Autismi on vittumaisin sairaus ikinä.

fgdfj

Itseäni on alkanut hävettämään tämä autismi, Näen, kuinka toiset menevät kaveriporukoissa ja keskustelevat keskenään, miksi minulle on täytynyt suoda tällainen helvetillinen sairaus, miksi? Opiskelijatoverinikin pitävät minua varmasti todella outona, kun en puhu heille juuri paljon mitään. Olen hakenut hoitoa tähän, mutta tuntuu, etten enää kestä tätä. Haluan hemmetti vie pois tämän ahdistuksen pois ja olla vapaampi kuin muut. Tuntuu ihan siltä kuin minut kahlittaisiin ja sitten kun pääsen yksikseni, ne kahleet rikkoutuvat. Minä haluaisin kavereita ja seuraa itselleni, mutta tuntuu, että jokin estäisi minua niiden saantiin. Kyllä täytyy sanoa että autismi ja asperger ovat pahimpia sairauksia, mitä voi ihmisellä vaan olla, olet käytännössä yksin koko loppuelämäsi.

74

5528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aspergerinfo

      Korjaisin tuossa väärinkäsityksen mitä tuot julki; aspergerius ei ole sairaus, vaikka se persoonallisuudenominaisuutena aiheuttaisikin kantajalleen ahdistusta, masennusta ja yksinäisyyttä.
      Se kaikki, mitä Asperger-henkilö joutuu yhteiskunnallisesti ympäristönsä ahdasmielisyyden vuoksi kokemaan ei ole hänen syytään. Tuo esimerkkisi kahlitsemisesta on osuva, itselläni tapahtuu samoin; kaikki tunteet mitä olen joutununut sosiaalisoidessani patoamaan päivän mittaan, pitää jotenkin yrittää purkaa heti kun pääsen taas olemaan yksin.
      Löytyisikö sinulta joitain neuvoja, kuinka helpottaa/tasoittaa oloaan tilanteissa, joissa lähes ylitsepääsemättömiä ongelmia tuovat jatkuvat siirtymätilanteet sosialisoinnin ja yksinolon välillä?

      • vammanen burger

        kyllä se on sairaus


      • Ruokaonlääke

        Kyllä autismi ja asperger ovat sairauksia ja niihin olisi myös hyvä lääke - ruokavalio. Harmi vain, että ko. sairauksia sairastavat ovat usein mieltyneet hyvin epäterveelliseen ruokaan. Esim. autistille "syötetään" sokeria, vehnää, lisäaineita yms. joka pahentaa autistista käytöstä.
        Suolistosairautenahan autismia nykyään jossain määrin pidetäänkin.


      • Anonyymi
        Ruokaonlääke kirjoitti:

        Kyllä autismi ja asperger ovat sairauksia ja niihin olisi myös hyvä lääke - ruokavalio. Harmi vain, että ko. sairauksia sairastavat ovat usein mieltyneet hyvin epäterveelliseen ruokaan. Esim. autistille "syötetään" sokeria, vehnää, lisäaineita yms. joka pahentaa autistista käytöstä.
        Suolistosairautenahan autismia nykyään jossain määrin pidetäänkin.

        Taas mutkia suoriksi. Tätä ajattelua ei tue, kuin yksi jenkkitutkimus, jossa on ollut hyvin pieni määrä lapsia mukana. Ainoastaan oireet helpottivat, piirteiden katoamisesta ei ole näyttöä. Terveelliset elämäntavat hyödyttävät kaikkia, mutta ei ole mitään näyttöä, että jo kehittyneet aivot muuttuisivat rakenteellisesti yhteyksiltään tai aineenvaihdunnaltaan.

        Uni on tärkeä aspekti, tärkeämpi kuin ravinto. Uneen vaikuttaa ravinto, liikunta, ulkoilu jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Autismi on ominaisuus, ei sairaus. Sen komorbiditeetteja eli masennusta, syömishäiriöitä ym. voi hoitaa, mutta muutoin meissä ei ole mitään vikaa. Olemme tärkeitä siinä missä muutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas mutkia suoriksi. Tätä ajattelua ei tue, kuin yksi jenkkitutkimus, jossa on ollut hyvin pieni määrä lapsia mukana. Ainoastaan oireet helpottivat, piirteiden katoamisesta ei ole näyttöä. Terveelliset elämäntavat hyödyttävät kaikkia, mutta ei ole mitään näyttöä, että jo kehittyneet aivot muuttuisivat rakenteellisesti yhteyksiltään tai aineenvaihdunnaltaan.

        Uni on tärkeä aspekti, tärkeämpi kuin ravinto. Uneen vaikuttaa ravinto, liikunta, ulkoilu jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Autismi on ominaisuus, ei sairaus. Sen komorbiditeetteja eli masennusta, syömishäiriöitä ym. voi hoitaa, mutta muutoin meissä ei ole mitään vikaa. Olemme tärkeitä siinä missä muutkin.

        Minulla ei ole autismia, mutta olen samaa mieltä, ettei se ole sairaus.
        Monet autismithan ovat todella fiksuja, sen mitä itse olen nähnyt.
        Ja olette te tärkeitä ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin.
        Älkää aliarvioiko itseänne, te kelpaatte juuri sellaisina kuin olette.


      • Anonyymi
        Ruokaonlääke kirjoitti:

        Kyllä autismi ja asperger ovat sairauksia ja niihin olisi myös hyvä lääke - ruokavalio. Harmi vain, että ko. sairauksia sairastavat ovat usein mieltyneet hyvin epäterveelliseen ruokaan. Esim. autistille "syötetään" sokeria, vehnää, lisäaineita yms. joka pahentaa autistista käytöstä.
        Suolistosairautenahan autismia nykyään jossain määrin pidetäänkin.

        Höpöhöpö! Asperger-poikani on erittäin tarkka terveellisestä ruokavaliostaan. Ominaisuuksiensa vuoksi jaksaa olla tarkkana. Laskee proteinit, rasvat, suolat ym. Pienestä pitäen syönyt monipuolisesti ja terveellisesti. Vain synttäreillä limpparia, kerran viikossa karkkia, pullat, keksit yms. ei maistuneet.


      • Anonyymi
        vammanen burger kirjoitti:

        kyllä se on sairaus

        Jos jokin asia estää normaalin elämän niin kyllä se sairaudeksi silloin lasketaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jokin asia estää normaalin elämän niin kyllä se sairaudeksi silloin lasketaan

        "Jos jokin asia estää normaalin elämän niin kyllä se sairaudeksi silloin lasketaan"

        Mitähän sinä tarkoitat "normaalilla elämällä"? Kyllä suurin osa Asperger-henkilöistä pystyy esimerkiksi käymään töissä ja elämään itsenäistä elämää jne.

        Asperger-henkilöt ovat tietysti erilaisia, kuin neurotyypilliset henkilöt. Näin ollen he elävät toki oman näköistään elämää. On kuitenkin virheellistä väittää, että ihminen olisi sairas, jos hän elää oman näköistään elämää.

        Aspergerin kutsuminen sairaudeksi ei yksinkertaisesti vastaa todellisuutta.


      • Anonyymi

        Kyllähän kaikki mik estää elämästä normaalia elämää on sairautta minun mielestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän kaikki mik estää elämästä normaalia elämää on sairautta minun mielestäni.

        "Kyllähän kaikki mik estää elämästä normaalia elämää on sairautta minun mielestäni."

        Kysyn uudestaan, että mitä sinä tarkoitat "normaalilla elämällä"?


    • 18+8

      Oletko vasuri?

    • mielenkiintoista AS

      "Autismin ennuste

      Hyvin lievätkin autistiset häiriöt saattavat aiheuttaa huomattavia vaikeuksia erityisesti koulussa ja myöhemmin työelämässä."

      OIKEIN

      "Toisaalta, jos lapselle ei näytä koituvan esim. Asperger-piirteistään mitään haittaa, ei diagnoosiakaan tarvitse tehdä."

      VÄÄRIN

      "Näkemys autistististen häiriöiden ennusteesta on viime vuosina muuttunut aikaisempaa valoisammaksi. Autistisilla ja Asperger-henkilöillä on paremmat mahdollisuudet tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi ja he pystyvät myös itse paremmin hahmottamaan itseään ja omia vaikeuksiaan."

      OIKEIN

      "Tämän myötä koulutus- ja työmahdollisuudet ovat parantuneet."

      ???? Käytännön esimerkkejä Suomesta, kuinka/kuka esim. yhteiskunnasta syrjäytettyjä autisminkirjolaisia on tukenut viime vuosien aikana ?

      "Toivottavasti tulevaisuudessa em. seikat myös pienentävät näiden ihmisten jonkin verran kohonnutta masennus- ja itsemurhariskiä."

      Kuinka ehkäistä syrjäytyminen??

      "Linkit

      http://www.aacap.org Amerikkalaisen lasten- ja nuorisopsykiatrian organisaation (American Academy of Child and Adolescent Psychiatry) kotisivuilta löytyy Facts for Families-sivusto, jossa on lähinnä vanhemmille tarkoitettua selkeää perustietoa lasten- ja nuorisopsykiatrisista häiriöistä ja niiden hoidosta. Sivusto on englanninkielinen.

      Kirjallisuutta

      Linna S-L. Varhaislapsuuden autismi ja muut autismin kaltaiset tilat. Kirjassa: Moilanen I. ym. (toim.) Lasten- ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim 2004.

      Kysymykset

      Laaja-alaisten kehityshäiriöiden tyypillisiä piirteitä ovat:
      a) puhekyvyttömyys
      b) kuurous
      c) sosiaalisen vuorovaikutuksen poikkeavuus
      Autistisia häiriöitä lapsilla esiintyy:
      a) varhaislapsuudesta lähtien
      b) murrosiän jälkeen
      c) vain leikki-iässä
      Mitä laaja-alaisten lasten hoidossa ja kuntoutuksessa tulee ottaa huomioon?"


      Asperger-henkilön määritelmään siis Wikipedian mukaan kuuluu yhä laaja-alainen kehitysvammaisuus? Voisiko linkkejä ja kirjallisuutta -osiota päivittää?

      • As-henkilö

        Laaja-alainen kehityshäriö...?

        Olen toiminut Asperger-henkilönä lastetarhassa sijaisopettajana 16-vuotiaana. Opiskellut Ammattikorkeakoulussa saaden tutkintoni valmiiksi vaaditussa ajassa samanaikaisesti töissäkäydessäni. Kouluttanut koirani palveluskoirakokeissa IPO3-luokkaan.

        Onko minulla laaja-alainen kehityshäiriö? Ainakaan minut Aspergeriksi diagnosoineen erittäin tunnetun neuropsykiatrin mielestä ei ole.


      • 8+13
        As-henkilö kirjoitti:

        Laaja-alainen kehityshäriö...?

        Olen toiminut Asperger-henkilönä lastetarhassa sijaisopettajana 16-vuotiaana. Opiskellut Ammattikorkeakoulussa saaden tutkintoni valmiiksi vaaditussa ajassa samanaikaisesti töissäkäydessäni. Kouluttanut koirani palveluskoirakokeissa IPO3-luokkaan.

        Onko minulla laaja-alainen kehityshäiriö? Ainakaan minut Aspergeriksi diagnosoineen erittäin tunnetun neuropsykiatrin mielestä ei ole.

        Ja mikä on sinut diagnosoineen neuropsykiatrin nimi ja oppiarvo?


      • Typeräkysymys
        As-henkilö kirjoitti:

        Laaja-alainen kehityshäriö...?

        Olen toiminut Asperger-henkilönä lastetarhassa sijaisopettajana 16-vuotiaana. Opiskellut Ammattikorkeakoulussa saaden tutkintoni valmiiksi vaaditussa ajassa samanaikaisesti töissäkäydessäni. Kouluttanut koirani palveluskoirakokeissa IPO3-luokkaan.

        Onko minulla laaja-alainen kehityshäiriö? Ainakaan minut Aspergeriksi diagnosoineen erittäin tunnetun neuropsykiatrin mielestä ei ole.

        Kyllä sinulla on laaja-alainen kehityshäiriö.


    • 8+6

      Mitä tarkoittaa sellainen jos joku käyttää kirosanoja esim. jumalauta keskenkaiken vuorovaikutustilanteessa?

    • abrahamH

      Katso kissaa silmiin ja huomaa kuinka se ei sano mitään, ja tykkää niin kommunikoida. Käydä keskustelua toisella tasolla, tasolla jolla olet. Sanatonta iloa. Mitä on ehdoton rakkaus? Autistinen kissa :D :D

    • tietäjä

      Vittumaisempi krooninen suolistosairaus kuten Krohnin tauti tai CU. Varsinkin yhdistettynä autisminkaltaisiin tiloihin.

    • oikaisu.

      Autismii ei ole sairaus vaan erilainen tapa kokea ympäristöä. Siihen voi kuitenkin liittyä muitakin oireyhtymiä, jolloin siitä voi kantajalleen muodostua kovinkin vittumainen.

    • Kummako

      Aspergerit ovat ihmisiä siinä missä muutkin hyvine ja huonoine puolineen. Onnettomia ovat vain ne, jotka eivät jaksa hyväksyä minkäänlaista erilaisuutta, vaan pitävät omaa itseään kaiken hyvän mittana.

      • ASinfo YP

        Aivan. Siksi yritänkin auttaa skitsofreenikoita. He ovat yksi ihmisryhmä, mitä tulisi yrittää ymmärtää paremmin. Suurin osa fiksuja ja ilman omaa syytään "sairastuneita" ts. kokevat vain asiat eri tavoin kuin valtaosa ihmisistä. Joillakin voi olla lisäksi muitakin sairauksia kuten kaikilla ihmisillä, joiden vuoksi heitä ei ymmärretä ja kaikki laitetaan skitsofrenian piikkiin. Kuka määrittelee mikä "virallisesti" kuuluu harhoihin, psykoottiseen oirestoon tai "oikeaan" todellisuuteen? Jos näet unta yöllä ja kerrot siitä toisille, onko se määriteltävissä harhaisuuteen?


      • lare4

        Olen samaa mieltä! Meillä kaikilla on oikeus hyvään elämään ilman , että joku syyllistää meitä niistä asioista, joille emme voi mitään.


      • armoa nenteille

        Skitsofreenikoilla ja muilla on persoonassaan syvyyttä. Tuntemillani asseilla ei ole. Joillakin asseilla voi olla kykyä empatiaan ja muuhun, näillä ei. Älyssä ei mitään vikaa, tietoa on siitä mikä muita loukkaa ja pahasti. Silti vedetään assiudesta oikeutus jatkaa muiden henkistä pahoinpitelyä. Muiden pitäisi vaan joustaa ja kestää assin erinomaista erilaisuutta maailman tappiin, tai muuten ovat suvaitsemattomia ääliöitä, jotka eivät hyväksy erilaisuutta. Mä en jumalauta hyväksy sitä että joku on tieten tahtoen vittumainen ja muita mitätöivä kusipää, tasan varmasti sen ite tietäen, olkoon vaikka minkälainen as-leima otassa.


      • Tomppa80000000

        Onnettomampia kaikista ovat adpergerit jotka eivät halua suvaira MITÄÄN muuta eivätkä uutta kuin omat kuvionsa. Noiden kanssa ei voi neuvotellakkaan mistään, koska ovat niin erinomasesti tavisten yläpuolella, ettei heidän tarvi ikinä mitään, niinkun tavallisten kuolevaisten.


      • ASDfem
        armoa nenteille kirjoitti:

        Skitsofreenikoilla ja muilla on persoonassaan syvyyttä. Tuntemillani asseilla ei ole. Joillakin asseilla voi olla kykyä empatiaan ja muuhun, näillä ei. Älyssä ei mitään vikaa, tietoa on siitä mikä muita loukkaa ja pahasti. Silti vedetään assiudesta oikeutus jatkaa muiden henkistä pahoinpitelyä. Muiden pitäisi vaan joustaa ja kestää assin erinomaista erilaisuutta maailman tappiin, tai muuten ovat suvaitsemattomia ääliöitä, jotka eivät hyväksy erilaisuutta. Mä en jumalauta hyväksy sitä että joku on tieten tahtoen vittumainen ja muita mitätöivä kusipää, tasan varmasti sen ite tietäen, olkoon vaikka minkälainen as-leima otassa.

        Kokemuksesta voin sanoa, että ihmisiä loukkaa eri asiat ja Assin ominaisuudessa voin sanoa, että on äärimmäisen vaikeaa soveltaa aikaisemmin koettua, kun ei tunne jokaista ihmistä täydellisesti ja ei kykene oppimaan sosiaalisista tilanteista tai luovimaan niissä luonnollisella auto-ohjautumisella, niin kuin "nentit" tekevät. Joudun päivittäin ottamaan muita ihmisiä huomioon enemmän kuin minua on otettu huomioon koko elämäni aikana ja olen tullut siihen tulokseen, että parempi vaan pysyä kotona, olla hiljaa ja kuolla yksin jos lähtee siitä, että ei halua ongelmia. Ymmärrystä ei ole, eikä sitä tule saamaan edes lääkäriltä.


    • todella iloinen myös

      Miten helvetissä tämä iloinen ja vapaa kirjoittaja voi olla niin tyhmä, ettei osaa valita puolisoaan oikein? Ihan omaa syytä, jos narsismissaan kuvittelee olevansa maailmankaikkeudessa ainut ihminen jota tulisi sietää kiukutteluineen. Luultavasti luonnehäiriöinen vieläkin paremmin kuin narsut.

    • julleboyx

      oon 14v poika ja mul on autismi , vaikeuttaa elämää :(!!

      • as-39

        Julleboyx

        Kyllähän se hiukan vaikeuttaa. On kuitenkin hyvä että tiedät as-ominaisuutesi. Itse elin näkymättämän as-ominaisuuteni kanssa työelämässäkin tietämättä tätä.

        Pärjäsin suuressa duunariyhteisössä sitkeyteni takia. Niissä asenneilmasto erilaista tyyppiä kohtaan on kirjava. Tein ahkerasti ja valittamatta työni.

        Juoksin monilla lääkärin vastaanotoilla. Eräs vanhanpuoleinen naispuolinen yleislääkäri otti asiani todesta ja antoi lähetteen neurologille.
        Sain testien jälkeen tietää olevani as-henkilö, jota kyllä osasin jo itsekin arvella.

        Kyllä sinulle julleboy paikkasi löytyy. Käyt koulusi loppuun ja suoritat asevelvollisuutesi. Teet niitä töitä, joita on saatavilla.
        Itsekin tein vähäarvoisia töitä. Sitten vammauduin auto-onnettomuudessa matkustajana työkyvyttömyyskondikseen alaraajat kokoonharsittuina.


    • Autismionkirjolohiii

      En itse ole autismi, vaan mulle diagnosoitiin aspergeri varmaan kymmenen vuotta sitten. Itseeni se ei ole haitannut ainakaan sosiaallisesti. Mulla on tuttuja ja kavereita. Eli luojakiitos varmaan on lievä. Mutta kumminkin. Itse en tiedä, että onko se ass-oiretta, jos ei tykkää hengata kavereiden kanssa tyyliin 24/7. Uskoisin että ei ole. Itseäni tekee pirun hyvää olla kotona, mutta jos menen esim jengiin (20 ihmistä jne) niin yleensä olen hiljaisin osapuoli ja joskus alkaa ahdistamaan. Eli en tykkää olla isossa joukossa. Mulle riittää 1-5 seura ihan hyvin. En sitä itse pidä sairautena. Tietysti mussa on ehkä hitusen (muiden mielestäkin) yksinkertaisuuden piirteitä, mitkä on hyväksikin positiivisuutta jne. Esim monetkaan tapahtumat eivät tuota juurikaan painetta, vaan ajattelen ne yksinkertaisesti menevän tietyllä tavalla ja olevan hoidossa. Mulla on monien mielestä tämä lievä, mutta en sitä kiellä, vaan sanon että mulle se diagnosoitiin joskus ja on jokseenkin tosi lievä, jos sellaista nyt edes on. Toki mä saatan hieman juuttua johonkin, mutta sekään ei haittaa. Asioista pitääkin vatvoa, ainakin jostain. Olishan se aika perseestä, jos joku vaikka (esimerkiksi) sanoisi, että huomenna helsinki räjähtää, ja nämä "normaalit" ei uskois ja jättäis sen siihen. No minä huonompi ihminen tietysti sitä vatvoisin ja sanoisin ja lähtisin pois sieltä. No mitäs kävisi, kun se oliskin totta? Niimpä. Tuo oli pötköönkirjoitettu esimerkki. Alkoholia ottaessa koen monestikin lähimuistin heikkenemistä. Siis saatan puhua samaa asiaa montakin kertaa illassa. Mikä on taas edellämainitusti hyväkin, ainakin joskus. Silmiin katson, mutta en jähmety tai ns-hypnotisoidu. Välillä katson muuallekkin, mutta pysyn keskustelussa mukana. Testi kertoo (ainakin netin mukaan), että mulla ei todennäköisesti assää ole, mutta huomioikaa, että se voi valehdellakkin! Monet as-henkilöt meinaan tekee sen juuri päinvastoin ja vastaa juuri toisin kuin asia on. Itse tein sen keskittyen ja olen tehny varmistuen muutamankin kerran. Netti ei ole loppujenlopuksi lääkäri tai yms. Joten varautukaa, että se testi ei ihan pidä paikkaansa aina. JOKAINEN SAA OLLA MILLAINEN ON VITTU SOIKOOT! SEN EI KENENKÄÄN MUUN PERSETTÄ LUULIS KUTITTAVAN TAI STRESSAAVAN, JOS JOKU ON SELLAINEN KUIN ON!!!!! Muistakaa! Mulla ei itellä rutiineja juuri ole, mutta hyvä niitä olisi olla. Tietty päivärytmi pitäs pysyä samana ja alkoholiakin pitäs ottaa kohtuudella jokaisen! Jos sairastaa autismia tai "kansan burgeria", niin alkoholi KUULEMA vahvistaa humalassa aspergeria. No jaah...

      • Autismionkirjolohiii

        Joo meni taas pötköön, kun innostuin, mutta toivottavasti luette ja ymmärrätte!


    • mietihän vähän.

      Ensinnäkään autismi ei ole sairaus vaan "oireyhtymä" eli erilainen tapa kokea ympäristöä. Toiseksi, paljon vittumaisempia oireyhtymiä ja sairauksia on olemassa vaikka kuinka paljon. Ajattelepa jos sinulla olisi autimin lisäksi syöpä tai/ja krooninen suolistosairaus? Tai sinulla ei olisi jalkoja tai käsiä ja joutuisit istumaan rullatuolissa vuorokaudet ympäri.

    • koettua elämää

      Ehkäpä ap hyötyisit neuropykologisesta kuntotuksesta jossa ymmärtäisit omaa spesiaalisuuttasi paremmin . Ja oppisit ehkä ymmärtämään sitä sosiaalista peliä mitä tarvitaan jotta saat kaverieta ja jopa pidettyä yllä kaverisuhteita.Takuulla et maailmassa ole ainoa jolal on ne omat jutut.Omalla pojallani oli alakoulussa vaikeuksia koska hän ei ymmärtänyt muiden sosiaalisia merkkejä kuten ilmeitä ja eleitä.Tästä ja hänen suorasukaiuudesta aiheutui ongelmia.Mutta assikin oppii ja kehittyy.Nyt nuorena miehenä hänellä on ympäri maailmaa samanhenkisä ystäviä ja hänen mm kielitaidostaan on suurta hyötyä. Älä masennu vaan ala ottaa selvää missä voisit saada assia tunetvan henkilön ohjausta ja tukea.

    • TYLSYYTEEN KUOLEE

      Joittenkin mielestä se on sairaus. Mutta jos enemmistöllä olisi autismi, kuten monella mököttävällä kanna tallajalla, niin sitten tavikset ovatkin niitä sairaita. Näin asian näkee myös Paula Tilli, joka juuri on julkaissut hienon kuvauksen autistisesta elämästä. Hän on pärjäillyt hyvin ulkomailla, jossa kaikki oudotkin muukalaiset hyväksytään oman kulttuurinsa edustajina.

      Arvioita kirjasta luin assijornat-blogista. Halusin heti lukiea kirjan, mutta vaikka kirjastoissa on jo kopioita, ne kaikki on lainassa. Laitonkin heti varauksen,

    • apua tästä

      Oletko kiinnittänyt huomiota ruokavalioosi, sekä D-vitamiinin saantiin?

    • Möllerin kalanmaksa

      Kalanmaksaöljy pitää pirteänä. Aspergeria on turha syyttää se ei enää vaivaa ketään.

    • kirosanafiltteri

      Arvaapa miltä tuntuu kirjoitlella kirjaston lukusalissa tietokoneella kun PIENINKIN ÄÄNI HÄIRITSEE NIIN PALJON ETTEI KUULE ENÄÄ EDES OMIA AJATUKSIAAN? ovatko ihmiset nykyisin niin välinpitämättömiä kanssaihmisistään etteivät osaa selata sanomalehtiä edes ottaen huomioon ihmisten erilaiset tavat kokea ympäristöään, mm. ääniyliherkkyys!!!!


      minkä vuoksi Liitto ei tiedota näistä asioista ajoissa??? 15 vuoteen liitto ei ole pystynyt ketään auttamaan, edes RAYn tuella!

      • älä marise

        Täysin äänetöntä kirjastoa ei ole olemassakaan. Sanomalehden sivujen kääntämisestä syntyy pakostikin ääni. Kun kirjastovirkailija vastaa puhelimeen, syntyy vielä enemmän ääntä. Siitäkin muuten tulee pientä ääntä, kun kirjoitat kirjaston lukusalissa tietokoneella. Kumma kun se ääni ei sinua häiritse, jos kerran olet niin ääniyliherkkä, että pieninkin ääni sinua häiritsee.


      • ......
        älä marise kirjoitti:

        Täysin äänetöntä kirjastoa ei ole olemassakaan. Sanomalehden sivujen kääntämisestä syntyy pakostikin ääni. Kun kirjastovirkailija vastaa puhelimeen, syntyy vielä enemmän ääntä. Siitäkin muuten tulee pientä ääntä, kun kirjoitat kirjaston lukusalissa tietokoneella. Kumma kun se ääni ei sinua häiritse, jos kerran olet niin ääniyliherkkä, että pieninkin ääni sinua häiritsee.

        "Sanomalehden sivujen kääntämisestä syntyy pakostikin ääni"

        Ei todellakaan synny jos asian osaa tehdä oikein ja toiset ihmiset huomioonottaen.


      • Toleranssia

        Vammaisuus ei aiheuta sinulle kärsimystä, vaan ympäristö, joka ei hyväksyä sinua sellaisena kuin olet.


      • Aspergerinfo
        Toleranssia kirjoitti:

        Vammaisuus ei aiheuta sinulle kärsimystä, vaan ympäristö, joka ei hyväksyä sinua sellaisena kuin olet.

        Juuri noin. Ympäristötekijät ovat suurin syy assien sairastumiselle esim. masennukseen. Sen vaikutuksesta (stressi) usein myös suolistosairaudet puhkeavat.


    • Maa suuri ja avara

      Miksi et käytä luonnon omaa kirjastoa?

    • Tontsa80000

      Ympäristö ei hyväksy js blaa blaa..Ennen mäkin ajattelin niin jumalaisen humaanisti ja suvaitsin, palvelin, siedin, olin loputtoman kärsivällinen, kunnes elämääni astu asperger-oireyhtymäinen ihminen elämänkumppanin muodossa. Ensivaikutelmailusta kun päästiin arkeen, alako henkinen helevetti. Yks kerrallaan alko tulla ilmi että mikä oli väärin, mitä ei voitu ja mitä ei siedetty js....ja....Miks kummassa pitäisi sietää jotakuta, joka tekee elostas ja olostas yhtä tuskaa, ja silloinkin kun tajuaa varmana mitä tekee, elikkäs loukkaa turhaan, "vetoaa" ikään kuin assiuteensa. Että "mä nyt vaan oon tämmönen, sun pitää se hyväksyä. Mä en sitä enkä tätä enkä tuota, ja se sun pitää vaan sietää ja suvaita!".. Mua assi venymään ja muuttumaan 24/7, sietämään PALJON, omaa listaansa kaikesta mit ei sietänyt, kestänyt, halunnut, tahtonut jne. piti sen sijaan itestäänselvyytenä. Luojalle kiitos että pääsin moisesta rasitteesta ihmisen muodossa eroon!!!!!!!!

      • tointsa 100000000lle

        Haista paska. Ääliö. Ota ero puolisostasi mahdollisimman nopeasti jolloin vlältyt oikeudenkäyntikuluilta ja saa lopullisen rauhan elämääsi.


      • Tontsa80000000
        tointsa 100000000lle kirjoitti:

        Haista paska. Ääliö. Ota ero puolisostasi mahdollisimman nopeasti jolloin vlältyt oikeudenkäyntikuluilta ja saa lopullisen rauhan elämääsi.

        Otin jo. Ei tulis mieleenkään jatkaa jonkun kanssa, joka ei viiti eikä jaksa eikä osaa, muuta kuin upota omiin maailmoihinsa ja panikoida sos.tilanteissa. Säälittävää. Olis avannu suunsa ennen kuin sai mut uskomaan paskaan. Kuinka hemmeyin avuton voi ihminen olla, laiska ja rajoittunut, hidas hiffaamaan, eikä mihinkään henkiseen tai itsetutkiskeluun oo eväitä, mukamas. Ha. Onneks ei tarvi enää mousta persläpiä sietää :)


      • nentti.
        Tontsa80000000 kirjoitti:

        Otin jo. Ei tulis mieleenkään jatkaa jonkun kanssa, joka ei viiti eikä jaksa eikä osaa, muuta kuin upota omiin maailmoihinsa ja panikoida sos.tilanteissa. Säälittävää. Olis avannu suunsa ennen kuin sai mut uskomaan paskaan. Kuinka hemmeyin avuton voi ihminen olla, laiska ja rajoittunut, hidas hiffaamaan, eikä mihinkään henkiseen tai itsetutkiskeluun oo eväitä, mukamas. Ha. Onneks ei tarvi enää mousta persläpiä sietää :)

        Taidat olla hieman katkera, ihan omasta syystäsi. Olisit valinnut puolisosi alunperin oikein. Turha tänne on jälkeenpäin tulla itkemään. Yritä jatkossa muistaa se, ettei kannata yleistää. Tuskin sinä kenenkään nentinkään kanssa olisit tullut toimeen kun asenteesi on tuo. Suosittelisi sinua toisten syyllistämisen sijaan hakeutumaan hoitoon.


    • OLET MITÄ SYÖT

      Kun ihmiset söivät ennen puhdasta ruokaa - on se nyt teollista. Jopa viljat kasvatetaan keinolannotteella. Näin myö karja syö teollista rehua, josta puuttu monet vitamiinit, ja mineraalit jotka tulee luonnon lannotteista.

      Kun näitä ei enää ole saatavissa. Aivojen toiminta häiriintyy ja tuloksena on Autismi.

      • rwop¨å2

        fnmweipnhje


      • plagiaattorille

        tämä aihe on suoraan kopioitu Aspergerinfon ylläpitämän nimimerkin KE tuotannosta, minkä eteen hän on vuosia tehnyt töitä. Joten kiitos vaan taas liitolle plagioinnista.


      • LHopiskelija

        Kiitos tiedosta! Ihmettelinkin, mistä ovat kopioineet niin paljon puutaheinää sivuilleen. Kehtaavat jopa väittää ettei Asperger ole sairaus!


    • Tekijän oikeus

      Plagiaattorille. Oletko julkaissut tekstisi muualla Internetissä?

      Lähdeviittaukset puuttuvat.

      Tekstissä on plagsiaattorin nimi. Ota häneen yhteys korvauksia varten.

      On oikein, että kunnian kukko laulaa sille, jolle kunnia kuuluu.

    • autisminen

      Minullakin on autismi. Se on vittumaisin sairaus.

    • .......

      Ei ole. Ensinnäkään se ei ole sairaus ja toiseksi ei vittumaisin tapa kokea ulkomaailmaa.
      vittumaisempaa on jos on autisminkirjolainen sekä samanaikaisesti krooninen masennus sekä
      krooninen suolistosairaus, minkä vuoksi on usein vaikea poistua edes kotoa esim. kaupassa
      käymään.

    • vittundiagnoosit
    • Jjvvbbb

      Autismilla tehdään liian helppoa rahaa Suomessa.

    • Jjkkhfgh

      Tukiasuminen on vittumaisin sairaus ikinä.Koska elät Pakkolainasi kanssa koko vammaisen elämäsi.Etkä saa koskaan asua itsenäisesti.

      • Anonyymi

        Onko sitä vittumaisuutta hoettava joka välissä , sekin jo kertoo ihmisestä aika paljon.


    • oloinen

      Ei taida diagnoosista olla hyötyä edes tukia hakiessa. Ilmottauduin aspergeriksi, mutta pitivät minua liian huyväkuntoisena tukiasuntoon. Niimpä olen vapaa kuin taivaanlintu ja asun ikkunattomassa komerossa, josta maksan itseni kipeäksi. Vuokraisännästä on toki hyötyäkin. Kun hän on kapakassa ryyppäämässä vuokrarahojaan, voin purkaa mieltäni hänen puuceellään.

    • Aspergerinfo_YP

      Sorgen. Autismi ei ole sairaus. Eri asia on, mikäli on lisäksi esim. kehitysvammadiagnoosi. Omasta mielestäni kehitysvammakaan ei ole sairaus. Toki tästäkin voidaan olla eri mieltä. Mutta kuitenkin itse ajattelen näin. Saan näin ajatella. Mutta fakta on, ettei Autisminkirjon häiriöt kuuluu sairausluokituksiin, vaan erilaiseen neurologiaan, jota on olemassa. Eri ihmisten välillä ja keskuudessa. Toki itsellänikin invalidisuusaste on määritelty 100 prosenttiseksi kroonistuneen masennuksen vuoksi (johon tukea ei koskaan tullut), vaikka äo on 146. En saa mitään tukia yhteiskunnalta. Asumistuen saan, koska olen ollut eläkeläinen jo yli 13 vuoden ajan, lisäksi olen kohtuullisen nuori vielä ja elämää edessä vaikka kuinka kauan. Kohtuullista?

      Olen päättänyt selvitä sekä elää, vähintään 30 vuotta vielä eli noin 80 vuotiaaksi. Tahdonvoimalla. - Teen, mitä tahdon. Edelleen lainmukaisesti, rauhanomaisesti toimien, muitakin ihmisiä kunnioittaen.

      _________________________________________________

      aspergerinfo.foorumi.eu

    • kaverin_ystävän_serkku

      Nyt Mikko Mikkonen HUSin neuropsyk.polilta hoitaa Tanin puolesta aikuisten Asperger-henkilöiden kuntoutuksellisia asioita. Eli Auroran neuropsykiatrian poli, jota ei koskaan edes ollut, onkin siirtynyt tuonne. Että kiitos vaan tiedosta. Koko tutkimusjakso jätettiin kesken, KOSKA Sihvola ja Tani näin yhdessä päättivät. Nyt kun aikaa on kulunut noin pari vuotta tapahtuneesta, aletaankin KUNTOUTTAA. Ketä? VOIVOIVAAN!

    • Autism201013

      Moi,

      Minulla on Aspergerin syndrooma ja en puhu koulukavereille juuri mitään, he saattavat ainakin hieman ihmetellä miksi en puhu. Onko muita, joilla on vastaavia kokemuksia?

      • täälläon

        Minäkään en puhu kavereille, en kykene, käytän aac keinoja.


      • 3141592653589793

        Mikä siinä sitten on ettei kykene puhumaan? Onko vaikea muodostaa lauseita, sanoja vai jokin muu asia tekee siitä vaikeaa? Onko laulaminen helppoa? Entä onko helppoa kommunikoida netissä tekstin avulla?


    • Suomalinen

      sanonta.
      puhuminen on hopeaa, mutta vaikeneminen kultaa!

      Pitäkää yllä tätä slogania, jos joku ihmettelee hiljaisuutta - mutta en usko, että kukaan edes ihmettelee. Pitävät hiljaista yleensä älykkäämpänä kuin hölösuuta - johon ei edes luoteta. Hiljainen on luotettava!

      • hölösuuou

        Minä olen jotenkin vastentahtoinen hölösuu ollut pitkään, mutta haluaisin olla hiljaa.
        Muut on jotenkin määritelleet minut aina niin, että olen yksinäinen, jonka tarvii puhua ja sitten olen toteuttanut sitä ideaa niin että olen puhunut itseni ihan uuvuksiin.
        En tunne oloani yksinäiseksi, niin vähän vaivaantunut olo kun muut sanoo minua aina yksinäiseksi, jonka tarvii puhua.
        Se on enemmän heidän ajatus ja tunne kuin minun.


    • Ghjjkkkk

      Autismi, ADD, masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko on kamala yhdistelmä.

    • Pajulintu4

      Hei,
      Lohdutuksen sana: Autismi ei ole sairaus. Muu yhteiskunta joutuu vielä sopeutumaan. Ihmiskunnan tulevaisuus on 100%.sesti autistinen. ole ylpeä itsestäsi.

    • Anonyymi

      Olen vitun väsyny elämääni olen asperger aistiyliherkkyys kehitys vammanen vituttaa kovat kivut ja päivän askareet tuottaa ongelmia ja kuormitusta töissä on raskasta olla kovat äänet ahdistaa ja sattuu ja masentaa ajatuksiani
      En jaksa enää oon hermo raunion partaalla kun ohjaajat vittumaisia mua kohtaa asun itsenäisesti mut saan apua tarvittaessa mul ei ole oikeutta olla onnellinen mul on mies ja oon kihloissa asun nyt itsenäisesti mies ystäväni kanssa ja nyt äiti ja vanhemmat päätti että nyt parempi vaihtoehto että asutte omillaan ja ootte vieläkin kihloissa mun hyvin vointi on kuulemma tärkeä asia selvä juttu voi vittu sanon Mä tää tarkoittaa mul enempi koti töitä ja stressiä tuntuu että mua ei kuunnella eikä ymmärretä arvostellaan vaan asenne vammaiseksi ynnä muuta ei oo kivaa mun elämä
      Sit en saa palkkaa sairaslomasta
      Mä oon ihan väsynyt mun töihin ja ohjaajia tuntuu että historia toistaa itseään että elämäni menee alaspäin

    • Anonyymi

      Kyllä autismi on sairaus, johon sairastutaan vuoden iässä, vääränlaisen ruokavalion ja varhaislapsuuden negatiivisten kokemusten vuoksi. Jonkinlainen alttius tarvitaan, mutta kirjon vaikeusasteen määrää em. seikat.

      • Anonyymi

        Ei se ole sairaus, vaan neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö. On perinnöllinen ja synnynnäinen. Vnhemmat lapseni söivät hyvin ja lähes kaikkea ruokaa mitä laitoin. Nuorin oli sitten ihan erilainen. Tuntui ettei mikään ruoka ollut hänestä hyvää. Sai viisivuotiaana asperger diagnoosin. On pärjännyt todella hyvin opiskeluissa ja valmistui yliopistosta. Tekee työtä atk-alalla. Viihtyy hyvin yksin, eikä hänellä ole ollut juuri mitään isompia ongelmia elämässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole sairaus, vaan neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö. On perinnöllinen ja synnynnäinen. Vnhemmat lapseni söivät hyvin ja lähes kaikkea ruokaa mitä laitoin. Nuorin oli sitten ihan erilainen. Tuntui ettei mikään ruoka ollut hänestä hyvää. Sai viisivuotiaana asperger diagnoosin. On pärjännyt todella hyvin opiskeluissa ja valmistui yliopistosta. Tekee työtä atk-alalla. Viihtyy hyvin yksin, eikä hänellä ole ollut juuri mitään isompia ongelmia elämässään.

        "Kehityshäiriö" on kyseenalainen ilmaus. Autismikirjossahan on kysymys
        neurobiologisesta synnynnäisestä erilaisuudesta, enemmistöstä
        poikkeavasta neurotyypistä.

        "Häiriö" -sana tuo tuo mieleen rasistien puhetavan, sen että
        mustaihoisia sanotaan "pigmenttihäiriöisiksi", vaikka kyse on
        ihan normaalista pysyvästä synnynnäisestä muuntelusta.

        Mikä tätä nykyaikaa vaivaa, kun normaali määritellään
        yhä ahtaammin ja ahtaammin. Avartakaa tajuntaanne,
        hyvät ihmiset!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kehityshäiriö" on kyseenalainen ilmaus. Autismikirjossahan on kysymys
        neurobiologisesta synnynnäisestä erilaisuudesta, enemmistöstä
        poikkeavasta neurotyypistä.

        "Häiriö" -sana tuo tuo mieleen rasistien puhetavan, sen että
        mustaihoisia sanotaan "pigmenttihäiriöisiksi", vaikka kyse on
        ihan normaalista pysyvästä synnynnäisestä muuntelusta.

        Mikä tätä nykyaikaa vaivaa, kun normaali määritellään
        yhä ahtaammin ja ahtaammin. Avartakaa tajuntaanne,
        hyvät ihmiset!

        "Häiriö" -sana on tosiaan todettu autismikirjon kohdalla ongelmalliseksi.
        Sen tilalle on ehdotettu paremmin todellisuutta kuvaavaa ilmaisua
        "autismikirjon tila".


    • Anonyymi

      Etsi itsellesi vertaistukea.

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe