Clas Ohlson minikasvihuone - kokemuksia ja vinkkejä?

Vilma Viherpeippo

Heippa!

Onko kukaan kokeillut Clas Ohlsonin minikasvihuone/kukkahylly -viritelmää? http://www.clasohlson.com/fi/Kasvihuone-mini-kukkahylly/Pr407906000

Olen aika aloittelija kasvien kasvatuksessa. Voiko tällaiseen kaappiin laittaa vihanneksia ruukussa (jos, niin minkälaisia) vai sopiiko paremmin esim. yrteille? Eli nimenomaan syötäväksi kelpaavia haluaisin tuonne kaappiin laittaa. Onko joku vihannes joka erityisesti tarvitsisi tällaista suojaa?

Vaihtoehtona minulla on pieni kasvimaa pihalla, mutta en oikein tiedä mitkä lajit menestyvät sään piekseminä ja mitkä tarvitsevat suojaa.

Kannattaako jotkin kasvit pitää koko kesän tässä minikasvihuoneessa, vai pitääkö ne siirtää jossakin vaiheessa maahan?

Entä kuinka paljon tällainen kasvihuone muovisuojalla suojaa kylmiltä öiltä ja päästääkö se riittävästi auringonvaloa läpi?

Kuinka aikaisin tällaiseen suojaan tulevat voi viljellä? Meinaan että ne voi varmaan viljellä hieman aikaisemmin kuin suoraan ulos tulevat, jos kaapissa on hieman lämpimämpi?

Nytpä tuli paljon kysymyksiä, kiitos jos saan edes osaan niistä vastaukset! :)

1

2099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuta heinää

Tuollainen pikku "kasvihuone" on ihan hyvä taimikasvatukseen ja esim yrttien viljelyyn. Voit taimettaa tuolla muovin alla tuulilta suojassa kaikki kasvimaalle tulevat ja ruukuissa viihtyvät voivat olla hyllyillä koko kesän.
      Pieni huone lämpenee auringossa nopeasti, mutta myöskin jäähtyy nopeasti illan tullen. Eli päivän paisteessa tuuletuksesta ja kastelusta pitää huolehtia ja yöksi nostaa joko kasvit sisätiloihin tai suojata muovihuonetta harsoilla. Muovit itsessään torjuvat, ehkä 1-2 asteen pakkasta.
      Kasvihuone kannattaa sijoittaa sijoittaa aurinkoiselle seinustalle. Alkuun sitä voi käyttää taimien "päivähuoneena" ja kun yöpakkasetkin hellittävät voivat kasvit jäädä huoneeseen yöksikin. Käytännössä ehkä huhti-toukokuulla?
      Itse kasvattelisn kesän ajan tuollaisessa salaatteja, yrttejä, ruukkutomaattia ja ehkä pari paprikaakin mahtuisi joukkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe