Erikois-auk:iin vain amk-tutkinnolla?

Kannattaako?

Kaveri kävi ns. erikois-aukin johon oli haastattelua ja pääsykokeita. Vain pieni osa valittiin ja käytännössä kaikilla oli insinöörin paperit taskussa tai ainakin monta vuotta amk-opintoja takana. Vanhempaa porukkaa siis, ei mitään teinejä.

Juttujen perusteella hänellä loppui armeija heti alokaskauden jälkeen ja seuraavat puoli vuotta hän istui koulun penkillä ja seuraavat 4 kk meni erikoistehtävissä. Erikois-aukissa olivat omin nokkine eikä ollu alikessuja huutamassa. Aukin jälkeen oli oma toimisto, läppäri, puhelin ja auto! Lomia ihan sikana aukin jälkeen. Ei missään rivin edessä alokkaille huutamassa kuitenkaan. Työtä olisi tarjottu puolustusvoimista ja kertauksia on luvassa tiiviiseen tahtiin.

Itsellä on kanssa amk suunnitelmissa ja kiinnostaisi päästä erikois-auk:iin. Kannattaako siksi lykätä armeijaa 4 vuotta, että saa tutkinnon suoritettua vai saako edes lykkäystä tuosta syystä?

Vai onko tuo vain hyväksikäyttöä, kun puolustusvoimat saavat insinöörejä töihin varusmiespäivärahalla?

6

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Old boy

      Lykkäystä saa myös tästä syystä...
      Intti yrittää palvella nuoria asiakkaitaan ja jokainen järkevältä kuulostava lykkäys-
      anomus hyväksytään.

      Se on omasta elämäntilanteesta ja harkinnasta kiinni kannattaako. Pyrkijöitä
      tuollaiseen luksuspaikkaan on valtavasti, tosin hyviä mahdollisuuksia on muita-
      kin intissä. AMK-paikka olisi tietenkin hyvä olla ennen päätöksen tekemistä.

    • nimimerkki on pakoll

      Erikois aukkeja on monenlaisia. Kaikissa on vähän paikkoja mutta kaikkiin ei tarvitse pitkää koulutusta

      • Asiapohjalta

        Tuttavapiirin kokemusten mukaan erikoisaukin paperit ovat aika kovaa kamaa työmarkkinoilla. Eli kun suurin piirtein sama aika kuitenkin kansalaisvelvollisuuden suorittamisessa kuluu, niin erikoisaukki on tosi hyvä valinta.


      • Ei voi valittaa..
        Asiapohjalta kirjoitti:

        Tuttavapiirin kokemusten mukaan erikoisaukin paperit ovat aika kovaa kamaa työmarkkinoilla. Eli kun suurin piirtein sama aika kuitenkin kansalaisvelvollisuuden suorittamisessa kuluu, niin erikoisaukki on tosi hyvä valinta.

        Erikois-auk:n suorittamatta jättäminen on käytännössä este haettaessa erikoistehtäviin. Näihin otetaan vain näitä erikoiskurssin suorittaneita. Tieto erikois-auk:n läpäisseistä menee myös isoihin valtion firmoihin mistä myös tulee head hunttausta.


    • Eliittijoukkoa..

      Kannattaa ehdottomasti, jos vain rahkeet riittävät. Sieltä palataan maitojunalla aika herkästi, jos ei osaaminen ja oppimiskyky riitä. Erikois-aukin loppupuolella Puolustusvoimia myydään hyvänä työnantajana ja kositaan töihin.

      Muutama kurssikaveri jäi, mutta suurimmalla osalla oli haasteellisempi ja selvästi parempipalkkaisempi työ yksityisellä sektorilla.

      Ok, etuisuuksia on vaikka millä mitalla, mutta siellä erikois-auk:ssa tankataan tietoa aika tavalla eli illat menee päntätessä. Miinuksena hemmetinmoinen kilpailuhenki, mikä välillä meni eräillä överiksi.

      Sotilasinsinööriksi kosittiin vielä 9 kk kotiutumisen jälkeen, mutta en vieläkään suostunut. :) Erikois-auk:sta pääsee siis helposti erikoisupseeriksi, jos vain saa auk:n suoritettua. Ihan vinkkinä, että erikois-auk:sta saa (ainakin me saimme) mukavan muhkean stipendin kolmelle parhaalle. :)

    • Minä puhun kaukaisista ajoista. palvelin 67 Karjalan Prikaatissa. Olisin halunnut ase- alipseerikouluun koska koneistajan opintoja oli hieman takana. Ne katsottiin riittämättömiksi joten lykkäyksen pyynti olisi ollut hyvä juttu tähän ja siten täydentää opintoja. Olin ns asehullu ja kaikki aseteknologia kiinnosti suuresti. Olin pettynyt kun minua ei sinne otettu.
      Esimiehet katsoivat että atamaani on tarpeeksi hullu kouluttamaan tykinruokaa. Että RAUK:n jälkeen pistivät minut sanstariksi mikä tietysti oli hommista parhain jos omasi psykopaatin luonteen joka minulla oli.
      Sehän oli nastaa aikaa psykopaatille joka oli ammentanut ja hörppinyt oppia 3 kk. Silloin sai simputtaa aivan vapaasti. Voi pojat mikä taivas alikessulle.....

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1659
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1461
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1129
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1091
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      950
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      944
    Aihe