Ihan mielenkiinnosta kysyn; vastustaako kukaan teistä ateisteista homoliittoja tai abortteja ?
homoliitot ja abortista
29
153
Vastaukset
En vastusta.
Musta tuntuu että abortin sallittua aikaa pitäisi lyhentää. En tiedä, mistä 12. kehitysviikko on tullut rajaksi. Mutta itse laskisin rajan jonnekin viikolle 8.
Homot voivat puolestani saada samanlaisen avioliittostatuksen kuin heterotkin. Ei mulla ole mitään ongelmaa asian kanssa.- Dara
"Musta tuntuu että abortin sallittua aikaa pitäisi lyhentää. En tiedä, mistä 12. kehitysviikko on tullut rajaksi. Mutta itse laskisin rajan jonnekin viikolle 8."
Suomen aborttilainsäädäntö ei perustu sikiön kehitysviikkoihin, vaan raskausviikkoihin. 12 raskausviikolla sikiö on n. 10 viikkoinen, sillä raskausviikkoja aletaan laskemaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä. Suomen lain mukaan abortin voi tehdä aina 24 raskausviikolle asti, tosin rv 20 jälkeen vain todetun sikiövaurion, sikiön vakavan vamman tai sairauden perusteella. Rv 12 jälkeen lupaa aborttiin on haettava Valviralta (ent. TEO).
Mikäli abortin saamisen raja laskettaisiin raskausviikolle 8, se jättäisi varsin huonosti aikaa suurelle osalle naisia harkita aborttipäätöstä. Pahoin pelkään, että lisäisi harkitsemattomia päätöksiä, jotka puolestaan ovat omiaan lisäämään psyykkisiä ongelmia jälkeenpäin. Jos realistisesti ajatellaan tilannetta, jossa nainen saa selville olevansa raskaana, saattaa tuolloin hyvin olla meneillään jo kuudes, jopa seitsemäs raskausviikko. Jolloin aikaa naisen päätöksen tekoon, lääkärille hakeutumiseen ja lopulta abortin tekoon kaikkineen jäisi aikaa pari viikkoa, usein allekin. Minusta se tuntuu niin vähäiseltä ajalta näinkin vaikeassa ja yllättävässä elämäntilanteessa, että pidän raskausviikkorajaa 12 varsin soveliaana saada abortti ilman Valviran lupa-anomuksia. En itse voisi kannattaa sellaista lain kiristystä, joka käytännössä pakottaisi naiset tekemään elämän korkuisia päätöksiä liian nopeassa aikataulussa.
Nykyisin n. 54% aborteista tehdään ennen 8 raskausviikkoa ja yli 90% ennen 12 raskausviikkoa. Tämä kertoo siitä, että n. 40% naisista tarvitsee pidemmän harkinta-ajan kuin laillisen aborttirajan 8. raskausviikkoon antaisi. Ja jos rajaa laskettaisiin kahdeksanteen kehitysviikkoon, kuten sinä ehdotat, se tarkoittaisi, että käytännössä abortti pitäisi tehdä viimeistään kuudennella raskausviikolla. Vuonna 2010 noin aikaisessa vaiheessa kaikista keskeytyksistä tehtiin 33,1%.
http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr32_11.pdf
(Liitetaulukko 6. Raskaudenkeskeytykset raskauden keston mukaan 1985 - 2010) - -------
Dara kirjoitti:
"Musta tuntuu että abortin sallittua aikaa pitäisi lyhentää. En tiedä, mistä 12. kehitysviikko on tullut rajaksi. Mutta itse laskisin rajan jonnekin viikolle 8."
Suomen aborttilainsäädäntö ei perustu sikiön kehitysviikkoihin, vaan raskausviikkoihin. 12 raskausviikolla sikiö on n. 10 viikkoinen, sillä raskausviikkoja aletaan laskemaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä. Suomen lain mukaan abortin voi tehdä aina 24 raskausviikolle asti, tosin rv 20 jälkeen vain todetun sikiövaurion, sikiön vakavan vamman tai sairauden perusteella. Rv 12 jälkeen lupaa aborttiin on haettava Valviralta (ent. TEO).
Mikäli abortin saamisen raja laskettaisiin raskausviikolle 8, se jättäisi varsin huonosti aikaa suurelle osalle naisia harkita aborttipäätöstä. Pahoin pelkään, että lisäisi harkitsemattomia päätöksiä, jotka puolestaan ovat omiaan lisäämään psyykkisiä ongelmia jälkeenpäin. Jos realistisesti ajatellaan tilannetta, jossa nainen saa selville olevansa raskaana, saattaa tuolloin hyvin olla meneillään jo kuudes, jopa seitsemäs raskausviikko. Jolloin aikaa naisen päätöksen tekoon, lääkärille hakeutumiseen ja lopulta abortin tekoon kaikkineen jäisi aikaa pari viikkoa, usein allekin. Minusta se tuntuu niin vähäiseltä ajalta näinkin vaikeassa ja yllättävässä elämäntilanteessa, että pidän raskausviikkorajaa 12 varsin soveliaana saada abortti ilman Valviran lupa-anomuksia. En itse voisi kannattaa sellaista lain kiristystä, joka käytännössä pakottaisi naiset tekemään elämän korkuisia päätöksiä liian nopeassa aikataulussa.
Nykyisin n. 54% aborteista tehdään ennen 8 raskausviikkoa ja yli 90% ennen 12 raskausviikkoa. Tämä kertoo siitä, että n. 40% naisista tarvitsee pidemmän harkinta-ajan kuin laillisen aborttirajan 8. raskausviikkoon antaisi. Ja jos rajaa laskettaisiin kahdeksanteen kehitysviikkoon, kuten sinä ehdotat, se tarkoittaisi, että käytännössä abortti pitäisi tehdä viimeistään kuudennella raskausviikolla. Vuonna 2010 noin aikaisessa vaiheessa kaikista keskeytyksistä tehtiin 33,1%.
(Liitetaulukko 6. Raskaudenkeskeytykset raskauden keston mukaan 1985 - 2010)Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että monilla, varsinkin nuorilla naisilla kuukautiset ovat hyvinkin epäsäännölliset. Voi olla tietämättään raskaana.
Eräs tuntemani nainen sanoi, että ei hänellä mitään kuukautisia ole, vaan vuotiset. Hän ei tosin koskaan edes harkinnut lapsen hankkimista vaikean nuoruusiän diabeteksen takia. Dara kirjoitti:
(Liitetaulukko 6. Raskaudenkeskeytykset raskauden keston mukaan 1985 - 2010)Kiitos korjauksesta, multa meni raskausviikot ja sikiön kehitysviikot sekaisin.
Tarkoitin siis että mielestäni sikiön kehitysviikko 8 olisi ehkä sopiva raja abortille.
Katselin aiemmin noita sikiön kehitysvaiheita kullakin viikolla ja perustan tuon mielipiteeni sikiön kehitykseen. Rajankäyntiä on paljon siitä, miloin sikiö voidaan katsoa ihmiseksi: ennen sitä aborttia ei voi rinnastaa ihmisen tappamiseen, sen jälkeen ehkä voi. Minusta vain 10 viikkoinen sikiö on jo niin kehittynyt, että itse koen sen ihmiseksi eikä alkioksi. Okeaa rajaa on varmaan hyvin vaikea määrätä.
Samoin naisen oikeus aborttiin suhteessa sikiön oikeuteen elämään on tuskallinen rajanveto. En väitä että mulla olisi oikeaa vastausta asiaan. Itse kuitenkin kallistaisin vaakaa hiukan lapsen oikeuksien suuntaan, mutta en osaa perustella sitä muulla kuin omalla näkemykselläni alkion ja ihmisen välisestä rajasta.- Dara
kaarne kirjoitti:
Kiitos korjauksesta, multa meni raskausviikot ja sikiön kehitysviikot sekaisin.
Tarkoitin siis että mielestäni sikiön kehitysviikko 8 olisi ehkä sopiva raja abortille.
Katselin aiemmin noita sikiön kehitysvaiheita kullakin viikolla ja perustan tuon mielipiteeni sikiön kehitykseen. Rajankäyntiä on paljon siitä, miloin sikiö voidaan katsoa ihmiseksi: ennen sitä aborttia ei voi rinnastaa ihmisen tappamiseen, sen jälkeen ehkä voi. Minusta vain 10 viikkoinen sikiö on jo niin kehittynyt, että itse koen sen ihmiseksi eikä alkioksi. Okeaa rajaa on varmaan hyvin vaikea määrätä.
Samoin naisen oikeus aborttiin suhteessa sikiön oikeuteen elämään on tuskallinen rajanveto. En väitä että mulla olisi oikeaa vastausta asiaan. Itse kuitenkin kallistaisin vaakaa hiukan lapsen oikeuksien suuntaan, mutta en osaa perustella sitä muulla kuin omalla näkemykselläni alkion ja ihmisen välisestä rajasta."Kiitos korjauksesta, multa meni raskausviikot ja sikiön kehitysviikot sekaisin."
Eipä hätiä mitiä, menihän toi sekaisin näemmä minultakin viestini lopussa ;) Siis sikiön kehitysviikolla 8, on raskausviikkoja kasassa n. 10 eikä kuusi, miten itse lopussa kirjoitin. Tämä tietysti antaa enemmän harkinta-aikaa naisellekin.
Kysymys siitä, milloin sikiöstä tulee ihminen vai onko se sitä hedelmöityksestä asti, on hyvin pitkälti näkemyksiin perustuva ratkaisematon kysymys, johon tuskin kellään on jonkinlaista yhtä oikeaa vastausta. Itsekin aborttimielipidettäni muodostaessani pohdin juuri tätä, sitä milloin minun nähdäkseni sikiöstä tulee ihminen. Oman mielipiteeni asiasta perustan sikiönkehitykseen, tosin en niinkään siihen, milloin sikiö näyttää ihmiseltä vaan siihen, milloin sillä olisi mahdollisuus selvityä kohdun ulkopuolellakin. Käytännössä tuo rajanveto voidaan vetää jonnekin 22 - 24 raskausviikolle, vaikka käsittääkseni nuorin hengissä selvinnyt pikkukeskonen on syntynyt rv 21. Kyse on tuolloin kuitenkin enemmän sikiön koosta kuin raskausviikoista. Siinä missä toinen rv 22 syntynyt selviää, moni vaikkapa rv 24 syntynyt ei selviäkään. Yksilöllistä on se kehityksen tahtikin, silti johonkin kai jokainen niitä rajoja vetelee. - Dara
------- kirjoitti:
Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että monilla, varsinkin nuorilla naisilla kuukautiset ovat hyvinkin epäsäännölliset. Voi olla tietämättään raskaana.
Eräs tuntemani nainen sanoi, että ei hänellä mitään kuukautisia ole, vaan vuotiset. Hän ei tosin koskaan edes harkinnut lapsen hankkimista vaikean nuoruusiän diabeteksen takia."Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että monilla, varsinkin nuorilla naisilla kuukautiset ovat hyvinkin epäsäännölliset. Voi olla tietämättään raskaana."
Niinpä. Esim. mun kaverillani on niin epäsäännöllinen kierto, että joku viikon heittely ei tunnu vielä missään. Raskaustestiäkin hän alkoi tekemään aikanaan vasta kun menkat olivat myöhässä runsaat kolme viikkoa. Jos hän silloin aborttiin olisi päätynyt, ei hän mitenkään olisi ehtinyt sitä tehdäkään ennen kahdeksatta raskausviikkoa vaikkei olisi asiaa edes harkinnut juurikaan. Puhumattakaan sitten siitä, että abortti tuskin kaikille on mikään nopea ja helppo päätös... - Kalapagos (ei kirj.)
Dara kirjoitti:
(Liitetaulukko 6. Raskaudenkeskeytykset raskauden keston mukaan 1985 - 2010)En vastusta abortteja, mutta liian pitkälle meneviä abortteja vastustan. Naisen, joka harrastaa suojaamatonta seksiä tulee seurata itsenäisesti tilaansa eli onko raskaana vai ei.
Aborteilla on yläraja, jotta sikiö ei pääse kehittymään liian pitkälle, jolloin sikiö alkaa muistuttamaan liikaa ihmistä kaikkine fyysisine ominaisuuksineen, kivuntuntemuksineen jne. Jossain kohtaan sikiö on niin ihmismäinen, että on kokolailla moraalitonta tappaa se.
Naisen tietämättömyys omasta raskaudestaan ei ole sikiön vaan naisen ongelma. Yksilönvastuu tässäkin asiassa. Jos harrastat suojaamtonta seksiä seuraa oletko raskaana vai ei. Naisen harkinta-aika alkaa siitä hetkestä, kun hän on harrastanut suojaamatonta seksiä, eikä siitä päivästä, kun hän "huomaa" olevansa raskaana. Tämän pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle naiselle.
Naisten tietämättömyys omasta raskaudestaa ei voi olla syy sallia myöhäisempiä abortteja. Aborttien aika tulee laskea tai arvioida sen mukaan, että miten pitkälle sikiö on kehittynyt ja miten ihmismäinen se on. Poikkeuksina voivat toki olla aiemmin mainitut sikiövammat jne.
Itse käyttäisin aborttiajoissa ajattelumallia, jossa ensisijaisesti pyritään varmistamaan se, että tuntevia tai liian ihmismäisiä sikiöitä ei voida tappaa. Eli toisinsanoen, mitä aiemmin abortti tehdään sen parempi.
- -.-.-.-.-.-.-.-
Kannatan homoliittoja. Abortit ovat joissakin tilanteissa ainoa ratkaisu, joten kannatan niitäkin.
- ikemo
En vastusta. En todellakaan.
Abortti on vakava ja vaikea päätös, mutta se on vain ja ainostaan naisen oma henkilökohtainen asia ja ratkaisu.
Minusta on ällöttävän suvaitsematonta ja epäinhimillistä, ettei ihmisillä ole samoja oikeuksia erilaisen seksuaalisuuden vuoksi. Olen itse hetero ja minua inhottaa, että minulla paremmat oikeudet kuin muilla. - 4+5
Ateistisia homoliittoja? Entä kristillisiä homoliittoja?
Jos tarkoitat samaa sukupuolta olevien parien oikeutta samanlaiseen avioliittoon kuin eri sukupuolta olevillakin pareilla on, niin kyllä minä kannatan, enkä suinkaan vastusta. - 123qewrfd
En vastusta. Maailmalta löytyy pilvin pimein esimerkkejä siitä, millaista tuhoa vastustaminen saa aikaan vaikkapa juuri aborttien kohdalla. Niitähän tehdään tunnetusti vähiten maissa, joissa niiden saaminen on laillista ja helpointa.
Toisaalta en ymmärrä edes heteroiden hinkua tulla vihityksi kirkossa, mutta jos se tuntuu tärkeältä niin siitä vain, homo tai hetero. Jos valtio niin päättää, että homopareja saa kirkoissa vihkiä, niin kirkko myös vihkii tai itkee ja vihkii. Tai vaihtoehtoisesti lopettaa veronkerjuun ja rahoittaa toimintansa vapaaehtoisilla pääsy- ja jäsenmaksuilla ja vihkii ainoastaan niitä joita haluaa vihkiä. - Kalapagos (ei kirj.)
Homoliitot ei edes ole kirkon vaan oikeusvaltion asia eli kannatan homoliittoja. Tämä on ihmisoikeusasia ja on valtion asia tehdä asiasta päätös.
Abortteja kannatan varauksella. Itse olen samaa mieltä kuin Kaarne, että yläikärajaa olisi varmaan hyvä laskea. En ole täysin vakuuttunut, etteikö sen ikäinen sikiö tuntisi kipua tms. 12 viikkonen sikiö muistuttaa jo kuitenkin melko lailla ihmistä kaikinpuolin. - libertaari
Vastustan valtiollista avioliittoinstituutiota. Abortteja en vastusta.
- 3+2
Ei kenenkään ole pakko solmia avioliittoa.
- latedude96
3+2 kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko solmia avioliittoa.
Joo mutta selventää vaikkapa perinnönjakoa huomattavasti jos ei oo testamenttia
- 3+2
latedude96 kirjoitti:
Joo mutta selventää vaikkapa perinnönjakoa huomattavasti jos ei oo testamenttia
Niin, jos asuu jonkun kanssa ja on yhteistä omaisuutta. Kaikki eivät kuitenkaan asu. Suomessa on paljon sinkkuja.
- käärmetyynynalla
vastustan homoliittoja. kannatan aborttia.
- Dara
Kannatan niin homojen oikeutta avioliittoon kuin naisten oikeutta aborttiinkin. Jälkimmäistä oikeutta katson aiheelliseksi rajoittaa raskausviikkojen perusteella. Suomen nykyinen aborttilainsäädäntö on mielestäni niin kelvolline, etten tunne suuria muutospaineita sen suhteen. Toki jos itse saisin päättää, muuttaisin lakia siten, että se vastaisi paremmin sen käytännön totetutumista nykypäivän Suomessa, eli vapauttaisin abortin pyynnöstä saatavaksi raskauden ensikolmanneksen aikana (ennen rv12).
- Vapaus vejeys
Vai pitäisi homojen päästä kirkolliseen avioliittoon.
EI missään tapauksessa.
Vaoarit obat smaa mieltä.- ateistix
"Vaoarit obat smaa mieltä."
Onko tuo suomen kielellä Vaparit ovat samaa mieltä? Jos, niin mistä tuollaisen väitteen tempaisit?
- htjerjrt
Ihmettelen suuresti, jos joku ateisti vastustaa homoliittoja. Eihän heillä ole mitään järjellistä syytä siihen. Kaksi ihmistä tykkää toisistaan ja saa virallistettua suhteensa. Mitä siinä on vastustettavaa kuin uskonnollisista syistä.
Eri asia on taas homojen adoptio-oikeus, kai siihen voi ateistikin löytää syitä, kuten lapsen mahdollisesti häiriintyvä kehitys. Itse en vastusta edes adoptiota, koska en pidä uskottava, että siitä olisi haittaa lapselle.- aina löytyy tekosyyt
"Ihmettelen suuresti, jos joku ateisti vastustaa homoliittoja. Eihän heillä ole mitään järjellistä syytä siihen"
Eipä ole uskovillakaan mitään "järjellistä syytä" vastustamiseen. Ja kyllä ateisteissakin on ahdasmielisiä kusipäitä, jotka vastustavat tasa-arvoa ja muita ihmisoikeuksia (vetoavat mm "biologiaan", vaikka sillä ei ole mitään tekemistä keinotekoisen avioliittoinstituution kanssa). Ateismi on vain uskon puutetta teistisiin jumaluuksiin.
"Itse en vastusta edes adoptiota, koska en pidä uskottava, että siitä olisi haittaa lapselle"
Tutkimusten mukaan ei olekaan. Mutta kun uskovat eivät tällaisia tuloksia hyväksy vaan kieltävät ne raivoisasti. - 7+11
Miksei vastustaisi? Minä ainakin vastustan. Homoseksuaalisuus on kuitenkin mielensairaus eikä sitä pitäisi juhlia, vaan siitä kärsiviä pitäisi auttaa kuten muitakin sairaita. Homoseksuaalisuus poistettiin mielisairauksien listalta poliittisista syistä ja sillä päätöksellä ei tosiaankaan ollut mitään tekemistä tieteen kanssa.
Homoilla on enemmän muitakin mielenhäiriöitä kuin heteroilla. Homojen kohdalla on vaikea sanoa, että milloin hedonismi loppuu ja itsensä
http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_and_psychology#Mental_health_issues
http://www.guardian.co.uk/society/2010/jul/25/gay-lesbians-drug-use-report
Koska homokulttuurissa on aina ihailtu "nuoria poikia", niin tuosta syystä johtuen en suosittele homojen adoptiota. Montako kertaa ole kuullut tai lukenut homoaktivistin mainitsevan antiikin Kreikan jossa oli normaalia kun "opetteja" paneskeli oppilasta? Se esitetään aina kauniina asiana homojen jutuissa ja yleensäkin melko yleinen argumentti kun joku haluaa homoille oikeuksia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pederasty
Varmaankin moni ateisti vastustaa homoliittoja ja/tai abortteja. Ei ateismi tee automaattisesti henkilöstä tämän tai tuon asian kannattajaa.
Itse hyväksyn nykyisen Suomen aborttilain ja -käytännön.
Homoliitoissa ihmettelen kyllä sitä hinkua, mikä homoilla nyt on, tai pikemminkin KUVITELLAAN olevan kirkollisiin häärientoihin.
Hyvin suuri osa heteropareista elää nykyään täysin tyytyväisenä avoliitossa, hommaavat sitten siviilivihkimisen jos katsovat aiheelliseksi. Ja kirkkohäät ja sen sellainen ei heteroita välttämättä kiinnosta pennin vertaa.
Homoilla on jo nyt mahdollisuus rekisteröityyn parisuhteeseen. Yksinkertaistaisi kai päivitetty lainsäädäntö tilannetta jonkin verran.- ateistix
"Homoliitoissa ihmettelen kyllä sitä hinkua, mikä homoilla nyt on, tai pikemminkin KUVITELLAAN olevan kirkollisiin häärientoihin."
- Kuka niin kuvittelee? Mutta kuitenkin asia on niin, että kun Suomen avioliittolainsäädäntö muuttuu, niin ne joilla nyt on vihkioikeus, vihkivät uuden lain mukaan, tai sitten vihkioikeus otetaan pois. Yksinkertaisinta se olisikin, että vihkioikeus olisi vain maistraatilla, joka aivan varmasti tulee lakia noudattamaan ilman mutinoita.
"Homoilla on jo nyt mahdollisuus rekisteröityyn parisuhteeseen. Yksinkertaistaisi kai päivitetty lainsäädäntö tilannetta jonkin verran."
- Haluat siis että myös tulevaisuudessa homoparit pitää pystyä erottamaan siviilisäätymerkinnällä? ateistix kirjoitti:
"Homoliitoissa ihmettelen kyllä sitä hinkua, mikä homoilla nyt on, tai pikemminkin KUVITELLAAN olevan kirkollisiin häärientoihin."
- Kuka niin kuvittelee? Mutta kuitenkin asia on niin, että kun Suomen avioliittolainsäädäntö muuttuu, niin ne joilla nyt on vihkioikeus, vihkivät uuden lain mukaan, tai sitten vihkioikeus otetaan pois. Yksinkertaisinta se olisikin, että vihkioikeus olisi vain maistraatilla, joka aivan varmasti tulee lakia noudattamaan ilman mutinoita.
"Homoilla on jo nyt mahdollisuus rekisteröityyn parisuhteeseen. Yksinkertaistaisi kai päivitetty lainsäädäntö tilannetta jonkin verran."
- Haluat siis että myös tulevaisuudessa homoparit pitää pystyä erottamaan siviilisäätymerkinnällä?>>- Kuka niin kuvittelee?...>- Haluat siis että myös tulevaisuudessa homoparit pitää pystyä erottamaan siviilisäätymerkinnällä?
- beenthere ei kirj.
kekek-kekek kirjoitti:
>>- Kuka niin kuvittelee?...>- Haluat siis että myös tulevaisuudessa homoparit pitää pystyä erottamaan siviilisäätymerkinnällä?
Kuka ajaa homojen kirkkovihkimistä? Minä en ainakaan ole sellaisesta kuullut mitään. Olen seurannut asian ympärillä käyvää keskustelua ja uutisointia kuitenkin aika tiiviisti.
Paljon kyllä ilmenee ja tulee esiin sellaista väärinkäsitystä, että tällä lakimuutoksella ajetaan homoille oikeutta kirkolliseen vihkimiseen. Se on taas ihan sitä ihmisten tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä. Ei tajuta, että avioliitto ei ole kirkollinen instituutio vaan ihan maallinen yhteiskunnallinen sopimus kahden ihmisen välisestä suhteesta. Kirkon vihkimys antaa vain suhteelle kirkollisen siunauksen. Lakialoite koskee kuitenkin vain tätä maallista osuutta eli virallista ja ainoaa avioliittoa, mikä Suomessa tunnetaan, siunauksiin siinä ei puututa. Kirkko saa sitten itse tehdä ratkaisunsa, kun aloite menee läpi eduskunnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3225616- 745129
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484196- 523871
- 433534
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1223229Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv923095- 432229
- 492158
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272118