tuhkausta?

usvatk80

mitä mieltä olette hevosten tuhkauksesta?olisiko mieluumpi saada lemmikki esim.omaan pihaan tuhkan muodossa kuin teurasauton kyytiin?

13

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usvatk80

itse en ainakaan omaa lemmikkiä ostaisi kaupasta lihan muodossa huhh

• katherine__

En tuhkaisi hevostani. Se maksaa niin paljon, että en viitsisi maksaa. Miksi maksaisinkaan satoja euroja kuolleesta eläimestä?

Hevosen voi viedä teurastamolle ihan itse, ei sitä ole pakko laittaa mihinkään yleiseen kuljetukseen. JOs hevosen vaan pystyisi teurastamaan (ei ole lääkitty) ehdottomasti veisin hevoseni teuraaksi.

• usvatk80

maksaa kai se hevonenkin:)
      mietin vaan että itse meinasin tuhkata koirani ainakin tulevaisuudessa koska saan helposti tuhkat leviteltyä pihalleni jossa on yksi vanhan koiran hauta muuten tulisi kunnon hautausmaa pihalle..tuttavani tuhkautti hevosensa tuli maksamaan kuljetuksineen noin 1000 euroa ja olisi joutunut maksamaan myös teurastuksesta mutta koska hän kasvatti hevosen pienestä asti niin ei halunnut ystävästään makkaraa,.itse hieman mietin että olisinko raaskinut..sekarotuisen koirani jalkaleikkaus maksoi 800 euroa en usko että moni olisi leikkuuttanut enää 7v seropia joka maksoi joskus 50 euroo :) suhteessa tuhkaukseen ei kai kovin kallista kuitenkaan..p.s.olen metsästäjä syön kaikkea lihaa:)

• ukkeli2

kyllä se tuhkaus muoto on hyvä...itse vein rakkaan koirani tuhkattavaksi pari vuotta sitten ja sillä tavalla sain sirotella tuhkat koirani lempi paikoille..sillä turrella kun oli useampi semmoinen paikka missä tykkäsi olla..ja sitä ei voi rahassa mitata jos oikeesti eläimestä välittää ja haluaa sen olevan ns läsnä jatkossakin ja juuri siellä missä elin aikanaankin viihtyi..

• Meillä on pienempiä lemmikkejä tuhkattu, mutta nyt kun kesällä tulee ajankohtaseks hevosen kanssa, se haudataan kotiin sellaisenaan, ilman tuhkausta. Ajatus teurastamosta on liian vastenmielinen edes harkita, riippumatta siitä olisiko kuljetus omasta takaa vai pitäisikö kutsua teurasauto. Ja kuten Katherine sanoi, tuhkaus maksaisi liikaa. Joten kutsumme eläinlääkärin päästämään sen päiviltä, ja sitten hautaamme sen perinteiseen tapaan.

Pikkulemmikeistä osa on tuhkattu, osa haudattu sellaisenaan.

Sitä vain olemme miettineet, että onko mahdollisesti joitakin tahoja mihin hevosen kuolemasta pitäisi ilmoittaa? Esim hippos tms. Vakuutustahan sillä ei ole ollut enää aikoihin, kyseessä on kuitenkin jo 30v poni, mutta onko jotakin muuta paikkaa mihin pitäisi ilmoittaa?

• usvatk80

en tiedä pitääkö siitä ilmoittaa ja onko viisaampi olla ilmoittamatta:)kuulin huhuja että laki on tiukentunut hevosten hautauksessa en tiedä miten mutta varmaan menee brittien touhuks jossai välis et niitä ei enää saa haudata kun niille tarkoitetuille hautauspaikoille..toivottavasti olen väärässä sillä ei varmasti ole ilmaista viedä sinnekkään..

• Hyvä tietää! Kiitos, täytyy yrittää selvitellä pitävätkö nuo huhut paikkansa. Hyvällä onnella maaseudulla ei niin tiukkaa olekaan. Kunhan ei pohjavesiin hautaa...

• ukkeli2

se vaarahan siinä on että tuo eu kieltää tuon hautaamisenkin tässä maassa..se kannattaa selvittää et onko laki millanen..tuhkaamisessa on mun mielestä ainakin se hyvä puoli että sen eläin ystävän saat matkaan ja voit sirotella käsitykseni mukaan minne vaan..

• Niinpä. Eihän Suomessa saa kohta enää edes aivastaa ilman että siitä täytyy tehdä anomus ja odottaa päätöstä siitä missä tämän toimen voi suorittaa. Oli iso virhe liittyä koko EU:hun. Sen jälkeen on kaikki luisunut alamäkeen hyvää vauhtia. Paitsi verot ja muut maksut...

Veikkaanpa, että jos oikeasti mennään siihen pisteeseen ettei maahan saa enää haudata, niin ainakaan maalla asuvat eivät sitä lakia tule noudattamaan.

Mutta katsotaan nyt.

• katherine__

Hevosen hautaamiseen todella on tarkat säännöt ja pohjavesialueita on paljon.
      Kannattaa tosissaan siis selvittää että mihin hevosen voi haudata.

Omaa maata ainakin tarvitaan varsin reilusti, sillä käsittääkseni esim. tontin rajoillekaan ei kovin lähelle saa haudata.

• ukkeli2

joo kyl eu kieltää kaiken pikku hiljaa ja verot nostetaa ni ei tosiaa voi kukaa sanoo et kaikki laskee eu:n myötä..ei kai sitä nykyään edes ihminen omista omaa tonttia..ei sinne saa tehä mitä haluaa..minä luulen kanssa että maalla asuvat ei kaikki noudata sitä lakia jos ei omaa hevosta saa haudata maahan..kannattaahan ne asiat selvittää ainakin..

• Niinpä. Nuo pohjavedet hiukan huolettavat, mutta kai nyt muutaman hehtaarin läntiltä joku sopiva paikka löytyy yhdelle hevoselle.

• Kasiro

Omalle tontille meilläkin haudataan, onneksi on iso tila 23 ha. Siitä löytyy taatusti paikka mihin saa haudata. Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan niin kesällä kaivetaan monttu valmiiksi ja joskus syksyllä kun varsa on vieroitettu niin sitten..
      Tarvittaessa se onnistuu vaikka keskellä talvea.
      Jos tuollainen laki joskus tulee niin meillä sitä rikotaan varmasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      41
      8937
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      29
      1841
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      26
      1769
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      135
      1561
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      194
      1140
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      8
      1109
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      71
      1097
    8. 92
      922
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      49
      825
    10. Haluatko että

Rikotaan vähän lisää jäätä tai jotain muuta