Miten sait apua syömishäiriöön?

Kyllästynyt1

Hei!

Kaipaisin kokemuksia ja neuvoja siitä, mihin kannattaa ottaa yhteyttä kun tarvitsee apua syömishäiriöstä(/lievästä masennuksesta) yli pääsemiseen.

Kävin vuosi sitten jonkin aikaa juttelemassa psykologille, mutta en itseasiassa hyötynyt siitä hirveästi. Olihan siitä hyötyä ongelman myöntämisessä, ja siitä kun pohdittiin että miksi, missä tilanteissa, tunnetiloista jne. mutta ei se auttanut omalla kohdallani lopettamaan bulimista käyttäytymistä.

Halu parantumiseen on kova, mutta omat voimat eivät tunnu enää riittävän.

9

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niskaperseote

      Tähän minäkin haluaisin vastauksen. Miten, mistä apua saa, miten parantuminen etenee, mikä auttaa.. Täysin tiedoton asiasta. Työpaikkapsykologilla kävin kerran, hän antoi ohjeeksi laittaa itsestä laiha kuva tai ihannevartalon kuva jääkaapin oveen ja se estää sairautta... V*ttu mitä p*skaa.. Sanomattaki selvää etten menny toista kertaa..

      Mie iskin pari päivää sitten pohjalle, kun pilasin ihmissuhteeni tällä. Olin (olen) ihan kauhea hysteerinen akka, kontrolloin kaikkea ja kaikkia, sain lopulta kerrottua miksi olen mitä olen, miksi kaikki on tapahtunu kuin on tapahtunu.
      Nyt oon mielenterveyspuolelle jonossa, sekä tk lääkärille aika ensi kuulle joka kartoittaa tilanteen, mutta silti ihan hukassa miten tää tulee tapahtumaan. 13v on sairaus kestäny ja en oota ihmeparantumista, pelottaa vaan että en osaa lopettaa.

    • tiistaina lääkäriin

      Olen menossa tiistaina lääkäriin (yleislääkäri, esimmäinen käynti) ja kerron sitten teillekin miten kävi.

      Joka tapauksessa olen nyt kolmatta päivää oksentamatta toodella pitkään aikaan (sh 10 vuotta). Aloin saamaan omituisia fyysisiä oireita (masennuksessa tässä on seilattu jo pitempään) ja ne pelästyttivät. Tunnen ilokseni jo oireiden lieventyvän.

      Haluan, että lääkäri testauttaa veriarvoni ja pistää lähetteen sydänlääkärille. En tiedä, haluanko terapiaa (asun ulkomailla), suomalainen psykologi olisi kyllä paras.

      Jännittää, miten lääkäri reagoi. Tuleeko olemaan ihan hoo moilasena vai onko sillä kenties heti joku käsitys toimintasuunnitelmasta...

      Tää on esimmäinen kerta, kun olen halunnut lopettaa.

    • back to bulimia

      En mitenkään!

      En ole hakenut apua.

      Syynä on se etten koe bulimiaa ongelmaksi se on vain seurasta muista syistä.

      Eli mun pitäs hakea apua ennemmin masennukseeni :(

    • pönttöpääå

      Mullakin on toi sama. Olen sairastanut bulimiaa 7 vuotta, ja voimat ihan lopussa. Sen verran tätä jo sairastanut, että olen osannut analysoida teini-iän traumat, tunnesyömiset, huonot itsetunnot, ahdistuneisuuden, pitkästymisen, ikuisen laihduttamisen ja kaiken mitä tähän liittyy.
      Tiedän kyllä miksi olen sairas, mutta miten tämän mielenvikaisen käyttäytymisen saisi loppumaan?
      En vain pysty hallitsemaan ruuanhimoa, kun se tulee. Ahmimiskohtaus ja sairaus vie aina voiton.

      Tiedän, että ainut ketä voi mut tästä suosta nostaa, on minä itse. Mutta mitä jos en yksinkertaisesti pysty siihen?

    • tiistaina lääkäriin

      No niin, tänään olin sitten siellä lääkärillä. Tosi ujo heppu, ei uskaltanut juuri mitään saona kuin että otetaan veri- ja virtsanäyte. Ei uskaltanut puhua ilmeisesti muusta kuin oireista...? Terapia-sana ei kertaakaan päässy vierähtämään hepun huulilta.
      Tässä nyt nähdään, että taitaa oma apu olla paras apu.

    • Olis kiva tietää joo. Masennuksen takia olin psykoterapiassa, kerroin siellä. Ajatus lakaistiin sivuun. Kertonut ainakin parille mielenterveys lääkärille, ei reaktiota. Päivittäinen oksentelu jatkuu jo kolmatta vuotta. Hampaat paskana. Ketään ei kiinnosta...

    • lohduton

      Mäkin kävin parikin kertaa vuoden - parin sisällä yths:llä, sh-puolella, lääkärillä, kokeissa, mt-puolella. Ei apua mistään! Lääkäri sanoi että "lopeta tuo", sh-hoitaja sanoi että "mitä jos ottaisit kuvia annoksistasi", ja kyseli vaan epämääräisesti että "mitä kuuluu tänään" jne, mt-puolella psykologi ehdotti luonnossa kävelyä -.-'
      Että joo, "oma apu paras apu", niinkuin "tiistaina lääkäriin" tuossa aiemmin sanoikin. Harmi vaan ettei ole motivaatiota eikä mitään, mikä edes innostaisi paranemaan! :'D Nyt vaan odottelen, että koska tähän kuolisi, joko kroppa pettää tai mieli (-> itsari).

    • inga

      Itse neljän vuoden sairastamisen jälkeen otin asian puheeksi lääkärintarkastuksessa, lätkäistiin th-psykologin numero kouraan ja sanottiin hyvää päivänjatkoa.

      Monen mutkan kautta tappelin käynnit kaupungin psykalle, toistaiseksi olen täytellyt kehonkuvalappuja ja vastannut kymmeniin kysymyksiin siitä, onko lantioni mielestäni liian leveä. Ravitsemusterapeutille pääsin kerran, mutta pääsin kuitenkin.

      Motivaatio on ollut pilvissä ja mullan alla, mutta alan olla kirjaimellisesti täynnä omaa itseäni, pakko saada pää ja kroppa toimimaan.

    • tiistaina lääkäriin

      Hellurei!

      Ikävä kuulla, että terveydenhuoltoalan ihmisiltä näyttää järjestään puuttuvan tieto ja kiinnostus bulimiaa sairastaville.
      Olen tänään menossa kuulemaan verikokeitten tulokset ja 'kuivilla' en valitettavasti ole pysynyt. Oksentelu on kuitenkin vähentynyt, mistä olen tosi tyytyväinen ja toiveikas. On myös mukava nähdä pitkästä aikaa naamakin laihempana. (Tosin ei tänään; sunnuntain kunniaksi eilinen saldo oli kolme. Hööh.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      142
      6328
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3828
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      26
      1796
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1488
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe