Ruotsinlaiva ei käynnisty (Volvo 740)

Aluksen komentaja

B230F vuosimallia 1990, ajettuna 394 000km. LH-Jetronic.

Volvomme mykistyi pari kk sitten ekan kerran.
Tuolloin alkoi "rötöstää" käydä huonosti mutta linkutti pari kertaa kotiin näin. Oireet alkoivat kylmänä startin jälkeen, pari kertaa korjautui kun ajoi vaan menemään.
Lopulta hyytyi täysin. Ei lähtenyt enää käyntiin, hieman yritti vaivoin. Auto tuli kuntoon virranjakajan kannen ja pyöriäisen vaihdolla. Ajoitusta ja kipinöitä katsottiin lampulla ja kohdillaan näytti olevan.
Mainittakoon lisäksi että kun Volvo oli välillä kunnossa tuon 1500km, tehtiin pakokaasuanalyysi joka näytti erittäin hyviä arvoja pakoputken päästä.

Sitten Volvomme toimi 1500km moitteetta ja oireet palasivat.
Käydä rötkytti jonkin aikaa huonosti, vedot poissa ja bensa haisi voimakkaasti.
Nilkutimme kotiin ja tänne jäätiin :(
Bensapumppu kuulostaa toimivan ja putkessa konehuoneessa tuntuu bensan virtaukset. Bensapumpun jättää jostain syystä yli minuutiksi päälle kun on yritetty startata, sitten lopettaa. Teki tätä samaa myös ennen ensimmäistä remppaa jolloin virranjakaja vaihdettiin. Tätä pumpun päällejääntiä ei tee kunnossa ollessaan .

- Virranjakajan kansi & pyörijä vaihdettu siis 1500km sitten uuteen.
- Laitettu upouusi sytytyksen pääteaste: ei vaikutusta.
- Putsattu ykk-anturi: ei vaikutusta.
- Ilmamassamittarin johto otettu irti ja yritetty käyntiin, ei vaikutusta.
- Sähköliittimiä tarkistettu ja putsattu, näennäisesti ok olleet kaikki.

Vikakoodeja ei ole luettu, auto pihalla.

Semmoinen lisävihje vielä että autoon vaihdettiin uusi jakajan kansi koska kun sopivassa kulmassa jakajan kannen alle katsottiin kun auto rykien vielä kävi, siellä kipinöi voimakkaasti. Ikäänkuin sytytystulpassa konsanaan. Sinnehän näkee siitä metallisen osan ja sen muovisen kannen välsitä. Amatööriasentajan mielestä tämä kipinöinti ei kuulunut asiaan, siksi se pantiin uutta.
Uudella jakajalla lyö yhä kipinää entiseen malliin jakajan kannen alla, onko tämä normaalia?
Entinen vanha virranjakajan kansi oli kyllä havaittavan kulunut, samoin pyörijä.

Mainittakoon nyt vielä sekin että lohkolämmitin meni kans oikoseen tuossa juuri ennenkuin auto toista kertaa mykistyi. Napsauttaa talon sähkökaapista vikavirtasuojan päälle kun panen lohkarin johdon autoon kiinni. Eli lohkolämmittimen vastus lienee mennyt sieltä. Onkohan mokoma voinut rikkoa jotain sähköjä autosta samalla.

Jos jollakulla on hyviä vinkkejä, niitä kernaasti kokeillaan.
Erityisesti jos Volvo-parantaja Purasella olisi hetki aikaa ajatella tätä ongelmaa, olisimme hyvin, hyvin kiitollisia.

11

3736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aluksen komentaja

      EDIT:
      Vikakoodit luettu.
      Antoi 1-1-1.
      Akunkenkä ollut irti monta päivää, akkua ladattu. Onkohan nollannut koodit?
      Yritin toki startata ja luin parikin kertaa niitä koodeja vaan ei muuta kuin aina tuo 1-1-1.

    • volvo_puranen

      Kuules ne perusjutut hyvät tulpat jal aitetaan ne hyvät sytytysjohdot autoon samalla kun noita virranjajajn kansia ja pyörijää vaihdetaan ei myöskkän sitä puolanjohtoo ja muita sähköliitosten kuntoa ei unohdeta tarkistaa .Hapettumat pois ja VD-40 suojaöljyä sitten suhautetaan;Missä kunnossa toi virtalukon pohja ja muut jutut jos bensapummpu pyörri viellä minuutin kun virrat katkaisee onko se bensapumpun rele ja sulakee ja pumpun kunto koskaan tarkistettu?Tuota se lohkolääppri ei vaikutaa auton omiin sähkökuvioinn yhtään jos ei mitään tulipaloa siellä konetilassa ole ollut..
      Eli tarkista nämä jutut koneessa voimakan kipinä noissa tulpissa joka on säännölisen ja kone ajoitus on kunnossa eli jakohihna ja YKK anturi ok.
      Konee saa bensaa suuttimet kunnossa onko koskaan käytetty puhdistusainetaa siellä bensan joukossa ja se bensapien on hyvä järjetelmäässa mittä siitä suutintukin päästä mitä se kertoo.
      Konee saa ilmaa hyvin.

      Ja noita akun irroituksia wei saisi harrastaa eli vikakkodit on mennee bittien hautausmaallee eli kovin harmillien homma eikö teillä ollut tietoa tästä asiata.Ja kuten tiedät että tuollaa on korkaamo -osia jossa autoja korjataan .Tämä kun käsittee noita yleisiä juttua eli korjamo-osia on tuollaa ylempänä noissa jutuissa

      • Aluksen komentaja

        Kiitokset vinkeistä. Laitan varmaan palautetta kunhan auto taas liikkuu..
        Tarkoitus on testata nuo ruiskujen sähköt laittamalla tuo 5wT10 poltimo niiden neljän liittimen nokkaan ja starttailla..
        Testasin nimittäin hiljattain eräällä tuntemattomalla polttimolla niitä ja valo PALOI, ei välkkynyt.. Eli liekö vika ruiskun ohjauksessa?.. No selvitän asiaa.
        Kiitos, tri Puranen!


      • volvo_puranen
        Aluksen komentaja kirjoitti:

        Kiitokset vinkeistä. Laitan varmaan palautetta kunhan auto taas liikkuu..
        Tarkoitus on testata nuo ruiskujen sähköt laittamalla tuo 5wT10 poltimo niiden neljän liittimen nokkaan ja starttailla..
        Testasin nimittäin hiljattain eräällä tuntemattomalla polttimolla niitä ja valo PALOI, ei välkkynyt.. Eli liekö vika ruiskun ohjauksessa?.. No selvitän asiaa.
        Kiitos, tri Puranen!

        Tuota mittaa se suuttimen vastus se kertoo onko kaikki siellä kunnossa .Tuossa se linkki ja muista jokaisessa suuttimessa se sama vastus jolloin kaikki ok.
        http://www.veewee.net/Ohjeet/autosahkomittaukset.htm


      • volvo_puranen

      • volvo_puranen
        Aluksen komentaja kirjoitti:

        Kiitokset vinkeistä. Laitan varmaan palautetta kunhan auto taas liikkuu..
        Tarkoitus on testata nuo ruiskujen sähköt laittamalla tuo 5wT10 poltimo niiden neljän liittimen nokkaan ja starttailla..
        Testasin nimittäin hiljattain eräällä tuntemattomalla polttimolla niitä ja valo PALOI, ei välkkynyt.. Eli liekö vika ruiskun ohjauksessa?.. No selvitän asiaa.
        Kiitos, tri Puranen!

        Joko se auto tuli kuntoon vai missä mennään?


    • volvo_puranen
      • Aluksen komentaja

        Voi voi.. Paljon osia on vaihdettu, mm tulpat ja johdot, puola, YKK-anturi ja sitten se sytkän pääteaste..
        Lpulta kun kone kävi jotenkuten, sillä ajettiin tovi ja saatiin vikakoodeja ulos..
        Siellä oli näm 121, 232, 322 ja kyllä sapettaa..
        Asiasta on lisää sivulla
        http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=4309.new#new

        Käy tosi huonosti ja vedä ei juuri mihinkään.. Matalilla kierroksilla tukehtuu, korkeilla kierroksilla voi jopa ajaa kun ei anna kierrosten laskea..

        Jos Puranen on vielä linjoilla niin kerrotko lyhyesti sen ajoituksen tarkistamisen ajoituslampulla?
        Pakoohan se on kysyä kun ei ole hirveästi tuota kokemusta näistä autojen ongelmista.. Lamppu kuitenkin löytyy!

        Onko tässä B230 F koneessa lämpöaikakytkintä?
        Voiko se jäädä päälle ja tuhota auton käynnin?


    • volvo_puranen

      Tuota osta uusi ilmamassamittari heti niin ongelmat varmaakin poistuu muista se numero sama uudessa ja vanhassa ilmamassamittarissa.Ajoituslampulla katsotaan vain kipinä ja se jakohihnan puolella ne ajoituusmerkit kunnossa niin kyllä se kone käy.Kun noit yyk anturit ja muut säätä se sytytysajankohdan näissä ruiskupeleissä.Eikös noissa ole anturit jotka mittaa että koska sitä ryyppyä tarvitaan ei voi tuhota konee käyntiä .Tuo ilmamassamittari kuin pä'ättä että i
      1 osa bensaa ja 14,7 osaa iölmaa jolloin lambda arvo on 1 eli hyvä.Kipin kapin kauppaa ja ostamaa se ilmamassamittari ja laitaa se paikoilllleen katsotaan sitteen lisää juttuja.

      • kipunakiivaana

        Kuulepas sinä volvopuranen,tauti diaknosoidaan ennen kuin sitä ruvetaan hoitamaan.Sanoo lääkärikin,ei mutu tuntumalla.


      • ALuksen komentaja
        kipunakiivaana kirjoitti:

        Kuulepas sinä volvopuranen,tauti diaknosoidaan ennen kuin sitä ruvetaan hoitamaan.Sanoo lääkärikin,ei mutu tuntumalla.

        Kiitokset kaikille topiciin osaalistuneille, Volle sai uuden kodin jokin aika sitten..
        VIka ei paljastunut minulle, mutta ehkäpä uusi omistaja puhaltaa elämän tähän yksilöön vielä uudestaan!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe