Moottorin vika valo

Saatanan mulkero

Honda Accord diesel vuosimallia 2008 hylättiin tänään katsastuksessa moottorin vikavalon vuoksi, savumittaus kuitenkin hyväksyttiin. Eihän se voi näin mennä, savut kohdallaan ja jostain saatanan valosta väänsi hylkäyksen.

14

4354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as2

      Jos se vikavalo ei saa palaa niin eikös auto hylätty sitten ihan syystä?

    • Mobile

      Kuinkas tuo Honda liittyy tähän kun saatanan mulkero kirjoittaa saatanan valosta?

    • Autoilja vai?

      Tuon ikäisissä Diesel-moottorilla varustetuissa autoissa täytyy olla OBD-järjestelmä/ -pistoke ja moottorin vikavalo. Jos päästöt menevät läpi ja vikavalo palaa niin auto menee jälkitarkastukseen.

      Vastaava tilanne on bensiiniautoissa, jos vikavalo palaa niin jälkitarkastukseen vaikka päästöt olisivat kierroksilla hyvät.

      Ero on ettei dieselistä tarkasteta OBD:n kautta moottorin vikakoodeja, jotka kertoisivat miksi vikavalo palaa.

      Vaikka päästöt menivätkin läpi niin voi olla että moottorissa on isompikin vika, joka vaikuttaa polttoaineen kulutukseen tai hiukkasten muodostumiseen. Voi olla että esim. pakokaasujen takaisinkierrätyksen venttiili ei toimi oikein, jolloin hiukkasmäärät pakokaasuissa kasvavat ja auto ei täytä enää päästöluokan Euro 4 vaatimuksia. Polttoaineen kulutuskin on voinut kasvaa moottorissa olevan toimintahäiriön johdosta.

      Eli kukaan ei nyt vääntänyt mistään valosta hylkyä vaan ihan arvosteluperusteiden mukaan ja syystä.

      • Mappi kiinni

        Benssa-autoissa päästömittaus on dieseliä tarkempi kertoen hieman siitä, mitä komponentteja ja missä suhteessä pakokaasussa on. Dieselautossa mitataan käytännössä vain sitä, kuinka mustaa savu on, eli kuinka paljon siinä on nokihiukkasia. Tarkkuus on suunnilleen sama kuin USAlaisen liikennepoliisin liikenteen seassa suorittama juopumustesti, jolla saadaan luotettavasti karsituksi pahiten humalassa olevat kuljettajat/pahiten savuttavat autot. OBD-testi kertoo hieman enemmän auton laitteiston toiminnasta ja siitä, täyttäisikö se edelleen ne perusteet, joiden perusteella se on saanut hyväksynnän päästä liikenteeseen.


      • 23230
        Mappi kiinni kirjoitti:

        Benssa-autoissa päästömittaus on dieseliä tarkempi kertoen hieman siitä, mitä komponentteja ja missä suhteessä pakokaasussa on. Dieselautossa mitataan käytännössä vain sitä, kuinka mustaa savu on, eli kuinka paljon siinä on nokihiukkasia. Tarkkuus on suunnilleen sama kuin USAlaisen liikennepoliisin liikenteen seassa suorittama juopumustesti, jolla saadaan luotettavasti karsituksi pahiten humalassa olevat kuljettajat/pahiten savuttavat autot. OBD-testi kertoo hieman enemmän auton laitteiston toiminnasta ja siitä, täyttäisikö se edelleen ne perusteet, joiden perusteella se on saanut hyväksynnän päästä liikenteeseen.

        No, dieselin katsastus arvosteluun ei OBD-valon arviointi kuulu.


      • Autoilija vai?
        23230 kirjoitti:

        No, dieselin katsastus arvosteluun ei OBD-valon arviointi kuulu.

        Kyllä vain kuuluu.


      • Vain savut
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Kyllä vain kuuluu.

        Dieselistä mitataan vain savut . Bensavehkeiltä tarkastetaan myös OBD järjestelmä, ei koske diesseiltä. Jos muuta väitätte, niin faktaa pöytään; missä mainitaan diesselin OBD?


      • Autoilija vai?
        Vain savut kirjoitti:

        Dieselistä mitataan vain savut . Bensavehkeiltä tarkastetaan myös OBD järjestelmä, ei koske diesseiltä. Jos muuta väitätte, niin faktaa pöytään; missä mainitaan diesselin OBD?

        Lue vaikka viimevuoden katsastuksen koulutus prujut tai soita kouluttajalle.
        tai ihan suoraan Trafiin niin sieltä saat iihan viranomaiselta tietoa.

        Muistaakseni OBD tuli pakolliseksi Dieseleihin 2004 ja siitä eteenpäin myös moottorin vikavalo on pakollinen, jolloin myös moottorin vikavalo aiheuttaa hylkäyksen vaikkei vikakoodeja lukisikaan.

        Jos sinulla ei ole ajantasaista tietoa niin eikös nyt olisi se hetki että kannattaa ottaa selvää ettet mene (jos olet katsastaja) hyväksymään autoja tietämättömyyttäsi.

        Muistaakseni asia lukee myös katsastus direktiivissä, se julkaistiin viime vuoden alussa.


      • Hyvä että OBD
        Mappi kiinni kirjoitti:

        Benssa-autoissa päästömittaus on dieseliä tarkempi kertoen hieman siitä, mitä komponentteja ja missä suhteessä pakokaasussa on. Dieselautossa mitataan käytännössä vain sitä, kuinka mustaa savu on, eli kuinka paljon siinä on nokihiukkasia. Tarkkuus on suunnilleen sama kuin USAlaisen liikennepoliisin liikenteen seassa suorittama juopumustesti, jolla saadaan luotettavasti karsituksi pahiten humalassa olevat kuljettajat/pahiten savuttavat autot. OBD-testi kertoo hieman enemmän auton laitteiston toiminnasta ja siitä, täyttäisikö se edelleen ne perusteet, joiden perusteella se on saanut hyväksynnän päästä liikenteeseen.

        Pakokaasumittaus on vain karkeasti suuntaa antava tieto onko moottori ja pakokaasunpuhdistuspuoli edes jonkunmoisessa kunnossa. Bensa-autosta mitataan vain CO ja HC, mutta ei NOx. Dieselautosta mitataan vain savutus mutta ei NOx eikä hiukkasia oikeasti.

        NOx:in mittaus olisi kallista ja vaatisi moottoria kuormittavan dynamometrin. Hiukkasten mittaus vielä kalliimpaa.

        Nykyään NOx on isoin ilmanhaitta kaupungeissa, eikä sitä siis katsastuksessa mitata ollenkaan.

        OBD-valo voi kertoa jostain sellaisesta moottori- tai pakokaasupuolen viasta jota katsastuskonttorin mittarit eivät pysty toteamaan.


      • Vain savut
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Lue vaikka viimevuoden katsastuksen koulutus prujut tai soita kouluttajalle.
        tai ihan suoraan Trafiin niin sieltä saat iihan viranomaiselta tietoa.

        Muistaakseni OBD tuli pakolliseksi Dieseleihin 2004 ja siitä eteenpäin myös moottorin vikavalo on pakollinen, jolloin myös moottorin vikavalo aiheuttaa hylkäyksen vaikkei vikakoodeja lukisikaan.

        Jos sinulla ei ole ajantasaista tietoa niin eikös nyt olisi se hetki että kannattaa ottaa selvää ettet mene (jos olet katsastaja) hyväksymään autoja tietämättömyyttäsi.

        Muistaakseni asia lukee myös katsastus direktiivissä, se julkaistiin viime vuoden alussa.

        Olen taksiyrittäjä ja ihmettelen tätä OBD hysteriaa, ja kun joku merkkivalo aiheuttaa hylkäyksen. Tuleeko hylkäys myös käsijarrun merkkivalosta tai pissapojan merkkivalosta? En ole päässyt osallistumaan katsastajien koulutuksiin, enkä tiedä ketään kouluttajaa kelle soittaisin. Katsastusdirektiiveistä en tiedä, minähän olen taksiyrittäjä.


    • kasselija

      Jos dieselissä moottorin vikavalo palaa en ainakaan minä ottaisi siitä edes savumittausta.Eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu ja syylliseksi leivotaan katsuri.

      • Autoilija vai?

        Hyvä pointti.


      • Ohjaan pärnäselle

        Juuri näin. Vikavalo aiheuttaa hylkäyksen dieselkäyttöisessä ajoneuvossa vuosimallista riippumatta. Hylkäyksen syy: Moottorin kunto puutteellinen, savumittausta ei suoritettu.


    • hgbgigyfhbdfhghbccc

      Opelissani vikavalo kiusasi ja käytin korjaamolla (ei Pärnäsen) Syyksi löytyi pakosarjassa olevan happitunnistimen tai anturin maadoitsuvika? Ottivat irti ja laittoivat kuparitahnaa siihen kierteeseen ja takaisin anturin paikalleen! Häiriö loppui siihen! Sama vika tuli parinvuoden päästä uusdelleen, tein korjaushomman itse samallatavalla, no broblem senjälkeen! Tuo voi olla yksi syy vikavalon palamiseen tai sitten ei!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe