Olen viime vuoden ja kuluvan vuoden aikana pääasiassa sivusta seurannut palstalla käytyjä keskusteluja ja niistä poikineita riitoja. Monenlaisia kiistoja on ilmennytkin osaksi syystä, että kirjoittajat ymmärtävät hyvin eri tavoin Raamatussa käytettävien termien merkityksen.
Raamattu puhuu meille mm. etsikkoajasta, mielen muutoksesta, kääntymyksestä, Jeesukseen uskomisesta, pelastumisesta, synnistä vapautumisesta, kilvoittelusta, todistamisesta, rakentumisesta seurakunnassa, palvelutehtävistä, pyhityksestä jne.
Jo vuosia sitten kirjoitin palstalle näkemykseni, että monet kiistat syntyvät siitä syystä, että kirjoittajat eivät kohtaa toisiaan, koska ymmärtävät Raamatussa käytettävät ilmaisut eri tavoin. Tällaisia merkittäviä ilmaisuja ovat mm. uudestisyntyminen, pyhitys, elämän pyhitys ja kilvoittelu.
Voisimmeko yhdessä miettiä, mitä Raamatussa tarkoitetaan edellä mainituilla tärkeillä ilmaisuilla? Voisiko noista Raamatun keskeisistä ilmoituksista löytää yhtenäistä näkemystä? Vai ovatko mietteeni vain toiveajattelua?
Kysymys palstalla keskusteleville.
41
196
Vastaukset
Kertoisitko itse miten nuo asiat toteutuivat sinun kohdallasi.
17-vuotiaanahan tulit uskoon ja mitä sen jälkeen?Eiväthän kilvoittelu ja pyhityselämä toteutuneet kohdallani varsinkaan 80-luvulla. Kaukana siitä. Aloituksessa ei siitä kuitenkaan ollut kysymys vaan yrityksestä saada uskovat ymmärtämään raamatun ilmoittamat asiat yhtenäisemmin.
Haluatko kertoa lyhyesti mitä Sinun mielestäsi tarkoitetaan ilmaisuilla
- etsikkoaika
- parannus
- pelastus
- vanhurskautuminen
- elämän vanhurskaus
- pyhitys
Edellä mainituista sanoista ja niiden sisällöstä on palstalla paljon riitaajukka.finland kirjoitti:
Eiväthän kilvoittelu ja pyhityselämä toteutuneet kohdallani varsinkaan 80-luvulla. Kaukana siitä. Aloituksessa ei siitä kuitenkaan ollut kysymys vaan yrityksestä saada uskovat ymmärtämään raamatun ilmoittamat asiat yhtenäisemmin.
Haluatko kertoa lyhyesti mitä Sinun mielestäsi tarkoitetaan ilmaisuilla
- etsikkoaika
- parannus
- pelastus
- vanhurskautuminen
- elämän vanhurskaus
- pyhitys
Edellä mainituista sanoista ja niiden sisällöstä on palstalla paljon riitaaOlet epäonnistunut uskoontulosi jälkeen kaikissa noissa asioissa ja siksikö haluat muiden kertovan sulle, mitä nuo asiat tarkoittavat?
- Aloituksesi Jukka on
todella ajankohtainen ja vastaan siihen heti, kun ehdin!!! Toivon todella, että tämä ketju saa aikaan oikeaa keskustelua asioista!!! T. Eräs uskova
- KTS (Ei kirj.)
- etsikkoaika
- parannus
- pelastus
- vanhurskautuminen
- elämän vanhurskaus
- pyhitys
Pelastus ja vanhurskautus ovat yksi ja sama asia
Elämän vanhurskaus ja pyhitys ovat yksi ja sama asia- JF, osallistu !
Ei se kai ihan noin voi mennä, tai siis kai se voi, jos revitään muutama sivu Raamatusta veks. Kun JF aloitti keskustelun niin olis kiva lukee nyt myös hänen näkemyksiä alotuksessa esitettyihin kommenteihin.
- Niko.
Pelastus on vapautus per-keleen vallan alta, synnin orjuudesta ja se on prosessi, eikä tapahdu hetkessä. Vanhurskautus tapahtuu hetkessä, ja silloin synnin rangaistus on poistettu, tarkemmin sen maksu uskon kautta ja tähden on luettu maksetuksi Golgatalla.
Pelastus on prosessi, tie, johon kuuluu kaikki kolme, vanhurskautus, pyhitys ja kirkastus.
Pelastus on palauttamista alkuperäiseen tarkoitukseensa.- KTS (Ei kirj.)
Kyllähän se nyt on sillä tavalla että jos kristinoppi pelkistettynä on ihmisen pelastamista helvetistä, niin se pelastuminen tapahtuu VANHURSKAUTTAMISESSA!
Kaikki muu on semantiikkaa ja lössin lösseilyä! - Niko.
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Kyllähän se nyt on sillä tavalla että jos kristinoppi pelkistettynä on ihmisen pelastamista helvetistä, niin se pelastuminen tapahtuu VANHURSKAUTTAMISESSA!
Kaikki muu on semantiikkaa ja lössin lösseilyä!Silloin pelastusta ei voisi koskaan menettää.
- KTS (Ei kirj.)
Niko. kirjoitti:
Silloin pelastusta ei voisi koskaan menettää.
Kysy tätä asiaa Leo Melleriltä, maamme äänekkäimmältä "kerran pelastunut, aina pelastunut" ämyriltä äläkä minulta.
Minulla ei ole aikomustakaan hylätä palesiinalaiskutsumustani niin kauan kuin elän. - Niko.
Kysy tätä asiaa Leo Melleriltä, maamme äänekkäimmältä "kerran pelastunut, aina pelastunut" ämyriltä äläkä minulta.
Minulla ei ole aikomustakaan hylätä palesiinalaiskutsumustani niin kauan kuin elän.Totesin, en kysynyt.
- Kysymysmerkkinä
Minulla ei ole aikomustakaan hylätä palesiinalaiskutsumustani niin kauan kuin elän."Minulla ei ole aikomustakaan hylätä palesiinalaiskutsumustani niin kauan kuin elän"
Mitenkähän tuo liittyy aloituksen aiheeseen?
Se publikaanin usko on paras ja rehellisin usko.
- missä olet
Tavottele sitä lappix.
- huomaavaista.
Kokeiltuani huomasin koneeni toimivan.
* " - etsikkoaika "
* On aikaa, jolloin Jumala kutsuu, itsekutakin, tavalla tai toisella. Jumala vettä puoleensa Pyhän hengen kautta, ja Hän ohjaa omalla tavalaan etsivän Jeesusken luokse.
*"- parannus" ?
* Parannus on mielenmuutos, siitä lähtee kaikki ja on mahdollisuus päästä parannukseen Kristuksessa Jeesuksessa. Se ei ole yritystä tulla paremmaksi. Vaan uskoa Jeesukseen ja Hän saa aikaan meissä parannuksen ! Ensin aina sielun tervehtyminen, ja siitä parannukseen, jonka usko Jeesukseen vaikuttaa.
*"- pelastus"?
* " Pelastus on sielun päämäärä. kaikki mitä uskonalueella tapahtuu, tähtää sielun pelastukseen. Sill sielun pelastus on uskon päämäärä. Sen suurempaa tavoitetta ei ole ihmisellä olemassakaan.
- vanhurskautuminen"?
* Vanhurskaus on, erään termin mkaan " oikeudenmukainen valmius! Vanhurskaus liittyy mitä suuremmassa määrin edellisiin termeihin. plastus Kristuksessa, syntien anteeksisaaminen, on Jumalan lahja Jeesuksessa , kun syämen uskolla vanhurskutetaan, se on Jumalan puolelta syyttömäksi julistus Kristuknsen ansion ja työn perusteella. Omista töistä luopumisen kautta, yksin uskosta ja armosta, jonka Jeesus vaikuttaa..
*"- elämän vanhurskaus" ?
* Elämän vanhurskaus liittyy lujasti edlliseen vanhurskauteen. Koska kaikki mitä tulee parantuaksemme, tulee olla uskosta jonka Jeesus vaikuttaa. Omatekoinen elämä
n parannus ei johda sielun pelastukseen. Kaiken vanhurskauden vaikkuttimena tulee olla rakkaus Jeesukseen, se on koko uksonelämän ja alueen koko todellinen vaikutin, rakkaus. Ja uskon kautta Jeesukseen rakkaus saa aikaan todellista elämän vanhurskautta.
,
*"- pyhitys" ?
* pyhitys on kaikki, sillä ilman sitä, ei kukaan ole näkevä Herraa. Ja ainoan todellisen pyhityksen voimme saavuttaa vain Jeesuksen ruumiin uhrissa, siinäkin tulee avuksemme se, että voimme olla ensirakkauden voimakentässä, vain rakkaus Jeesuskeen antaa ja mahdollistaa pysyä Jeesuksen sisäisessä tuntemisessa joka on pyhityksemme, elämän kailla alueilla. Oma tekoiset parantelut lihan tyydyyttämiskesi, ei ole taivakelpoista pyhitystä, " Ainut tosi vanhurskaus, on Jeesuksen yhteys." Hengen yhdys siteellä Pyhän Hengen yhteys Jeesukseen Krisukseen sisäisen yhteys Kristukseen ja sitä kautta seurakuntaan, Se on ainut oikea Jumalan lasten yhteys, enemmän sisäisesti Pyhän Hengen osallisuudessa, kuin ajallinen seurakuntien yhdistyminen, eri tilaisuuksissa, se ei ole se yhteys uskovien kesken, mitä Jeesus tahtoo, että yhtä olisimme ! Se on Pyhän Hengen osallisuus Kristukseen Jeesukseen Jumalan Hengessä !- ~~tähkäpää~~
Eipä tähän Mohikaanin tekstiin ole mielestäni mitään lisättävää.
Ainut, josta mainitsisin vielä lisäyksenä, että pelastusta käytämme paljon kahdessa eri tilanteessa, on ns. uudestisyntymän aikaansaama pelastus, pelastuminen saa,tanan vallasta Jumalan lapseksi, josta sitten vasta alkaa varsinainen, lopulliseen pelastumiseemme, päämääräämme tähtäävä kristityn vaellus.
Ja pyhityksestä voisi sanoa myöskin näin, että Jumala meidät pyhittää, me vain sitten elämme todeksi / toteutamme tuota Hänen tekemäänsä / aikaansaamansa pyhitystä.
Samoin voi sanoa vanhurskauden kohdalla, Jumala meidät vanhurskauttaa ja mitään emme voi siihen itse lisätä, mutta me itse valitsemme, vaellammeko valossa ja vanhurskaudessa, sillä ihminen voi itse ns. irtisanoa tuon Hänen vanhurskaudessaan vaeltamisen ja jos niin teemme, Jumalan Henki poistuu meistä, eli käy kuten Saulin kohdalla. - reijo7
"Mohikaanille" Olipa hyvä,että kirjoitit, ja kysymys oli kyllä hyvä johon vastasit, mutta olisin sitä mieltä, että jokainen uudesti syntynyt Jeesuksessa Kristuksessa opetetaan tuntemaan nämä asiat Isän Pojan ja Pyhän hengen kautta, siis meitä korkeammalta tasolta. Onko meidän syytäkään lähteä pirstaloimaan uskoamme oikein pieniin osa alueisiin, koska silloin voi vain tulla turhia pohtimisia. Nämä asiat joita haluttiin keskusteluun on toki tärkeitä ja ne kuuluvat uskon elämään, mutta jo näitten uskon eri osaalueitten nimet vahvistavat uskovalle mistä on kysymys
- lannenhunttari
mutta Jukka,,kun nuo aiheet saattaa aiheuttaa vain tuota--///9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.//
vaikka nuo kysymyksesi eivat olekkaan aivan noita,,niin miksi kinastella opin nakemyksista..
vain se on tarkeaa-- onko siskosi-veljesi tullut elavaan uskoon ..ei se miten ,tai kuinka..samoista asioistahan on monta eri nakokantaa ja kaikki saattaa olla iankaikkisuutta ajatellen oikeita..ps...tervetuloa takaisin..
blessing l-hl-h: "...vain se on tarkeaa-- onko siskosi-veljesi tullut elavaan uskoon...".
>>>>>>>>>>>>>
Opin alkeet ovat tärkeitä (Hebr. 6:1-2).
Kristillisen uskon perusasioiden tulisi olla selvillä, jotta voisi päästä eteenpäin, kohti täydellisyyttä.
Ellei perustus ole kunnossa, niin joudumme helposti kaikkien opintuulten heiteltäviksi.* Hunttari, ei nuo ole oikeasti ollenkaan opin kysmyksiä, vaan uskon eri alueita on otsikoitu, ja mielestäni jukka on siinä onnistunut hyvin, nuo kaikki kyssärit kokoaa koko uskon alueen vaikuttimet ja niiden kokeminen ja tunnistaminen omassa uskonelämässä helpottuu, ja näin eri termein nimettynä on helppo tutkailla omaa sisntään, nimeomaan OMAA, mintä minulle kuuluu ?
- l-h
luuletko tapio,etta tulemme taydellisiksi rajan tallapuolen?
naen itseni kaukana tuosta.. toivottavasti olet lahempana...ja ei minua opintuulet heittele .. mutta piru tuntuu viskelevan ,,ainakin yrittaa kovasti..
erkki leminen sanoi sielunviholliselle.. hyvasti ,, kun erkki tuli uskoon,,mutta erkki sanoi pirun sanoneen vain --nakemiin,,,,,ja nahty on ,,sanoi erkki..ja erkki oli rehellinen mies..kunnioitan hanta..l-h: "..luuletko tapio,etta tulemme taydellisiksi rajan tallapuolen"?
>>>>>>>>>>>>>
En suinkaan.
Heb.6:1
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja PYRKIKÄÄMME täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,...".
Urho Muroma kirjoittaa:
"Eikö ole niin, että mitä vanhemmaksi tulemme ja mitä kauemmin Herran seurassa vaellamme ja pyrimme aina yhä lähemmäksi häntä ja sisäinen ihminen joutuu yhä kirkkaampaan taivaalliseen valaistukseen, sitä suuremmiksi syntiseksi tulemme omissa silmissämme"?
Niinpä voimme Paavalin tavoin sanoa: "OLEN SYNTISISTÄ SUURIN"!Tapio522 kirjoitti:
l-h: "..luuletko tapio,etta tulemme taydellisiksi rajan tallapuolen"?
>>>>>>>>>>>>>
En suinkaan.
Heb.6:1
"Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja PYRKIKÄÄMME täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,...".
Urho Muroma kirjoittaa:
"Eikö ole niin, että mitä vanhemmaksi tulemme ja mitä kauemmin Herran seurassa vaellamme ja pyrimme aina yhä lähemmäksi häntä ja sisäinen ihminen joutuu yhä kirkkaampaan taivaalliseen valaistukseen, sitä suuremmiksi syntiseksi tulemme omissa silmissämme"?
Niinpä voimme Paavalin tavoin sanoa: "OLEN SYNTISISTÄ SUURIN"!JUMALA ON VALO
1.Joh.1:
1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
>>>>>>>>>>>
Näin kevään edistyessä valokin lisääntyy. Usein hämmästymme, kun huomaamme pölyä ja likaa joka puolella.
Johannes kirjoittaa: "että Jumala on valkeus (Valo)." (1.Joh.1:5).
Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän likaisuutemme eli syntisyytemme (8).
VIRSI 202
6.
Paina meitä paremmin
alas yksinkertaisuuteen
tutustumaan syvemmin
ristin suureen salaisuuteen.
ANNA VALO NÄHDÄKSEMME
TURMELUSTA SYDÄMEMME.
Ainoa toivomme on turvautua Jumalan anteeksiantamukseen.
Kun me tunnustamme syntimme, niin Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh.1:9).
- ~~tähkäpää~~
Sateen liottama, tuulen pieksemä,
myrskyn repimä linnunpelätin,
seisoo keppijalassaan mansikkamaan keskellä
.......suorittaen tehtäväänsä,
.......karkottamista.
Turmeluksen vioittama, pirun pieksemä,
elämän repimä saarnamies
seisoo pöntössään ihmisten keskellä
.......suorittaen tehtäväänsä,
.......kutsumista.
Repaleisia molemmat.
Suorina seisovat paikallaan,
kun on ryysyjen sisällä risti.
Erkki Leminen
Näin se on meidän jokaisen Jumalan oman kohdalla.Aikoinaan lauluryhmämme lauloi usein Tuomenoksan sanoittamaa laulua: "Näin syntisenÄ Herra mun täytyy vaeltaa,..".
Tuomenoksasta enemmän:.
http://www.sana.fi/toimitus/sana_1945-2005/niilo_tuomenoksa/* Kiitos, tähkäpää, oli kauniisti sanottu niistä Herran palvelijoista, jotka tuntevat oman voimattomuutensa ja raadollisuutensa, mutta silti vaan jaksvat ja jatkavat ilosanoman julistusta, Herran Jeesuksen evankeliumista, ristin voitosta !
* Mä tunnustan, en juurikaan tällä palstalla ole itkeskellyt, mutta tässä kohtaa tuli kuumakyynel silmään, se sana mikä sisältyy kommenttisi, sinä oli Herran Henki ja siunaus mukana.- ~~tähkäpää~~
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kiitos, tähkäpää, oli kauniisti sanottu niistä Herran palvelijoista, jotka tuntevat oman voimattomuutensa ja raadollisuutensa, mutta silti vaan jaksvat ja jatkavat ilosanoman julistusta, Herran Jeesuksen evankeliumista, ristin voitosta !
* Mä tunnustan, en juurikaan tällä palstalla ole itkeskellyt, mutta tässä kohtaa tuli kuumakyynel silmään, se sana mikä sisältyy kommenttisi, sinä oli Herran Henki ja siunaus mukana.Kiitos Mohikaani palautteesta.
Se kertoi minulle siitä, että meidän Herramme elää ja toimii,
tuntui meistä itsestämme, miten ryysyiseltä ja tyhjältä tahansa
ja olivatpa meidän omat tunnelmamme mitkä hyvänsä.
Ylistys, kunnia ja kiitos Hänelle!
Siunausta matkallesi! - ~~tp~~
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Kiitos Mohikaani palautteesta.
Se kertoi minulle siitä, että meidän Herramme elää ja toimii,
tuntui meistä itsestämme, miten ryysyiseltä ja tyhjältä tahansa
ja olivatpa meidän omat tunnelmamme mitkä hyvänsä.
Ylistys, kunnia ja kiitos Hänelle!
Siunausta matkallesi!
- hyvä runo
Hyvin on Erkki Leminen asian oivaltanut. Kerskaamista meillä ei ole kenelläkään omassa itsessämme. "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
"Risti vain, risti vain olkoon kunniani, kunnes taivaan rannalla, nautin autuuttasi", jossain hengellisessä laulussa lauletaan. - l-h
kiitos -tahkapaa- erkin runosta,,,erinomainen runo rehellisesti kirjoitettuna..kun erkkia kuuntelin miestenpiirissa ylojarvella -v 86 olisin vaikka kokoyon hanta kuullut,,oli niin mahtava sananjulistaja,,
han ymmarsi ihmisen raadollisuuden pohjia myoden,,aamulauluksi--tuo,,mina menen muata..
http://www.youtube.com/watch?v=vfZsaeXXwTA- ~~tähkäpää~~
Juu, Leminen ei ole koskaan tehnyt ihmisestä sen pyhempää,
kuin ihminen itsessään on.
Ja silti hänen teksteistään kuulta syvä armollisuus ja tietoisuus siitä,
että Jumala hyväksyy meidät jokaisen sellaisina, kuin olemme,
kunhan meillä vain on tahto olla Hänen ominaan
ja Hän kykenee luomaan meistä uutta.
Vaativat avautumaan,
kun eivät saa minusta selvää.
Käskevät muuttumaan,
kun en marssi tahdissaan
......enkä seuraa kaavojaan.
Mutta kenelle avautuisin
......kenen mieliksi muuttuisin?
Kun on sata syyttäjää,
tuhat muutoksen vaatijaa -
......"pyhää" kurjan parantajaa.
Eikö ihmisen tulisi olla ensin
itselleen uskollinen ja omalle Luojalleen?
Eikö Jumalan rakkaus riitä
-- kokovikaista armahtamaan?
Eikö lunastushinta riitä
-- koko velkaa kuittaamaan,
-- syntitahroista puhdistamaan?
Raakku avautuu auringolle - sielu armolle,
totuudelle ja lämmölle - rakkaudelle!
Ei kylmässä ryysyjä pysty riisumaan,
eikä ihminen itseään pysty todella muuttamaan,
vaikka erehtyy luulemaan.
Erkki Leminen
Hyviä lepohetkiä!
- frihet,ilman...
Olen ollut myös tosi kauan poissa, enkä ole edes avannut tätä keskustelu palstaa, aikaa tosin olisi ollut ja oli miellyttävä nähdä, että olet hengen voimissa, täytyypi soitella ja tulla kylästeleen, tosin voisithan sinäkin tälle puolelle lahtea tulla, mulla on tuolla 60km päässä asuttava kesä-mökki, et vaik keväällä tuut meillepäin, aloituksesi oli tosi siunattu, vaikka siihen vastaaminen vaati aikaa. En tosin tiedä millaista kirjoittelua nykyään on, kun minä rivo-suuna poistuin, tosin paljon on näkökenttä hengen alueilla avautunut, vaan siitä tuskin tänne on aihetta kirjoittaa, Toivon sinulle terveyttä ja pane postia netin kautta .
Sydäntä lämmitti nähdä viestisi. En minäkään paljon ole palstalla viimeisen puolen vuoden aikana kirjoitellut; jotain sentään harvakseltaan.
Tämän aloituksen tein siksi, koska palstaa lukiessani koen joidenkin kirjoittajien kiistelevän keskenään syystä, että
- ymmärtävät Raamatussa käyttävät termit ja niiden sisällöt eri tavoin ja
- opit ovat tulleet tärkeämmiksi kuin Jeesuksen omakohtainen tunteminen
Kiistan osapuolet tarkastelevat samoja asioita eri näkökulmilta ja osaksi siitä riidat johtuvatkin - oman näkemykseni mukaan.
Mitä tuohon aloitukseeni vielä tulee, niin sitä kirjoittaessani luulin, että minulla olisi nyt runsaasti aikaa vastailla viesteihin, mutta toisinhan tässä taas kerran kävi. Elämä tuo sekä iloja että suruja, jälleen yllättäen ja odottamatta. Niistä sitten kun näemme.
Kovasti haluan tulla siellä käymään. Toivon että se toteutuu keväällä-kesällä.
Yritän vastata joihinkin aloitukseni alle kirjoitettuihin viesteihin. Tämä tiedoksi niille, jotka ehkä odottavat mielipiteisiinsä oman näkemykseni esittämistä.
Jumala Sinua, vaimoasi, rakkaitasi ja Viroa siunatkoon.
- EndTimes
Palailen alkuperäiseen kysymykseen ja tuumailen omaa ymmärrystäni käsitteisiin, vaikka keskustelu onkin soljunut jo muihin asioihin.
- etsikkoaika
Kun todellisuus oman itsen kelpaamattomuudesta valkenee, synti onkin syntiä eikä vain epäonnistumista, ja pahuus onkin minussa eikä olosuhteissa. Etsikkoajassa ensin koittaa parannella itseään, kunnes huomaa että se ei onnistu, eikä se onnistuessaankaan pyyhi pois vanhoja asioita jotka muistuttelevat itsestään. Missä on Jumala, onko Hän vihainen, vieläkö Hän voisi ottaa minut vastaan?
- parannus
Kun etsikkoaikana on huomannut, että on itse ansainnut itselleen tuomion, heittäytyy kaiken likoon laittaen Jumalan armoille. Kääntyy pois vanhasta, Jumalaa kohti, Hän tehköön minulle miten oikeaksi näkee. Kumpa Hän olisi minulle armollinen!
- pelastus
Jumala ottaa kääntyneen vastaan. Toinen on kärsinyt minun tuomioni. Minä en kuulu enää itselleni, enkä viholliselle, vaan Jumalalle! Hän ei julista minua syyttömäksi, vaan armahdetuksi Jeesuksen tähden. Ikuiseksi merkiksi saan Pyhän Hengen sisimpääni. Suuri kiitollisuus valtaa kaiken mitä minussa on!
- vanhurskautuminen
Minä olen oikeassa asennossa Jumalaan suhteen. En ole enää selkä Häneen päin, vaan kasvot. Jos katseeni osuu itseeni, Hän nostaa minut Katsomaan Kristuksen täytettyä työtä, sillä sitä Hänkin katsoo.
- pyhitys
Minä tutkin Hänen Sanaansa, että oppisin paremmin tuntemaan Hänet joka maksoi minun velkani, ja Hänet joka minut loi. Pyhä Henki opettaa minua, ja varoittaa harhapoluista. Joka hetki haluan viipyä Hänen kasvojensa edessä, sillä siinä minä muutun. Hän tekee minussa työtä. Joskus joudun itsekin tekemään työtä, sillä minä olen pitkään tehnyt väärin, ja joudun opettelemaan mikä on oikein. Varsinkin suun kanssa tekee tiukkaa. Mutta mielenuudistuksen kautta muuttuu kaikki muukin. Hän sanoi, olkaa pyhät niinkuin Minä olen Pyhä. Pyhä on Jumalalle erotettu. Hän minussa, ja minä Hänessä. - miten lienee
Taisi se lemisen elämänvanhurskaus niin sanottu olla vähän niin ja näin.
muistelisin lukeneeni jostain.- oikkeaakin oppia saa
Eli siis kuinka paljon sitä pitää lihaa palvella että saa sen useinkin siteeratun "rehellisen uskovaisen" manttelin ?
Useimmat tietänee mitä tarkoitan.
Kun Paavali sanoo kilvoitelleensa hyvän ilvoituksen, kummassa laidassa ajattelette hänen olleen tuon lihan ja Hengen suhteen ?
- reijo7
Kaikki nuo luettelemasi asiat totetuvat ihmisessä oikeastaan itsestään, kun hän on tullut elävään uskoon Jeesuksessa kristuksessa. UUdesti syntyminen tarkoittaa es sitä, että ihminen on saanut elävä'ksi tekevän hengen Jeesuksessa Kristuksessa, eli toisin sanoen ihminen syntyy uudesti ylhäältä. Hänestä tulee pyhässä hengessä uusi luomus.
Pyhittymine" tarkoittaa sitä että me pyhitämme elämämme Jeesukselle Kristukselle, ja siksi uudeksi luomukseksi minkä Kristus on meissä tehnyt.
Elämän pyhitys" on jokseenkin sama asia, me luovumme kaikista maallisista riennoistamme jotka ei ole herrasta, kuten liiasta alkoholin käytöstä ja muista epä terveellisistä tavoista, ettemme turmelisi sitä meissä olevaa uutta luomusta.
"Kilvoittelu" on samaa jota sanotaan uskon kilvoitukseksi, me kartamme syntiä ja jokapäiväisessä rukouksessa pyydämme isää suojelemaan ja varjelemaan pahalta meitä. Me kilvoittelemme pitääksemme itsemme armon yhteydessä joka on Jeesuksesta kristuksesta
Muut jo ensimmäisessä osiossa kirjoittamasi hengelliset termit on samoja joita on sitten viimeisessäkin osiossa Kaikki nämä mainitsemasi asiat toteutuvat kuin itsestään uudesti syntyneessä ihmisessä kaiki on ikään kuin niveltyneet yhdeksi kokonaisuudeksi, jotka toteutuvat kuitenkin meissä, uskon alkajan- Isän Pojan ja Pyhän hengen kautta. Meidät pyhitetetään ja vanhurskautetaan kolmi yhteisen Jumalan kautta. Niin emme siis elä me vaan kristus meissä. - fghfdhgghgh
miten lienee
Taisi se lemisen elämänvanhurskaus niin sanottu olla vähän niin ja näin.
muistelisin lukeneeni jostain//
vaan jollei erkki ole taivaassa ,niin ei sinne liene monella meistakään sitten juuri asiaa.. - Ei jaksa painottaa
Voisi paremminkin pistää toteen edes jotkin hyväksi kokemansa asiat elämässään itsensä ja toistensa hyväksi ja Jumalan kunniaksi kuin että loputtomiin pohdiskellaan, mietitään, spekuloidaan ja lopuksi riidellään asioista, joista jokaisella on kuitenkin omanlaisensa näkemys ihan varmasti ja kukaan ei pysty sanomaan, mikä on se ainut oikea näkemys. Ajantappoa, ajanhukkaa ja täyttä turhuutta on hikinen mietintämyssy päässä istua jatkuvasti miettimässä, mikä detalji nyt missäkin asiassa on se kaikkein lähinnä totuutta oleva. Jos on Jumalan lapsi, Jumala antaa ymmärrystä elää oikein ja Hänen läsnäolossaan voi tehdä myös virheitä, sillä Hänellä on suuri sydän ja toisaalta Hän yksin on täydellinen.
- kansojen profeetta.
Kaikista tärkeintä on kulkea rukoillen ja sitä kautta oppia ymmärtämään Jumalan Sanaa.
Raamattu sanoo:-"Jos joku on tyhmä,anokoon Jumalalta Viisautta".
Raamattu sanoo myös:-"Hankkuidu viisaiden seuraan,että viisastuisit,pahoin käy,jos lyöttäydyt typerien joukkoon".
Tärkeintä on rukous,toiseksi tärkeintä on kymmenysten maksaminen,sitä kautta saa elämästään pois syöjäsirkat ja kykenee paremmin keskittymään itse asiaan,Jumalaan joka on Rakkaus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747544Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583183- 372456
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto332022- 211950
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151663- 601609
- 181579