Evankeliumi sanaa käytetään useassa eri merkityksessä. Pyhien kirjoitusten oppaasta:
"EVANKELIUMI. Katso myös Johannes, Sebedeuksen poika; Kristuksen oppi; Lunastussuunnitelma; Luukas; Markus; Matteus; Taloudenhoitokausi.
Jumalan pelastussuunnitelma, joka voidaan toteuttaa Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Evankeliumi sisältää iankaikkiset totuudet eli lait, liitot ja toimitukset, joita tarvitaan, jotta ihmiskunta voi päästä takaisin Jumalan eteen. Jumala palautti evankeliumin täyteyden maan päälle profeetta Joseph Smithin kautta 1800-luvulla.
Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi, Mark. 16:15.
Uuden testamentin kirja. Neljä ensimmäistä Uuden testamentin kirjaa tai todistusta Jeesuksen kuolevaisesta elämästä ja hänen palvelutyönsä tapahtumista ovat evankeliumeja. Nämä Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen kirjoittamat kirjat ovat kirjallisia todistuksia Kristuksen elämästä....
Uuden testamentin kirjat kirjoitettiin alun perin kreikaksi. Kreikan sana evankeliumi merkitsee "hyvä sanoma". Hyvä sanoma on se, että Jeesus Kristus on sovittanut koko ihmiskunnan synnit ja lunastaa kaikki kuolleista ja palkitsee jokaisen ihmisen tämän tekojen mukaan (Joh. 3:16; Room. 5:10–11)..."
Mormonin kirjassa Kristus nefiläisten luona käydessään sanoi evankeliumista:
3. Nefi 39
13 Katso, minä olen antanut teille evankeliumini, ja tämä on evankeliumi, jonka minä olen antanut teille — että minä tulin maailmaan tekemään Isäni tahdon, koska minun Isäni lähetti minut.
14 Ja minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille ja jotta minä sen jälkeen, kun minut oli korotettu ristille, voisin vetää kaikki ihmiset luokseni, niin että niin kuin ihmiset ovat korottaneet minut, samoin Isä korottaisi ihmiset seisomaan minun edessäni tuomittavina teoistaan, olivatpa ne hyviä tai olivatpa ne pahoja —
15 ja tästä syystä minut on korotettu; sen tähden minä Isän vallan mukaisesti vedän kaikki ihmiset luokseni, jotta heidät voidaan tuomita tekojensa mukaan.
16 Ja tapahtuu, että jokainen, joka tekee parannuksen ja ottaa kasteen minun nimeeni, täytetään; ja jos hän kestää loppuun asti, katso, häntä minä pidän syyttömänä Isäni edessä sinä päivänä, jona minä seison tuomitsemassa maailmaa.
17 Ja joka ei kestä loppuun asti, hänet myös kaadetaan maahan ja heitetään tuleen, josta ei enää voi palata, Isän oikeudenmukaisuuden tähden.
18 Ja tämän sanan hän on antanut ihmislapsille. Ja tästä syystä hän toteuttaa sanat, jotka hän on antanut, eikä hän valehtele, vaan toteuttaa kaikki sanansa.
19 Eik mikään epäpuhdas voi päästä hänen valtakuntaansa; sen tähden hänen lepoonsa ei pääse mikään paitsi ne, jotka ovat pesseet vaatteensa minun veressäni, uskonsa tähden ja parannuksensa tähden kaikista synneistään ja uskollisuutensa tähden loppuun asti.
20 Nyt tämä on käsky: Tehkää parannus, kaikki te maan ääret, ja tulkaa minun luokseni ja ottakaa kaste minun nimeeni, jotta te pyhittyisitte ottamalla vastaan Pyhän Hengen, jotta voitte seisoa tahrattomina minun edessäni viimeisenä päivänä.
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;
Oppi ja liitot kirja sanoo evankeliumsta mm.:
OL 39
6 Ja tämä on minun evankeliumini: parannus ja vesikaste, ja sitten tulee tulen ja Pyhän Hengen kaste, nimittäin Lohduttajan, joka ilmoittaa kaiken ja opettaa rauhaa tuovia valtakunnan asioita.
OL 76
40 Ja tämä on evankeliumi, ilosanoma, josta ääni taivaista todisti meille —
41 että hän tuli maailmaan, nimittäin Jeesus, ristiinnaulittavaksi maailman tähden ja kantamaan maailman synnit ja pyhittämään maailman ja puhdistamaan sen kaikesta vääryydestä;
42 jotta hänen kauttaan pelastuisivat kaikki, jotka Isä oli antanut hänen valtaansa ja tehnyt hänen kauttaan;
43 joka kirkastaa Isän ja pelastaa kaikki hänen kättensä teot, paitsi niitä kadotuksen poikia, jotka kieltävät Pojan, sen jälkeen kun Isä on ilmoittanut hänet.
44 Sen tähden hän pelastaa kaikki paitsi heidät — he joutuvat ikuiseen rangaistukseen, joka on loputon rangaistus, joka on iankaikkinen rangaistus, hallitakseen Perkeleen ja hänen enkeliensä kanssa iankaikkisuudessa, missä heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu, mikä on heidän piinansa —
45 eikä sen loppua eikä sen paikkaa eikä heidän piinaansa tiedä kukaan ihminen;
46 eikä sitä ole ilmoitettu eikä ilmoiteta eikä tulla ilmoittamaan ihmiselle, paitsi niille, jotka joutuvat osallisiksi siitä;
Mitä on evankeliumi?
49
118
Vastaukset
- ...
Tuo on juuri sitä kaksoiskieltäsi. Perustelet evankeliumi-sanan väärinkäyttöä (merkityksessä Smithin oppi) Smithin omilla kirjoituksilla!
- Etsivä löytää
Onko tuossa aloituksessa jotain, joka sinusta on vastoin Kristuksen oppia?
Joseph Smith oli profeetta, jonka kautta palautettiin evankeliumin täyteys. Osia evankeliumista on muillakin. - ...
Etsivä löytää kirjoitti:
Joseph Smith oli profeetta, jonka kautta palautettiin evankeliumin täyteys. Osia evankeliumista on muillakin.Smithin oppi on Smithin oppia. Evankeliumi tarkoittaa sanomaa Kristuksesta sekä toisaalta tiettyjä kristinuskon alkuaikojen kirjoituksia. Jos muuta väität, syyllistyt kaksoiskieleen.
- ...
Etsivä löytää kirjoitti:
Joseph Smith oli profeetta, jonka kautta palautettiin evankeliumin täyteys. Osia evankeliumista on muillakin.Nyt sitten olet taas Etsivä löytää, vaikka olet ketjun avaaja Tapani1.
- to..
Etsivä löytää kirjoitti:
Joseph Smith oli profeetta, jonka kautta palautettiin evankeliumin täyteys. Osia evankeliumista on muillakin.Onko mikä tahansa kirjoitus jossa on jotain lainaa varsinaisista evankeliumeista jotka ovat UT:n Matteus, Markus, Luukas ja Johannes sekä sitten omia juttuja, myös evankeliumi aitojen rinnalla kunhan kirjoittaja muistaa väittää olevansa "profeetta" jonka kautta on palautettu se kaikkien täydellisin täyteys joka alkuperäisistä on siihen asti puuttunut ?
Voiko Smithin profetiat myös liittää VT:n profeetallisten kirjojen rinnalle niiden veroisiksi, ja ylikin, koska VT:n profeetat ovat selvästi epätäyteisiä, hehän julkesivat erheellisesti väittää että on vain yksi Jumala, JHWH ? - Mutta sinä
... kirjoitti:
Nyt sitten olet taas Etsivä löytää, vaikka olet ketjun avaaja Tapani1.
vain edelleen keskityt häiriköiden henkilöhyökkäyksiin, aina välillä nimimerrkiäsi vahtaen. Kirjoituksesi kuitenkin ovat jatkuvasti samalla linjalla, pilkkaamassa Tapanin kirjoituksia. Kirjoitti Tapani sitten mitä tahansa, olet ensimmäisenä mitätöimässä. Onko se tervettä toimintaa mielestäsi?
- ...
Mutta sinä kirjoitti:
vain edelleen keskityt häiriköiden henkilöhyökkäyksiin, aina välillä nimimerrkiäsi vahtaen. Kirjoituksesi kuitenkin ovat jatkuvasti samalla linjalla, pilkkaamassa Tapanin kirjoituksia. Kirjoitti Tapani sitten mitä tahansa, olet ensimmäisenä mitätöimässä. Onko se tervettä toimintaa mielestäsi?
Minä puutun mm. Tapanin harjoittamiin raiskauksiin. Kiletä ei saisi raiskata antamalla sanoille täysin normaalikielestä poikkeavia merkityksiä.
- Oletkohan sinä
... kirjoitti:
Minä puutun mm. Tapanin harjoittamiin raiskauksiin. Kiletä ei saisi raiskata antamalla sanoille täysin normaalikielestä poikkeavia merkityksiä.
kielikonservatiivi?
Miksi et kirjoita Agricolan tawoin. - ...
Oletkohan sinä kirjoitti:
kielikonservatiivi?
Miksi et kirjoita Agricolan tawoin.Kyse on nykykielestä, ei menneestöä eikä mistään mormonien kuvittelemasta tulevasta, jossa kaksoiskieli olisi tullut yleiseen käyttöön.
- ...
Tapani hyvä, on sinänsä mielenkiintoista, että teet avauksia rekisteröidyllä nimimerkilläsi, mutta muutoin käytät muita nimimerkkejä (etsivä löytää ja yhteenlasku).
Syy rekisteröidyn nimimerkin käyttöön joissakin avauksissa on selvä. Ksskustelun kääntyessä tappioksesi voit helposti poistaa koko ketjun!- 19+12
Onko "Tapani1" poistanut jonkun aloittamansa ketjun?
Osaatko keskustella aiheesta asiallisesti? Mikä tuossa avauksessa on oikeaa evankeliumia ja mikä muuta, jos mielestäsi niin on ? - Mistäpä ateisti
19+12 kirjoitti:
Osaatko keskustella aiheesta asiallisesti? Mikä tuossa avauksessa on oikeaa evankeliumia ja mikä muuta, jos mielestäsi niin on ?tunnistaisi oikean evankeliumin.
Tämän nimenomaisen ateistin kirjoittelulla ei ole muuta tarkoitustakaan, kuin häiriköidä ja yrittää kohdistaa häiriköintinsä yksittäisiin kirjoittajiin, Tapani1 erityisesti hampaissaan. Ei normaalin kansalaisen toimintaa. Ja sinä taas käytät mitä millonkin. Syy siihen että sinulla ei ole vaki nimimerkkiä on ilmiselvästi se että yrität koko ajan sotkea ja häiritä keskusteluja ja vaihtaa niiden aiheita ja jotta ihmiset luulisivat sinun olevan joku muu et saa "syitä niskolllesi"! Myös kukaan ei voi syyttää sinua mistään kun ei koskana tiedä oletko se sinä vai joku muu!
Tapani, Zappax ja nenada arviosikin menevät jatkuvasti puieleen!- ...
19+12 kirjoitti:
Osaatko keskustella aiheesta asiallisesti? Mikä tuossa avauksessa on oikeaa evankeliumia ja mikä muuta, jos mielestäsi niin on ?Hiljattain poisti ateismipalstalta paljon keskustelua herättäneen aloituksensa. Smithin oppi ei ole evankeliumin synonyymi. Huomasitko kuinka paljon Tapani laittoi juttuunsa lainauksia Smithin itsensä kirjoituksista?
- ...
nenada kirjoitti:
Ja sinä taas käytät mitä millonkin. Syy siihen että sinulla ei ole vaki nimimerkkiä on ilmiselvästi se että yrität koko ajan sotkea ja häiritä keskusteluja ja vaihtaa niiden aiheita ja jotta ihmiset luulisivat sinun olevan joku muu et saa "syitä niskolllesi"! Myös kukaan ei voi syyttää sinua mistään kun ei koskana tiedä oletko se sinä vai joku muu!
Tapani, Zappax ja nenada arviosikin menevät jatkuvasti puieleen!Sinä olet Nenada, aloittaja oli Tapani. Vai menikö taas pieleen, kun sinun mukaasi menee jatkuvasti;-?
Mitä sotkemista ja häiritsemistä se on, jos huomautan, että yleiskielessä evankeliumi ei tarkoita Joseph Smithin kehittelemää oppia?
No, sinun hymistelypalstallasi moinen kritiikki ei onnistuisi, koska poistaisit sen "adjektiivina"...
Turha täällä on itkeä jos virheellisiä väitteitänne oikaistaan. Evankeliumi ei yksinkertaisesti tarkoita Smithin oppia! - Raamattuevankeliumi
nenada kirjoitti:
Ja sinä taas käytät mitä millonkin. Syy siihen että sinulla ei ole vaki nimimerkkiä on ilmiselvästi se että yrität koko ajan sotkea ja häiritä keskusteluja ja vaihtaa niiden aiheita ja jotta ihmiset luulisivat sinun olevan joku muu et saa "syitä niskolllesi"! Myös kukaan ei voi syyttää sinua mistään kun ei koskana tiedä oletko se sinä vai joku muu!
Tapani, Zappax ja nenada arviosikin menevät jatkuvasti puieleen!Nenada, miksi syytät ihmisiä siitä mitä itsekin teet ja kuten täällä on kirjoitettu ( sinunkin kirjoituksesi ovat vertaansa vailla). Tapanin kirjoitustyyli on sen verran tuttua, joten hänen kirjoituksensa on helppo tunnistaa muista nikittömistä kirjoituksistaan mm ''etsivä löytää'' se kä numero numeroyhdistelmät.
Tämä on Suomi24.fi avoin keskustelupalsta kaikille keskustella mormonismista.
Mielipiteitä voi ilmaista nikillisenä tai nikittömänä. Ja tekstihän se oleellisin asia on ja vielä oleellisempi - tekstin sisältö!
ps. muuten aika mielenkiintoista, että aiheesta ''evankeliumi'' on juuri pitkä aihe tuossa toisessa avauksessa tällä forumilla. Joten.... - Etsivä löytää
... kirjoitti:
Hiljattain poisti ateismipalstalta paljon keskustelua herättäneen aloituksensa. Smithin oppi ei ole evankeliumin synonyymi. Huomasitko kuinka paljon Tapani laittoi juttuunsa lainauksia Smithin itsensä kirjoituksista?
Satun tietämään, että poistaja oli ylläpito.
- ...
Etsivä löytää kirjoitti:
Satun tietämään, että poistaja oli ylläpito.
Tiedätkö Tapani hyvä syytä siihen? Sinäkö sen itkit pois? Oliko se sittenkin niin, että avasit sen nimimerkillä "Etsivä löytää"? Silloin et voinut poistaa sitä itse vaan sinun täytyi itkeä ylläpidolle.
Minulla vain oli sellainen musitikuva, että olisit tehnyt aloituksen Tapanina, mutta en voi asiaa tarkistaa, kun ketju on poistettu.
Mikä siinä kävi niin kiusalliseksi, että itkit poistoa? - Etsivä löytää
... kirjoitti:
Tiedätkö Tapani hyvä syytä siihen? Sinäkö sen itkit pois? Oliko se sittenkin niin, että avasit sen nimimerkillä "Etsivä löytää"? Silloin et voinut poistaa sitä itse vaan sinun täytyi itkeä ylläpidolle.
Minulla vain oli sellainen musitikuva, että olisit tehnyt aloituksen Tapanina, mutta en voi asiaa tarkistaa, kun ketju on poistettu.
Mikä siinä kävi niin kiusalliseksi, että itkit poistoa?On omaa kuvittelusi, että olisin pyytänyt poistoa. Arvelen, että joku ateisti oli valittanut, koska viestissä esiteltiin hänen mielestään liikaa Jeesuksen Kristuksen palautettua kirkkoa ja siinä oli myös tämä linkki: www.mormonit.fi
- ...
Etsivä löytää kirjoitti:
On omaa kuvittelusi, että olisin pyytänyt poistoa. Arvelen, että joku ateisti oli valittanut, koska viestissä esiteltiin hänen mielestään liikaa Jeesuksen Kristuksen palautettua kirkkoa ja siinä oli myös tämä linkki: www.mormonit.fi
Minähän kirjoitin Tapanista. Oletko Tapani kun vastaat yksikön ensimmäisessä persoonassa ;-?
Tuskin sitä kukaan ateisti poisti. Ei siinä esittety Jeesuksen kirkkoa, vaan Smithin kirkko, joka tehtiin niin naurettavaksi, että poistajan on täytynyt olla muusta suunnasta.
Oli siinä toki tuo linkittämäsi propagansasivusto, mutta vastapainoksi oli myös totuuden kertova www.mormonismi.net - Tuo mainitsemasi
... kirjoitti:
Minähän kirjoitin Tapanista. Oletko Tapani kun vastaat yksikön ensimmäisessä persoonassa ;-?
Tuskin sitä kukaan ateisti poisti. Ei siinä esittety Jeesuksen kirkkoa, vaan Smithin kirkko, joka tehtiin niin naurettavaksi, että poistajan on täytynyt olla muusta suunnasta.
Oli siinä toki tuo linkittämäsi propagansasivusto, mutta vastapainoksi oli myös totuuden kertova www.mormonismi.netsivusto kertoo totuuden ainoastaan sivuston sisältöä muotoiltaessa käytetyistä vääristelytekniikoista.
- ...
Tuo mainitsemasi kirjoitti:
sivusto kertoo totuuden ainoastaan sivuston sisältöä muotoiltaessa käytetyistä vääristelytekniikoista.
Viestisi tuli väärään kohtaan hierarkiassa. Sehän oli selvästikin tarkoitettu Tapanille.
... kirjoitti:
Sinä olet Nenada, aloittaja oli Tapani. Vai menikö taas pieleen, kun sinun mukaasi menee jatkuvasti;-?
Mitä sotkemista ja häiritsemistä se on, jos huomautan, että yleiskielessä evankeliumi ei tarkoita Joseph Smithin kehittelemää oppia?
No, sinun hymistelypalstallasi moinen kritiikki ei onnistuisi, koska poistaisit sen "adjektiivina"...
Turha täällä on itkeä jos virheellisiä väitteitänne oikaistaan. Evankeliumi ei yksinkertaisesti tarkoita Smithin oppia!Kas jonkinlaista lukutaitoa ja luetun ymmärrystä sentään löytyy!
Joseph Smithillä EI ollut mitään OPPIA! Hän käski kaikkia lukemaan Raamattua ja MKta itse ja tekemään niinkuin siinä sanotaan. Jopa 13 uskonkappaletta tehtiin ulkopuolisten pyynnöstä ohjenuoraksi HUOM ei opin selventämiseksi, siitä mihin mormonit uskovat! Ei ole olemassakaan mitään mormonien oppia on vain opetuksia joista "viisaat miehet " löytävät ns. opin sitä kaivellessaan.
JS ei halunnut sitoa mormonien uskoa mihinkään, vaan antoi vapan tahdon toimia niin että ihmiset itse löysivät uskonsa. Monessa uskonnossa pakotetaan uskomaan jotakin jota ei Raamatussa lue kuten kolminaisuus. Jos ei usko ei voi olla sen kirkon jäsen. JS puolestaan uskoo siihen että me lukiessamme, opiskellessamme jokainen opimme asioita rivin rivin päälle ja lopulta käsitämmme enemmän kuin ennen. Me emme taistele joidenkin oppineiden kanssa vaan itsemme kanssa siitä että oppisimme lisää ja ymmärtäisimme lisää. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, kellekään ei pakoteta mitään "oppia" kurkusta alas, jos ei usko jotakin kohtaa niin on vain opiskeltava lisää ja etsittävä ymmärrystä. Kirkkoon voi kuulua vaikka ei kaikkea ymmärräkkään. Minä sanoisin jopa niin että on vain uskottava että Jumala on olemassa ja että Jeesus on Jumalan poika ja Pyhä Henki on henki persoona jolla on tärkeä tehtävä Jumalan suunnitelmassa (eli evankeliumissa). Että Jesus Kristus kuoli puolestamme jotta me voisimme elää jälleen ja jottta me voisimme saada syntimme anteeksi (ilman Jeesuksen kuolema ja kärsimistä ei se olisi ollut mahdollista). Kymmenysten maksukaan ei ole heti välttämätöntä , mutta opetus siitä on välttämätön. Eihän kaikki lapsesta asti jäsenenä olleetkaan maksa kymmenyksiä niin miksi uuden jäsnenen olisi maksettava? Mutta niitä on alettava maksamaan heti kun ymmärtää kymmenysten lain tärkeyden... itse maksoin jo ennen kastettani, koska minust se kuului asiaan, samoin kuin sakramentin nauttiminen.
Jokainen taaplaa tavallaan MAP kirkossa ja kaikille on siellä tilaa, jopa epäileville!- ...
nenada kirjoitti:
Kas jonkinlaista lukutaitoa ja luetun ymmärrystä sentään löytyy!
Joseph Smithillä EI ollut mitään OPPIA! Hän käski kaikkia lukemaan Raamattua ja MKta itse ja tekemään niinkuin siinä sanotaan. Jopa 13 uskonkappaletta tehtiin ulkopuolisten pyynnöstä ohjenuoraksi HUOM ei opin selventämiseksi, siitä mihin mormonit uskovat! Ei ole olemassakaan mitään mormonien oppia on vain opetuksia joista "viisaat miehet " löytävät ns. opin sitä kaivellessaan.
JS ei halunnut sitoa mormonien uskoa mihinkään, vaan antoi vapan tahdon toimia niin että ihmiset itse löysivät uskonsa. Monessa uskonnossa pakotetaan uskomaan jotakin jota ei Raamatussa lue kuten kolminaisuus. Jos ei usko ei voi olla sen kirkon jäsen. JS puolestaan uskoo siihen että me lukiessamme, opiskellessamme jokainen opimme asioita rivin rivin päälle ja lopulta käsitämmme enemmän kuin ennen. Me emme taistele joidenkin oppineiden kanssa vaan itsemme kanssa siitä että oppisimme lisää ja ymmärtäisimme lisää. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, kellekään ei pakoteta mitään "oppia" kurkusta alas, jos ei usko jotakin kohtaa niin on vain opiskeltava lisää ja etsittävä ymmärrystä. Kirkkoon voi kuulua vaikka ei kaikkea ymmärräkkään. Minä sanoisin jopa niin että on vain uskottava että Jumala on olemassa ja että Jeesus on Jumalan poika ja Pyhä Henki on henki persoona jolla on tärkeä tehtävä Jumalan suunnitelmassa (eli evankeliumissa). Että Jesus Kristus kuoli puolestamme jotta me voisimme elää jälleen ja jottta me voisimme saada syntimme anteeksi (ilman Jeesuksen kuolema ja kärsimistä ei se olisi ollut mahdollista). Kymmenysten maksukaan ei ole heti välttämätöntä , mutta opetus siitä on välttämätön. Eihän kaikki lapsesta asti jäsenenä olleetkaan maksa kymmenyksiä niin miksi uuden jäsnenen olisi maksettava? Mutta niitä on alettava maksamaan heti kun ymmärtää kymmenysten lain tärkeyden... itse maksoin jo ennen kastettani, koska minust se kuului asiaan, samoin kuin sakramentin nauttiminen.
Jokainen taaplaa tavallaan MAP kirkossa ja kaikille on siellä tilaa, jopa epäileville!No niin, siinähän aloit jo listata sitä mitä kaikkea Smithin oppiin kuuluu sekä velvollisuuksia niille, jotka Smithin opin elämänsä ohejnuoraksi valitsevat. Smithin oppiin kuuluu mm. polyteismi ja velvollisuuksiin mm. taika-alusvaatteiden jatkuva käyttö.
Raamattuevankeliumi kirjoitti:
Nenada, miksi syytät ihmisiä siitä mitä itsekin teet ja kuten täällä on kirjoitettu ( sinunkin kirjoituksesi ovat vertaansa vailla). Tapanin kirjoitustyyli on sen verran tuttua, joten hänen kirjoituksensa on helppo tunnistaa muista nikittömistä kirjoituksistaan mm ''etsivä löytää'' se kä numero numeroyhdistelmät.
Tämä on Suomi24.fi avoin keskustelupalsta kaikille keskustella mormonismista.
Mielipiteitä voi ilmaista nikillisenä tai nikittömänä. Ja tekstihän se oleellisin asia on ja vielä oleellisempi - tekstin sisältö!
ps. muuten aika mielenkiintoista, että aiheesta ''evankeliumi'' on juuri pitkä aihe tuossa toisessa avauksessa tällä forumilla. Joten....En syytä ihmisiä mistään totesin vain, että näin piste piste piste tekee!
... kirjoitti:
No niin, siinähän aloit jo listata sitä mitä kaikkea Smithin oppiin kuuluu sekä velvollisuuksia niille, jotka Smithin opin elämänsä ohejnuoraksi valitsevat. Smithin oppiin kuuluu mm. polyteismi ja velvollisuuksiin mm. taika-alusvaatteiden jatkuva käyttö.
Taitaa levyssä olla naarmu joak vie sen aina samaan paikkaan...
... kirjoitti:
Sinä olet Nenada, aloittaja oli Tapani. Vai menikö taas pieleen, kun sinun mukaasi menee jatkuvasti;-?
Turha täällä on itkeä jos virheellisiä väitteitänne oikaistaan. Evankeliumi ei yksinkertaisesti tarkoita Smithin oppia!No niin kirjoitappa tähän se mitä poistaisin MOREGOOD FOUNDATIONONin plastalta!?
- Kyllä se oli
... kirjoitti:
Viestisi tuli väärään kohtaan hierarkiassa. Sehän oli selvästikin tarkoitettu Tapanille.
tarkoitettu juuri sinulle, kolmipistepirkolle liittyen linkittämääsi mormonismi.net -sivustoon.
- jopas oli nerokasta?
nenada kirjoitti:
No niin kirjoitappa tähän se mitä poistaisin MOREGOOD FOUNDATIONONin plastalta!?
nenada: ''Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, kellekään ei pakoteta mitään "oppia" kurkusta alas, jos ei usko jotakin kohtaa niin on vain opiskeltava lisää ja etsittävä ymmärrystä. Kirkkoon voi kuulua vaikka ei kaikkea ymmärräkkään.''
Hyvä tavaton - opiskeletteko te mormonit opit '' kurkusta alas'' ja jos ei jotain kohtaa (siis niistä mormonikirkon opeista) usko niin lisää vaan opiskelua ''kurkusta alas'' - aika mahdoton yhtälö - kas kun kurkussa ymmärrys ei ole. Ja lopuksi - hui hai - mormonikirkkoon voi kuulua vaikka ei kaikkea ymmärräkään!!! - ...
Kyllä se oli kirjoitti:
tarkoitettu juuri sinulle, kolmipistepirkolle liittyen linkittämääsi mormonismi.net -sivustoon.
Ai jaa, oletkin niitä urputtajia.
- ...
nenada kirjoitti:
Itse olet täällä hihkunut, että vain äänestyspäätökset ovat kirkon virallista oppia. Nyt sitten olet kadottanut opin kokonaan...
- YHTÄ TYHJÄN KANSSA
nenada kirjoitti:
'' nenada:
Kas jonkinlaista lukutaitoa ja luetun ymmärrystä sentään löytyy!
Joseph Smithillä EI ollut mitään OPPIA! Hän käski kaikkia lukemaan Raamattua ja MKta itse ja tekemään niinkuin siinä sanotaan. ''
Sanot: '' Joseph Smithillä EI ollut mitään OPPIA!'' - TAAS OPPI JOKA EI OLEKAAN OPPIA!!!!
(Olen muuten samaa mieltä - JS vain vääristeli ja jäljitteli mielivaltaisesti muiden oppeja).
Eli hokkus pokkus - Hän(siis Joseph Smith) käski kaikkia lukemaan Raamattua(jota tosin tosin mormonit sanovat osin väärin käännetyksi) ja Mormoninkirjaa itse ja TEKEMÄÄN NIINKUIN SIINÄ SANOTAAN!!!!!
Ja nenada jatkaa:
' Kymmenysten maksukaan ei ole heti välttämätöntä , mutta opetus siitä on välttämätön. Eihän kaikki lapsesta asti jäsenenä olleetkaan maksa kymmenyksiä niin miksi uuden jäsnenen olisi maksettava? Mutta niitä on alettava maksamaan heti kun ymmärtää kymmenysten lain tärkeyden... itse maksoin jo ennen...''
- Kymmenyksien maksukaan ei map-kirkossa ole heti välttämätöntä - mutta OPETUS SIITÄ (KYMMENYSMAKSUISTA) ON VÄLTTÄMÄTÖN.... MUTTA NIITÄ ON ALETTAVA MAKSAMAAN HETI KUN... eli maksettava kymmenykset on jatkossa!!! - Kukapa sinä
... kirjoitti:
Ai jaa, oletkin niitä urputtajia.
sitten olet?
- Etsivä löytää
... kirjoitti:
Turha täällä on itkeä jos virheellisiä väitteitänne oikaistaan. Evankeliumi ei yksinkertaisesti tarkoita Smithin oppia!Tarkista käsitystäsi siitä, mitä on evankeliumi!
Evankeliumi on ilosanoma siitä. että voimme Kristuksen kautta saada ylösnousemuksen ja syntien anteeksiannon. Kaikilla kirkoilla on evankeliumi, kun niiden piirissä uskotaan Kristuksen sovitukseen, mutta evankeliumin täyteys on nyt vain Jeesuksen Kristuksen palautetulla kirkolla. Kaikki saavat kuulla evankeliumista sen täytetydessään ja tehdä sen jälkeen ratkaisunsa sen vastaanottamisesta. - ...
Kukapa sinä kirjoitti:
sitten olet?
Minä olen Minä Olen.
- ...
Etsivä löytää kirjoitti:
Tarkista käsitystäsi siitä, mitä on evankeliumi!
Evankeliumi on ilosanoma siitä. että voimme Kristuksen kautta saada ylösnousemuksen ja syntien anteeksiannon. Kaikilla kirkoilla on evankeliumi, kun niiden piirissä uskotaan Kristuksen sovitukseen, mutta evankeliumin täyteys on nyt vain Jeesuksen Kristuksen palautetulla kirkolla. Kaikki saavat kuulla evankeliumista sen täytetydessään ja tehdä sen jälkeen ratkaisunsa sen vastaanottamisesta.Evankeliumi-sanaan eivät sisälly Smithin opetukset taika-alusvaatteista, monista Jumalista ym.
- Annatko
... kirjoitti:
Minä olen Minä Olen.
profeettojesi kautta ilmoituksiakin?
- ...
Annatko kirjoitti:
profeettojesi kautta ilmoituksiakin?
En minä mitään profeettoja tarvitse. Olen sen varran täydellinen itse.
- Niinpä, sen verran
... kirjoitti:
En minä mitään profeettoja tarvitse. Olen sen varran täydellinen itse.
täydellinen, että on varaa pilkata vähemmän täydellisiä.
- mormoneille huutia
Etsivä löytää kirjoitti:
On omaa kuvittelusi, että olisin pyytänyt poistoa. Arvelen, että joku ateisti oli valittanut, koska viestissä esiteltiin hänen mielestään liikaa Jeesuksen Kristuksen palautettua kirkkoa ja siinä oli myös tämä linkki: www.mormonit.fi
Kyllä ateistien palstalla kaikki tietävät, kuka on ''etsivä löytää'' ja tunnistetaan oitis tapaniksi. Ateismipalstalle kirjoittavat niin muut uskontojen edustajat kuin eri ismien edustajat antavat palttua tapanille/etsivälöytää/nr nr- kirjoittajalle ja jäitä mormonihattuunsa.
- ...
Niinpä, sen verran kirjoitti:
täydellinen, että on varaa pilkata vähemmän täydellisiä.
Vain siksi, että nämä kukkoilevat kuin olisivat löytäneet jotain täydellistä, vaikka uskovat Smithin satuihin.
- Sinähän
... kirjoitti:
Vain siksi, että nämä kukkoilevat kuin olisivat löytäneet jotain täydellistä, vaikka uskovat Smithin satuihin.
teet täsmälleen sitä samaa nostaessasi itsesi ateistinen korokkeelle. Sillä erotuksella, että sinua ei saa pilkata; miksi?
- Tehdäänkö
mormoneille huutia kirjoitti:
Kyllä ateistien palstalla kaikki tietävät, kuka on ''etsivä löytää'' ja tunnistetaan oitis tapaniksi. Ateismipalstalle kirjoittavat niin muut uskontojen edustajat kuin eri ismien edustajat antavat palttua tapanille/etsivälöytää/nr nr- kirjoittajalle ja jäitä mormonihattuunsa.
vaihtokauppa? Tapani lopettaa kirjottamisen ateismi -palstalla ja te ateistit lopetatte häiriköintinne täällä mormonismi -palstalla.
- ...
Sinähän kirjoitti:
teet täsmälleen sitä samaa nostaessasi itsesi ateistinen korokkeelle. Sillä erotuksella, että sinua ei saa pilkata; miksi?
Saathan sinä yrittää pilkata ja jokuveljeillä, mutta se kääntyy itseäsi ja kirkkoasi vatsaan. Kannattaisi yrittää asiaperusteilla esittää Smithin oppi todeksi eikä "vastustajia" pilkkaamalla yrittää siirtää huomiota itse asioista muualle.
- ...
Tehdäänkö kirjoitti:
vaihtokauppa? Tapani lopettaa kirjottamisen ateismi -palstalla ja te ateistit lopetatte häiriköintinne täällä mormonismi -palstalla.
Jos minulta kysytään niin ei tehdä ehdottamaasi vaihtokauppaa. Ihan hyvä vain, että Tapani on ateismipalstallakin tekemässä Smithin oppia naurunalaiseksi, ei vain täällä.
Ehdota parempaa kauppaa. Voitaisiin harjoittaa liikeneuvotteluja. Tosin jos sana ymmärretään niin kuin se on mormonien kaksoiskielessä, silloin vain siinä tapauksessa että olet nainen.
- perenoils
Evankeliumi, Ilosanoma jota lapsetkin joulujuhlallassa ilolla laulaa
- rauha niille jotka Herraa uskovat ja seuraavat.
Kirkot ja papistot ja kirkolliskokoukset ovat sitten vääntäneet sitä eri suuntiin jä vääristelleet ym.
Alkupräinen on yksinkertaisuudessaan monen ihmisen sydämessä tiedossa ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kirkossa täyteydessään. Se on ihanaa.- !!!
Polyteismeineen, moniavioisuuksineen, taika-alusvaatteineen... Niinpä niin!
- ja lapset laulaa...
Juicen kirjoittama laulu, jossa lapset laulaa - googlaamalla sanat voit ilolla laulaa koko laulun:
''Joulunviettomme alkaa jo toukokuussa
Porsailla silloin on herkut suussa, se lihoo
se kasvaa se vahvistuu.
Ja sitten kun koittaa marraskuu
niin lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton.''
Tapani1
Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14911191
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485413Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p424256Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352684Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1041613Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601586Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?821459Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311396