Pitbull koirapuistoon ?

Pittipuistossa

Heippa. Oon tässä vähän lukenut ja lukenut ja hirveesti ollaan sitä mieötä ettei pitbullia sais tuoda koirapuistoon... Itselläni siis 2v uros, seassa amstaffia emän emän puolelta... Maailman lempein koira, tulee toimeen kaikkien kanssa, gerbiileistä kaneihin, kissoista pikkulapsiin, urosten ja narttujen kanssa AINA! Ei oo koskaan ketään yrittänyt komentaa, purra, hyökätä, alistaa tai muuta... Rauhallinen mutta leikkisä, ja täysin omistajan (minun) hallinnassa...

Voinko viedä vihdoin koirani koirapuistoon niin, ettei mua häädetä sieltä pois koska minulla on 'tappajakoira'???

62

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pittipuistossa

      Ja miksi ylipäätänsä pitbulleja ei saisi viedä koirapuistoon?

    • Todennäköisyys

      laskelmat kertovat, tähtien ohella, että mikäli viet, niin muut poistuu takavasemmalle ja pikkuhiljaa vähin äänin aitauksesta pois.

      Yleensä pittbullin ottaa vain tatuoidut, epäsosiaaliset ja rikoksen polulle taipuvaiset herrat ja heidän rouvansa. He eivät kaipaa toisten koiraihmisten tai koirien seuraa. Paitsi tiettyinä kisapäivinä jolloin koiransa ottavat mittaa toisistaan.

      Joten mikäli et katso kuuluvasi heidän joukkoonsa, niin miksi olet ottanut koiran jonka olet?

      Hyvä esimerkki että edestään löytää minkä taaksensa jättää. Tai että jostain sakotetaan.

      • joopajooo

        yleensä pitbullin ottaa tatuoindut? mulla ja miehelläni on tatuointeja eestä ja takaa, eikä se kyllä liity pitbullin ottoon mitenkään, meillä on tälläisiä kaksinkappalein, ja vaan sen takia koska rotu on meille juuri oikea, suvussani on myös monia pittejä, eivät pitit juurikaan eroa muista roduista, kyllähän chihuhahuastakin saa tappajan jos haluaa. ulkonäön takia niitä pelätään. mutta minkä koira näölleen voi..


    • Pittipuistossa

      Selvästikään et tunne montaa pitbullin omistajaa. Mutta kiitos vastauksesta

    • Puistostaffi

      Jos muut puistoilijat tahtovat lähteä pitin tai minkä tahansa muun "vaarallisen näköiseksi" mieltämänsä eläimen tai ihmisen sinne tullessa, sehän on heidän asiansa. Olet tervetullut koirapuistoon, jos osaat puiston säännöt, koirasi on sinulla hallinnassa ja olet varautunut siihen, etteivät muiden koirat useinkaan ole näiden hallinnassa.

      Koirasi rotytyypin vuoksi lie lisäksi pakko ymmärtää, että viimeiseksi mainitulla seikalla yhdessä koirasi rotutyypin (tarkemmin fyysisten kykyjen sekä mahdollisten tappelutilanteessa esiintulevien käytösmallien/viettitoimintojen) kanssa voi olla työläitä seuraamuksia; tappelu voi muodostua tuhoisaksi (kuten lähes aina koirien välillä, roduista riippumatta) ja tappelun toisen osapuolen omistajien asenteet voivat vaikeuttaa asian jälkipuintia pirullisesti (nämä juuri koirasi rodun takia - ennakkoluulot ja massahysteria jyräävät).

      Parhaat onnentoivotukseni puistoilun aloittamiselle - toivottavasti ei eteesi satu tappelua eikä etenkään liikaa ennakkoluuloillaan eläviä!

    • Pittipuistossa

      Puistossa ollaan käyty, tuttujen koirien kanssa pelkästään, eli kultsu, sakemanni, chihu ja amstaffi, nöffi, vinttikoira ja kääpiösnautresi, uroksia ja narttuja kaikenkokosia ja erilaisia jopa vaikeitakin tapauksia. Kyllä on yritetty koiraani alistaakin, mutta tietää minun pitävän hänen puoliaan ja luotto on mielestäni täydellinen! Koirakouluttajalla käyty ja tulokset ovat upeat! Eli oon vaan yrittäny keksiä syytä että miksei puistoilu sopisi meille...

    • Puistostaffi

      No hyvältähän tuo kuulostaa. Ja jos se koirien irrottaminen ja mahdollisesti perusensiapu on hanskassa (kuten siis kaikilla koiranomistajilla ja puistoilioilla, ei vain pittien omistajilla tulisi olla), niin mikäpä estäisi. Huutelijoita ei kannata kuunnella, eikä rotujen mustamaalaajia yleensäkään. Näyttäkää hyvää mallia vaan niiden raivohulluille spanieleille ja tipsuille, joita ei tarvitse kouluttaa, kun "eivät nää oo aggressiivinen rotu".

    • pitti-hyi!

      Hyvä aloittaja, ei siinä mitää jos koirasi on TÄHÄN ASTI pärjännyt ja käyttäytyny hyvin, mutta ku se pitti ei tarvi ku yhen katseen toiselta koiralta tai vähäki joku koira hipasee sitä tietämättään ni sillon se käy kii, eikä pitti tunnetusti päästä ihan niin vaan irti ja siinäpähän kiskot toista koiraa kimpusta ku veri lentää....

      Ei se että se tulee tuttujen koirien kanssa toimeen vielä mitää todista jos kerran ette ole tohon ikään mennessä vielä käyny kertaakaan puistossa, suosittelisin että älkää menkö, mutta omalla vastuulla, niinhän se menee! Itse en tule TODELLAKAAN puistoon joka sisältää pittejä!

      Lueppas wikipediasta pittbull, siellä sanotaan hyvin että pitti ei ole koirapuisto koira! vaikka sun sesse nyt seropi pitti nyt onki... ei pahalla mut ei hyvälläkään!

      • pitti-hyi!

        Niin ja olen itse 2 koiran omistaja, jos minä vähääkään epäröisin puistoonmenoa (niinkuin sinä) niin en menisi ollenkaan. Pelkkä epäily ja pelko jo puhuu puolestaan! Itse luotan koiriini 25 ja 28 kiloset urokset, ei ikinä puisto kärhämiä!


      • juppeliuppo

        "ei pahalla mut ei hyvälläkään! "

        -Vaan kammolla. Oma häpeäsi, jos pelkäät joitain koirarotuja ;-)


      • Ei se ole
        juppeliuppo kirjoitti:

        "ei pahalla mut ei hyvälläkään! "

        -Vaan kammolla. Oma häpeäsi, jos pelkäät joitain koirarotuja ;-)

        kammoa, vaan tervettä itsesuojeluvaistoa ;D)))


      • snakun isäntä

        >>suosittelisin että älkää menkö, mutta omalla vastuulla, niinhän se menee!


      • kilttejä perhekoiria
        snakun isäntä kirjoitti:

        >>suosittelisin että älkää menkö, mutta omalla vastuulla, niinhän se menee!

        Täällä käy pitti puistossa, isäntä/emäntä seisoo portinedessä ja huutaa muille koiranulkoiluttajille ettei kannata tulla....siis wtf, se on ilmeisesti heitä varten koko puisto, menkööt yöllä sinne, niin me muut käydään päivällä. Tämä sama pitti katsoo vastaantullessaan toisia koiria koko ajan silmiin ja pistää rähinä kohdalla pystyyn, olipahan kaataa lastenvaunutkin joita emäntänsä työnsi, kun olisi niin ihanasti halunnut "leikkiä" koirani kanssa (tosin epäilen ettei tämän leikin jälkeen minulla olisi koiraa). Tämä samainen ihanan lempeä perhekoira, katselee taakseen ohituksen jälkeen niin kauan kuin muita näkee, mutta eihän se mitään pahaa halua eihän ?

        Eilen näin sitten jotain sellaista, että oli oikeasti pakko kääntää pää pois, en siis uskaltanut edes katsoa. Isojen puolen sakemanni olisi halunnut lelun (koirapuistossa siis) amstaffilta, jolla sitten meni hermot ja kävi sakemannin päälle. Sakemannin omistaja meni väliin, otti koiransa kiinni, mutta tämä staffi yritti jatkoi hyökkäämistä... lopulta sakemanni makasi omistajansa kanssa maassa, amstaffi jatkoi...siinä vaiheessa käänsin pään pois, ei näyttänyt amstaffin omistaja mitään kiirettä pitävän mennäkseen koiransa ottamaan pois, ei siis uskaltanu.


      • Anonyymi
        kilttejä perhekoiria kirjoitti:

        Täällä käy pitti puistossa, isäntä/emäntä seisoo portinedessä ja huutaa muille koiranulkoiluttajille ettei kannata tulla....siis wtf, se on ilmeisesti heitä varten koko puisto, menkööt yöllä sinne, niin me muut käydään päivällä. Tämä sama pitti katsoo vastaantullessaan toisia koiria koko ajan silmiin ja pistää rähinä kohdalla pystyyn, olipahan kaataa lastenvaunutkin joita emäntänsä työnsi, kun olisi niin ihanasti halunnut "leikkiä" koirani kanssa (tosin epäilen ettei tämän leikin jälkeen minulla olisi koiraa). Tämä samainen ihanan lempeä perhekoira, katselee taakseen ohituksen jälkeen niin kauan kuin muita näkee, mutta eihän se mitään pahaa halua eihän ?

        Eilen näin sitten jotain sellaista, että oli oikeasti pakko kääntää pää pois, en siis uskaltanut edes katsoa. Isojen puolen sakemanni olisi halunnut lelun (koirapuistossa siis) amstaffilta, jolla sitten meni hermot ja kävi sakemannin päälle. Sakemannin omistaja meni väliin, otti koiransa kiinni, mutta tämä staffi yritti jatkoi hyökkäämistä... lopulta sakemanni makasi omistajansa kanssa maassa, amstaffi jatkoi...siinä vaiheessa käänsin pään pois, ei näyttänyt amstaffin omistaja mitään kiirettä pitävän mennäkseen koiransa ottamaan pois, ei siis uskaltanu.

        Olen nähnyt aivan samanlaisen tilanteen mutta rodut meni toisinpäin. Sakemanni kävi kimppuun. Älä yleistä ja mustamaalaa huutelemmalla tyhmiä!


    • teuraaksi

      Ainoa paikka johon pitbull sopii, on eläinlääkärin piikin alle. Taisteluun jalostettujen koirien puolusteleminen ei auta yhtään mitään.

      • oletpa kammoinen

        Taisteluun jalostetun? Milloin viimeksi pittiä ollaan jalostettu taisteluun? Tietääkseni yli 100 vuotta sitten, johon mahtuu monta kymmentä sukupolvea väliin. Kaikkien niiden sukupolvien kautta pitistä ollaan jalosteltu pelkkää seurakoiraa tähän päivään asti.

        Taistelukoirina pittejä on kyllä yhä, mutta ne ovat sekarotuisia, eli pentutehtailijoiden kasvattamia, paperittomia koiria, joilla ei ole vaikutusta rekattuihin pitteihin/pitin jalostukseen.


    • Pittipuistossa

      En epäröi, vaan yritän keksiä jotain konkreettista syytä että miksi muka ei. Menisin heti tänään jos tietäisin sen olevan ok myös muille. Eli en siis halua ketään koirapuistosta 'häätää' enkä halua että itseäni joku häätää :) koirani on kyllä joutunut vapaana ollessaan yli-innokkaan huskytytön hampaisiin, mutta sen lisäksi että koira on perustottelevainen, se osaa paljon muutakin, kuten impulssienhallintaa ja mm myös päästää mitätahansa pureekin. Ja kyllähän mielestäni kokainen koira voi pimahtaa jos toinen koira katsoo väärin, ei vain pitbull?

    • petbulli

      "oletpa kammoinen"
      Perehdy asioihin, kiitos. Koko tekstisi on niin puutaheinää ettei voi kuin vaan nauraa ja hävetä samalla puolestasi. Piteistä ei olla jalostettu seurakoiria eikä ne sellaisia ole ikinä olleet, eikä niistä sellaisia ikinä tehdä. Nämä mainitsemasi seurakoirat ovat joko amstaffeja tai sitten sekarotuisia piskejä, niillä ei ole mitään tekemistä aidon amerikanpitbullterrierin kanssa. Kaikki aidot pitit on rekisteröity, riippuu toki siitäkin että minne. Amstaffin kun saa pitiksi helposti rekisteröityä, sekä amerikanbullyn paperittomat, pitää osata lukea koiran sukutaulut oikein ettei saa vaan "pitin näköistä" koiraa itselleen, monet kasvattajat ovat taitavia siinä. :)

      "Taistelukoirina pittejä on kyllä yhä, mutta ne ovat sekarotuisia, eli pentutehtailijoiden kasvattamia, paperittomia koiria, joilla ei ole vaikutusta rekattuihin pitteihin/pitin jalostukseen."
      Tämä varsinkin kertoo siitä ettet ole ihan täysin pitteihin perehtynyt, kyllä pittejä nykyäänkin käytetään maailmalla paljon tappeluissa, tai ainakin matsataan niitä keskenään. Sillä näkee millainen luonne koiralla on, cureja ei kaivata eikä niitä pennuteta. Pentutehtailijoiksi en sanoisi sillä kasvattajat eivät jalosta rotuaan eteenpäin rahasta, ei monet edes myy pentujaan eteenpäin. Paperit heiltä löytyy, veikkaisin että sukutaulut näkyvät pidemmälle kuin naapurin labradorinnoutajan.

      Ota asioista selvää ennen kun tulet tänne kertomaan mielipiteitäsi faktana, sillä kukaan aidon pitin omaava ihminen ei tuollaisia satuja usko.


      Aloittajan tekstiin sen verran että mikä ettei, vie vaan puistoon jos luotat koiraasi, omistat hyvän erotuskapulan ja koirapuiston koirat ovat koirasi tuttuja. Muuten voisin sanoa että pitit eivät ole missään nimessä koirapuistokoiria, mutta koska koirasi on seropi (veikkaan ettei ole pittiä nähnytkään sukutaulunsa puolesta, jos olet Suomesta koirasi ostanut/saanut) uskaltaisin hyvillä mielin käydä puistoilemassa sen kanssa. En ymmärrä miksi ihmeessä kaikista roduista on pakko tehdä seurakoiria? Suurin osa piteistä ei tule toimeen vieraiden koirien kanssa, tuttujen kanssa ok, mutta vieraiden, ja koirapuisto on ihan vihoviimeinen paikka viedä tuon tyyppinen miksaus sinne. Jos haluaa koirapuistokoiran niin valitsee rodut sitten sen mukaan.

      Monet seropit ovat jo onnistuneet pittien maineen pilaamaan, älä tee samaa virhettä. Koirabanneista ei seuraa muuta kuin huonoa, pahiten siinä kärsii ne koirat.
      http://blogs.westword.com/latestword/Pitbullsdead2.jpg

      • hohh.,

        Perehdy itse pitteihin paremmin.


      • sivusta-seuraaja1
        hohh., kirjoitti:

        Perehdy itse pitteihin paremmin.

        aika huono puolustus, ku jäit noin hiljaseksi :D


      • Riita vaan alkaisi.
        sivusta-seuraaja1 kirjoitti:

        aika huono puolustus, ku jäit noin hiljaseksi :D

        Tuhon ei tarvitse mitään kummoista kirjoittaa. Jos nuo ovat sinun mielipiteesi, mitä järkeä minun on lähteä niihin kommentoimaaan, kun ei täällä kumminkaan kenenkään päätä saa käännetyksi. Kukin on mitä mieltä on, koiraihmisten aloittama väittely ei lopu ikinä sitten kun se on saanut alkunsa. Minulla on omat mielipiteeni ja käsitykseni piteistä, eik niitä kukaan muuta.


      • kikkelitonttu

        Hyvä, "petbulli"! Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Pitit ovat taisteluun jalostettuja


      • Ohhoh, mutta...
        kikkelitonttu kirjoitti:

        Hyvä, "petbulli"! Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Pitit ovat taisteluun jalostettuja

        ...onkos tämä viesti todella sen oikean kikkelitontun kirjoittama? Ensimmäistä kertaa yli kolme sanaa, ja sisältää ajatuksen.

        Onkohan se palkannut itselleen sihteerin? =D)))


    • Jos olet katsellut koirapuiston käyttäjiä; suurimmaksi osaksi naisia ja niiden omistamia "pikkukoiria", ymmärrät varmaan mistä se syy isojen koirien pakkeihin löytyy?
      Kyse ei ole koirien yhteenkuuluvuudesta, ei niiden leikeistä vaan omistajien peloista jokaista "sutta tai tappajakoiraa" vastaan.

      • gfhggjjg

        Olisikin noin meillä isot koirat jyrää ja pienet odottaa vuoroaan ja toivovat että hallitsemattomat isot lähtee pois. Meillä koirapuistossa monta puremistapausta ja silti machot omistajat vie ne sinne.. :(

        Vahvimmat hallitsee..


    • fghgjgjghj

      Koirapuistoon saa aina viedä tasapainoisen kiltin koiran joka on omistajan hallinnassa ja koira viihtyy ja muut viihtyy sen seurassa..ihan sama mikä rotu.

      Yleensä vain käy niin että jotkut rodut ei sovellukaan sinne kun kasvaa aikuiseksi. ja pittbulli usein tälläinen..

    • petbulli

      On pitti-ihmisiä ja on ihmisiä jotka luulevat että heillä on käsitys oikeista piteistä. Veikkaan ettei täälläkään kukaan aitoa pittiä ole nähnyt, ehkä kuvista joskus. Harvemmat edes tunnistaisivat sellaisen vaikka vastaan kävelisi. Näin se vaan menee, monilla on niin vääristynyt mielikuva piteistä että turha sitä on lähteä korjaamaankaan. Lukekaa vanhoja kirjoja piteistä, selailkaa vanhoja lehtiä, ottakaa asioista selvää. Ehkä tekin joskus jotakin opitte. Mutta niin kauan kun edes perustiedot rodusta ei ole hallussa, en itse kehtaisi ainakaan suutani aukaista. (Pitit koirapuistokoiria, heh..)

      Sivustaseuraajan kanssa samaa mieltä, etkö muuta keksinyt..? Et varmaankaan kun tietosi olet saanut iltalehden sivuilta.

      • Äly hoi älä jätä !!!

        Miksiköhän sitten esim sahty ei oikeastaan huoli muita rotuja TERAPIAKOIRIKSI kuin Amerikan pitbullterrieriä ?!?? Kerroppa se ja tietääkseni Amerikan bully on ihan eri koira... Pitbull yhdistyksen sivuilta voi mennä jokainen lukemaan kyseisen rodun ROTUMÄÄRITELMÄN, ja ei pittiä ole koskaan jalostettu alunperin taistelukoiraksi vaan se on TYÖKOIRA ROTU , on esim auttaneet isäntäänsä pelto töissä, palvellut ensimmäisessä maailman sodassa jo ennen sakuja yms muita belkkareita mitä nyt taas tuolla puolen käytetään, jotka valitettavan usein ovat huonon HERMORAKENTEEN omaavia koiria. Eivät kestä painetta, haukku herkkiä yms yms. Eipä paljon tuo oma ameriikoista itse hyvältä kasvattajalta tuotu kaveri sitten taas tee. Omistaa erinomaisen HERMORAKENTEEN , koirani tekee työtä erilaisten ihmisten kanssa viikottain käy sairaalan lasten osastolla, vanhainkodeissa yms yms...ei pelkää, ujostele uusia tilanteita apuvälineitä yms yms. Koulutuksessa samaan aikaan olleet " palveluskoirarotua" olevat koirat saivat hylkyjä kun eivät kestäneet uusia tilanteita.. Oma koirani käy noin 2 krt vko saa koira puistossa ja kyllä narttu naiseen tapaan komentaa esim. Nuoria uroksia eikä siitä nyt tarvitse suuttua?!? Vai ?!? Eniten arka koira kärsii puistossa, arasta koirasta tulee usein " kiusattu" koska heikot eivät pärjää luonnossa. Tämä on minun kantani asiaan vies se koira sinne puistoon ja vähät välität mitä muut puhuu tai ajattelevat :) oma on häpeänsä jos eivät uskalla tulla !!!


      • sekarotuisen omistaj
        Äly hoi älä jätä !!! kirjoitti:

        Miksiköhän sitten esim sahty ei oikeastaan huoli muita rotuja TERAPIAKOIRIKSI kuin Amerikan pitbullterrieriä ?!?? Kerroppa se ja tietääkseni Amerikan bully on ihan eri koira... Pitbull yhdistyksen sivuilta voi mennä jokainen lukemaan kyseisen rodun ROTUMÄÄRITELMÄN, ja ei pittiä ole koskaan jalostettu alunperin taistelukoiraksi vaan se on TYÖKOIRA ROTU , on esim auttaneet isäntäänsä pelto töissä, palvellut ensimmäisessä maailman sodassa jo ennen sakuja yms muita belkkareita mitä nyt taas tuolla puolen käytetään, jotka valitettavan usein ovat huonon HERMORAKENTEEN omaavia koiria. Eivät kestä painetta, haukku herkkiä yms yms. Eipä paljon tuo oma ameriikoista itse hyvältä kasvattajalta tuotu kaveri sitten taas tee. Omistaa erinomaisen HERMORAKENTEEN , koirani tekee työtä erilaisten ihmisten kanssa viikottain käy sairaalan lasten osastolla, vanhainkodeissa yms yms...ei pelkää, ujostele uusia tilanteita apuvälineitä yms yms. Koulutuksessa samaan aikaan olleet " palveluskoirarotua" olevat koirat saivat hylkyjä kun eivät kestäneet uusia tilanteita.. Oma koirani käy noin 2 krt vko saa koira puistossa ja kyllä narttu naiseen tapaan komentaa esim. Nuoria uroksia eikä siitä nyt tarvitse suuttua?!? Vai ?!? Eniten arka koira kärsii puistossa, arasta koirasta tulee usein " kiusattu" koska heikot eivät pärjää luonnossa. Tämä on minun kantani asiaan vies se koira sinne puistoon ja vähät välität mitä muut puhuu tai ajattelevat :) oma on häpeänsä jos eivät uskalla tulla !!!

        Tottakai viet pitbullisi puistoon jos haluat. sama laki kaikille.


      • i love seropi
        sekarotuisen omistaj kirjoitti:

        Tottakai viet pitbullisi puistoon jos haluat. sama laki kaikille.

        tossa teidän jutussa''koira on omistajansa hallinnassa''niin kun olin koirani kanssa koira puistossa "koirani on siis sukua staffille" niin olin juuri päästänyt koiran vapaakasi niin silloin sieltä tulee dalmatiakoira jo rupeaa tappelemaan koirani kanssa eikä omistaja sanonut mitään onneksi ei tullut haaveria.


      • Äly hoi älä jätä !!! kirjoitti:

        Miksiköhän sitten esim sahty ei oikeastaan huoli muita rotuja TERAPIAKOIRIKSI kuin Amerikan pitbullterrieriä ?!?? Kerroppa se ja tietääkseni Amerikan bully on ihan eri koira... Pitbull yhdistyksen sivuilta voi mennä jokainen lukemaan kyseisen rodun ROTUMÄÄRITELMÄN, ja ei pittiä ole koskaan jalostettu alunperin taistelukoiraksi vaan se on TYÖKOIRA ROTU , on esim auttaneet isäntäänsä pelto töissä, palvellut ensimmäisessä maailman sodassa jo ennen sakuja yms muita belkkareita mitä nyt taas tuolla puolen käytetään, jotka valitettavan usein ovat huonon HERMORAKENTEEN omaavia koiria. Eivät kestä painetta, haukku herkkiä yms yms. Eipä paljon tuo oma ameriikoista itse hyvältä kasvattajalta tuotu kaveri sitten taas tee. Omistaa erinomaisen HERMORAKENTEEN , koirani tekee työtä erilaisten ihmisten kanssa viikottain käy sairaalan lasten osastolla, vanhainkodeissa yms yms...ei pelkää, ujostele uusia tilanteita apuvälineitä yms yms. Koulutuksessa samaan aikaan olleet " palveluskoirarotua" olevat koirat saivat hylkyjä kun eivät kestäneet uusia tilanteita.. Oma koirani käy noin 2 krt vko saa koira puistossa ja kyllä narttu naiseen tapaan komentaa esim. Nuoria uroksia eikä siitä nyt tarvitse suuttua?!? Vai ?!? Eniten arka koira kärsii puistossa, arasta koirasta tulee usein " kiusattu" koska heikot eivät pärjää luonnossa. Tämä on minun kantani asiaan vies se koira sinne puistoon ja vähät välität mitä muut puhuu tai ajattelevat :) oma on häpeänsä jos eivät uskalla tulla !!!

        "Miksiköhän sitten sahty..." Tarkoitat kenties sathya? Miksi ei huoli terapiakoiraksi?Noh siihen voi vastata vaan kyseinen pulju.Onhan noita vastaavaa työtä tekeviä muuten monissakin eri roduissa.Tosin normisti käytetään nimitystä kaverikoira,ei terapiakoira...
        Kyseisestä linkistä löytyy ihan virallista tietoa...
        http://www.kennelliitto.fi/FI/koira/kaverikoira/Kaverikhist.htm

        Kannattaa sitten erottaa kaksi asiaa.Suhtautuminen ihmiseen ja suhtautuminen lajitovereihin.Koira(rotu) voi olla (hyvinkin) avoin ihmisiä kohtaan,mutta lajitovereitaan kohtaan ei.Eli vaikka koira(rotu) tulisi ihmisten kanssa hyvin toimeen,se ei millään muotoon tarkoita sitä,että se soveltuisi siitä johtueen myös koirapuistoihin tai olisi mitenkään muita koiria "rakastava".

        Jos on kyseessä rotu,joka ei tyyypillisesti ole avoin ja ystävällinen lajitovereilleen(käytännössä pääasiassa ilmenee oman sukupuolen kanssa),niin vastuu omistajalla on erittäin suuri koirapuistoilussa.Siinä mielessä suurempi,koska oletusarvo tulla toimeen on pienempi,kuin lajilleen avoimien kanssa.Ja kun on vielä suuresta ja vahvasta kyse,niin vastuu kasvaa vielä enemmän.
        Kannattaa myös muistaa,että monet ns.taistelukoirataustaiset rodut(poissulkien pienet)kehittyvät niin fyysisesti kuin psyykkisesti hitaasti.Toisin sanoen,koiran lopullinen luonne voi tulla näkyviin vasta jokusenkin vuoden kuluttua...Ja tämä on asia,joka vaan valitettavan monesti tuntuu tulemaan yllätyksenä.Ja varsinkin kantapään kautta ikävänä yllätyksenä,kun vaan ei ole asioita kunnolla sisäistetty tai haluttu.Myös koirapuistoissa...
        Toki poikkeuksia roduissa on puoleen ja toiseen.Mutta realiteetit kannattaa muistaa,koska on kyseessä myös muiden hyvinvointi.
        Ja jos pittejä ajattelee,niin taitaapi olla noista taistelukoirataustaisista vielä rotu tai miksi sitä sitten kutsuukin,joilla ihan jalostuksellisestikkin on kytköksiä ihan koiratappeluihin ajallisestikkin paljon enemmän ja lähemmin meidän yhteiskuntaa,kuin millään muulla taistelukoirataustaisilla roduilla...

        "Pitbul yhdistyksen sivuilta..." Siis sathyn sivuiltako?Jos näin,niin
        ei todellakaan kiinnosta mennä jonkun yhdistyksen sivuillekkaan,jossa on myös mukana ihmisiä,joiden osuutta tutkittu koiratappeluitten yhteydessä ...


      • snakun isäntä
        Äly hoi älä jätä !!! kirjoitti:

        Miksiköhän sitten esim sahty ei oikeastaan huoli muita rotuja TERAPIAKOIRIKSI kuin Amerikan pitbullterrieriä ?!?? Kerroppa se ja tietääkseni Amerikan bully on ihan eri koira... Pitbull yhdistyksen sivuilta voi mennä jokainen lukemaan kyseisen rodun ROTUMÄÄRITELMÄN, ja ei pittiä ole koskaan jalostettu alunperin taistelukoiraksi vaan se on TYÖKOIRA ROTU , on esim auttaneet isäntäänsä pelto töissä, palvellut ensimmäisessä maailman sodassa jo ennen sakuja yms muita belkkareita mitä nyt taas tuolla puolen käytetään, jotka valitettavan usein ovat huonon HERMORAKENTEEN omaavia koiria. Eivät kestä painetta, haukku herkkiä yms yms. Eipä paljon tuo oma ameriikoista itse hyvältä kasvattajalta tuotu kaveri sitten taas tee. Omistaa erinomaisen HERMORAKENTEEN , koirani tekee työtä erilaisten ihmisten kanssa viikottain käy sairaalan lasten osastolla, vanhainkodeissa yms yms...ei pelkää, ujostele uusia tilanteita apuvälineitä yms yms. Koulutuksessa samaan aikaan olleet " palveluskoirarotua" olevat koirat saivat hylkyjä kun eivät kestäneet uusia tilanteita.. Oma koirani käy noin 2 krt vko saa koira puistossa ja kyllä narttu naiseen tapaan komentaa esim. Nuoria uroksia eikä siitä nyt tarvitse suuttua?!? Vai ?!? Eniten arka koira kärsii puistossa, arasta koirasta tulee usein " kiusattu" koska heikot eivät pärjää luonnossa. Tämä on minun kantani asiaan vies se koira sinne puistoon ja vähät välität mitä muut puhuu tai ajattelevat :) oma on häpeänsä jos eivät uskalla tulla !!!

        >>Tämä on minun kantani asiaan vies se koira sinne puistoon ja vähät välität mitä muut puhuu tai ajattelevat :) oma on häpeänsä jos eivät uskalla tulla !!!


      • 8+20
        Äly hoi älä jätä !!! kirjoitti:

        Miksiköhän sitten esim sahty ei oikeastaan huoli muita rotuja TERAPIAKOIRIKSI kuin Amerikan pitbullterrieriä ?!?? Kerroppa se ja tietääkseni Amerikan bully on ihan eri koira... Pitbull yhdistyksen sivuilta voi mennä jokainen lukemaan kyseisen rodun ROTUMÄÄRITELMÄN, ja ei pittiä ole koskaan jalostettu alunperin taistelukoiraksi vaan se on TYÖKOIRA ROTU , on esim auttaneet isäntäänsä pelto töissä, palvellut ensimmäisessä maailman sodassa jo ennen sakuja yms muita belkkareita mitä nyt taas tuolla puolen käytetään, jotka valitettavan usein ovat huonon HERMORAKENTEEN omaavia koiria. Eivät kestä painetta, haukku herkkiä yms yms. Eipä paljon tuo oma ameriikoista itse hyvältä kasvattajalta tuotu kaveri sitten taas tee. Omistaa erinomaisen HERMORAKENTEEN , koirani tekee työtä erilaisten ihmisten kanssa viikottain käy sairaalan lasten osastolla, vanhainkodeissa yms yms...ei pelkää, ujostele uusia tilanteita apuvälineitä yms yms. Koulutuksessa samaan aikaan olleet " palveluskoirarotua" olevat koirat saivat hylkyjä kun eivät kestäneet uusia tilanteita.. Oma koirani käy noin 2 krt vko saa koira puistossa ja kyllä narttu naiseen tapaan komentaa esim. Nuoria uroksia eikä siitä nyt tarvitse suuttua?!? Vai ?!? Eniten arka koira kärsii puistossa, arasta koirasta tulee usein " kiusattu" koska heikot eivät pärjää luonnossa. Tämä on minun kantani asiaan vies se koira sinne puistoon ja vähät välität mitä muut puhuu tai ajattelevat :) oma on häpeänsä jos eivät uskalla tulla !!!

        Sathyn pitbull-asiantuntijahan on/oli mukana Suomen koiratappeluringissä. Että siinä sulle se jengi. Roskaväkeä koko Sathy. Et sattunut katsomaan BBC:n dokkaria?


    • Rµµn@

      Pelkäähän nämä hysteeriset naiset jo taskulamppujakin joten miksipä ne ei kiljuisi telkkarin tappajakoirankin nähdessään.

      Mutta koirapuistoon en menisi minkään koiran kanssa, on se sellainen sähläysaitaus että oksat pois.

    • ...

      Sekaan vaan.. ja jos (niinkuin yhdessä viestissä viitattiin) muut pikku hiljaa poistuu hiljaa taka vasemmalle niin se on heidän oma häpeä. Kaikille koirilla on sama oikeus puistossa käyntii, pois laskuista tietenkin agressiiviset, kiimaiset jne.

      Luultavasti kun puistoon menet, sieltä poistuu välittömästi yksi ihminen, mutta loput jäävät hyvillä mielin leikittämään koiraansa omasi kanssa.

    • Tervetuloa vaan :) Meillä ainakin koirat leikkii kaikkien kanssa, oli sitte pitti tai chihu, leonberg tai kaikkia niitä sekaisin. Kun koira on omistajansa hallinassa, kuten minun koirani ovat minun hallinnassani en näe mitään ongelmaa. Edellistä komppaan sen verran että varmasti joku kukkahattutäti juoksee tuli hännän alla aidat paukkuen koirapuistosta pois, mutta se on hänen häpeänsä. Missaapahan hyvät pittihepulit ;)

      Omaa vanhempaa koiraanikin jotkut kukkikset fifiensä kanssa juoksee karkuun (rotikka-sakumix) vaan aivan turhaan.. rouvalla ikää 12v ja ikinä ei ole rähissyt muiden kun meidän toisen koiran kanssa valtataistelun aikana. Muutenkin tuo koira on lempein otus mitä tiedän.. ei ole koiraa karvoihin katsominen!

      • 111111111

        Mitä sitten jos joku lähtee pois? Parempi katsoa kuin katua. Turha sun on siinä mitään ilkkua, jos joku haluaa ottaa varman päälle koiransa turvallisuudesta huolehtimisen. Mistä luulet että muut ihmiset tietävät sun koiran luonteen ja historian? Järki käteen...


    • Kaalityttö

      Minulla on 3 pitbullia ja hyvin on mennyt puistossa.Ei mitään ongelmaa.Jos se on jollekki ongelma niin so se on sit niin,.Rohkeesti vaan tänne :)

      • :::::DDDDDDDDDDDDDD

        ja mulla 30 pittiä, mitäs siitä tuumaat


      • vastatkaa joku

        Miksi noita pitää viedä koirapuistoon ? "Yhteistä kaikille amerikanpitbullterriereille on se, että ne ovat ihmisten kanssa hyvin toimeen tulevia ja yleensä muiden koirien kanssa vähemmän kavereita." Tuo on lainaus sahtyn sivuilta, joten miksi puistoon jos on vähemmän kaveri toisten koirien kanssa ? Eikös koirapuistoon viedä koiria siksi, että saavat leikkikavereita ? Itse ainakin vien vain ja ainoastaan koirani sinne, että se tykkää toisten koirien kanssa leikkiä ja sillä on ihan "bestiksiäkin", eli on koirien kaveri.


    • Black swan

      Aloittaja, vie koirasi puistoon! Minusta puistot on tarkoitettu KAIKILLE ikään tai kokoon katsomatta, varmasti tulet samaan epäileviä katseita niinkuin itsekkin sain joskus paljon oman dogoni kanssa, mutta edelleenkin tulee toimeen kaikkien ja kaiken kanssa, joten en näe ongelmaa, Pitti jos on aina ollut lempeä ja ollut alistuva ja omassa hallinnassasi niin kyllä se todennäköisesti tulee olemaan sellainen aina, muistat vain että pittiä on helpompi lietsoa kiinni käymiseen.
      Jos siis näet siellä haastaja poistu niin et ainakaan saa syitä niskoillesi, koska todennäköisesti sen haastajan omistaja kuvittelee että pitti sen kaiken aiheutti, vaikka koirasi olisi ollut lähellekään. :)

      • snakun isäntä

        >>varmasti tulet samaan epäileviä katseita niinkuin itsekkin sain joskus paljon oman dogoni kanssa


      • pelätä pitää
        snakun isäntä kirjoitti:

        >>varmasti tulet samaan epäileviä katseita niinkuin itsekkin sain joskus paljon oman dogoni kanssa

        Samaa olen miettinyt oman pienen koiran kanssa, ei se korvausvastuu tuo omaani takaisin. Lähin koirienpuisto on sekapuisto, ei siis pienille erikseen, sitten sinne tuodaan koiria jotka käyvät suoraan päälle. Viimeksi ison rotikan hyökättyä omani istui vieressäni, tämä rotikka kävi suoraan päälle ja heti kun portista pääsi sisään. Koirani kiljui ja näytti mahaansa, toinen ei tajunnut. Sitten tämän toisen omistaja puheli "rauhoittavista signaaleista" kuinka koirat tajuaa ne, hänen oma koira ei tajunnut. Jos saman olisi tehnyt tuollainen dogo, minulla ei koiraa enää olisi, vaikka on alle vuoden ikäinen.


    • kiltit kyllä

      Kääpiökoiran emäntänä sanoisin kyllä, jos todella on sosiaalinen eikä käy yhdenkään koiran päälle. Kaikenkokoiset ja näköiset koirat ovat tervetulleita, jos eivät rähise eivätkä käy toisten päälle. Itse olen vaihtanut puistoa koirani kanssa, kun en todellakaan enää tuossa lähipuistossa uskalla käydä, siellä käytetään sellaisia rähisijöitä, että vähänkään aremmat ja tappeluhaluttomat koirat pelkäävät.

    • bullin omistaja

      Puistoon vaan mutta kuten itse bullini kanssa, olen koko ajan valmistautunut pahimpaan.
      1. Opettele kikat siihen miten saat irrotettua koirasi toisesta tappelutilanteessa, kuulostaa pahalta tiedän mutta sinun on ymmärrettävä että JOS tappelu tulee, seuraukset voivat olla toisen koiran kannalta hirveät! Joten opettele ulkoa kikat siihen miten saat vimmalla otteessa olevan koirasi irti toisesta.
      2. Pidä silmäsi auki koko ajan äläkä käännä selkääsi, jos koirasi painii toisen koiran kanssa. Vaikka koirasi ei ole ikinä jotain tehnyt, et koskaan voi tietää, sinulla on vahva koira, kanna siitä vastuu.
      3. Opettele näkemään merkit koirastasi. Minun bullillani alkaa otsasuoni sykkimään kun se käy ylikierroksilla, se läähättää nopeasti ja ilme on kireä, silloin tiedän että nyt ollaan ylikuumennuttu ja on aika vähän rauhoittua. En tiedä mitä koirani tekisi, jos sitä ei rauhoittaisi ylikuumenemisesta vaan antaisi vain mennä, koska en ole halunnut ottaa siitä selvää. Voi olla ettei koirani tekisi mitään vaan jatkaisi vain leikkiä mutta en halua ottaa mitään riskejä.

      Kun ymmärrät millainen koira sinulla on, voit ihan hyvin viedä koirasi koirapuistoon. Vaikka sinulla onkin varmasti kova tarve näyttää ihmisille että koirasi ei ole mikään tappajakoira, tiedosta silti se että koirasi voi halutessaan tappaa toisen koiran, etkä osaa lukea sen ajatuksia, jotkut koirat eivät vain tule keskenään toimeen ja siitä voi tulla seurauksia ja vaikka sinun koirasi ei tappelua aloittaisikaan, se on se joka syyn saa niskaan.

    • sakun kanssa herkkää

      Jos jokin rotu ei lähtökohtaisesti ole koirasosiaalisemmasta päästä, niin on hyvä ottaa se huomioon ennakoinnin, varautumisen ja tilanteiden lukemisten tasalla - toisin sanoen joutuu olemaan tarkkana kuin porkkana kuten edellinen kirjoittaja jo kirjoitti ja ETENKIN jos et itse ole harrastanut puistoilua eli sinulla ei ole puistoilusta kokemusta. Meinaan puistoilu ei suinkaan ole "tuosta noin vaan portista sisään aina vaan" - meininkiä vaan järkevää on tarkkailla puistoa ja sen kokoonpanoa JO kauempaa ja tehdä päätöksiä jo alkutilanteen luvun perusteella, esim. jos huomaa että sisällä murrosiässä olevaa uhoajaa tai samalla ihmisellä useampi (lasken jo 2 useammaksi) koira jotka menevät liian "tiimissä" siellä ja ylipäänsä jos menossa jo kauempaa katsottuna vaikutelma, että ei mukava kokoonpano välttämättä. Portilla sitten ennen sisään menoa kannattaa asioida ennen sisääntuloa ja kertoa mikä on tulossa ja kysyä mitä koiria siellä ja tulevatko sen ja sen ikäisen ja sukupuolisen kanssa ja innokkaan/ujon/millaisen kanssa ok.
      Puistoilu on miltei taitolaji, jossa kehittyy kokemuksella ja tulee jonkinlaista puistosilmää, vähän kuten missä tahansa asiassa jossa konkaroituu. Puistoilussa on oltava läsnä, kännykään pitkällisesti vastailu puistossa ei ole esimerkiksi kannatettava ajatusPorttitilanteet ja alkututustuminen ovat sellaisia että niihinkin tarvitaan mahdollisesti strategiaa. Esim. pyydä muita ihmisiä ottamaan koiransa pois portilta jos eivät tee niin, kun olette menossa sisään ja koira sinulla vielä hihnassa, jos koko konkkaronkka lämäytyy teihin kiinni avatessanne porttia ja koira hihnassa voi koira ahdistua liikaa etenkin jos täysin uusi tilanne ja jopa puolustautua etenkin jos hihnassa vielä. Kun pääsee sisälle suht. mukavasti, on alkutilanne mukavampi koirallekin. Ja aina kun portti on käymässä, suhtaudu asiaan punniten varautuen siihen, että ehkä lähdettekin pois jos sisääntulija vaikuttaa portin toiselta puolen ja ihmisen kertomana sellaiselta, että ehkä ei kemiat ok. Kannttaa huomioida siis, että vaikka oma koirasi olisi sellainen että "tulee lähtökohtaisesti kaikkien kanssa toimeen", kaikkien muiden koirat eivät näin välttämättä ole. Joten sinun tulee olla tilanteita lukemassa kattavahkosti, myös niin (ja etupäässä) että luotat tuntemuksiisi eli vaikka joku sanoisi että koiransa ok mutta saat itse siitä muuta vaikutelmaa, niin varmempaa harkiten kuin muutoin.

      Jos ihmiset eivät ole samaan aikaan puitossa koirineen, ei kannata liikoja loukkaantua, kyse voi tosiaan olla siitäkin, että omat koiransa eivät tule ihan kaikkien kanssa toimeen. Mutta ihmisten kanssa kannattaa ja miltei tulee jutella portin kautta ennen sisääntuloja, siinä selviää asioita.

      • Kysymyksiä ?!

        Koko keskustelusta mulle herää vaan muutama kysymys?!?
        1. MIKSI se olisi AINA se pitbulli joka hyökkäisi siellä puistossa toisen koiran kimppuun?!? Esim nyt vaikka sen villakoiran kimppuun ?!? Eikö se villakoira voi hyökätä pitin kimppuun ?! Ja 2. MIKSI toinen rotu olisi sosiaalittomampi kuin toinen ?! Eikö toi sosiaalisuus koirilla ole ihan koulutus kysymys?
        3. Mikä on OIKEA Pitbull?
        4. Onko KUKAAN TEISTÄ lukenut esim. Milanon laumanjohtaja kirjaa? Jo vastaus on ei suosittelen lukemaan välittömästi.


        Aloittajalle:

        Vie koirasi lenkille , kävelkää pitkiä maasto lenkkejä muiden koirakavereiden kanssa niin että koirilla on kunnolla tilaa juosta ja leikkiä. Koirapuistoilu sopii joillekin koirille ei kaikille, valitse koirallesi tasapainoisia ja tasavertaisia leikkikavereita. Kun olet lähdössä koirapuistoon kävele/ juokse sinne , niin koiralla ei ole ihan kärjessä energia tasot.


      • ottaisitko selvää
        Kysymyksiä ?! kirjoitti:

        Koko keskustelusta mulle herää vaan muutama kysymys?!?
        1. MIKSI se olisi AINA se pitbulli joka hyökkäisi siellä puistossa toisen koiran kimppuun?!? Esim nyt vaikka sen villakoiran kimppuun ?!? Eikö se villakoira voi hyökätä pitin kimppuun ?! Ja 2. MIKSI toinen rotu olisi sosiaalittomampi kuin toinen ?! Eikö toi sosiaalisuus koirilla ole ihan koulutus kysymys?
        3. Mikä on OIKEA Pitbull?
        4. Onko KUKAAN TEISTÄ lukenut esim. Milanon laumanjohtaja kirjaa? Jo vastaus on ei suosittelen lukemaan välittömästi.


        Aloittajalle:

        Vie koirasi lenkille , kävelkää pitkiä maasto lenkkejä muiden koirakavereiden kanssa niin että koirilla on kunnolla tilaa juosta ja leikkiä. Koirapuistoilu sopii joillekin koirille ei kaikille, valitse koirallesi tasapainoisia ja tasavertaisia leikkikavereita. Kun olet lähdössä koirapuistoon kävele/ juokse sinne , niin koiralla ei ole ihan kärjessä energia tasot.

        Ei olla luettu millanin laumanjohtaja kirjaa, koska koirat eivät ole enää laumaeläimiä, eivät ole sitä olleet satoihin vuosiin, evoluutio näet toimii myös koirilla. Osa koirista on epäsosiaalisia, käyvät toisten päälle eivätkä lopeta vaikka toinen on jo alistunut.

        Villakoirat on sosiaalisia eivät tappelijoita, eivät ole koskaan olleet muuta kuin sirkus-ja seurakoiria.


      • laumaelämää?
        ottaisitko selvää kirjoitti:

        Ei olla luettu millanin laumanjohtaja kirjaa, koska koirat eivät ole enää laumaeläimiä, eivät ole sitä olleet satoihin vuosiin, evoluutio näet toimii myös koirilla. Osa koirista on epäsosiaalisia, käyvät toisten päälle eivätkä lopeta vaikka toinen on jo alistunut.

        Villakoirat on sosiaalisia eivät tappelijoita, eivät ole koskaan olleet muuta kuin sirkus-ja seurakoiria.

        "Ei olla luettu millanin laumanjohtaja kirjaa, koska koirat eivät ole enää laumaeläimiä, eivät ole sitä olleet satoihin vuosiin, evoluutio näet toimii myös koirilla. "

        Just joo. Kyllä vaan usean koiran kotitaloudessa koirilla vaan se "nokkimisjärjestys" on. Siihen samaan laumaan myös kaksijalkaiset kuuluu. Suosittelen oikeasti perehtymään aiheeseen, niin yhteiselo koirien kanssa helpottaa...


      • evoluutioteoriaaaa
        laumaelämää? kirjoitti:

        "Ei olla luettu millanin laumanjohtaja kirjaa, koska koirat eivät ole enää laumaeläimiä, eivät ole sitä olleet satoihin vuosiin, evoluutio näet toimii myös koirilla. "

        Just joo. Kyllä vaan usean koiran kotitaloudessa koirilla vaan se "nokkimisjärjestys" on. Siihen samaan laumaan myös kaksijalkaiset kuuluu. Suosittelen oikeasti perehtymään aiheeseen, niin yhteiselo koirien kanssa helpottaa...

        Meillä ei ole nokkimisjärjestystä, koira elää meidän kanssa, eikä meillä kukaan ole mikään pomo kenellekkään.
        Ja unohtakaa se susi koirista :"Selviä merkkejä kesyyntymisestä on jo yli 10 000 vuoden takaa, ja läheistä vuorovaikutusta koiran ja ihmisen välillä on ollut jo 40 000 vuotta sitten.[10] Mitokondrio-DNA-vertailussa on käynyt ilmi, että koirat ja sudet erkanivat ensimmäisen kerran toisistaan jo yli 100 000 vuotta sitten. Tutkimuksissa selvisi myös, että erillisiä koiralinjoja on erkaantunut luonnon koiraeläimistä neljään eri otteeseen, mikä saattaa selittää nykykoirarotujen suuresti vaihtelevan ulkomuodon ja käyttäytymisen. Jos kesykoirat olisivat erkaantuneet muista koiraeläimistä yhdellä kertaa, koiran lajinsisäiset geneettiset vaihtelut olisivat paljon nykyistä pienempiä.[11][12][13]"

        Eli meinaatko ettei ihminenkään ole 100 tuhannessa vuodessa kehittynyt ?


    • sakun kanssa herkkää

      Juuri miten päin vain voivat tilanteet mennä, niin minäkin laitoin viestissäni (kohta "vaikka oma koirasi tulisi lähtökohtaisesti kaikkien kanssa toimeen, muiden eivät välttämättä"). Mutta koirasosiaalisuus (eli että miten koira tulee toimeen muiden koirien kanssa) ei ole vain koulutus/kasvatuspuolen asia vaan rotukin vaikuttaa - toki jokainen koira on AINA yksilö, mutta rotu taustalla yleensä vaikuttaa jonkin verran piirteisiin (esim. bokserit melko lailla jöärjestäen energisiä). Pitbullithan ovat olleet muistaakseni "nanny-koiria" ja terapiakoiria, niiden ihmissosiaalisuus on eri juttu kuin koirasosiaalisuus. Edelleen vaikka yksilönä olisi koirasosiaalinen, olisin silti ihan vain varuiksi tarkkana tilanteissa etenkin (!) jos ei aiempaa puistoilukokemusta. Itselläkin iloinen sakuli mutta olen silti tarkkana, koen että se on järkevää. Olin myös aiemman pikkukoiran kanssa hyvin tarkkana, tilanteiden luvut ovat keskeisiä ja parempi katsoa kuin katua, olla harkitsevainen. Pointtina olla tarkkaavainen kokonaisvaltaisesti, ei riitä että on oman koiran suhteen tietäväinen ja ajattelee homman hoituvan sillä, että oma koira kaikkien kanssa toimeentulevaa, se ei riitä vaan kannattaa olla kokonaisvaltaisesti tarkkaavainen, kaikkien puistossa olevien kannalta, kokonaistilanne huomioon ottaen.

      • ei ihan niin

    • Black Swan

      Dogoni kanssa olen käynyt nyt 3,5 vuotta puistossa, ainostaan yhden konfliktin kanssa, ja sekin oli muiden vika. Jos omistaja antaa Sakemanninsa ja valkkarinsa nylkyttää molemmista päistä koiraani sekä ahdistaa sen puiston nurkkaan, niin en koe että koirani olisi pitänyt alistua moiseen, enkä ennättänyt näiden väliin, eikä koirani edes napannut kunhan äräht. Omistaja onneksi ymmärsi ihan itse että ei ollut vika minun koirassani. Kävimme puistoissa n 3-4 kertaa viikossa asuessani Tampereella. Edelleen meillä on kymmeniä tuttuja joidenka kanssa näemme joskus puistossakin. Dogoni on nyt 4,5 vuotias ja edelleen treffaamme muita koiria päivittäin, koska emme enään asu puistojen lomassa niin en viitsi puiston takia ajaa 70km suuntaansa kovin usein. Välillä käymme oman paikkakuntamme treeni kentällä leikkimässä vieraiden kanssa, mutta aika laiska on tytöstä tullut joten melkein vain lenkkeilemme enään. Ei se vika ole koirassa vaan siellä narunpäässä, eiköhän cesarkin ole sen aika monella pitillä todistanut :) mm. daddyllä ja daddy jr:lla Jos koirasi ei ole käytöshäiriöinen ja osaat lukea sen eleitä niin käy puistossa HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA!

    • Black Swan

      P.S minua on purrut kaksi koiraa elämäni aikana tuttavaperheeni KULTAINENNOUTAJA jolla oli pentu traumoja kennelistä lähtien koko purukalusto meni kädestäni läpi, haavat tikattiin ja sain koko kesän uima kieltoa, sekä puoli tuttu koira juoksi pihasta tielle ja kävi käteen kiinni tämä rodultaan norjanharmaan ja karjalankarhukoiran sekoitus.

      Ei ne ole vain ne "tappajakoirat", minä luotan niihin huomattavasti enemmän kuin tavan koti koiriin. Myönnän että moni ottaa tälläisen koiran väärin perustein, mutta se ei ole rodun tai koiran vika. Media vain osaa niin hienosti syyllistää niitä.
      Sekä kannattaisiko kiinnittää huomiota myös enemmän sairaaksi jalostamiseen kuten, cavalier ja näyttelylinjainen sakemanni tai vaikkapa mopsi ja bostoni tai toy ja chihu. Älä syytä jos et tiedä.

    • vierailijavaan

      koirapuistossa sattuu ja tapahtuu aina, itse oon oman sekarotuiseni kanssa selvinny ihan pienillä säikähdyksillä ja tappelutilanteet on syntyny kun joku koiranomistaja on kiirehtinyt koirien keskelle nappaamaan omaansa syliin "turvaan" ja jo on muilla koirilla mennyt pasmat sekaisin.
      Oma koirani tulee toimeen melkeenpä kaikkien koirien kanssa, riippumatta iästä tai koosta. Ainoat poikkeukset ovat partacolliet jos silmät karvan peitossa ja kaverini pitbullien kanssa meni pitkään ennen kuin sai laitettua vapaina juoksemaan samaan tilaan, johtuen siitä että pitbullien tulkitseminen on kuulemma toisille koirille haaste ja sen takia saattaa aiheuttaa tilanteita turhaan.
      Oma koirani joka ei koskaan ennen ole käynyt toisten koirien kimppuun nappasi kiinni, selvittiin säikähdyksellä ja kaverini pitbull vain jolkotteli tilanteesta pois.
      oma koirani on tuollainen 8kg ja sen kanssa koen että selviän koirapuistojen pienten puolella.,koirapuistoissa vaan on se että kun toisista koirista tai niiden omistajista ei ikinä tiedä! itse ainakin olen huomannut että monet riidat koirien välillä ovat edenneet riidoiksi kun omistajat ovat singoilleet auttamaan koiriaan kesken leikkien tai harmittomien paikan näyttämisten.

      • puistoillut

        kyllä se niin on että kun koirapuistossa käy, niin väistämättä välillä tulee yhteenottoja, mikä on ja kuuluu koirien käyttäytymiseen. niissä sitten tulee esiin se onko koirasta jatkossa puistokoiraksi. typerältä kuullostaa jos sanoo tää ei tee mitään paitsi jos toinen aloittaa. vaikka toinen koira aloittaa, pitää omankin koiran osaata tappelu lopettaan ..........


    • bullmastiffomistaja

      Ite kohtaan kanssa katseita kun vien 2v bullmastiffini koirapuistoon ja vielä enemmän sen jälkeen kun koirani puolusti itseään toisen koiran hyökätessä meidän kakaran kimppuun. Toiselle koiralle ei käynyt mitään ja asiallisesti tarjosin yhteystietojani toiselle omistajalle jos tulisi lääkärireissu mutta ei suostunut ottamaan vastaan vaan katto mua ja mun koiraa peloissaan. Lähtiessäni kuulin muitten omistajien supattelevan koirapuistossa tappajakoirasta vaikka meijän bullmastiffi vaan käytti itsepuolustusta kun toinen kävi päälle kun yleinen syyttäjä. Mun mielestä kaikkien koiranomistajien pitäisi katsoa sitä omaa koiraa samalla tavalla kun mun lyttyturpaa ja ajatella että toikin voi tappaa jos haluaa. Se että koiralla on ruttu kuono ja lihaksikas vartalo ja ehkä huonompi "maine" ei tarkota ettei ne vois olla yksii parhaimmista sylikavereista.

      • Voiko luottaa ?

        Kertoisitko hieman tarkemmin... minkä rotuinen oli koira joka hyökkäsi sinun koirasi kimppuun ?

        Mielestäni on vastuutonta viedä tuollaista koiraa koirapuistoon jos on pientäkään epäillystä siitä että koira käyttäytyy agressiivisesti ..... ??!!!

        Itselläni koiria ja lähistöllä staffeja ja ambulldogeja (suurin osa niistä ihan ok )ym.

        Usein on niin että koirat ( myös nämä "kovat" koirat ovat sylikavereita ja tottakai suojelevat perheensä ja ovat mitä mahtavia "kotikoiria"....mutta todellisuudessa vartioivat omiaan niin että vieraan ihmisen tullessaan liian lähelle, käyvät kiinni......
        Juuri näin, kuten itse sanoit: "toikin voi tappaa jos haluaa".........

        Eli mielipitäitä tästä asiasta, kiitos .........????


    • oihyghoiöwds

      En jaksanut lukea koko ketjua, mutta laitanpa nyt oman mielipiteeni.

      En omista pittiä, vaan toisen taistelukoiraHISTORIAN omaavan (käytetty 200vuotta sitten koiratappeluissa)

      Totuushan on se, että meillä ei olisi mitään ongelmia puistolla, jos omistajat ymmärtäisivät sen, miten omat koiransa haastelevat tappelemaan. Jos kultsu kyttää kokoajan ja ärähtää, kun sitä mennään haistelemaan (antaa haasteen) niin se on okei ja hyväksyttävää, mutta auta armias jos tähän haasteeseen vastataan! Vika on aina siinä "taistelukoirassa". Jos kultsu käy kultsun päälle, niin ne nyt vähän vaa selvittelevät arvoasteikkoaan, mutta jos "taistelukoira" vastaa hänelle esitettyyn haasteeseen, se yksinkertaisesti haluaa tappaa toisen koiran ja lopuksi varmaan syödäkkin sen, niin verenhimoinenhan se on.

      Me yleensä siirrymme toiseen aitaukseen (omani ei tulistu niin helposti, pystymme siirtymään ennen tappelua) ja sitten näiden provoilijoien omistajat antavat koiransa möllöttää siitä aidan toisella puolella kyttäämässä ja ärähtelemässä omalleni. Mitä ihmettä?? Tuntuu että oikein odotetaan että omani (ja muiden ko. taustan omaavien koirien) suuttuvan, tulistuvan, että voidaan todistaa joku pointti. Sekö, että jokainen hyvän itsetunnon omaava koira JOSSAIN VAIHEESSA kyllä pyrkii näyttämään, ettei häneenkään päältä kävellä?

      Joten, opetetaan kaikki koiramme olemaan provoilematta (opetellaan ne alistamisen ja provoamisen merkit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) niin mitään ongelmaa ei ole.

      Minkätahansa rotuinen koira on VAIN KOIRA, toimii vaistojensa varassa, yksikään koira ei ole 100% omistajansa hallussa, koska omistavat aivoit joilla pienen ällykkyytensä turvin tekevät omia ratkaisujaan. Mikä tahansa koira voi tappaa.

      t. Koiran omistaja, joka mielummin puistoilee yksin kuin "kilttien perusvuffejen" kanssa

    • Anonyymi

      Jos tuot ja käy koirani kimppuun niin väännän niskat nurin. Toivottavasti tuot niin yksi näitä helvetin eläimiä on poissa

    • Anonyymi

      Saa toki, mitä enemmän taistelurakkeja, sitä enemmän hauskaa ohjelmaa, mukava seurata ikkunasta :)

    • Anonyymi

      Ei ikinä koirapuiston. Pitit hulluja tappelijoita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1240
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      1007
    Aihe