ei varaa autokouluun

vensku 1

Minulla on sellainen tilanne,ettei vanhemmillani ei ole tällä hetkellä varaa maksaa minun autokouluani. Se tuntuu niin väärältä! Koulussakin saan kuulla kavereilta heidän autokoulun käymisestä ja osalla on jo kortti taskussa.Itse olisi saanut aloittaa autokoulun jo muutama kuukausi sitten. Tämä tuntuu kurjalta myös omista vanhemmistani, koska he todella haluisivat laittaa minut autokouluun. Kaverinikin ovat olleet pahoillaan puolestani.Onko täällä muita samassa tilanteessa olevia?

15

1568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noos3

Älä murehdi, ei kannata vetää ranteita auki. Mitä sä sillä kortilla, kun sun köyhillä vanhemmilla ei ole varaa edes autoon.
      Sun kannattaa kulkee eteen päin elämässä omalla polkupyörällä.
      Afrikassa on paljon kohtalotovereitasi, ei sillä kään ole varaa laittaa lapsia autokouluun.

• just..

Asiaton kommentti Noos3, järki käteen nyt ja mieti pari kertaa ennenkuin alat purkamaan ajatuksia asialliseen aloitukseen alistavalla ja lapsellisella puhetyylillä. Minun ja monen muun kansalaisen mielestä ajokortti kuuluu jokaisen kansalaisen oikeuksiin omistaa moinen läpyskä jos niin tahtoo, eikä se ole oikein evätä sitä vähemmän tienaavilta ihmisiltä.. Aloittajalle semmonen kommentti että kyllä sinä ajokortin tulet saamaan tietyssä vaiheessa, kannattaa tässä vaiheessa laittaa omat rahat säästöön korttia varten ja yrität saada töitä koulun ohella, niin minä tein kun kortin sain ja vanhemmat auttoivat myös hieman kortin maksamisessa, mutta pääasiassa itse sen hommasin vaikka kallis olikin.

• sadfdasfdafa
        just.. kirjoitti:

Asiaton kommentti Noos3, järki käteen nyt ja mieti pari kertaa ennenkuin alat purkamaan ajatuksia asialliseen aloitukseen alistavalla ja lapsellisella puhetyylillä. Minun ja monen muun kansalaisen mielestä ajokortti kuuluu jokaisen kansalaisen oikeuksiin omistaa moinen läpyskä jos niin tahtoo, eikä se ole oikein evätä sitä vähemmän tienaavilta ihmisiltä.. Aloittajalle semmonen kommentti että kyllä sinä ajokortin tulet saamaan tietyssä vaiheessa, kannattaa tässä vaiheessa laittaa omat rahat säästöön korttia varten ja yrität saada töitä koulun ohella, niin minä tein kun kortin sain ja vanhemmat auttoivat myös hieman kortin maksamisessa, mutta pääasiassa itse sen hommasin vaikka kallis olikin.

kyllähän se kortti monessa hommassa pakollinen on, kun kaikkea työtä ei tehdä työpöydän ääressä ja työvälineitä ei oikein bussillakaan saa raahattua, ellei aio peräkärryä laittaa mukaan..

itse nuorempana aivan suoraan valehtelin työnantajalle omistavani ajokortin, koska muuten ei töitä olisi saanut. ajelin sitten kortitta niin pitkään että oli raha kortti suorittaa ja ei ollut voimassa olevaa ajokieltoa.

• Samuel Kuj

Et maininnut minkä ikäinen olet?

Ite olen tällä hetkellä 25 vuotias poik.

B-luokan ajokortin sain hieman ennen kuin täytin 20, eli periaatteessa kaksi vuotta "myöhässä" mutta silti se ei ollut mikään ongelma, ei haitannut elämää tai liikkumista millään muotoa.

Ja ei en ole mikään autoja karstava hippi, olen ajanut työkseni yli 4 vuoden ajan kuorma-autoa, omissa nimissä seisoo kolme autoa, löytyypi pihalta vieläpä oma mopokin, ja kevarikin on jonkun aikaa minulla ollut, mutta ei ole enää

Eli Jos olet tosiaan vasta noin 18 vuotias, niin ei siis mitään hätää

• 626466466422

Kyllä sitten kun pääsee töihin/kesätöihin jää varaa. Ja kannattaa ensin keskittyä korttiin, sitten vasta miettiä autoa.

Tämä on pitkälti oikeistopolitiikan syytä, maksetaan lapsilisää rikkaille vaikka köyhät tarvitsisivat niitä rahoja paljon enemmän. Näin rikkaiden lapset saavat paitsi ajokortin, myös uuden auton jonka vanhemmat ostavat säästetyillä lapsilisillä. Köyhien lapsilisät menevät ruokaan ja vaatteisiin. Tähän voi vaikuttaa äänestämällä jotain muuta puoluetta kuin kokoomusta ja vastaavia oikeistopuolueita.

Oikeistohallituksen vaikutukset näkyi hyvin viimeisessä ajokorttiuudistuksessa, kortin hinta nousi roimasti ja entistä harvemmalla köyhät vanhemmat omaavalla on varaa korttiin. Mutta lapsilisiä senkun jaetaan rikkaille...

• koyhästä perheestä

Itsekkin olen köyhästä perheestä (kirjaimellisesti... ), ja minä ainakin ymmärsin tilanteen ettei ajokorttia noin vaan voi saada. Olin tyytyväinen niihin pieniin asioihin, joihin MEILLÄ oli varaa, kuten vesssapaperi (eikä siihenkään aina), saati että sai jokapäivä edes yhden lämpimän aterian!

Jos olet liki 18, niin jaksat kyllä odottaa sen vuoden, kun valmistut koulusta (jos siis amiksessa) ja pääset tienaamaan omaa rahaa. JA TOISEKSEEN MITÄS JOS HOMMAAT KESÄTYÖN? Ja kesätyötienestillä hommaat kortin? Itselläni ei tosiaankaan olisi tullut kuuloonkaan että alan vanhempiani syyllistää kun en saanut korttia ajallaan...

Nyt kortti taskussa. Ja siitä en luovu.

• vesku 1

Kiitos kaikille vastannelle! Nytten muutaman päivän aikana on tapahtunut paljon. Äitini on saanut töitä ja minä olen menossa tällä viikolla kahteen työhaastatteluun. Toivottavasti saan kesätöitä,jotta voin kustantaa ajokortin itse. Tällä hetkellä näyttää siis siltä,että ajokortti on lähempänä kuin muutama päivä uskalsinkaan odottaa:)

• aurinkorisukasaan

Loistavaa, että jollain natsaa asiat kohilleen. Kuten huomaat, ei kannata heti iskee rukkasia naulaan vaikka kuinka näyttäis synkältä. Asioilla on tapana järjestyä. Tsemppiä tulevaan.

• Saako kysyä?

Mitenb sun elämä muuttuu ja paranee jos ja kun saat ajokortin?

• Helpottaa

Ajoin oman korttini vasta 32 vuotiaana. Elämää on toki ilman sitäkin, mutta joskus hieman hankalaa.

Työpaikat todellakin voivat olla kortilla ilman korttia, ne kun ovat harvassa jo muutenkin. Ei ole tänä päivänä asiaa edes siivoojaksi ilman ajokorttia. Kun se työpaikka sitten löytyy, on edessä usein muutto lähemmäs työpaikkaa. Tai vähintään sellaiseen paikkaan, josta pääsee kulkemaan julkisilla suht kohtuullisesti töihin. Tosin meikäläisen työajoilla julkisilla kulkeminen on aina ollut vähintäänkin haastavaa, jollei jopa mahdotonta.

Jos lähtee mökille tai muualle syrjäkylille, on aina pummattava kyytiä jostain. On melkoisen ahdistavaa aina olla toisten kyytien armoilla. Myös isoja ostoksia kaupasta on hankala tehdä polkupyörällä. Taas saa ruinata kyytiä. Ja sen kaupankin olisi siis taas mielellään oltava ihan lähellä.

Kyllä se oma valinnanvapaus ja itsenäisyys lisääntyy kummasti ajokortin ja auton myötä. Pakollinenhan se toki ei ole.

• töihin siitä

Ei minunkaan vanhempani ajokorttiani maksanut. Säästin rahat jotka sain (opintotuki, kk-raha yms. ja kävin kesätöissä tienaamassa rahat ajokorttiin.

• Rokcity

Itselläni ei ole ollut kyseistä ongelmaa (vielä), "pennusta" asti tehnyt kesätöitä ja muitakin (venäläisen tupakan ja virolaisen viinan välittämistä) aina kun on ollut mahdollista.

Ei muuta ku kesätöihin.

ps. Täys ikäsenä en kyllä mitään ns. "sivu" bisnestä rupeis tekemään.

• anna kaikki kestää

Ja ai niitä herranterttuja, joilla isi ja äiti maksaa. "Ei mua haittaa jos pitää mennä inssiin pari kertaa uudestaan, äiti maksaa", on todella terve asenne autokouluun. Itse en aio tuleville pennuilleni sitä kustantaa, tehkööt töitä niinkuin muutkin rehelliset ihmiset ja hankkikoot omilla rahoillaan. Jos menee mutisematta niin auton hankinnassa voin sitten jeesiä.

• Lastenhoitaja Oulu

Tendeasta löytyy helposti kesätöitä nuorille lasten- tai eläintenhoitajana. Palvelu on työnhakijoille ilmainen. :) http://www.tendea.fi

• Kesätöitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67