Säästäkää

säästäkkee

On aika avata taas yksi säästämisen iloista muistuttava ketju. Jokainen voi Suomessa säästää. Jotkut enemmän, toiset vähemmän. Silti se on vain omasta tahdosta kiinni.

On selvä, että aivan pienimmistä tuloista ei säästetä osinkoeläjäksi, mutta jokainen voi säästää niihin "yllättäviin" menoihin etukäteen. Jokainen otettu pikavippi kertoo ainoastaan kyvyttömyydestä säästää, ei mahdottomuudesta. Jos on varaa maksaa pikavippien korkoja, on varaa myös säästää.

Vaikka nyt olisi vain vähän säästettävää, avatkaa silti arvo-osuustili johonkin, jossa se ja säilytys on ilmaista (en lähde mainostamaan yksittäistä, mutta niitä on. Ei kuitenkaan normaaleissa pankeissa). Jo pienelä summalla voi ostaa esim. indeksirahastoja, tai muita etf-rahastoja. Ne ovat siis tavallisten pankkien rahastoja parempia, koska niissä on pienet hallinnointipalkkiot ja parempi läpinäkyvyys ja valikoima.

Jos alkaa kertyä lisää, voi sitten jo ostaa suoraankin osakkeita. Jokainen täysipäiväisessä työssä käyvä pystyy tähän, jos haluaa.

Mutta miksi? Noh, onhan se ajoittain raskastakin, mutta itse olen nyt kolmekymppinen ja ihan tavallisessa palkkatyössä käyvä. Olen päättäväisyydellä silti onnistunut säästämään sen verran, että tänä keväänä saan osingoista jo "ylimääräisen" kuukausipalkan. Mukavinta tuossa on se, että enäää ei periaatteessa tarvitse säästää laisinkaan ja tuo ylimääräinen kuukausipalkka tulee silti joka vuosi ilman mitään vaivaa. Ajattelin tosin säästää vielä toisen kuukausipalkan verran. Nyt sekin on kuitenkin jo helpompaa, kun ei tarvitse palkasta niin paljoa säästää. Laittaa vaan nuo osingot poikimaan.

Jo pienllä kannattaa aloittaa ja oikeastaan juuri silloin. Säästäminen vaatii kuitenkin tiettyä oppimista ja joskus etenkin suorien osakeostojen kanssa tulee aloittelijan virheitä. Ne n hyvä oppia aluksi pienillä summilla. Sitten, kun esim. tulee isompi perintö kohdalle, tai vaikka lottovoitto, osaa sitten tehdä sen, mitä pitääkin.

20

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säästäminen rokkaa

Hyvä kirjoitus!

Minulla on kanssa melkein tuollainen potti koossa. En saa ihan kuukauden palkkaa vielä osinkoina, mutta ehkä vuosi pari vielä. Olen vähän yli kolmekymppinen, eikä palkkani ole koskaan ollut yli 2 000 euroa / kk. Reippaat 5 vuotta olen säästänyt, toki elintasoni ei ole erityisen korkea mutta eipä tarvitse stressata pikkumenoista tyyliin jos pesukone menee rikki tms.

Se on hassua miten kateellisia jotkut välillä ovat. Minulla ei ole isoa palkkaa, isoa taloa eikä uutta autoa, eikä miljoonan salkkua. Silti moni yli 2 000 euroa kuussa tienaava on katkera, vaikka olisivat itsekin voineet säästää.

Ps. työttömyyskorvauksistakin voi säästää, voin sanoa kokemuksesta. Ehkei kunnon osakesalkkua, mutta niitä "yllättäviä menoja" varten nyt ainakin. 20-50e kuussa säästöön auttaa jo kummasti. Tupakat, kalja, turha ajelu ruokakauppaan ym tietysti pois.

• Löysin rantein

Säästäminen nostaa elämisen laatua! Se on minusta tuntunut parhaalta, kun joku kaveri pyytää johonkin menoon, niin ikinä ei tarvitse vastata kielteisesti. Ei siis tarvitse sanoa, ei ole rahaa. Toinen hyvä on, jos tulee mielleen joku kallis heräteostos, niin sen voi aika lyhyellä pähkäilyllä ostaa. Olen tehnyt hyväpalkkaista työtä aikani ja silloin elettiin just niin, että rahat oli loppu aina ennen seuraavaa tiliä.

Köyhyys voi olla myös positiivista aikaa! Kukaan ei uskonut, että tämä tuhlaajapoika osaisi säästää! Ihmetellyt myös sitä, että taitaa ihan hyvin pyyhkiä rupuhommissa. Kirpputorit on tullut tutuksi ja vanhojen huonekalujen likkeet. Alennusruokaa syön jatkuvasti. Minulla on yksi luottokauppa, josta saa ruokaa 30-50% alennuksella. Olen oppinut paljon tämän köyhyyteni aikana, talouden hoitoa ja sen, ettei tarvitse näyttää naapurille.

• katti56

jaaha,että sitä pitäs olla vielä kotonakin kaikenkukkuraksi ku on työtön.Ei sitä 700sadalla ole hurraamista,ku maksaa kaikki laskut,vuokrat ja lääkkeet.Ps.muutenkin on kurjaa aina kotona olla,ku ei ole matskua mennä mihkään tuulettumaan,kuten nuori pruukaa sanoa.!

• KKHS

Työtön kaverini onnistuu säästämään neljänneksen työmarkkinatuestaan, sen ollessa asumistuen kanssa ainoa tulo. Valitettavasti siinä tulee katto vastaan, johtuen asumistuesta, jollei todella hyvää tuottoa saa säätöilleen. Jokatapauksessa se on mahdollista. Kyseinen tyyppi on onnistunut harrastamaan keräilyä, sekä kesät ryyppäämään säästämisen ohessa.

Tosin olen itsekin köyhä nyky-Suomen mittapuulla, ja perheemme säästää n. 2000€ tuloista 500-700 kuukaudesta riippuen. Elämän laatu on vain parantunut kulutuksen vähennettyä

Säästäminenhän kannattaakin aloittaa turhista kuluista. Se paljon hehkutettu ruuassa säästäminen ei ole kovin järkevää (paitsi jos sen tekee vaihtamalla einekset tuoreisiin tai ostamisen pyydystämiseen/keräämiseen), kun köyhimmilläkin suomalaisilla on umpiturhia kuluja jotka voisi karsia täysin ongelmitta. Se on vaan jokaisen oma tehtävä löytää ne.

Köyhyys ei välttämättä ole omaa syytä, mutta kurjuus yleensä on

• Minä olen Minä

Jokainen joka asuu omassa asunnossa säästää n. 2/3 asumiskuluissaan. Ja velan maksettua on pääomaa, asunnon arvo.

Suomessa ei voi elää ilman asumusta, joillekin se on hyvä business, omaa säästävälle se on pääomaa.

Auton arvo putoaa kun se ajaa liikkeestä ulos, asunnon arvo nousee ja pysyy, kun sen pitää hyvänä ja hoitaa.

Suurinta köyhyyttä on kuitenkin elämän ja sen arvojen mittaaminen rahassa.
      Eräs vuosien takainen tuttava poikkesi sattumalta..
      Ensin hän teki tupatarkastuksen asunnossani, sitten kuulustelun joka jatkuin tarjoiluun..
      Tarjosin kahvit suolaisella ja makealla tarjottavalla (otin pakasteesta ja sulatin mikroaaltouunissa)
      Hän tajusi kaiken olevan itse tehtyä, kuulustelu käsitti kappale hintoja itse tehdylle.. Häntä harmitti, kun en tiennyt heittää kustannus hintoja suoraan lonkalta.
      Kyse oli miehestä.
      Hän on aina tiennyt minun palkkani olevan n. 55 % omastaan. Nyt tuntui keittävän viimeisen päälle. Hänellä oli Audi allaan ja puku päällä, mutta asuu vuokralla.
      Tuli mieleen Niskavuoren emännän sanat Heta Niskavuorelle: " Se mikä on sinun, on Sinun. Mutta se mikä on minun, sekin on Sinun."

Kirjoittajissa täällä riittä näitä Heta Niskavuoria jotka eivät ole saaneet sitä Akustia rinnalleen, nyt elämä on katkeraa kalkkia. Joku muu sai jotain mitä minä en saanut, osannut tavoitella tai kyennyt hankkimaan..
      Muistelin aikojen taakse, meillä on aina ollut täysin eri ihanteet tavoitteet ja arvot. Kotitalous työ oli hänestä halpa arvoista ja työn tekeminen naurettavaa.
      Kun tapasimme n. 10v. sitten hän oli silloin juuri ostanut uuden Mersun minä velaksi asunnon.
      Nyt minulla on velaton asunto, jonka arvo on nelin kertaistunut. Hänellä uusi auto josta jälleen velkaa..

Jos Minä olen minä
      koska Sinä olet sinä
      Minä en ole olemassa.
      Jos Sinä olet sinä
      koska Minä olen minä
      Sinä et ole olemassa.
      Jos Minä olen Minä
      koska Minä olen Minä
      ja Sinä olet Sinä
      koska Sinä olet Sinä
      Sinä olet ja Minä olen olemassa.
      Näin helppoa se on.

• ......

Näitä on jotka leveilivät 80-luvulla ja nyt ovat laitoksessa hoidossa. Ei ole itsellänikään paljon mitään mutta tyydyin vaatimattomuuteen ja tein työni hiljaisesti.
        Niskavuori oli selittämistä että raha on kaikki kaikessa, se hyväksykää ja että miehen on oltava narri.
        Naiselle on tärkeintä ettei tarvitse muiden apua.
        Säästää pitää senverran että on varaa yllättävään menoerään.

• nomorebullshit

kuulkas ei sossurahoista säästetä yhtää mitään, mä elän kädestä suuhun ja tuskin pärjäisin ilman ystävieni vippilainoja joten vähä rajaa tähänkin bullshittii

• just niin

voi hyvänen aika,mistäs enää säästät,ku sairaseläke on 500euroo

• käytä heti rahat

Valitettavaa on se, et säästämällä 10 - 20 kuussa, ei rikastu! Korkoa ei käytännössä ole mini summilla ja inflaatio SYÖ koron MIINUKSELLE.

Kannattaa pikkurahatkin käyttää johkin tarpeelliseen. Jos sattuu vaikka potkasee tyhjää, eikä perilillistä VALTIO kähmii joka sentin ittelleen.

Jos vuodessa säästyy 120 - 240 euroo, sillä ei karibialle pääse. Toki vaatteita saa hommattuu.

Pankki systeemi tuottaa vasta ISOILLA panoksilla pikkasen voittoa, jos siis "löysää" 3 vuodeksi määräaikasti. 10 tonnilla 3 vuotta antaa jo ihan kivan rahan taskuun asti. KÖYHÄLLÄ EI OLE löysää tällaseen, joten PANKIT kuussettaa ihmispoloja surutta.

Anto - otto -lainaus oli pankin toimintaperiaate. Nyt on MARGINAALIA, palvelumaksua ja muuta välistävetoa.

• Velka on vaarallista

240 eurolla ei pääse Karibialle, mutta sillä pystyy ostamaan uuden pakastimen jos entinen särkyy.

Ei näillä pikkusäästöillä olekaan tarkoitus tehdä varsinaisesti voittoa tai ruveta koroillaeläjäksi. Mutta säästämällä välttyy isoilta ongelmilta, kun ei tarvitse yllätystilanteessa tehdä velkaa. Velasta menee joka tapauksessa korko, pikavipistä sikamainen korko ja takaisinmaksu saattaa tuottaa vaikeuksia. Tuolta velkapalstalta löytyy tylyjä kertomuksia asiasta.

• säästäkkee
        Velka on vaarallista kirjoitti:

240 eurolla ei pääse Karibialle, mutta sillä pystyy ostamaan uuden pakastimen jos entinen särkyy.

Ei näillä pikkusäästöillä olekaan tarkoitus tehdä varsinaisesti voittoa tai ruveta koroillaeläjäksi. Mutta säästämällä välttyy isoilta ongelmilta, kun ei tarvitse yllätystilanteessa tehdä velkaa. Velasta menee joka tapauksessa korko, pikavipistä sikamainen korko ja takaisinmaksu saattaa tuottaa vaikeuksia. Tuolta velkapalstalta löytyy tylyjä kertomuksia asiasta.

Siinäpä se hyvin lyhykäisyydessään oli kerrottu. Pienimmistä tuloista ei osinkoeläjäksi säästä, mutta sillä säästyy pikavippikierteeltä.

Siitä 500 e sairaseläkkeestäkin voi sen 5 e siirtää sivuun. Jo siitäkin kertyy 60 e vuodessa, jolla hankkii vaikkapa sen pesukoneen käytettynä, jos oma menee rikki.

• -----
        säästäkkee kirjoitti:

Siinäpä se hyvin lyhykäisyydessään oli kerrottu. Pienimmistä tuloista ei osinkoeläjäksi säästä, mutta sillä säästyy pikavippikierteeltä.

Siitä 500 e sairaseläkkeestäkin voi sen 5 e siirtää sivuun. Jo siitäkin kertyy 60 e vuodessa, jolla hankkii vaikkapa sen pesukoneen käytettynä, jos oma menee rikki.

Tänäänkin löysin 55 centin edestä palautuspulloja, jos joka päivä sitten 15 euroa kk, ja vähintään 150 euroa vuodessa, mutta kaikki eivät alennu tähän.

• Löysin rantein

>>>Valitettavaa on se, et säästämällä 10 - 20 kuussa, ei rikastu! Korkoa ei käytännössä ole mini summilla ja inflaatio SYÖ koron MIINUKSELLE.

• Ei nää ymmärrä.

Vaikka vääntäis rautalangasta mallin niin ei vaan mene koneeseen. Omapahan on ongelmansa kun ajat tästä tiukkenevat.

• 7+2

mä halun nähdä sen taikurin joka säästää sossurahoista 240€ kuukaudessa mä en saa edes 24€ säästettyä vaikka kuinka yritän.

vähä rajaa nyt näihin juttuihin

• Löysin rantein
        7+2 kirjoitti:

mä halun nähdä sen taikurin joka säästää sossurahoista 240€ kuukaudessa mä en saa edes 24€ säästettyä vaikka kuinka yritän.

vähä rajaa nyt näihin juttuihin

Ei välttämättä sossurahoista pysty säästämään tuollaisia summia. Itse epäilen, että korkeintaan 50-100€. Monet työssäkäyvät pienipalkkaiset kyllä pystyy säästämään tämän 240€ kuussa, (ei välttämättä lapsiperheelliset). Itse asiassa se on ainoa syy, miksi edes viitsin vaivautua työpaikalle. Monesti vaan on niin, että sydän on jossain muualla. Rahan huuma kestää aikansa ja sitten se häviää. Toki on hyvä, ettei taloudellisia ongelmia ole ja yksi huoli vähemmän. Lottovoittoa tässä haaveilen, että pääsisi varhennetulle eläkkeelle ja sitten vaan matkustelisi. Toivossa on hyvä elää. Minulle on vaan aina käynyt niin, että jotain työn Pa.skaa aina edessä. Onko se sitten siunaus, vai kirous? Palkka on huidellut 5000mk-3000€. Nyt pohjanoteeraus sitten nuoruusvuosien, mutta silti plussalla.

• Rahaa kannattaa
        Löysin rantein kirjoitti:

Ei välttämättä sossurahoista pysty säästämään tuollaisia summia. Itse epäilen, että korkeintaan 50-100€. Monet työssäkäyvät pienipalkkaiset kyllä pystyy säästämään tämän 240€ kuussa, (ei välttämättä lapsiperheelliset). Itse asiassa se on ainoa syy, miksi edes viitsin vaivautua työpaikalle. Monesti vaan on niin, että sydän on jossain muualla. Rahan huuma kestää aikansa ja sitten se häviää. Toki on hyvä, ettei taloudellisia ongelmia ole ja yksi huoli vähemmän. Lottovoittoa tässä haaveilen, että pääsisi varhennetulle eläkkeelle ja sitten vaan matkustelisi. Toivossa on hyvä elää. Minulle on vaan aina käynyt niin, että jotain työn Pa.skaa aina edessä. Onko se sitten siunaus, vai kirous? Palkka on huidellut 5000mk-3000€. Nyt pohjanoteeraus sitten nuoruusvuosien, mutta silti plussalla.

säästää ja sijoittaa jo silloin kun sitä tulee eikä tuhlata kaikkea typeriin mielitekoihin. Aloitin itse osakesäästämisen 80-luvun alkuvuosina ja olen jatkanut sitä aina mahdollisuuksien mukaan. Saattaa olla vaikea uskoa mutta tällä hetkellä osakesalkun arvo on jo yli miljoonan. Kun salkusta on lisäksi 40% Nokiaa halvalla ostettuna, fiksummat pystynevät kuvittelemaan, mikä on salkun arvo sitten kun Nokia nousee omalle järkevälle tasolleen eli osakkeen arvo moninkertaistuu nykyisestä. Olen huomannut vuosikymmenten aikana että kun asettaa itselleen tavoitteita, niillä on pyrkimys kummallisella tavalla toteutua, joskus jopa yli odotusten. Kyllä Suomessakin pystyy vielä toteuttamaan unelmiaan jos niihin todella uskoo ja käyttäytyy järkevästi tilanteiden vaatimalla tavalla.

• Löysin rantein

En osaa arvella, mitä on elämä nuorilla, joilla kljapullon kokoisia lapsia ja menoja jos jonkin näköisiä. Itse arvelen että tämä maailman meno on mennyt paljon raaemmaksi ja kylmemmäksi, ihan vilun väreet tulee. Vai tekeekö tämä ikä sen? Se hepottaa kummasti, kun ei tarvitse huolehtia kuin itsestään. Siis paskahommatkin on kannattavia, ja rahaa jää säästöön. Vielä vaivaa näkemättä. Kaikillahan ei näin ole. Itse teen osittain töitä mielenterveyden kannalta, että on ihmiskontakteja ja saa päivänsä kulumaan. Se kuitenkin vaatii aikamoista asennetta työttömän elämä, vielä jos yksikseen on. Minulla alkaisi nuppi piiputtamaan, jos ei jo nyt piiputa. Vapaa aikaa pitäisi olla paljon enemmän. Mikä siis hyvä? ken tietää. Mikään ei ole hyvä, paitsi Lottovoitto!

• KKHS

Käytännössä sossun rahoista ei voi säästää, paitsi säästöpossuun jos ei kerro kenellekään. Tämä siksi että säästöt pienentää saatavaa tukea. Kelan tuillakin tulee raja vastaan, ja ollakseen kannattavaa lisäsäästöille tarvitsee kovan tuoton.

Säästäminen toisaalta luo uuden näkökulman kannusteloukkuun. Työnantaja, toisin kuin Kela/Sossu ei välitä paljonko omaisuutta on, joten palkasta voi aina säästää niin paljon kuin käteen jää. Kannusteloukku koskeekin siis vain niitä jotka kuluttavat kaiken minkä käteen saa.

• köyhä ja kipeä

Kolikoita tungen joka taskuun ja kassiin sivutaskuun, sitten kun on rahapula, otan sieltä.
      Joka ei pientä rahaa kunnioita ei suurta koskaan näe.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5846
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      91
      2988
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2770
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2026
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      744
    Aihe