Basic-kääntäjä

tsts68

Onko PC:lle Basic-kääntäjiä, jotka ovat perinteisiä, eivät olio-ohjelmointia? Onko esimerkiksi Blitz-basic -kääntäjää oikesti PC:lle olemassa?

11

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi avuton

      Kuinka hankalaa tuon etsiminen googlella voi olla?

    • riuttala76

      Kai niitä jostain löytyy. Itse lukioaikana tietotekniikan kurssilla käytin jotain Basic-ohjelmaa kunn käänsin Tekniikan maailman mikrotietokonekirjassa olevan avaruuskuvioita c64:lla piirtävän ohjelman koodin sopivaksi ja paremmaksi toimimaan Pc;n basicilla. Miksi niin halusin nähdä että kun c64 piirti kuviota n. tunnin niin miten pitkään uuden ajan pc:t sitä piirtävät. hmeellistä. Korppu jossa ohjelma on ei ole hukkunut monien muuttojeni yhteydessä vaikka todella paljon tavaroitani on asuntoja vaihtaessani ym. lentänyt roskiin. Myös ikivanha Kasparov Team-mate shakkitietokoneeni on tallella ja myös tekniikan maailman mikrotietokone kirja. Se basic-ohjelma siihen aikaan taisi olla joku qbasic (Quick-basic). Kyllähän netistä löytyy hyviä c64 emulaattoreita ja oikeastaan kaikki vanhat c64-pelit, miksei sieltä sitten löytäisi jotain vanhaa pc.n basic-ohjelmaakin. Niin kaikenlaisiin tietokoneisiin löytyy ilmaisia toimivia emulaattoreita, ohjelmia ja pelejä kun vähän etsii. Mulla ainakin jos oon jotain vailla on periaatteena;"Etsin kunnes löydän sun.". Tiedän että kaikki on jossakin tän valtaisan internetin tarjonnan seassa tarjolla ilmaiseksi kunhan etsii.

    • ggggggggggff

      Kyllähän niitä on olemassa, mutta eri asia on, kannattaako sinun niitä käyttää.

      Kerro mihin tarkoitukseen sitä haet ja millaisia vaatimuksia sillä on niin varmasti löytyy paljon parempiakin vaihtoehtoja

    • asssssssss

      Ei iitä olioita tarvitse käyttää.
      Kokeile FREEBASIC
      Laita se Googleen. Itse onnistuin kääntämään vanhan Qbasic ohjelman sillä.

    • slerbaaa

      Opettele Python. Parempaa palvelusta tuskin voit itsellesi tehdä ;)
      http://www.python.org/

      Python on oliopohjainen mutta ihan hyvin sillä onnistuu myös proseduraalinen ohjelmointi ja osittain myös funktionaalinen.

      Jos pythonia päätät kokeilla niin suosittelen asentamaan 3.3 version ja erityisesti vielä 32 bittisenä. Syyt siinä että 2.7 on vanha versio eikä sitä enää kehitetä ja eikä se myöskään ole yhteensopiva 3.x kanssa. 32 bittisen version suosittelen asentamaan siksi että yhteensopivuus monien kirjastojen sekä ohjelmien kanssa on paljon parempi. Sitäpaitsi 64 bittisestä versiosta on vasta hyötyä kun tarvitset yli 2 Gt muistia kerralla eli todennäköisesti ei kovin pian.

    • Vampyyrirobotti

      Tarkoititko kääntäjällä sellaista joka tekee yksinkertaisesta basic-kielisestä koodista itsenäisesti toimivan exe:n ? Olen itse ainakin etsinyt sellaista ja etsin yhä.

      • .exe kuullostaa joltain Windows jutulta ja Windowsissa käytetään natiivisti C#:a.

        Basic leikkimiseen joku Debian olisi sopivampi.


    • yilo
      • kepsap

        Aikoinaan 1990-luvun alussa tilasin lehdestä vahingossa yhden Basic Compilerin ja eihän se sisältänyt kuin pelkän kääntäjän, kyllä kyrsi. Kaiken lisäksi se käänsi tavukoodista, joten pelkkää ascii-tekstiä se ei kääntänyt, oli pakko ostaa vielä se Interpreter -versio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1854
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1437
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1416
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1379
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      145
      1334
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1270
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1267
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1078
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1077
    Aihe