EU kiertää Kyprospäätöksellään omia lakeja

Laiton päätös

”Hämmästyttävä virhe – EU kiertää Kypros-päätöksellä omia lakejaan”

Kaikkien EU:n alueella toimiluvan saaneiden talletuspankkien on talletussuojadirektiivin nojalla kuuluttava talletussuojajärjestelmään. Direktiivin keskeisimmät kohdat koskevat suojan kattavuutta. Direktiivissä korvattavien talletusten määräksi on asetettu 100 000 euroa. Raja on sama kaikille jäsenmaille. Lähde: Valtiovarainministeriö

Kyproksen tukipaketin alkuperäiset ehdot rikkovat EU:n omaa talletussuojadirektiiviä, kirjoittaa europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki (kesk.) Uuden Suomen blogissaan.

Jäätteenmäen mielestä tavallisten kyproslaisten talletusten verottaminen olisi EU:lta ”paha ja hämmästyttävä virheratkaisu”.

–Se on epäreilu ja tehoton. Se on ristiriidassa EU:n talletussuojadirektiivin kanssa, Jäätteenmäki summaa.

Kypros ja euroryhmä neuvottelevat parhaillaan tukipaketin ehtojen muutoksesta. Alun perin Kyprokselle myönnetyn 10 miljardin euron tukipaketin ehtona oli, että kaikki Kyproksen pankkien talletusasiakkaat joutuvat maksamaan useiden prosenttien suuruisen kertaveron. Alle 100 000 euron talletuksista perittäisiin 6,75 prosenttia ja yli 100 000 euron tileiltä 9,9 prosenttia veroa.

Kansalaisten raivostumisen myötä Kypros on kuitenkin ilmoittanut pyrkivänsä muuttamaan ehtoja niin, että veroa kevennettäisiin pientallettajien osalta. Financial Times -lehden mukaan EU suosittelee Kyprosta vapauttamaan alle 100 000 euron tilit verosta kokonaan, jolloin suurtallettajiin – joista iso osa on venäläisiä veropakolaisia – kohdistuisi jopa 15 prosentin vero.

Aiempien tietojen mukaan Kyproksen johtajat itse olisivat kuitenkin pelokkaita kohdistamaan näin tiukkaa veroa ulkomaisiin pankkiasiakkaisiinsa.

Anneli Jäätteenmäen mielestä ”pienet talletukset olisi pitänyt jättää rauhaan” alun alkaen.

–Alle 100 000 euron talletuksilla on EU:n talletussuojadirektiivin mukainen suoja. EU kiertää Kypros-päätöksellä omia lakejaan. Ei kannata Urpilaisen ja Backmaninkaan kehua tätä ratkaisua, Jäätteenmäki kirjoittaa.

Jäätteenmäen mukaan EU on vakuuttanut kansalaisille viimeiset kriisivuodet, että rahat eurooppalaisissa pankeissa ovat turvassa.

–Kyproksen tukipaketti häiritsee kyproslaisten ja muiden tallettajien yöunia. Paketti sisältää talletusveron kaikista pankkien talletuksista. Virallisesti kyseessä on vero, mutta käytännössä talletusten leikkaus, hän kirjoittaa.

Kyproksen pankit pysyvät kiinni torstaihin asti. Maan parlamentin on määrä hyväksyä tukipaketti tänään, mikäli ehdoista saavutetaan sopu.

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikä kierrä

EU:sta nimeomaan ehdotettiin, että vero ei koske alle 100 000 euron säästöjä jolloin veroprosentti olisi suurempi. Kyproksen hallitus halusi mieluummin alentaa veroprosenttia ja ulottaa veron kaikkiin tileihin jotta tukipäätöksen ehdoksi asetettu summa saadaan koottua. Se mistä summa kootaan on Kyproksen sisäinen asia.

Näin kertoi Saksan valtiovarainministeri.

• s... ääliöt

Persut on köyhälistöä joilla ei ole ikinä säästöjä. Siksi ne ei edes ymmärrä että Suomessa on säästäjiltä ryöstetty jo kymmeniä prosentteja säästöistä. Luuletteko tosissanne että ihmiset uskovat teihin ja teidän hommaanne. Minä ainakaan en tarvitse teikäläisiä. Sama jos äänestäisi muita eduskuntapuolueita jotka petkuttavat aivan samoin meitä.Viime vuonnakin oli inflaatio 4% ja rahan korko 0%. Koulunsa käynyt kyllä ymmärtää yskän. Kaljapullon etiketissä on muita tietoja,vaikka samat prosentit.

• Vitsi vitsi

Muistatteko ajan kun Suomi ei ollut vielä EU:ssa? Siihen aikaan ei tullut kuuloonkaan että tehtiin laittomia päätöksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe