Maksoin 7 kuukautta asuntolainaa siten että maksoin 1000 euroa lainaa etukäteen ja maksoin korot joka joka kuukausi.Nyt kysyin samaa juttua mutta vastaus oli tyly EI.Mikähän mahtaa olla ideana? korot ovat alhaalla ja pankki jotenkin hyötyy.Vastaus oli että joudun maksamaan taas lainan koron ja lyhennyksen joka kuukausi.En ymmärrä tosiaan että jos maksan lainan etukäteen niin miksi se ei sovi....no voitte kertoa mielipiteenne ja otan vielä selvää itse tästä pankista...
pankki yrittää "viilata" linssiin?????!!
19
3893
Vastaukset
- peikkoo8
miksi haluat noin toimia. en tuosta kuvauksestasi ihan ymmärtänyt mitä haluat tehdä. Haluatko maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä vai miten
- aphöhlä
juu lainaa maksaa etukäteen siis lyhentää...esim. jos lainaa 50 000 niin lyhentää siitä säästöistä vaikka 10 000.
- peikko
niin vielä. ainoat syyt miksei ylim lyhennys onnistu on että lainaan on sovittu korkokatto tai kiinteä korko esim kolmeksi vuodeksi tai pidemmäksi...
jos se kerran on aiemmin onnistunut, ei tuollaista rajoitusta pitäisi olla
- Velkavelho
Kysymys kuuluu, mihin olet kohdistanut ylimääräiset maksusi? Tulevan kuun lainaerään vai sinne luoton loppuun, viimeiseen erään? Tuo ylimääräinen lyhentäminen on sinänsä ihan fiksua, mutta tapasi lyhentää saattaa teettää pankissa ylimääräistä turhaa työtä. Verkkopankissa asia hoituu ainakin helposti. Saman kuun lainaerän maksaminen etukäteen ei juuri edistä asiaasi. Lyhennä ylimääräiset pari-kolme kertaa vuodessa lainan lopusta kunnon pottina.
- HÖH höö
Miten voi valita mistä kohtaa lainaa lyhentää, alusta, lopusta vai puolesta välistä?
- Peikko
Jos aikomuksesi on tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä esim kuukausittain, siten ettei ne lyhennykset vaikuta normaaleihin lyhennyksiin ja koronmaksuihin mitenkään, pitäisi tuon kyllä onnistua. voi olla että ei onnistu tiskillä, koska siitä on vaivaa, mutta onnistuu ainakin OP:n verkkopankissa. tästä on omakohtaista kokemusta usean vuoden ajalta, jollei ihan jokaiselta kuukaudelta niin varmasti enemmän kuin joka toiselta.
Kysyt OP:sta neuvoa mille tilinumerolle tuo lyhennys tulee tehdä ja talletat tuon maksupohjaksi itsellesi verkkopankkiin. Sitten vaan uusi maksu toiminnolla valitset tuon pohjaksi ja laitat haluamasi summat siihen jne... verkkopankki tunnistaa tuon lainan maksuksi ja kysyy sen jälkeen heti haluatko tehdä ylimääräisen lyhennyksen, ennakkomaksun tulevasta sovitusta erästä vai oliko siinä jokin kolmaskin en muista kun aina tein ylimääräisen lyhennyksen. - .......
Peikko kirjoitti:
Jos aikomuksesi on tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä esim kuukausittain, siten ettei ne lyhennykset vaikuta normaaleihin lyhennyksiin ja koronmaksuihin mitenkään, pitäisi tuon kyllä onnistua. voi olla että ei onnistu tiskillä, koska siitä on vaivaa, mutta onnistuu ainakin OP:n verkkopankissa. tästä on omakohtaista kokemusta usean vuoden ajalta, jollei ihan jokaiselta kuukaudelta niin varmasti enemmän kuin joka toiselta.
Kysyt OP:sta neuvoa mille tilinumerolle tuo lyhennys tulee tehdä ja talletat tuon maksupohjaksi itsellesi verkkopankkiin. Sitten vaan uusi maksu toiminnolla valitset tuon pohjaksi ja laitat haluamasi summat siihen jne... verkkopankki tunnistaa tuon lainan maksuksi ja kysyy sen jälkeen heti haluatko tehdä ylimääräisen lyhennyksen, ennakkomaksun tulevasta sovitusta erästä vai oliko siinä jokin kolmaskin en muista kun aina tein ylimääräisen lyhennyksen.Osuuspankissa tuo "tilinumero" on sen lainan numero. Siis se mikä esim. pikavalikon kohdassa luoton tiedot. Sen kun laittaa, niin juurikin kysyy onko ennakkomaksu, ylimääräinen lyhennys jne...
- Uusi lyhennyssuunnit
Ymmärsinkö oikein, että asuntolaina on ollut 7kk lyhennysvapaalla ja olet maksanut vain korot ja silti maksanut ylimääräisiä lyhennyksiä?
Pankilla on kuitenkin oikeus olla myöntämättä lyhennysvapaita.. Tuossa kuitenkin poiketaan sovitusta lyhennyksestä eli tee uusi maksusuunnitelman muutos ja muuta maksuerää kokonaan.- Peikko
kyllä siinä ylimääräisiä koitetaan maksaa, sitä tässä ihmettelenkin et miksei muka onnistu. AP tarkentakoon
- aphöhlä
Peikko kirjoitti:
kyllä siinä ylimääräisiä koitetaan maksaa, sitä tässä ihmettelenkin et miksei muka onnistu. AP tarkentakoon
Sitä juuri ihmettelen että miksi en voi maksaa säästöistäni 1000 euroa lainaa ja maksaa vain korot joka kuukausi. Tämä systeemi tuntui nyt mukavalta,ja silläkin perusteella että työni on epävakaalla pohjalla mutta säästöjä minulla on. Siis olenko ihan väärässä jos sanon että pankki ei hyödy jos maksan lainaa etukäteen?? voiko olla jotenkin näin? vai onko joku sellainen juttu kun korot ovat alhaalla niin sen takia pankki ei suostu...
- peikko
aphöhlä kirjoitti:
Sitä juuri ihmettelen että miksi en voi maksaa säästöistäni 1000 euroa lainaa ja maksaa vain korot joka kuukausi. Tämä systeemi tuntui nyt mukavalta,ja silläkin perusteella että työni on epävakaalla pohjalla mutta säästöjä minulla on. Siis olenko ihan väärässä jos sanon että pankki ei hyödy jos maksan lainaa etukäteen?? voiko olla jotenkin näin? vai onko joku sellainen juttu kun korot ovat alhaalla niin sen takia pankki ei suostu...
En ota selvää. laita ihan tarkkaan esimerkkinä tyyliin..
- sovittu maksuerä kuukausittain esim 1000EUR/kk sisältäen koron ja lyhennyksen
- maksuerä tammikuussa, josta korkoihin X EUR ja lyhennykseen Y EUR
- maksuerä helmikuussa, josta korkoihin X EUR ja lyhennykseen Y EUR
- maksuerä maaliskuussa, josta korkoihin X EUR ja lyhennykseen Y EUR
- ... - nklnön
peikko kirjoitti:
En ota selvää. laita ihan tarkkaan esimerkkinä tyyliin..
- sovittu maksuerä kuukausittain esim 1000EUR/kk sisältäen koron ja lyhennyksen
- maksuerä tammikuussa, josta korkoihin X EUR ja lyhennykseen Y EUR
- maksuerä helmikuussa, josta korkoihin X EUR ja lyhennykseen Y EUR
- maksuerä maaliskuussa, josta korkoihin X EUR ja lyhennykseen Y EUR
- ...Mä luulen, että se haluaisi maksaa useamman kuukauden erän etukäteen..
Näin mä ainakin käsitin..
Eli jos lyhennys ois vaikka 500€ ja maksat 5000€ niin ei tarvitsisi maksaa seuraavan 10 kk:een lainan lyhennystä...???????? - Juuri noin....
nklnön kirjoitti:
Mä luulen, että se haluaisi maksaa useamman kuukauden erän etukäteen..
Eli jos lyhennys ois vaikka 500€ ja maksat 5000€ niin ei tarvitsisi maksaa seuraavan 10 kk:een lainan lyhennystä...????????Juuri noin minäkin käsitin. Kyse ei siis ole ylimääräisestä lyhennyksestä, vaan etukäteen maksamisesta.
Pankin systeemien kannalta tuo on ihan sama kuin lyhennysvapaa (jolloin maksetaan vain korot) joten en ihmettele että eivät sitä täysin vapaasti myönnä; tuohan se heille kuitenkin ylimääräistä työtä.
Mutta sitä en tajua miksi tuollaiseen rumbaan pitää yleensä ryhtyä? Jos aloittaja tietää että hänellä on säästötilillä tarpeeksi rahaa maksaa esim. seuraavat kuusi lyhennystä, niin miksi ne pitää maksaa etukäteen; miksi niitä ei voi vain maksaa ajallaan kerran kuukaudessa? Onko aloittajan rahankäyttö niin holtitonta että pelkää tuhlaavansa rahat tässä välillä? - peikko
nklnön kirjoitti:
Mä luulen, että se haluaisi maksaa useamman kuukauden erän etukäteen..
Eli jos lyhennys ois vaikka 500€ ja maksat 5000€ niin ei tarvitsisi maksaa seuraavan 10 kk:een lainan lyhennystä...????????Mut eihän tuossa ole mitään järkeä!?
Tuo ei sen järjettömyyden takia tullut edes mieleeni, että tuota voitaisiin tarkoittaa. - Vaikeaksikin saa
peikko kirjoitti:
Mut eihän tuossa ole mitään järkeä!?
Tuo ei sen järjettömyyden takia tullut edes mieleeni, että tuota voitaisiin tarkoittaa.Voi kuule tietäisit, mitä kaikkea sitä on joskus kuullut.
Mutta minä ymmärsin sen alusta asti tuollaisena ja täytyy myöntää, että itsekseni mietin, että kyllä nyt yritetään liian vaikeasti hoitaa pankkilainaaa.
Jos laina lyhenee 1 000 euroa / 7 kuukaudessa, ei lainan lyhennys ole kuukautta kohti, kun 142,857 euroa korot. Joten aika pienestä summasta on kyse. En ihmettele, vaikka pankki ei suostu, koska pankille tästä tulee lisätyötä todella paljon. - aphöhlä
Vaikeaksikin saa kirjoitti:
Voi kuule tietäisit, mitä kaikkea sitä on joskus kuullut.
Mutta minä ymmärsin sen alusta asti tuollaisena ja täytyy myöntää, että itsekseni mietin, että kyllä nyt yritetään liian vaikeasti hoitaa pankkilainaaa.
Jos laina lyhenee 1 000 euroa / 7 kuukaudessa, ei lainan lyhennys ole kuukautta kohti, kun 142,857 euroa korot. Joten aika pienestä summasta on kyse. En ihmettele, vaikka pankki ei suostu, koska pankille tästä tulee lisätyötä todella paljon.Höh..en ymmärrä sitä että pankille ylimääräistä työtä..sitähän varten herranjestas ovat töissä! Enkä ole törsääjätyyppiä vaan pihi,säästössä sentään 25 000euroa.työ vaan on epävakaalla pohjalla.
- Juuri noin....
aphöhlä kirjoitti:
Höh..en ymmärrä sitä että pankille ylimääräistä työtä..sitähän varten herranjestas ovat töissä! Enkä ole törsääjätyyppiä vaan pihi,säästössä sentään 25 000euroa.työ vaan on epävakaalla pohjalla.
Toistan kysymykseni, joka on tässä oleellinen:
"Jos aloittaja tietää että hänellä on säästötilillä tarpeeksi rahaa maksaa esim. seuraavat kuusi lyhennystä, niin miksi ne pitää maksaa etukäteen; miksi niitä ei voi vain maksaa ajallaan kerran kuukaudessa?" - Vaikeaksikin saa
aphöhlä kirjoitti:
Höh..en ymmärrä sitä että pankille ylimääräistä työtä..sitähän varten herranjestas ovat töissä! Enkä ole törsääjätyyppiä vaan pihi,säästössä sentään 25 000euroa.työ vaan on epävakaalla pohjalla.
Minä ainakin olisin ihan puassa, koska en itse pytyisi pitämään "kirjaa", miten paljon olen maksanut ja joka 7 kuukauden jälkeen taas pankkiin sopimaan asiasta. Kyllä raha-asioiden hoitoni menisi hankalaksi.
Ja kuten laskin aikaisemmin ei tuo lainapääoman maksaminen kuukaudessa ole paljoa. Itselleni olisi helpompi maksaa kerran kuussa lyhennys.
Jokaisella on oma tapansa ja työn ollessa epävakaalla pohjalla kannattaa lyhennykset pitää tarpeeksi matalalla, jotta pystyy maksamaan joka kuukausi. Sitä vartenhan olet myös säästänyt ja näyttäisi olevan säästössä. jopa muutaman kuukauden ellei vuoden verran lyhennnyksiä. Joten miksi tehdä kaikki asiat vaikeimman kautta?
- Vele Kainen..
Minulla oli Op:stä laina joku vuosi sitten. Kaikki maksut ohi sovittujen erien olivat ylimääräistä lyhennystä, eli lainapääoma pieneni noilla maksuilla, mutta maksuerät piti maksaa silti sovitulla aikataululla. Korko erää kohden tietysti pieneni myös, eli laina tuli maksettua nopeammin ja korkoja meni vähemmän. Viimeisen ylimääräisen maksun maksoin liian isona ja pankki palautti liiat rahat tilille. Jos jotain erää ei pysty maksamaan, niin silloin pitää sopia pankin kanssa, kyllähän he siellä varmaan joustavat jos muutoin on pysynyt maksuaikataulussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642032Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899