Vapaaehtoinen / pakollinen tyel ???

hnkitdo

Suomalainen työnantaja siirsi minut ulkomaisen tytäryrityksen palvelukseen, kun määräaikainen projektihommani päättyi. Tarkoitus oli tehdä samanlainen projekti tytäryritykselle. Minulla ei siis ole työsuhdetta emoyhtiöön, vaikka edelleen istun vanhalla paikallani samalla konttorilla ja sama pomo antaa toimintaohjeita kuin ennenkin.

Minulle on myönnetty eläketurvakeskuksen A1 sertifikaatti, koska merkittävä osa työstäni tehdään suomessa. Lisäksi asun suomessa ja minulla on täällä perhettä. Minulla ei ole asuntoa kohdemaassa.

Nyt työt eivät ole päässeet alkuunkaan, kun työantaja väittää, että suomen tyel maksut ovat vapaaehtoisia. Työantaja haluaa maksaa sos turva maksut vain ja ainoastaan omaan maahansa. En siis ole ollut päivääkään hommissa tuolla tyttären konttorilla, vaan koko ajan vain suomessa. En myöskään ole saanut minkäänlaisia ohjeita esim. matkustamisesta tuonne tytäryrityksen konttorille. Jatkossa minun olisi tarkoitus työskennellä siellä kuukausittain kolme viikkoa jolloin minulle jää edelleen jatkuvasti yli 25% työajasta suomeen. Lisäksi kyseessä on lyhyt määräaikainen projekti (yhteensä 1 vuosi).

Mistä löytäisin informaatiota työnantajan äidinkielellä tilanteesta "työskentely kahdessa tai useammassa eu/eta maassa".

Tällä hetkellä minulle ei siis ole järjestetty mitään terveydenhuoltoa tai vakuutuksiakaan työnantajan puolesta. Minulla on vain tuo suomalainen A1 todistus.

Mitä kaikkea minun pitäisi nyt ottaa huomioon tässä tilanteessa? Onko olemassa jotain vapaaehtoisia tyel maksuja, jotka eivät kuulu tuohon pakolliseen settiin? Mistä voin saada apua?

Voinko saada työttömyystukea jos irtisanon itseni tämän tilanteen perusteella?

1

239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä on linkki (englannin kielellä), mistä saa tietoa kahden maan työskentelystä:

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=868.

Linkistä pääset sivulle, jossa oikealla puolella on osio ”Related documents” ja alapuolella Practical Guide. Sitä klikkaamalla pääset pdf-tiedostoon ja sieltä voit valita vasemmasta valikosta Part II (rullaa alaspäin, niin saat sen näyttöruutuun): Pursuit of activity in two or more Member States.

Jos asia ei selviä tuota kautta, niin pyydän ottamaan yhteyttä Eläketurvakeskuksen ulkomaantyön vakuuttamisyksikköön, joka hoitaa mm. A1-todistus asioita. Yhteystiedot löytyvät nettisivuilta: www.etk.fi.

Työttömyysturva-asiassa pyydän kääntymään työttömyyskassan tai Kelan puoleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe