Vainajan siunaustilaisuuteen mennään kirkkoon mutta ei muistotilaisuuteen.
Asuttiin nuorena ja lapsena pienssä maalaispitäjässä ja maanviljely oli työnä. Kun joku kuoli niin oli oikeet hautajaiset ja siihen meni se päivä juhlallisuuksineen ja suruineen.
mutta en ole ikinä kuullut että kukaan olisi lähtenyt kyläällämme vain kirkkoon ja siitä pois kotiinpäin.
näin vanhaks olen elänyt ja nyt vasta kuulin että
28
159
Vastaukset
- oppia ikä kaikki
Niinpä, tervetuloa nykyaikaan ja käytäntöön. Noin tehdään ja tehty on jo kauan.
Kunnioitetaan vainajan viimeistä siunausta, peijaiset ovat sukulaisten omia - jos niitä yleensä pidetään.- Makriina ek
Vainajaahan siinä saatetaan ja kunnioitetaan. Hänelle viedään kukkaset ja muistovärssy.
Moni lähtee kotiin suoraan siunaustilaisuudesta, varsinkin jos ei tunne vainajan omaisia tai siellä on juuri ne sukulaiset, joita ei halua tavata.
- llliiisa-
onko teillä kokemuskisa?
- Nimiä riittäisi !!!
Onpa nimistä pulaa kun pitää melkein samaa nikkiä käyttää
kuin jo eräällä toisella vakikirjoittajalla on. - Liisssssa
Joko joku omistaa liiiiiiisa nimenkin.
Jos se nyt on ollut jollain kone ei hyväksy kahta samaa..! - ........
Olen samaa mieltä, samalla palstalla ei MELKEIN samaa nikkiä pitäisi käyttää, se osoittaa jotain k.o. viestijästä.
Aivan oikein on kirjoittanut tuo viestijä:
"Nimiä riittäisi !!!
Onpa nimistä pulaa kun pitää melkein samaa nikkiä käyttää
kuin jo eräällä toisella vakikirjoittajalla on." - litzu
Tyylistä voi päätellä että lioisa sal siinä taas, miksi käytät tuota että pitää toistaa jo kirjoitettu?
Aika avutonta, vai? - Sinut tiedetään,,,
siksi jätän tähän.
Onneksi minulla ei ole itselläni enään noita huolia kun omaiseni minut vaan muistaisivat -- mieleassään ja muistissaan ,mukavana mummuna.
Jälkipuheita ei kaivata -- kukkasetkin haluan elävänä :=)- hevat.
Monet vuodet käytäntö ollut, hautajaiset omaisten kanssa.
Eikö sanomalehteä tule,Liisa aloituksen tekijä.Kuolin ilmoitus lehdessä siunaus toimitettu kiitos osan-otosta..Siinähän selvät sävelet tiedoksi.
Minä tykkään se on aivan oikein,samoin häätkin kutistuu pieniin ryhmiin.
Kuuluu asiaan turhaa hössötystä ne ovat olleetkin.- ..........
Kelle ja miksi kallis kuolinilmoitus?
Jos kuollut on saatettu haudan lepoon jälkeenjääneiden varoilla, en ainakaan minä laittaisi lehteen mitään ilmoitusta.
Lehti voi paksusti muutenkin.
Rakas vanhempani siunattiin meidän kahden ihmisen kera, ei ollut turhia kahvittelijoita.
Pappi otti valokuvan meistä.
- tämmönen kokemus,,
olen hiljainen uskovainen, aina luottanu jumallan
kirkos häyn hyvin harvoin on johtunu pitkistä matkoista ja lopulta vuosienvarrella tottumuksesta, joten olen kuunnellu radiosta jumalnpalveluksia käytännössä koko ikäni,
kymmeniä vuosia sitten kuoli äitini, joten menin kirkoon hänen siunaustilaisuuteen,
kauhistukseni pappi puhi pöntössä hyvin viisaita, en tiedä kelle kohdisti puheensa , mutta minä loukkaanuin tosi pahasti,
jotenki näin , " te jotka tulette kirkoon vain silloin tällöin, luulette saavanne kuniaa ja luulette olevanne hyviä ihmisiä "
en sanatarkkaan muista hänen sanojaan, mutta sisältö oli jotain tuommosta,
tunsin suurta häpeää, olin aivan nolona ja kauhissani, olin menny äitini muistotilaisuuteen siunaustilaisuuteen, hautajaiset oli noin viikon kuluttua siunaustilaisuudesta,
jäi aivan käsittämätö häpeä päälle,
tunnen itseni aina ulkokutaiseksi, kun menen kirkkoon,
vaikka suuresti haluan kuulla ihanaa jumalan sanaa,
saan aina sisäistä rauhaa,
mutta häpeälle en voi mitään,
kysyn aina itseltäni sisäisesti, olenko hakemassa kunniaa,
ehtoolliselle menisin, mutta en kertakaikkiaan kehtaa, kun koen sen olevan niin pyhä, ettei sinne voi teeskentelijät mennä,
kuinka ihmeessä pääsisin tästä kompleksista eroon sitä olen miettiny koko ikäni. - mukana monesti
Onhan outoa käytäntöä, että siunaustilaisuus olisi viikkoa ennen hautajaisia? En sellaisesta ole kuullut missään, eikä niissä monissa hautajaisissa, joissa tähän ikään olen jo ollut mukana.
Kyllä vainaja normaalisti siunataan ensin, jonka jälkeen heti seuraa joko arkun hautaanlasku, tai arkku viedään krematorioon.
Oletkohan nyt käsittänyt jotenkin väärin tuon kaiken? - Ilo*
Ei sinun tarvitse tuntea mitään häpeää, mutta pappi kyllä voisi!
Papin ei kuulu ruveta arvostelemaan, varsinkin oman äidin siunaustilaisuudessa,
kuinka usein kirkossa käy. Nyt on kait papitkin jo sivistyneet sen verran,
ettei tällaista tapahdu. Mene kirkkoon, ja ehtoolliselle, kyllä se antaa rauhaa
ja iloa elämään. Jos rupeaa ajattelemaan, että kuka on kelvollinen ehtoolliselle,
niin tuskin sellaista onkaan.- he, he, heta, hevat
''hevat'' on just sopiva höynäytettävä ehtoolliselle, sillä ei ole ketään ihmistä nii siksi pitää ehtoollisesta hakea rauhaa ja turvaa.
- Kuviteltua turvaa
ja rauhaa, mielikuvituksen valta on uskonnossa suurin.
- lukija
Aina tarjoat tuota samaa ilkeyttäsi. Hetalla on mies ja lapsetkin vielä, ja ystäväpiiri, jopa täälläkin.
Taidat olla itse niin yksin, enkä yhtään ihmettele tuolla luonteella!- Todella juoppo
joka kirjoittelee millon mitäkin,
millon on tullut uskoon,
millon kirjottaa taas muita haukkuen,
millon juovukkeessa, millon krapulassa.
Luonne on ihan läpi mätä.
Samoin ne aleksandrovitsin
reikäse etuhampaat. Todella juoppo kirjoitti:
joka kirjoittelee millon mitäkin,
millon on tullut uskoon,
millon kirjottaa taas muita haukkuen,
millon juovukkeessa, millon krapulassa.
Luonne on ihan läpi mätä.
Samoin ne aleksandrovitsin
reikäse etuhampaat.Näin vanhaksi olen elänyt ilman, ett olisin kuullut ilmiöstä nimeltä 'jäätynyt olkapää', oikeammin hartoiden liikerataongelma. Löytyy googlestakin. j o p oireille helposti hiirikätenä tai aloittaa jämähtämisen helposti
käden asentovirheiden takia. Halvemmalla näiden hoidoissa pääsee, jos itse osaa ja uhraa aikaa > vaivan < kotihoitoon.
- Juhlafriikki
Tämä tuli juuri esille omassa elämässä, kun naapuri itkeskeli / muisteli pois nukkunutta lähisukulaistani ja kyseli, voiko kauttani toimittaa adressin. Jos tahtoo olla mukana, niin kirkko ja siunauskappeli ovat julkisia paikkoja, ovet ovat avoinna kaikille, kenelle tahansa. Kukaan ei voi estää tulemasta saattamaan ja tuomaan tervehdystään viimeiselle matkalle. Tulla voi myös ilman kukkalaitetta.
Mutta nykypäivänä juhlien järjestäminen, olivat ne minkä nimiset juhlat tahansa, ovat sen verran tyyristä touhua, että muistotilaisuudet ovat tarkoitettu vain hautajaiskutsun saaneille, yleensä lähimmille omaisille. - liiiisa,.o
Mutta meidän kylältä ei kukaan koskaan mennyt vain kirkkoon, jonnekin takapenkkiin ja sieltä sit kotiinsa.
- 2 0 1 3 !
Ajat ovat muuttuneet. Muutu sinäkin.
- fiiuliin*
Minun mieheni kuolinilmoituksen ilmoitimme lehdessä,siihen loppuun laitettiin ilmoitus
Siunattu hiljaisuudessa
Lämmin kiitos osanotosta.
Olin juuri päässyt sairaalasta ja huonossa kunnossa edelleen, siksikään ei järjestetty muistotilaisuutta.
Saattajia kuitenkin tuli tuttuja sekä tuntemattomia.
Kun pääsin kotiin soitti mieheni veli suurta kiukkua äänessään , miksi en järjestänyt muistotilaisuutta , ja tulihan sieltä muutakin kiukkuista ärjyntää.
Kuuntelin hetken ja sanomatta sanaakaan, suljin puhelimen
Olimme jo aiemmin mieheni kanssa puhuneet että ei kummankaan kuoleman jälkeen järjestetä mitään kahvikekkereitä, ja pidin sanani, samoin olisi tehnyt hänkin..
Se on surullista kun vieraat eivät tiedä mitä aviopuolisot keskuudessaan päättävät
ja sitten saavat vihat vierailta päätöksistä mitkä eivät koske lainkaan heitä.- kysyn vaan
Onko oma veli vieras ?
- raja lähestyy
kysyn vaan kirjoitti:
Onko oma veli vieras ?
"kysyn vaan" onko oma veli vieras? "luoppa tarkkaan siinä lukee
mieheni veli.
"Turha on polttaa kynttilää, kun hautakumpu umpeen luotu on"
Näitä "peijaisiin" tulioita kyllä on, mutta vanhana ja sairaana ollessa ei muisteta vaikka makaa vuosi kaupalla hoitokodissa.
Juhla puheet jääköön omaan arvoonsa." Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tulemaan." Tämä on tosi. - eikö vainaja
raja lähestyy kirjoitti:
"kysyn vaan" onko oma veli vieras? "luoppa tarkkaan siinä lukee
mieheni veli.
"Turha on polttaa kynttilää, kun hautakumpu umpeen luotu on"
Näitä "peijaisiin" tulioita kyllä on, mutta vanhana ja sairaana ollessa ei muisteta vaikka makaa vuosi kaupalla hoitokodissa.
Juhla puheet jääköön omaan arvoonsa." Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tulemaan." Tämä on tosi.ollut miehesi ja miehesi veli on hänelle lähiomainen, samaa lihaa ja verta, vaimohan ei sitä ole. Sisaruksilla on samat vanhemmat, he ovat geneettisesti kaikkein lähimpiä ja monasti henkisestikin, heillä on yhteinen lapsuus ja nuoruus. Minäkin olisin loukkaantunut ulkopuolelle jättämisestä.
- muistovainjää
eikö vainaja kirjoitti:
ollut miehesi ja miehesi veli on hänelle lähiomainen, samaa lihaa ja verta, vaimohan ei sitä ole. Sisaruksilla on samat vanhemmat, he ovat geneettisesti kaikkein lähimpiä ja monasti henkisestikin, heillä on yhteinen lapsuus ja nuoruus. Minäkin olisin loukkaantunut ulkopuolelle jättämisestä.
Ketä tuossa ulkopuolelle jätettiin, kun ei pidetty koko muistotilaisuutta.
Ei pidetty minunkaan vanhempani siunauksen jälkeen.
Asioita kun on muitakin, kun mitä itse vain on kokenut.
- talvi.kki
Eihän kukaan siunaustilaisuudesta pois aja. Täällä maalla on yleistä,että kutsu on lehdessä. Aika paljon on henkilöitä, jotka tulevat vain siunaustilaisuuteen. Kokevat itsensä ulkopuolisiksi muistotilaisuudessa tai on jokin muu syy. Vanha heila voi tuntea olonsa kiusalliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2387141IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its1883842- 1711775
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)721605- 701134
- 1341112
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61027Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte128936Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy205914- 102863