Jännekalkki

Kalkki olkapäinen

Monen vuoden kipujen jälkeen olkapääni viimein kuvattiin (6v vain pistetty aika ajoin kortisonia, hoidettu ahtaana jännekanavana). Sieltä löytyi iso kasauma kalkkia. Lääkräin sanojen mukaan kaksi kertaa suurempi määrä, kuin mikä jo yleensä murskataan pois.
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta toimenpiteestä? Kuulosti lääkärin kuvailemana kivuliaalta, mutta lääkäri vähätteli siitä aiheutuvaa kipua ja puolusti toimenpidettä nopeammalla toipumisella.Tosin vielä odotetaan ENMG-testin tuloksia, jotta nähdään onko hermopinteitä. Ja sanoi myös että nyky trendi onkin ettei olkapäitä leikata, kuin viimeisenä mahdollisuutena. Onko näin?
Tekstini on myös kipu-osastolla.

9

9084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100µg

      Kyllä niitä leikataan.

      Kalsiumin aineenvaihdunnan häiriö kerää kalkkia vaikka mihin eli liikaa maitotuotteita ja liian vähän D-vitamiinia.

    • operoitu

      Minulla tehtiin olkapään kalkin huuhtelu/murskaus. Syksystä asti, pikkuhiljaa kivuliaammaksi mennyt olkapää sai menenmään viimein lääkäriin. Välillä oli niin kipeä, ettei meinannut paitaa saada pois päältä. Ja taustalla kipua, välillä pistävää ja sitten taas repivää ( tuossa hauiksen kohdalla). Lääkäri meinasi pistää kortisonia heti, mutta kysyin, että voisiko sen ensin tutkia. Kävin sitten röntgenissä ja ultrakuvissa. Ultrassa huomattiin, että olkapäässä on kalkkia n. 2cm halkasialtaan. Eli aika paljon. Niinpä suositeltin huuhtelua/murskausta. Paranee nopeammin, mutta voi olla, että joutuu toistamisiin tekemään saman operaatian. Kävin muutama päivä taaksepäin, siinä operaatiossa. Olihan se aika epämiellyttävä kokemus, mutta kyllä kannatti! Lääkäri etsi ultralla kohdan, missä sitä kalkkia oli ja laitettiin puudutuspiikki. Sitten neulalla murskataan kalkkia ja huuhdellaan ja imetään muruet pois ja viimeksi vielä kortisonia. Kyllä jonkin verran puudutuksesta huolimatta, tuntui se rassaaminen. Mutta nopea toimenpide n. 15min. Varoittelivat, että saattaa olla pari päivää tosi kipeä. Särkylääkettä ja kylmää hoito-ohjeeksi. Yllätyin, kun ei ole särkenyt ollenkaan. Eli ei ole rarvinnut lääkettä eikä kylmää. Siltäosin voisi kuvitella, että operaatio onnistui. Vähän pientä jäykkyyttä ollut, mutta en vielä ole uskaltanut kunnolla painavia nostella jne... ensiviikon olen vielä sairaslomalla, saa olkapää toipua kunnolla. Toivottavasti sinä pääset samaiseen operaatioon ja tuottaa tulosta.

    • villi-ihminen

      Yksi ystäväni oli siinä kalkinpoisto-operaatiossa vasta ja pääsee taas pitkästä aikaa töihin. Kolme kuukautta oli saikulla olkapääkivun vuoksi ja nyt se on kunnossa. Sanoi että operaatio tuntui vähän iljettävältä mutta kesti vain tuon 15 min. Oli ollut jonkin verran kipua seuraavana päivänä mutta nyt jo lähes kunnossa.

    • operoitu

      Minä en ollut kuin viikon saikulla, ennen operaatiota. Alkoi siinä vaiheessa jo olla niin kipee ja öisin en saanut nukuttua, että särkylääkettä ja huilia. Jono operaatioon ei ollut kuin pari viikkoa, eli suht nopeasti siitä kun menin viimein lääkäriin. Hiukka iljettävälle tosiaankin, se operaatio tuntuu. Itse opin ainakin sen, että pitäisi mennä lääkäriin ajoissa, eikä odotella puolta vuotta. Niin kuin minä tein...

    • Vanha Vaiva

      Eilen läpikävin murskauksen, joka toimenpiteenä, (vaikka lääkärin mukaan oli myös "valtavat kalkkikeräymät" - 2 keräymää) ei ollut sen pahempaa kuin normaaliaikaan päivittäinen kipu, paitsi aika verinen, pienistä piireistä huolimatta. "Työläämpi kuin yleensä", sanoi lääkäri ."Olisit tullut 10v sitten, olis ollut helpompaa". Toki ortopedini on vanha konkare, tehnyt toimenpiteitä jo yli 1000. Tänään kipu on kovempaa - lääkäri tästä varoitteli - mutta siedettävää Panadol 1000mg 400mg Buranacaps n 8t välein. Yöllä Panacod auttoi nukkumaan. Jääpussia olen pitänyt lähes koko ajan, heti toimenpiteestä kotiuduttuani, vaikka kivut tulivatkin vasta puudutuksen mentyä. Toivottavast vaiva paranee! 2kk:n päästä tulee vielä kova kipu ja turvotus, jolloin sitten lähetteellä hakeudun kortisoni piikille takaisin. Silloin myös ultrataan onko jäänyt vielä murskattavaa

    • Claritza

      Mulle tehtiin kolme päivää sitten ja voin sanoa, että kivulias kyllä se on😢 tottakai joillakin voi tuntua vähemmän ja toista enemmän. Minä en voinut edes itse laittaa paitaani päälle , kun koski niin pirusti ja kaksi yötä en voinut nukkua kivun takia😪😪 nyt on vähän helpottunut olo

    • Anonyymi

      Mulla huomenna olkapään jänteen kalkin murskaus. Vähän jännittää.....

      • Anonyymi

        Minulle on tehty molempiin olkapäihin. Lääkäri sanoi, että minulla oli kalkki vielä notkeaaa. Molemmista tuli puoli desiä sakkaa. Kannattaa mennä ajoissa, koska jos kalkki on kiteytynyt niin sitä enemmän murskaus tuntuu. Ei auttanut fysioterapia vaan murskaus oli ratkaisu. Pari päivää vähän arka ja sit kaikki on ollut ok yli 8 vuotta. Kyllä toimenpiteen 15-30min kestää, koska se tuo avun.


    • Anonyymi

      Aikaisemmin mennyt sijoiltaan, joten veikkaan , että siitä jäänyt vamma ja kalkkia alkanut kerääntymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe