Mahdollinen vasemman polven kierukan rikkoutuminen

Polvivaivainen

Moikka! Pääätin täältä tulla kysymään jos täällä on joillakin kokemuksia tälläisestä. Olen 17-vuotias poika, jolla on syntyjään todella yliliikkuvat nivelet. Eli tuossa joulukuun alussa, tarkalleen taisi olla yhdeksäs päivä joulukuuta. Olin ystävälläni jossa jotain olin kai nostamassa maasta. Kumarruin ainoastaan vasemman jalan varaan, (oikea jalka oli silloin ilmassa), ja käännyin taaksepäin kaveriani kohden ja naps. Monta isoa rusahdusta, jalka menee alta ja tipahdan sen päälle.

Kipu iski samalla hetkellä. Polvi turposi heti pään kokoiseksi ja jo silloin huomasin oudon, ylimääräisen palluran polvilumpion vieressä. Ei siinä sitten muuta kun Hyvinkään sairaalaan päivystykseen. Istuin pyörätuolissa koska kävely tai painon varaaminen vasemman jalan varaan oli mahdottomuus. Siellä sitten käytiin saman illan/yön aikana ensin lääkärin kanssa jutskaamassa, sitten röntgenissä ja sen jälkeen vielä lääkärille.

Tohtori sanoi että röntgenissä ei näkynyt mitään, joka on sinällään hyvä juttu koska ei murtumia yms. Sanoi että laittaa ortopedille lappua että niin pian kuin mahdollista magneettikuvaukseen. Sain lääkärilta ideali siteen, joka tukee ja joustaa, kepit ja viikon sairaslomaa. Käytin ensin sidettä koko ajan, mutta muutaman päivän päästä pidin sidettä vain öisin. Vasempaa jalkaa en siis saanut suoraksi ja sitä särki. Jalka oli myös todella voimaton.

Siinä sitten taisi noin viikon odottelun jälkeen tulla ortopediltä kirje kotiin, jossa luki näin "Ensisijainen hoitopaikka ei ole Hyvinkään sairaala, ottakaa yhteyttä omaan terveyskeskukseenne". Asun siis Mäntsälässä.

Kyllä siinä kerkesi minulla ja vanhemmillani verenpaineet nousemaan kun polvi on suomeksi sanottuna paskana ja laitetaan tuollaista tekstiä. Noh, ei siinä muu auttanut kun sitten soittaa omalle terveyskeskukselle ja varata aika lääkärille, joka on täällä todella vaikeaa, yleensä työntävät terveydenhoitajalle.

Sain kun sainkin lääkäriajan kahden viikon päähän, taisi olla siinä joulukuun loppupuoliskoa, en muista tarkkaa päivämäärää. Siellä naislääkäri sanoi että joo, todennäköisesti on polvessa jokin mennyt rikki koska polvi on vieläkin todella turvoksissa, tod. näköisesti nivelkierukka jota itsekin jo epäilin. Lääkäri laittoi lähetteen hyvinkäälle ultraääni kuvaukseen. Olisi tietty itse pitänyt osata sanoa että sanottiin jo tapaturman sattuessa että magneettiin, mutta laho pää.

Ultraääni kuvaus oli 4.tammikuuta. Ultrassa sanoi täti että ei näy ultrassa mitään, koska polvessa on niin paljon nestettä, eli jotain sieltä on mennyt rikki. Sanoin sitten että miten kun tälle polvelle pitäisi saada tehtyä jotain että saan polven kuntoon, menee meinaan ammattikoulun työharjottelut päin peetä kun ei mitään voi tehdä. Käskettiin ottamaan yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Taas.

Sieltä sitten ajettiin suoraan omaan tervariin ja jätettiin mua hoitaneelle lääkärille joka määräsi ultran soittopyyntö. Lääkäri soittikin saman päivänä jo ja kertoi että magneettikuvauksen voi määrätä vain ortopedi. Lääkäri laittoi ortopedille postia jossa pyysi minulle magneettikuvausaikaa. Mitään ei kuulunut pariin viikkoon joten äippä soitti sitten hyvinkään sairaalaan.

Siellä täti kertoi että magneettikuvaus aika olisi 18.2. ja kuvien tulkitseminen 5.3.
Kyllä vähän otti päähän kun joutuu keppien kanssa taiteilemaan vielä niin kauan ennenkuin edes pääsee kuviin. Noh, tuli sitten soitto siinä viikkojen kuluessa että olisi tarjolla peruutusaika 31.tammikuuta. Otin tietenkin ajan, mutta kuvien tulkitseminen tapahtuu vasta 5.3.

Nyt olen noin 3-5vk mennyt ilman keppejä kotona ja kun liikkuu jonnekkin niin yhden kepin kanssa, koska jalka aina satunnaisesti pettää alta ja menee voimattomaksi. Sairaslomalla en tosiaan ollut kuin sen viikon, vaikka olisi ollut syytä olla pidempään, mutta tahdoin päästä mahdollisimman nopeasti takaisin kouluun.

Tuo outo pallero/mollukka josta alussa mainitsin liikkuu polvea ympäri.. Vällillä se on polvilumpion alla, välillä taas pääällä ja menee pahaan paikkaan jolloin jalalle ei voi astua. Joskus mollukka tulee tuohon sisäreunan päälle "ulos" jolloin se näkyy selvästi että jotain ylimääräistä siellä on. Minä sitten aina painan sen takaisin piiloon..

Eniten kiinnostaisi tietää että onko tuo todella kierukan palanen joka tuolla liikkuu, voiko tästä jäädä jotain pysyvää haittaa, joudunko mahdollisesti tähystysleikkaukseen/muuhun toimenpiteeseen? Tosiaan lääkärilta kuulen vasta 5.3.

Toivottavasti tekstistäni saa jotain selvää, voi olla aika epäselvää luettavaa..

5

1317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kreep

Ei ole kokemuksia vastaavasta, eikä kierukan rikkoutumisesta, mutta polvivaivoista muuten. Minun korvaan kuulostaa siltä, että tähystys on aika varma juttu. Jos siellä on jokin irtopala, niin pakkohan se on pois ottaa. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Magneettikuva voi kertoa syyn, mutta toisaalta se voi jäädä siinäkin huomaamatta. Kaikki ei näy magneetissa, ikävä kyllä. Jos sulle käy näin, niin älä anna periksi - vaikka kuvassa ei näkyisi mitään, mutta vaiva jatkuu, vaadi tähystystä. Se on ihan ok toimenpide - minulle tehtiin spinaalipuudutuksessa, ja jälkeenpäin sain spinaalipäänsäryn, mutta kaikkiaan jäi hyvä mieli siitä sairaalapäivästä.

Käytätkö mitään särkylääkkeitä? Jos polveen kerääntyy edelleen nestettä, niin oletko yrittänyt helpottaa oloasi ja poistaa nestettä kohoasennon ja kylmähauteen avulla? Eli polvi reilusti tyynyjen yms. varaan ja niin korkealle, että on sydäntä korkeammalla. Ja siihen sitten vielä jääpussi, ja parikymmentä minuuttia sitä. Helpottaa oloa ainakin minulla.

Pysyvästä haitasta ei pysty varmaan kukaan sanomaan mitään ennen kuin polveesi on kurkattu. Pitää tietää vaivan syy, ennen kuin tietää sen paranemisesta. Ikä sulla ainakin on puolellasi, mutta sen takia ainakin minä toivon, ettei sulle jää pysyvää haittaa.

Ei muuta kuin voimia, yritä jaksaa. Toivotaan, että magneettikuvista löytyy vaivasi syy ja ongelma ratkeaa pian. Tähystyksestä vielä sen verran, että (riippuu tietty vaivasta) jaloilleen pääsee aika nopsaan. Tietysti julkisella puolella voi joutua odottamaan, että pääset tähystykseen. Itse menin yksityisen kautta, ja vaikka se oli kallista, aika järjestyi viikossa.

• Polvivaivainen

Ensimmäiset kaksi viikkoa söin buranaa melkein päivittäin polven särkyyn, mutta sittemmin en ole enää särkylääkkeitä syönyt kun kipu ei ole ollut enää nii sietämätöntä tai kipua ei ole ollut lainkaan, riippuu ihan päivästä.

Ensimmäisillä viikoilla oli jalka koholla päivittäin ja huomasi kuinka polvi alkoi palata normaaliin kokoonsa. Nyt en enää ole pitänyt jalkaa koholla, täytyykin tänään laittaa taas jääpussia ynnä muuta, sillä polvi on todella kuuma.

Nyt on muutamassa viikossa oikeakin polvi kipeytynyt kun sen varaan aina nousen ja laskeudun istumaan ja muutenkin liikun.

Joo, toivot todella että ei jää mitään pysyvää haittaa, jää muuten armeijat käymättä ja tulevaisuuden suunnitelmat menevät uusiksi.. Kiitos vastauksesta!

• kierukka1

Eikö olisi mahdollista että vanhempasi maksaisivat yksityisellä magneetit tai tähystyksen? Kallista on, mutta hoitoon pääsee samantien!

Itse juuri parantelen tähystysleikattua polveani (kierukkaa piti leikellä). Ja on ikävä vaiva. Onneksi pääsin yksityisellä, joten paraneminen alkaa samantien.

• kreep

Samaa mieltä tästä - itsekin kävin yksityisen kautta polveni leikkauttamassa ja maksoin alun alkaenkin kaiken itse. Vakuutus korvaa näin jälkeenpäin, se on mun onneni. Mutta pakko sanoa, että sain hyvän kohtelun, yksityisen sairaalaan henkilökunta oli mukavaa ja kaikkiaan koko kokemus miellyttävä. En sano, etteikö se sitä julkisella olisi, mutta yksityisellä ainakin kaikki pelitti.

Kallista tosiaan on...

• Nivelkierukka

Oireet ainakin viittaavat vahvasti nivelkierukan repeämään. Sinun pitäisi päästä ortopedin vastaanotolle ja magneettikuvaan, jotta saat oikean diagnoosin ja hoidon. Nivelkierukan repeämä kannattaa korjata mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ettei repeämä pääse etenemään korjauskelvottomaksi, jolloin ainut vaihtoehto on poistaa nivelkierukan repeämä. Nivelkierukka on tärkeä komponentti polvinivelessä.

Tässä on aiempaa keskustelua nivelkierukan diagnosoinnista ja korjauksesta -> http://tinyurl.com/aj847fk .

Tsemiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      137
      2001
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      129
      1649
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1516
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      88
      1423
    5. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      32
      1401
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      132
      1214
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      52
      1121
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      24
      1099
    9. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1021
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      51
      904
    Aihe