterapiassa kun ei välttämättä pystytä menemään yhtä syvälle yksilön historiaan kuin yksilöterapiassa, tosin yksilöterapiassa ei ole tukiryhmää kuten ryhmäterapiassa.

Hienoa kuulla että pääsit alkoholista eroon :) Olen nähnyt miten ongelmaksi muodostunut alkoholi on vahingoittanut ihmisiä.

Oma kokemukseni oli, että sitä psykologista puolta ei juuri käyty läpi. Se tuli jollain tasolla esille kun ryhmäläiset puhuivat omista juomiskokemuksista ja -tavoistaan. Varmaan AA:n vahvuus tulee juurikin esille siinä vertaistuessa ja tukihenkilö mahdollisuudessa.
        Myöhemmin olen "löytänyt" sen psykologisen puolenkin ja syitä juomiseeni. Toisaalta se helpotti, kun ymmärsin juomiseni syitä.

Joo, kiitos..kyllä tämä raittius on minun kohdallani ISO asia, pois en vaihda :)

• Etsivä löytää

Jollekin korkeampi voima on kuulemma ollut paukkuva lämpöpatteri, jolle hän ei voinut mitään. Pääasia on myöntää omien keinojen riittämättömyys.

• atheist

Itse kävin myllyhoidon, jonka vaatimuksena oli käydä AA-kokouksissa. Itse olen vankka ateisti,en usko että on olemassa mitään "korkeampaa voimaa" joka ohjailisi meitä yms...
      Kävin näissä kokouksissa ja oikeesti yritin olla messissä tässä korkeempi voima jutussa mutta ei siitä tullut mitään :D Koko ajatus tuntui niin..epärealistiselta ja typerältä..mulle sanottiin että ei sen tarvitse olla jumala,riittää että uskoo et on joku korkeempi voima jolle luovuttaa oman tahtonsa ja jotain sellaista. Siinä vaiheessa sain tarpeekseni,minä olen minä,ei ole olemassa mitään ihme voimaa,ja vaikka olisikin,en luovuttaisi sille omaa tahtoani - haluan ajatella omilla aivoillani (vaikka silloin ne olivatkin aika lailla alkoholin muussaamat..)
      Nyt 5 vuotta ilman alkoholia,ilman AA-kokouksia,ihan itse olen pysynyt siitä erossa,ei oo mitkää voimat ohjailleet eikä tartte rukoilla ;)

• Ehkäpä AA:ssa palvotaan Spiritus Fortista (lat. alkoholi), kirjaimellisesti Voimakas Henki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4443
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3138
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2864
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2645
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2509
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2387
    7. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2284
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2265
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2025
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1717
    Aihe