Hiihtokansa

Hiihtäjävihaaja

No joo-joo: Onhan se Suomi suuri hiihtomaa, mutta onko noita s***nan latuja nyt ihan pakko vetää joka niemennotkoon ja saarelmaan? Tässä laskin että esim. meidän kunnassa latua on joka asukasta kohti 130 m vauvasta vaariin. Kaikki normaalit koiranulkoilutusreitit on ainakin osittain vedetty latukoneella. Pisteestä A pisteeseen B on ilmeisesti mahdoton päästä ilman että osa reitistä kulkee latua pitkin (eri vaihtoehtoja on turhaan etsitty ympäri kuntaa koko talven).

Koira pitää omistajansa sentään liikkessä koko vuoden säästä riippumatta (toisin kuin sukset sunnuntaihiihtäjää) ja laskee ihan tutkitusti verenpainetta. Koirilla on ihan taatusti positiivinen vaikutus kansamme terveyteen. Mutta mitäpä: ainoa julkinen keskustelu käydään - taas ensi kesänäkin - koiranpaskan ympärillä.

72

504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AYK

Komps.

• Todellinen hiihtomaa

joo, doupingilla pumpattu. Tässä esimerkkiä meidän nousevalle nuorisollemme, vai muka mustikkasopalla maailmanmestaruuteen. Parempi olis tosiaan pitää polut vaan koirankusettajien käytössä. Hiihtää voi tunneleissa ja putkissakin. Tai urheilukentillä. Autolla ne kaikki sinne ladun reunaan menee ja sieltä poistuu hiihdettyään pienen ringin.

• wwwoih

"Hiihtää voi tunneleissa ja putkissakin."

-Hiihtäminen on ulkoilua aivan yhtä lailla kuin koiran lenkkeilyttäminenkin. Koirille sopivia ulkoilureittejä löytyy kyllä niin paljon, että joku aito hiihtovihaaja on nyt kyseessä. Metsäautoteitä, peltoja, traktorien jälkiä ym. on jokasuunnissa koirien ulkoiluttamiseksi lumisen maaston keskelle.

Tiedän kyllä, että koiria olisi helpointa ulkoiluttaa niillä reiteillä, jotka ollaan tallattu latukoneilla tasaisiksi ja kovapintaisiksi, mutta nekään reitit eivät houkuttelisi koiranulkoiluttajia, jos niitä ei hiihtäjiä varten tasaisiksi tallattaisi.

Kuinka keskellä metsiä pystyy muuten nyt ulkoiluttamaan koiria, jos niitä ei millään laitteilla tallaa hangen pinnalta sileiksi? Siellähän uppoaa lumeen.

• Mikä järki siinä?

"Parempi olis tosiaan pitää polut vaan koirankusettajien käytössä."

Kuka kustantaa niiden polkujen kunnossapidon talvisin? Ja millä estetään niiden peittyminen kesällä 25 % (pinta-alaltaan) koiranpaskaan? Miten siellä koirien ulkoiluttaminen eroaa katukäytävillä koirien ulkoiluttamisesta? Mieti kuinka paljon siellä olis koiranulkoiluttajia juoksuttamassa koiria vapaina ja päästämässä koiriaan haastaan riitaa toisen koirien kanssa, jos sinne saa jokamiehenoikeudella tulla kuka tahansa minkä tahansa luonteisten koiran kanssa.

• koirakolar1

Hiihtäminen ja koiran ulkoiluttaminen varmasti auttavat pysymään paremmassa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa.
        Tunnelissa, putkissa ja ladulla voi hiihtää, mutta yleensä koirien ulkoiluttaminen on näillä hiihtoreiteillä jopa erikseen kieletty.

Seuraukset voivat olla hyvin ei toivottuja, näissä hiihtäjän ja koiran kusettajien kohtaamisessa.
        Itse törmäsin pariskuntaan, koiraan ja pulkassa olevaan lapseen. Alamäessä jossa vauhtikin oli, käveli mutkan takaa tämä iloinen perhe ladulla välittämättä hiihtäjistä pätkääkään.
        Pahimmat vammat sai törmäyksestä pulkassa ollut lapsi, koira ja tietenkin hiihtäjä itse. Hysteeriset vanhemmat eivät myöskään kyenneet hillitsemään itseään millään tavoin.
        Sairaslomastani tuli melko pitkä ja silloisen talven hiihtelyt ohi. Asia jouduttiin käsittelemään virkateitä pitkin, kun ei puhuminen auttanut. Luulen ainakin näiden koiraihmisten miettivän seuraavalla kerralla ulkoilureittinsä uudelleen. Summalla minkä he joutuivat makselemaan olisi varmasti saanut useamman rotukoiran kusetettavaksi ja vaikka oman koiratarhankin.

• Toki, selvähän se...
        koirakolar1 kirjoitti:

Hiihtäminen ja koiran ulkoiluttaminen varmasti auttavat pysymään paremmassa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa.
        Tunnelissa, putkissa ja ladulla voi hiihtää, mutta yleensä koirien ulkoiluttaminen on näillä hiihtoreiteillä jopa erikseen kieletty.

Seuraukset voivat olla hyvin ei toivottuja, näissä hiihtäjän ja koiran kusettajien kohtaamisessa.
        Itse törmäsin pariskuntaan, koiraan ja pulkassa olevaan lapseen. Alamäessä jossa vauhtikin oli, käveli mutkan takaa tämä iloinen perhe ladulla välittämättä hiihtäjistä pätkääkään.
        Pahimmat vammat sai törmäyksestä pulkassa ollut lapsi, koira ja tietenkin hiihtäjä itse. Hysteeriset vanhemmat eivät myöskään kyenneet hillitsemään itseään millään tavoin.
        Sairaslomastani tuli melko pitkä ja silloisen talven hiihtelyt ohi. Asia jouduttiin käsittelemään virkateitä pitkin, kun ei puhuminen auttanut. Luulen ainakin näiden koiraihmisten miettivän seuraavalla kerralla ulkoilureittinsä uudelleen. Summalla minkä he joutuivat makselemaan olisi varmasti saanut useamman rotukoiran kusetettavaksi ja vaikka oman koiratarhankin.

"Asia jouduttiin käsittelemään virkateitä pitkin, kun ei puhuminen auttanut."

No tottakai joo, tyypillistä hiihtäjien toimintaa. Jos ei omaa tahtoa saada läpi muuten niin sitten vaan oikeusistuimeen. On tämä kumma kansa kun edes sammaskiven paikkaa ei saada selväksi ilman käräjäoikeuden päätöstä. Luulisi näille lakeuksille nyt mahtuvan latunsa tekemään sinne missä ei muita kulkijoita ole....

• koirat kunniaan
        wwwoih kirjoitti:

"Hiihtää voi tunneleissa ja putkissakin."

-Hiihtäminen on ulkoilua aivan yhtä lailla kuin koiran lenkkeilyttäminenkin. Koirille sopivia ulkoilureittejä löytyy kyllä niin paljon, että joku aito hiihtovihaaja on nyt kyseessä. Metsäautoteitä, peltoja, traktorien jälkiä ym. on jokasuunnissa koirien ulkoiluttamiseksi lumisen maaston keskelle.

Tiedän kyllä, että koiria olisi helpointa ulkoiluttaa niillä reiteillä, jotka ollaan tallattu latukoneilla tasaisiksi ja kovapintaisiksi, mutta nekään reitit eivät houkuttelisi koiranulkoiluttajia, jos niitä ei hiihtäjiä varten tasaisiksi tallattaisi.

Kuinka keskellä metsiä pystyy muuten nyt ulkoiluttamaan koiria, jos niitä ei millään laitteilla tallaa hangen pinnalta sileiksi? Siellähän uppoaa lumeen.

Kyllä mä ainakin ulkoilutan koiraani vaikka hangessa. Että jos joku meinaa et koiran ulkoiluttajat vaan vahtaa niitä valmiiksi tehtyjä kovia tasaisia meno reittejä ovat väärässä.Totta on että meilläkin pieni kylä niin kaikki paikat on tungettu latuja täyteen.Ja totuus on se että siellä ei monikaan hiihdä. Mutta kun et voi tietää kuka hullu Mieto sieltä tunkee latua pitkin niin suojelen koiraani ettei tuu sauvasta kylkeen. Me koiran omistajat ainakin täällä voidaan hyvillä mielin käyttää koiriamme luontopoluilla vain silloin kun on pas--ka keli, eli ettei kukaan varmasti mee sinne, kiree pakkanen kun ei hiihtäjii ole, tai syksyn liko märät ilmat jolloin ei mummot rullaa siellä. Eli ei meille paljoo vaihtoehtoja jää. Mutta kun ulkoilu ihmisii olemme niin kelpaa se niinkin. Siksi en viitsi edes pas--koja kerätä sieltä.Peittyy ne sitten lumeen taas talvella.Ja ei ole aina kivaa jos joutuu kävelyttään koiraa hihnassa jalka käytävillä, kaipaa se koirakin vapaana juoksuu. Ja joka kylään kun ei saada koirapuistoja vaikka kunnalta ruinattu joka vuosi.

• Pyhät hiihtäjät
        koirakolar1 kirjoitti:

No tässä viestissä sitä oikein tiivistyy se hiihtäjän asenne.

Pahimmat vammat sai siis LAPSI. Viestissä ei lainkaan edes pahoitella lapsen vammoja, kun se lapsihan oli siinä MINULLE TEHDYLLÄ ladulla. Se on MINUN!!!
        Miettimään jää, yrittikö hiihtäjä esim. päästä pois ladulta ja laskea metsään? Jos esim ajan pyörällä ja lapsi uhkaa jäädä alle, ajan varmasti ojaan ennenkuin lapsen päälle. Oman loukkaantumiseni uhallakin.

Ja MUN sairasloma ja MUN hiitäminen...entäs sen lapsen vammat???

Jos koira joutuu yllättävään tilanteeseen ja vahingoittaa lasta (mitä en sinänsä yhtään puolustele, vertaanpa vain) niin siitä olisimme lukeneet isot lööpit lehdistä. Ja innokkaimmat olisivat vaatimassa jokaista ko. rodun koiran päätä vadille, vaikka niillä ei olisi tapaukseen osaa eikä arpaa.

• bullipoju
        Mikä järki siinä? kirjoitti:

"Parempi olis tosiaan pitää polut vaan koirankusettajien käytössä."

Kuka kustantaa niiden polkujen kunnossapidon talvisin? Ja millä estetään niiden peittyminen kesällä 25 % (pinta-alaltaan) koiranpaskaan? Miten siellä koirien ulkoiluttaminen eroaa katukäytävillä koirien ulkoiluttamisesta? Mieti kuinka paljon siellä olis koiranulkoiluttajia juoksuttamassa koiria vapaina ja päästämässä koiriaan haastaan riitaa toisen koirien kanssa, jos sinne saa jokamiehenoikeudella tulla kuka tahansa minkä tahansa luonteisten koiran kanssa.

"Kuka kustantaa niiden polkujen kunnossapidon talvisin? Ja millä estetään niiden peittyminen kesällä 25 % (pinta-alaltaan) koiranpaskaan?"
        Ei polkuja tarvitse kunnossa pitää! Kaupunki jossa asun joutui budjettivajeen takia jättämään n 20km latua tekemättä tänä vuonna ja ai että, alkoi meillä koiraihmisillä juhlat!! Tämä latualue siis oli muutenkin valaisematon ja sen läheltä lähtee toinen valaistu latu joten siksi kaupunki päätti että tätä valaisematonta latua ei tehdä tänä vuonna.
        Koko talvi ollaan saatu ulkoiluttaa koiria ihanissa metsämaisemissa ilman että tarvitsee umpihangessa tai kelkan jäljessä kahlata! Ei niitä reittejä ole mitenkään huollettu vaan päivittäinen kävely pitää ne avoinna! Meidän vieressä menee oikein sellainen koirien valtatie joka on melkein kävelytien levyinen ja pysyy avoinna pelkästään kävelijöiden avulla! Ja kyllä, siellä pidetään koiria myös irti! Kai meillä päin sitten asuu sen verran fiksua porukkaa että ne joilla on koira joka ei hallussa pysy eikä välitä muista koirista, pitävät koiransa kykettynä, me muuta annamme koiriemme painia metsän siimeksessä! IHANAA! :) Koirapuistoonhan on helppo tuoda minkä tahansa lainen räkyttäjä kun tietää että se ei sieltä karkuun pääse mutta metsässä tilanne on ihan eri. Jos aikomuksena on päästää metsään vapaaksi jossa aitoja ei ole lähimaillakaan, on sinulla oltava koira hallussasi tai et näe sitä enää! Ei me olla käyty koira puistossa sen jälkeen kun ollaan huomattu että kavereita on metsässäkin! Kaikilla on etiketti kohdallaan ja koirat otetaan ensin kiinni ja kysytään ensin että voiko päästää irti! Aivan mahtava meno ollut koko talven! :)

Ja tiedätkö mikä on jännää koirassa ja koiran kakassa? Ensinnäkin suurin osa koirista mielellään kakkii syrjään, joten ei siellä metsäpolullakaan tarvitse torttuja varoa, kaikki lukuisat tortut on hangessa missä kukaan ei kävele. Ja toiseksi, kakassa on se hyvä puoli että kun sitä ei pistä muovipussiin, se MAATUU! Varsinkin siellä metsän siimeksessä luonto vain tykkää kun saa lannoitetta! Ei ole torttuja polun poskessa vaan puskaa pukkaa valtoimenaan!

• Pyhät vanhemmat
        Pyhät hiihtäjät kirjoitti:

No tässä viestissä sitä oikein tiivistyy se hiihtäjän asenne.

Pahimmat vammat sai siis LAPSI. Viestissä ei lainkaan edes pahoitella lapsen vammoja, kun se lapsihan oli siinä MINULLE TEHDYLLÄ ladulla. Se on MINUN!!!
        Miettimään jää, yrittikö hiihtäjä esim. päästä pois ladulta ja laskea metsään? Jos esim ajan pyörällä ja lapsi uhkaa jäädä alle, ajan varmasti ojaan ennenkuin lapsen päälle. Oman loukkaantumiseni uhallakin.

Ja MUN sairasloma ja MUN hiitäminen...entäs sen lapsen vammat???

Jos koira joutuu yllättävään tilanteeseen ja vahingoittaa lasta (mitä en sinänsä yhtään puolustele, vertaanpa vain) niin siitä olisimme lukeneet isot lööpit lehdistä. Ja innokkaimmat olisivat vaatimassa jokaista ko. rodun koiran päätä vadille, vaikka niillä ei olisi tapaukseen osaa eikä arpaa.

Itselle ei tulisi edes mieleen mennä hiihtoladulle lapsen kanssa, jota vedetään pulkassa. Sitten vielä koira mukaan ja mutkan takaa hiihtäjien eteen vielä kovavauhtisessa alamäessä.

Hei Haloo... Voisi kyllä sanoa, että kaikki sitä saakin jälkeläisiä. Ehkä hieman voisi käyttää järkeä ja miettiä mitä seurauksia tälläisesta ladulla kävelystä on.

Tällaisilta vanhemmilta lapset ja koirat pois.

• talvella hangessa

Miksi ette ulkoiluta koiria pyöräteillä? Kuka niitä sinun suosimiasi ulkoilureittejä pitää kävelykelpoisina ja mitä tarkoitusta varten? Kaikkihan on upottavan lumihangen peitossa, paitsi hoidetut alueet.

• No pakkohan se on

sitä nyt ulkoiluttaa jalkakäytävillä ja pyörätiellä, kun muita paikkoja ei juuri ole. Vähän ongelmallisena asiana siinä on se että ne tahtoo kulkea vain asutuilla alueilla eli tonttien vieritse jolloin sitten katujen reunukset on koristeltu keltaisilla vauhtiraidoilla ja kauniilla suolitryffeleillä.

Täälläkin ladut on tehty niin leveiksi voimalinjan huoltotiellä että kaksi rekkaa voisi hyvin ohittaa toisensa. Ja kun periaatteessa hiihtäjä tarvii vain vähän enemmän tilaa kuin ihminen leveyssuunnassa on, niin kyllä siinä tilaa olisi vielä koirienkin kuljeskella. Ne ladut voisi hyvin laittaa kulkemaan siihen linjan alle eikä tiepohjalle.

Nyt tämän talven speciaali näyttäisi olevan että mennään umpimetsään hiihteleen, ei riitä että kaikki isot väylät pilattu vaan nyt ladut pitää tehdä maastoon itse. Ja juuri koirankusettajien kesän aikana tallomille poluille. Ei vahingossakaan muualle, ilmeisesti ettei vaan eksytä. Toinen speciaali myöskin tältä talvelta ollut nämä pyöräteitä pitkin hiihtäjät. Ei yksi eikä kaksi jotka tätä on harrastanut. Eihän niitä ole tarvinnut hiekoittaa, niin hyvin suksi luistanut.

Kun mikään ei enää riitä...

• ...
        No pakkohan se on kirjoitti:

sitä nyt ulkoiluttaa jalkakäytävillä ja pyörätiellä, kun muita paikkoja ei juuri ole. Vähän ongelmallisena asiana siinä on se että ne tahtoo kulkea vain asutuilla alueilla eli tonttien vieritse jolloin sitten katujen reunukset on koristeltu keltaisilla vauhtiraidoilla ja kauniilla suolitryffeleillä.

Täälläkin ladut on tehty niin leveiksi voimalinjan huoltotiellä että kaksi rekkaa voisi hyvin ohittaa toisensa. Ja kun periaatteessa hiihtäjä tarvii vain vähän enemmän tilaa kuin ihminen leveyssuunnassa on, niin kyllä siinä tilaa olisi vielä koirienkin kuljeskella. Ne ladut voisi hyvin laittaa kulkemaan siihen linjan alle eikä tiepohjalle.

Nyt tämän talven speciaali näyttäisi olevan että mennään umpimetsään hiihteleen, ei riitä että kaikki isot väylät pilattu vaan nyt ladut pitää tehdä maastoon itse. Ja juuri koirankusettajien kesän aikana tallomille poluille. Ei vahingossakaan muualle, ilmeisesti ettei vaan eksytä. Toinen speciaali myöskin tältä talvelta ollut nämä pyöräteitä pitkin hiihtäjät. Ei yksi eikä kaksi jotka tätä on harrastanut. Eihän niitä ole tarvinnut hiekoittaa, niin hyvin suksi luistanut.

Aivan taatusti kunnastasi löytyy yhä voimalinjojen alusia joissa ei ole latua, sinne vain tarpomaan. Vaikka vaikeaahan varmasti on löytää jos jokaista kunnan asukasta varten on 130 km latua tehty, sehän meinää tuhannen asukkaan kunnassakin 130 tuhatta kilometriä latuja ja se on paljon latuja se. Minä olisin huolissani eniten verovarojeni käytöstä tuollaisessa kunnassa asuessani.

• huijahuoh
        ... kirjoitti:

Aivan taatusti kunnastasi löytyy yhä voimalinjojen alusia joissa ei ole latua, sinne vain tarpomaan. Vaikka vaikeaahan varmasti on löytää jos jokaista kunnan asukasta varten on 130 km latua tehty, sehän meinää tuhannen asukkaan kunnassakin 130 tuhatta kilometriä latuja ja se on paljon latuja se. Minä olisin huolissani eniten verovarojeni käytöstä tuollaisessa kunnassa asuessani.

Et taida tietää hiihdon terveysvaikutuksista mitään. Minä suosittelen hiihtämistä jokaiselle suomalaiselle.

• kom.mentti
        No pakkohan se on kirjoitti:

Ööö kyllä luisteuhiihtoon tarvii enemmän kuin kävelijän leveyden... Jos ladut on tosiaan laitettu noin leveäksi, kannattaisi kunnalle ehdottaa, että latujen viereen vedettäisiin moottorikelkalla kävelyura esim. juuri noitten linjojen alle. Näin on meidän kaupungissa tehty.
        Toinen vaihtoehto on, että laitat itse sukset tai lumikengät jalkaan, ja käyt tekemässä metsään oman polun. Ei ole ollenkaan vaikeata!
        Jos joku on hiihtänyt sinun tekemääsi polkua pitkin, saat silti kävellä siinä. Ei sitä tarvitse väistää. Ladullakävelykielto koskee hoidettua latua. Toki on kohteliasta välttää rikkomasta toisen latua (hiihdetty useampi kerta), jos sellaisen äärelle satut.
        Kommentoijalle '...' : aloittaja sanoi latuja olevan 130m/asukas... Mutta veikkaisin silti hyvin pientä kuntaa, sillä kai suurimmassa osassa kunnista on vain muutama hiihtolenkki jääladut. Tässä kaavassa jo 1000 asukasta tekisi 130km, joka on aika paljon.
        Kävelyteiden viereltä kakat voi kerätä ja pissit peittää lumella. Luulisi, että niitä kävelyteitä olisi myös metsiköissä.

• ...
        huijahuoh kirjoitti:

Et taida tietää hiihdon terveysvaikutuksista mitään. Minä suosittelen hiihtämistä jokaiselle suomalaiselle.

Ai?

Häh?

• ...
        kom.mentti kirjoitti:

Ööö kyllä luisteuhiihtoon tarvii enemmän kuin kävelijän leveyden... Jos ladut on tosiaan laitettu noin leveäksi, kannattaisi kunnalle ehdottaa, että latujen viereen vedettäisiin moottorikelkalla kävelyura esim. juuri noitten linjojen alle. Näin on meidän kaupungissa tehty.
        Toinen vaihtoehto on, että laitat itse sukset tai lumikengät jalkaan, ja käyt tekemässä metsään oman polun. Ei ole ollenkaan vaikeata!
        Jos joku on hiihtänyt sinun tekemääsi polkua pitkin, saat silti kävellä siinä. Ei sitä tarvitse väistää. Ladullakävelykielto koskee hoidettua latua. Toki on kohteliasta välttää rikkomasta toisen latua (hiihdetty useampi kerta), jos sellaisen äärelle satut.
        Kommentoijalle '...' : aloittaja sanoi latuja olevan 130m/asukas... Mutta veikkaisin silti hyvin pientä kuntaa, sillä kai suurimmassa osassa kunnista on vain muutama hiihtolenkki jääladut. Tässä kaavassa jo 1000 asukasta tekisi 130km, joka on aika paljon.
        Kävelyteiden viereltä kakat voi kerätä ja pissit peittää lumella. Luulisi, että niitä kävelyteitä olisi myös metsiköissä.

Oho, niinpä olikin. Paljon se on silti.

Varsinkin kun pieniä kuntia ei enää suosita, vaan ne on liitetty jo isompiin. Nythän jo alle 20 tuhannen asukkaan kuntaa pidetään liian pienenä olemaan omillaan.

Googlella pikaisesti löytyi, että Sottunka on suomen pienin kunta, asukkaita 101 kpl. Tuolla laskukaavalla Sottunkassa olisi siis 13 kilometriä hiihtolatua... Toki kun kyseessä on Ahvenanmaan kunta, pitäisi ainakin jäätä riittää liikkua latujen ulkopuolellakin. Veikkaan, että Sottunkassa on jopa enemmän latuja per asukas kuin aloittajan kotikunnassa...

• 130 m, ei 130 km
        ... kirjoitti:

Luetun ymmärtämisessäkö vaikeuksia? Aloittaja sanoi 130 m, eikä suinkaan 130 km.

• caninefamiglia

Täälläkin on sama vika. Normaalit lenkkireitit on nyt hiihtolatuja, ja talvella on joutunut heittäytymään kekseliääksi että mistä kiertää koiran kanssa. Tällä hetkellä meillä on käytössämme vain yksi syrjäinen tie ja sitä samaa helkkarin tietä on talvella pitänyt kävellä vaikka miten päin ja on pitänyt kiertää vaikka mistä kun ei sitä itsekään aina jaksa samaa tietä päivästä toiseen kolme - parhaimmillaan neljä kertaa talsia. Varmasti koirakin siihen kyllästyy.

Varsinkin jos asuu kaupungissa sellaiset metsäiset ja syrjäiset kävely tiet ovat kortilla näin talvella kun kaupunki on tehnyt jokaisesta tiestä hiihtoladun. Meillä on jopa PUISTO tehty hiihtoladuksi. On siellä yksi suora tien pätkä mitä kävellä - vau.

Enkä kyllä ihmettele että kaupungissa kadut ovat aivan hirveän näköisiä talvella, koska ihmiset joutuvat tekemään kaupunki kierroksia enemmän koiriensa kanssa teiden puutteiden vuoksi. Kyllä, kakat pitää kerätä pois (jos koira sattuu tekemään kakat julkiselle paikalle kerään ne pois, mutta jos koira tekee tarpeensa ojaan jossain syrjä polulla ei tule kerättyä, jos joku juoppo siellä ojassa yönsä viettää niin varokoot), mutta mitenkäs sitten pissit? Meilläkin kaupunki on kivan laikukas kun pitäähän ne koirat jossakin käyttää pissillä, eikä sitä pissiä voi mihinkään kerätä.

Kaupungit, jotka tekevät jokaisesta polusta hiihtoladun sahaavat omaa jalkaansa mitä yleiseen siisteyteen tulee. Kaupungissakin kun kuitenkin asuu paljon koiria ja kaupungissa kerrostalot ovat yleisempiä (eli ei ole mahdollista edes laittaa koiraa pihalle narun nokkaan tai takapihalle vaan se on käytettävä jossakin kävelyllä tai sitten se tekee tarpeensa sisälle).

• miten polun teko?

Kukas ne polut pitää talvella kunnossa? Tuskin umpihankeen menet koiraasi ulkooiluttamaan...

Talvinen ulkoilupolku ihmisen täytyy valmistaa itse, ei se automaattisesti tasaiseksi ja kovaksi muutu.

• caninefamiglia
        miten polun teko? kirjoitti:

Kukas ne polut pitää talvella kunnossa? Tuskin umpihankeen menet koiraasi ulkooiluttamaan...

Talvinen ulkoilupolku ihmisen täytyy valmistaa itse, ei se automaattisesti tasaiseksi ja kovaksi muutu.

Ei sitä polkua tarvitse silti laduksi muuttaa. En nyt sano että kaikki pienetkin polut on pidettävä kunnossa mutta kun jokainen paikka on muutettu puistoa myöten hiihtoladuksi.

Monet näistä meidän käyttämistä lenkkireiteistä ovat leveitä teitä ja ne kyllä päästäisiin auraamaan, mutta kun kaunpungilla on joku pakkomielle tehdä kaikista poluista ja teistä hiihtolatuja. Ylipäätään jos on joku vähänkään pitempi kävely pätkä sinne on pitänyt tehdä latu.

• No kun
        miten polun teko? kirjoitti:

tässä maassa on noin puoli miljoonaa koiraa ja niillä kullakin yleensä keskimäärin noin kaksi ulkoiluttajaa, niin eiköhän siitä melko helposti ne polut synny ja ylläpito varmaa.

• Liikunta ja terveys
        caninefamiglia kirjoitti:

Ei sitä polkua tarvitse silti laduksi muuttaa. En nyt sano että kaikki pienetkin polut on pidettävä kunnossa mutta kun jokainen paikka on muutettu puistoa myöten hiihtoladuksi.

Monet näistä meidän käyttämistä lenkkireiteistä ovat leveitä teitä ja ne kyllä päästäisiin auraamaan, mutta kun kaunpungilla on joku pakkomielle tehdä kaikista poluista ja teistä hiihtolatuja. Ylipäätään jos on joku vähänkään pitempi kävely pätkä sinne on pitänyt tehdä latu.

"mutta kun kaunpungilla on joku pakkomielle tehdä kaikista poluista ja teistä hiihtolatuja"

-Se on pakkomiellettä pitää ihmisten terveydestä huolta. Hiihto on harvoja erityisen terveellisiä ulkoliikuntalajeja, joita voi harrastaa talvella. Jos harrastaisit hiihtoa, tietäisit kuinka leveitä ja pitkiä latujen täytyy olla, ettei joudu pyörimään pelkkää ympyrää. Minusta hiihto on aliarvostettu harrastus, ja paskaruokien syönti kotisohvilla laiskotellen yliarvostettu harrastus.

Katukäytäviä on joka suunnissa. Siellä voi taluttaa koiria.

• rffdfdd
        No kun kirjoitti:

tässä maassa on noin puoli miljoonaa koiraa ja niillä kullakin yleensä keskimäärin noin kaksi ulkoiluttajaa, niin eiköhän siitä melko helposti ne polut synny ja ylläpito varmaa.

No sitten ei pitäisi valittaa hiihtoa varten tehdyistä laduista.

• Lisää sanktioita

Jos lenkkireitit ovat hiihtolatuja, kuten usein talvella tahtovat olla. Ovat nimenomaan tarkoitettu hiihtämistä varten, usein myös tilanteesta tiedotettu kyltein. Ovat suomenkieltä ja lukutaitoisille helppotajuisia.

Tiedän, että näistä latujen tallomisista ja koiran paskomisista ladulle on aiheutunut vaaratilanteita.

Välinpitämättömille koiranomistajille on myös jaettu euromääräisiä huomautuksia asiata. Mitkä ovat sitten joutuneet maksamaan, halusivat tai eivät.

• caninefamiglia
        Liikunta ja terveys kirjoitti:

"mutta kun kaunpungilla on joku pakkomielle tehdä kaikista poluista ja teistä hiihtolatuja"

-Se on pakkomiellettä pitää ihmisten terveydestä huolta. Hiihto on harvoja erityisen terveellisiä ulkoliikuntalajeja, joita voi harrastaa talvella. Jos harrastaisit hiihtoa, tietäisit kuinka leveitä ja pitkiä latujen täytyy olla, ettei joudu pyörimään pelkkää ympyrää. Minusta hiihto on aliarvostettu harrastus, ja paskaruokien syönti kotisohvilla laiskotellen yliarvostettu harrastus.

Katukäytäviä on joka suunnissa. Siellä voi taluttaa koiria.

Hiihtäkööt ihmiset, en sitä kiellä. Mutta ei jokaisesta tiestä tarvitse tehdä hiihtolatua. Kuten sanottu: meillä on puistoa myöten ja jokaisesta vähänkään pidemmästä tieosuudesta tehty hiihtolatu.

Meidän kaupungissa on kolme isoa kuntopolkua. Ymmärrän että niistä on haluttu tehdä hiihtoladut ja se nyt on ihan järkeeväkin koska ne on hyviä ja valaistu ja siellä varrella on tien viitat ettei kukaan eksy, mutta miksi pitää siis PUISTO laittaa myös hiihtoladuksi ja vielä nämä pienet kinttupolutkin mitä on. Voisin hyvin tarpoa lumessa koiran kanssa, ei siinä mitään ja kunto ainakin kasvaisi. Mutta kun kaupungilla on ollut joku ajatus tehdä tästä paikasta joku helvetin talven ihmemaa ja latuja joka jumalan paikkaan että koiran ulkoiluttajan on aivan pakko kävelyttää koiraansa kävelytiellä (mikä mies tarkoittaa sitä että sinne ne kuset ja paskatkin sitten joutuvat ja kuten hyvin tiedätte kaikki eivät siivoa koiransa jätöksiä). Olisi paljon siistimmänkin näköistä jos ei olisi kadut kauppakatua myöten keltaisia ja ruskeita. Jos meille olisi jätetty edes pari syrjäistä paikkaa missä käyttää koira olisin tyytyväinen. Kyllä ne hiihtäjät varmasti mahtuvat kolmelle isolle kuntopolulle kun eivät ne kaikki siellä kuitenkaan yhtä aikaa ole, ja tämä meidän kaupunki ei ole mikään Helsinkin kokoinen että ei täällä nyt niin paljon ihmisiä asua vaan olemme vielä verrattavan pieni kaupunki.

• Pakko valittaa
        rffdfdd kirjoitti:

No sitten ei pitäisi valittaa hiihtoa varten tehdyistä laduista.

koska lenkkipolkumme on viety. Perkele!!

• caninefamiglia
        Lisää sanktioita kirjoitti:

Jos lenkkireitit ovat hiihtolatuja, kuten usein talvella tahtovat olla. Ovat nimenomaan tarkoitettu hiihtämistä varten, usein myös tilanteesta tiedotettu kyltein. Ovat suomenkieltä ja lukutaitoisille helppotajuisia.

Tiedän, että näistä latujen tallomisista ja koiran paskomisista ladulle on aiheutunut vaaratilanteita.

Välinpitämättömille koiranomistajille on myös jaettu euromääräisiä huomautuksia asiata. Mitkä ovat sitten joutuneet maksamaan, halusivat tai eivät.

No sitten sanoisin että on ihan turha valittaa että kaupunki on epäsiistin näköinen kun on koiran jätöksiä joka paikassa. Jos ei voi koiran omistajia ajatella yhtään ja on pitänyt tehdä latuja niin paljon että on suurin piirtein oma latu jokaiselle hiihtäjälle.

Kun ei ole syrjäisiä lenkkipolkkuja kaupungissa koiran omistajan on pakko sitten kusetuttaa koiransa kun kuntopolut ja jokainen kinttupolkku on hiihtäjien käytössä. On todella ilkeää kun koira merkkaa johonkin pylvääseen tai käy hangen päällä tarpeillaan joka on muodostunut aurauksesta jalkakäytävän sivuun. Siinä sitten joku auto ajaa ohi ja koira on juuri nostamassa koipea tai pyllistää kun on kakka tulossa.

Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sitten käyttää näitä yleisiä teitä, jotka kyllä sitten talven aikaan muuttuvat sen näköisiksikin että siellä on koiria kävellyt. Puhumattakaan siitä kun lumet alkavat sulaa, kaikki kun eivät koiran tarpeita välttämättä kerää.

Ihan hullua että yhtä tiettyä ryhmää varten tehdää niin paljon tilaa ja nähdään kaikki se vaiva että saadaan ne pienetkin metsäpolut, jotka on lumen peitossa hiihtäjien käyttöön.

Kuten sanottu meidänkin kaupungissa varmasti kaikki hiihtäjä halukkaat mahtuisivat hyvin niille kolmelle suurelle ladulle, jotka ovat yli 20km. Että eiköhän siellä ole tilaa kun ei tämä mikään suurkaupunki ole ja kaikki eivät ole siellä ladulla yhtä aikaa.

Ei kaikkia parkkipaikkojakaan merkita invapaikoiksi vaan jätetään tilaa myös tavallisille autoilijoille.

• kaupungin ansiota

Hiihtäkööt ihmiset, en sitä kiellä. Mutta ei jokaisesta tiestä tarvitse tehdä hiihtolatua. Kuten sanottu: meillä on puistoa myöten ja jokaisesta vähänkään pidemmästä tieosuudesta tehty hiihtolatu.

Meidän kaupungissa on kolme isoa kuntopolkua. Ymmärrän että niistä on haluttu tehdä hiihtoladut ja se nyt on ihan järkeeväkin koska ne on hyviä ja valaistu ja siellä varrella on tien viitat ettei kukaan eksy, mutta miksi pitää siis PUISTO laittaa myös hiihtoladuksi ja vielä nämä pienet kinttupolutkin mitä on. Voisin hyvin tarpoa lumessa koiran kanssa, ei siinä mitään ja kunto ainakin kasvaisi. Mutta kun kaupungilla on ollut joku ajatus tehdä tästä paikasta joku helvetin talven ihmemaa ja latuja joka jumalan paikkaan että koiran ulkoiluttajan on aivan pakko kävelyttää koiraansa kävelytiellä (mikä mies tarkoittaa sitä että sinne ne kuset ja paskatkin sitten joutuvat ja kuten hyvin tiedätte kaikki eivät siivoa koiransa jätöksiä). Olisi paljon siistimmänkin näköistä jos ei olisi kadut kauppakatua myöten keltaisia ja ruskeita. Jos meille olisi jätetty edes pari syrjäistä paikkaa missä käyttää koira olisin tyytyväinen. Kyllä ne hiihtäjät varmasti mahtuvat kolmelle isolle kuntopolulle kun eivät ne kaikki siellä kuitenkaan yhtä aikaa ole, ja tämä meidän kaupunki ei ole mikään Helsinkin kokoinen että ei täällä nyt niin paljon ihmisiä asua vaan olemme vielä verrattavan pieni kaupunki.

Ilman kaupungin kustannuksia/vaivannäköä niitä polkuja ei talvella olisi, vaan pelkkää umpihankea. Ne ollaan tehty nimenomaan hiihtäjiä varten.

• Ei ymmärretä
        Pakko valittaa kirjoitti:

koska lenkkipolkumme on viety. Perkele!!

Niitä hiihtoon sopivia lenkkipolkuja ei saada aikaiseksi ilman isoja lumentallaajia (koneita). Tuskin omin jaloin saat aikaiseksi vähintään puolentoista metrin levyisen kulkuväylän lumihankaan. Koiranulkoiluttajat kävelevät toistensa jälkiä pitkin ja saavat aikaiseksi noin puolen metrin levyisen polun. Miksi ette ala tehdä sellaisia ja käyttää niitä, niissä ei kukaan pystyisi hiihtämään?

• ...

No sitten sanoisin että on ihan turha valittaa että kaupunki on epäsiistin näköinen kun on koiran jätöksiä joka paikassa. Jos ei voi koiran omistajia ajatella yhtään ja on pitänyt tehdä latuja niin paljon että on suurin piirtein oma latu jokaiselle hiihtäjälle.

Kun ei ole syrjäisiä lenkkipolkkuja kaupungissa koiran omistajan on pakko sitten kusetuttaa koiransa kun kuntopolut ja jokainen kinttupolkku on hiihtäjien käytössä. On todella ilkeää kun koira merkkaa johonkin pylvääseen tai käy hangen päällä tarpeillaan joka on muodostunut aurauksesta jalkakäytävän sivuun. Siinä sitten joku auto ajaa ohi ja koira on juuri nostamassa koipea tai pyllistää kun on kakka tulossa.

Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sitten käyttää näitä yleisiä teitä, jotka kyllä sitten talven aikaan muuttuvat sen näköisiksikin että siellä on koiria kävellyt. Puhumattakaan siitä kun lumet alkavat sulaa, kaikki kun eivät koiran tarpeita välttämättä kerää.

Ihan hullua että yhtä tiettyä ryhmää varten tehdää niin paljon tilaa ja nähdään kaikki se vaiva että saadaan ne pienetkin metsäpolut, jotka on lumen peitossa hiihtäjien käyttöön.

Kuten sanottu meidänkin kaupungissa varmasti kaikki hiihtäjä halukkaat mahtuisivat hyvin niille kolmelle suurelle ladulle, jotka ovat yli 20km. Että eiköhän siellä ole tilaa kun ei tämä mikään suurkaupunki ole ja kaikki eivät ole siellä ladulla yhtä aikaa.

Ei kaikkia parkkipaikkojakaan merkita invapaikoiksi vaan jätetään tilaa myös tavallisille autoilijoille.

Siis se polkujen tallaamineko ei onnistu? Kyllä varmasti teillä on metsää ympärillä, jos on hiihtolatujakin, niitähän ei kortteleihin talojen väliin tehdä pujottelemaan. Sinne vain metsään ja polkua avaamaan. Jos kesäsisin kävelet ladunpohjaa, niin eihän se ole ladunpohja jos siinä ei latua ole talvella.

Tätä siis täällä oli aiemminkin kysytty: toivoisitteko vielä, että kaupunki pitäisi ne teidän polut auki, vai mikä se ongelma on?

Meilläpäin niitä latujenpohjia kutsutaan kuntopoluiksi, osa on valaistu, osa ei, kaikki on kuitenkin kartalle merkitty ja viitoitettu risteyskohdilta. Meilläpäin koirien tuominen kuntopoluille on kiellettyä niin kesällä kuin talvella. Sitten on erikseen ulkoilureitistöt tai luontopolut. Ne ovat kaikkien kulkijoiden vapaasti käytettävissä kesät ja talvet ja varsinkin koirien omistajat ne kivasti auki pitävät kulkemalla myös talvisin, niissä siis ei ole talvikunnossapitoa. Kaupungin sisällä taas on ulkoilureitistöjä, jotka ovat valaistuja ja niissä on talvikunnossapito ja ne ovat näin keväisin aika hurjan näköisiä ulosteista.

Isolla osalla kuntia on jonkinlainen kuntalaisaloite mahdollisuus. Tee aloite talvikunnossa pidosta luontopoluille, jos ongelma on se...

• Ne voisi
        kaupungin ansiota kirjoitti:

Ilman kaupungin kustannuksia/vaivannäköä niitä polkuja ei talvella olisi, vaan pelkkää umpihankea. Ne ollaan tehty nimenomaan hiihtäjiä varten.

kyllä oikeasti avata ihan kokonaan auraamalla koko tien leveydeltä. Kun jättää hiekottamati niin silloin olisi molemmilla hyvä kulkea. Sekä koirallisilla että hiihtäjillä. Ei pitäsi olla mahdoton asia?

• Kyllä toivomme
        ... kirjoitti:

Siis se polkujen tallaamineko ei onnistu? Kyllä varmasti teillä on metsää ympärillä, jos on hiihtolatujakin, niitähän ei kortteleihin talojen väliin tehdä pujottelemaan. Sinne vain metsään ja polkua avaamaan. Jos kesäsisin kävelet ladunpohjaa, niin eihän se ole ladunpohja jos siinä ei latua ole talvella.

Tätä siis täällä oli aiemminkin kysytty: toivoisitteko vielä, että kaupunki pitäisi ne teidän polut auki, vai mikä se ongelma on?

Meilläpäin niitä latujenpohjia kutsutaan kuntopoluiksi, osa on valaistu, osa ei, kaikki on kuitenkin kartalle merkitty ja viitoitettu risteyskohdilta. Meilläpäin koirien tuominen kuntopoluille on kiellettyä niin kesällä kuin talvella. Sitten on erikseen ulkoilureitistöt tai luontopolut. Ne ovat kaikkien kulkijoiden vapaasti käytettävissä kesät ja talvet ja varsinkin koirien omistajat ne kivasti auki pitävät kulkemalla myös talvisin, niissä siis ei ole talvikunnossapitoa. Kaupungin sisällä taas on ulkoilureitistöjä, jotka ovat valaistuja ja niissä on talvikunnossapito ja ne ovat näin keväisin aika hurjan näköisiä ulosteista.

Isolla osalla kuntia on jonkinlainen kuntalaisaloite mahdollisuus. Tee aloite talvikunnossa pidosta luontopoluille, jos ongelma on se...

"Tätä siis täällä oli aiemminkin kysytty: toivoisitteko vielä, että kaupunki pitäisi ne teidän polut auki, vai mikä se ongelma on?"

Kyllä tätä me toivoisimme. Nimenomaan noiden vähän isompien teiden osalta, jotka nyt aurataan vain latukoneilla vaikka kaikille olisi tilaa.

• hiitäjää varten latu
        Ne voisi kirjoitti:

kyllä oikeasti avata ihan kokonaan auraamalla koko tien leveydeltä. Kun jättää hiekottamati niin silloin olisi molemmilla hyvä kulkea. Sekä koirallisilla että hiihtäjillä. Ei pitäsi olla mahdoton asia?

Pyörätiellä voi ulkoiluttaa koiria, muttei hiihtää. Sitä varten hiihtäjiä varten vaivaudutaan valmistamaan erillisiä latuja. Joka tapauksessa pyöräteitä on paljon enemmän kuin hiihtolatuja. Jokainen voi myös itse kahlaamalla valmistaa itselleen ja koiralleen kävelyaukon lumihankeen. Sitten kun taas lumi sulaa, hihtäjät joutuvat vartoamaan seuraavaan talveen saakka harrastuksiaan, mutta koiranulkoiluttajat saavat ne ulkoilureitit käyttöönsä. Eikö se ole tasa-arvoista, että ne ulkoilureitit ovat talvisin hiihtäjien ja kesäisin koiranulkoiluttajien käytössä? Kumminkin talven ajan koiranulkoiluttajat voivat hyödyntää pyöräteitä, mutta kesän ajan hiihtäjät eivät mitään.

• Ei ymmärretä kirjoitti:

Niitä hiihtoon sopivia lenkkipolkuja ei saada aikaiseksi ilman isoja lumentallaajia (koneita). Tuskin omin jaloin saat aikaiseksi vähintään puolentoista metrin levyisen kulkuväylän lumihankaan. Koiranulkoiluttajat kävelevät toistensa jälkiä pitkin ja saavat aikaiseksi noin puolen metrin levyisen polun. Miksi ette ala tehdä sellaisia ja käyttää niitä, niissä ei kukaan pystyisi hiihtämään?

Onhan niitä muutama polku tehtykin, tarvottu metsässä ja pusikossa umpihangessa väylää auki, kun ei ole terveellistä nivelille kulkea joka päivä monta kilometriä jäisellä, kovalla tiellä. Parin kahluukerran jälkeen siellä pystyy jo kulkemaan ei-niin-kovassa-kunnossa oleva koiranulkoiluttaja tai papparainenkin puudelinsa kanssa. Mutta aina sinne polulle jonkun lumisateen myötä ilmaantuu myös joku välineurheilija, joka vetää yhdet jäljet polulle ja seuraavan kerran vastaantulleessaan kiljuu hysteerisesti "tässä on latu"...

Koirien kanssa kuljetaan joka päivä, satoi tai paistoi, sitä vartenhan noita osin hommataan, lenkkikavereiksi joitten kanssa ei ulkoilusta luisteta. Hiihtoladuilla ei paljoa näy porukkaa kun on parikymmentä astetta pakkasta, tyhjän panttina odottavat päivää, jolloin on sopiva -4,5 ja pilvipoutaa; tätä päivää vartenko varataan sitten koko talveksi joka ikinen väylä, josta suksilla mahtuu??

• caninefamiglia
        ... kirjoitti:

"Tätä siis täällä oli aiemminkin kysytty: toivoisitteko vielä, että kaupunki pitäisi ne teidän polut auki, vai mikä se ongelma on?"

-Tähän vastasin jo toisessa viestissäni tässä ketjussa. Ei niitä kinttupolkuja tarvitse auki pitää. Voisin hyvin mennä vaikka hangessa tarpomaan koiran kanssa ei se siitä ole kiinni. Olen jo iso tyttö ja voin kyllä kävellä umpihangessa jos niikseen tulee, en ole tehty sokerista. Minä ja koirani emme aiheuttaisi kaupungille yhtään mitään lisäkuluja.

Mutta kun ei ole edes tämmöisiä polkuja meille jätetty. Toisilta olen kuullut että heillä menee edes joku kinttupolkku siinä ladun vieressä, mutta meillä joka jumalan tieosuus ja kuntopolku on pyhitetty hiihtäjille.

Ja sanon taas samoja asioita uudestaan kun ihmiset eivät näköjään osaa tai viitsi lukea: meidän kaupungissa on kolme, siis kolme isoa kuntopolkua, jotka ovat kaikki yli 20 kilsaa. Meidän kaupunki ei ole kuitenkaan niin suuri etteikö ne kaikki hiihtäjät varmasti mahtuisi näille laduille kun ne kaikki eivät siellä ole edes yhtä aikaa kuitenkaan hiihtämässä.

Meillä on käytössämme vain yksi tie jota onkin sitten sahattu ristiin ja rastiin ja vaikka miten päin koko talven kun muualle ei pääse. Se tie on ainoa vähän syrjäisempi, mutta ei se ole koirallekaan kiva jos mennään vain samaa reittiä max 4 neljä kertaa päivässä. Kyllästyyhän sekin siihen. Sitten lisäksi pitää soveltaa että lenkistä tulee pitkä ja kulkea myös kaupungin kautta.

• caninefamiglia

-Tähän vastasin jo toisessa viestissäni tässä ketjussa. Ei niitä kinttupolkuja tarvitse auki pitää. Voisin hyvin mennä vaikka hangessa tarpomaan koiran kanssa ei se siitä ole kiinni. Olen jo iso tyttö ja voin kyllä kävellä umpihangessa jos niikseen tulee, en ole tehty sokerista. Minä ja koirani emme aiheuttaisi kaupungille yhtään mitään lisäkuluja.

Mutta kun ei ole edes tämmöisiä polkuja meille jätetty. Toisilta olen kuullut että heillä menee edes joku kinttupolkku siinä ladun vieressä, mutta meillä joka jumalan tieosuus ja kuntopolku on pyhitetty hiihtäjille.

Ja sanon taas samoja asioita uudestaan kun ihmiset eivät näköjään osaa tai viitsi lukea: meidän kaupungissa on kolme, siis kolme isoa kuntopolkua, jotka ovat kaikki yli 20 kilsaa. Meidän kaupunki ei ole kuitenkaan niin suuri etteikö ne kaikki hiihtäjät varmasti mahtuisi näille laduille kun ne kaikki eivät siellä ole edes yhtä aikaa kuitenkaan hiihtämässä.

Meillä on käytössämme vain yksi tie jota onkin sitten sahattu ristiin ja rastiin ja vaikka miten päin koko talven kun muualle ei pääse. Se tie on ainoa vähän syrjäisempi, mutta ei se ole koirallekaan kiva jos mennään vain samaa reittiä max 4 neljä kertaa päivässä. Kyllästyyhän sekin siihen. Sitten lisäksi pitää soveltaa että lenkistä tulee pitkä ja kulkea myös kaupungin kautta.

Ja siksi siis tätä tietä, koska se on syjässä ja ympärillä on edes jonkin verran metsää ettei koiraa tarvitse pissittää jotain tolppaa vasten. Se tieosuus menee ristiin ja rastiin ja on aika pitkä, mutta sille alueelle on rakennettu omakotitalo naapurusto, ja sitten taas talot vievät suurimman osan tieosuuksista. Eikä sielläkään kehtaa kävellä koiran kanssa missä on omakotitaloja toisensa perään. Ei koiraa voi pissittää toisen postilaatikkoa vasten tai toisen aitaa vasten.

• leveyttä hiihtoon
        suomutaa kirjoitti:

Onhan niitä muutama polku tehtykin, tarvottu metsässä ja pusikossa umpihangessa väylää auki, kun ei ole terveellistä nivelille kulkea joka päivä monta kilometriä jäisellä, kovalla tiellä. Parin kahluukerran jälkeen siellä pystyy jo kulkemaan ei-niin-kovassa-kunnossa oleva koiranulkoiluttaja tai papparainenkin puudelinsa kanssa. Mutta aina sinne polulle jonkun lumisateen myötä ilmaantuu myös joku välineurheilija, joka vetää yhdet jäljet polulle ja seuraavan kerran vastaantulleessaan kiljuu hysteerisesti "tässä on latu"...

Koirien kanssa kuljetaan joka päivä, satoi tai paistoi, sitä vartenhan noita osin hommataan, lenkkikavereiksi joitten kanssa ei ulkoilusta luisteta. Hiihtoladuilla ei paljoa näy porukkaa kun on parikymmentä astetta pakkasta, tyhjän panttina odottavat päivää, jolloin on sopiva -4,5 ja pilvipoutaa; tätä päivää vartenko varataan sitten koko talveksi joka ikinen väylä, josta suksilla mahtuu??

No enpä oikein usko, että muka kaikki koiranulkoiluttajien valmistamat lumireitit vallattaisiin hiihtäjille.

Jos metsään tehdään hiihtolatu, siihen tarvitaan leveäksi raivattu kulkuväylä, jossa puut ja pusikot ovat ainakin puolentoista metrin päässä toisistaan (ladun reunojen etäisyyttä tarkoitan) koko matkan ajan. Lisäksi ladussa ei saa olla äkkinäisiä mutkia. Jos metsään tallaa polun, niin kyllä siellä pitäisi olla puita tarpeeksi tiiviisti siihen, että latua ei voida sen päälle vetää. Katso googlesta kuvia hiihtoladuista. Sieltä näet, että hiihtämistä varten tarvitaan todella leveä ja tasaisen suora latu, jota varten puut ja pusikot on raivattava tieltä pois.

Katso tätä kuvaa hiihdosta ja mieti kuinka hankalaa hiihtäminen on ahtaassa metsässä: http://www.youtube.com/watch?v=mYjVXELYyng

Jos latuja on kylänne täynnä, hiihtäjät hyödyntävät niitä mieluummin kuin ahtaita, mutkikkaita kävelijöiden tallausjelkiä. Eikä tiiviiseen metsään pääse millään latukoneilla (joilla tehdään hiihtolatu).

Valitettavasti kaupunki ei ala kustantamaan/valmistamaan latuja koiranulkoiluttajia varten, koska aivan samoin koiria voi ulkoiluttaa pyöräteillä.

• sinun ongelmasi´

Ja siksi siis tätä tietä, koska se on syjässä ja ympärillä on edes jonkin verran metsää ettei koiraa tarvitse pissittää jotain tolppaa vasten. Se tieosuus menee ristiin ja rastiin ja on aika pitkä, mutta sille alueelle on rakennettu omakotitalo naapurusto, ja sitten taas talot vievät suurimman osan tieosuuksista. Eikä sielläkään kehtaa kävellä koiran kanssa missä on omakotitaloja toisensa perään. Ei koiraa voi pissittää toisen postilaatikkoa vasten tai toisen aitaa vasten.

"Eikä sielläkään kehtaa kävellä koiran kanssa missä on omakotitaloja toisensa perään."

-Tuo menee jo naurettavaksi hienostaluksi.

Koiran kusiläikkä lumessä ei ole mikään näköhaitta, vaan siihen suomalaiset ovat jo tottuneet. Kunhan paskakasat siistitään roskiksiin, niin se riittää. Katukäytävät ovat koirien kusettamista varten talvisin. Kukaan ei kummastele, jos koira kusasee pelkälle katukäytävän reunalle. Ei koiran kusettamiseen talvella mitään varsinaisia ulkoilureittejä tarvita, siihen menisi kaupungilta valtavasti kustannuksiakin, jotka vaikuttavat suuresti veroihin. Normaali pyörätie on koiran arkipäivän kusetusreitti talvisin, kaikki tietävät ettei koiran kusen näkyvyyttä talvimaisemasta voi estää.

Ymmärrän kyllä, että talvella alkaa ikävöimään sulaa maastoa, jottei tarvitse umpihangessa kahlata päästäkseen pyöräteiden ulkopuolelle, mutta lumelle ei mahda mitään.

Mieti millaisia veroja siitä syntyisi, jos kaupunki kustantaisi koiranulkoiluttajia varten vaivalla valmistettuja ulkoilupolkuja talvella? Koiran kusettaminen tienvarrelle lumipenkkaan on jokamiehenoikeus ja talvella välitöntä, joten oma häpeäsi, jos et kehtaa antoo koiran nostaa koipeaan ihmisten ilmoilla.

Et ole selkeästikään ikinä hiihtänyt, kun et tajua kuinka laajan alueen sellainen toiminta tarvitsee, jottei jatkuvasti joutuisi väistelemään muita hiihtäjiä, jotka kulkevat perässä lujempaa tai edessä hitaampaa vauhtia.

• korjaus+´+
        sinun ongelmasi´ kirjoitti:

"Eikä sielläkään kehtaa kävellä koiran kanssa missä on omakotitaloja toisensa perään."

Koiran kusiläikkä lumessä ei ole mikään näköhaitta, vaan siihen suomalaiset ovat jo tottuneet. Kunhan paskakasat siistitään roskiksiin, niin se riittää. Katukäytävät ovat koirien kusettamista varten talvisin. Kukaan ei kummastele, jos koira kusasee pelkälle katukäytävän reunalle. Ei koiran kusettamiseen talvella mitään varsinaisia ulkoilureittejä tarvita, siihen menisi kaupungilta valtavasti kustannuksiakin, jotka vaikuttavat suuresti veroihin. Normaali pyörätie on koiran arkipäivän kusetusreitti talvisin, kaikki tietävät ettei koiran kusen näkyvyyttä talvimaisemasta voi estää.

Ymmärrän kyllä, että talvella alkaa ikävöimään sulaa maastoa, jottei tarvitse umpihangessa kahlata päästäkseen pyöräteiden ulkopuolelle, mutta lumelle ei mahda mitään.

Mieti millaisia veroja siitä syntyisi, jos kaupunki kustantaisi koiranulkoiluttajia varten vaivalla valmistettuja ulkoilupolkuja talvella? Koiran kusettaminen tienvarrelle lumipenkkaan on jokamiehenoikeus ja talvella välitöntä, joten oma häpeäsi, jos et kehtaa antoo koiran nostaa koipeaan ihmisten ilmoilla.

Et ole selkeästikään ikinä hiihtänyt, kun et tajua kuinka laajan alueen sellainen toiminta tarvitsee, jottei jatkuvasti joutuisi väistelemään muita hiihtäjiä, jotka kulkevat perässä lujempaa tai edessä hitaampaa vauhtia.

"-Tuo menee jo naurettavaksi hienostaluksi."

-Siis "hienosteluksi".

• caninefamiglia
        korjaus+´+ kirjoitti:

"-Tuo menee jo naurettavaksi hienostaluksi."

-Siis "hienosteluksi".

Ei se ole mitään hienostelua.

Kuvittele että sinulla on omakotitalo ja sitä ympäröi aita. Haluaisitko että aitasi muuttuu keltaiseksi siitä kun koirat ovat siihen koko talven ahkerasti koipeaan nostaneet?

En minä ainakaan haluaisi että kukaan kusettaisi koiraansa minun aitaani tai postilaatikkoani vasten.

Mielestäni olen vain toiminut oikein ja ottanut toiset huomioon ja osoittanut että kunnioitan toisten omaisuutta.

On se ihme että tälläkin palstalla monet valittavat koiran pissistä ja kakasta ja sitten kun joku sanoo että ei halua että koira kusee jonkun aitaan niin sitten ruvetaan kutsumaan sitä hienosteluksi.

Mutta hei hienoa jos sinä et välitä onko sinun omaisuutesi koiran pissistä keltainen vai ei. Missäs päin asut? Tulenkin sinne sitten koiraani käyttämään pissillä kun sinusta on kerran ihan turhaa hienostelua tämä tämmöinen.

• caninefamiglia

Ei se ole mitään hienostelua.

Kuvittele että sinulla on omakotitalo ja sitä ympäröi aita. Haluaisitko että aitasi muuttuu keltaiseksi siitä kun koirat ovat siihen koko talven ahkerasti koipeaan nostaneet?

En minä ainakaan haluaisi että kukaan kusettaisi koiraansa minun aitaani tai postilaatikkoani vasten.

Mielestäni olen vain toiminut oikein ja ottanut toiset huomioon ja osoittanut että kunnioitan toisten omaisuutta.

On se ihme että tälläkin palstalla monet valittavat koiran pissistä ja kakasta ja sitten kun joku sanoo että ei halua että koira kusee jonkun aitaan niin sitten ruvetaan kutsumaan sitä hienosteluksi.

Mutta hei hienoa jos sinä et välitä onko sinun omaisuutesi koiran pissistä keltainen vai ei. Missäs päin asut? Tulenkin sinne sitten koiraani käyttämään pissillä kun sinusta on kerran ihan turhaa hienostelua tämä tämmöinen.

Suosittelen muuten sinua palaaman koulun penkille, koska et selvästikään osaa lukea. Lainaan tässä nyt paria omaa viestiäni:

"Ei niitä kinttupolkuja tarvitse auki pitää. Voisin hyvin mennä vaikka hangessa tarpomaan koiran kanssa ei se siitä ole kiinni. Olen jo iso tyttö ja voin kyllä kävellä umpihangessa jos niikseen tulee, en ole tehty sokerista. Minä ja koirani emme aiheuttaisi kaupungille yhtään mitään lisäkuluja."

Se että kaupunki ei tee latua tai auraa joitain pikku polkuja ei aiheuttaisi mitään lisäkustannuksia.

Olen jo moneen kertaan sanonut että meillä kaikki kuntopolut, kinttupolut ja puisto ovat hiihtäjien käytössä vain ja ainoastaan.

Ja jos tämän melko pienen kaupungin hiihtäjät eivät mahdu kolmelle yli 20 kilsaa kuntopolulle niin on ihme. Kaikki hiihtäjät ovat varmaankin sitten norsuja kun eivät mahdu ladulle (VARSINKAAN KUN EIVÄT SIELLÄ KUITENKAAN YHTÄ AIKAA OLE)

Huomaan kyllä miten olet tässä takkisi kääntänyt sen takia että voisit puhua hiihtämisen puolesta. Olen varma että olet joskus kironnut koiran pissaa ja kakkaa ja valittanut niistä, ja nyt sitten kun joku huomauttaa että kun ei ole oikein mitään paikkaa mihin viedä koiransa pissille koska kuntopoluille ei ole talvella mitään asiaa, niin jo yhtäkkiä saaki se keltainen lumikin olla rauhassa.

• hohhohh

Suosittelen muuten sinua palaaman koulun penkille, koska et selvästikään osaa lukea. Lainaan tässä nyt paria omaa viestiäni:

"Ei niitä kinttupolkuja tarvitse auki pitää. Voisin hyvin mennä vaikka hangessa tarpomaan koiran kanssa ei se siitä ole kiinni. Olen jo iso tyttö ja voin kyllä kävellä umpihangessa jos niikseen tulee, en ole tehty sokerista. Minä ja koirani emme aiheuttaisi kaupungille yhtään mitään lisäkuluja."

Se että kaupunki ei tee latua tai auraa joitain pikku polkuja ei aiheuttaisi mitään lisäkustannuksia.

Olen jo moneen kertaan sanonut että meillä kaikki kuntopolut, kinttupolut ja puisto ovat hiihtäjien käytössä vain ja ainoastaan.

Ja jos tämän melko pienen kaupungin hiihtäjät eivät mahdu kolmelle yli 20 kilsaa kuntopolulle niin on ihme. Kaikki hiihtäjät ovat varmaankin sitten norsuja kun eivät mahdu ladulle (VARSINKAAN KUN EIVÄT SIELLÄ KUITENKAAN YHTÄ AIKAA OLE)

Huomaan kyllä miten olet tässä takkisi kääntänyt sen takia että voisit puhua hiihtämisen puolesta. Olen varma että olet joskus kironnut koiran pissaa ja kakkaa ja valittanut niistä, ja nyt sitten kun joku huomauttaa että kun ei ole oikein mitään paikkaa mihin viedä koiransa pissille koska kuntopoluille ei ole talvella mitään asiaa, niin jo yhtäkkiä saaki se keltainen lumikin olla rauhassa.

Edellenkään et tajua, että ne polut ovat talvella nimenomaan kaupungin ansiota. Kaupunki koittaa saada mahdollisimman monelle mahdollisuuden hiihtämiseen, joka on terveellistä paitsi ruumiillisesti myös mielelle.

Voit pyytää kaupunkia kyhäämään sinua varten leveän ladun, jonne kielletän tulemaan hiihtämään. Sellaisessa ladussa se on puolestaan hiihtäjien oma ongelma, jos koirat ovat heidän tiellä. Ties vaikka kuntanne suostuu siihen, mutta se voi tulla kalliiksi sinulle joko erillisen maksun tai verojen kautta.

• ...
        Kyllä toivomme kirjoitti:

Kyllä tätä me toivoisimme. Nimenomaan noiden vähän isompien teiden osalta, jotka nyt aurataan vain latukoneilla vaikka kaikille olisi tilaa.

Siis teille tehtyjä latuja?

Silloin hyvä hankinta on alueen kartta. Tiet näkyvät kartalla yleensä mustina viivoina. Jos tie on kartalla, niin se on yleinen tie ja sitä saa käyttää kaikki, eli silloin ne ladut ovat teidän kävelijöidenkin kätettävissä koirien kanssa tai ilman. Joitain rajotieita teiden käyttämiseen voi olal asetettu, eli voi olla esim polkupyöräily kieltoja tai mopoilukieltoja, mutta miltään tieltä ei ole veilä kävelemistä kielletty. No tietenkin on yksityistiet ja esim kaivosalueiden tai varuskuntalaueiden tiet.

Kartassa siis on yleensä jossain kulmassa eriväristen viivojen selitykset, katso sieltä mikä on tie ja jos sellaisessa on latu, niin sinne vain kävelemään, sehän ei ole sinun ongelmasi. On toki tapauksia joissa yleiset tiet ovat suljettu kausiliikuntapaikkojen takia, mutta niissä on sitten tehty korvaava kiertoreitti kevyelle liikenteelle.

• caninefamiglia
        hohhohh kirjoitti:

Edellenkään et tajua, että ne polut ovat talvella nimenomaan kaupungin ansiota. Kaupunki koittaa saada mahdollisimman monelle mahdollisuuden hiihtämiseen, joka on terveellistä paitsi ruumiillisesti myös mielelle.

Voit pyytää kaupunkia kyhäämään sinua varten leveän ladun, jonne kielletän tulemaan hiihtämään. Sellaisessa ladussa se on puolestaan hiihtäjien oma ongelma, jos koirat ovat heidän tiellä. Ties vaikka kuntanne suostuu siihen, mutta se voi tulla kalliiksi sinulle joko erillisen maksun tai verojen kautta.

Voi jumalauta kun sinun pitäisi OPETELLA LUKEMAAN.

Tämän on jo luoja ties kuinka mones kerta kun sanon että kaupungin ei tarvitse tehdä minulle ja koiralleni erikseen mitään polkuja. LUONNOSSA on jo polkuja valmiina tiesitkö sitä? Näitä polkuja ei tarvitsisi huoltaa mitenkään vaan ne voisi jättää ihan koskemattomiksi.

Voin aivan hyvin kävellä umpihangessa koirani kanssa. Ajan mittaa siihen hankeen muodostuisi ura kun olemme polkua kulkeneet useasti ja sitä käyttäisivät myös muutkin koiran omistajat kuin vain me, joten polku pysyisi tallattuna ja auki meille ihan ilman kaupunkiakin.

JA KAIKKI EIVÄT EDES HIIHDÄ!

On ihan järjetöntä että kaikki lenkkeilijät ja koiran ulkoiluttajat laitetaan talveksi sivuun sen takia että näillä muutamalla hiihtäjällä olisi latuja.

Jos ei jumalauta pienen kaupungin hiihtäjät mahdu kolmelle yli 20 kilsaa pitkälle ladulle niin on ihme. Tämä ei kuitenkaan ole mikään Helsingin kokoinen paikka, ja toistan taas kun et osaa luke; JA KAIKKI EIVÄT EDES OLE YHTÄAIKAA SIELLÄ LADULLA JA KAIKKI EIVÄT EDES HIIHDÄ.

Se että joka helvetin tieosuus pitää muuttaa laduksi hiihtäjille on aivan järjetöntä.

Kun tehdään parkkipaikkaa ei JOKAISTA parkkipaikkaa merkitä invaksi sen takia että on muutamia sellaisia, jotka invapaikkaa tarvitsevat.

• leveyttä hiihtoon kirjoitti:

No enpä oikein usko, että muka kaikki koiranulkoiluttajien valmistamat lumireitit vallattaisiin hiihtäjille.

Jos metsään tehdään hiihtolatu, siihen tarvitaan leveäksi raivattu kulkuväylä, jossa puut ja pusikot ovat ainakin puolentoista metrin päässä toisistaan (ladun reunojen etäisyyttä tarkoitan) koko matkan ajan. Lisäksi ladussa ei saa olla äkkinäisiä mutkia. Jos metsään tallaa polun, niin kyllä siellä pitäisi olla puita tarpeeksi tiiviisti siihen, että latua ei voida sen päälle vetää. Katso googlesta kuvia hiihtoladuista. Sieltä näet, että hiihtämistä varten tarvitaan todella leveä ja tasaisen suora latu, jota varten puut ja pusikot on raivattava tieltä pois.

Katso tätä kuvaa hiihdosta ja mieti kuinka hankalaa hiihtäminen on ahtaassa metsässä: http://www.youtube.com/watch?v=mYjVXELYyng

Jos latuja on kylänne täynnä, hiihtäjät hyödyntävät niitä mieluummin kuin ahtaita, mutkikkaita kävelijöiden tallausjelkiä. Eikä tiiviiseen metsään pääse millään latukoneilla (joilla tehdään hiihtolatu).

Valitettavasti kaupunki ei ala kustantamaan/valmistamaan latuja koiranulkoiluttajia varten, koska aivan samoin koiria voi ulkoiluttaa pyöräteillä.

Mainitsinko latukoneen?
        tai moottorikelkan?
        Julkisin varoin ylläpidetyn kulkuverkoston?
        Noup.

Metsään tallatun polun?
        Jes!:
        Ja valitettavasti tuo kaikenlaisten jalankulkijoitten ympärivuoden kulkema polku, minne ei vesaikkkoa nouse, näyttää lumen tultua juuri sopivalta keskimäärin metrin leveältä aukolta jonne murtomaahiihdon harrastaja sitten pyyhkäsee.

Jos hiihdon taitaminen perustuu yuotube-videoihin ja valmiiksi tehtyihin latuihin, suosittelen ennemmin vaikka liittymistä johonkin hiihtoseuraan. >))

• ...

Sori, edelleen menee ohi.

Meillä on muutama hehtaari maata omasta kunnastamme. Meillä menee myös kunnan ylläpitämä latu maittemme halki. Jos otan siis maastamme yhden hehtaarin tarkasteluun, siitä hehtarista menee noin 100 neliömetriä ladulle. Loput 9900 neliömetriä hehtarista jää metsää jonne voin tarpoa polkuja miten haluan.

Eli teillä on käsittämättömän paljon latuja, jos joukkoon ei mahdu itse kävelemääsi polkua metsään.

• Verorahojen jako
        sinun ongelmasi´ kirjoitti:

Ai: eihän siihen sen kummempia varoja mene, kuin niihin latuihinkaan, joita on suhteessa aivan liikaa hiihtävään väestöön nähden.

Koiranomistajissa on myös vanhempia henkilöitä, jotka pitävät huolta kunnostaan ulkoiluttamalla usein pientä koiraansa. Se on kansanterveyden kannalta hyvin tärkeää, kuten itsekin ymmärrät. Ja siis säästöä. Nämä jo keski-iän ylittäneet ihmiset eivät jaksa tarpoa umpihangessa.

Siksi en voi ymmärtää miksi osaa laduista ei tehdä vain tavallisiksi kuntopoluiksi, joita voi käyttää ilman niitä suksia ja sauvoja. Eivät kaikki voi (vamman tai kunnon takia) tai halua hiihtää. Heilläkin pitäisi olla oikeus päästä nauttimaan talvisesta metsästä.

• leveyttä hiihtoon
        suomutaa kirjoitti:

Mainitsinko latukoneen?
        tai moottorikelkan?
        Julkisin varoin ylläpidetyn kulkuverkoston?
        Noup.

Metsään tallatun polun?
        Jes!:
        Ja valitettavasti tuo kaikenlaisten jalankulkijoitten ympärivuoden kulkema polku, minne ei vesaikkkoa nouse, näyttää lumen tultua juuri sopivalta keskimäärin metrin leveältä aukolta jonne murtomaahiihdon harrastaja sitten pyyhkäsee.

Jos hiihdon taitaminen perustuu yuotube-videoihin ja valmiiksi tehtyihin latuihin, suosittelen ennemmin vaikka liittymistä johonkin hiihtoseuraan. >))

Ja koiran ulkoiluttamisenko todistat sitä paremmin pelkillä kirjoituksillasi näillä palstoilla? Suosittelen sinua hakeutumaan johonkin paikalliseen koiraharrastuspiiriin ottamaan asioista tarkemmin selkoa.

• alistus voi

Voi jumalauta kun sinun pitäisi OPETELLA LUKEMAAN.

Tämän on jo luoja ties kuinka mones kerta kun sanon että kaupungin ei tarvitse tehdä minulle ja koiralleni erikseen mitään polkuja. LUONNOSSA on jo polkuja valmiina tiesitkö sitä? Näitä polkuja ei tarvitsisi huoltaa mitenkään vaan ne voisi jättää ihan koskemattomiksi.

Voin aivan hyvin kävellä umpihangessa koirani kanssa. Ajan mittaa siihen hankeen muodostuisi ura kun olemme polkua kulkeneet useasti ja sitä käyttäisivät myös muutkin koiran omistajat kuin vain me, joten polku pysyisi tallattuna ja auki meille ihan ilman kaupunkiakin.

JA KAIKKI EIVÄT EDES HIIHDÄ!

On ihan järjetöntä että kaikki lenkkeilijät ja koiran ulkoiluttajat laitetaan talveksi sivuun sen takia että näillä muutamalla hiihtäjällä olisi latuja.

Jos ei jumalauta pienen kaupungin hiihtäjät mahdu kolmelle yli 20 kilsaa pitkälle ladulle niin on ihme. Tämä ei kuitenkaan ole mikään Helsingin kokoinen paikka, ja toistan taas kun et osaa luke; JA KAIKKI EIVÄT EDES OLE YHTÄAIKAA SIELLÄ LADULLA JA KAIKKI EIVÄT EDES HIIHDÄ.

Se että joka helvetin tieosuus pitää muuttaa laduksi hiihtäjille on aivan järjetöntä.

Kun tehdään parkkipaikkaa ei JOKAISTA parkkipaikkaa merkitä invaksi sen takia että on muutamia sellaisia, jotka invapaikkaa tarvitsevat.

Iskikö hermoromahdus :-D Ihan oikein sinulle.

• huohhoi
        Verorahojen jako kirjoitti:

Ai: eihän siihen sen kummempia varoja mene, kuin niihin latuihinkaan, joita on suhteessa aivan liikaa hiihtävään väestöön nähden.

Koiranomistajissa on myös vanhempia henkilöitä, jotka pitävät huolta kunnostaan ulkoiluttamalla usein pientä koiraansa. Se on kansanterveyden kannalta hyvin tärkeää, kuten itsekin ymmärrät. Ja siis säästöä. Nämä jo keski-iän ylittäneet ihmiset eivät jaksa tarpoa umpihangessa.

Siksi en voi ymmärtää miksi osaa laduista ei tehdä vain tavallisiksi kuntopoluiksi, joita voi käyttää ilman niitä suksia ja sauvoja. Eivät kaikki voi (vamman tai kunnon takia) tai halua hiihtää. Heilläkin pitäisi olla oikeus päästä nauttimaan talvisesta metsästä.

Pyörätiet on olemassa koirien ulkoiluttamiseen -.-

• <3 Urheiluhullu <3

Meillä tässä kaupungissamme hiihtoladut kulkevat kuntopoluilla, eikä sinne kesäaikanakaan saisi koiria viedä, mutta eihän kaikki ihmiset osaa lukea, eikä ymmärrä edes kuvallista viestintää.

• Tarkoittanet

pururataa? Sellaista polkua ei muualla ole minne koiran kanssa ei jokamiesoikeudella saisi mennä. Oli kyltti tai ei.

• fdfdfdfdtr
        Tarkoittanet kirjoitti:

pururataa? Sellaista polkua ei muualla ole minne koiran kanssa ei jokamiesoikeudella saisi mennä. Oli kyltti tai ei.

Mutta niiden polkujen ulkopuolella saa jokamiehenoikeudella koiria ulkoiluttaa. Ne polut eivät valmistu luonnostaan, vaan kaupungin aherruksella/kustannuksilla, eikä niitä turhaan koiteta valmistaa, vaan rauhaisaa liikuntaa varten.

Voit kysyä kaupungilta lupaa ja valmistaa oman polun sinulle ja koirille.

• <3 Urheiluhullu <3
        Tarkoittanet kirjoitti:

Meillä pururataa kutsutaan kesäaikana kuntopoluksi ja talviaikana hiihtoladuksi. Oikeat termit tarkistettu kaupunkimme liikuntatoimelta. :)

• Soopelipoika
        fdfdfdfdtr kirjoitti:

Mutta niiden polkujen ulkopuolella saa jokamiehenoikeudella koiria ulkoiluttaa. Ne polut eivät valmistu luonnostaan, vaan kaupungin aherruksella/kustannuksilla, eikä niitä turhaan koiteta valmistaa, vaan rauhaisaa liikuntaa varten.

Voit kysyä kaupungilta lupaa ja valmistaa oman polun sinulle ja koirille.

Missäköhän suurcityn keskustassa elelet, jos polut syntyvät vain konein ja suurin rahoituksin...

... täälläpäin polut syntyvät niin, että joku kävelee umpimetsässä muutaman kuukauden samaa reittiä, pari ihmistä huomaa tuoreen poluntapaisen ja muutaman vuoden kuluttua, lukuisien koiran- ja ihmisenjalkojen kuluttamana, umpimetsään syntyy oikea pikku polku.

Hyvällä tuurilla paikallinen isäntä auttaa kävelijöitä "talvikunnossapidossa" ajamalla pari kertaa talven aikana polun päästä päähän mönkijällä tai moottorikelkalla. Huonolla tuurilla sama isäntä tökkää latukoneen moottorikelkkansa perään ja tämä yhdessä tehty ulkoilureitti muuttuukin siinä silmänräpäyksessä suksijoiden yksityisomaisuudeksi (onneksi näin ei ole käynyt kuin viime talvena).

Minua kiinnostaisi tietää, onko tällainen pikkupolun muuntaminen laduksi ihan oikein ja onko se samalla tavoin suojattu kuin pururadoille (huom., siis kaupungin tekemille radoille eikä millekään "poluille") tehdyt viralliset ladut?

• Koiralle sukset

Meillä on vähän samantyyppinen ongelma noitten hiihtolatujen kanssa. Hiihtoladut ei haittaa, jos niihin tehtäisi kävelijöille ja koiriaan ulkoiluttaville ylityspaikkoja.

Olin menossa koirani kanssa metsäautotielle kävelemään. Ylitettiin hiihtolatu nätisti tallaamatta latua. Yksi hiihtäjä alkoi huutamaan, että tämä ei ole mikään koirien kusetuspaikka. Yritin selostaa, että ei me kävellä ladulla, eikä koirani tee tarpeitaan ladulle, vaan ylitetään se helkkarin latu. Ei auttanut selittelyt. Enempi se latupohja menee hajalle siitä, kun vanhemmat opettavat taaperoitaan hiihtämään. Lapsilla on sukset jalassa ja vanhemmat kävelevät vierellä. Tuollainen perhe ei saanut mitään huutoja ko. herrasmieheltä.

Ei ole oikein, että hiihtäjät omivat koko metsän noin 10 kilometrin matkalta. Tarkoitan sitä, että tuo 10 kilometriä on sellainen viiva "kieltovyöhyke" mitä ei kukaan saa lumisena aikana ylittää muutoin, kuin suksilla. Eli se koko metsä hiihtoladusta pohjoiseen on olevinaan hiihtäjille rauhoitettua aluetta mukamas. Jos haluamme mennä maastoon, niin meidän on käveltävä ensin noin 4 km lenkki, ennen kuin löydämme ylistyspaikan (=yleinen tie).

Olisi kiva, jos niitä ladun ylityspaikkoja olisi hieman tiheämmässä. Ei varmasti olisi iso homma ladun kunnossapitäjille laittaa varoitusmerkki hiihtäjille, että nyt tulee kävelijöille yms. ylityspaikka.

• pölkkyä jo

"Ei varmasti olisi iso homma ladun kunnossapitäjille laittaa varoitusmerkki hiihtäjille, että nyt tulee kävelijöille yms. ylityspaikka."

-Et tajua mitään hiihtämisestä. Et myöskään siitä, että ilman kaupungin vaivannäköä ja kustannnuksia koko metsäautotie ei erottuisi muusta umpihangesta.

Valmista oma polku sinua ja koiraasi varten jonnekin metsikköön

• Koiralle sukset
        pölkkyä jo kirjoitti:

"Ei varmasti olisi iso homma ladun kunnossapitäjille laittaa varoitusmerkki hiihtäjille, että nyt tulee kävelijöille yms. ylityspaikka."

-Et tajua mitään hiihtämisestä. Et myöskään siitä, että ilman kaupungin vaivannäköä ja kustannnuksia koko metsäautotie ei erottuisi muusta umpihangesta.

Valmista oma polku sinua ja koiraasi varten jonnekin metsikköön

Puhut vastoin parempaa tietoasi. Olen ollut aikoinaan himohiihtäjä. Säällä, kuin säällä talvisaikaan olin hiihtolenkillä ja vähintään 10 km tuli päivässä lylyä lykkästyä. Taskussa on eräältä matkalta aikojen takaa mm. SM3. Ymmärrän siis täysin sen, että hiihtolatuja ei poljeta.

Ja kyllä meillä on kahlattu polku hankeen. Se hiihtolatu vaan katkaisee meidän polun sinne metsäautotielle. Ja toisekseen se metsäautotie ei ole kunnan/kaupungin hoidon piirissä. Se on yksityinen metsäautotie ja tarkoitettu puiden kuljetukseen ja yleensäkin metsätöiden hoitamiseen. Yleensä siellä joku ajaa kelkalla uran (tod.näköisesti maanomistaja), jos puiden hoitotoimenpiteitä ei sinä talvena ole tehty.

Se meidän polku lähtee metsään sellaisesta paikasta, mistä hiihtäjät lähtevät hiihtämään. Eli hiihtäjien ns. autojen parkkipaikalta (oikeestaan luvatonta ajaa sinne). Ihan hyvin siihen vilkkaaseen kohtaan voisi laittaa ladunylityksestä kertovan kyltin. Se latu on siinä kohtaa jo muutenkin (jokainen hiihtäjä ymmärtää, mitä tarkoitan) melkoisen tuherolla.

Ei se oikeesti olisi hirveen suuri kustannus, jos hiihtäjille ilmotettaisi merkillä, että nyt olette tulossa vilkkaalle risteyspaikalle. Onhan niitä merkkejä laitettu pitkin latupohjaakin esim. että "varo tien ylitys, varo alikulkutunneli yms.".

• huoh huooh
        Koiralle sukset kirjoitti:

Puhut vastoin parempaa tietoasi. Olen ollut aikoinaan himohiihtäjä. Säällä, kuin säällä talvisaikaan olin hiihtolenkillä ja vähintään 10 km tuli päivässä lylyä lykkästyä. Taskussa on eräältä matkalta aikojen takaa mm. SM3. Ymmärrän siis täysin sen, että hiihtolatuja ei poljeta.

Ja kyllä meillä on kahlattu polku hankeen. Se hiihtolatu vaan katkaisee meidän polun sinne metsäautotielle. Ja toisekseen se metsäautotie ei ole kunnan/kaupungin hoidon piirissä. Se on yksityinen metsäautotie ja tarkoitettu puiden kuljetukseen ja yleensäkin metsätöiden hoitamiseen. Yleensä siellä joku ajaa kelkalla uran (tod.näköisesti maanomistaja), jos puiden hoitotoimenpiteitä ei sinä talvena ole tehty.

Se meidän polku lähtee metsään sellaisesta paikasta, mistä hiihtäjät lähtevät hiihtämään. Eli hiihtäjien ns. autojen parkkipaikalta (oikeestaan luvatonta ajaa sinne). Ihan hyvin siihen vilkkaaseen kohtaan voisi laittaa ladunylityksestä kertovan kyltin. Se latu on siinä kohtaa jo muutenkin (jokainen hiihtäjä ymmärtää, mitä tarkoitan) melkoisen tuherolla.

Ei se oikeesti olisi hirveen suuri kustannus, jos hiihtäjille ilmotettaisi merkillä, että nyt olette tulossa vilkkaalle risteyspaikalle. Onhan niitä merkkejä laitettu pitkin latupohjaakin esim. että "varo tien ylitys, varo alikulkutunneli yms.".

Edellisten (tai ainakin yhden edellisen) kommenttiesi perusteella on vaikea uskoa, että olet muka hiihtänyt -.-

• ...
        huoh huooh kirjoitti:

Edellisten (tai ainakin yhden edellisen) kommenttiesi perusteella on vaikea uskoa, että olet muka hiihtänyt -.-

Minun mielestä teidän hiihtjienkin pitää olla kotheliaita muita kohtaan.

Me olemme esimerkiksi tilanteessa, jossa iät ja ajat maidenmme läpi menneen hiihtoladun käytöstä on viimeaikoina keskusteltu. Ok, ennen oli tämäkin toisen tahon maata ja luvalla siihen on latu latu-urineen tehty. Nyt tämä on meidän maata ja edelleen kunnalla luvat kunnossa ladun mennä maidemme läpi. Latu kuitenkin ohittaa pihamme niin läheltä, että joillekin hiihtäjille koira on ollut ongelma. Tässä vaaditaan hiihtäjiltäkin vähän sopeutuvuutta. Vaihtoehdothan on että koira joko saattaa hyökätä ladulle kun siellä hiihtäjä menee tai sitten koira ei hyökkää ladulle kun siellä hiihtäjä menee. Ja viimeisessä vaihtoehdossa koiran vapautta ei siis mitenkään rajoiteta, vaan hiihtäjiä ei ladun puutteen takia enää mene pihapiiristämme. Iso menetys kaikille paikallisille hiihtämisestä pitäville, kuten minullekin (hiihdän siis lähes päivittäin koska latu on niin kätevästi hollilla), koska maamme rajoittaa taimikasvatuksessa oleva yksityinen hyötymetsä ja toiselta puolelta rautatie, eli kiertomahdollisuutta ei ole olemassa. Hiihtäjät voivat tulla naputtamaan halutessaan koirastamme, kuten pari onkin jo käynyt tekemässä, miehelläni vaan ei ole malttia kovin montaa lisäkertaa kuunnella ja onkin jo miettinyt sanakäänteitä kylttiin, joka tulee ladun katkaisemaan kaikilta hiihtäjiltä, muutaman naputtajan takia... Huokailija kuulostat ihan juuri sellaiselta joka tulisi valittamaan ja näin pilaisi kaikilta hiihtäjiltä mahdollisuuden nauttia kovasti mainostamastasi lajista... Eli kannattaa ihan miettiä hiihtoinnoissaan ihan sellaisiakin asioita, että kuka maan omistaa, mikä omistajan kanta on siihen rajotietaanko mailla muiden liikkumista sen nimissä, että siellä menee omistajan suomana hiihtolatu...

• KUllinpää

En ole nähnyt yhtään hiihtäjää meidän lähimetsissä missä koiran kanssa ulkoilen. Ilmeisesti kaupunkilainen tarvitsee ne maahan vedetyt urat jotta se uskaltaa hiihtämään lähteä. Ja nämä urathan ovat sitten pyhää maata kuin juutalaisille israel.

• 13+7

Meidän paras lenkkeily ympäristö oli vanhassa asunnossa juuri isossa metsässä, joka oli vieressä. Ei siinänsä haitannut ladut siinä, mutta joskus hiihtäjä alkoi vinkumaan.

Oli siis pieni kaista metsää ja sitten meni tie, johon ladut oli vedetty. Tien kun ylitsi niin sitten aukes paljon isompi metsä, jonne aina päivittäin vein koiran juoksentelemaan...Välillä hiihtäjä alkoi pysähtyi loivaan mäkeen ja alkoi kirkumaan, miten me nyt pilataan latu (Tahallaan ei heille kiusaa tehty)...Mutta onneksi yleensä jättivät siihen kirkumiseen ja kun huomaavat, että kiinnostukseni määrä heidän avautumista kohtaa ei ylitä ladun reunaa...Niin kiroillen sitten lähtevät sotkemaan eteenpäin.

Onneksi suurimmaksi osaksi hiihtäjät omaavat riittävän aivokapasiteetin ymmärtämään, että emme voi kiertää halutulle paikalle koiraa käyttämään vaan joudutaan se heidän rakas latu ylittämään ja eivät puutu asiaan. Tosin joskus taisivat jonkun koiran ulkoiluttajan suututtaa, kun oli sitten käynyt hiekottamassa ladun pitemmältä pätkältä.

• ...

Noita teille vedettyjä latuja ei voi olla miettimättä...

Miten teiden asukkaat suhtautuvat kun koteihinsa ei enää saa mennä kuin hiihtäen? Vai onko kyseeessä metsänhoitoteitä? Miten metsien omistajat suhtautuvat kun tukkeja pitää hakea suksilla, latuja rikkomatta?

• tiet tehty
        ... kirjoitti:

Noita teille vedettyjä latuja ei voi olla miettimättä...

Miten teiden asukkaat suhtautuvat kun koteihinsa ei enää saa mennä kuin hiihtäen? Vai onko kyseeessä metsänhoitoteitä? Miten metsien omistajat suhtautuvat kun tukkeja pitää hakea suksilla, latuja rikkomatta?

Miksi niitä teitä ei voisi hyödyntää hiihtolatuina? Teiden ulkopuolella puut ovat hiihtäjien tiellä, mutta koirien ulkoiluttamista ne puut eivät häiritse. Jos noita teitä ei pidettäisi talvisin kovina ja tasaisina raskailla lumentallauskoneilla, niitä teitä ei olisi talvella olemassakaan, vaan ne olisivat samaa umpihankea kuin kaikki muukin metsän pinta-ala. Maanomistajalla on oikeus kulkea tukkirekoillaan hakemassa metsästään puita halki talven, hänelle tiedotetaan jos latu jennekin vedetään.

Miksi nuo muiden tallaamat reitit vaivaavat sinua niin paljon? Niitä ei tallattaisi kovapintaisiksi, jos sitä ei oltasi tehty jotakin varsinaist tarkoitusta varten.

Menehän ulkoiluttmaan koiraasi jollekin metsäreitille, jota ei olla tallattu hiihtämstä varten. Uppoat siihen heti. Laduttomia metsäreittejä on pilvin pimein, mutta niissä ei voi talvisin ulkoilla, koska ne ovat upottavan lumihangen peitossa.

• ...
        tiet tehty kirjoitti:

Miksi niitä teitä ei voisi hyödyntää hiihtolatuina? Teiden ulkopuolella puut ovat hiihtäjien tiellä, mutta koirien ulkoiluttamista ne puut eivät häiritse. Jos noita teitä ei pidettäisi talvisin kovina ja tasaisina raskailla lumentallauskoneilla, niitä teitä ei olisi talvella olemassakaan, vaan ne olisivat samaa umpihankea kuin kaikki muukin metsän pinta-ala. Maanomistajalla on oikeus kulkea tukkirekoillaan hakemassa metsästään puita halki talven, hänelle tiedotetaan jos latu jennekin vedetään.

Miksi nuo muiden tallaamat reitit vaivaavat sinua niin paljon? Niitä ei tallattaisi kovapintaisiksi, jos sitä ei oltasi tehty jotakin varsinaist tarkoitusta varten.

Menehän ulkoiluttmaan koiraasi jollekin metsäreitille, jota ei olla tallattu hiihtämstä varten. Uppoat siihen heti. Laduttomia metsäreittejä on pilvin pimein, mutta niissä ei voi talvisin ulkoilla, koska ne ovat upottavan lumihangen peitossa.

"Miksi niitä teitä ei voisi hyödyntää hiihtolatuina "

Joku kertoikin että niitä on jo hyödynnetty. Minua kiinnsoti, miten teiden asukkaat siihyen suhtautuvat? entä jos kyseessä ei olekaan asumukselle menevä tie, vaan esim metsänhoitotie, miten metsäsnomistajat suhtautuvat?

"Jos noita teitä ei pidettäisi talvisin kovina ja tasaisina raskailla lumentallauskoneilla, niitä teitä ei olisi talvella olemassakaan, vaan ne olisivat samaa umpihankea kuin kaikki muukin metsän pinta-ala."

Jos kyseessä on tie, se pidetään kyllä ihan lumiauralla tai lingolla avoimena. Erikseen tietenkin metsänhoitotiet, joilla ei ole ajoa kyseisenä talvena.

Ei ole ihan vain tiedotus asia, jos jonkun maalle latu tehdään. Hiihtäähän saa missä haluaa jokamiehen oikeudella, mutta ladut pidetään auki moottoriajoneuvoilla ja niillä ei todella pörrätä kenekään mailla ilman asianmukaisia lupia.

"Miksi nuo muiden tallaamat reitit vaivaavat sinua niin paljon? Niitä ei tallattaisi kovapintaisiksi, jos sitä ei oltasi tehty jotakin varsinaist tarkoitusta varten."

???

"Menehän ulkoiluttmaan koiraasi jollekin metsäreitille, jota ei olla tallattu hiihtämstä varten. Uppoat siihen heti."

Tarkoityusta varten minulla on ainakin lumikengät ja eräsukset.

"Laduttomia metsäreittejä on pilvin pimein, mutta niissä ei voi talvisin ulkoilla, koska ne ovat upottavan lumihangen peitossa."

Mä uskon tähän kanssa. Yleensä kun kuntiin tehdään mm. luontopolkuja, niihin ei anneta mottoriajoneuvo lupaa, eli niihin ei todellakaan latua vedetä talvisin. Eli siellä ne on, sinne vain valmiille poluille tarpomaan, kaikki jotka haluavat metsään koiransa valmiille poluille viedä talvella. Meillä päin ainakin koirien ulkoiluttajat pitävät keskustan tuntumassa olevat luontopolut hyvin auki läpi talven.

• ärsyttäää

Meidän lähellä on sellainen metsikkö jossa voi käyttää hyvät lenkit koirien kanssa. Maanomisaja on tehnyt sinne polut että siellä voi nimenomaan lenkkeillä ja ulkoiluttaa koiria. Ei siis mitään latuja vaan leveät lumipolut. Metsikön lähellä on isompi metsäalue jossa on latuja yltympäri. Nyt hiihtäjät on alkanut käyttää tätä pienempää metsää oikopolkuna liikkuessaan pois sieltä pääladuilta. Ei se muuten haittaisi mutta nämä hiihtäjät tulee sitä polkua pitkin ihan täyttä haipakkaa vaikka se ei ole tarkoitettu hiihtoreitiksi! Tyyliin että koirat pois tieltä. Meidän pieni koira meinasi jäädä hiihtäjän suksen alle kun hiihtäjä tulee vaan täysiä päin eikä ilmoita itsestään mitään. Onneksi ehdin vetää koiran hihnalla pois juuri ennen kuin osui. Tuntuu että jokainen hiihtäjä vihaa koiria

• tasainen latu

Ei hiihtäjä pelkkiä traktorin, metsäkoneen tai astelijan jälkiä pitkin pysty lujaa tulemaan, vaan ladun täytyy olla leveä ja sileä, eli erikseen hiihtämistä varten tallattu. Älä ala provoilemaan.

• lecasora auttaa

Ota mukaan pussillinen lecasoraa ja hiekota se kävelypolku , eipä työnny hiihtäjät suksenpohjiaan pilaamaan.

Niin minä tein omalle polulleni jonka hiihtäjät yrittivät omia oikopolukseen.

• epätasa-arvo

Mua v.ituttaa kans noi saa...tanan hiihtoladut joita tungetaan joka paikkaan. Ois kiva kun koirille ja niiden omistajille tehtäisiin erilaisia polkuja pitkin mettää, siellä ois kiva kulukea koiran kanssa.

Pururadoillakaan kun ei saa koiria etes ulkoiluttaa, miksi helvatassa??? Niin ku koirat paskoo keskelle rataa... Ja sekin kusipää omistajien vika kun antavat niin tehdä, sit kaikki koiranomistajat kärsii jonku idiootin välinpitämättömyydestä koirien jätösten keräämisen suhteen ja sitten päätetäänki pistää koirakielto kyltit pururadoillekin, kiva!!

Ärsyttää kun koiran kanssa voi kulukea korkeintaan vaan pelkillä kävelyteillä.... Tietty mettäsä voi kans olla mutta ois mukavaa kun menis ihan polkuja esim tietyn mittasia mettäpolkuja jotka ois varta vasten tehty koirien ulkoiluttamiseen. Niitä pitkin mukavempi ihmiselläkin kulkea kun rämpiä vaan metäsä. Ja talvella ois kiva kun tehtäisiin ns koiralatuja joita pitkin koirien kanssa saisi mennä!!

• Polunluoja

Polkuja voi tehdä metsiin itse. Käy keväällä katselemassa umpimetsässä sopivaa reittiä (näet hyvin, mitkä paikat pysyvät kuivina kosteillakin keleillä) ja suunnittele reitti. Pistä kys. reitti mieleesi tai ripusta vaikka ohuita nauhoja puihin sen verran, että löydät suunnittelemasi reitin kerta toisensa jälkeen.

Reitin pituudesta ja käyttöasteesta sekä maapohjasta riippuen polun syntyyn menee parista kuukaudesta reiluun vuoteen. Kannattaa käydä kävelemässä reitti läpi aluksi ainakin kerran päivässä. Kunhan poluntapaista alkaa näkyä, niin todennäköisesti muut koiranulkoiluttajat ja lenkkeilijät alkavat myös käyttää polkua, jolloin se syntyy vielä entistä nopeammin.

Ja mitä parasta: jokamiehenoikeudet sallivat vapaan metsissä kulun. Kunhan siellä ei ala katkoa risuja tai kaadella puita, niin polkuja saa vapaasti luoda :)

Oma-alotteisuus ei ole kiellettyä.

• ...

"Tietty mettäsä voi kans olla mutta ois mukavaa kun menis ihan polkuja esim tietyn mittasia mettäpolkuja jotka ois varta vasten tehty koirien ulkoiluttamiseen. Niitä pitkin mukavempi ihmiselläkin kulkea kun rämpiä vaan metäsä."

itse epäilisin tuota mukavuutta... Valtaosa koiristahan ei lähde polulta hankeen, kun hanki on upottava, joten polku olisi aika kellertävän rusehtava... Ihmisethän olisivat meilestään poissa hoidetulta nurmialueelta, joten siihen vain jätetään...

Meillä on koirakentän lähellä polkuverkosto metsässä, jota käyttää todellakin vain koirien ulkoiluttajat, ennen ja jälkeen treenien ja sanotaanko että maaliskuusta toukokuuhun , sinne ei ole mukavaa yhdenkään elävän olennon astua. Toukokuun aurinko ne jo kuivattaa ja imeytyy maahan kun lumi sulaa alta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      51
      1439
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      169
      1234
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1067
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      1002
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      207
      942
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      12
      902
    7. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      54
      838
    8. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      28
      809
    9. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      802
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      775
    Aihe