Vares

rosewater

Solar Films on keksinyt kultamunia munivan hanhen. Tehdään kotimaisia elokuvia, joissa on amerikanmeininki ja suositut kotimaiset tähdet, joiden suuhun kirjoitetaan naseva dialogi. Sen päälle sitten tehokas markkinointi ja sellaiset elviksen eleet, että pienimmänkin kylälehden kulttuuritoimittaja ymmärtää, että tulossa on jotain suurta. Joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa ja kaikkia jonkin aikaa, mutta äitiä ei huijata, eikä minua.

Vares on ihan kelpo elokuva. Näyttelijätyö on korkeaa tasoa, kuvaus hienoa, äänitys korkealuokkaista, ohjaajakin ihan kelpo mies. Kohtaukset toimivat dynaamisesti, mutta kohtausten välinen nivellys rutisee pahanlaisesti. Välillä suorastaan tulee ihmeteltyä onko elokuvan kohtaukset edes tarkoitettu samaan elokuvaan.

En voi sille mitään, että Varesta tulee verrattua Raidiin. Ovathan molemmat suomalaisia rikoselokuvia ja näyttelijäkaartikin on osittain sama. Vaikka molemmissa osatekijät ovat kuta kuinkin yhtä korkeatasoisia, niin Vares ei saa luotua sellaista onnistunutta kokonaisuutta kuin Raid. On vaikea sanoa mistä tämä johtuu. Ehkä Vareksessa on kiinnitetty liikaa huomiota yksittäisiin kohtauksiin ja elokuva on rytmitetty sen mukaan. Vareksen kohtaukset eivät tunnu juurikaan palvelevan kokonaisuutta, vaan parhaat ja herkullisimmat hetket ovat niitä, jotka eivät liity itse tarinaan.

Tästä hyvänä esimerkkinä käy elokuvan hahmoista Luusalmi, jota esittää uskomattoman taitavasti Markku Peltola. Luusalmi on alkoholisoitunut taiteilija, oikea taivaanrannan maalari, joka on lähinnä Vareksen ryyppykaveri. Silti elokuvan hauskimmat ja hienoimmat kohtaukset ovat Luusalmen ja Vareksen röpöttelyyn liittyviä. Peltola saa heittää leffan parhaat one-linerit. Varesta esittävä Juha Veijonen on myös roolissaan mainio. Veijosen ja Peltolan yhteiset kohtaukset ovat hauskaa seurattavaa, mutta ne myös syö itse rikostarinalta maata alta.

Pekka Valkeejärven esittämä Hillosilmä-Munck ja Kari Hietalahden Tetsuo Sinkkonen ovat varmasti suomalaisen elokuvahistorian surkuhupaisin tappaja duo. Myös näiden näyttelijöiden esittämät kohtaukset hersyttävät naurut kerta toisensa jälkeen. Tämäkin tahtoo syödä tehoa itse päätarinalta. Kun vielä mainitsee elokuvan hienoimman roolisuorituksen tehneen Jari Halosen, niin tärkeimmät suoritukset ovat siinä, mutta monta nimeä ansaitsisi tulla vielä mainituksi.

Vareksessa on paljon hyvää. Itse pidin eniten kuvan ja äänen tasapainosta, kumpikin toimi erinomaisesti ja teknisesti elokuva oli huippuluokkaa. Näyttelijät olivat kauttaaltaan loistavia tehden toinen toistaan hienompia rooleja. Eräät elokuvan kohtauksista toimivat kuin metrinen halko, joten kaikki ainekset klassikkoon olivat olemassa. Silti epäilen ettei tästä klassikkoa tule, kokonaisuus on liian epätasainen ja tavanomainen. On tehty hyvä ja toimiva rikoselokuva, mutta silti ainakin minulle jäi suuhun maku kuin saksalaisesta poliisisarjasta, laadukasta työtä muttei kovinkaan persoonallista. Liian moni asia oli kuitenkin tavanomainen ja ohjaaja tuntui tyytyneen tuttuihin ja turvallisiin ratkaisuihin. Yhtään yllätystä leffa ei tarjonnut, samoin sellaiset mieleenpainuvat kohtaukset puuttuivat. Se mitä käteen jäi oli puhtaasti näyttelijäsuoritusten ansiota, yksittäisiä kohtauksia tai dialogiin upotettuja heittoja. Kelpo viihdettä : 8

19

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hillosilmä

      Miks kaikki (niinkuin sinäkin) kehutte Raid-leffaa? Sehän oli viime vuoden pahin kotimainen floppi! Raid-leffa jäi pahasti miinuksen puolelle! Hyvin oli Raid-leffa tehty ja näyttelijät oli hyviä mutta se Raid-leffa tuntui vaan ylipitkältä tv-jaksolta!

      • Zede

        että muut ei ymmärrä hyvän päälle kun kriitikot


      • Hillosilmä
        Zede kirjoitti:

        että muut ei ymmärrä hyvän päälle kun kriitikot

        Sillä kriitikoiden kehumia ns.taidelehvoja katsoo murto-osa suomalaisista jos sitäkään!


      • rosewater

        Kyllähän Raid floppi oli, mutta vain taloudellisesti. Minulle Raid on yksi kaikkien aikojen parhaista kotimaisista elokuvista, mitä Vares ei mielestäni ole. Tämä on mielipiteeni ja jos joku on eri mieltä, niin ihan vapaasti, saammepa keskustelua aikaiseksi.


      • rosewater
        Zede kirjoitti:

        että muut ei ymmärrä hyvän päälle kun kriitikot

        Kriitikoiden arvosteleminen tuntuu olevan sellainen rahvaan huvi, jossa ei oikein edes mietitä mitä arvostellaan ja miksi.

        Minulle elokuvat ovat harrastus. Voin katsoa elokuvan jos haluan tai olla katsomatta. Kriitikot saa leipänsä elokuvista kirjoittamalla, se on työtä ja mitä tahansa tekee vuodesta toiseen, niin se tekeminen muuttuu aika pian rutiininomaiseksi. Samalla näkökulma muuttuu ja tietoa heillä on tietenkin aivan eri tavalla kuin harrastelijoilla.

        Itse päätin kerran, että käyn katsomassa kaikki kaupungissa näytettävät elokuvat sillä viikolla. Osan olin nähnyt, mutta vajaa kymmenkunta piti käydä katsomassa, jotta aikeeni toteutuisi. Maanantai meni hyvin, tiistai kohtalaisesti, keskiviikkona oli jo tylsää, torstain jälkeen luovutin, koska paskaakin sietää vain aikansa. Silloin tuli mieleen, että melkoista sietokykyä vaaditaan kriitikoilta, koska joutuvat katsomaan paljon elokuvia ja kuitenkin hyviä leffoja on harvassa. Tosin ehkä se rahallinen korvaus hieman lievittää sitä tuskaa.


      • Juzzi
        Hillosilmä kirjoitti:

        Sillä kriitikoiden kehumia ns.taidelehvoja katsoo murto-osa suomalaisista jos sitäkään!

        Kaikkia taideleffoja vaan kehutaan ja semmoset joista tulee kassamagneetteja (kuten Pahat Pojat-leffa) haukutaan!


      • Zede
        Hillosilmä kirjoitti:

        Sillä kriitikoiden kehumia ns.taidelehvoja katsoo murto-osa suomalaisista jos sitäkään!

        Niin kuin olen ennenkin tänne kirjoittanut, että pitää vaan löytää kriitikko, jonka maku on lähellä omaa. Kaikki kriitikothan eivät ole samanlaisia, sillä on hyvät ja huonot puolensa kylläkin.

        Itse pidän Nyt-liitteen Helena Ylösestä ja keskisuomalaisen Marko Ahosesta.

        Hillosilmä puhui niin sanotuista taidelehvoista, mitäköhän ne ovat tänä tai viime vuonna olleet?

        Spiderman 2 sai hyvän vastaanoton, X-men 2 ja Blade 2 samoin. Ovatko ne ns.taide-elokuvia? Myös tarusormusten herrasta on kerännyt kehuja samoin kuin kill bill 2.


      • Hillosilmä
        Zede kirjoitti:

        Niin kuin olen ennenkin tänne kirjoittanut, että pitää vaan löytää kriitikko, jonka maku on lähellä omaa. Kaikki kriitikothan eivät ole samanlaisia, sillä on hyvät ja huonot puolensa kylläkin.

        Itse pidän Nyt-liitteen Helena Ylösestä ja keskisuomalaisen Marko Ahosesta.

        Hillosilmä puhui niin sanotuista taidelehvoista, mitäköhän ne ovat tänä tai viime vuonna olleet?

        Spiderman 2 sai hyvän vastaanoton, X-men 2 ja Blade 2 samoin. Ovatko ne ns.taide-elokuvia? Myös tarusormusten herrasta on kerännyt kehuja samoin kuin kill bill 2.

        Spiderman 2 sai siksi hyvät arvostelut koska siinä oli sitä turhaa rakas rakas lässytystä ja siitä ne kriitikot tykkää! Ykköshämiksessä oli enemmän äksöniä kuin kakkosessa ja siksi se oli ainakin musta parempi kuin kakkonen!


      • Leffafriikki
        Hillosilmä kirjoitti:

        Sillä kriitikoiden kehumia ns.taidelehvoja katsoo murto-osa suomalaisista jos sitäkään!

        Molemmat ukot vaan kehuu taideleffoja ja esim.Vares-leffalle Tv-Maailman Antti Linqvist antoi kaksi tähteä ja Turun Sanomien Tapani Maskula yhden eli ei näytä ukot ymmärtävän hyvien leffojen päälle mitään sillä Vares oli tosi hyvä!


      • Zede
        Leffafriikki kirjoitti:

        Molemmat ukot vaan kehuu taideleffoja ja esim.Vares-leffalle Tv-Maailman Antti Linqvist antoi kaksi tähteä ja Turun Sanomien Tapani Maskula yhden eli ei näytä ukot ymmärtävän hyvien leffojen päälle mitään sillä Vares oli tosi hyvä!

        Nyt liitteessä on hyvä kun siinä näytetään juuri niiden eri kriitikoiden arvostelut. Paras oli kun helena antoi kill billille viis ja se yks anto yhden. Todella vaikea tajuta tuota eroa...mutta hei, ne kriitikotkin on vain ihmisiä.


    • Holbein

      rosewater. Osaat tuon kirjoittamisen taidon ja noita on aina hienoa lukea vaikei ihan kaikesta samaa mieltä olisikaan, jatka samaan malliin=)

      Vares näkemättä kuin myös Raid.

      • rosewater

        thank you

        Olisin kovin huolissani jos löytyisi joku sellainen, jolla olisi sama maku ja mielipiteet kuin minulla. Paitsi jos se joku olisi Janina Frostellin näköinen. Muuten haluan pitää mielipiteet ominani ja toivon muiden toimivan samoin.

        Vares ja Raid kannattaa katsoa, jos valita pitää, niin Raid.

        Muistan itse musiikin puolelta sellaisen säännön, että jokaisella friikillä pitää olla jonkun sellaisen bändin kaikki levyt, joista muut ei ole koskaan kuulleetkaan.

        Elokuvissa on sama juttu. Useimmilla harrastajilla on jokin heikkous, jota muut ei ymmärrä, mutta itsellä kolisee. Ja näistä syntyy sitten ne mielipide-erot, jotka juontavat persoonallisuuksista ja persoonallisuus on ymmärtääkseni positiivinen asia.


    • Elokuvahullu

      Mukava taas lukea juttujasi pitkästä aikaa. Täytyy sanoa, että on ollut ikävä elävää kerrontaasi eri elokuvista. Kuten joku jo tuossa totesi, niin on mukava lukea turinoitasi vaikka ei aina aivan samaa mieltä olisikaan. Vares on katsomatta mutta Raidit ole tsekannut. Minusta sarja pesi mennen tullen elokuvan. Toki elokuva oli suomalaisen mittapuun mukaan aivan kelvollinen olivat odotukset kuitenkin korkeammalla. Kirjoittelepa vastakin, luen kyllä kaikki tarinasi ja yritän myös vastailla jotakin.

      • rosewater

        Raidista sen verran, että TV-sarja ja elokuva perustuivat Harri Nykäsen rikoskirjoihin. Loistavaa lukemista jos jotakuta kiinnostaa. TV-sarja oli kuitenkin tehty niin, että siinä oli poimintoja useammasta kirjasta eli se oli eräänlainen Best Of kirjojen tapahtumista. Samoin 12 jaksoa antoi sarjan tekijöille runsaasti aikaa kehitellä tarinaansa ja hyvin he siinä onnistuivatkin. Elokuva olikin jo toinen juttu, tarina piti tiivistää kahteen tuntiin, eikä tarinakaan voinut puhtaasti perustua yhteenkään kirjaan, koska kaikista kirjoista oli jo osia TV-sarjassa.

        Näkisin elokuvan olevan oivallinen jatko itse sarjalle, joskin se itsenäisenä teoksena on omien rajoitustensa (läh pituus) kahlitsema. Raid kirjoista on käyttämättä uusin, Raid ja poika. Siitä saisi oikein hyvän elokuvan ja toivottavasti se tehdään. Mikäli TV-sarjaa harkittaisiin, niin silloin varmasti pitäisi taas yhdistää siihen tapahtumia ainakin yhdestä, miksei kahdestakin kirjasta. Kyseeseen tulisi lähinnä Raid ja mustempi lammas. Materiaalia on, saas nähdä tehdäänkö niistä mitään.


    • mimon

      vares oli tosi tosi tosi tosi hyvä!

    • Joku

      Ihan paska leffa. Koitetaan leikkiä niin amerikkalaista, naurettavin tuloksin.

    • lostprophet

      Vares-leffa oli minulle pettymys. Ehkä olin ennen elokuvateatteriin menoa kasannut liikaa odotuksia Reijo Mäen lukijakunnan vannoutuneena jäsenenä.

      Olin kuvitellut Vareksen ja Luusalmen erilaisiksi kuin mitä herrat Veijonen ja Peltola olivat, mutta hyvä näinkin.

      Jari Halonen oli loistava Miesmannina. Kerta kaikkisen loistava. Juuri sellainen kovis kuin pitikin.

      Ihmettelen kovasti että miksi juuri Keltainen leski piti filmatisoida, kun siihen mennessä oli ilmestynyt parempiakin Vares-kirjoja, esim. "Marraskuu on musta hauta" ja "Kuoleman kapellimestari." Ne tosin ovat vähän vanhempia Vares-kirjoja, joten ne eivät välttämättä ole enää niin ajankohtaisia (varsinkaan MOMH, joka sijoittuu 80-luvun Tallinnaan). Suositellaan kumminkin luettavaksi.

      Sitä paitsi, Vares-elokuvassa Vares itse jäi hieman sivummalle (aivan kuten kirjassakin) ja muihin hahmoihin keskityttiin enemmän.

      Uusia Vares-leffoja odotellessa voisi vaikka napata dekkarin kirjahyllystä.

    • Anonyymi

      Näin jälkiviisaana voin todeta, että kyllä tästä leffasta lopulta muodostui klassikko ja elokuvasta on jäänyt elämään montakin mieleenpainuvaa kohtausta. Mestariteos alusta loppuun, pienet sille!

    • Anonyymi

      ei näm varikset kiinnosta kui sama verran kuin kivet, eli ei yhtään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe