Perinteinen kristinusko = 100 prosenttisesti väärä.

3+17

Että Jumala olisi

- Kaikkivaltias

- Kaikkihyvä

- Ohjannut Raamatun kirjoittamisen.

Ei pidä paikkaansa 100 % varmuudella.

- Jumala on Raamatussa typerä, epälooginen.

- Omaa alhaisen moraalin ja on julma.

- Raamattu on ristiriitainen teologisissa ja muissakin asioissa, sekä epätieteellinen ja sisältää mahdottomuuksia/epäloogisuuksia.

Eli siis jos kristinusko olisi totta niin olisi olemassa seuraavanlainen olento:

Typerä, epälooginen, alhaisen moraalin omaava ja julma yliluonnollinen voimakas henkiolento, joka olisi mennyt valitettavasti luomaan maailman, johon me sitten olisimme joutuneet. Jotkut ihmiset olisivat sitten sepustaneet tästä olennosta ja muistakin asioista historiallisena teoksena Raamatun.

Mutta että todellisuus todella olisi sellainen että aina olisi ollut olemassa tuollainen olento ja että tuo olisi kaiken universaali alkusyy. Kuulostaa niin typerältä, että melkein mikä tahansa sepitys olisi uskottavampaa.

72

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirpasirpa1

Mielestani Jumalan hahmottaminen olentona kuulostaa tosi oudolta - kyseessahan on tieteenkin valossa voima, joka toimii atominytimen kautta, ja sopii yksi yhteen myos raamatun tarinoinnin kanssa, kun unohdamme niin apostolien ymmartamattomina tekemat tulkinnat kuin kirkon uskonnon tarkoitushakuisen muokkaamisen vallankayton valineeksi. Tietysti voimme pohtia tuon voiman luonnetta, joka on koko ajan mukana ratkaisten tapahtumien lopputuloksen, etta missa on sen voiman alkupera, mutta olentona se ei hahmotu. Hyvyyden vaihtaisin sanaksi oikeudenmukaisuus.

• sirpasirpa1

Eli Jumalan voima on kaikkialla, ja Jumala on kaikkivaltias. Tarinat raamatussa on profeettojen nakyja tai kuulemia aania seka saamia ennustuksia - ehka he ovat tehneet tulkinnan itse viestin/nayn lahettajasta, jonka en tarkoita vahentavan viestien arvoa.

• skydadbeliever (not)

"kyseessahan on tieteenkin valossa voima, joka toimii atominytimen kautta, ja sopii yksi yhteen myos raamatun tarinoinnin kanssa"

Voinet laittaa viittaukset niihin tieteellisiin tutkimustuloksiin, joiden mukaan jumala isolla jiillä on havaittu voimaksi, joka toimii atomiytimien kautta. Kerro vielä, minkä voiman kautta jumala isolla jiillä toimii? onko se heikko vuorovaikutus, vahva vuorovaikutus, sähkömagnetismi, vai kenties gravitaatio? Vai kaikki yhdessä onkin jumalan isolla jiillä käyttämä väline kommunikoida materian kanssa? Missä tutkimuslaitoksissa ja ketkä tutkijat näihin johtopäätöksiin on päätyneet?

• tappakaa kaikki

"Hyvyyden vaihtaisin sanaksi oikeudenmukaisuus. "

Sitä oikeudenmukaisuutta:

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

"Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita heidät, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".

Siis tappakaa armotta kuka tahansa satunnainen vastaantulija, murskatkaa isät ja lapset, tappakaa naiset, lapset ja imeväiset (siis sylivauvat) sekä vielä kotieläimetkin kaupan päälle?

Kertoisitko vielä oi Suuri Ajattelija, että mitenkäs tuossa kaikessa näkyykään se oikeudenmukaisuus, kun minun on sitä niin kovin vaikeaa löytää? Miten veriset ja silmittömät teurastukset ja kansanmurhat, naisten ja lasten silpomiset muuttuvat rakkaudeksi ja oikeudenmukaisuudeksi?

• netrunner
        tappakaa kaikki kirjoitti:

"Hyvyyden vaihtaisin sanaksi oikeudenmukaisuus. "

Sitä oikeudenmukaisuutta:

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

"Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita heidät, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".

Siis tappakaa armotta kuka tahansa satunnainen vastaantulija, murskatkaa isät ja lapset, tappakaa naiset, lapset ja imeväiset (siis sylivauvat) sekä vielä kotieläimetkin kaupan päälle?

Kertoisitko vielä oi Suuri Ajattelija, että mitenkäs tuossa kaikessa näkyykään se oikeudenmukaisuus, kun minun on sitä niin kovin vaikeaa löytää? Miten veriset ja silmittömät teurastukset ja kansanmurhat, naisten ja lasten silpomiset muuttuvat rakkaudeksi ja oikeudenmukaisuudeksi?

Lisätään tähän vielä väärin eläneiden ikuinen kärsimys helvetissä eli ääretön rangaistus äärellisestä teosta. Se on oikeudenmukaisuuden vastakohta.

• muka muka
        netrunner kirjoitti:

Lisätään tähän vielä väärin eläneiden ikuinen kärsimys helvetissä eli ääretön rangaistus äärellisestä teosta. Se on oikeudenmukaisuuden vastakohta.

Ja sinäkö osoitat muka käsittväsi oikeudenmukaisuuden???

• Ristinhumbuuki

Joo,kyllä ne sienitripillä hourailleet pronssikautiset shamaanit yrittivät parhaansa,mutta kyseessä on todellakin hillitön satuilu,johon nykyään uskoo vain kaiken avun saavuttamattomissa oleva hihhuli.
      Kylkiluunaisia,puhuvia käärmeitä,koko maailman eläinkunta seilaamassa puupurtilolla,rankkaa insestiä ja kaiken huippuna ihmisuhrilla saavutettu ratkaisu hyvitykseksi uhrille itselleen,

• sirpasirpa1

Onko taman ajan ihminen niin yksinkertainen, etta aivot riittavat vain pohtimaan 2000 vuotta vanhoja sieniensyojia tyylilla totta vai tarua, mutta ei kykene omaehtoiseen ajatteluun, vaikka tieteellakin on jo lusikkansa sopassa!?

• sirpasirpa1

Vaihdoin konetta välillä, jotta saan asiallisen kirjoituksen tähän:

"Voinet laittaa viittaukset niihin tieteellisiin tutkimustuloksiin, joiden mukaan jumala isolla jiillä on havaittu voimaksi, joka toimii atomiytimien kautta."

A) Perusasia jo 3- luvulta, ideana siteerasin vain Albert Einsteinia - ja noin muuten viestisi on sama kuin pyytäisit linkin ihmisen anatomiaan.

"Kerro vielä, minkä voiman kautta jumala isolla jiillä toimii?"

- Sen atomin ytimen voiman, joka ratkaisee reaktion lopputuloksen, josta fyysikot kinaavat tarkoitus/merkitys vai pelkkää sattumaa. Einstein oli sitä mieltä, ettei Jumala heitä noppaa, niin myös minä, koska pelkkänä sattumana tuo voima tarkoittaisi täydellistä kaaosta, ellei sillä olisi merkitystä, koska se itsessään jo kumoaa meidän faktoiksi kuvittelemamme luonnonlait.

"onko se heikko vuorovaikutus, vahva vuorovaikutus, sähkömagnetismi, vai kenties gravitaatio? Vai kaikki yhdessä onkin jumalan isolla jiillä käyttämä väline kommunikoida materian kanssa? Missä tutkimuslaitoksissa ja ketkä tutkijat näihin johtopäätöksiin on päätyneet?"

Näitä tietämäni mukaan selvitetään Cernin hiukkaskiihdyttimessä,ja kannattaa - jos kiinnostaa - varmaan perehtyä niihin tutkimuksiin. Ehkä kiinnostavin on tuo viides vuorovaikutusvoima sieltä suunnalta.

Jos joku haluaa aiheesta pitää EI kansantajuisen esitelmän, niin siitä vaan, mutta se en ole minä! Mutta ei silti tartte ryhtyä vittuilemaankaan, kun viitsin edes vaivautua tänne kirjoittamaan. Ettäs tiedät! (Kurttunaamainen hymiö tähän)

• sirpasirpa1

0 jäi pois, muistaakseni löydös on tehty tarkalleen vuonna 1936 ja Albert Einsteinin ja kumppanien tutkimuksista, kuviteltiin, että kyseisen voiman ongelma ratkeaisi tieteen keinoin, itse kuulin asiasta 90-luvulla - tai siis luin ydinfysiikan oppikirjasta (Laurikainen; Filosofiaa fyysikon silmin).

• skydadbeliever (not)
        sirpasirpa1 kirjoitti:

0 jäi pois, muistaakseni löydös on tehty tarkalleen vuonna 1936 ja Albert Einsteinin ja kumppanien tutkimuksista, kuviteltiin, että kyseisen voiman ongelma ratkeaisi tieteen keinoin, itse kuulin asiasta 90-luvulla - tai siis luin ydinfysiikan oppikirjasta (Laurikainen; Filosofiaa fyysikon silmin).

Siis et pystynyt perustelemaan väitettäsi millään, et pystynyt viittaamaan mihinkään tieteellisiin tutkimuksiin, valehtelet Cernin hiukkastutkimuksista. Siellä ei todellakaan tutkita sitä, millä tavalla jumala isolla jiillä vaikuttaa materiaan.

Ei tarvitse vastata enää.

• ijaoidod
        sirpasirpa1 kirjoitti:

sirpasirpa1, jos olisi oikeasti olemassa jokin jumala, niin miksi sen sinusta pitäisi välttämättä olla kaikista ihmisten nykyisten ja menneiden uskontojen jumalista juuri jahve? (jahve on kristinuskon jumalan nimi jos et sattunut tietämään)

• Einsteinista

Albert Einstein totesi itse, että jumalaan uskominen on lapsellista:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805137648885_ul.shtml

"Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin uskonnot: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma, itsekin juutalainen Einstein kirjoittaa."

Einstein totesi myös, että väitteet hänen uskonnollisuudestaan ovat vain systemaattisesti toistettuja valheita. Siis juuri sellaisia valheita, joita sinäkin täällä taas levittelet. Miksi uskovat ihmiset aina valehtelevat? Eivätkö he ikinä tajua, millaisen kuvan he sillä aina antavat omasta uskostaan?

"I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own - a God, in short, who is only a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbor such thoughts through fear or ridiculous egotisms.
        - Albert Einstein (1879-1955), obituary in New York Times 1955-04-19

Eli pelokkaiden ihmisten lapsellista taikauskoa ja naurettavaa egoismia koko jumalusko, totesi Einstein. Taidatkos tuota sen paremmin tiivistääkään.

• arskanvallankumous

''Sen atomin ytimen voiman, joka ratkaisee reaktion lopputuloksen, josta fyysikot kinaavat tarkoitus/merkitys vai pelkkää sattumaa.''

- Juuri sopivasti voit änkeä sen jumalan sellaiseen koloon, jota tiede ei ole vielä ratkaissut. Tiesitkö, että jos korvaisin jumalan jollakin muulla olennolla ei se ei olisi yhtään väärempi vastaus kuin sinun.

• antijessemohametti

Suurta sontaa ovat kaikki uskonnot!
      Hallitsevien luokkien (aluksi papistot) vuosituhantinen aivopesu on johtanut tähän nykyiseen katastrofiin.
      Vielä nykyisen tietämyksen aikana suht. selväjärkisetkin hurahtavat
      vanhoihin satuihin.
      Suomenkin mummot kutovat "valitun kansan" sotilaille sukkia !
      Monakohan vuosisataa tarvitaan, ennen kuin tästä uskonnon saastasta lopullisesti päästään irti? Ensi askel olisi, jos hihhuli
      alkaisi kunnioittaa muiden uskontokuntien jäseniä!
      Saatana minut polttakoon Helvetin tulessa, jos en totta puhu!

• sirpasirpa1

Tässä nyt mistään uskonnosta ole kyse, vaan luonnonlaista, joka toimii kuin Jumala ja määrää meidän kohtalot tuon reaktion lopputuloksen kautta, sanokaa nyt sitä sitten ihan miksi J:llä alkavaksi tahansa, vaikka Allahiksi.Ttässä tapauksessa ei ole nimen niin väliä, vaan voiman, joka on kaikkialla, ja joka on kaikkivaltias, ja joka hankkii meille jokaiselle oikeudenmukaisen lopputuloksen, joka saa aikaiseksi ihmeitä, ja joka on myös Jeesuksen PSI-ilmiöiden takana. Helppoa kuin heinänteko.

Otin vain nyt tiedemaailmastanerään auktoriteetin nimen - mutta kyllä nyt jokainen vähänkin fysiikkaan perehtynyt tietää, että mistä puhun - ei tuota voimaa nyt helvetti tarvitse todistaa enää, ja jos sitä ei tiedä, niin ei se tee minun pääkoppaani yhtään mitään, mutta inttäjä kertoo nyt vain oman tietämättömyytensä.

Niin, että mitä hitsiä tässä pitää todistaa - tuo voimako, joka toimii kuin Jumala - tiedemiehet ovat tehneet sen minun puolesta. Mä mitään todista, tässä keskustellaan, että onko tuo voima Jumalasta vai ei?! Itse voimasta ei enää tarvitse keskustella.

Tuomas Hyytiä, 8.4.2011, 10:31

Hiukkaskiihdytin löysi viitteitä viidennestä vuorovaikutuksesta

[Kuva: Cern]

Yhdysvaltaisen Fermi-laboratorion tutkijat ovat löytäneet viitteitä ennestään tuntemattomasta hiukkasesta. Laboratorion Tevatron-hiukkaskiihdyttimestä saadussa aineistossa havaittiin erikoinen poikkeama, joka saattaa viitata jopa uuden vuorovaikutuksen löytymiseen.

Nykyisin tunnetaan neljä perusvuorovaikutusta: gravitaatio ja sähkömagneettinen vuorovaikutus, sekä ydin- ja hiukkasfysiikan ilmiöissä havaittavat vahva ja heikko vuorovaikutus. Kaikki eri kappaleiden väliset vuorovaikutukset perustuvat nykykäsityksen mukaan pohjimmiltaan näihin neljään perusvuorovaikutukseen.

Mikäli ilmiö osoittautuu todeksi, se saattaa selittyä uuden, hiukkasfysiikan standardimallille täysin tuntemattoman vuorovaikutuksen löytymisellä, kirjoittaa BBC.

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/hiukkaskiihdytin loysi viitteita viidennesta vuorovaikutuksesta/a607820

• ...

Mistä tiedät, että tällä voimalla on tietoisuus?

• No juu ei

"Tässä nyt mistään uskonnosta ole kyse, vaan luonnonlaista, joka toimii kuin Jumala ja määrää meidän kohtalot tuon reaktion lopputuloksen kautta, sanokaa nyt sitä sitten ihan miksi J:llä alkavaksi tahansa, vaikka Allahiksi.Ttässä tapauksessa ei ole nimen niin väliä"

Miksi sinä valehtelet koko ajan?

Ensin sinä väität, ettei nimellä ole mitään väliä, heti perään sinä kirjoitat Jeesuksesta ja koko ajan on puhe vain ja ainoastaan kristinuskosta, kuten kaikista kirjoituksistasi koko ajan käy täysin selvästi ilmi. Eli nimellä ei muka ole mitään väliä, kunhan se vain on aina Jeesus ja kristinuskon Jumala.

Jos tarkoituksesi oli todistaa, että uskovat eivät ikinä kykene tarkastelemaan asioita objektiivisesti, niin sen todistamisessa kyllä onnistuit. Ja vain siinä.

• netrunner

"ei tuota voimaa nyt helvetti tarvitse todistaa enää"

Totta kai tarvitsee. Ei tässä mitään fundisuskiksia olla eli katsota Raamatusta voiko jokin olla totta.

"Niin, että mitä hitsiä tässä pitää todistaa - tuo voimako, joka toimii kuin Jumala - tiedemiehet ovat tehneet sen minun puolesta."

Niin mistä repäisit tuon "toimii kuin Jumala"? Ja mitään ei ole vielä todistettu. Tutkijat havaitsivat 'jotain', joka _saattaa_ viitata uuteen vuorovaikutukseen. Kannattaa lukea myös se BBC:n artikkeli.

• Kaukaa ohi

"ei tuota voimaa nyt ******** tarvitse todistaa enää,"

No tietenkin tarvitsee ja aivan erityisesti tarvitsee todistaa että tuo voima on sinun väittämäsi mukainen, aktiivisesti ja oikeudenmukaisesti toimiva kristinuskon kaikkivaltias Jumala. Sitähän sinä et ole millään tavalla todistanut, sitä eivät millään tavalla puolla nuo tutkimukset ja inttämällä tyhjää ilman mitään perusteita sinä todellakin todistat vain oman tietämättömyytesi.ja tyhmyytesi.

"Mä mitään todista, tässä keskustellaan, että onko tuo voima Jumalasta vai ei?"

No niinpä, keskustellaan nimenomaan juuri siitä. Missä ovat ne todisteet, jotka todistavat aukottomasti, että tuo mahdollisesti havaittu mahdollinen voima olisi yhtä kuin raamatun ja kristinuskon kaikkivaltias Jumala?? Mitään sellaista kun et ole vielä esittänyt, et mitään sinne päinkään. Pelkällä inttämisellä todistaa vain oman tietämättömyytensä ja sen olet kyllä hyvin todistanut.

• .LEIJONAMIELI

Jeessus sanoi minulle unessa:"se on täytetty"
      (tarkoitti Ruokolahden leijonaa)

• sirpasirpa1

Siis mistä tiedän, että ko. voimalla on tietoisuus - edellä kysytään.

Lähtökohtanahan on tuo Wikisitaateistakin löytyvä Eisteinin "Jumala ei heitä noppaa", eli tuo atominytimessä tapahtuva reaktion lopputuloksen valinta, joka on meille vain tilastollinen suure, sitä ei pysty ennustamaan.

Edellä mainitsen, että tämä jakaa nyt tiedemaailman, että onko kyseessä vain sattuma tai onko reaktion lopputuloksen valinnalla tarkoitus ja merkitys - ja tässä vetosin Einsteinin sanoihin, että hänen mielestään reaktion lopputuloksen valinnalla täytyy olla merkitys ja tarkoitus, koska tällaisen hallitsemattoman reaktion sattumanvarainen lopputulos tekisi maailmastamme kaaoksen - siis Alber Einsteinin mielestä - joten hän lienee arvellut jonkinlaisen tietoisuuden - mitä sitten tietoisuus tässä yhteydessä voisikaan tarkoittaakin... En jotenkin saa istumaan tähän sanaa "tietoisuus", koska jälleen ihminen miettii tietoisuutta oman vajavaisen järkensä avulla - ehkä se ei ole mahdollista?

Filosofi Torsti Lehtinen pohti huoneeseen lentävää sudenkorentoa, että mitä se näkee, mitä hahmottaa yhdestä huoneesta, mitä se tietää huoneen ulkopuolella olevasta maailmasta, entä seuraavasta kaupungista, seuraavasta maasta - ja kehotti miettimään asiaa sudenkorennon kannalta. Ja totesi lopuksi, että ehkä me itsekin olemme vain oman elämämme sudenkorentoja - ehkä me emme vain ole kykeneviä ajattelemaan tietoisuuden tietoisuutta näillä vajavaisilla aivoilla.

Kyseinen Torsi Lehtisen tarina oli vuosia sitten lehdessä, jossa tiedemiehet kertoivat kokemistaan ihmeistä. Torsi Lehtisen ihme liittyi enkeliin, joka tuli kertomaan hänelle niin tärkeitä asioita, että se muutti koko hänen siihen astisen elämänsä suunnan.

Tässä vielä muutamia Einsteinin ajatuksia tästä uskonasiasta;

"Olen syvästi uskonnollinen uskonnoton. Tämä on jokseenkin uudenlainen uskonto."

"Jumala ei heitä noppaa universumilla."

"Luonnontiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman luonnontiedettä on sokea"

http://fi.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein

Uskonto samasta syystä oli päivänselvä asia myös ydinfyysikko Laurikaiselle - kirja johon edellä viittaan - hän painotti sen olevan hänelle nimenomaan kristinusko.

Otin tämän asian esille toisella palstalle aina luomiskertomuksesta alkaen - tuosta vertauskuvainnollisesta tapahtumastahan kaikki alkoi: ihminen karkoitettiin Paratiisista, hän tuli tietoiseksi hyvästä ja pahasta, sai vapaan tahdon ja tulinen miekka laitettiin vartioimaan (huom.!) tietä elämän (käytän itse sanaa viisauden) puulle.

Idea edellyttää vertauskuvainnollisuuden ymmärtämisen, sen mikä on elämänpuu, mikä on tulinen miekka, joka vartioi tietä, ja toisaalta taas ymmärryksen löytää vastaukset Jeesuksen sanoista "minä olen tie, totuus ja elämä", ja hänen kyvystään hallita nuo PSI-ilmiöt, jotka ovat mahdollisia tämän atominytimen voiman avulla/kautta.

Tämä on tulkittavissa psykologian väylää - ja aikaisemminhan niin filosofia, psykologia kuin uskontokin olivat sitä samaa "sielutiedettä", joka on psykologian vanha nimi. Ja olen sitä mieltä, että samaan pakettiin ne on laitettava takaisinkin, jos on tarkoituksena löytää Eisteinin etsimä, heh, "kenttäteorioiden yhtenevyys" (tarkoittaa sitä, että jos nyt katsoo toisella silmällä, kaikki vilistää paketteina, ja jos katsoo toisella, ne meneekin aaltoina, mutta jos katsoo molemmilla silmillä, niin ei näe mitään - eräs tieteen ongelmista, vai onko jo ratkaistu?) - tuo alkuun meneminen on jälleen vain Einsteinin omia sanoja: on mentävä alkuun, jotta pääsee loppuun.

• No juu ei

On jotenkin surkuhupaisaa, mutta myöskin erittäin kuvaavaa, että sinä laitat linkin Einsteinin Wikisitaatteihin, mutta jätät - tietenkin tarkoituksella - sieltä kokonaan pois tämän erittäin paljon kertovan kohdan:

"Uskonnosta
        Einstein käytti toisinaan jumala-sanaa vertauskuvana ja tarkoitti uskonnolla jotakin, joka on täysin erilaista kuin sanan perinteinen merkitys. Monet Einsteinin sitaateista ovat johtaneet väärinkäsityksiin, kun uskonnolliset ovat tulkinneet sitaatit väärin toivona saada joukkoonsa maineikkaan ajattelijan."

Tässä on Einsteinin ihan oikeita mietteitä uskonnosta ja jumalasta ja nämä kaikki ovat hänen viimeisiltä elinvuosiltaan. Eivät siis nuoruusvuosilta kuten nuo sinun esittämäsi. Nämä siis kuvaavat hänen lopullisia ajatuksiaan, sitä mihin hän oli lopulta päätynyt.

"My position concerning God is that of an agnostic. I am convinced that a vivid consciousness of the primary importance of moral principles for the betterment and ennoblement of life does not need the idea of a law-giver, especially a law-giver who works on the basis of reward and punishment.
        - Albert Einstein (1879-1955): letter to M. Berkowitz, 1950-10-25

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."
        - Albert Einstein (1879-1955): letter 1954-03-24

"I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own -- a God, in short, who is but a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbor such thoughts through fear or ridiculous egotisms."

"Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaus ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa.
        - Albert Einstein (1879 - 1955), kirje filosofi Eric Gutkindille 1954

• ...

Eli, et tiedä asiasta yhtään sen enempää kuin me muutkaan, tarjoat vain filosofisia arvailuja.

• älyhoiäläjätätätä
        No juu ei kirjoitti:

On jotenkin surkuhupaisaa, mutta myöskin erittäin kuvaavaa, että sinä laitat linkin Einsteinin Wikisitaatteihin, mutta jätät - tietenkin tarkoituksella - sieltä kokonaan pois tämän erittäin paljon kertovan kohdan:

"Uskonnosta
        Einstein käytti toisinaan jumala-sanaa vertauskuvana ja tarkoitti uskonnolla jotakin, joka on täysin erilaista kuin sanan perinteinen merkitys. Monet Einsteinin sitaateista ovat johtaneet väärinkäsityksiin, kun uskonnolliset ovat tulkinneet sitaatit väärin toivona saada joukkoonsa maineikkaan ajattelijan."

Tässä on Einsteinin ihan oikeita mietteitä uskonnosta ja jumalasta ja nämä kaikki ovat hänen viimeisiltä elinvuosiltaan. Eivät siis nuoruusvuosilta kuten nuo sinun esittämäsi. Nämä siis kuvaavat hänen lopullisia ajatuksiaan, sitä mihin hän oli lopulta päätynyt.

"My position concerning God is that of an agnostic. I am convinced that a vivid consciousness of the primary importance of moral principles for the betterment and ennoblement of life does not need the idea of a law-giver, especially a law-giver who works on the basis of reward and punishment.
        - Albert Einstein (1879-1955): letter to M. Berkowitz, 1950-10-25

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."
        - Albert Einstein (1879-1955): letter 1954-03-24

"I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own -- a God, in short, who is but a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbor such thoughts through fear or ridiculous egotisms."

"Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaus ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa.
        - Albert Einstein (1879 - 1955), kirje filosofi Eric Gutkindille 1954

Voi sinuakin ymmärtämätöntä ymmärtäjää :(

• sirpasirpa1

Ja jatkan aiheesta.

Kun ydinfyysikko Laurikainen kertoi, muistaakseni 1991 kirjoittamassaan kirjassa, josta edellä mainitsen, tästä atominytimen voima-asiasta, joka kumoaa meidän faktoiksi luulemamme luonnonlait, hän sanoi, että se joka ei nyt kauhistu, ei todellisuudessa edes ymmärrä, että miten järisyttävästä asiasta on kyse kokonaisuutena, koska se on koko meidän todellisuuskäsityksemme perusta, ja muuttaa kaiken tähän asti tiedetyn.

Esipuheessa hän mainitsi, että koska tämä totuus atominytimen voimasta (ajatelkaa, tiedetty jo 30-luvulta asti!) pikku hiljaa alkaa tulla jo yleiseenkin tietouteen, on hän nyt tiedemiehenä pakotettu ottamaan asiaan kantaa, ja näin hän päätyi kirjoittaman ko. kirjan Yliopisto-opiskelijoille.

Tällaisella atominytimen voimalla, joka periaatteessa voi tehdä ihan mitä tahansa on tieteellisestikin ajatellen valtava merkitys mm. geenimanipuloinnissa. Missä on meidän tiedemiestemme vastuu jättää huomioimatta tällaista atominytimen perusasiaa, kun he lähtevät muokkaamaan kaupallisiin tarkoituksiin myrkkyjä, lääkkeitä, nanoteknologiaa, lääketiedettä jne.

Laurikainen painosti kiivaasti filosofeja ottamaan kantaa tähän asiaan, koska eettisestikin ajatellen tämä tieto edellyttää, että koko meidän maailmankuvamme on ajateltava uudelleen tuon kahden tuhannen vuoden harhaan kulkemisen jälkeen, jossa tiedekin on pistänyt vain palikkaa palikan päälle. Mitä siitä on tullut, jos jo ensimmäinen palikka oli väärä?

Oletteko kuulleet filosofien ottavan kantaa tähän asiaan - ja ennen kaikkea - kuinka moni teistä on kuullut koko asiasta?

Päinvastoin - tiedon sijaan - ihmisiä on ryhdytty entisestään tyhmistämään, mutta eiköhän tässäkin tyhmistämisessä tule jo propagandalla ja sensuurilla kohta seinä vastaan.

• sirpasirpa1

Miksi valitsin kirjoittamiseen ateismi-osion?

Siksi, koska ateistit ovat vain uskovaisten peilikuvia, yhteinen nimittäjä heille on usko - ei Jumala. Nimittäin ateistit uskovat, että Jumalaa ei ole, ja nämä hihhuliuskovaiset sitten uskovat, että Jumala on, joten heidän yhteinen nimittäjänsä on tuo aivan sama, selittämätön usko, jolle ei ole mitään perustetta, ei sen enempää järjellä kuin tieteellisestikään.

Tästä tilanteesta Einstein on sanonut, että kahden pisteen lyhyin välimatka ei ole jana, vaan kaari. Kyseessä on siis Einsteinin filosofinen ajatus, ei mikään matemaattinen kaava, kuten joku aikaisemmin luuli, kun kirjoitin aiheesta. Korjaan sen nyt tähän heti väärinkäsitysten välttämiseksi, mutta tämän Einsteinin filosofinen puoli on jätetty tieteessä huomiotta, vaikka tuota hänen kaavaansa on kaikkeen muuhun kyllä ilman vastuuta ja moraalia käytetty jo vuosikymmenten ajan.

Miten niin kahden pisteen lyhyin välimatka on pikemminkin kaari kuin jana?

Siten, että kaari tekee ympyrän, jossa pisteet menevät toistensa peilikuvaksi, tällaista ei tee jana, joka on erottava. Ja tuolla samalla pisteellä on tiedetty jo aikaisemmin - kuten varmaan jokainen on kuullut puhuttaan - olevan esim. käsitteet "hullu ja viisas", ja tuolle samalle pisteelle sopivat nyt yhtä hyvin myös uskovainen ja ateisti - aivan saman käsitteen peilikuvat. Myös kaikki ääripäät ovat vain samalla tavalla toistensa peilikuvia. Niinpä Einstein sanoi, että totuus löytyykin kaaren puolivälistä, ei ääripäistä.

Ja tässä onkin aivokapasiteetti kovilla, kun koittaa hahmottaa, että mitä hän tällä kaaren puolivälillä nyt sitten tarkoitti: kyseessä ei missään nimessä ole se kaaren kohta, jossa jäädään jahkaamaan tyylillä ollako vai eikö olla - eihän se mikään totuus olisi!

Ja näistä aivo-ongelmista sitten voikin lukea jo Raamatun Uudesta Testamentista, kun Jeesus koittaa tätä juttua selittää opetuslapsilleen, ja kun muu ei auta, hän ottaa avuksi vertauskuvat, mutta eipä tuokaan menetelmä juuri tuota yhtään parempaa tulosta.

Ja näille apostoleille sitten jätettiin hänen sanojensa tulkintaperusta luomaan katolista kirkkoa, jolle puolestaan taas jätettiin mahdollisuus muokata tuota hänen jättämäänsä tietoa ja viestiä "olen tie, totuus ja elämä" edelleen.

Ja minkälaisen kirkon me saimme? En yhtään ihmettele, että jos paavikin ilmoitti lupuvansa virastaan toimia Jumalan sijaisena maanpäällä, jonka he olivat omineet jo liki kaksi tuhatta vuotta sitten!

Mutta heitämmekö koko ihmisen aivot nyt romukoppaan, ja menemmekin toiseen ääripäähän: kielletään koko uskonto ja kirkko? - Sehän olisi vain menemistä tuohon Einsteinin hahmottamaan peilikuvaan, eikä ratkaisu mihinkään, ei ajatuksellisesti, eikä edes tieteellisesti.

• korjaus
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Miksi valitsin kirjoittamiseen ateismi-osion?

Siksi, koska ateistit ovat vain uskovaisten peilikuvia, yhteinen nimittäjä heille on usko - ei Jumala. Nimittäin ateistit uskovat, että Jumalaa ei ole, ja nämä hihhuliuskovaiset sitten uskovat, että Jumala on, joten heidän yhteinen nimittäjänsä on tuo aivan sama, selittämätön usko, jolle ei ole mitään perustetta, ei sen enempää järjellä kuin tieteellisestikään.

Tästä tilanteesta Einstein on sanonut, että kahden pisteen lyhyin välimatka ei ole jana, vaan kaari. Kyseessä on siis Einsteinin filosofinen ajatus, ei mikään matemaattinen kaava, kuten joku aikaisemmin luuli, kun kirjoitin aiheesta. Korjaan sen nyt tähän heti väärinkäsitysten välttämiseksi, mutta tämän Einsteinin filosofinen puoli on jätetty tieteessä huomiotta, vaikka tuota hänen kaavaansa on kaikkeen muuhun kyllä ilman vastuuta ja moraalia käytetty jo vuosikymmenten ajan.

Miten niin kahden pisteen lyhyin välimatka on pikemminkin kaari kuin jana?

Siten, että kaari tekee ympyrän, jossa pisteet menevät toistensa peilikuvaksi, tällaista ei tee jana, joka on erottava. Ja tuolla samalla pisteellä on tiedetty jo aikaisemmin - kuten varmaan jokainen on kuullut puhuttaan - olevan esim. käsitteet "hullu ja viisas", ja tuolle samalle pisteelle sopivat nyt yhtä hyvin myös uskovainen ja ateisti - aivan saman käsitteen peilikuvat. Myös kaikki ääripäät ovat vain samalla tavalla toistensa peilikuvia. Niinpä Einstein sanoi, että totuus löytyykin kaaren puolivälistä, ei ääripäistä.

Ja tässä onkin aivokapasiteetti kovilla, kun koittaa hahmottaa, että mitä hän tällä kaaren puolivälillä nyt sitten tarkoitti: kyseessä ei missään nimessä ole se kaaren kohta, jossa jäädään jahkaamaan tyylillä ollako vai eikö olla - eihän se mikään totuus olisi!

Ja näistä aivo-ongelmista sitten voikin lukea jo Raamatun Uudesta Testamentista, kun Jeesus koittaa tätä juttua selittää opetuslapsilleen, ja kun muu ei auta, hän ottaa avuksi vertauskuvat, mutta eipä tuokaan menetelmä juuri tuota yhtään parempaa tulosta.

Ja näille apostoleille sitten jätettiin hänen sanojensa tulkintaperusta luomaan katolista kirkkoa, jolle puolestaan taas jätettiin mahdollisuus muokata tuota hänen jättämäänsä tietoa ja viestiä "olen tie, totuus ja elämä" edelleen.

Ja minkälaisen kirkon me saimme? En yhtään ihmettele, että jos paavikin ilmoitti lupuvansa virastaan toimia Jumalan sijaisena maanpäällä, jonka he olivat omineet jo liki kaksi tuhatta vuotta sitten!

Mutta heitämmekö koko ihmisen aivot nyt romukoppaan, ja menemmekin toiseen ääripäähän: kielletään koko uskonto ja kirkko? - Sehän olisi vain menemistä tuohon Einsteinin hahmottamaan peilikuvaan, eikä ratkaisu mihinkään, ei ajatuksellisesti, eikä edes tieteellisesti.

"Nimittäin ateistit uskovat, että Jumalaa ei ole"

Ehkä vähän turhaa pilkunnussimista, mutta korjataan nyt kuitenkin:
        Ateisti _ei_ usko, että jumalia _on_. Eli ateistilla on epäusko jumalten suhteen.

• Latedude9666

yhdistät kyllä sujuvasti Nedda':n ymmärtämättömyyden ateismista, SamiA:n salaliittoteoriat ja Tapanin jz 4jkr:n tieteen ymmärtämättömyyden samaan viestiin :D

• sirpasirpa1

Niin, ja USKO on sanana tuon jutun pointti, ei Jumala tai Jumalat. Sinulta jäi ymmärtämättä nyt itse asia, tai pikemminkin kokonaisuus, ja juuri tuon jutun pointin ymmärtäminen on kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta välttämätöntä.

Siis vielä kerran: uskovaiset USKOVAT ja ateistit USKOVAT johonkin - ihan sama mihin. Samanlaista uskomista kumpikin ilman todisteita, eikö?

Ovat siis niin sanotusti samassa veneessä.

• toinen korjaaja

Vielä kerran:
        Uskoa, että jotakin ei ole, on aivan eri asia kuin ei uskoa, että jotakin on.
        Eivät ole samassa veneessä.

• 15+19

''Siis vielä kerran: uskovaiset USKOVAT ja ateistit USKOVAT johonkin - ihan sama mihin. Samanlaista uskomista kumpikin ilman todisteita, eikö?''
        Onko uskominen sinusta niin huono asia, että haluat ''ylentää'' sen uskomattomuuden (jota sinä selvästi pidät huonona asiana) tasolle?

Mihin ateistit uskovat?

• Ei-yhtään-mitään

"Samanlaista uskomista kumpikin ilman todisteita, eikö?"

Myönsit siis tuossa juuri, että Jumalan olemassaolosta ei ole olemassa mitään todisteita. Pelkkää sokeaa uskoa ilman todisteita. Miksi siis intät tyhjää tyhjästä?

Palataan asiaan sitten kun sinulla on niitä todisteita, koska toistaiseksi tarjoamasi ei-yhtään-mitään ei yhtään kiinnosta.

• kolmas korjaa
        toinen korjaaja kirjoitti:

Vielä kerran:
        Eivät ole samassa veneessä.

Vielä kerran:
        Eivät ole samassa veneessä.---

Ateistien logiikalla se on juuri niin, kui sirpasirpa1 kirjoittaa.

• elämäänähnyt
        Ei-yhtään-mitään kirjoitti:

Myönsit siis tuossa juuri, että Jumalan olemassaolosta ei ole olemassa mitään todisteita. Pelkkää sokeaa uskoa ilman todisteita. Miksi siis intät tyhjää tyhjästä?

Palataan asiaan sitten kun sinulla on niitä todisteita, koska toistaiseksi tarjoamasi ei-yhtään-mitään ei yhtään kiinnosta.

Palataan asiaan sitten kun sinulla on niitä todisteita, koska toistaiseksi tarjoamasi ei-yhtään-mitään ei yhtään kiinnosta. -----------

voi teitä ressukoita, jo yli ½ miljardia ihmistä tietää varmasti, että Jumala on ja olemme sen saaneet havaita myös, että Raamatun Jumala on ainut ELÄVÄ Jumala, jonka ilmoitus Raamatussa pitää kutinsa. Ja Hänen olemme nähneet käytännössä toimivan, joten turhaa on se teidän kinuaminenne siitä, että Jumalaa ei ole.

Ateistit, olette surkeassa jamassa elämään nähden

• sirpasirpa1

Kokeillaas tätä, kysytäänpä näin: Millä muulla ateistit perustelevat asiansa kuin uskolla?

Ymmärrättekö sanan USKOA, uskoa johonkin. Uskoa asiaan, Jumalaan, omaan mielipiteeseensä:

"Minää ainakin uskon, että...."

Se on vain sana. Ei tarkoita uskontoa.

• sirpasirpa1

Menkää katsomaan mitä tahansa keskustelupalstaa - täälläkin samaa sanaa viljellään mielinmäärin: uskotaan ei uskota, kaikki lepää pelkän pienen ihmisen uskon varassa, jota kutsutaan mielipiteeksikin.

Pelkkiä uskovaisia liikkeellä puolesta ja vastaan minkä tahansa asian.

Vallitseva nykyajan trendi ilman päätä ja häntää. Ja nämä uskot, uskomukset tehdään sitten ihka omien mielikuvien perusteella, että mihin uskotaan ja mihin ei.

Aukeaako?

• sirpasirpa1
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Menkää katsomaan mitä tahansa keskustelupalstaa - täälläkin samaa sanaa viljellään mielinmäärin: uskotaan ei uskota, kaikki lepää pelkän pienen ihmisen uskon varassa, jota kutsutaan mielipiteeksikin.

Pelkkiä uskovaisia liikkeellä puolesta ja vastaan minkä tahansa asian.

Vallitseva nykyajan trendi ilman päätä ja häntää. Ja nämä uskot, uskomukset tehdään sitten ihka omien mielikuvien perusteella, että mihin uskotaan ja mihin ei.

Aukeaako?

Kyllä sokea uskominen ateistien kuin kiihkouskovaisten henkilöityneeseen Jumalaan ilman mitään perusteita on ihan sama asia - viittaus sinne edelle kirjoitettuun.

Olen ketjuun - tähän ja toiseen - perustellut tuon Jumala-asian, se löytyy sieltä, mutta ei ole nyt mitään mieltä todistaa tuon asian tieteellistä pohjaa tänne, joka kirjoittajan aivotoiminta huomioonottaen tai joka kirjoitukseen.

Asia josta sanon itseni heti irti: en ole vastuussa kenenkään lukijan ymmärryskyvystä tai tuon kyvyn vajavuudesta, ja jos joku juttu ei aukea, niin on ihan fiksua miettiä, että olisiko siellä omien korvien välissä vajausta - eikä hullumpi idea nyt ihan kenelle tahansa mietittäväksi.

Enkä myöskään ryhdy täällä kenenkään demoneja manaamaan, jos joku riivaaja nyt ryhtyy yllyttämään lukijoita alhaisiin herjauksiin - tämä nyt lisäyksenä vielä, heh.

• R.Vaaja
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Kyllä sokea uskominen ateistien kuin kiihkouskovaisten henkilöityneeseen Jumalaan ilman mitään perusteita on ihan sama asia - viittaus sinne edelle kirjoitettuun.

Olen ketjuun - tähän ja toiseen - perustellut tuon Jumala-asian, se löytyy sieltä, mutta ei ole nyt mitään mieltä todistaa tuon asian tieteellistä pohjaa tänne, joka kirjoittajan aivotoiminta huomioonottaen tai joka kirjoitukseen.

Asia josta sanon itseni heti irti: en ole vastuussa kenenkään lukijan ymmärryskyvystä tai tuon kyvyn vajavuudesta, ja jos joku juttu ei aukea, niin on ihan fiksua miettiä, että olisiko siellä omien korvien välissä vajausta - eikä hullumpi idea nyt ihan kenelle tahansa mietittäväksi.

Enkä myöskään ryhdy täällä kenenkään demoneja manaamaan, jos joku riivaaja nyt ryhtyy yllyttämään lukijoita alhaisiin herjauksiin - tämä nyt lisäyksenä vielä, heh.

Se aina kevät pistää tietyntyyppiset hörhöt käymään ylikierroksilla...

• Sääliks käy
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Itsensä kanssa keskusteleminen ja itse itselleen vastaaminen on melkein yhtä säälittävää kuin sokea usko lapsellisen typeriin satuihin ja täydellinen kyvyttömyys alkeellisimpaankaan objektiivisuuteen.

"ei ole nyt mitään mieltä todistaa tuon asian tieteellistä pohjaa tänne"

Kun ei ole olemassakaan mitään tieteellistä pohjaa, niin eihän sellaista tietenkään voi myöskään esittää. Aina vain säälittävämpää ja epätoivoisempaa selittelyä,.tyhjää inttämistä tyhjästä.

Mikäänhän ei estä sinua esittämästä niitä objektiivisia tieteellisiä tuloksia, jotka todistavat kaikki väitteesi ja ennen kaikkea myös todistavat aukottomasti yhtäläisyysmerkin tuon mahdollisesti havaitun mahdollisen voiman sekä raamatun ja kristinuskon kaikkivaltiaan jumalan välillä. Ei mikään muu estä kuin sellainen kiusallinen fakta, että mitään sellaisia todisteita ei ole olemassa, eikä tyhjä tyhjän inttäminen asiaa miksikään muuta. Erittäin säälittävää.

• ...

''Kokeillaas tätä, kysytäänpä näin: Millä muulla ateistit perustelevat asiansa kuin uskolla?''
        Uskon puutteella. Onhan se jo sinulle kerrottu, useimmat ateistit ei usko, että jumalia ei ole olemassa, vaan, ei usko, että jumalia on olemassa. Jos et ymmärrä eroa, niin voi voi.

• ...

''Enkä myöskään ryhdy täällä kenenkään demoneja manaamaan, jos joku riivaaja nyt ryhtyy yllyttämään lukijoita alhaisiin herjauksiin''
      Et pidä omia heittojasi alhaisina herjauksina? No, et ole ensimmäinen teisti joka suuttuu, kun arvailut todetaan arvailuiksi.

• sirpasirpa1

Tota noin, näillä heitoilla todistat itsesi kyllä nyt täysin vähäjärkiseksi - keskustele aiheesta, argumentoi sitä, perustele näkemyksesi muullakin kuin tällä kertaa - en usko! - edellä Einsteinin ja tieteen selvitys atominytimen voimasta, Eisteinin arviot siitä, jota ei kukaann nyt voi kiistää, voiman merkitysen kyllä.

Miksi et puhu aiheesta?

Pelottaako, jos se onkin totta ja sinäkin saat vain sitä mitä tilaat, etkä voikaan syyttää enää muita, etkä enää edes vetäytyä "en usko/ateismin" taakse, etkä voikaan siis enää piiloutua tuolta voimalta?

Sinun tapauksessa minäkin kieltäisin, mutta nythän olet jälleen vain uskonasiassa, koska tieteellisesti tuota voimaat et voi kieltää.

• ...

''Tota noin, näillä heitoilla todistat itsesi kyllä nyt täysin vähäjärkiseksi - keskustele aiheesta, argumentoi sitä, perustele näkemyksesi muullakin kuin tällä kertaa - en usko!''
        Voisitko mahdollisesti opetella vastaamaan henkilölle jolle vastaat. Nyt pitäisi arvailla ketä tällä kertaa pidät vähäjärkisenä, näyttää siltä kuin vastaisit aloittajalle.

Vastaan kuitenkin kuin olisit vastannut minulle. En usko juttujasi, koska niissä ei ole mitään todistettua tietoa, ainoastaan sinun omia arvauksiasi voimasta. Sinulla ei ole mitään parempaa tarjottavaa kuin sadoilla palstalla pyörineiden ''totuuden'' löytäneillä on ollut ennen sinua.

''edellä Einsteinin ja tieteen selvitys atominytimen voimasta, Eisteinin arviot siitä, jota ei kukaann nyt voi kiistää, voiman merkitysen kyllä.''
        Et kuitenkaan vieläkään ole esittänyt muuta kuin arvailuja voiman merkityksestä.

''Pelottaako, jos se onkin totta ja sinäkin saat vain sitä mitä tilaat, etkä voikaan syyttää enää muita, etkä enää edes vetäytyä "en usko/ateismin" taakse, etkä voikaan siis enää piiloutua tuolta voimalta?''
        Ei pelota, ei ole syytä pelätä. Mitä sinä pelkäät kun joudut kehittelemään noita juttujasi? Kuka syyttää muita ja mistä? Miksi minä haluaisin piiloutua mahdolliselta voimalta? Ja jos sinä olet oikeassa, mitä piiloutuminen hyödyttäisi?

''Sinun tapauksessa minäkin kieltäisin, mutta nythän olet jälleen vain uskonasiassa, koska tieteellisesti tuota voimaat et voi kieltää.''
        Mutta kun minä en ole kieltänyt voiman olemassaoloa, minä en vain usko sinun selitystäsi Jumala=voima ilman todisteita.

Olkoon Voima kanssasi.

• ...
        ... kirjoitti:

''Tota noin, näillä heitoilla todistat itsesi kyllä nyt täysin vähäjärkiseksi - keskustele aiheesta, argumentoi sitä, perustele näkemyksesi muullakin kuin tällä kertaa - en usko!''
        Voisitko mahdollisesti opetella vastaamaan henkilölle jolle vastaat. Nyt pitäisi arvailla ketä tällä kertaa pidät vähäjärkisenä, näyttää siltä kuin vastaisit aloittajalle.

Vastaan kuitenkin kuin olisit vastannut minulle. En usko juttujasi, koska niissä ei ole mitään todistettua tietoa, ainoastaan sinun omia arvauksiasi voimasta. Sinulla ei ole mitään parempaa tarjottavaa kuin sadoilla palstalla pyörineiden ''totuuden'' löytäneillä on ollut ennen sinua.

''edellä Einsteinin ja tieteen selvitys atominytimen voimasta, Eisteinin arviot siitä, jota ei kukaann nyt voi kiistää, voiman merkitysen kyllä.''
        Et kuitenkaan vieläkään ole esittänyt muuta kuin arvailuja voiman merkityksestä.

''Pelottaako, jos se onkin totta ja sinäkin saat vain sitä mitä tilaat, etkä voikaan syyttää enää muita, etkä enää edes vetäytyä "en usko/ateismin" taakse, etkä voikaan siis enää piiloutua tuolta voimalta?''
        Ei pelota, ei ole syytä pelätä. Mitä sinä pelkäät kun joudut kehittelemään noita juttujasi? Kuka syyttää muita ja mistä? Miksi minä haluaisin piiloutua mahdolliselta voimalta? Ja jos sinä olet oikeassa, mitä piiloutuminen hyödyttäisi?

''Sinun tapauksessa minäkin kieltäisin, mutta nythän olet jälleen vain uskonasiassa, koska tieteellisesti tuota voimaat et voi kieltää.''
        Mutta kun minä en ole kieltänyt voiman olemassaoloa, minä en vain usko sinun selitystäsi Jumala=voima ilman todisteita.

Olkoon Voima kanssasi.

Korjaus
        ''Miksi minä haluaisin piiloutua mahdolliselta voimalta?''
        Miksi minä haluaisin piiloutua mahdolliselta Jumalalta?

• sirpasirpa1

Minä myönnän - tilanne on hyvin pelottava - ei ainoastaan yksityisen ihmisen näkökannalta - vaan koko kirkon ja tieteen, ei ole ihme siis, vaikka kakkia pelottaisikin, koska nyt se Jumalan kaikkinäkevä silmä sitten tuijottaakin sinun itsekkääseen napaasi, halusit tai et. Sen josta väitettiin, että on täysin mahdottomuus, että se olisi yhtä aikaa joka paikassa.

• palstan lukija

sirpasirpa1:lle
      Olen ketjuun - tähän ja toiseen -
      Mihin ketjuun viittaat tällä sanonnalla? Haluaisin käydä lukemassa sen.

• sirpasirpa1

Jaa-a, tätä mietin itsekin, että mihin kaikkiin tätä juttua täällä nyt olen kirjoittanut. Olen koitanut kuitenkin laittaa järkevään järjestykseen ilman toistoa. Eikö tässä kuitenkin ole iso osa? Olen pysynyt koko ajan ateismiosiossa täällä - perustahan lähti jo liikkeelle keskustelulla murha.info ja siellä lautamieskesku... odotapa, siis tämä.

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=14&t=12531&start=3285

Jostain näiltä paikkeilta eteenpäin alkaa tuo meidän uskontokeskustelu siellä, täällä ketjut; tämä Perinteinen kristinusko 100%... sitten tuo Vanhasta sadusta leivotaan uusi kristinusko ja olisiko tuossa Tavallaan ymmärrän Luciferia myös tekstiä.

Muualle en ole tästä tänne kirjoittanut.

• valistunut

Rooman keisari Konstantinus on kiroituttanut raamatun uusiksi
      Keisari tuli valtaa kriisttyjen avulla ja hän hyväsyi kristinuskon
      rooman valtionuskonnoksi
      Vltansa turvaamiseksi hän kirjoituuti raamatun uudelleen, ja valvoi sen kirjoitusta.
      Se laadittin sellaiseen muotoon, että se tukee vallassaolijoita

Jumalalle annettiin siinä ominaisuudet jotka olivat sen aikaisilla diktaattoreilla

Jos jumala on kerran rakaus, niin miksi sitä pitää peljätä

• sirpasirpa1

Juu - sinne kauas edelle - miksi minä olisin laittanut muiden arvioita Einsteinin tarkoituksista kuin että laitoin hänen omat sanansa Wikisitaatista. Ei minulle kuulu, eikä kiinnosta, eikä ole minun jutun kanssa mitään tekemistä, että mitä mieltä joku toinen on niistä. Tähän mukosilmähymiö.

Ei minulla ole auktoriteettia, että jos Kalle Kehvelikin sanoi näin, niin sitten se on näin, ja sitä Einstein tarkoittikin.

Saa ihan itsekin ajatella.

• sirpasirpa1

Siis mulkosilmähymiö. Pahuksen kirjoitusvirheet, kun niitä tökkii joka paikkaan. Jaa-a oli siellä Einsteinin kirjeitäkin, mutta kun en nyt ole tekemässä tutkimustyötä hänen työstään, ajatuksistaan tai mistään muustakaan. Mutta ei siinä mitään - pitäkää te ne tieteelliset esitelmät. Minä pysyn näissä aksiomissa, ja lyhyissä lauseissa.

Näin siis edellä:

"Einstein käytti toisinaan jumala-sanaa vertauskuvana ja tarkoitti uskonnolla jotakin, joka on täysin erilaista kuin sanan perinteinen merkitys. Monet Einsteinin sitaateista ovat johtaneet väärinkäsityksiin, kun uskonnolliset ovat tulkinneet sitaatit väärin toivona saada joukkoonsa maineikkaan ajattelijan."

Niin, näin minäkin tämän Einsteini-asian olen ymmärtänyt, ja koittanut puhua einsteinimaisesta luonnonlaista.

Onko nyt sanaa, jolla me korvaisimme tuon Jumala -sanan voimasta, joka on kaikkialla ja päättää kaikkien reaktioiden lopputuloksen ja pystyy kumoamaan luonnonlait ja saa aikaiseksi ihmeitä?

Otan ehdotuksia vastaan.

• Latedude9666

ymmärrätkö että vaikka Einstein olisi sanonut näin: Jumala on varmasti olemassa ja mitään muuta vaihtoehtoa ei ole."
        Niin se ei silti tarkoittaisi että Jumala on olemassa eikä olisi todiste mihinkään suuntaan. J

Haluaisin myös tietää mikä tämä "viides voima" on. Missä kokeessa (ennenkaikkea kuinka monessa) se on havaittu ja miten se todistaa jumalan olemassaolon? Einsteinin sitaatti wikipediasta ei ole sitten edelleenkään todiste...

• sirpasirpa1

Sanan Jumala arvovaraussisältö on niin iskostunut ihmisen mieleen uskontona, ei voimana, ja tuohon uskontojumalasanaan sitten liittyy sellaisia arvovarauksia, että aivot jumittava nytt kokonaan johonkin on tai off -juttuun uskoako vai eikö uskoa. Ja sitten tämän mukaan tulkitaan myös minun puhetta. Enpä olisi uskonut, että tämä on vieläkin näin hankala asia mieltää.

Uudestaan: nimellä ei ole merkitystä, vaan voimalla, jolla on merkitys ja tarkoitus reaktion lopputuloksen valinnan suhteen, ja tuolla voiman tekemällä valinnalla oli Einsteinin mielestä merkitys ja tarkoitus, eikä se ollut sattumaa, vaikka kutsuisimme sitä keltaiseksi leikkiautoksi.

Sovitaan nyt vaikka, että emme kutsu sitä Jumalaksi tuota voimaa, ja kun uusia nimiehdotuksia ei tullut, niin sanotaan sitä vaikka X-voimaksi, niin ei tule näitä arvovarauksia sotkemaan asian mieltämistä.

En tiedä viidennestä vuorovaikutusvoimasta tai niistä tutkimuksista enempää, mutta liittyy juuri tähän voima asiaan, itse olen mieltänyt - koska tuo voima on perussyynä mm. PSI-ilmiöihin, että tällä tutkimuksella on yhteyttä ns. Bellin verkkoteoreemaan.

".... Seymour kutsuu teoriaansa "maailmanviivaverkkoteoriaksi" (world-line web theory). Sen rakennuspuina on eräitä viime vuosikymmenien tieteellisiä läpimurtoja, tärkeimpänä ns. Bellin teoreema. Vuonna 1964 esitteli irlantilainen fyysikko John Bell suunnitelman koejärjestelyksi, jonka avulla olisi mahdollista ottaa kantaa jo 1930-luvulta asti fyysikoille päänvaivaa tuottaneeseen ns. EPR-paradoksiin. Kahdeksankymmenluvulla Alain Aspectin johdolla toiminut työryhmä onnistui suorittamaan Bellin ehdottamien suuntaviivojen mukaisen koesarjan. Koesarja tuki omalta osaltaan kvanttiteoriaa, mutta mikä tässä yhteydessä tärkeintä, se osoitti että mikromaailmassa vallitsee eräs merkillinen kaukovaikutus, ilmiö jota Einstein oli kammoksunut ja jonka olemassaoloon hän ei ollut uskonut.

Kyseistä kaukovaikutusta voidaan kuvata karkeasti siten, että jos kaksi alkeishiukkasta on ollut vuorovaikutuksessa keskenään, niiden välillä vallitsee sen jälkeen hätkähdyttävä "kohtalonyhteys": jos ensimmäisen hiukkasen tilassa tapahtuu tietyntyyppinen muutos, se heijastuu välittömästi toiseen hiukkaseen, olipa toinen hiukkanen ajautunut miten kauas tahansa, vaikka maailmankaikkeuden vastakkaiseen ääreen. Teoria johtaa todella mullistaviin näköaloihin, sen pohjalta voidaan esimerkiksi ajatella, että maailmankaikkeuden kattaa eräänlainen suunnaton kosminen verkko, joka yhdistää toisiinsa kaikki kosmoksen hiukkaset, ovathan nykyisin vallitsevan käsityksen mukaan kaikki hiukkaset olleet ns. alkupamauksen - maailmankaikkeuden syntymisen - tapahtumishetkellä vuorovaikutuksessa keskenään...."

http://siivola.org/para/artikkelit/teuvo/tiede_rajatieto_skeptismi_1.html

Ote on psykiatrian erikoislääkäri Markku Siivolan sivustolta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Markku_Siivola

• latedude9666

Noniin. Johan alkoi selvitä. Puhut siis kvanttilomittumisesta. Nyt voidaankin alkaa puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä eikä epäämääräisellä selittelyllä. Tietääkseni kvanttilomittuneilla hiukkasilla ei ole tietoisuutta

• sirpasirpa1

No, siinä teille tiedettä ja hienoja nimiä, itse olen tuota verkkoteoreema kutsunut vain Bellin piuhoiksi, ja nyt - ai niin, jos en saa puhua tuosta voimasta sanana Jumala, niin minun nyt kuitenkin pitäisi näissä tarinoissa pitää Jeesus mukana, koska nimittäin hän oli kiinni näissä Bellin piuhoissa, koska hänellä oli hallussaan niin mennyt kuin tulevakin aika, se kyky käyttää tuota atominytimen voimaa, koska pystyi mm. voittamaan meidän vakioiksi luulemat fysiikan lait levitoimalla.

Eikä hän ainoa ole ollut, tähän muun muassa on todistettavasti kyennyt Teresa de Cepada y Ahumada (ei pidä sotkea äiti Teresaan), Espanjan suojelupyhimys, joten tämä Jeesuksen tie nyt sitten elämän (viisauden puulle) on tie näihin PSI-ilmiöihin, ja Jeesus kertoo sanoillaan, että miten tuonne päästään,ja saadaan se mitä tulinen miekka vartioi, joka meiltä on salattu.

Mutta voinhan minä tässä puhua kuin ruuneperi, mutta jos teidän dimenssionne, heh, ei ole auennut, niin ei taida jutut mennä perille, ja näin se sama sanotaan alla olevassa tekstissä hienosti, mitä minä vain sanon ymmärryksen aukeamiseksi, mutta menköön nyt hienoin tekstein, kun joku täällä kaipaa tällaista - itse karrikoisin, koska jos asiaa ei pysty sanomaan yksinkertaisesti vaikka karrikoidenkin, sitä ei silloin hienoista teksteistä huolimatta ole edes ymmärtänyt. Taisi muuten olla Einsteininkin mielipide, ja näissä hänen mietteissään sitten nämä asiat on kiteytettynä aksioomiin, ajatelmiin, nämä Wikisitaatit, joihin on linkki edellä.

"Materialistiseen todellisuustulkintaan pitäytyvät aivotutkijat opettavat mielellään, että todellisuus on aivojen sähkökemiallisen toiminnan tulos, ts. aivot tavallaan kehittävät todellisuutta. Mutta on myös ollut huomattavia aivotutkijoita, joiden mielestä aivot ovat pikemminkin suodatin, joka jatkuvasti seuloo "todellisinta" todellisuutta ja päästää siitä esiin vain sen, mitä ihmismieli pystyy käsittelemään. Korkeammat ulottuvuudet olisivat siten "poiskäpertyneinä" ennemminkin siksi, että ne muussa tapauksessa pirstoisivat sen rajallisen maailmankuvan, johon mieli on juurtunut. Mutta mikäli ihminen kokee riittävän syvän sisäisen kumouksen ja hänen mielensä vapautuu ja avartuu - jatkuu pohdiskelu - ei esteitä korkeamman tajunnantilan ja seuraavan ulottuvuuden avautumiselle ole."

Katkelma edellä olevasta linkistä.

Juu, arvasin, näin Einstein on sanonut:

"Jos et pysty selittämään asiaa selvästi, et tiedä siitä tarpeeksi."

Ja tuon voima-asian olen nyt sanonut niin yksinkertaisesti kuin sen vain voi sanoa.

• sirpasirpa1
        sirpasirpa1 kirjoitti:

No, siinä teille tiedettä ja hienoja nimiä, itse olen tuota verkkoteoreema kutsunut vain Bellin piuhoiksi, ja nyt - ai niin, jos en saa puhua tuosta voimasta sanana Jumala, niin minun nyt kuitenkin pitäisi näissä tarinoissa pitää Jeesus mukana, koska nimittäin hän oli kiinni näissä Bellin piuhoissa, koska hänellä oli hallussaan niin mennyt kuin tulevakin aika, se kyky käyttää tuota atominytimen voimaa, koska pystyi mm. voittamaan meidän vakioiksi luulemat fysiikan lait levitoimalla.

Eikä hän ainoa ole ollut, tähän muun muassa on todistettavasti kyennyt Teresa de Cepada y Ahumada (ei pidä sotkea äiti Teresaan), Espanjan suojelupyhimys, joten tämä Jeesuksen tie nyt sitten elämän (viisauden puulle) on tie näihin PSI-ilmiöihin, ja Jeesus kertoo sanoillaan, että miten tuonne päästään,ja saadaan se mitä tulinen miekka vartioi, joka meiltä on salattu.

Mutta voinhan minä tässä puhua kuin ruuneperi, mutta jos teidän dimenssionne, heh, ei ole auennut, niin ei taida jutut mennä perille, ja näin se sama sanotaan alla olevassa tekstissä hienosti, mitä minä vain sanon ymmärryksen aukeamiseksi, mutta menköön nyt hienoin tekstein, kun joku täällä kaipaa tällaista - itse karrikoisin, koska jos asiaa ei pysty sanomaan yksinkertaisesti vaikka karrikoidenkin, sitä ei silloin hienoista teksteistä huolimatta ole edes ymmärtänyt. Taisi muuten olla Einsteininkin mielipide, ja näissä hänen mietteissään sitten nämä asiat on kiteytettynä aksioomiin, ajatelmiin, nämä Wikisitaatit, joihin on linkki edellä.

"Materialistiseen todellisuustulkintaan pitäytyvät aivotutkijat opettavat mielellään, että todellisuus on aivojen sähkökemiallisen toiminnan tulos, ts. aivot tavallaan kehittävät todellisuutta. Mutta on myös ollut huomattavia aivotutkijoita, joiden mielestä aivot ovat pikemminkin suodatin, joka jatkuvasti seuloo "todellisinta" todellisuutta ja päästää siitä esiin vain sen, mitä ihmismieli pystyy käsittelemään. Korkeammat ulottuvuudet olisivat siten "poiskäpertyneinä" ennemminkin siksi, että ne muussa tapauksessa pirstoisivat sen rajallisen maailmankuvan, johon mieli on juurtunut. Mutta mikäli ihminen kokee riittävän syvän sisäisen kumouksen ja hänen mielensä vapautuu ja avartuu - jatkuu pohdiskelu - ei esteitä korkeamman tajunnantilan ja seuraavan ulottuvuuden avautumiselle ole."

Ja tuon voima-asian olen nyt sanonut niin yksinkertaisesti kuin sen vain voi sanoa.

Edellä kirjoitetaan:

"Noniin. Johan alkoi selvitä. Puhut siis kvanttilomittumisesta. Nyt voidaankin alkaa puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä eikä epäämääräisellä selittelyllä. Tietääkseni kvanttilomittuneilla hiukkasilla ei ole tietoisuutta"

Minä en puhu millään muulla kuin selkokielellä, en ole tullut tänne hienostelemaan, enkä esittelemään tietojani, vaan puhumaan niin, että JOKA AINOA tätä ketjua lukeva ymmärtää halutessaan, että mitä sanon. Kyseessä ei ole mikään epämääräinen selittely, vaan asia on just siten kuin sen olen selvästi sanonut. Ja minua ei kiinnosta oletko jotakin mieltä kvanttilomituksesta, ja ne saavat olla ihan itse mitä mieltä haluavat omista tietoisuuksistansa. Piste.

• sirpasirpa1
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Edellä kirjoitetaan:

"Noniin. Johan alkoi selvitä. Puhut siis kvanttilomittumisesta. Nyt voidaankin alkaa puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä eikä epäämääräisellä selittelyllä. Tietääkseni kvanttilomittuneilla hiukkasilla ei ole tietoisuutta"

Minä en puhu millään muulla kuin selkokielellä, en ole tullut tänne hienostelemaan, enkä esittelemään tietojani, vaan puhumaan niin, että JOKA AINOA tätä ketjua lukeva ymmärtää halutessaan, että mitä sanon. Kyseessä ei ole mikään epämääräinen selittely, vaan asia on just siten kuin sen olen selvästi sanonut. Ja minua ei kiinnosta oletko jotakin mieltä kvanttilomituksesta, ja ne saavat olla ihan itse mitä mieltä haluavat omista tietoisuuksistansa. Piste.

Mutta kiitos kovasti viestistä - vahvistit juuri kaikille lukijoille, että en todellakaan puhu palturia, vaan tieteellistä tosiasiaa. Kiitos siitä!

• latedude9666
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Edellä kirjoitetaan:

siitä olen eri mieltä että olet puhunut selkeästi asiasta, kun puhut "viidennestä voimasta" ja "X-voimasta" etkä selkeästi kvanttilomittumisesta

Ja edelleenkään niillä hiukkasilla ei ole tietoisuutta yhtään sen enempää kuin ääniaalloillakaan vaikka Einstein sanoisi mitä.

• sirpasirpa1
        latedude9666 kirjoitti:

siitä olen eri mieltä että olet puhunut selkeästi asiasta, kun puhut "viidennestä voimasta" ja "X-voimasta" etkä selkeästi kvanttilomittumisesta

Ja edelleenkään niillä hiukkasilla ei ole tietoisuutta yhtään sen enempää kuin ääniaalloillakaan vaikka Einstein sanoisi mitä.

Äläpäs nyt yritä tunkea meitä mihinkään nimikkeiden suohon - siksi toiseksi se ei ole mikään viides voima vaan VUOROVAIKUTUSvoima.

Voima toimii kuten sanoin, ja onko jollakin hiukkasilla tässä jutussa tietoisuus, ei nyt kuulu tähän, ja jos ne nyt keksivät, että takana onkin parrakas herra pilvien päältä, niin keksivät, mutta tässä sillä ei ole merkitystä.

Mutta jos sinä haluat tuon voiman mieltää vain sattumana, josta olemme Einsteinin kanssa eri mieltä, että sillä on tarkoitus ja merkitys (hänen sanoin: Jumala ei heitä noppaa Universumilla), koska maailmamme olisi kaaoksessa pelkän sattuman kanssa jokaisen atomin ytimessä, siis meidän mielestä, niin se on sinun valinta. Ja jos Cernissä nyt keksivät selityksen tuolle tarkoitukselle ja merkitykselle, niin ok.

Voima on fakta ja tosiasia, ja voit jäädä niiden hiukkasten tietoisuuden kanssa jankkaamaan minun puolesta vaikka loppuiäksesi, mutta me Einsteinin kanssa jatkamme nyt tällä linjalla, ja sinä voit siirtyä uskomaan vain niihin sattumiin, kun sinulle ei ole ehkä vielä todistettu sitä tietoisuutta - me emme nyt juuri tarvitse sitä, vaan meille riittää, että miten se voima käyttäytyy, olkoon syy mikä tahansa.

• sirpasirpa1
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Äläpäs nyt yritä tunkea meitä mihinkään nimikkeiden suohon - siksi toiseksi se ei ole mikään viides voima vaan VUOROVAIKUTUSvoima.

Voima toimii kuten sanoin, ja onko jollakin hiukkasilla tässä jutussa tietoisuus, ei nyt kuulu tähän, ja jos ne nyt keksivät, että takana onkin parrakas herra pilvien päältä, niin keksivät, mutta tässä sillä ei ole merkitystä.

Mutta jos sinä haluat tuon voiman mieltää vain sattumana, josta olemme Einsteinin kanssa eri mieltä, että sillä on tarkoitus ja merkitys (hänen sanoin: Jumala ei heitä noppaa Universumilla), koska maailmamme olisi kaaoksessa pelkän sattuman kanssa jokaisen atomin ytimessä, siis meidän mielestä, niin se on sinun valinta. Ja jos Cernissä nyt keksivät selityksen tuolle tarkoitukselle ja merkitykselle, niin ok.

Voima on fakta ja tosiasia, ja voit jäädä niiden hiukkasten tietoisuuden kanssa jankkaamaan minun puolesta vaikka loppuiäksesi, mutta me Einsteinin kanssa jatkamme nyt tällä linjalla, ja sinä voit siirtyä uskomaan vain niihin sattumiin, kun sinulle ei ole ehkä vielä todistettu sitä tietoisuutta - me emme nyt juuri tarvitse sitä, vaan meille riittää, että miten se voima käyttäytyy, olkoon syy mikä tahansa.

Ja kuulepas - olen käyttänyt 30 vuotta siihen ja vain siihen, että pystyn puhumaan tiedeasiat selvällä suomen kielellä, enkä aio luopua tästä hankkimastani kyvystä vain sinun mieliksi. Jonain päivänä sinäkin huomaat, että ei ole mitään merkitystä tiedolla, joka on kirjoista, ellei sitä pysty ensinnäkin soveltamaan elämään, ja toiseksi puhumaan normaalilla kielellä, ja tässä tapauksessa soveltamaan myös ihan meidän jokapäiväiseen elämäämme. Ja me jatkamme Einsteinin kanssa nyt tällä yksinkertaisella, mutta tieteelliseen totuuteen perustuvalla tiellä.

• sirpasirpa1
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Ja kuulepas - olen käyttänyt 30 vuotta siihen ja vain siihen, että pystyn puhumaan tiedeasiat selvällä suomen kielellä, enkä aio luopua tästä hankkimastani kyvystä vain sinun mieliksi. Jonain päivänä sinäkin huomaat, että ei ole mitään merkitystä tiedolla, joka on kirjoista, ellei sitä pysty ensinnäkin soveltamaan elämään, ja toiseksi puhumaan normaalilla kielellä, ja tässä tapauksessa soveltamaan myös ihan meidän jokapäiväiseen elämäämme. Ja me jatkamme Einsteinin kanssa nyt tällä yksinkertaisella, mutta tieteelliseen totuuteen perustuvalla tiellä.

Niin tuli toistona tuo jokapäiväinen elämä, joista jälkimmäisellä tarkoitin teorian vertaamista tähän raamatun historialliseen, vertauskuvainnolliseen kertomukseen psykologian avulla yhdistäen nyt uskonnon, filosofian ja psykologian siksi vanhaksi sielutieteeksi, joka se on ollut kaksi tuhatta vuotta sitten.

• latedude9666
        sirpasirpa1 kirjoitti:

hetkinen. Itse puhuit x-voimasta ja viidennestä voimasta. Olisit vaan heti sanomut että kvanttilomittuminen niin monelta turhalta viestiltä olisi säästytty.

Myönmän että olen pudonnut hieman kärryiltä. Mitä yrität sanoa? Sanotko että se että kvanttilomittumista tapahtuu todistaa jumalan olemassa olon. Vai onko itse lomittuminen jumala? Vai ovatko lomittuneet hiukkaset jumalia? En kyllä näe miten kvanttilimittuminen liittyy jumalan olemassa oloon. (Einsteinin sanomiset eivät edelleenkään vaikuta asiaan)

• Kaukaa ohi
        latedude9666 kirjoitti:

hetkinen. Itse puhuit x-voimasta ja viidennestä voimasta. Olisit vaan heti sanomut että kvanttilomittuminen niin monelta turhalta viestiltä olisi säästytty.

Myönmän että olen pudonnut hieman kärryiltä. Mitä yrität sanoa? Sanotko että se että kvanttilomittumista tapahtuu todistaa jumalan olemassa olon. Vai onko itse lomittuminen jumala? Vai ovatko lomittuneet hiukkaset jumalia? En kyllä näe miten kvanttilimittuminen liittyy jumalan olemassa oloon. (Einsteinin sanomiset eivät edelleenkään vaikuta asiaan)

Sirpa ei tietenkään käyttänyt virallista termiä kvanttilomittuminen, koska se ei kuulosta siltä että kyseessä olisi jokin jumalallinen voima. On hyvin tyypillistä uskoville, että tunnettuja termejä käytetään tarkoitushakuisesti vääristellen.

Kuten on myös tyypillistä, että tunnettujen henkilöiden sanontoja käytetään tarkoitushakuisesti vääristellen, tässä tapauksessa siis Einsteinin. Joka itse totesi että jumalaan uskominen on lapsellista taikauskoa ja että kaikki väitteet hänen uskonnollisuudestaan ovat vain systemaattisesti toistettuja valheita. Siis juuri niitä valheita, joita Sirpa on tässä ketjussa koko ajan toistellut.

• No juu ei
        sirpasirpa1 kirjoitti:

Ensin sinä puhut tieteellisistä tutkimuksista ja heti perään teet kvanttihypyn vanhoihin legendoihin ja mytologioihin ja puhut niistä aivan kuin ne olisivat saman tason tutkittuja faktoja ja ihan oikeasti totta. Aika säälittävää.

Jeesuksen elämä ja teot ovat vanhemmista myyteistä ja uskonnoista lainattua ja koottua tarumytologiaa, yhtä hyvin voisit perustella väitteitäsi pyöreän pöydän ritareilla etsimässä Graalin maljaa. Ja täytyy myöntää että en ole nauranut niin makeasti pitkään aikaa, kun lukiessani tätä: "tähän (levitaatioon) muun muassa on todistettavasti kyennyt Teresa de Cepada y Ahumada."

Ai että oikein todistettavasti? Hehheehhehheeehhee!!!! Buahahahhhaaa!!!!!

Mutte Einsteinin seurassa on toki hyvä olla. Aivan kuten edellä tuli jo moneen kertaan todetuksi, niin Einstein piti jumalaan uskomista lapsellisena taikauskona. Lisäksi hän totesi että kaikki väitteet hänen uskonnollisuudestaan ovat vain systemaattisesti toistettuja valheita - juuri niitä samoja valheita joita sinäkin täällä systemaattisesti toistelet. Äärimmäisen säälittävää tuollainen jatkuva valehteleminen.

• latedude9666
        Kaukaa ohi kirjoitti:

Sirpa ei tietenkään käyttänyt virallista termiä kvanttilomittuminen, koska se ei kuulosta siltä että kyseessä olisi jokin jumalallinen voima. On hyvin tyypillistä uskoville, että tunnettuja termejä käytetään tarkoitushakuisesti vääristellen.

Kuten on myös tyypillistä, että tunnettujen henkilöiden sanontoja käytetään tarkoitushakuisesti vääristellen, tässä tapauksessa siis Einsteinin. Joka itse totesi että jumalaan uskominen on lapsellista taikauskoa ja että kaikki väitteet hänen uskonnollisuudestaan ovat vain systemaattisesti toistettuja valheita. Siis juuri niitä valheita, joita Sirpa on tässä ketjussa koko ajan toistellut.

tälläisen käsityksen itsekkin sain

• sirpasirpa1

OK, tuli ymmärretyksi. Selvä. Pahoittelen.

• 1213

"Mutta että todellisuus todella olisi sellainen että aina olisi ollut olemassa tuollainen olento ja että tuo olisi kaiken universaali alkusyy. Kuulostaa niin typerältä, että melkein mikä tahansa sepitys olisi uskottavampaa. "

Ymmärrän. Enää pitäisi kuulla, minkä ihmeen vuoksi sinun mielipide olisi tässä tapauksessa vakavasti otettava, järkevä, looginen?

• Niin tai näin

No millä perusteella selitys, että näkymätön taikaheppuli taikoi kaiken olemaan, olisi jotenkin järkevämpi tai loogisempi selitys kuin ihan mikä tahansa muu?

Jos kerran mitään ei voi syntyä tyhjästä, niin taikaheppuliakaan ei ole voinut syntyä, eikä hän ole myöskään voinut luoda mitään tyhjästä. Taikaheppulin on siis täytynyt olla olemassa aina, samoin kaiken materian josta kaikki koostuu.

Mitään ei siis ole syntynyt tyhjästä, vaan kaikki on ollut olemassa aina, eikä koko oletusta taikaheppulista siksi edes tarvita mihinkään. Sehän ei vastaa mihinkään kysymyksiin eikä tee asioita yksinkertaisemmiksi, vaan tekee asiat vain monimutkaisemmiksi lisäämällä yhden tarpeettoman ja ylimääräisen muuttujan sekä paljon lisää kysymyksiä. Oletus taikaheppulista ei kerro meille yhtään mitään tästä valtavasta maailmankaikkeudesta, jonka mitätön murunen pikkuruinen maapallomme on.

• 1213
        Niin tai näin kirjoitti:

No millä perusteella selitys, että näkymätön taikaheppuli taikoi kaiken olemaan, olisi jotenkin järkevämpi tai loogisempi selitys kuin ihan mikä tahansa muu?

Jos kerran mitään ei voi syntyä tyhjästä, niin taikaheppuliakaan ei ole voinut syntyä, eikä hän ole myöskään voinut luoda mitään tyhjästä. Taikaheppulin on siis täytynyt olla olemassa aina, samoin kaiken materian josta kaikki koostuu.

Mitään ei siis ole syntynyt tyhjästä, vaan kaikki on ollut olemassa aina, eikä koko oletusta taikaheppulista siksi edes tarvita mihinkään. Sehän ei vastaa mihinkään kysymyksiin eikä tee asioita yksinkertaisemmiksi, vaan tekee asiat vain monimutkaisemmiksi lisäämällä yhden tarpeettoman ja ylimääräisen muuttujan sekä paljon lisää kysymyksiä. Oletus taikaheppulista ei kerro meille yhtään mitään tästä valtavasta maailmankaikkeudesta, jonka mitätön murunen pikkuruinen maapallomme on.

Kiitos, arvelinkin, että olet niitä ateisteja, jotka osaavat kysyä, muttei vastata.

• Näin tai niin
        1213 kirjoitti:

Kiitos, arvelinkin, että olet niitä ateisteja, jotka osaavat kysyä, muttei vastata.

Ymmä'rrän kyllä, että et kykene ymmärtämään mitään saamastasi vastauksesta. Sehän edellyttäisi kykyä loogiseen päättelyyn, mitä hihhulit pitävät vain paholaisen lähettämä eksytyksenä ja siksi jyrkästi kiellettynä. Pahempi juttu.

• latedude96
        1213 kirjoitti:

"Mitään ei siis ole syntynyt tyhjästä, vaan kaikki on ollut olemassa aina, eikä koko oletusta taikaheppulista siksi edes tarvita mihinkään. Sehän ei vastaa mihinkään kysymyksiin eikä tee asioita yksinkertaisemmiksi, vaan tekee asiat vain monimutkaisemmiksi lisäämällä yhden tarpeettoman ja ylimääräisen muuttujan sekä paljon lisää kysymyksiä. Oletus taikaheppulista ei kerro meille yhtään mitään tästä valtavasta maailmankaikkeudesta, jonka mitätön murunen pikkuruinen maapallomme on."
        Oma on ongelmasi jos et tuosta vastauksestaymmärtänyt

• ana-lyytikko

Yhteenvetoa edellisistä:

Eli pelokkaiden ihmisten lapsellista taikauskoa ja naurettavaa egoismia koko jumalusko, totesi Einstein. Taidatkos tuota sen paremmin tiivistääkään.ja muistakaa:
      tappakaa armotta kuka tahansa satunnainen vastaantulija, murskatkaa isät ja lapset, tappakaa naiset, lapset ja imeväiset (siisrangaistus äärellisestä teosta. Se on oikeudenmukaisuuden vastakohtaunaisia,puhuvia käärmeitä,koko maailman eläinkunta seilaamassa puupurtilolla,rankkaa insestiä ja kaiken huippuna ihmisuhrilla saavutettu ratkaisu hyvitykseksi uhrille itselleen,voiman, joka ratkaisee reaktion lopputuloksen, josta fyysikot kinaavat tarkoitus/merkitys vai pelkkää sattumaa. Einstein oli sitä mieltä, ettei Jumala heitä noppaa, niin myös minä, koska aiheesta pitää EI kansantajuisen esitelmän, niin siitä vaan, mutta se en ole minä! Mutta ei silti tartte ryhtyä vittuilemaankaan
      lrma ratkeaisi tieteen keinoin, itse kuulin asiasta 90-luvulla - tai siis luin ydinfysiikan oppikirjasta (Laurikainen; Filosofiaa fyysikon silmin). myös, että väitteet hänen uskonnollisuudestaan ovat vain systemaattisesti toistettuja valheita. Siis juuri sellaisia valheita, joita sinäkin täällä taas levittelet. Miksi uskovat ihmiset aina valehtelevat? Eivätkö he ikinä tajua, millaisen kuvan he hitsiä tässä pitää todistaa - tuo voimako, joka toimii kuin Jumala - tiedemiehet ovat tehneet sen minun puolesta. Mä mitään todista, tässä keskustellaan, että onko tuo voima Jumalasta vai ei?! Itse voimasta ei enää tarvitse keskustella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe