Orjatyön päivän pituus kahdeksan tuntia?!

Orjatöihin joutuva

Olen työkkärin kurssilla jossa on pari kuukautta työharjoittelua. Kurssipäivän pituus on kuusi tuntia mutta työharjoittelussa kahdeksan tuntia, eikö sen pitäisi olla kuusi tuntia?! Voiko kieltäytyä kahdensan tunnin päivistä, suostuu vain kuuden tunnin päiviin?

25

3844

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile kaikkee

      Jos ET saa palkkaa, olet vain harjoittelia, jonka pitäs kokeilla monia eri hommia. Päivän pituus ratkotaan bossin kanssa. Kurssin läpimenee harjottelu vaikuttaa.

    • semmoista tapahtuu

      Firma haluaa voittoa ilmaistyöntekijän kustannuksella. Kaikki mitä teet on voittoa heille, ei he välitä saatko palkkaa tai et, kuinka pitkää päivää teet.. pääasia että heille kaikki on plussaa. Siksi työharjoittelupaikkoja on helppo saada, kun heille siitä ei ole kustannuksia, vain sinä maksat siitä että olet siellä töissä.

      • Ei kiirettä

        Mitä voittoa firma tekee työntekijästä joka on läsnä mutta tekee työtä omaan rauhalliseen tahtiin? Ei siellä hiki hatussa rehkitä, jotain puuhastellaan että aika kuluu nopeammin.


    • nälkäpalkallako?

      Vaatikaa nyt ruoka kuitenkin lämmin ateria per päivä. Tai edes 7€ ruokarahaa. On ihme ellei ruokansa eteen harjoittelija tee työtä. Tuon olen omille aikuisille oppilailleni pystynyt neuvottelemaan tai paremminkin vaatimaan.
      Työssäoppimisessa (ei hahjoittelua) saivartelua sinänsä.
      Työaika on yleensä minimissä 6 h. Ja siitä sopivat oppilas TA ja oppilaitos opettaja.

      • Orjatöihin joutuva

        Työvoimatoimiston uusien ohjeiden mukaan työpäivä on tessin mukaan eli täysi päivä. Voiko työkkäri noin vain asian yksipuolisesti sanella, eikö kuuden tunnin päivä ole riittävä? Jos kieltäytyy kahdeksasta tunnista ja tulee karenssi ja toimeentulotukea alennetaan mutta eikö työkkärin päätöksistä voi valittaa?


      • en tee enempää
        Orjatöihin joutuva kirjoitti:

        Työvoimatoimiston uusien ohjeiden mukaan työpäivä on tessin mukaan eli täysi päivä. Voiko työkkäri noin vain asian yksipuolisesti sanella, eikö kuuden tunnin päivä ole riittävä? Jos kieltäytyy kahdeksasta tunnista ja tulee karenssi ja toimeentulotukea alennetaan mutta eikö työkkärin päätöksistä voi valittaa?

        Minkä uusien ohjeiden mukaan? Itse teen 4 tuntia.


      • Aikkarikouluttaja
        Orjatöihin joutuva kirjoitti:

        Työvoimatoimiston uusien ohjeiden mukaan työpäivä on tessin mukaan eli täysi päivä. Voiko työkkäri noin vain asian yksipuolisesti sanella, eikö kuuden tunnin päivä ole riittävä? Jos kieltäytyy kahdeksasta tunnista ja tulee karenssi ja toimeentulotukea alennetaan mutta eikö työkkärin päätöksistä voi valittaa?

        Työkkäri on Sinun työnantajasi tuossa tilanteessa. He voivat esim. vaatia lääkärintodistuksen sairaspoissaolosta.
        Oppilaitos (opattaja) saa katsoa lääkärintodistuksen mutta ei saa vastaanottaa sitä.
        Työaika ei vpoi olla 8 tuntia. Vaan 7,5 0,5 ruokatauko,


      • Uolevi.
        Orjatöihin joutuva kirjoitti:

        Työvoimatoimiston uusien ohjeiden mukaan työpäivä on tessin mukaan eli täysi päivä. Voiko työkkäri noin vain asian yksipuolisesti sanella, eikö kuuden tunnin päivä ole riittävä? Jos kieltäytyy kahdeksasta tunnista ja tulee karenssi ja toimeentulotukea alennetaan mutta eikö työkkärin päätöksistä voi valittaa?

        Kurssin ja työharjoittelun tarkoitus on harjoitella normaalia työntekoa eli päivän pituus on tietenkin sama kuin vakituisillakin työntekijöillä.
        Miksi olet mennyt kurssille ja työharjoitteluun?
        Eikö päämääränä ole normaali 8 tunnin työ?


      • Oppilaan puolella
        Uolevi. kirjoitti:

        Kurssin ja työharjoittelun tarkoitus on harjoitella normaalia työntekoa eli päivän pituus on tietenkin sama kuin vakituisillakin työntekijöillä.
        Miksi olet mennyt kurssille ja työharjoitteluun?
        Eikö päämääränä ole normaali 8 tunnin työ?

        Uolevi on punonnut kelkasta. Työaika max, on 7,5 h/ 37,5

        Minimi 6 h/pvä/30h vk

        Selleisia sopimuksia teimme tänään. Ja jokaiselle tarjoa TA ruoan tai
        korvaa 7 €/pvä


    • oiekus esiin

      Kahdeksaa tuntia se ei voi olla. 7,5 h max. 37,5 h/vk

    • työtön mies

      haha. En ikinä suostuis yli 4 tunnin päiviin. Vain tosi luuseri vellihousu ei osaa laittaa hanttiin ja tekee 8 tunnin päiviä josta ei saa mitään hyötyä. Vaikka kuinka hyvin tekisit hommat niin ei ne palkkaa sua kun sopimus loppuu. Ne hakee vaan työkkäristä uuden harjoittelijan.

      • Järkimies75

        "haha. En ikinä suostuis yli 4 tunnin päiviin. Vain tosi luuseri vellihousu ei osaa laittaa hanttiin ja tekee 8 tunnin päiviä josta ei saa mitään hyötyä."

        Tosimies ei taas lähde kotoa mihinkään ellei makseta kunnon palkkaa ns. työmiehelle. Ja koska sitä kunnon palkkaa ei ole eikä tule, sohva ja Pirkka-kalja voittaa harjoittelun. Sitten parin vuoden päästä ihmetellään että oho se ahkera poika saikin töitä ja nyt sillä on kunnon taloa, uutta autoa ja kaikkea. Tosimies istuu yhäkin kotona tai lähiöpubissa kiroamassa porvareita.

        Tarinan opetus: aina kova työkään ei palkitse. Mutta laiskottelu, kieltäytyminen ja ainainen valittaminen ei palkitse koskaan.


    • real experience

      Itse olin ns. orjatyössä puolisen vuotta. Tein työt niin hyvin kuin osasin. Kuluja aiheutui itselle työmatkasta ja ruoasta. Omalla kohdallani kävi kyllä hyvin, sillä minut palkattiin sen jälkeen äitiyslomasijaiseksi. Jatkosta ei ole vielä tietoa, mutta mahdollisesti sijaisuus jatkuu, jos äippälomalainen jää hoitovapaalle.

      Siis näin jälkikäteen asiat menivät hyvin, vaikka silloin teki kyllä tiukkaa, kun harjoitteluajalla oli kuluja bussilipusta ja eväistä. Älkää siis automaattisesti halveksiko harjoittelupaikkoja. Työkokemus ei ole ikinä huono asia.

      • Ei toista kertaa

        Minulla tuli sellainen kuva työkkärin kursseilla lähinnä opettajat työlistävät itsensä verkkaiseen tahtiin.Työharjoittelussa, kokeilussa olevat ovat ilmaista työvoimaa yritykselle ja kohtelu sen mukaista.


      • Täällä ei kannata

        tuollaista kirjoittaa sillä suuri osa palstan aktiiveista on asiansa sössineitä luusereita joille sanomasi ei tule koskaan menemään läpi. Mutta hyvä että edes sinä ymmärsit että voit osaamisellasi ja etenkin asenteellasi vaikuttaa oman elämäsi suuntaan. Sitä ei luuseri tule koskaan ymmärtämään.


      • Näin se vain on
        Ei toista kertaa kirjoitti:

        Minulla tuli sellainen kuva työkkärin kursseilla lähinnä opettajat työlistävät itsensä verkkaiseen tahtiin.Työharjoittelussa, kokeilussa olevat ovat ilmaista työvoimaa yritykselle ja kohtelu sen mukaista.

        Tyharjoittelussa työtä tehdää omaan rauhalliseen tahtiin. Jos ei kelpaa ei tarvitse maksaa palkkaa.


    • joku vain

      Työkkärin kurssit on ihan sanonko mistä. Voit kieltäytyä, mikään tässä maassa ei ole pakko, kun kuolla. Kuusi tuntiakin on liikaa, jos saa vain 15-35 e/pvä.

    • nnannannaa

      Olen samaa mieltä,ei ole pakko kuin kuolla.Toi työ ja elinkeinotoimisto on vain näiden siellä työskentelevien suojatyöpaikka, joka voitaisiin lopettaa ja siirtää avustusten maksu kelalle,valtio säästäisi miljoonia euroja.

      mutta pitäähän kaiken karvasilla akateemisilla opettajilla olla jotain tekemistä.

      Aloittaja vois kokeilla pimeetätyötä?ihastut siihen varmasti,tajuat viimeistään pimeetätyötä tehdessäsi ettet tarvitse näitä työvoimapellejä mihinkään ja kadut ettet aloittanut "rikollisen" uraasi jo ajat sitten.

      • Yrittäjäeiorjapiiskuri

        Kaikki firmat ei vain "hae uutta harjoittelijaa".
        Meillä on ollut vuosien aikana pienessä yrityksessämme kaksi kertaa työkkärin harjoittelija. Kumpaakaan ei ole mitenkään haettu meille, vaan itse ovat käyneet kysymässä pääseekö harjoitteluun. Ei se ole vain "ilmaista työtä" firmalle. Alaa tuntemattoman harjoittelijan ohjaamiseen menee puolet jonkun muun työntekijän tai yrittäjän työajasta.
        Molemmille näistä harjoittelijoista tarjosimme töitä, kun huomattiin että ovat hyviä työntekijöitä. Toinen ei halunnut töihin. Toinen oli ensi kesätöissä ja nyt meillä vakituisena.
        Jos OIKEASTI haluatte töitä ottakaa harjoittelu mahdollisuutena näyttää että olet hyvä työntekijä! Varmasti harjoitelun kautta työllistyy paremmin kuin että käyt vaan "tuntemattomana" kyselemässö oisko töitä, ei firmat halua ottaa riskiä ihmisestä josta ei tiedä mitään. Harjoittelun kautta tietää.
        Eikä se ole vastikkeetonta täysin! Siitä saa työttömyyspäivärahan, jota muuten ei saisi jos ei mene harjoitteluun! Onko parempi maata kotona kun tehdä jotain; kehittää itseään, taitojaan, tutustua ihmisiin?
        Tiedän, että harjoittelupaikkoja on monenlaisia, mutta älkää viitsikö yleistää, koska niitä "hyviäkin" paikkoja on jossa harjoittelija otetaan ihmisenä ja opetetaan se työ ja taidot ja vielä päälle tarjotaan työpaikkaakin!


    • hopi hopi

      " Voiko kieltäytyä kahdensan tunnin päivistä, suostuu vain kuuden tunnin päiviin? "

      Kysy saatko tehdä 10 tunnin päiviä, lupaan että tekee hyvää sinulle. Takaisinmaksun aika tuista joita olet nauttinut. Reippaasti vaan hommia tekemään, älä nirsoile vai onko sulla kiire johonkin hyödyllisempään puolikkaan 6 tunnin työn jälkeen?

    • harjoittelija.

      Mä olin harjoittelus yhes firmas kerran. Tiesin asioista enemmän kuin se firman pomo joka rakensi yhtä taloo. Rakensi sitä päin persettä. Kylppäriin ne teki huonot vesieristykset. Ja huomautin asiasta vasta kun se oli valmis ja omistaja tuli paikalle. Ja eiku koko kylppärin laatat piti purkaa. Sitte lattian eristykset piti purkaa kun ei niitäkään oltu laitettu hvyin. Kyllä mä muttaman tonnin ylimääräiset kulut aiheutin sille pomolle.

      En viitsi 9 euron päivä palkalla alkaa asiantuntijaksi koko aikaa. Kuitenkin itse 15 vuotta tehnyt raksahommia. Jos en sa kunnon palkkaa niin ei ole mun asia huomauttaa asioista kovin ajoissa. Kyllä se on perseestä kun tälläset kokeneet laitetaa 9 eurolla jonnekkin töihin pakolla.

      • timpuriduunia

        Miksi ammatilainen sitten oli sellaisella humpuuki kursiilla. Vai oli vaan työssäoppiminen huonoa (huono yritys).

        Miks pidit jynnttillä vakan alla. Oltasi palkattu sut töihin jopa työnjohtotehtäviin.


    • työn antajat haluaa ammattitaitoisia työttömiä töihin ei tartte palkata ammatti ihmisiä 9euron palkalla ei työttömän pidä tietojaan levitellä.loppuu joskus tämä 9euron kierre.

    • orjamies.

      9 euron päivä hommissa ei tarvii ostata mitään. En minä ainakaan tekis kunnollista jälkeä.

      • yh-mama

        tein 9eken päiviä ammattihommissa ja työtahti oli 110 lasissa.miksiköhän lopetin,arvaako kukaan?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe