Oon 12-v tyttö ja oon miettiny oman hepan ostoa n. 1 v päähän. Olen ratsinut jotain 3-4 vuotta ja minulla on kaksi hoitsua.Saan kohta vuokraponin, jos semmoinen löytyy. Äitini osaa ratsastamisessa ja hoitamisessa perusasiat. Mun pitäis kuulemma jotai 5000 e tienata, nii sitten voitais harkita sitä (kunnolla tietenkin). Se siinä sitten onkin ongelma: mulla ei oo tarpeeks rahaa. Mulla on tän vuoden lopussa (nykytienistillä) noin 1700 e mutta eihän se riitä niin onko mitään hommaa mitä voisin tehdä? Tiedän että alle 14 v ei voi tehdä mitään virallista työpaikkajuttua mutta miten saisin hepparahat?
Tarviin apua!
6
56
Vastaukset
- minä
Siirrä se heppA 2v päähän sillon sulla on rahaa Se 4000€ josset tuhlaa ::)
- Elluska..
kiitos.. onko mitään mistä vois tienata jo nyt? en tietenkään tarkota mitää isoo..
- Elluska..
Voiko vaikka esim. mansikanpoimintaan tän ikäne mennä? Paljon siitä yleensä tienaa? Ehdotuksia? Olen myynyt jo vanhoja leluja kirppareilla yms.
- Heppatyttö94
Siirräppä ponin hommaamista 3-4 vuodella. Sitten oot tarpeeks vanha useampiin töihin ja pystyt tienaamaan rahaa paremmin. Vaikka saisit 5000 e rahaa, joutuisit ostamaan hevosen mutta hevosen osto on vasta pieni kulu, siihen vielä lisäät kaikki ylläpitokulut niin johan tulee hintaa "vähän" lisää. Ikää kannattaa olla 16 v ennen kuin itse suunnittelee hepan ostamista ja maksamista.
Eri asia jos heppa tulee kokoperheelle ja vanhemmat maksaa ja hoitaa sitä myös mutta ei yksin 12-13 vuotias.
Oletko miettinyt jatko-opiskeluita? Lähet 9 luokan jälkeen vaikka 200 km päähän kotoa kouluun ja et saakkaan hevosta lähistölle mitäs sitten? Hevosen hankkiminen ei ole vaan hauskaa vaan siinä on myös riskejä ja pitää tuntea sairaudet ja tietää kuinka paljon sille pitää ruokkia ja mitä ettei sillä ole puutoksia mistään.
Ja hevonen on elävä eläin sitä pitää hoitaa monta kertaa päivässä, se saattaa tuntua aluksi "jee mulla on hevonen pääsen ratsastaa" mutta ratsastus on hyvin pieni osa sitä.
Kavereilla käynti rajoittuu koska hevosta pitää hoitaa vähintään se 3 krt päivässä (aamulla, päivällä & illalla).
Kannattaa harkita monta kertaa ottaako hevosen vai ei varsinkin noin nuorella iällä, itse olisin katunut jos silloin olisin ottanut hevosen itselleni.- Jaunticen
JOS VANHEMPASI EIVÄT PYSTY OSTAA HEVOSTA, VAAN SINÄ OSTAT SEN, NIIN KUKA MAKSAA 500E KUUSSA? ITSE MENIN TÖIHIN 14- VUOTIAANA, MUTTA SOPII YRITTÄÄ.
- Elluska..
Tiiän että sitä pitää hoitaa paljon ja sillai ja heppa menisi tallille jossa saisin paljon apua.. Ja äiti ja kaveritkin hoitais ponia mun kanssa :) eli heppa tulis vähän niinkuin koko perheen käyttöön ja iskä ja äiti auttais rahan kanssa.. mutta kiitti! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475285Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511790Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1361707Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141355
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41240No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol26121981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877