Luulin että se oli räjäytetty heti sodan jälkeen.
http://www.svd.se/resor/utsiktsplats-med-historia_7920948.svd
Vaellusretki Hitlerin kotkanpesään
13
379
Vastaukset
- Kotkanpesä on
huvila, jossa Hitler kävi harvoin. Siitä jäi seinät nykyiselle turistirysälle.
Hänen varsinainen loma-asuntonsa eli Berghof räjäytettiin, samoin muiden johtajien talot ja ylipäänsä koko järjestelmä.- Vasen laita
Kävin paikan päällä toissakesänä
Varsinainen Kotkanpesä käsitti suurehkon alueen, jossa oli mm. hotelli, SS-kasarmin, Hitlerin oma päärakennus ja usean johtavan natsi-pampun (Göring, Bormann, Speer) huvilat. Tämä alue pommitettiin sodan aika hajalle ja räjäytettiin lopullisesti sodan jälkeen. Sinne ei juurikaan viedä turisteja.
Sen sijaan Hitlerin 50-vuotispäiväksi lahjaksi rakennettu kahvila nimeltä Kehlsteinhaus on jäljellä ja entisessä asuassaan. Se ei vaurioitunut millään tavalla sodassa. Kahvila on korkean vuoren huipulla ja vuoren sisään on rakennettu tunneli, jossa on suuri hissi, jolla taloon pääsee. Tiettävästi Hitler kävi itse talossa vain pari kertaa, sillä hän ei pitänyt hissistä ja korkeista paikoista. Sodan jälkeen myös Kehlsteinhausin räjäyttämistä harkittiin, mutta onneksi tämä erikoinen muistomerkki jäi paikoilleen. - fasisteja vastaan>
Vasen laita kirjoitti:
Varsinainen Kotkanpesä käsitti suurehkon alueen, jossa oli mm. hotelli, SS-kasarmin, Hitlerin oma päärakennus ja usean johtavan natsi-pampun (Göring, Bormann, Speer) huvilat. Tämä alue pommitettiin sodan aika hajalle ja räjäytettiin lopullisesti sodan jälkeen. Sinne ei juurikaan viedä turisteja.
Sen sijaan Hitlerin 50-vuotispäiväksi lahjaksi rakennettu kahvila nimeltä Kehlsteinhaus on jäljellä ja entisessä asuassaan. Se ei vaurioitunut millään tavalla sodassa. Kahvila on korkean vuoren huipulla ja vuoren sisään on rakennettu tunneli, jossa on suuri hissi, jolla taloon pääsee. Tiettävästi Hitler kävi itse talossa vain pari kertaa, sillä hän ei pitänyt hissistä ja korkeista paikoista. Sodan jälkeen myös Kehlsteinhausin räjäyttämistä harkittiin, mutta onneksi tämä erikoinen muistomerkki jäi paikoilleen.Et ole mikään oikea vasuri. Kommunistit eivät tuollaisiin paikkoihin koske pitkällä tikullakaan. Taidat olla fasisti, kun ihailet natsien tekoja.
- Vasen laita
fasisteja vastaan> kirjoitti:
Et ole mikään oikea vasuri. Kommunistit eivät tuollaisiin paikkoihin koske pitkällä tikullakaan. Taidat olla fasisti, kun ihailet natsien tekoja.
Minua ei sinun luokittelusi kiinnosta. Avarakatseinen ihminen voi käydä katsomassa mitä hän ikinä haluaa:-) Olen kyllä käynyt katsomassa myös Dachauta ja Auschwitziä sekä Suuren isänmaallisen sodan museoita naapurissa. Lieventääkö se minun syyllisyyttäni?
- Rateki
Vasen laita kirjoitti:
Sen sijaan Hitlerin 50-vuotispäiväksi lahjaksi rakennettu kahvila nimeltä Kehlsteinhaus on jäljellä ja entisessä asuassaan. Se ei vaurioitunut millään tavalla sodassa. Kahvila on korkean vuoren huipulla ja vuoren sisään on rakennettu tunneli, jossa on suuri hissi, jolla taloon pääsee. Tiettävästi Hitler kävi itse talossa vain pari kertaa, sillä hän ei pitänyt hissistä ja korkeista paikoista. Sodan jälkeen myös Kehlsteinhausin räjäyttämistä harkittiin, mutta onneksi tämä erikoinen muistomerkki jäi paikoilleen.No miten sen nyt ottaa ettei viedä turisteja. Bussit Kehlsteinhausiin lähtevät entisen hotelli Platterhofin paikalta ja uusi museo on rakennettu natsien vierastaloon. Intercontinental-hotelli on rakennettu Göringin huvilan paikalle ja sen ulkoilualue on entinen SS-kasarmialue. Totta on että itse Berghofin paikkaa ei erityisemmin mainosteta. Osa bunkkereista/pommisuojatunneleista on yleisölle avoinna.
- Vasen laita
Rateki kirjoitti:
No miten sen nyt ottaa ettei viedä turisteja. Bussit Kehlsteinhausiin lähtevät entisen hotelli Platterhofin paikalta ja uusi museo on rakennettu natsien vierastaloon. Intercontinental-hotelli on rakennettu Göringin huvilan paikalle ja sen ulkoilualue on entinen SS-kasarmialue. Totta on että itse Berghofin paikkaa ei erityisemmin mainosteta. Osa bunkkereista/pommisuojatunneleista on yleisölle avoinna.
"No miten sen nyt ottaa ettei viedä turisteja."
Tottakai siellä käy turisteja. Onhan niitä vuosittan vaikkapa Auschwitzissä satoja tuhansia. On aika omituista ajatella, että kannatat aatetta, jos käyt katsomassa jotakin historiallista paikkaa.
"Totta on että itse Berghofin paikkaa ei erityisemmin mainosteta. Osa bunkkereista/pommisuojatunneleista on yleisölle avoinna."
Sodan jälkeen oli lähellä sekin, että vaurioitta jäänyt Kehlensteinhaus olisi räjäytetty. Nyt ovat taas tyytyväisiä, että sitä ei tehty.
Historia on täynnä kummallisuuksia. Olin kerran Roomassa ja siellä esiteltiin vanhan Rooman keisareitten patsaita. Jotkut pakanakeisarin patsaat olivat onnekkaasti säilyneet vain siksi, että aikoinaan niitä luultiin kristityiksi keisareiksi. Nyt pidettiin säilymistä hyvänä. Bussimatkalla Roomaan opas kertoi, että ylhäällä vuorella oli ollut kiveen hakattuna suuri Mussolinin kasvokuva, mutta että sodan jälkeen se oli räjäytetty. Jotenkin tuli silloin mieleen ne Rooman keisarit. Kukapa tänä päivänä enää surisi sitä, että suurella vaivalla hakattu teos olisi yhä ehjä? - lazioforever
fasisteja vastaan> kirjoitti:
Et ole mikään oikea vasuri. Kommunistit eivät tuollaisiin paikkoihin koske pitkällä tikullakaan. Taidat olla fasisti, kun ihailet natsien tekoja.
mä oon fasisti.mitä sitten.en ole kumminkaan natsi.
- Tasapuolisesti
Vasen laita kirjoitti:
Minua ei sinun luokittelusi kiinnosta. Avarakatseinen ihminen voi käydä katsomassa mitä hän ikinä haluaa:-) Olen kyllä käynyt katsomassa myös Dachauta ja Auschwitziä sekä Suuren isänmaallisen sodan museoita naapurissa. Lieventääkö se minun syyllisyyttäni?
Oletko käynyt katsomassa KGB.n kidutuskammioita Tallinnassa tai Tartossa.Miten on Gulakin keskitystysleireistä Siperiassa? Siellä on mistä valita.
- Vasen laita
Tasapuolisesti kirjoitti:
Oletko käynyt katsomassa KGB.n kidutuskammioita Tallinnassa tai Tartossa.Miten on Gulakin keskitystysleireistä Siperiassa? Siellä on mistä valita.
Tallinassa olen ja Tarttoon menen kahden viikon päästä. Lisäksi olen käynyt Leninin ja Ho Tshe Minhin mausoleumit. Sekä Berliinissä Stasi-vankilan Hohenschönhausenissa. Kyllä maailmalla tutkimista riittää:-)
- Göring
Meikä lähte syyskuussa itse tarkastamaan sen Hitlerin Kotkanpesän, Dachaun keskitysleirin, Berliinin , Nürnbergin mestat ym. Sillä löytyi mielenkiintoinen sotahistoriallinen matka joka esittelee nämä kaikki paikat ja enemmänkin. Tutkikaa matkatoiston sivuja http://www.blitztours.fi/90
- mauri sai antaa
Kävimme 1972 huhtikuussa Berghofssa juuri kylmän sodan kylmimpiin aikoihin Länsi-Saksassa. Olin juuri valmistunut maisteriksi ja saanut lehtimiehen työtä Turusta. Ajettiin puoliksi salaa maastureilla sinne liittoutuneiden tarkastuspisteelle, joka tuli yllätyksenä oppaallemmekin.
Maksettiin muistaakseni 90 saksalaista markkaa (noin 350 suomimarkkaa! se oli silloin paljon!!!) englantilaisille miehittäjäsoltuille kukin, jotta saimme kamerojen kanssa kävellä sen 1,2 kilsaa vielä ylös.
Kaikki oli silloin räjäytyksen jäljiltä. Osa linnasta oli pannut vastaan ja oli hajoamatta, mutta katosta tippui silloin sulavesi ja lohkareita, joten ei sinne sisään menty. Ilma oli sateinen ja sumuinen, joten kuvat sieltä tuli sellaisia, joita ei kannattanut Suomeen tuoda. Ei niitä tuotu muutenkaan. Samat miehittäjät maastoautollamme vaati kameramme auki ja tarkastivat taskuistamme avatut filmit itselleen.
Kuultuaan, että olemme lehtimiehiä Suomesta nauroivat paskaisesti ja puhuivat "vapaasta maailmastaan". Minultakin tarkastivat passin. Sukunimessäni on kaksi äätä ja yksi öö, niin eivät osanneet kirjoittaa sitä kyttäyslomakkeeseensa.
Samalla reissulla käytiin 1923 vallankumouksen uhrien hävitetyllä muistolehdolla. Siellä filmit haki pois länsipolizei tylysti. Odottelivat, että kuvasimme kivikasoja ja sitten vaativat negat. Niin siellä pelättiin 40 vuotta sitten Hitlerin vielä tulevan uudelleen.
Myöhemmin käydessäni Itä-Saksassa oli viisumin saannissa kysymys "olinko vieraillut länsipuolella natzien paikoilla?" Vastasin kyllä, koska eihän siellä muita ollutkaan jos järkevästi ajatellaan. On se maailman "vapaus" sitten kummallista!- Nopea toiminta
Lähti ne filmit kameroista Leningradin reissuillakin -70 ja -80 luvuillakin.Nopeasti opittiin kuvaamaan siten ettei kuvausta huomattu.Vanha kamera oli mukana jos näyttämään vaadittiin.
- uskomatonta1
Semmoista oli ennen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532434Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖291817Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt731511Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2661420- 1381230
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11983vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23978- 65965
- 68953