Aion tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokeilla kasvattaa keräkaalia. Siemenet on jo ostettu, lajike on syyskaalia joka kestää varastointia ja sato valmistuu syksyllä.
Olen jo ottanut selvää kaalen kasvatuksesta, mutta yksi asia on vielä jäänyt epäselväksi: kestääkö kaali syksyllä yöhalloja vai pitääkö kaalimaa peitellä harsolla hallan uhatessa?
Keräkaalin kylmänkestävyys
3
416
Vastaukset
- puuta heinää
Kyllä kaalit syksyllä pikkupakkasta sietää. Itsellä ollut parina vuotena jotain talvikaali lajiketta, ja sadon olen korjannut kellariin vasta syyskuun lopulla. Ongelmana on ollut etttei myöhäinen lajike ole ehtinyt keriä kunnollla, vaan kaalinpäät jäi pieniksi. Tosin syy voi olla viljelytekniikassakin, ei lajikkeessa...
- kaaliland
Kiitos vastauksesta. Mukavaa ettei tarvitse peitellä kaalimaata harsolla, pääsee vähän helpommalla. :)
- Pioni
Maalaistalon kasvattina muistelen, että kaalinkerät leikattiin lähes lumien tultua; säilyivät kevättalvelle asti kellarissa ihan raikkaina.
Itse aion nyt kylvää lehtikaalia, ihan koemielessä, sen pitäisi käydä niin moneksi - salaatiksi ja lämpimän ruoan valmistukseenkin. Taimetan sisällä, siirrän kasvariin ja hallojen mentyä avomaalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2802898Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka482284Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1141723
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051654Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181- 551179