Fundamentalismia "vapaassa" Libyassa

MrSmithy

Egyptiläinen kristitty liikemies, Sherif Ramsis, pidätettiin Libyan Bengasissa helmikuun 10. päivänä (2013). Tämän jälkeen viranomaiset ovat pidättäneet lisäksi neljä egyptiläistä kristittyä ja kolme ei-arabikristittyä. Ramsis omisti pienen tulostuspalveluyrityksen ja kirjakaupan, joka myi kristillisiä ja ei-uskonnollisia kirjoja.

Muita pidätettyjä on käsitelty asiallisesti, mutta egyptiläiset ovat kärsineet ruuan ja lämpimien vaatteiden puutteesta. Heidän on täytynyt nukkua kylmällä betonilattialla. Heitä on myös kidutettu lisätietojen saamiseksi. Yksi näistä miehistä, Ezzat Hakim Atallah, kuoli vankilassa maaliskuun 10. päivänä kärsittyään vakavista rintakivuista. Hän oli käynyt sairaalahoidossa neljä päivää aiemmin, mutta hänet palautettiin selliinsä, jossa hän kuoli. Ezzat Hakim Atallah oli myös toiminut liikemiehenä Libyassa jo kymmenen vuotta. Hänellä on vaimo ja kaksi nuorta lasta.

Virallisesti pidätettyjä on syytetty vakoilusta. Mutta valtion turvallisuuspalvelun tiedottaja Hussein Bin Hmeid sanoi Reutersille, että neljä kristittyä pidätettiin alunperin kristillisten kirjojen välittämisestä ja käännyttämisestä. Hän sanoi Libyan olevan sataprosenttisesti islamilaisen ja käännyttämisen "vaikuttavan kansallisen turvallisuuden."

Kun Ramsis pidätettiin ja häneltä kysyttiin, kuinka hän ajatteli voivansa jakaa Raamattuja Libyassa, hänen kerrottiin vastanneen pidättäjille, "Minulle sanottiin, että Libya olisi vapaa maa."

Libyassa on hyökätty kristittyjä ja kristillisiä symboleja vastaan aiemmin. Joulukuussa kaksi egyptiläistä kristittyjä kuoli ja kaksi haavoittui, kun ääri-islamilaiset heittivät kotitekoinen pommin kopti-ortodoksiseen kirkkorakennukseen Dafniyassa, Länsi Libyassa. Usean katolisen yhteisön nunnat ovat joutuneet lähtemään Cyrenaican provinssista saatuaan vakavia tappouhkauksia.

Muutaman viime viikon aikana noin sata egyptiläistä koptikristittyä on pysäytetty aseellisten ryhmien toimesta. Heidän päänsä ajettiin paljaaksi ja heidät karkotettiin Libyasta.

Viime kuukausien kehitys on paha takaisku vapauden kehittymiselle Libyassa. Toivottavasti libyalaiset seisovat vapauden puolesta, jonka edestä he taistelivat kaksi vuotta sitten.

0

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
        Ikävä
        127
        2004
      2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
        Ikävä
        102
        1785
      3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        83
        1601
      4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
        Maailman menoa
        61
        1454
      5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
        Ikävä
        33
        1152
      6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
        Ikävä
        110
        1083
      7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
        Ikävä
        51
        1053
      8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
        Ikävä
        47
        1046
      9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
        Ikävä
        73
        1036
      10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
        Ikävä
        44
        983
      Aihe