Myydyimmät sähköautot (EV) 2012:
1. Chevrolet Volt
2. Toyota Prius plug-in
3. Nissan Leaf
http://www.bloomberg.com/news/2013-03-12/gm-s-chevy-volt-outsold-nissan-leaf-last-year-bnef-says.html
Chevy Volt Outsold Nissan Leaf 2012
14
126
Vastaukset
- holden1
Chevrolet Voltin luku sisältää myös Opelin, Vauxhallin ja Holdenin nimellä myydyt Chevyt. Hyvä saavutus vaikkakin sähköautobisnes on vielä melkoista näpertelyä. Näillä kokemuksilla voidaan kuitenkin tehdä vielä rahaa tulevina vuosina kun akkutekniikka kehittyy.
- Volt heitti voltin
Ketää kiinnostaa jotkut sähköautot???
Yli kalliita ja saastuttaa enemmän kuin polttomoottorit, kun se sähkö on jollain saatava ensin sinne pistorasiaa ja akut ovat saastetta vanhana!!!
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/03/11/tutkija-sahkoautoilla-on-likainen-pikku-salaisuus/20133719/304 - kehitys kehittyy
Hatunnosto kaikille sähköautojen kehittäjille. Kevyet kaupunkisähköautot ovat tulevaisuutta ja niiden aika on joka päivä lähempänä.
- 3-cylinder
Voltiin suunnitellaan entistä taloudellisempaa 3-sylinteristä moottoria generaattoria pyörittämään.
http://www.autoguide.com/auto-news/2013/03/chevy-volt-cadillac-elr-may-get-3-cylinder-engine.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed: autoguidefeed (AutoGuide.com) - 20+15
Tuo ei vastaa Suomen myyntiä, Suomessa myytiin vuonna 2012 noita voltteja 2 kpl.
- 16+2
Niin, eipä Suomen myynti todellakaan ole ihan sama asia kuin maailman myynti. Yhteensä Volteja myytiin täällä 50 kpl mutta suurin osa oli Opelin merkeillä.
- edelläkävijä
Edelläkävijät ostavat jo nyt näitä laadukkaita tulevaisuuden autoja.
- 14+3
Niin, Ruotsissahan on myyty 1 Volt tänä vuonna. Onko Suomessa myyty toinen?
- Monimutkainen juttu.
Ensinnäkin, Leafia ei voida aivan täysin ottaa mukaan Priuksen ja Voltin ja sen johdannaismallien kilpailijaksi, koska se on täyssähköauto ja meno stoppaa heti kun virta loppuu ja tämä rajaa ostajakuntaa entisestään.
Leaf on periatteessa samassa sarjassa kuin Mitsu i-Miev ja se Citroenin vastaava malli mutta ovat pieniä Smartin tyyppisiä kaupunkiautoja lähinnä parille ihmiselle.
Pistokesähköauto on harkinnan arvoinen ostos täällä pitkien välimatkojen Suomessa, kun toimintasäteeksi saadaan kehitettyä sadoissa kilometreissä luettava matka. Niin kauan kun puhutaan maksimissaan täyteen ladattuna vain muutaman kymmenen kilometrin toimintasäteestä, noilla ei tee mitään ainakaan kehä kolmosen ulkopuolella. Olemassa on parempia ja halvempia ratkaisuja jotka ovat myös käyttökuluiltaan erittäin taloudellisia, kuten nykydieselit.
Sähköauton kompastuskivi on myös tekniikan vaatima tila ja rajoitteet.
Esimerkkinä pistokehybridi Volt, joka on vain nelipaikkainen, tavaratila on uhrattu suurimmaksi osaksi tekniikalle ja autolla ei saa vetää kärryä mikä olisi ainakin itselle silloin tällöin välttämätöntä.
Silloin ollaan pitkällä, kun nykyisen keskiluokan kokoinen auto kulkee täyssähköajolla vaikkapa 300 - 400 km, kiihtyy 0-100 km/h noin 10 sekuntia, omaa normaali sisä -ja tavaratilat ja sähkönjakeluverkosto (huoltoasemat) on varustettu pikalatauspaikoilla, joilla auto lataantuu täyteen tunnin lounastauon aikana. Loppuhinnan tulisi olla nykyisten bensiiniautojen tasoa.
Siihen on vielä matkaa. Kaikki tuota ennen kehitetyt viritelmät on lähinnä välimuotoja, jotka soveltuvat rajalliselle käyttäjäkunnalle.
Ja mitä tulee edelläkävijöihin, he varmaan osaavat ratkaista, millä tavoin ratkaistaan huimasti lisääntynyt energian tarve, kun liikenne siirtyy sähkön kuluttajaksi. Ja se ongelma, mihin kymmenet miljoonat ongelmajätteet, eli käytetyt akut laitetaan niiden hiivuttua?? - akut kierrätetään
Monimutkainen juttu. kirjoitti:
Ensinnäkin, Leafia ei voida aivan täysin ottaa mukaan Priuksen ja Voltin ja sen johdannaismallien kilpailijaksi, koska se on täyssähköauto ja meno stoppaa heti kun virta loppuu ja tämä rajaa ostajakuntaa entisestään.
Leaf on periatteessa samassa sarjassa kuin Mitsu i-Miev ja se Citroenin vastaava malli mutta ovat pieniä Smartin tyyppisiä kaupunkiautoja lähinnä parille ihmiselle.
Pistokesähköauto on harkinnan arvoinen ostos täällä pitkien välimatkojen Suomessa, kun toimintasäteeksi saadaan kehitettyä sadoissa kilometreissä luettava matka. Niin kauan kun puhutaan maksimissaan täyteen ladattuna vain muutaman kymmenen kilometrin toimintasäteestä, noilla ei tee mitään ainakaan kehä kolmosen ulkopuolella. Olemassa on parempia ja halvempia ratkaisuja jotka ovat myös käyttökuluiltaan erittäin taloudellisia, kuten nykydieselit.
Sähköauton kompastuskivi on myös tekniikan vaatima tila ja rajoitteet.
Esimerkkinä pistokehybridi Volt, joka on vain nelipaikkainen, tavaratila on uhrattu suurimmaksi osaksi tekniikalle ja autolla ei saa vetää kärryä mikä olisi ainakin itselle silloin tällöin välttämätöntä.
Silloin ollaan pitkällä, kun nykyisen keskiluokan kokoinen auto kulkee täyssähköajolla vaikkapa 300 - 400 km, kiihtyy 0-100 km/h noin 10 sekuntia, omaa normaali sisä -ja tavaratilat ja sähkönjakeluverkosto (huoltoasemat) on varustettu pikalatauspaikoilla, joilla auto lataantuu täyteen tunnin lounastauon aikana. Loppuhinnan tulisi olla nykyisten bensiiniautojen tasoa.
Siihen on vielä matkaa. Kaikki tuota ennen kehitetyt viritelmät on lähinnä välimuotoja, jotka soveltuvat rajalliselle käyttäjäkunnalle.
Ja mitä tulee edelläkävijöihin, he varmaan osaavat ratkaista, millä tavoin ratkaistaan huimasti lisääntynyt energian tarve, kun liikenne siirtyy sähkön kuluttajaksi. Ja se ongelma, mihin kymmenet miljoonat ongelmajätteet, eli käytetyt akut laitetaan niiden hiivuttua??Ei akkuja nykyään "hävitetä" vaan materiaalit otetaan uudelleen käyttöön. Volt kiihtyy sataseen 9 sekuntia.
- Monimutkainen juttu
akut kierrätetään kirjoitti:
Ei akkuja nykyään "hävitetä" vaan materiaalit otetaan uudelleen käyttöön. Volt kiihtyy sataseen 9 sekuntia.
Muilta osin tuo ei täytäkkään edellä mainittuja kriteerejä, jolloin konseptin voisi sanoa olevan riittävän käytännöllinen.
- Volt on vain nelipaikkainen
- Voltissa on hyvin rajalliset tavaratilat
- Voltilla ei saa vetää
- Volt on kokoonsa nähden erittäin kallis (erittäin kallis hinta syö auton kokonaistaloudellisuutta)
- Voltin täyteen lataus kestää useita tunteja, jopa pikalaturilla.
- Voltin toimintasäde sähköllä on erittäin rajallinen ja talviolosuhteet lyhentävät sitä jopa puoleen teoreettisesta.
- Volt ei ole siis kovin täydellinen sähköauto, eikä taloudellinen tai vähäpäästöinen siirryttäessä bensiinikäyttöön.
Hyviksi puoliksi jää oikeastaan:
Riittävä suorituskyky
Akun pystyy ilmeisesti kierrättämään. Ja tämän pitää tarkoittaa tosiaan sitä, että kierrätyksestä jääviä vaarallisia ainejäämiä tai valmistuksessa syntyviä ongelmajätteitä ei dumpata kehitysmaihin, kuten tähän asti on ollut.
Kierrätysajatus ei täyty sillä, että pelkät kuoret ja kennot saadaan hyödynnettyä uudelleen - vaarallisten aineiden ja luonnolle haitallisten metallien päätyessä johonkin kehitysmaahan pois meidän silmistä.
Voltin ongelma on se, että ympäristössä, jossa tuo olisi kaikkein optimaalisimmillaan - eli kaupungissa, on jo olemassa hyvät joukkoliikennemahdollisuudet ja joukkoliikenne on myös kaikkein ekologisinta. Myös lataaminen on ainakin toistaiseksi vaikeaa kaupunkien keskustan kerrostaloasunnoissa, kadunvarsiparkkipaikoilla ja parkkihalleissa.
Kaupunkien ulkopuolella ongelmaksi nousee lyhyt toimintasäde sähköllä ja nuo muut miinukset.
Riittävän houkuttavaan ja tinkimättömään sähköautoon on vielä matkaa. - priius
Monimutkainen juttu kirjoitti:
Muilta osin tuo ei täytäkkään edellä mainittuja kriteerejä, jolloin konseptin voisi sanoa olevan riittävän käytännöllinen.
- Volt on vain nelipaikkainen
- Voltissa on hyvin rajalliset tavaratilat
- Voltilla ei saa vetää
- Volt on kokoonsa nähden erittäin kallis (erittäin kallis hinta syö auton kokonaistaloudellisuutta)
- Voltin täyteen lataus kestää useita tunteja, jopa pikalaturilla.
- Voltin toimintasäde sähköllä on erittäin rajallinen ja talviolosuhteet lyhentävät sitä jopa puoleen teoreettisesta.
- Volt ei ole siis kovin täydellinen sähköauto, eikä taloudellinen tai vähäpäästöinen siirryttäessä bensiinikäyttöön.
Hyviksi puoliksi jää oikeastaan:
Riittävä suorituskyky
Akun pystyy ilmeisesti kierrättämään. Ja tämän pitää tarkoittaa tosiaan sitä, että kierrätyksestä jääviä vaarallisia ainejäämiä tai valmistuksessa syntyviä ongelmajätteitä ei dumpata kehitysmaihin, kuten tähän asti on ollut.
Kierrätysajatus ei täyty sillä, että pelkät kuoret ja kennot saadaan hyödynnettyä uudelleen - vaarallisten aineiden ja luonnolle haitallisten metallien päätyessä johonkin kehitysmaahan pois meidän silmistä.
Voltin ongelma on se, että ympäristössä, jossa tuo olisi kaikkein optimaalisimmillaan - eli kaupungissa, on jo olemassa hyvät joukkoliikennemahdollisuudet ja joukkoliikenne on myös kaikkein ekologisinta. Myös lataaminen on ainakin toistaiseksi vaikeaa kaupunkien keskustan kerrostaloasunnoissa, kadunvarsiparkkipaikoilla ja parkkihalleissa.
Kaupunkien ulkopuolella ongelmaksi nousee lyhyt toimintasäde sähköllä ja nuo muut miinukset.
Riittävän houkuttavaan ja tinkimättömään sähköautoon on vielä matkaa.Kaikki ladattavat sähköautot tai hybridit ovat vielä kalliita. Ajaminen ja huoltaminen taas on halpaa. Vielä vaaditaan enemmän vihreää kuin kokonaistaloudellisuuden ajattelua.
- Monimutkainen juttu
priius kirjoitti:
Kaikki ladattavat sähköautot tai hybridit ovat vielä kalliita. Ajaminen ja huoltaminen taas on halpaa. Vielä vaaditaan enemmän vihreää kuin kokonaistaloudellisuuden ajattelua.
Oikeassa olet, hybridien kokonaiskannattavuus on todellla huonolla tasolla, jos auton hankintahintaa vertaa käyttökuluihin ja pitää sitä yksinomaan ostoperusteena.
Auton vihreästäkin ajatusmallista voidaan vielä olla montaa mieltä. Millä noiden tarvitsema sähkövirta katetaan tulevaisuudessa?? Vihreät kun eivät halua rakentaa lisää ydinvoimaa, tuulimyllypuistot rumentavat maisemaa ja ovat marginaalinen ratkaisu, kuten aurinkovoimakin, jokia ei haluta padota ja fossiilisia polttoaineita ei haluta polttaa..
Jotkut ovatkin sanoneet, että nykymuotoinen sähköauto on vain paikallisesti saasteeton.
Upein keksintö vihreältä kantilta on polttokennoauto, joka olisi myös täysin saasteeton, vetyä on saatavilla rajattomasti, mutta niiden kehittely on vissiin pysähtynyt.
Tietysti noissakin on omat ongelmansa kolariturvallisuuden kanssa (vety on hyvin räjähdysherkkää) ja vaikka vetyä on maailmassa rajattomasti, sen taltiointi vaatii oman tekniikkansa ja energiaa.
Jos odotellaan ensimmäisiä kaupallisia fuusiovoimaloita, jotka tuottavat käytännöllisesti katsoen täysin saasteetonta energiaa, ajamme sähköautoilla vasta 30 vuoden kuluttua. - priius
Monimutkainen juttu kirjoitti:
Oikeassa olet, hybridien kokonaiskannattavuus on todellla huonolla tasolla, jos auton hankintahintaa vertaa käyttökuluihin ja pitää sitä yksinomaan ostoperusteena.
Auton vihreästäkin ajatusmallista voidaan vielä olla montaa mieltä. Millä noiden tarvitsema sähkövirta katetaan tulevaisuudessa?? Vihreät kun eivät halua rakentaa lisää ydinvoimaa, tuulimyllypuistot rumentavat maisemaa ja ovat marginaalinen ratkaisu, kuten aurinkovoimakin, jokia ei haluta padota ja fossiilisia polttoaineita ei haluta polttaa..
Jotkut ovatkin sanoneet, että nykymuotoinen sähköauto on vain paikallisesti saasteeton.
Upein keksintö vihreältä kantilta on polttokennoauto, joka olisi myös täysin saasteeton, vetyä on saatavilla rajattomasti, mutta niiden kehittely on vissiin pysähtynyt.
Tietysti noissakin on omat ongelmansa kolariturvallisuuden kanssa (vety on hyvin räjähdysherkkää) ja vaikka vetyä on maailmassa rajattomasti, sen taltiointi vaatii oman tekniikkansa ja energiaa.
Jos odotellaan ensimmäisiä kaupallisia fuusiovoimaloita, jotka tuottavat käytännöllisesti katsoen täysin saasteetonta energiaa, ajamme sähköautoilla vasta 30 vuoden kuluttua.Asia on juuri näin.
Vedystäkin pitää muistaa, että vety on vain energiavarasto. Ensin pitää olla energianlähde, jolla valmistetaan vetyä, joka muutetaan autossa sähköksi.
Tässä muuten mielenkiintoista luettavaa kaikille vetyautoilusta kiinnostuneille.
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2013/VTT-R-02257-13.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408