Viinin käyminen

ailukka62

Heissan! Tein kotiviiniä nyt raparperista ja mansikoista ja laitoin sokeria 6kg,käytin Dulcan kotiviinin käymispakkausta. Viini käynyt nyt reilut 3 viikkoa,mutta pulputtaa edelleen noin 30 sek välein. Äsken sitten mittasin ominaisuusmittarilla niin tuli luku 10 ja mittasin prossut niin näytti 13%. Kärsikö käyminen nyt kun avasin äsken kantta ja annanko käydä ihan loppuun asti vai miten? Olen tehnyt viiniä ennenkin,tein omenoista ja päärynöistä ja se kävi vaan 3 viikkoa,siksi olen nyt ollut vähän huolissaan että miten nyt käy noin pitkään. Vastauksia toivoisin ja neuvoja.

21

13803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei enää noviisi

      Jos käy vielä 3 viikkoa, niin joudut sitten makeuttamaan runsaalla yli kilon sokerilla. Riippuu siitä, halutaanko erittäin kuivaa vai puolikuivaa kotiviiniä. Liian kuiva kotiviini ei säily kovin kauan. Etikoituu helposti varastossa.
      Itse kerran kokeilin omenaviiniä joka kävi erittäin kuivaksi(om.paino -6), maku oli kuiva mutta hyvä. Mutta varastoinnin jälkeen n. 3 kk jälkeen heti avaamisen jälkeen etikoitui heti.
      Parhaimmillaan ominaispainomittarin perusteella varastoinnissa on -2. Tummista marjoista taas 0 - 5 välillä, omien kokemuksieni perusteella.
      Viimeksi sain äsken mustikka/vadelmasatsista( itsepoimimista marjoista) valmiiksi ja makeutin satsin kilon sokerilla että asteikolla -10 ----- 6, löytyi sopiva maku minulle.
      Käytän Gold Wine-käymispakkausta kotiviinin tekoon omista puutarhamarjoista ja poimimista luontomarjoista.
      Kiva ja halpa harrastus, jos omii kärsivällisyyttä ja tarkkuutta hygieniassa.
      Pysäyttää voi kesken, jos ei halua nähdä vaivaa makeuttamisessa. Ominaispainomittari on olennainen siinä.
      Tsemppiä ap-lle!

      • sake1

        Ei enää noviisi

        Olen kokenut viinin tekiä ja nyt vasta olen tullut siihen tulokseen miten saa parhaan viinin. Mutta minun viinin teko tapa saattaa olla luvatonta tämän kimuranttisen alkoholi lain säädännön tähden.
        Parhaan viinin saat riisistä hiivasta ja sokerista ja niin tietysti vedesta.
        Pane, noin 10 l vettä kaupasta saatavaan 30 litran käymis astiaan joka on kannella ja vesilukolla varustettu. Veden on oltava käden lämpööistä.
        Lisää veden joukkoon noin kaksi ja puoli tuorehiiva pakettia, jota saa tavallisesta elintarvike liikkeestä.
        Kaada veteen 2kiloa sokeria ei hedelmä sokeria Pan sokeri käy.
        Lisää vielä veteen noin kilo puhdistettu eli hiottua riisiä.
        Juoma alkaa käydä noin kahden tunnin kulutua siitä kun olet sulkenut kannen pöntössäsi. "Latinki" käy noin viikon ajan, eli niin kauan kuin vesilukko pulahtelee. Tässä on se mutta matkassa kun alkoholi laki taitaa kieltää viinin valmistuksen viljasta, riisi on viljaa. JUoma on jotenkin pahan makuista jos et mausta sitä, minä olen käyttänyt mausteena tiiviste mehua noin puoli desiä kahta litraa kohti.
        Sitten siitä miten selkeytät viinisi- Kun viinisi on lopettanut käymisen, niin jos mahdollista niin laita se jääkaappiin ja anna sen olla siellä koskematta noin 2 vuorokautta. Sitten lappoat sen lapolla toiseen astiaan, ja siirrät sitten sen astian jääkaappiin, astiaasi ei enää saa päästä riisejä hiivaa ainakaan kovin paljon,enää.Kun tämä astia on ollut jääkaapissa noin 2 vuorokautta niin lappoa viinisi lopulliseen säilytys astiaan tai pulloihin Viinisi seestyy vielä pullossa tai astiassa älä kaada astiaa tai pulloa ihan pohjaan asti jätä esm pullon pohjale noin puoli senttiä viiniä tämä sen tähden että siellä pohjalla on vielä sitä hiivaa joka ei enää käy. Minä olen laittanut sen tiiviste mehuun viinin sekaan vasta ruokailun yhteydessa noin korkillisen 33c l pikariin Tiiviste mehun käyttö on siitä hyvä myöskin, että viinisi on punaista kuten mikä tahansa viini ja voit sanoa että viini on tehty mustaherukasta, minä käytän mustaviinimarja tiivistettä. Riisita tehty viini on lähinnä kiinalaisten käyttämä kasallis juoma, he tekevät sen niin että siihen on pantu valmistusvaiheessa jotain home laatua, tätä hometta ei saa suomen elintarvike liikkeistä.


      • kasallis Juona
        sake1 kirjoitti:

        Ei enää noviisi

        Olen kokenut viinin tekiä ja nyt vasta olen tullut siihen tulokseen miten saa parhaan viinin. Mutta minun viinin teko tapa saattaa olla luvatonta tämän kimuranttisen alkoholi lain säädännön tähden.
        Parhaan viinin saat riisistä hiivasta ja sokerista ja niin tietysti vedesta.
        Pane, noin 10 l vettä kaupasta saatavaan 30 litran käymis astiaan joka on kannella ja vesilukolla varustettu. Veden on oltava käden lämpööistä.
        Lisää veden joukkoon noin kaksi ja puoli tuorehiiva pakettia, jota saa tavallisesta elintarvike liikkeestä.
        Kaada veteen 2kiloa sokeria ei hedelmä sokeria Pan sokeri käy.
        Lisää vielä veteen noin kilo puhdistettu eli hiottua riisiä.
        Juoma alkaa käydä noin kahden tunnin kulutua siitä kun olet sulkenut kannen pöntössäsi. "Latinki" käy noin viikon ajan, eli niin kauan kuin vesilukko pulahtelee. Tässä on se mutta matkassa kun alkoholi laki taitaa kieltää viinin valmistuksen viljasta, riisi on viljaa. JUoma on jotenkin pahan makuista jos et mausta sitä, minä olen käyttänyt mausteena tiiviste mehua noin puoli desiä kahta litraa kohti.
        Sitten siitä miten selkeytät viinisi- Kun viinisi on lopettanut käymisen, niin jos mahdollista niin laita se jääkaappiin ja anna sen olla siellä koskematta noin 2 vuorokautta. Sitten lappoat sen lapolla toiseen astiaan, ja siirrät sitten sen astian jääkaappiin, astiaasi ei enää saa päästä riisejä hiivaa ainakaan kovin paljon,enää.Kun tämä astia on ollut jääkaapissa noin 2 vuorokautta niin lappoa viinisi lopulliseen säilytys astiaan tai pulloihin Viinisi seestyy vielä pullossa tai astiassa älä kaada astiaa tai pulloa ihan pohjaan asti jätä esm pullon pohjale noin puoli senttiä viiniä tämä sen tähden että siellä pohjalla on vielä sitä hiivaa joka ei enää käy. Minä olen laittanut sen tiiviste mehuun viinin sekaan vasta ruokailun yhteydessa noin korkillisen 33c l pikariin Tiiviste mehun käyttö on siitä hyvä myöskin, että viinisi on punaista kuten mikä tahansa viini ja voit sanoa että viini on tehty mustaherukasta, minä käytän mustaviinimarja tiivistettä. Riisita tehty viini on lähinnä kiinalaisten käyttämä kasallis juoma, he tekevät sen niin että siihen on pantu valmistusvaiheessa jotain home laatua, tätä hometta ei saa suomen elintarvike liikkeistä.

        Roskaa.

        1. Olutta saa valmistaa, ja olut valmistetaan viljasta. Minun on vaikea uskoa että ketään tuomittaisiin riisiviinin valmistuksesta omaan käyttöön.

        2. Riisi on paljolti tärkkelystä, ei sokeria. Riisin tärkkelys pitää ensin muuttaa sokereiksi, jotta hiiva saa sen käytettyä alkoholiksi. Ylläkuvattu roska käy, koska siihen on pantu myös sokeria.

        3. kaikki muut virheet


      • Kasnallis Juona
        kasallis Juona kirjoitti:

        Roskaa.

        1. Olutta saa valmistaa, ja olut valmistetaan viljasta. Minun on vaikea uskoa että ketään tuomittaisiin riisiviinin valmistuksesta omaan käyttöön.

        2. Riisi on paljolti tärkkelystä, ei sokeria. Riisin tärkkelys pitää ensin muuttaa sokereiksi, jotta hiiva saa sen käytettyä alkoholiksi. Ylläkuvattu roska käy, koska siihen on pantu myös sokeria.

        3. kaikki muut virheet

        ...niin no, olut valmistetaan maltaista, joka on idätettyä viljaa...


      • Anonyymi
        kasallis Juona kirjoitti:

        Roskaa.

        1. Olutta saa valmistaa, ja olut valmistetaan viljasta. Minun on vaikea uskoa että ketään tuomittaisiin riisiviinin valmistuksesta omaan käyttöön.

        2. Riisi on paljolti tärkkelystä, ei sokeria. Riisin tärkkelys pitää ensin muuttaa sokereiksi, jotta hiiva saa sen käytettyä alkoholiksi. Ylläkuvattu roska käy, koska siihen on pantu myös sokeria.

        3. kaikki muut virheet

        Oleb tehnyt nuoruudessa hyvää riisiviinaa. Ajatelin thdä jouluksukin tai Pääsiäiseksi. Aineet on Riisi Sokeri ja fariinisokeri Rusinat Sitruunaa ... EI HIVAA. Hedelmäsokeri käyttää juoman Kankaala peitetyssä astiassa noin 3-4 kk. On kullan keltaista ja salakavalaa.Hyvän makuista. Riisin ja sokerin suhteen olen hieman unohtanut ???
        jos joku muistaa suhteet ? [email protected] Kiitos.


    • lifemocker

      itsellä viimeisimmät prestot kävi viikon ja sitten näytti ominaispaino -3 about niin keskeytin käymisen tähän.

      23 litraa vettä ja 6 kiloa sokeria. jälkimakeutin 0- 1 sitten. alkoholipitoisuus päälle 14.

      itse huomannut ainakin sen, että jos kovin paljon miinukselle käyttää niin omiin viineihin tulee ns ylikäyneen maku, joten itse pyrin pysäyttämään silloin kun ominaispaino on 0 alapuolella.

    • Ei enää noviisi

      Teitkö siis valmispakkauksesta? Aiemmin tein mutta luovuin siitä koska ei tullut niin hyvänmakuista viiniä. Mieluummin teen käymispakkauksesta ja itsepoimimista luonnon antimista.
      Kuitenkin hieno juttu, että sait kaipaamaasi makuista viiniä! :)
      Koetan ottaa sun vinkistäsi vaarin, siis pysäyttää ajoissa käymissatsi ettei mene liian kuivaksi.

      • lifemocker

        preston valmispakkauksia olen käyttänyt jo 10 vuotta. sinnehhän voi lisätä lisää hedelmiä/marjoja jotka antavat sitten lisää makua ja saa vähän erilaisia.

        itse kun lapon viinin joka kerta, kun sille jotain teen eli about 4 kertaa, niin se on ainakin puhdasta - hyvää.

        nyt tämä viimeinen satsi oli persikkaa, johon lisäsin pussillisen kuivattuja aprikooseja. tuli aika pirun hedelmäinen maku mitä nyt eilen vähän maisteltiin! :)
        ja kehuja taas kerran kavereiltakin.


      • Veteraanin ohjeita
        lifemocker kirjoitti:

        preston valmispakkauksia olen käyttänyt jo 10 vuotta. sinnehhän voi lisätä lisää hedelmiä/marjoja jotka antavat sitten lisää makua ja saa vähän erilaisia.

        itse kun lapon viinin joka kerta, kun sille jotain teen eli about 4 kertaa, niin se on ainakin puhdasta - hyvää.

        nyt tämä viimeinen satsi oli persikkaa, johon lisäsin pussillisen kuivattuja aprikooseja. tuli aika pirun hedelmäinen maku mitä nyt eilen vähän maisteltiin! :)
        ja kehuja taas kerran kavereiltakin.

        Lifemosker

        Päivää hyvät harraste kaverit kaikki jota olette kirjoittaneet palstalla on tuttua minulle. Mut eiks teijjänkii mielest oon tää suomen alkoholi lain ssäädäntö, kotiviin valmistajie näkö kannalta katsottuna ihan käsittämätön. Esm mun tietääkseni esm vilja mallasta saa käyttää koti oluen valmistamiseen mutta kotiviinin tekoon ei mitään vilja tuotteita. Toinen holmöys on se, että viiniä ei saa valmistaa pelkästään vedestä hiivasta ja sokerista. Vaikka siis kotiviinin valmistaja ei olisi käyttänyt mitään ei sallittuja eikä sallimattomia aineta viinissään niin se on luatonta. Siihen on lainsäätäjän mielestä pantava tietty määrä jotain marjoja tai hedelmiä. Jostakin internetistä luin myöskin tälläistä, että tiiviste mehua ei saa laittaa valmistuvan viinin joukkoon. Suomen alkoholi lain säädäntö on sellainen kuin se asettaisi ansoja tämän alan harrastajille. Mutta jos kotonaan tekee viiniä vaikka, vedestä sokerista ja hiivasta ja lykkää jotain sen viinin sekaan mehu tiivistettä ja väittää että se on tehty vaikkapa omenasta, mustaviini marjasta päärynästä ym aineista viini rypäle mehust sitruuna haposta. tälläistä tiivistettä on saatavina kaupoista, hedelmien ja muitten kasvisten maun aisii viinissä paremmin kun ne on jälkeen päin siihen lorautettu, vaikea se on tutkia onko nämä tietyt hedelmät lisätty viin sekaan sen valmistuksen yhteydessä tai jälkeen päin. Me olemme vuosisadan tämän lain kassa taistelleet, niin olemme sotkeentumassa omaan näppäryyteeme. Jos esm poliisin laboratoriossa lähdetään tutkimaan näi yllä kirjoitetulla tavalla tehty viini, ja kun pitää selvittää ensin mitä hedelmiä siinä on ja missä vaiheessa ne hedelmät on viini mehuun lisätty niin kyllä siinä laborantti hikoilee monta kaulusta märäksi enne kuin asia on selvitetty. Olen tehnyt monen laista viini ja en ole oppipoika tässä asiassa. Mutta parhaan viinin saa vedestä hiivasta ja sokerista ja riisistä. Kuten jokainen viinin tekiä tietää, että astiat on mieluummin desinfioitava tämänkin viinin teossa, hygieeniasta ei saa tinkiä. Mutta kokeneena viinin tekiänä voin sanoa, että parasta viiniä saa juuri niistä aineista joista olen suositellut lisäksi siinä on se etu että voit maustaa viinin mieleiseksesi mehu tiivisteellä sitten kun se on juotavaa, muista lappoa se viinisi ainakin kahdesti sen valmistuttua ja se lappoaminen kun viinisi on seissyt välillä noin kaksi vuorokautta säilytä se jää kaapissa jos mahdollista.


      • lifemocker
        Veteraanin ohjeita kirjoitti:

        Lifemosker

        Päivää hyvät harraste kaverit kaikki jota olette kirjoittaneet palstalla on tuttua minulle. Mut eiks teijjänkii mielest oon tää suomen alkoholi lain ssäädäntö, kotiviin valmistajie näkö kannalta katsottuna ihan käsittämätön. Esm mun tietääkseni esm vilja mallasta saa käyttää koti oluen valmistamiseen mutta kotiviinin tekoon ei mitään vilja tuotteita. Toinen holmöys on se, että viiniä ei saa valmistaa pelkästään vedestä hiivasta ja sokerista. Vaikka siis kotiviinin valmistaja ei olisi käyttänyt mitään ei sallittuja eikä sallimattomia aineta viinissään niin se on luatonta. Siihen on lainsäätäjän mielestä pantava tietty määrä jotain marjoja tai hedelmiä. Jostakin internetistä luin myöskin tälläistä, että tiiviste mehua ei saa laittaa valmistuvan viinin joukkoon. Suomen alkoholi lain säädäntö on sellainen kuin se asettaisi ansoja tämän alan harrastajille. Mutta jos kotonaan tekee viiniä vaikka, vedestä sokerista ja hiivasta ja lykkää jotain sen viinin sekaan mehu tiivistettä ja väittää että se on tehty vaikkapa omenasta, mustaviini marjasta päärynästä ym aineista viini rypäle mehust sitruuna haposta. tälläistä tiivistettä on saatavina kaupoista, hedelmien ja muitten kasvisten maun aisii viinissä paremmin kun ne on jälkeen päin siihen lorautettu, vaikea se on tutkia onko nämä tietyt hedelmät lisätty viin sekaan sen valmistuksen yhteydessä tai jälkeen päin. Me olemme vuosisadan tämän lain kassa taistelleet, niin olemme sotkeentumassa omaan näppäryyteeme. Jos esm poliisin laboratoriossa lähdetään tutkimaan näi yllä kirjoitetulla tavalla tehty viini, ja kun pitää selvittää ensin mitä hedelmiä siinä on ja missä vaiheessa ne hedelmät on viini mehuun lisätty niin kyllä siinä laborantti hikoilee monta kaulusta märäksi enne kuin asia on selvitetty. Olen tehnyt monen laista viini ja en ole oppipoika tässä asiassa. Mutta parhaan viinin saa vedestä hiivasta ja sokerista ja riisistä. Kuten jokainen viinin tekiä tietää, että astiat on mieluummin desinfioitava tämänkin viinin teossa, hygieeniasta ei saa tinkiä. Mutta kokeneena viinin tekiänä voin sanoa, että parasta viiniä saa juuri niistä aineista joista olen suositellut lisäksi siinä on se etu että voit maustaa viinin mieleiseksesi mehu tiivisteellä sitten kun se on juotavaa, muista lappoa se viinisi ainakin kahdesti sen valmistuttua ja se lappoaminen kun viinisi on seissyt välillä noin kaksi vuorokautta säilytä se jää kaapissa jos mahdollista.

        mitä väliä sillä on mitä laki sanoo. sitä kun ei kukaan valvo miten sinä itse alkoholisi valmistat


      • Veteraanin ohjeita
        lifemocker kirjoitti:

        mitä väliä sillä on mitä laki sanoo. sitä kun ei kukaan valvo miten sinä itse alkoholisi valmistat

        Mitä väliä sillä on mitä laki sanoo, sitä kun ei kukaan valvo miten sinä itse alkoholisi valmistat.

        olet oikeassa näin sanoessasi, jos ei kukaan valvo. Mutta olen sitä ikäluokkaa, jolloin esm pontikan keitosta vietiin vankillaan. Tuona aikana oli kyllä aika ihan toinen. Jos ei poliisi valvonut kiljun tai pontikan tekoa, niin yleensä kanssa ihmiset jotka oli aivopesty niillä turmiolan Tommi jutuilla ja heidän mielestään suhde alkoholiin oli lähes uskonnollinen. Mistäpä poliisi olis tiennyt kenenkään viinin tai kiljun tekoja jos ei meidän hyvää tarkoittavat lähimmäisemme olis näistä kiljun tekiöistä ilmoittaneet varsinaiselle poliisille. Kyllähän se voi olla, että tämän päivän suomessa ei ole, enää ns raittius poliiseja. Tuskin varsinaisen virkavallan puolellakaan suhtaudutaan alkoholliin kuin pilkun halkoja tekstiin.
        Voit tietysti oman kotisi rauhassa tehdä, kuten tahdot, tässäkin asiassa voittavat ne jotka on aktiivisia ja ymmärtävät sen kuinka paljon halvemmaksi alkoholi litra tulee jos sen itse valmistaa. Minun riisi viini maksaa noin 0,55e litra ja on parempaa kuin alkon viinit. Lue ohjeita nimm: "Veteraanin ohjeita".


      • lifemocker
        Veteraanin ohjeita kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on mitä laki sanoo, sitä kun ei kukaan valvo miten sinä itse alkoholisi valmistat.

        olet oikeassa näin sanoessasi, jos ei kukaan valvo. Mutta olen sitä ikäluokkaa, jolloin esm pontikan keitosta vietiin vankillaan. Tuona aikana oli kyllä aika ihan toinen. Jos ei poliisi valvonut kiljun tai pontikan tekoa, niin yleensä kanssa ihmiset jotka oli aivopesty niillä turmiolan Tommi jutuilla ja heidän mielestään suhde alkoholiin oli lähes uskonnollinen. Mistäpä poliisi olis tiennyt kenenkään viinin tai kiljun tekoja jos ei meidän hyvää tarkoittavat lähimmäisemme olis näistä kiljun tekiöistä ilmoittaneet varsinaiselle poliisille. Kyllähän se voi olla, että tämän päivän suomessa ei ole, enää ns raittius poliiseja. Tuskin varsinaisen virkavallan puolellakaan suhtaudutaan alkoholliin kuin pilkun halkoja tekstiin.
        Voit tietysti oman kotisi rauhassa tehdä, kuten tahdot, tässäkin asiassa voittavat ne jotka on aktiivisia ja ymmärtävät sen kuinka paljon halvemmaksi alkoholi litra tulee jos sen itse valmistaa. Minun riisi viini maksaa noin 0,55e litra ja on parempaa kuin alkon viinit. Lue ohjeita nimm: "Veteraanin ohjeita".

        itse kun teen noista valmispakkauksista, joihin laitan sitten vähän lisä-marjoja/hedelmiä niin viinipullon hinnaksi tulee jotain 0,85e ja todellakin parempaa mitä alkosta saa


    • Ei enää noviisi

      Juu, monen vuoden kokemuksella voi vaikuttaa kotiviinin makuun. Toinen tuttavani tekee samalla tavalla kuin sinä, lifemocker.
      Meitä on niin moneksi, makuasia. Silti itsetekemiä kotiviinini makua, omasta puutarhasta tai metsästä peräisin, kehutaan. Olen usein antanut lahjaksi ystäville ja tuttaville ja myös naapureille vastapalvelukseksi.
      Aina saan 13 % alkomittarin mukaan, jos laitan 6 kg sokeria satsiin ja n. 6 kg marjoja.
      Taisin myöhästyä viinikäymisen pysäytymisessä, että tuli taaskin liian kuivaksi ja jouduin makeuttamaan. Olin matkoilla...
      Seuraava satsi odottaa huomenna, mustaherukkaa pakastimesta suoraan. Jaetaan tietotaitoja!:)

      • lifemocker

        just tein 3. lapon ja jälkimakeutin. vajaa 200g lisää sokeria eli nyt on about 2

        itse aina pysäytän käymisen kun viini on miinuksen puolella. nyt se oli -2. pitää olla tarkka ettei käytä liikaa, niin ei tule ylikäyneen makua.

        viikonloppuna 4. lappo varmuuden vuoksi ja sitten pullojen pesu pullotus.

        tämä viini siis karpaloviiniä, johon laitoin omenoita antamaan sivumakua


      • Veteraanin neuvoja
        lifemocker kirjoitti:

        just tein 3. lapon ja jälkimakeutin. vajaa 200g lisää sokeria eli nyt on about 2

        itse aina pysäytän käymisen kun viini on miinuksen puolella. nyt se oli -2. pitää olla tarkka ettei käytä liikaa, niin ei tule ylikäyneen makua.

        viikonloppuna 4. lappo varmuuden vuoksi ja sitten pullojen pesu pullotus.

        tämä viini siis karpaloviiniä, johon laitoin omenoita antamaan sivumakua

        Lifemoker

        Minä tykkään maustaa viinin sokerilla. en tiennytkään, että tulee "Ylikäyneen makua", eli liian kuivaa. Viinin maustaminen vielä pöydässä on ehkä koko maailmassa tunnettua. Olin taanoin Argentiinassa, niin siellä mun sikäläiset ystävät mausti viininsä suoraan juoma kuppiinsa ollessamme päivällis pöydässä. Olet oikeassa (lifemoker) siinä, että olet käyttänyt karpaloita, sillä mitä happamampi marja sen parempi viini siitä tulee, eikä se tarvitse esm sitruna happoa, kuten vähän happoa sisältävät marjat kuen esm mansikka.
        Mutta jos teet viinisi kuten minä teen (Veteraanin ojeita) niin et tarvitse ostaa mitään kallita oheis välineitä ja onnistumisesi on parempi. Sakea voi juoda sinältäänkin, mutta minä kyllä kuitenkin tykkään maustaa sen mehu tiivisteellä. noin 1/2 desiä litra. Älä turhaan maksa kotona nautitusta alkoholista, noin mielikuvituksellisia summia kuin kaupassa sinulta otetaan Varsinainen viini harrastus vaatii kuitenkin rauhallisen ympäristön jossa voit keskittyä harrasteehesi. Viinin teosta ei tule mitään, jos perheessäsi on vaikka yksikin Turmiolan Tommin kasvatti ja raittius mies tai nainen.


      • lifemocker
        Veteraanin neuvoja kirjoitti:

        Lifemoker

        Minä tykkään maustaa viinin sokerilla. en tiennytkään, että tulee "Ylikäyneen makua", eli liian kuivaa. Viinin maustaminen vielä pöydässä on ehkä koko maailmassa tunnettua. Olin taanoin Argentiinassa, niin siellä mun sikäläiset ystävät mausti viininsä suoraan juoma kuppiinsa ollessamme päivällis pöydässä. Olet oikeassa (lifemoker) siinä, että olet käyttänyt karpaloita, sillä mitä happamampi marja sen parempi viini siitä tulee, eikä se tarvitse esm sitruna happoa, kuten vähän happoa sisältävät marjat kuen esm mansikka.
        Mutta jos teet viinisi kuten minä teen (Veteraanin ojeita) niin et tarvitse ostaa mitään kallita oheis välineitä ja onnistumisesi on parempi. Sakea voi juoda sinältäänkin, mutta minä kyllä kuitenkin tykkään maustaa sen mehu tiivisteellä. noin 1/2 desiä litra. Älä turhaan maksa kotona nautitusta alkoholista, noin mielikuvituksellisia summia kuin kaupassa sinulta otetaan Varsinainen viini harrastus vaatii kuitenkin rauhallisen ympäristön jossa voit keskittyä harrasteehesi. Viinin teosta ei tule mitään, jos perheessäsi on vaikka yksikin Turmiolan Tommin kasvatti ja raittius mies tai nainen.

        27 pulloa ja päälle 14% tuli tästäkin

        about sama vesi/sokeri määrä kuin keväällä tehdyssä


    • Ei enää noviisi

      Luullakseni itsepoimisista marjoista puutarhasta tai metsästä on halvempaa, jos tekee kotiviiniä ja myös kotimehua mehumaijalla.
      Jos on käyttöesineet valmiina, esim.käymispytty, lappo, om-painomittari, viinimittari, kauha, pullot, puukorkit, siivilän, desinfiointiaineen, jopa etiketit yms. Ostan yleensä halpistavaratalosta käymispakkauksen. Sokeria taas ostan halpisruokakaupasta.
      Opin tekemään pulloihin etiketit ja tulostin paperille. Taito/tieto kasvaa... :)
      Kunhan vaan olen paikalla kotona, kun viinipytyn vesilukossa käy kolme kuplaa minuutissa, parhaillaan mustaherukkaviini käymässä.

    • amatööri

      Jippii,löysin täältä vastauksen pulmaani,kiitos vaan viiniharrastajat =) nyt aroniaviini käyny sen 3 vkoo ja nyt pelkään että se maistuu sille ylikäyneelle,täytyy heti kun pääsen,maisteleen..aroniasta tulee mielestäni hyvä viini,mutta huono puoli on se kun se värjää huulet ja hampaat,mukava siinä sit hammastella illanistujaisissa,muilla ainakin on entistä hauskempaa =)

    • Ei enää noviisi.

      Mukava, että löysit tämän palstan, amatööri. Juu, kerran tehty marja-aroniaviini tehty, Harmi vaan, että tänä vuonna linnut söivät jo kypsyneet marja-aroniat. :(.
      Kuulemma marja-aronia ja myös mustaherukka ovat vitamiiniviiniä?
      En onnistunut pysäyttämään ajoissa mustaherukkaviinisatsia, se taas meni liian kuivaksi. Makeutin sitten. Vielä pakastimessa on ainakin pari kotiviinisatsia odottamassa, mutta valitettavasti tänä vuonna en voi valmistaa enää.
      Mutta toki aina tietotaitoja vaan jakamaan!

    • kotipolttosta

      Laki ei puhu kaljasta eikä viinistä eikä viljoista. Vaan alkoholin käyttämisestä. Se on sallittua omaan käyttöön. Sitä ei saa valmistaa kaupallisesti ilman lupaa.
      Alkoholijuomien tislaus on kiellettyä. Vain tislaamalla saat yli 18% alkoholia. Hiivat ei kykene enempään.

    • kotipolttosta

      Okei. Puhuin ennekuin tiesin. tässä lakia
      "5 §

      Kotitaloudessa yksityiseen käyttöön valmistetulla alkoholijuomalla tarkoitetaan juomaa, jonka yksityinen henkilö valmistaa hänen ja hänen perheenjäsentensä sekä heidän vieraidensa nautittavaksi. Kotitaloudessa valmistetun juoman myynti tai sen tarjoaminen kaupallisen toiminnan yhteydessä tai maksullisissa tilaisuuksissa on kielletty.

      Olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää mallastettua tai mallastamatonta viljaa taikka tällaisesta viljasta valmistettuja tuotteita tai siitä valmistettua vierrettä tai vierreuutetta sekä sokerivalmisteita. Enemmän kuin puolet uutetta antavista raaka-aineista on kuitenkin oltava peräisin viljatuotteista. Valmistuksen yhteydessä voidaan käyttää humalaa tai humalavalmisteita taikka muita makua antavia kasvinosia.

      Muita mietoja alkoholijuomia kuin olutta kotitaloudessa valmistettaessa saadaan raaka-aineina käyttää ainoastaan tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, marjoja, rypäleitä tai raparperia sekä aromia antavia kasvinosia, ei kuitenkaan viljaa eikä siitä valmistettuja tuotteita. Valmistuksen tulee tapahtua käyttäen riittäviä raaka-ainemääriä siten, että sanotut raaka-aineet tai niiden käymisen yhteydessä syntyneet maku- ja aromiainekset ovat juomassa selvästi havaittavissa.

      Valmistettaessa alkoholijuomia 3 momentissa tarkoitettuun käyttöön saadaan käymisen edistämiseksi käyttää sokerivalmisteita tai hunajaa sekä valmistuksen kannalta tarpeellisia kemikaaleja, ei kuitenkaan erillisiä aromiaineita tai -valmisteita. Sosiaali- ja terveysministeriö voi rajoittaa kemikaalien käyttöä valmistuksessa."

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe